شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

همواره تاکید شده که برای تمام مراحل زندگی خود برنامه داشته باشید و کنکور سراسری هم از این قاعده مستثنی نیست.  کسانی که قصد دارند تا در کنکور سراسری رتبه بالا به دست بیایند باید شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور را یاد بگیرند و بر اساس آن عمل کنند. برای کسی که قصد موفقیت در امتحان کنکور دارد قابل قبول نیست که به اجرا و شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور واقف نباشد.

داوطلب کنکور نباید دچار سردرگمی در مطالعه دروس باشد مثلا امروز چی بخوانم ؟ کدام کتاب را بخوانم ؟ از چه صفحه ای بخوانم؟ باید مطالعه کنم ولی نمی دانم چقدر و چگونه بخوانم ؟ امروز تا پایان هفته برای مطالعه چکار کنم ؟ و دهها سوال دیگر … این نوع سوالات نشانه این است که شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور را ندارد و باید برنامه آموزشی خود را تنظیم کند.( نکات کلیدی برنامه ریزی برای کنکور سراسری)

تنظیم شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

مجموعه سوالاتی که در بالا به آنها اشاره کند در واقع بلاتکلیفی یک داوطلب کنکور برای مطالعه دروس اعم از تخصصی و عمومی را می رساند. از طرفی وجود این سوالات در ذهن داوطلبان کنکور برایشان مشغله فکری ایجاد کرده و تمرکز آنها را از بین می برد.

برای رفع این مشکلات داوطلبان در کنکور، و نیز آموزش شیوه برنامه ریزی درست تصمیم گرفتیم تا شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور و همچنین هفتگی را آموزش دهیم. امیدوارم مجموعه این آموزش ها در موفقیت داوطلبان در کنکور موثر باشد.

راهها و شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

روز جمعه آغاز برنامه ریزی برای مطالعه کنکور

بهترین روز برای برنامه ریزی هر داوطلب روز جمعه است که با دید باز برای هفته ای که می خواهد شروع کند با توجه به عملکردی که در طول هفته قبل داشته است برنامه ریزی کند. مطمئن باشید که با داشتن برنامه در مسیر خوب و اصلی کنکور قدم برمی دارید و بدانید که هیچ چیزی مثل نداشتن الگو و برنامه برای مطالعه ی داوطلب مضر نخواهد بود. خیلی از داوطلبان انگیزه و شوق زیاد برای مطالعه دارند اما نداشتن برنامه آن ها را از ادامه مسیر مطالعاتی دلسرد می کند.

در شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور همچنین، بهتر است که برنامه هفتگی مدرسه جلویتان باشد و بدانید که استاد مربوطه هر درس قصد تدریس چه دروسی را در طول هفته دارد و در این حین باید به برنامه آزمون آزمایشی که در آن شرکت کرده اید نیز واقف باشید و در برنامه ریزی خود آن را نیز مورد توجه قرار دهید.

باید تعداد تست هایی که قصد دارید از کتاب کمک آموزشی خود بزنید را نیز مشخص کنید و بدانید که در چه روزی از هفته به عنوان مثال قرار است که چند درس را به صورت مجموعه ای از خود آزمون زمان دار بگیرید تا بتوانید بهتر برای شرکت در آزمون آزمایشی خود شرکت کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

مطالعه روزانه درس تدریس شده همان روز

در شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور داوطلب باید درس همان روز را همان روز حتما مطالعه کند تا ملکه ذهنش شود. جمله ای که شاید خیلی کلیشه ای به نظر برسد اما می تواند به سادگی مسیر کنکور را برای شما هموار کند برنامه تدریس مطالب مدرسه در اکثر موارد مطابق با برنامه مطالعاتی آزمون آزمایشی است پس چه بهتر مطلبی که استاد در هر روز برایتان تدریس می کند را بلافاصله در منزل مورد بررسی قرار دهید و تست در قالب آموزشی برای تثبیت هر چه بیشتر مطالب و آشنایی با سوالاتی که امکان طرح شدن از آن درس دارد را بزنید و امر خلاصه برداری از آن را نیز آنجام دهید.

توجه به تست زنی روزانه دروس کنکور

مشخص کنید با توجه به دروسی که قرار بر تدریس و یادگیری آن ها وجود دارد و کلیت آن درس که آیا درسی محاسباتی مثل ریاضی و فیریک است یا درسی حفظی مثل دین و زندگی و ادبیات به چه مقدار تست آموزشی برای آمادگی در آن درس نیاز دارید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر به تست زنی بپردازید مهارت شما در مواجه با تست های متفاوت از دروس مختلف افزایش پیدا می کند و به تبع نتایج بسیار درخشان تری کسب خواهید کرد.

