روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد

کاربرد و استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد اینترنتی به دلیل رشد تکنولوژی و فناوری ها دارای اهمیت بوده و نگاهها را به طرف خود معطوف کرده است. به نظر می رسد همان طور که فناوری های مختلف در حال رشد هستند تبلیغات و بازاریابی هم خود را همراه و هماهنگ با آنها متحول کرده و تلاش دارد تا کسب و کارهایی را از این طریق معرفی کند.

به دلیل اهمیت و جایگاه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ و وابستگی کسب و کارها به آن ، تصمیم گرفتم تا ضمن فهرست کردن روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد ها ، به توضیح مختصر و شیوه اجرایی و عملکرد آنها هم بپردازم امیدوارم مورد استفاده بازدیدکنندگات سایت پول یابی قرار گیرد.

معرفی دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال به استفاده کاربردی و درست از هر فناوری و ابزار دیجیتال برای راحت و آسان کردن فرایند بازاریابی اطلاق می شود. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ تقریبا از دهه ۹۰ میلادی و با رشد فناوری در محیط کسب و کارها ، رایج و شکل گرفت و همه شئون آن را تحت تاثیر خود قرار داد. تنوع دیجیتال مارکتینگ دست فعالان در این عرصه را هم برای کار بیش از گذشته باز کرد و این موضوع موجب توجه فعالان به هم شده است.

روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد و تبلیغ کسب و کار متنوع بود و شامل انواع تبلیغات اینترنتی مثل تبلیغات کلیکی و بنری ، بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو SEM ، سئو SEO یا بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو ، بازاریابی ایمیلی یا ارسال ایمیل انبوه ، بازاریابی درون گرا ، بازاریابی ویروسی ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، اینفلوئنسر مارکتینگ و در کنار همه این ها ، بازاریابی محتوا می باشد.

دیجیتال مارکتینگ ، روش های کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ استفاده درست و موثر از تکنولوژی و فناوری با هدف راحت تر کردن فرایند بازاریابی را می گویند.

برای کسب درآمد اینترنتی بیشتر و یا به دست آوردن نتایج بهتر ، گاهی هر کدام از این روش ها را به تنهایی و گاهی با هم و به صورت آمیخته انجام می دهند مثلا استفاده همزمان از تبلیغات کلیکی با ایمیل مارکتینگ ، و یا برای بهینه سازی موتورهای جستجو همزمان بهبود فنی ساختار سایت و استفاده از تولید محتوا استفاده می شود.

معرفی روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد

همان طور که در بالا اشاره شد روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد اینترنتی و معرفی کسب و کارهای آنلاین متنوع بوده و فهرست بلندبالایی را شامل می شود . در اینجا از بین مجموعه روش ها Solutions در بازاریابی دیجیتال ، به معرفی چند روش عمده می پردازم :

۱- بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتور های جستجو SEM به مجموعه اقدامات ، فعالیت ها و تلاش هایی که به انحای مختلف با هدف دیده شدن در رتبه ها و نتایج بالای موتورهای جستجو انجام می گیرد، گفته می شود هدف اصلی از بازاریابی موتورهای جستجو به ویژه گوگل ، جذب مخاطب هدف و کسب درآمد اینترنتی بالا و افزایش ترافیک هدفمند سایت و فروشگاه می باشد. به این نوع بازاریابی اصطلاحا SEM می گویند که مخفف search engine marketing می باشد.

۲- سئو

سئو SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینک می باشد و به عملی گفته می شود که موجب بهبود کیفی و کمی بازدیدها شده و در نهایت موجب قرارگیری سایت و فروشگاه در رتبه های بالا (صفحه اول یا لینک های اول)  موتورهای جستجو می شود . با این تعاریف کاملا مشخص می شود که برخی از روش های بازاریابی دیجیتال با یکدیگر هم پوشانی دارند .

اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال و با استفاده از موتورهای جستجو و به طور خاص گوگل فوق العاده مشهود است چون ۹۳ درصد کاربرانی که دنبال محصول ، خدمات و کالا هستند از طریق موتورهای جستجو به دنبال آن می گردند و نکته مهم دیگر اینکه بیش از ۶۰ درصد کلیک ها مربوط به سه یا چهار لینک اول موتورهای جستجو می باشد این موضوع برای سایت ها حیاتی بوده و باید تمام تلاش خود را بکنند تا در صفحات اول و جزو سه چهار لینک ابتدایی باشند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  استراتژی افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ

۳- بازاریابی دیجیتال با تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی از روش های قدیمی و هنوز هم تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ است و شامل تبلیغات در سایت های دیگر و یا استفاده از سرویس های برتری است که برخی شرکت ها و کمپانی نظیر گوگل ارائه می دهند. یکی از مشهورترین و موثرترین تبلیغات کلیکی ، تبلیغات در گوگل ادوردز Google AdWords می باشد که بسیار دقیق ، هوشمندانه و هدفمند به کسب و کارهای اینترنتی در توسعه کارشان کمک می کند و در واقع تبلیغات را به افراد خاص در مکان های مدنظر سفارش دهنده نمایش می دهد.

