بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری

بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری

همو.اره داوطلبان کنکور این سوال را دارند که بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری چیست؟ کدام روش درس خواندن برای دانشگاه سراسری بهترین و برترین شیوه می باشد؟ با چه شیوه ای دروس کنکور را بخوانیم تا برای مدت زیادی در ذهنمان بماند و زود فراموش نکنیم و یا در شرایط سخت و روز کنکور دچار فراموشی نشویم؟

این موضوع کاملا طبیعی برای همه افراد است و یا حداقل برای اکثریت افراد که کتاب، جزوه و یا مقاله ای را می خوانند ولی در مدت زمان کوتاهی فراموش می کنند حال اگر این اتفاق برای داوطلبان کنکور روی دهد و زمان آزمون کنکور قسمت اعظم مطالب خوانده شده فراموش شود چه اتفاق ناگواری خواهد بود؟ این همه تلاش و نخوابیدن و درس خواندن در مدت زمان کوتاه به بوته فراموشی سپرده می شود. چرا این اتفاق می افتد؟( شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور)

اهمیت بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری

دلیل این فراموشی در زمان امتحان کنکور هرگز به معنای کم هوش بودن یا بی استعدادی افراد نیست بلکه مشکل جای دیگری است. هر انسانی با تلاش و مطالعه زیاد می تواند موفق باشد و اگر موفق نشد در یک جایی دچار اشتباه شده است و نباید خود را سرزنش کرده و هوش و استعداد خود را زیر سوال ببرد. مشکل در انتخاب بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری می باشد . اینجاست که اهمیت بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری و انتخاب آن در کنکور سرنوشت ساز می باشد. ( شیوه مطالعه برای امتحان کنکور)

شیوه مطالعه و یادگیری زیاد بوده و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند با بررسی و مشورتی که از کارشناسان خبره گرفتیم روش PQ6R در دوران کنکور تاثیر و اهمیت بیشتری نسبت به سایر روش های مطالعاتی دارد. هر داوطلب کنکوری می تواند با اجرای این روش طبق یک سیستم مطالعاتی اصولی درس بخواند. این سیستم مطالعاتی کاملا کاربردی و تاثیر گذار در یادگیری بهتر دروس کنکور می باشد. که در ادامه خواهد آمد.

مراحل بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری

همانطور که بالاتر گفته شد، سیستم مطالعاتی در واقع شیوه اصولی درس خواندن را به ما می آموزد . این سیستم شامل هشت مرحله است. شاید در ابتدا تصور کنید که اجرای این مراحل زمان زیادی از شما بگیرد اما در یک واحد مطالعاتی ۹۰ دقیقه ای میتوان تمام مراحل را به درستی اجرا کرد. این مراحل عبارتند از:

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

۱- پیش خوانی:

اولین مرحله بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری ، پیش خوانی می باشد. در اینجا قبل از اینکه مطالعه دقیق مطالب درسی را شروع کنید ابتدا باید پیش خوانی داشته باشید. پیش خوانی به معنی بررسی کلی مطلب درسی و آماده سازی ذهن برای مطالعه دقیق تر کتاب است. هدف این مرحله ایجاد یک دید کلی از مطالب مورد مطالعه می باشد.

در مرحله پیش خوانی چه کارهایی انجام دهیم؟

– به صورت سطحی و گذرا متن را بخوانید

– عنوان ها و تیترها را نگاه کنید

– به تصاویر توجه کنید

– خلاصه‌ي درس را روخوانی کنید.

– بدانید که قرار است با چه موضوعی آشنا شوبد.

۲- بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری : سوال

بعد از اتمام پیش خوانی مرحله دوم یعنی سوال می باشد. در این مرحله باید از خودتان درباره مطلب مورد مطالعه سوال بپرسید. این کار اشتهای ذهن را برای یادگیری بیشتر می کند و کمک می کند مطالب درسی بيش تر در حافظه شما باقی بماند.

– عنوان‌ها و تیترها را به سؤال تبديل کنيد.

