بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی

بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی

ممکن است برایتان جای سوال باشد که رتبه چی هست و چه تفاوتی با تراز دارد برای فهم بهتر این موضوع ، تصمیم گرفتیم تا در سایت پول یابی به بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی بپردازیم و اینکه چه تفاوتی با هم دارند قبل از پرداختن به اصل موضوع تذکر این نکته مهم است که تراز در کنکور اعم از امتحان کنکور سراسری یا امتحان کنکور آزمایش ، رتبه را تعیین می کند و نه درصد کنکور را.

در آغار بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی ، به تفاوت این دو با یکدیگر پرداخته و در ادامه به راههای افزایش تراز در کنکور آزمایشی می پردازیم . درک این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس بیشتر و نیز تلاش داوطلبان کنکور خواهد شد. با ما در سایت پول یابی همراه باشید.

تحلیل و بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی

رتبه و تراز کنکور با هم تفاوت دارد لذا باید در بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی این موضوع را لحاظ کرد. در واقع رتبه ترتيب داوطلبان را نشان مي دهد و مثلا اگر سه هزار نفر در کنکور شرکت کنند نفر یک تا هزار را مشخص مي کند مکان افراد را به ترتیب مشخص می کند یکی رتبه یک آورده و دیگری رتیه مثلا ده یا بیست.. اما تراز تفاوت بين داوطلبان کنکور را نشان مي دهد و نوعی ارزش گذاری محسوب می شود.

برای فهم بهتر تراز کنکور مثال عینی می آوریم، به اين معني که مثلا يک نفر که رتبه یک کنکور شده و نفر بعدی که رتبه دو آورده، تراز، تفاوت علمي اين دو را به ما نشان می دهد و اینکه چه اندازه هست. مثلا رتبه یک شده ۶۲۰۰ ولي رتبه دو شده ۶۰۰۰ . يعني رتبه یک تا دو، فاصله ۲۰۰ درجه اي از نظر توان علمي و دانشی با هم دارند.

شیوه تعیین تراز کنکور

شاید این سوال پیش بیاید که شیوه تعیین و تفاوت چگونه مشخص می شود؟ کاملا واضح است که از طریق مقایسه یک داوطلب با دیگران این موضوع مشخص می شود. به این صورت که مثلاً در درس هایی که اکثر افراد پایین زده اند به عنوان نمونه ۳۰ درصد اگر داوطلبی ۸۵ درصد بزند تفاوت این فرد با بقیه بسیار زیاد خواهد بود به این دلیل که توانسته درصدی بزند که سایرین نتوانسته اند. این در مجموع یک درس است.

گاهی در جزئیات حتی در سوالات هم این اتفاق و گرفتن تراز داوطلبان می افتد ممکن است دو داوطلب ۷۰ درصد بزنند اما یکی تراز آن از دیگری بیشتر باشد. سوال این است که چه موقع این اتفاق می افتد؟ زمانی که داوطلب برتر به سوالاتی از آن درس پاسخ داده باشد که اکثراً نتوانسته اند پاسخ بدهند و برعکس فرد دوم به سوالاتی پاسخ داده است که همه توانسته اند پاسخ دهند. این نوع دیگری از تراز گیری است.

 البته تراز مختص موارد بالا نیست بلکه همچنین سطح دشواری سوالات نیز بسیار تعیین کننده است. سوالات در سازمان سنجش به چند قسمت سطح بندی می شود: ساده، متوسط و دشوار. داوطلبی که بتواند سوالات دشوار را پاسخ دهد قطعاً تراز بالاتری خواهد داشت و همینطور متوسط و سپس ساده. اگر تعداد داوطلبان پاسخ دهنده به یک سوال بسیار کم باشد یعنی آن سوال دشوار است و کسی که به این سوال پاسخ دهد تراز بالاتری تعلق خواهد گرفت.

در نهایت باید ارتباط این دو را این گونه بیان کنیم که تراز رتبه را تعیین می کند نه درصد.