برای رسیدن به اهداف مدنظر توسط تبلیغات کلیکی باید نکات خاص و ویژه ای را رعایت کرد و با تشکیل کمپین ، آن را به صورت حساب شده و هدفمند اجرایی کرد تا بازدهی مدنظر به دست آید . در هر حال انواع تبلیغات کلیکی کمک می کند تا فرایند عملیاتی بازاریابی دیجیتال به درستی انجام گیرد.

۴- بازاریابی شبکه های اجتماعی

جایگاه رفیع و تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing به دلیل نفوذ زیاد و کاربران فعال در آن ، انکار ناپذیر است و دارای یک بازده اقتصادی بالایی است لذا اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. در شبکه های اجتماعی به دلیل کاربر محور بودن ، امکان بحث و تبادل نظر ، نقد و بررسی ، توصیف و ارائه بازخورد درباره هر کسب و کار و برندی برای میلیون ها نفر فراهم شده است. ضمن اینکه بازاریابی شبکه های اجتماعی به دلیل نوع تعامل ، می تواند باعث ایجاد صمیمیت بین برندهای تجاری و مخاطبان و مشتریان شود.

البته باید توجه کرد که در بازاریابی شبکه های اجتماعی ، هر شبکه ، ساختار مخصوص به خود و قوانین خاص خودش را داشته و استراتژی یکسانی را نباید – و بهتر است بگویم – نمی توان به کار برد. فرضا برای محتوا و پست هایی که در سایت لینکدین به عنوان یک شبکه تخصصی کسب و کار ارسال می شود با آنچه در فیسبوک و یا اینستاگرام ارسال می شود کاملا فرق دارد و نمی توان از یک استراتژی یکسان برای همه شبکه های اجتماعی استفاده کرد.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید مخاطبان خاص و یا عمومی آن را شناخت و با توجه به نیاز ، شیوه رفتار کاربران فعال در آن و نوع ادبیات هر شبکه ، برایش تولید محتوا کرد . بازاریابی هوشمندانه و هدفمند در شبکه های اجتماعی ، موجب کاهش هزینه و صرفه جویی در سرمایه و وقت خواهد شد.

۵-  ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing یکی از روش های قدیمی ارتباط با کاربران اینترنتی بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه تر می باشد. در این شیوه ، ارسال ایمیل به صورت : محتوا ، خبرنامه ، دعوتنامه ، پیشنهاد ویژه و یا اطلاعیه برای کاربران ارسال می شود. البته نرم افزارها و ابزارهایی وجود دارد که می توان به صورت انبوه یعنی تا چند میلیون ایمیل در کمترین زمان ممکن ( چند ثانیه) ارسال کرد.

بازاریابی ایمیلی برای تاثیرگذاری، قواعد و ضوابط خاص خود را دارد که با رعایت آنها شود مثلا از ارسال تکراری و زیاد خودداری کرد چون علاوه بر اسپم شدن ، موجب آزار مخاطب و بدبین شدن نسبت به برند می شود. بعد از ارسال ایمیل ها ، باید با استفاده از ابزارهای خاص ، نرخ باز شدن ایمیل ها را اندازه گیری کرد تا در ارسال های بعدی ایمیل های نادرست را حذف کرد.

به طور کلی بازاریابی ایمیلی نسبت به گذشته بازدهی خود را از دست داده و از میزان تاثیرگذاری آن کاسته شده ، با این حال هنوز هم به عنوان یکی از روش های مناسب در بازگشت کاربران کاربرد دارد.

۶- اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال ، اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing است که پیام به شکل غیر مستقیم و توسط یک واسطه که فردی معروف یا تاثیرگذار است به مخاطب منتقل می شود. در واقع در این نوع تبلیغات تلاش می شود تا مخاطب فکر نکند که این یک پیام تبلیغاتی است. 

