اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ

از مباحث مهم برای مدیران کسب و کارهای آنلاین ، درک اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ می باشد چیزی که به عنوان یک استراتژی محتوایی باید همیشه مورد توجه فعالان در عرصه اینترنت باشد و اهتمام جدی به اجرای آن در کارشان داشته باشند.

اصطلاح معروف « محتوای سبز همیشه سبز باقی می ماند » را حتما شنیده اید این اصطلاح بیشتر برای استراتژی محتوایی رایج بوده و برای آن استفاده می شود. به دلیل اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ و رونق کسب و کارهای اینترنتی ، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا به جنبه های مختلف آن بپردازم .

اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ

محتوای سبز یا Evergreen Content را می توان به درخت کاج تشبیه کرد که همیشه سبز و سربلند است و محتوای سبز هم همیشه باعث اوج و سربلندی سایت و کسب و کار اینترنتی می شود. برخی از سایت ها اخبار ، حوادث ، رویدادهای تلخ و شیرین را که اتفاقا خواندنی هم هستند تولید می کنند این اخبار زمان بر بوده ولی تاریخ مصرف دارند چون جایشان را رویدادهای جدید می گیرد و آنها کهنه شده دیگر جذابیت قبل را ندارند.

البته همین اخبار در کوتاه مدت به دلیل جذابیت، ترافیک زیادی برای سایت می آورد ولی این ترافیک دائمی نبوده و کوتاه مدت است. لذا نمی توان از اخبار و رویدادها برای جذب دائمی مخاطب استفاده کرد چون زود کهنه می شود و دیگر خواهان ندارد. اما محتوای سبز این مشکل را حل کرده و موضوعاتی را پوشش می دهد که نه تنها زمان آن را کهنه نمی کند که همیشه بر ارزش آن می افزاید.

گذر زمان نه تنها از اهمیت محتوای سبز کم نمی کند بلکه همیشه خواهان و طرفدار دارد و تا سالیان موجب جذب ترافیک برای سایت می شود مثل نامش همیشه سبز و پرطرفدار می ماند و جاودانگی همراه و ویژگی شاخص محتوای سبز است

دلیل جاودانگی محتوای سبز

 شاید لید جنریشن Lead Generation اولین و مهم ترین دلیل جاودانگی محتوای سبز باشد اصطلاح لید  Lead  در زبان فارسی معادلی ندارد اما در بازاریابی و تبلیغات ایران اصطلاحا به آن« مشتری راغب » می گویند. لید جنریشنLead Generation  در واقع یک فرایند است که بوسیله آن یک شرکت سعی در تولید لیدهای جدید دارد. وقتی لید جنریشن Lead Generation به خوبی صورت گیرد، محتوای سبز می تواند تا سالیان سال پس از انتشار نوشته برای سایتlead  یا مشتری راغب ایجاد کند.

شاید سوال شود که یک محتوای سبز چقدر لید یا مشتری راغب می آورد ؟ باید توجه کرد اکثر ترافیک سایت از محتواهای قدیمی ایجاد می شود که حداقل بین یک تا دو ماه از زمان ارسال آن گذشته باشد. لذا نوشته های قدیمی اهمیت و نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک سایت و لید جنریشن Lead Generation ایفا می کنند.

محتوای سبز ، اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ ، تاثیر محتوای سبز در بازاریابی ، تعریف محتوای سبز
محتوای سبز ضمن تاثیر مثبت بر سئوی است ، برای مدت طولانی موجب افزایش ترافیک و جذب مخاطب خواهد شد

هیچ کس در اهمیت تولید محتوا برای سایت شک ندارد و متخصصان تولید محتوا معتقدند که یک مطلب با کیفیت تا مدتهای مدیدی بعد از انتشار برای سایت ترافیک آورده و چه بسا سالیان موجب ارتقا رتبه شود.