راههای افزایش تراز در کنکور آزمایشی

در ادامه بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی این سوال مطرح می شود که برای افزایش تراز در کنکور آزمایشی باید چه تمهیداتی اندیشید و چه کارهایی کرد راههای افزایش تراز چیست؟

۱- افزایش ساعات مطالعه

اصل ساده و بدیهی این است که ساعت مطالعه را بیشتر کنید. کاملا معقول و طبیعی است که برای کسب تراز فرضا ۸۰۰۰ هزار با ده بیست ساعت مطالعه در هفته نمی توان کاری از پیش برد. لذا با برنامه ریزی دقیق و حرفه ای ساعت مطالعه را افزایش داده تا بهره بهتری ببرید. طبیعی است که مطالعه دقیق و درست یک درس تراز را افزایش خواهد داد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه جمع بندی و آمادگی برای موفقیت در امتحان کنکور

۲- تغییر سبک مطالعاتی

در ادامه ، بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی توجه کنید که انتخاب سبک مطالعه در موفقیت تاثیر گذار است. مثلا برای درسی مثل زیست‌ شناسی که ضریب ۴ در کنکور اختصاصی تجربی دارد و از طرفی بیشترین سوالات را شامل می‌شود شما باید یک برنامه ویژه و خاص طراحی کنید و روزانه این درس را مورد مطالعه قرار دهید. از طرفی باید عادات مطالعاتی درستی نیز داشته باشید، مثلا شما نمی‌توانید دو درس محاسباتی و مفهومی را پشت هم مطالعه کنید،

برای درک این موضوع ،به عنوان مثال مطالعه درس ریاضی بعد از فیزیک کار درستی نیست! بلکه بعد از درسی مانند فیزیک که جنبه محاسباتی و در عین حال مفهومی دارد باید درسی مثل دین و زندگی و یا ادبیات را مطالعه کنید. نکته مهم اینکه، بعضی از دروس علاوه بر برنامه آزمون باید جداگانه نیز برنامه مطالعاتی خاص خود را داشته باشید.

توصیه می شود برای دروسی مثل زیست شناسی در رشته تجربی و یا درس ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک برنامه مطالعاتی جداگانه‌ای داشته باشید و روزانه به مطالعه کردن این دروس بپردازید.

۳- افزایش تراز با استفاده از روش های تست زنی

تست‌زنی یکی از مهم ترین کارها برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی است. بعضی از کنکوری‌ها می‌گویند که هنوز در مبحثی به تسلط کافی روی مطالب آموزشی نرسیده‌ایم برای همین تست‌زنی را شروع نمی کنیم. این کار اشتباه است، تست زنی باید همراه با حل کردن سوالات تشریحی باشد هر چقدر تعداد تست‌های آموزشی و آزمونی بیشتری برای دروس مختلف کار کنید با تیپ تست‌های بیشتری آشنا می‌شوید و بهتر از پس سوالاتی که در آزمون طرح می شود بر میایید.

در بعضی از درس‌ها مثل دروس محاسباتی درصد بالایی از موفقیت داوطلب به زدن تست های بی‌شمار بر می‌گردد. در اینگونه دروس خواندن جزوه به تنهایی هیچ سودی برای آن ها نخواهد داشت. بر عکس در درسی مثل زیست شناسی بیشتر از تست زنی باید به مطالب کتاب درسی تسلط داشته باشید و بعد به تست زنی در حجم زیاد اقدام کنید.

۴- تهیه برنامه ریزی منسجم و دقیق

اگر چند آزمون پیاپی با یک برنامه مطالعاتی پیشرفت نکردید و افزایش تراز نداشتید، توصیه می شود هر چه زودتر برنامه خود را عوض کنید و به خاطر داشته باشید که کنکور جای آزمون و خطا نیست و باید با یک برنامه‌ریزی حرفه ای و علمی درس‌های خود را مطالعه کنید.( نگاه کنید به مقاله : ویژگی برنامه ریزی خوب روزانه برای کنکور)

نکته مهم اینکه، در برنامه‌ریزی درسی صحیح باید انعطاف وجود داشته باشد یعنی روز هایی تعیین شده باشد تا در صورتی که از برنامه عقب افتادید بتوانید به برنامه برسید. باید تعداد تست مشخص شود تست آموزشی از آزمونی تمایز داده شده باشد، برنامه مرور برای دروس مختلف درونش جا داده شده باشد و … پس حتما با برنامه‌ای درست در مسیر کنکور قدم بردارید.

۵- آشنایی به خود و درک منطقی توانایی خود

افزایش تراز باید منطقی و معقول باشد، کنکوری‌ها نمی‌توانند به یکباره انتظار افزایش تراز ۱۰۰۰ تایی از خود داشته باشند باید گام به گام و پله به پله تراز خود را افزایش دهند. در این راه نباید اجازه دهند ناامیدی بر آن ها غلبه کند، باید با روحیه جنگنده و ایمان قوی به خود و هدفی که دارند پیش روند.

