شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

قبل از آنکه به شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور اشاره کنم باید به نوع رفتار داوطلب در امتحانات بپردازم . معمولا در امتحانات مدرسه فرضا از درس ریاضی یا ادبیات و یا هر درس دیگری سوال پرسیده شود وقتی از درس اول ادبیات و یا عربی سوال می شود به نسبت تلاش و میزان خواندن به سوال جواب داد و سوالالت بعدی بر اساس مرور زیاد می توان حدس زد.

اما این شیوه در کنکور ممکن است رعایت نشود چون در کنکور طراح سوال دلیلی نمی بیند که برای طرح سوال تستی کنکور به ترتیب چیدمان دروس کتاب درسی دبیرستان سوالات را طرح کند بلکه در کنکور سراسری شاهد سوالات از موضوعات یکسان هستیم لذا شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور داوطلب را برای این شرایط آماده می کند.

دلیل شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

شاید این سوال پیش بیاید که شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور چه دلیلی می تواند داشته باشد برای درک موضوع باید به نوع تدریس در دبیرستان و یا کلاس های کنکور بپردازیم.

داوطلبان برای آمادگی در کنکور دانشگاه معمولا همگام با تدریس استاد و برنامه آزمون های آزمایشی و البته برنامه ای که از مشاور خود می گیرد شروع به مطالعه دروس می کنند و به نوعی در ذهن آن ها طبقه بندی خاصی بر اساس ترتیب تدریس استاد و ترتیب چیدمان دروس کتاب درسی شکل می گیرد و به طبع وقتی بر سر هر آزمونی از جمله آزمون سراسری نیز حاضر شود انتظار مواجه با چنین طبقه بندی ای را دارد.

آن جاست که با مواجه با تست هایی که از موضوعات به هم مرتبط مطرح می شود داوطلب رشته کار را از دست می دهد و به یکباره بازی را رها می کند. اما چاره ای که برای این امر وجود دارد این است که داوطلبان در کنار تدریس استاد که به صورت درس به درس می باشد. سرفصل های هر درس را به صورت موضوعی نیز مطالعه بکنند. مطالعه موضوعی در واقع داوطلب را برای رو به رو شدن با سوالات آزمون سراسری آماده می کند.

شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

حالا این سوال پیش می آید که شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور برای چه درس ها و کتابهایی امکان پذیر است و یا به عبارت دیگر، دروسی که می توان سر فصل های آن را به صورت موضوعی مطالعه کرد کدام هستند؟

مطالعه موضوعی ادبیات و زبان فارسی:

یک شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور  در مورد ادبیات و زبان فارسی می باشد. در کنکور سراسری هر ساله ۲۵ تست را به خودش اختصاص می دهد که شامل ۳ تست لغات  ۲ تست تاریخ ادبیات ۳ تست از آرایه های ادبی ۵ تست از مبحث زبان فارسی و ۹ تست اخر این درس نیز جزو مبحث قرابت معنایی می باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  روش مطالعه کنکور

توصیه می شود که سرفصل های این درس را به صورت موضوعی مطالعه کنید. به عنوان مثال شما نمی توانید انتظار داشته باشید که سه سوال آرایه ادبی هرکدامشان از یک درس خاص ازکتاب های ادبیات مطرح شود این امر طبیعی است که برای موفقیت باید این درس را به صورت موضوعی مطالعه کنید. برای مطالعه موضوعی این درس در بازار کتاب های بسیار خوبی وجود دارد که می توایند تهیه کنید.

توصیه در شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور زبان فارسی:

برای مبحثی مثل قرابت معنایی که منبع مشخصی برای طرح سوال آن وجود ندارد و از بیت های خارج کتاب درسی نیز امکان طرح سوال وجود دارد چه بهتر که داوطلبان شبی ۱۵ دقیقه قبل از خواب به خواندن مجموعه اشعار حافظ و سعدی بپردازند.

شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور عربی:

در این مقاله (شیوه مطالعه عربی برای کنکور) اشاره شد که این درس جزو دروسی است که می بایست با توجه به اینکه در سال سوم تدریس آن تمام می شود و در سال پیش دانشگاهی نیز عربی ندارید از ابتدا مطالعه این درس به صورت موضوعی باشد. این درس در کنکور سراسری ۲۵ تست دارد که شامل ۸ سوال از مبحث ترجمه ۸ سوال از قواعد عربی و ۹ سوال نیز درک مطلبی خواهد بود که ۴ سوال آن از مفهوم متن عربی می باشد و ۵ سوال دیگر نیز به اعراب گذاری و تجزیه و تحلیل اختصاص دارد. برای تست زنی نیز تست زنی موضوعی را توصیه می کنیم.

توصیه در شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور :

بهتر است که شبی ۱۰ تست برای ترجمه و قواعد کار کنید و با زدن ۳ درک مطلب در هفته از کنکور های سال های گذشته به آمادگی کامل در این درس خواهید رسید. به این شکل مطالعه کردن عربی نه وقت آن چنانی از شما می گیرد و از طرفی به این دلیل که هر شب با این درس خود را درگیر می کنید مطمئن باشید بعد از چند هفته به نقطه قوت شما تبدیل خواهد شد.

شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور زبان انگلیسی:

زبان انگلیسی نیز هر ساله در کنکور سراسری ۲۵ تست را شامل می شود که شامل ۳ سوال از قواعد ۷ سوال از لغات ۵ سوال از مبحث کلوز تست و ۱۰ سوال نیز از درک مطلب مطرح می شود. برای این درس نیز موضوعی خواندن را توصیه می کنیم چرا که شما هیچ تست کنکوری را مشاهده نمی کنید که به عنوان مثال گزینه های آن همگی برای یک درس باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تاثیر برنامه ریزی در افزایش ساعات مطالعه کنکور

توصیه در شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور :

هر شب ۱۰ تست لغت برای زبان انگلیسی کار کنید و در هفته ۳ تا ۴ درک مطلب و کلوز تست از کنکور های گذشته را بررسی کنید.

شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور زیست شناسی:

زیست از جمله درس هایی است که ترکیبی و موضوعی خواندن آن از واجبات است! در سال های اخیر شاهد تست های بسیار باکلاس و قوی در کنکور بوده ایم. تست هایی که با یک مطالعه طوطی وار و فقط حفظ کردن متن کتاب درسی نمی توان از پس آن ها برآمد. توصیه اکید در هنگام مطالعه زیست این است که هر سه کتاب زیست شناسی سال های دوم و سوم و پیش دانشگاهی جلوی داوطلب باشد تا بتواند به راحتی مطالب مرتبط را با هم مطالعه کند و به درک عمیق از مطالب برسد.

تست های زیست شناسی چندین نوع هستند. تست هایی که از مبحث زیست جانوری مطرح می شود. تست هایی که مربوط به ژنتیک هستند و بخش گیاهی زیست شناسی که اخیرا توجه زیادی از سوی طراحان کنکور سراسری به آن شده است. و فصل هایی مثل فصول ۹ تا ۱۱ پیش دانشگاهی که به میکروب ها قارچ ها و باکتری ها پرداخته است.

به عنوان مثال داوطلبی که قصد دارد به مبحث ژنتیک مسلط شود باید فصول ۵ تا ۸ زیست شناسی و هم چنین فصل ۵ زیست پیش دانشگاهی که ژنتیک جمعیت نام دارد را با هم مطالعه کند تا بتواند از پس تست ها بربیاید.

توصیه در شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور :

به داوطلبان رشته تجربی برای چندمین بار توصیه می کنیم برای درسی مثل زیست شناسی که دارای بیشترین ضریب در دروس این گروه از داوطلبان است زمان خاصی برای مطالعه اختصاصی بدهند. و جدا از برنامه آزمون ها و یا مدرسه زمانی از تایم مطالعاتی خود را به مرور شبانه زیست شناسی بپردازند.

نکته پایانی شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

در پایان قابل ذکر است درسی مثل دین و زندگی از دروس عمومی و دروسی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی جزو دروسی نیستند که بتوان موضوعی آن ها را مطالعه کرد. البته ناگفته ندارد که سرفصل هایی از این دروس پیش نیاز فصل های جلوترشان هستند اما به مانند دروسی که در بالا ذکر شد موضوع خاصی را شامل نمی شوند.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.