تاثیر محتوای سبز در بهینه سازی سایت

محتوای سبز تاثیر بسیار عجیب و شگفت انگیزی در سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دارد. هر محتوایی که باکیفیت و منحصر به فرد باشد محتوای سبز محسوب می شود . این محتوای با ارزش ، موجب افزایش جایگاه و رتبه سایت در نزد موتورهای جستجو شده و به مرور زمان نقش خود را در رشد سایت نشان می دهد.

سئو هم یک راه عالی برای جستجو وارتقای کلمات کلیدی در موتورهای جستجو می باشد. حالا دو عامل و فاکتور مهم یعنی ۱- لیدینگ Leading و ۲- بالا بردن رتبه سایت برای بهبود سئو به مرور زمان محقق شده و کار خود انجام می دهند. به عبارتی محتوای سبز کیفیت و کارایی سئو را در درازمدت افزایش می دهد و مانند مکملی برای آن عمل می کند.

شیوه تولید محتوای سبز برای سایت

شاید با این اوصاف ، این تصور پیش بیاید که تولید محتوای سبز باید خیلی سخت باشد در حالی که اصلا چنین نیست اتفاقا بین تولید محتوای سبز و محتوای عادی فرق چندانی وجود ندارد تنها فرقشان شاید در رعایت برخی نکات ساده ولی کلیدی در زمان نگارش متن و یا محتوا  باشد . برای تولید محتوای سبز موارد زیر پیشنهاد می شود:

۱- دقت در انتخاب عنوان مطلب

هر مطلبی را که تولید می کنید در انتخاب عنوان وسواس به خرج داده و یک عنوان مناسب ، تاثیرگذار و جذاب انتخاب کنید. عنوان مطلب به مروز زمان برای سایت ارزش آفرینی کرده و شاید اولین چیزی که چشم کاربران به آن بیفتد همین عنوان باشد که کاربر را ترغیب به خواندن و آمدن به سایت کند و یا از آمدنش به سایت منصرف نماید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تکنیک های افزایش فروش اینترنتی

۲- تولید محتوای جامع و آینده نگر

محتواهایی تولید کنید که ضمن داشتن جامعیت ، آینده نگرانه هم باشد یعنی کهنه و بی کیفیت نشود و نیاز نباشد مرتب به روزرسانی شده و در آن تغییرات اعمال شود. باید توجه داشته باشید که هدف از نوشتن و انتشار محتوای سبز تولید ارزش و یا علم برای مخاطبان است لذا باید از موضوعاتی استفاده شود که در صورت به روز رسانی محصولات و یا خدمات ،این محتواها نیاز به اعمال تغییرات و به روز رسانی نباشد.

محتوایی که با در نظر داشتن همه جوانب در نهایت کیفیت تولید و منتشر شود نیازی به تغییرات و به روز رسانی ندارد.

۳- توجه به فعالیت های اساسی و بنیادی کسب و کار

هدف اصلی از تولید محتوای سبز ، فراهم آوردن یا کشاندن خوانندگان و مخاطبان و تولید محتوای منحصر به فرد برای طولانی مدت می باشد، لذا در تولید این گونه محتواها باید به این نکته مهم توجه کرد که انتشار آنها در اینترنت به شناخته شدن بیشتر کسب و کار آنلاین به مرور زمان کمک کند. برای نیل به این مقصود باید از موضوعات تخصصی ، بنیادی و منحصر به فرد ویژه تجارت و کسب و کار استفاده کرد.

۴- تولید محتوا برای مخاطبان و کاربران هدف

کسی در کسب و کار آنلاین موفق است که مخاطبان هدف و نیازشان را به درستی بداند ، که این موضوع یکی از اصول بنیادی بازاریابی و تجارت محسوب می شود. زمانی می توان بهترین نوع خدمات و با کیفیت ترین آنها را ارائه داد که نیاز کاربران را شناخت. البته در زمان تولید محتوای عادی هم دانستن و آگاهی از نیاز کاربران اینترنتی ضرورت دارد اما اهمیت و ضرورت این موضوع در محتوای سبز بسیار بیشتر از محتوای عادی می باشد.

