مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

یکی از سوالاتی که برای داوطلبان کنکور مطرح است ساعت مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی می باشد اینکه چند ساعت در طول روز زیست شناسی را مطالعه کنیم و چه تاثیری این ساعت مطالعه در کسب رتبه کنکور سراسری دارد؟

برای اینکه به اهمیت شیوه و ساعت مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی پی ببریم ابتدا آمار درصدهای زیست شناسی در سالهای قبل را بررسی خواهیم کرد و سپس به روند مطالعه زیست شناسی و چگونگی کتابهای زیست خواهیم پرداخت. با ما در سایت پول یابی همراه باشید.

بررسی آمار مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

سازمان سنجش آمارهای مختلفی را منتشر می کند از جمله در سال ۱۳۹۴ آمار زیست شناسی را منتشر کرد . در این آمار هیچ یک از داوطلبان به درصد ۹۰ و بالاتر از آن نرسیدند و  بیشتر درصد زیر ۸۰ داشتند و فقط هشت درصد بالای هشتاد درصد تست زدند. در بررسی این آمار بیش از همه اهمیت درس زیست شناسی مشخص می شود. علاوه بر اینها در بررسی روند طراحی سوالات زیست شناسی در چهارده سال اخیر، شیوه و ساختار سوالات زیست نسبت به سالهای قبل تغییر اساسی کرده است.

ساختار و نوع سوالات زیست در یک دهه اخبر متحول شده و به سمت تست های شمارشی رفته است و در همه دوره ها این نوع تست ها پای ثابت کنکور سراسری هستند و این موضوع در مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی نیز تاثیر گذار است. در طراحی تست ها توجه خاص به فیدها، و تاکید بر روی مباحث ژنتیک و گیاهی است. برای نمونه در کنکور سال ۹۶ نسبت به سال ۹۷ تعداد تست های مرتبط با ژنتیک از سه سوال به پنج سوال افزایش یافت.

ضرورت تغییر در مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

درس زیست شناسی امروزه تبدیل به یک درس مفهومی شده و با تغییر شیوه تست ها، داوطلبان کنکور باید نگرش و نوع مطالعه خود را نیز متحول کنند . اگر می خواهند به درصد بالا برسند باید متناسب با شیوه کنکور در سالهای اخیر مطالعه کنند. دو مقوله مرور و تکرار دروس خوانده شده فوق العاده مهم است. طراحی برنامه خاص برای مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی تعیین کننده است حداقل روزی یک ساعت و نیم تا سه ساعت باید مطالعه کرد و این مطالعه مستمر باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت زیست شناسی در کنکور

قدم به قدم و طبق فصل بندی پیش رفت و با مطالعه و تسلط بر هر کدام از فصول ( به ویژه فصول مرتبط به هم)، برای تقویت و محک زدن، تست زنی کرد.  معمولا در کنکور کمتر اتفاق می افتد که صورت سوال و گزینه ها، همه مربوط به مباحث یک فصل کتاب زیست شناسی باشد. این تست زنی درس زیست شناسی علاوه بر افزایش دانش و محک زدن، سرعت و دقت داوطلب را افزایش می دهد چون طراحان سوال سعی می کنند با استفاده از جملات طولانی و مبهم، داوطلب را گیج و سردرگم کنند.

اهمیت مطالعه کتاب های زیست شناسی

بارها در سایت پول یابی تاکید داشتیم که کتاب درسی مهمترین منبع مطالعاتی برای کنکور می باشد و این حرف درباره درس زیست شناسی هم کاملا صدق می کند . کتابهای درسی زیست شناسی مهمترین، بهترین ، اولین و آخرین منبع مطالعاتی کنکورتان باید باشد. البته در صورت تمایل و یا برای رفع برخی اشکالات و یا تقویت بیشتر می توانید با مشورت گرفتن از دبیر خود، کتاب آموزشی مناسب هم مطالعه کنید ولی هیچ چیز جای کتاب درسی را نمی گیرد. ( نگاه کنید به مطلب: منابع کنکور زیست شناسی)در مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور سراسری، کلید موفقیتتان تنها در نکته است: حفظ کردن و تسلط کامل به تمامی متون کتاب درسی همراه با یادگیری صحیح مفهوم مباحث زیست شناسی. حفظ کنید ولی همزمان مفهوم آن را هم یاد بگیرید.

نکته آخر در مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی ، این است که برای فراگیری درست درس زیست، خود را جای طراح سوال کنکور قرار بدهید و تلاش کنید تا همه پاراگراف های یک فصل از درس زیست شناسی را به مباحث دیگر از سایر فصول این درس ارتباط دهید. ( نگاه کنید به مقاله : اهمیت زیست شناسی در کنکور)

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مهارت های موفقیت در کنکور

توصیه شیوه درست مطالعه یک فصل درس زیست شناسی

برای مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی به ویژه یک فصل درس برای کنکور، باید روند درست آن را رعایت کنید در اینجا روند درست و کامل آن جهت نتیجه گیری بهتر آورده شده است:

۱- مطالعه روزنامه گونه و اجمالی یک فصل درس زیست شناسی ( بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه )

۲- مطالعه دقیق و عمیق هر پاراگراف کتاب زیست ( زیر فیدها، کلمات کلیدی و تاکید و همچنین لغات مهم خط کشی شود)

۳- تکرار و بیان هر پاراگراف برای خود ( بعد از خواندن مطالب پارگراف برای تمرین بیشتر آنها را برای خود تکرار کنید تا ضمن فهم بهتر، جزو ملکه ذهن شود)

۴- طرح تست ، سوال و گرفتن آزمون از خود بعد از خواندن پاراگراف ( این کار موجب دقت بیشتر و ماندگاری مطلب در ذهن شده ، ضمن اینکه احتمال طرح سوال در کنکور را تداعی می کند.)

۵- تفکر و بررسی جملات و پاراگراف هایی که احتمال می دهید امکان ترکیب شدن با فصول دیگر از سایر کتاب های زیست شناسی وجود دارد.

سخن پایانی مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

همان طور که بارها اشاره شد برای مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی و موفقیت جهت درصد بالا ، حتما باید دقیق و عمیق خوانی را رعایت کرد و داوطلب باید روند مطالعه خود را طوری تنظیم کند که مطالب درسی با تمرین ، تکرار و گرفتن آزمون جزو ملکه ذهنش شود. به طور مرتب و روزانه حتما کتاب زیست را مطالعه کند و همه نکات ریز و درشت آن را مدنظر داشته باشد.
همان طور که در این مقاله بارها تاکید شد کلید موفقیت در درس زیست شناسی : حفظ کردن و تسلط کامل بر متون کتاب درسی ، استمرار مطالعه برای کنکور و یادگیری مفاهیم می باشد.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.