شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری

شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری

معجزه آیا در هر کار امکان پذیر است آیا انسان می تواند در هر کاری معجزه کند و کار خارق العاده ای انجام دهد حتی در کنکور سراسری ؟ سوال یان است که آیا می توان در ماههای نزدیک به کنکور با انجام کارهایی معجزه کرد؟ و یا بهتر است سوال را اینگونه طرح کنم که با چه شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری موفقیت خود را تضمین کنیم ؟

منظور ما در ماههای پایانی برای کنکور سراسری، دو سه ماه آخر است و اینکه تعطیلات عید نوروز را پشت سر گذاشتید و چیزی در حدود ۹۰ روز کمتر و یا چند روز بیشترف به فرا رسیدن امتحان کنکور سراسری وقت وجود ندارد سوال این است که با توجه به وضعیت علمی شما در این ایام می توان کاری کرد تا برخی عقب ماندگی ها جبران شود؟ آیا می توان کاری کرد که در این سه ماه به اندازه شش ماه درس و مطالعه برای کنکور داشت؟ این سوال اغلب داوطلبان کنکور سراسری در رشته های مختلف است و ما در حد توان و بر حسب تجربه در سایت پول یابی قصد داریم تا به ان پاسخ دهیم.

بررسی شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری

برای سوالات بالا و اینکه چه شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری مناسب می باشد اول باید وضعیت علمی داوطلبان کنکور مورد بررسی قرار گیرد . طبق برنامه ریزی باید درس‌های پیش دانشگاهی یک و همچنین دروس پایه را به خوبی مطالعه و مرور کرده باشد و اینکه با توجه به مطالعات قبلی، در این مدت سه ماهه چه کار باید بکند تا هم رشد بیشتری داشته و هم جبران عقب ماندگی کرده باشد. برای داوطلب کنکور سه حالت می توانیم در نظر بگیریم :

– اول اینکه تا حالا مطالعه درست و حسابی نداشته و فکر می کند در این سه ماه می تواند با برنامه ریزی و مطالعه ، رتبه برتر و یا درصد بالا و ۱۰۰ درصدی را کسب کند . این تصور اشتباه هست و معجزه ای رخ نخواهد داد ولی می تواند با تلاش زیاد، قبولی خود را در کنکور را افزایش دهد.

– دوم اینکه مطالعه کرده ولی در حدی نبوده که تضمین کننده برای قبولی در دانشگاه و  رشته مدنظرش باشد و می تواند از این زمان حداکثر استفاده را کند و قبولی خود را در رشته و دانشگاه مورد نظر تضمین کند. هیچ کار غیر ممکن نیست

– سوم اینکه تا الان مطالعه خوب و زیاد داشته و برای رتبه برتر در کنکور تلاش کرده و می تواند با برنامه ریزی دقیق تر این خواسته و آرزوی خود را عملی کند همان طور که گفتیم هیچ چیز غیر ممکن نیست و با تلاش بیشتر می تواند ضمن جبران عقب ماندگی، همه معادله ها را تغییر دهد و رتبه ای برتری کنکور باشد.

تحلیل شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری

حال برای رسیدن به خواسته خود و موفقیت در کنکور چه کار باید کرد؟ مهمترین کار طرح یک برنامه ریزی دقیق و فشرده و کاملا کاربردی است. چرا برنامه ریزی دقیق؟ برای اینکه در حدود سه ماه فرصت دارید و باید طوری برنامه ریزی کنید که ضمن جبران عقب ماندگی ، از تمام لحظات باقی مانده نهایت بهره را ببرید. این قدم اول و راهکار مناسب شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری می باشد. حتی یک  روز و یک ساعت را نباید از دست بدهید.

