شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی

یکی از سوالات داوطلبان تجربی، شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی می باشد و این نه تنها سوال، که دغدغه آنها برای آزمون کنکور سراسری می باشد و کاملا هم حق دارند تا از شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی به درستی آگاه شوند.

از عوامل کلیدی در موفقیت کنکور سراسری، راه و روش روش درست و علمی مطالعه دروس کنکور اعم از اختصاصی و عمومی می باشد. لذا باید با یک برنامه ریزی مدون و حساب شده، مشخص کند که در کدام از ماههای سال کدام درس را بخواند و در کدام ماه درس خوانده شده را مرور کند و یا در چه برهه زمانی دروس را با تست زنی آزمایش کند.

وجود مجموعه این سوالات و دغدغه ها موجب شد تا در اینجا تلاش کنیم تا بهترین شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی را بر اساس معیارهای تجربه شده قبلی رائه دهیم. البته در مقاله قبلی هم  (  شیوه مطالعه دروس عمومی در کنکور سراسری)  آموزش داده شده است:

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی : زیست شناسی

مهمترین درس تخصصی علوم تجربی زیست شناسی است . این درس شامل ۵۰ تست در آزمون سراسری است. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که در درس زیست شناسی تست های ترکیبی و مفهومی زیادی طراحی شده است که برای پاسخ گویی به این سوالات باید به تمامی متون سه کتاب زیست دبیرستان تسلط کافی داشته باشید و سرعت العمل خوبی در تجزیه و تحلیل سوالات داشته باشید توصیه می شود به دانش آموزان تجربی که هنوز در پایه دوم و سوم دبیرستان قرار دارند به خوبی هرچه تمام تر به درس زیست شناسی تسلط پیدا کنند و خیلی عمیق این درس را فرا بگیرند.

سوالات آزمون سراسری بر خلاف گذشته از جنبه حفظی انها به شدت کاسته شده است در عوض تست های ترکیبی از سه سال دبیرستان طراحی می شود. توصیه می شود اگر از تیر ماه که به صورت جدی برای کنکور استارت زدید درس زیست را در برنامه مطالعاتی روزانه خود داشته باشید و همراه با آموختن مطالب جدید زیست پیش دانشگاهی زیست دوم و سوم دبیرستان نیز ترکیبی مطالعه شوند و نکات ترکیبی در دفترچه ای خلاصه برداری شود.

توصیه در مطالعه زیست شناسی کنکور:

بهتر است مباحثی مثل ژنتیک که خود به دو بخش ژنتیک مندلی از فصل هشت زیست سوم و ژنتیک جمعیت از فصل پنجم زیست پیش دانشگاهی به همراه هم مطالعه شود. هم چنین فصول گیاهی زیست دبیرستان نیز به صورت ترکیبی مطالعه شود.
به هیچ عنوان مطالعه و یادگیری زیست شناسی را به تاخیر نیندازید. فصل ۸ تا ۱۲ زیست پیش دانشگاهی که از فصول مهم و پرتست و گاها گیج کننده آزمون سراسری هستند که یادگیری آنها تکرار و مرور زیادی را می طلبد.
توصیه ما برای مطالعه درس زیست تکرار..تکرار..تکرار و باز هم تکرار است. داوطلبان باید به گونه ای درس زیست رو فرا بگیرند که با دیدن کلمه اول هر پاراگراف بتوانند به راحتی آن پاراگراف رو از حفظ برای خود بیان کنند در عین حال باید در ذهن خود به مباحث مرتبط این پاراگراف در کتاب های زیست دیگر نیز بپردازد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برنامه مطالعه کنکور برای عید نوروز

از تست زنی در این درس قافل نشوید چرا که از میان همین تست ها که در قالب تست آموزشی و آزمونی زده می شود نکات بسیار ارزشمندی استخراج می شود.

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی :فیزیک

درس فیزیک در رشته تجربی ۳۰ سوال را به خودش اختصاص می دهد. از مهم ترین مباحث این درس می توان به فصول سینماتیک و دینامیک اشاره کرد که از مباحث پر تست و مهم درس فیزیک هستند. توصیه می شود برای کنکور این فصول برای درس فیزیک را در تابستان مطالعه کنید و تست هایش را بزنید.