– سؤال‌هاى خود را با کلمات چگونه، چه ‌کسی، چرا، چه ‌چيزى بسازيد.

– سوالاتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.

– از سوال های آخر فصل استفاده کنید.

۳- بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری : خواندن دقیق

مرحله سوم خواندن دقیق و کامل مطالب درسی است. در هنگام خواندن متن درس به دنبال جواب سؤالاتی باشيد که در ذهن خود ساخته بوديد. توجه کنید که نباید انتظار داشت ۱۰۰ درصد یادگیری مطالب در این مرحله انجام شود. اگر مطلبی برایتان نامفهوم بود آن را دوباره خوانی نکنید البته به شرطی که مرتب با مطالب بعدی نباشد. همچنین در خواندن شما می‌توانید زیر جملات مهم خط بکشید و نکات اصلی را مشخص نمایید.

۴- یادداشت برداری

بعد از اینکه کتاب را عمیق خواندید نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید. شما می توانید در این مرحله برای خودتان خلاصه نویسی کنید تا بعداً کارتان برای مرور راحت تر شود. وقتی خلاصه نویسی میکنید این سوالات را از خود بپرسید: آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟ آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟ آیا واجب است آن را بنویسم؟

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش جمع بندی ،مطالعه و موفقیت در آزمون کنکور

توصیه می شود:

– تنها مطلبی که فکر می کنید مهم است را یادداشت کنید.

– موارد کم اهمیت را وارد خلاصه‌هایتان نکنید.

۵- تفکر

در این مرحله بعد از یادداشت برداری در مورد چیزی که خوانده اید عمیق تر فکر کنید و موضوعات مرتبط را بیابید. سعی کنید مطالب کتاب به خاطر بیاورید.

۶- بازنگری

رفع اشکال در این مرحله انجام می شود. دوباره به کتاب مراجعه کنید و مطالبی که برایتان نامفهوم بود را یک بار دیگر مطالعه کنید. در صورتی که بعد از دوباره خوانی مطلب هنوز برایتان نامفهوم به دنبال راهکارهایی مانند سوال پرسیدن از معلم و کمک گرفتن از کتاب کمک آموزشی بروید.

۷- بازگو کردن

فرض کنید معلم هستید و می خواهید مطالب خوانده شده را برای شاگردانتان توضیح دهید. بدون اینکه به کتاب مراجعه کنید مطالب کتاب را از حفظ به زبان خودتان بازگو کنید. در این مرحله شما می توانید از یادداشت ها و خلاصه هایتان کمک بگیرید.

در صورت اجرای این مرحله متوجه خواهید شد که مطالب را کامل یا ناقص یاد گرفته اید. در صورتی که متوجه شدید یادگیری شما ناقص است برای کامل کردن یادگیری به کتاب مراجعه کنید.

نکته کلیدی: اگر مطلبی را خوب یاد گرفته باشید حتی بدون مراجعه به کتاب می توانید مطالب را و برای خودتان توضیح دهید و نکات مهم آن را در ذهنتان مرور کنید.

۸- مرور

حتی اگر مطلبی را کامل و دقیق خوانده باشید تا وقتی که آن را مرور نکنید کارتان تمام نشده است. بعد از اجرای مراحل قبل در عرض ۵ دقیقه با مراجعه خلاصه‌ها و یادداشت‌هایتان درسی که خوانده اید را مرور کنید. با اینکار به تثبیت مطالب خوانده شده کمک زیادی خواهید کرد.

نکته پایانی بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری

اهمیت  سیستم مطالعه PQ6R از این نظر می باشد که مطالب درسی را جزو ملکه ذهن کرده و ماندگاری و فهم را بیشتر می کند از مرحله اول تا آخر، روش مطالعه PQ6R کمک می کند تا داوطلب ضمن تقویت اطلاعات درسی، قدرت تجزیه و تحلیل داشته و اگر چنانچه در یک مرحله دچار فراموشی شده است در مراحل بعدی عمل یادآوری آن را جبران می کند از این نظر جزو بهترین شیوه مطالعه برای کنکور سراسری محسوب می شود و کارایی بالایی در یادگیری کنکوری ها دارد.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.