قدم دوم اینکه آزمون های آزمایشی خود را تحلیل و بررسی کامل کنید و درصد و ترازهای آن را بگیرید این کار دو تا حسن و خوبی دارد اول اینکه نقاط قوت را می دانید و به تقویت بیشتر آن می پردازید تا گامهای شما استوارتر باشد و دوم اینکه شناخت کامل به نقطه صعف های خود پیدا می کنید و در سه ماه باقی مانده برای رفع آنها تلاش می کنید. رفع نواقص فوق العاده مهم است شاید در شیوه مطالعه یک درس درست عمل نمی کنید و یا تلاش کمتر دارید باید این نقاط و صعف و قوت را طبقه بندی کرده و در مطالعه دروس کنکور لحاظ کنید. آنچه موجب موفقیت در کنکور برایتان می شود بیش از گذشته تقویت شوند و آنچه نقاط ضعف شما در کنکور است را سریعا رفع کنید.

مدیریت منابع کمک آموزشی کنکور

در ماههای پایانی کنکور باید محیط و مکان بسیار آرام و کاملا ساکت باشد و نباید اطراف شما به خصوص مکانی که در آنجا مطالعه می‌کنید شلوغ باشد. یکی از این شلوغی ها می تواند کتابهای متعدد و مختلف درسی به ویژه منابع کمک آموزشی کنکور باشد. اگر در آغاز راه و مثلا اوایل تابستان بودید دیدن این منابع کمک آموزشی اشکالی نداشت ولی در سه ماه پایانی به کنکور سراسری، دیدن تعداد زیادی منابع کمک آموزشی فقط و فقط استرس شما را زیاد خواهد کرد.و چه بسا تمرکز شما را به هم بزند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه تست زنی حرفه ای برای کنکور سراسری

پس یکی از شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری مدیریت و یا به عبارتی مهندسی منابع کمک آموزشی آزمون کنکور است. توصیه و حتی تاکید می شود که کتاب‌های کمک آموزشی که برای شما مفید نیستند و یا در این زمان اندک تاثیری در فرایند یادگیری شما ندارند را از اتاق مطالعه خارج کنید و تنها منابعی را نزدیک خودتان بگذارید که به کارتان بیاید. منظور از منابع مفید آن منابعی است که خواندن آنها ضمن تاثیر گذاری فراوان در کسب رتبه مناسب در کنکور ، وقت شما را کمتر می گیرد.

تمرکز بر مطالعه دروس عمومی برگ در ماههای پایانی کنکور

اگر بگویم شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری باید بر تمرکز روی دروس عمومی باشد سخنی به گزافه نگفتیم . در واقع در این زمان باقی مانده این دروس برگ برنده شما برای موفقیت در کنکور سراسری می باشند. دلیلش این است که با این فرصت کم و محدود و در این زمان باقی مانده می‌توانید به خوبی از پس دروس عمومی بر بیاید و با این کار سرنوشت خود را در کنکور با درصد بهتری تغییر دهید. دروس عمومی به این علت که فرار هستند و زود فراموش می شوند مطالعه کردنشان نمی‌تواند ماندگاری زیادی در ذهن شما داشته باشد بنابراین در زمان باقی مانده تا کنکور که زمان زیادی هم نیست به طور جدی دروس عمومی را مطالعه کنید.

شاید برایتان سوال باشد که خوب دروس عمومی تاثیر گذار نیستند ؟ در حالی که این فکری کاملا اشتباه است . هر چه از دروس عمومی بخوانید بعد از مدتی فراموش می شوند ولی در این دو سه ماه پایانی با خواندن آنها و استفاده از این زمان محدود، می‌توانید برای کسب درصدهای خوب و حتی عالی در دروس عمومی نهایت استفاده را ببرید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که کسب درصد خوب در هر چهار درس عمومی به چه میزان می تواند وضعیت رتبه شما را در کنکور متحول کند. در بیشتر موارد دروس عمومی تعیین کننده کسب رتبه بالا می باشند.

شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری با تمرکز بر مباحث مهم و پر تکرار

یکی از نکات کلیدی در شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری تمرکز بر مباحث و موضوعاتی هست که حتما از آنها سوال تستی طرح می شود .اگر تا الان به خوبی مطالعه نکرده‌اید حق ندارید مباحثی را بخوانید که معلوم نیست از آن مبحث در کنکور سوال طرح شود یا نه . اگر این کار را بکنید در واقع زمان را از دست دادید لذا باید روی مباحث مهم و اثر گذار در کنکور تمرکز کنید. منظور ما از مباحثی که امکان طرح سوال و تست نیست همان مباحث کم اهمیت است که در کنکور سراسری بودجه بندی بسیار کمی دارد. بهتر است مطالبی که در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار هستند را مطالعه کنید. این مطالب مهم دروس مختلف عبارتند از :

– مطالب مهم درس ادبیات کنکور

درس ادبیات در کنکور بسیار مهم بوده لذا در درس ادبیات بهتر است تمرکز خودتان را بر روی ‌‌مباحث تاریخ ادبیات، لغات و قرابت معنایی بذارید. البته از سه تستی که از مبحث آرایه‌های ادبی مطرح می شود به راحتی می‌توانید یک تست را پاسخ دهید. ۹ تست از قرابت معنایی و ۶ تست از لغات و تاریخ ادبیات مطرح می شود که مجموعا ۱۵ تست از ۲۵ تست خواهد بود. این برنامه رزی برای درس ادبیات را رعایت کنید. (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به مقاله : شیوه مطالعه کنکور درس ادبیات و زبان فارسی)

– مباحث مهم و پرتکرار درس عربی کنکور

شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری در درس هم باید تمرکز بر مباحث مهم و پرتکرار که در سالهای قبل تست طرح می شد باشد. در درس عربی کنکور با کار کردن ۸ تست ترجمه و همچنین مطالعه مباحث مهم قواعد درس عربی می‌توانید کم کم ۱۳ تست از ۲۵ تست این درس را در کنکور سراسری پاسخ دهید.

– موضوعات پرتکرار در درس دین و زندگی

درس دین و زندگی تقریبا با سایر دروس عمومی فرق دارد و شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری کمی متفاوت است. برای درسی مثل دین و زندگی که درسی کاملاً مطالعاتی است باید تمام و کمال آن را مطالعه کنید. برنامه‌ای روزانه برای مطالعه و مرور هر چه بهتر آیات و روایات که در سال های اخیر تقریباً ۷۰ درصد سوالات از آن‌ها مطرح می شود تنظیم کنید. کسب درصد بالا در این درس به هیچ عنوان دور از دسترس نیست. در ضمن حتماً سوالات کنکور سراسری سال‌های اخیر را بررسی کنید تا با تیپ تست هایی که مطرح می شود آشنا باشید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت زیست شناسی در کنکور
– مباحث مهم درس زبان انگلیسی برای کنکور

به نظرمان درس زبان به دلیل ضعف اکثر داوطلبان در کنکور سراسری یک درس سرنوشت ساز می باشد که با سرمایه گذاری و تمرکز بر مباحث مهم و پرتکرار در کنکور می تواند اثرگذار باشد. سوالات درس زبان انگلیسی چند بخش دارد ۲ تا ۳ تست از بخش قواعد است ۷ تست لغات و ۵ تست کلوز تست و همچنین دو متن درک مطلب مطرح می شود که هر کدام ۵ سوال مربوط به خود دارند. از این ۲۵ تست شما به راحتی می‌توانید تمرکز خود را بر روی ۱۰ سوال لغات و قواعد بگذارید و به راحتی به آن‌ها پاسخ دهید.

– مباحث مهم درس زیست شناسی کنکور

قضیه درس زیست شناسی برای کنکوریهای علوم تجربی خاص و ویژه است و باید نگاه و تمرکز کامل داشته باشند. برای درس زیست شناسی توصیه اکید می شود که برای این مدت یک برنامه ریزی ویژه انجام دهید و هر شب ساعاتی را به مطالعه این درس اختصاص دهید. در درس زیست شناسی بهتر است فصل ها را به صورت مبحثی و ترکیبی مطالعه کنید در در سایت پول یابی با کمی جستجو می توانید آن را یاد بگیرید و انجام دهید.