در تولید محتوای سبز علاوه بر رعایت کامل کیفیت ، لحن و شیوه نوشتار باید به سلیقه مخاطبان هدف نزدیک باشد. محتوا برای مخاطبان و جذب آنها نوشته می شود پس باید مطابق نیاز و سلیقه آنها تولید و منتشر شود. رعایت حجم نمونه در نوشتار هم بسیار اهمیت دارد. محتوای سبز بهتر است بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه باشد دلیلش این است که این تعداد حجم نوشتار برای سئو و افزایش رتبه و ترافیک سایت مناسب می باشد.

۵- توجه به افزایش عمق نوشته در محتوای سبز

همان طور که در بالا اشاره شد محتوای سبز باید از نظر حجم بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه باشد تا از نظر سئو مفید بوده و موتورهای جستجو به ویژه گوگل به آن ارزش و اعتبار دهند. حال سوال این است اگر فرضا محتوایی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلمه بود چه کار باید کرد ؟ به زور و با محتوای بی ارزش آن را به ۲۰۰۰ کلمه برسانیم ؟ آیا به آن متن و محتوا به قول معروف آب ببندیم؟

برای رساندن محتوای کوتاه به تعداد کلمات مناسب ، باید به نوشته عمق داد و از این طریق اثربخشی آن را بیشتر کرد. با حاشیه نویسی بی مورد و یا بازی با کلمات مشکلی حل نمی شود بلکه باید نکات و مواردی که مبهم است را کمی بیشتر شرح داد تا واضح تر شود با این کار خود به خود محتوا افزایش می یابد. یکی از ترفندها برای افزایش محتوای سبز، آوردن مثال و یا نمونه های عینی برای فهم بهتر می باشد.

راههای ساخت و تولید محتوای سبز

– آنچه که در ذهن خود دارید را ابتدا یادداشت کنید شاید آن محتوا چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلمه بیشتر نشود اصلا جای نگرانی ندارد ، فقط یقین حاصل کنید آنچه را که قصد رساندن به کاربران دارید اصلش را یادداشت کرده اید.

– آنچه را که یادداشت کرده اید خوب مطالعه کنید قسمت هایی را که حدس می زنید برای کاربران مبهم و یا جای سوال دارد پیدا کنید. می توانید از معرفی ایده جذاب ، نمونه ، روش ، اطلاعات آماری و حتی مثال برای درک و فهم بهتر مطلب استفاده کنید.

–  در این مرحله نوشته را از ابتدا بخوانید و پاسخ ها و برداشت هایی را که پیدا کرده اید در بخش های مورد لزوم متن ، اضافه کنید.

اضافه کردن لابه لای محتوا در واقع پر کردن جای خالی و تکمیل و تولید یک محتوای سبز است که به فهم بهتر مخاطبان کمک می کند و با این کار محتوای تولید شده ، به محتوای همیشه سبزEvergreen Content تبدیل خواهد شد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  نکات موثر برای افزایش بازدید سایت

۶- انتشار محتوای سبز و رعایت همزمان استراتژی محتوا

درست است که محتوای سبز در افزایش کیفیت نوشته های تولیدی تاثیر می گذارد اما باید به ابزارهای تحلیل سایت هم مرتب نگاه کرد تا استراتژی محتوای درست پیش برود. در واقع یک هماهنگی بین محتوای سبز و استراتژی محتوا همیشه باید وجود داشته باشد. برای همین باید نوشته ای تولید کرد که ترافیک سایت و تعداد بازدید کننده را افزایش دهد .

هر چه محتوا موجب افزایش ترافیک شود ارزشمندتر خواهد بود. در این کار می توان با دو شیوه عمل کرد اول نوشته ای که بازدید و ترافیک بالا دارد را با به روز رسانی معقول ، از طریق آن بازدید بیشتری جذب کرد. دوم اینکه ممکن است در مقابل محتوایی باشد که استقبال و بازدید چندانی نداشته باشد، برای حل این مشکل، آن را با کمی اصلاحات و به روز رسانی می توان ارزشمند و مهیای برای جذب ترافیک کرد.