بهترین روش برای مطالعه درس فیزیک بدین گونه است که در سر کلاس درس مطالب گفته شده توسط دبیر را به دقت هر چه تمام تر بیاموزید سپس در منزل نمونه سوالاتی که در سر کلاس توسط دبیر طراحی شده بود مجددا پاسخ داده شود سپس به امر تست زنی رجوع کنید و تست های منبع آموزشی خود را که توصیه می شود یک منبع باشد تماما حل کنید و هدفتان یادگیری مبحث مورد نظر باشد. در نظر داشته باشید تست هایی که از پس حل کردن آن بر نمی آیید را نشاندار کنید تا در نوبه های بعدی به پاسخ گویی آن تست ها بپردازید.

توصیه در مطالعه درس فیزیک:

توجه داشته باشید بهتر است دروسی مثل فیزیک در باکس های حجیم مورد مطالعه قرار بگیرد و حداقل یک سرفصل ب طور کامل ارزیابی شود. مدنظر داشته باشید که فصولی مثل سینماتیک و دینامیک با توجه به حجم تست های موجود باید وقت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود نسبت به فصول پیش ۲ یا فصولی مثل بردار و حرکت که تست های کمتر با تنوع کمتر از آنها وجود دارد.

همچنین از ابتدا این موضوع را برای خودتان جا بیندازید که حق استفاده از ماشین حساب را ندارید پس لازم است محاسبات را دستی انجام دهید که برای حرفه ای تر شدن و افزایش سرعت عمل توصیه می شود ضرب هایی که زیاد با آنها سر و کار دارید را خوب یاد بگیرید. درس فیزیک درسی است که می توانید با مطالعه صحیح و عمیق آن به راحتی درصدی بسیار مناسب در کنکور سراسری کسب کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی: ریاضیات

درس ریاضی در رشته تجربی ۳۰ تست و در رشته ریاضی ۵۵ تست رو به خودش اختصاص داده است.این درس برای بسیاری از داوطلبان به نقطه آشیل آنها در دروس تخصصی تبدیل شده است و اصلا میل و رغبت کافی برای مطالعه این درس را ندارند به همین دلیل داوطلبانی که در این درس حرفی برای گفتن دارند می توانند در کنکور از رقیبان خود سبقت زیادی بگیرند.

برای این درس نیز همانند درس فیزیک توصیه می شود که در سر کلاس درس به اموزش دبیر مربوطه به دقت توجه کنید و سپس در منزل به امر تست زنی از منبع خود بپردازید و مجددا به نشان ار کردن تست هایی که از پس پاسخ گویی به آن برنیامدید و تست هایی که از نظر آموزشی بار علمی بالایی دارند بپردازید.
درس ریاضی برای بچه های ریاضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در مقالات بعدی به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی : شیمی

درس شیمی در هر دو گروه تجربی و ریاضی ۳۵ تست را به خودش اختصاص داده است. برای مطالعه این درس توصیه اکید می شود که داوطلبان به جدول مندلیف تسلط کامل داشته باشند. حتی گروه های به اصطلاح فرعی جدول نیز باید به صورت موشکافانه بررسی و مطالعه شود چرا که حکم جدول ضرب رو برای درس شیمی دارد و اعتماد به نفس داوطلب را نیز بالا می برد.

تنها وقت خود را به مطالب غیر محاسباتی و حفظی فیزیک اختصاصی ندهید و از پرداختن به مسائل شیمی هراس نداشته باشید و حتما سراغ یادگیری آنها بروید چرا که در سال های اخیر شاهد تعداد زیاد تست های محاسباتی در درس شیمی بوده ایم. استفاده از ماشین حساب را نیز فراموش کنید.

شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی : زمین شناسی

درس زمین شناسی در کنکور سراسری تعداد ۲۰ تست دارد که به زعم بسیاری از داوطلبان رشته تجربی ارزش پاسخ گویی ندارد غافل از اینکه در رتبه کل داوطلب تاثیر بسزایی دارد خصوصا دانش آموزانی که از الان صندلی داروسازی دانشگاه ها را هدف رفته اند چرا که در زیرگروه داوطلبانی که داروسازی قبول می شوند درس زمین شناسی ضریب ۱ دارد و اهمیتش از آنجایی بیشتر می شود که خیلی از داوطلبان حتی سوالات این درس رو نگاه هم نمی کنند.

بهتر است اگر خواهان رتبه کل بالاتری هستید و در زیرگروهی به جز زیرگروه اول تجربی رشته ای را مدنظر دارید از این درس در آزمون غافل نشوید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.