– موضوعات مهم درس ریاضی و فیزیک

در شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری باید به دو درس ریاضی و فیزیک به دلیل سختی و محاسباتی بودنش نگاه خاص کنید چون ریاضی و فیزیک جزو دروسی هستند که همه داوطلبان ترس خاصی نسبت به آن ها دارند و به طور کلی از مواجه با این درس ها فراری‌اند. اگر تحلیل کنکور سال های گذشته را ببینید متوجه خواهید شد که سوالات این دروس ریتم و آهنگ مشخصی دارند. به عنوان مثال از مبحث آمار و احتمالات هر ساله بین ۴ تا ۶ تست مطرح می‌شود که اتفاقاً جزو مباحث آسان ریاضیات هستند و یا از فیزیک پیش دانشگاهی دو که جزو فصل های بسیار آسان و تقریباً حفظی فیزیک هستند نیز بین ۵ تا ۷ تست مطرح می شود.

توصیه می شود که در دو درس ریاضی و فیزیک،  باید مباحث پر تست را مطالعه کنید و از مواجهه با فصل‌هایی دشواری که تا کنون آن ها را مطالعه نکرده اید خودداری کنید. شما باید با توجه به زمان اندک ، از اتلاف وقت در مباحث سخت و ناشناخته که کمتر از آنها سوال طرح می شود پرهیز کنید. ( نگاه کنید به مقاله : روش مطالعه مطالب مهم ریاضی تجربی)

– مباحث مهم درس شیمی در کنکور سراسری

شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری مانند درس شیمی هم مثل ریاضی و فیزیک است انگار اوضاع این سه درس برای داوطلبان به یک شکل است.  سوالات این درس هم از نوع محاسباتی است و هم مطالعاتی و استدلالی. سوالات محاسباتی این درس آن چنان سخت و پیجیده نیستند که از پس آن ها بر نیاید، فقط نیاز به تمرین دارد و البته تمرین تستی از کنکور سال‌های گذشته؛ بنابراین از بررسی کردن تست های تالیفی در این زمان باقی مانده خودداری کنید.

سخن پایانی شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری

از آنچه که در شیوه مطالعه در ماههای پایانی برای کنکور سراسری گفتیم هدفمان استفاده حداکثری از زمان باقی مانده و بهره برداری منطبق با توان شما است . توصیه می شود در زمان باقی مانده به دو نکته زیر توجه ویژه کنید:

۱- سوالات کنکور و تست های سالهای گذشته همه درس‌ها چه دروس عمومی و چه دروس اختصاصی را تحلیل و بررسی کنید. تا این زمان هر مقدار هم که آن ها را حل کرده باشید توصیه می شود سوالات حداقل پنج سال گذشته را به طور جزئی تر بررسی کنید. این کار دو حسن دارد اول اینکه با شیوه طراحی تست کنکور و دید و تفکر طراحان کنکور سراسری آشنا می شوید و مورد دوم اینکه با مباحثی که از نظر آن‌ها اهمیت دو چندان دارد و به اصطلاح سوالات و مباحث مهم و پرتکرار آشنایی کامل پیدا می کنید . در دروسی مثل ریاضی و فیزیک هر ساله سوال هایی در سبک و سیاق سوالات سال های قبلو انگار کاملا شبیه هم مطرح می‌شود. این سوالات را به هیج عنوان از دست ندهید تا درصد قبولی شما افزایش یابد.

۲- کسی در این ماههای پایانی موفق تر و باهوش تر است که از اندک لحظات باقی مانده نهایت استفاده را ببرد برنامه ریزی باید برای ساعات و روزها طراحی شود. توصیه می شود که زمان های مرده روزهای پایانی را شناسایی کنید و بدانید که این زمان های با ارزش ترین و سرنوشت سازترین برای موفقیت در کنکور است. هرگز زمانی را از دست ندهید که هدر رفت زمان، افسوس فراوان به دنبال خواهد داشت.

به امید موفقیت شما در کنکور سراسری و کسب رتبه برتر .

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.