توصیه می شود که بعضی از روز ها را مشخص کنید که در صورتی که به تمامی مطالب آموزشی دروس تسلط پیدا کردید برای افزایش سرعت العمل و قدرت تست زنی چند درس را به صورت مجموعه ای از خود آزمون زمان دار بگیرید.

توجه به دروس ثابت

مشخص کنید که برنامه مطالعاتی ثابت هر شب شما چه دروسی هستند مثلا به داوطلبان تجربی توصیه داریم شبی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به مرور مباحث مختلف زیست شناسی اختصاص دهند. یا هستند داوطلبانی که در مباحثی خاص از بعضی دروس مثل عربی احساس ضعف می کنند و نیاز می بینند که شبی مثلا ۱۰ تست را بررسی کنند و یا هر شب هنگام استراحت به مطالعه اشعار شاعران نامی برای آمادگی هر چه بیشتر در مبحث قرابت معنایی بپردازید.

اهمیت دفتر برنامه ریزی درسی کنکور

حتما هر مقدار ساعتی که برای دروس مختلف در طول روز مطالعه می کنید را در دفتری جداگانه مخصوص این کار ثبت کنید تا در انتهای هفته با توجه به ساعاتی که مطالعه کردید و نتایجی که در آزمون آزمایشی خود کسب کرده اید برنامه ای جدید برای خود طراحی کنید و توجه ویژه را بر رو دروسی که نقطه ضعف تان هستند بگذارید. در کنار ثبت ساعات مطالعاتی خود حتما تعداد تست هایی که کار کرده اید را نیز ثبت کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مراحل مطالعه برای کنکور سراسری

زمان جبرانی برای دروس کنکور

در اهمیت شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور همین بس که توجه به زمان جبرانی فوق العاده تاثیر گذار است. در انتهای هر شب زمانی را به دروسی اختصاص دهید که در برنامه مطالعاتی شما وجود داشته ولی به دلایل مختلف موفق به مطالعه این درس نشده اید این زمان می تواند استرس شما را در هنگام پیش آمدن مشکل خاصی که باعث وقفه در مطالعه شما شود از بین می برد.

توجه به وقت های استراحت و تغذیه

در برنامه روزانه ای که برای خود در نظر می گیرید حتما زمان هایی را که به استراحت و تغذیه اختصاص می دهید را ذکر کنید. بهتر است بین هر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه مطالعه ۱۵ دقیقه به استراحت بپردازید تا با انرژی مضاعف مطالعه درس جدید را شروع کنید. ۶ ساعت خواب مفید شبانه می تواند خستگی شما را رفع کند و شما را برای شروع روز جدید آماده کند.

استراتژی مطالعه در شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

دانستن این امر که چه دروسی باید بعد چه درسی مطالعه شود بسیار مهم است و اینکه بدانید چند درس را در روز مطالعه کنید.

اصولا توصیه می شود که دروسی مثل ریاضی و فیزیک که جزو دروس محاسباتی و استدلالی هستند پشت سر هم مطالعه نشوند . بین مطالعه این دروس به درس های حفظی و مطالعاتی مثل دین و زندگی یا ادبیات بپردازید البته که زمانی که برای این دروس در نظر می گیرید به طبع کم تر از دروس محاسباتی است. بهتر است که ۷۰ درصد زمان خود را به دروس اختصاصی و ۳۰ درس از زمان را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید.

سخن پایانی شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور

اگر چه توصیه می شود که داوطلبان بین ۴ تا ۵ درس را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند تا برنامه متنوعی برای مطالعه دروس داشته باشند. ولی باید توجه کنند که استمرار و تداوم یک برنامه ریزی خیلی مهمتر و اساسی تر از طراحی برنامه ریزی برای دروس کنکور است. برنامه ریزی هر چند دقیق و منظم تنظیم شود و داوطلب خود را ملزم به رعایت آن نکند بی نتیجه خواهد بود.۰ آموزش برنامه ریزی برای امتحان کنکور)

لذا توصیه می شود شیوه برنامه ریزی روزانه برای امتحان کنکور را با توجه به موارد بالا و توان خودتان مشخص کرده و بر طبق آن برای مطالعه دروس کنکور اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.