۶- مطالعه منابع کمک آموزشی مناسب

هر یک از داوطلبان باید متناسب با تیپ شخصیتی خود و با توجه به نیازی که از نظر آموزشی دارند از بین صد ها منبع کمک آموزشی که در بازار موجود است منبع مناسبی را انتخاب کنند. البته که نباید به هیچ عنوان نباید از اهمیت کتاب درسی غافل شد چرا که کتاب درسی منبع اصلی هر داوطلب است و منابع کمک آموزشی در کنار کتاب درسی معنی پیدا خواهد کرد. دقت و وسواس به خرچ دادن در انتخاب منبع کمک آموزشی امری ضروری است. (نگاه کنید به: نکات کلیدی برنامه ریزی برای کنکور سراسری)

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل خانگی هنری مناسب زنان

اگر منبع کمک آموزشی مفید و موثر باشد به پیش برد اهداف شما در مسیر آمادگی برای کنکور کمک خواهد کرد.  برعکس اگر منبع نامناسبی را بدون مشاوره گرفتن انتخاب کنید شما را از مسیر اصلی دور خواهد کرد. از طرفی توجه داشته باشید که بهتر است برای هر درس یک یا دو منبع مطالعاتی را انتخاب کنید چرا که انتخاب چند منبع مطالعاتی فقط باعث سردرگمی داوطلبان می شود و فایده ای برای داوطلب نخواهد داشت.

۷- تحلیل و ارزیابی آزمون آزمایشی

هر چقدر هم که آزمون را خراب کرده باشید، تحلیل آزمون آزمایشی از مهم ترین اقدامات بعد از آزمون است. بعد از خراب کردن یک آزمون در صورتی که اقدام به بررسی و تحلیل سوالات درست و غلط خود نکنید همین اشتباهات را در آزمون بعدی خود نیز تکرار خواهید کرد و فقط روحیه خود را بیشتر از دست می دهید.

به داوطلبان توصیه می شود که حتما دفتری را به تحلیل سوالات آزمون های آزمایشی خود اختصاص دهید و برای تحلیل آزمون وقت ویژه ای را درنظر بگیرید. مهم این است که تحلیل آزمون در همان روز آزمون صورت بگیرد و به روز دیگری موکول نشود.

۸- برنامه ریزی بعد از ظهر هر آزمون برای آزمون بعدی

در برنامه مطالعاتی شما باید به تفکیک هر درس ساعات مطالعه مشخص شود. باید روزهایی را برای مرور مطالب در نظر بگیرید. در هفته اول بهتر است که تمرکز بیشتری بر دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی داشته باشید. در فاصله دو تا سه روز به آزمون توصیه می شود تست آزمونی که زمان دار است بزنید، اینکار باعث افزایش سرعت العمل شما در تست‌زنی می شود و بی‌دقتی های شما را کاهش می دهد.

۹- ثبت دقیق و منظم در دفتر برنامه ریزی

با بررسی آزمون و تحلیل کارنامه آزمون متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت خود خواهید شد به شما در راستای جمع آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم حتما دفتر برنامه ریزی خود را به طور کامل و دقیق پر کنید. این موضوع طبیعی است که داوطلبی که به فرض فارسی را به طور مجموع ۲ ساعت مطالعه کرده نمی تواند از خود انتظار درصد بالای ۶۰ داشته باشد.

با بررسی دفتر برنامه ریزی و تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی خود می‌توانید با حفظ دروسی که نقطه قوت شماست در کنارش سعی در تقویت دروسی بکنید که به نقاط ضعفتان تبدیل شده است.

سخن پایانی بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی

سخن آخر در بحث بررسی رتبه و تراز آزمون های آزمایشی این است که، با کمی وقت بیشتر گذاشتن برای دروس که نقطه قوت شماست می توانید به تسلط ۱۰۰ درصدی در این دروس برسید و به نوعی این دروس را به سکوی پرتاب خود تبدیل کنید. برای دروسی که نمودار سینوسی در آن ها دارید یا به بیان دیگر گاهی اوقات درصد خوب و گاهی درصد پایین کسب می کنید با افزایش ساعات مطالعه و افزایش تست‌زنی می‌توانید آن درس را نیز به نقطه قوت خود تبدیل کنید.

داوطلبان کنکوری‌ در بعضی دروس ضعیف هستند به نحوی که در آزمون آزمایشی این دروس را سفید می گذارند و یا درصد های بسیار پایینی کسب می کنند برای اینکه این دروس را از این وضعیت خارج کنند توصیه می‌کنیم این دروس را در برنامه مطالعاتی روزانه خود قرار دهند و توجه ویژه ای بر روی آن‌ها داشته باشند. همه چیز به خودتان و برنامه دقیق و تلاش شما بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.