۷- توجه به تنوع مطالب در کنار محتوای سبز

درست است که محتوای سبز ارزشمند و پرطرفدار است ولی تمرکز تمام و کمال روی محتوای سبز هم خطا می باشد تصور کنید همه سایت ها و وبلاگ های اینترنتی فقط تولید محتوای سبز داشته باشند پس چه کسی اخبار روز ، رویدادها ، آمار و ارقام و… را منتشر کند؟ محتوای سبز اگرچه در بلندمدت موجب افزایش اعتبار و ترافیک سایت می شود ولی اخبار و رویدادها هم در کوتاه مدت بازدید خوبی داشته و میزان کلیک خوری سایت را بالا می برد.

این مدیر سایت است که با مدیریت محتوا ، کاربران را پس از آمدن به سایت ، راغب به مطاله سایر نوشته ها می کند. در کل توصیه می شود ، که در اتخاذ استراتژی محتوا طوری برنامه ریزی کنید که به صورت متعادل همزمان از محتوای سبز و محتوای عادی یا غیر سبز برای افزایش ترافیک در کوتاه مدت و بلندمدت استفاده شود.

۸- به روزرسانی معقول محتوا

گاهی ممکن است محتوای سبز و با کیفیتی داشته باشید که به مرور زمان می تواند بهتر و اثرگذار تر شود لذا توصیه می شود با به روزرسانی معقول ، آن را ارتقا دهید . البته نباید همه محتواها را به روز رسانی کنید چون این موضوع به سایت در بلندمدت ضربه می زند . مثلا محتوایی که همیشه پاسخگوی نیاز کاربران در امروز ، فردا و آینده است ،توصیه می شود از ارتقای آن خودداری کنید چون ارتقا دادن بی مورد به محتوا آسیب جدی می رساند.

۹- استفاده از ترفند قلمه زنی محتوا

اگر کمی با اصول ابتدایی باغبانی آشنا باشید حتما مشاهده کرده اید که باغبان شاخه ای از یک درخت را قلمه کرده و آن را در جایی دیگر می کارد تا درخت جدید رشد کند این کار را قلمه زنی گویند که موجب تکثیر درختان یک باغ می شود بدون آنکه چیزی از درخت اول کم شود. در تولید محتوای سبز هم فرهنگ قلمه زنی را داریم.

قلمه زنی محتوایی به این گونه اجرا می شود که گاهی یک بخش و یا قسمتی از یک محتوای سبز را انتخاب کرده و در محتوای جدید قرار می دهید و شروع به ورود به جزئیاتش و شرح بیشتر می کنید. انگار از یک تکه و یا بخش ( که همان شاخه درخت یا قلمه است) یک محتوای سبز جدید و با کیفیت ( درخت بزرگ و جدید ) ساخته اید و به نوعی قلمه زنی کرده اید.

سخن پایانی اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ

برای درک اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ همین بس که آینده کسب و کار اینترنتی به آن وابستگی دارد . لذا در استراتژی محتوا و مخصوصا در تولید محتوا برای سایت باید توجه خاص و ویژه به محتوای همیشه سبز Evergreen Content داشت . عدم درک اهمیت محتوای سبز موجب می شود تا برنامه ریزی و استراتژی سایت به درستی پیش نرود .

برای موفقیت در کار تولید محتوا توصیه می شود که محتواهای خود را مستقل از آمار ، زمان ، رویدادها و ارقام روز تولید و منتشر کرد.باید همه جوانب پیشرفت سایت را در نظر داشت لذا در کنار تولید محتوای سبز به تولید محتوای عادی و یا غیر سبز هم توجه کرد. رعایت این تعادل در پیشرفت کسب و کار آنلاین تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

اگر محتوای سبز در درازمدت موجب افزایش ترافیک و برند شدن سایت می شود محتوای عادی و غیر سبز هم در کوتاه مدت موجب جذب کاربران و افزایش بازدید می شود پس تولید و انتشار هر دو برای رشد سایت ضرورت دارد.

مطلب پیشنهادی

اهمیت داشتن درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی , آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، باید علاوه بر آموختن مهارت‌های لازم، کسب و کارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.