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ

فرضا برای تبلیغ یک پیراهن خاص از یک مارک خاص ، از هنرپیشه ای که طرفداران زیادی دارد خواسته می شود تا به گونه ای این پیام را به طرفدارانش بدهد که او از این برند یا مارک استفاده می کند. این شیوه ، نمونه ای از اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد.

مثل خیلی چیزهای دیگر ارائه اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران کمی با شیوه بازاریابی متداول در جهان فرق دارد. معمولا در این شیوه، بازاریابی محدود به گروه خاصی مثلا هنرمندان ، ورزشکاران و بازیگران بود ولی امروزه تعدادشان خیلی زیاد شده و افراد معمولی هم وارد چرخه این نوع بازاریابی شده اند که کمی مغایر با تعریف و اهداف اولیه و اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد نمونه اش شاخه های اینستاگرامی می باشند که به دلیل فالوور زیاد مدنظر این نوع تبلیغات قرار گرفتند.

۷- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی Content Marketing  قوی ترین و اثرگذارترین بازاریابی دیجیتال است. در این شیوه با تولید محتوای تخصصی ، کاربرپسند ، جذاب ، مناسب و مفید مخاطبان و کاربران را به سمت هدف مورد نظر ( برای نمونه فروش محصول یا خدمات و یا افزایش ترافیک سایت ) هدایت می کنید. هر محتوایی دارای ارزش نیست، بلکه باید در راستای نیاز مخاطبان بوده و بر آن اساس تولید و منتشر شود.

یک شعار مهم درباره بازاریابی محتوایی وجود دارد که محتوا (مطلب) پادشاه است Content Is The King و کاملا هم درست گفته شده است. این شعار به طور واضح اهمیت و جایگاه بازاریابی محتوا در جذب مخاطب و رشد کسب و کار اینترنتی را مشخص می کند.

نکته کلیدی اینکه اگر بخواهید از هر کدام از روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد اینترنتی استفاده کنید باز نیاز به محتوا خواهید داشت مثلا سئو ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، اینفلوئنسر مارکتینگ ، بازاریابی ایمیلی و… نیاز به تولید محتوا دارند اصلا بدون تولید محتوا برخی از آنها قابلیت اجرا شدن ندارند.

مقایسه بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی شامل رسانه هایی مثل بنرها ، بیلبوردها ، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و… شده و معمولا گران تر بوده و ضمن پوشش منطقه و محدوده جغرافیایی ، اطلاع از میزان تاثیرگذاری و یا بازخورد و تحلیل تبلیغات خیلی سخت است. در حالی که مزیت دیجیتال مارکتینگ این است که امکانات و ابزارهایی در اختیار می گذارد که می توان بازخورد مثبت یا منفی هر کدام را مطلع شد و در ادامه نقاط ضعف احتمالی را رفع کرد.

البته از هر روشی که در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود باید به عواملی مثل : تعیین هدف ( هدایت تبلیغ در مسیر هدف )، تعیین شاخص ( انتخاب سه تا پنج شاخص برای اطلاع از روش درست کار) انتخاب ابزار (برای آنالیز و تحلیل روش مورد استفاده ) ، کنترل عملکرد ( ابزاری برای کنترل فرایند بازاریابی و رفع نقاط ضعف موجود در صورت مشاهده ) ، توجه شود تا بازدهی بالا داشته باشد.

سخن پایانی روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد اینترنتی

اگر به آمار میزان استفاده و حضور کاربران در اینترنت دقت شود اهمیت بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار و تبلیغات خودش را نشان خواهد داد. بر طبق آمارها، بیش از ۶۰ درصد مردم به انحای مختلف به اینترنت دسترسی دارند و در این میان ، بیش از دو و نیم میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و بیش از ۶ میلیارد نفر موبایل دارند . خود این آمار ها میزان کسب درآمد و تاثیر گذاری دیجتال مارکتینگ را آشکار می کند.

علاوه بر اینها ، بازاریابی دیجیتال در مقایسه با سایر روش های بازاریابی ، کمترین هزینه ، بیشترین تاثیر گذاری و بالاترین مزایا را داشته و برای معرفی ، تبلیغ و برند سازی و رونق کسب و کارها ابزاری قدرتمند محسوب می شود. به دلیل نفوذ اینترنت ، از نظر گستره جغرافیای نامحدود بوده و در هر زمان و مکانی قابل مشاهده می باشد.  هر جایی اینترنت باشد بازاریابی دیجیتال قابل رویت و تاثیرگذاری می باشد.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.