مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

یکی از مهارت های آزمون دانشگاه، مهارت تست زدن برای کنکور سراسری می باشد این مهارت چنان اهمیت دارد که برخی کارشناسان تکنیک های تست زنی را آموزش می دهند. حتما در زمان تحصیل خودتان و یا افرادی را دیده اید که قبل از آزمون و یا در مواقع خاص ، اقدام به تست زنی می کردند و هدفشان علاوه بر سنجش میزان آمادگی، کسب مهارت تست زدن برای کنکور سراسری بوده است.

یادگیری تکنیک و مهارت تست زنی کنکور، برای آشنایی با شیوه طرح سوالات کنکور، بارم بندی، درک و یا ایجاد شرایط امتحان کنکور، تمرین استرس و فشار آزمون خوب است. ( شیوه تست زنی مهندسی معکوس)

این واقعیت ملموس امتحان کنکور است که داوطلب باید برای یافتن مهارت تست زدن برای کنکور سراسری باید از اوایل مطالعه دروس این کار را انجام دهد . یعنی همزمان با مطالعه دروس از تابستان، باید تمرین تست زنی کند البته زمان و تعداد تست زنی کنکور را می تواند از کم شروع کند و به مرور زمان بیشتر کند.

برخی از داوطلبان به اشتباه تصور می کنند که تست زنی را از عید یا بعد از آن باید شروع کنند در حالی که زمان کافی برای این کار ندارند و طبق روش مطالعه دروس کنکور بعد از عید مرور درس ها هست.

اهمیت مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

نیاز به گفتن ندارد که تمام سوالات کنکور سراسری تستی و چهار گزینه ای می باشد لذا یادگیری مهارت تست زدن برای کنکور سراسری کمک رسان داوطلب در جلسه کنکور می باشد . لازم است تا داوطلبان در سال چهارم (پیش دانشگاهی) بیشتر به این گونه سوالات پاسخ دهند و مهارت های لازم را برای تست زدن به دست آورند.
هر تست دارای چهار گزینه است و اگر ما مطالب را به خوبی خوانده باشیم میتوانیم جواب صحیح را بین این چهار گزینه پیدا کنیم .

بنابراین پیدا کردن جواب در سوالات تستی راحت تر از سوالات تشریحی است. اما به دلیل محدودیت وقت پاسخ دهی به هر سوال تستی ( ریاضی ۹۰ثانیه- شیمی ۶۰- فیزیک ۷۵- زیست شناسی ۴۲- ادبیات ۴۳- معارف ۴۱- زبان ۴۸) و با توجه به مفهومی بودن سوالات ، باید سرعت عمل مناسبی برای هر درس داشته باشید.

به دلیل اهمیت زیادی که نحوه ی صحیح تست زنی در موفقیت شما در آزمون سراسری دارد و مشکل اغلب داوطلبان نیز میتواند باشد به طوری که داوطلب علی رغم آمادگی خوبی که با مطالعه و درس خواندن به دست آورده ، در تست زنی سوالات آزمون با مشکل مواجه شده و در همان ابتدا تمرکز و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و از پاسخ به سوالاتی که بلد هستن باز می مانند ، لازم است تا مراحل مختلف تست زنی و همچنین نکته های مهمی را در هر مرحله برای شما ذکر کنیم.

مراحل تست زنی کنکور سراسری

برای یادگیری و آشنایی با مهارت تست زدن برای کنکور سراسری باید به مراحل تست زنی آشنایی باشید که عبارتند از:
۱- تست آموزشی و تمرینی
۲- تست ارزیابی
۳- تست جمع بندی

۱- تست آموزشی

این نوع تست زنی از مهمترین فعالیت ها و تمرین های آموزشی است که داوطلب میبایستی انجام دهد.
سوالات تستی که یک دانش آموز پس از تمرین و یادگیری هر فصل یا بخش معینی برای مثال و تمرین بیشتر حل میکند، تست آموزشی است.
این نوع تست ها معمولا به صورت طبقه بندی شده در کتاب های کمک آموزشی وجود دارد تا دانش آموز بتواند با ترتیب درست درس را یاد بگیرد و آنهارا در ذهن خود طبقه بندی کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه تست زنی کنکور دانشگاه
نکات و توصیه های مهم در تست زنی آزمایشی:

– در حل تست‌های آموزشی نياز به درنظر گرفتن وقت و درصد نيست. صرفاً اين عمليات براي جاافتادن مفاهيم درسی است. يعنی هدف، سعی در رسيدن به پاسخ درست و درگير شدن با مفاهيم است.

– حل تست‌های كنكور سال‌های اخیر، یعنی سال‌های ۸۵ به بعد مهم‌ترين سؤالاتی هستند كه بايد در مجموعه‌ تست‌های آموزشی قرار بگيرند. بنابراين بايد در مرحله‌ی اول يادگيری، از تست‌های كنكور سراسری سال‌های گذشته استفاده كرد و پس از اتمام آن‌ها به سراغ تست‌های تأليفی استاندارد شده رفت.

– در مرحله‌ی اول تست‌ زنی پس از يادگيری بخشی از يک درس، نياز است تا يک به يک تست‌های آموزشی را پاسخ‌داده و پس از حل هر تست، جواب خود را با پاسخ‌نامه‌ی كتاب كمک آموزشی مقايسه كنید. اين كار باعث میشود تا آموزش پله به پله كامل شود. اما بعد از اين‌كه تست‌های اوليه را پاسخ دادید، می توانید در مراحل بعدی ۱۰ تا ۱۰ و يا ۲۰ تا ۲۰ تست‌ها را پاسخ ‌داده و بعد از آن تمام جواب‌های خود را با پاسخ‌نامه‌ی كتاب مطابقت دهيد.

تست زنی دروس اختصاصی کنکور

– در دروس اختصاصی با شروع مطالعه ‌ی هر مبحث جديد بايد مثال‌های جزوه و كتاب درسی را به‌همراه آن حل كنيد و پس از آن، تعدادی از مجموعه تست‌های همان فصل را از كتاب كمک آموزشي بزنيد؛ مثلاً اگر آن فصل ۱۵۰ تست دارد، ۳۰ تای آن را در مرحله‌ی اول (تست‌های اوليه پس از پاسخ به هر سؤال جواب خود را با پاسخ‌نامه تطبيق دهيد.) را بزنيد و بقيه‌ی تست‌ها را در روزهاي بعدی تقسيم كنيد.

– در دروس عمومی به‌ غير از عربی پس از مطالعه‌ی عميق هر درس، حدود دو روز بعد از مطالعه تست بزنيد. در درس عربی لازم است كه بلافاصله بعد از مطالعه‌ی قواعد و ترجمه به تست آموزشی پاسخ دهيد و در همه‌ی تست‌های آن هر ۴ گزينه را بررسی كنيد.

 

– حتماً پشت تست‌ها را علامت‌‌گذاری كنيد تا دفعه‌های بعد (تكرار تست‌ها) بدانيد كدام تست‌ها را بايد مجدداً پاسخ دهید. علامت‌هايی مانند ” ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نكته‌دار و …” مي تواند استفاده شود.

نكته‌هايی كه از تست زنی به‌دست مي‌آورید را در دفتر خلاصه‌نويسی يا نكته‌برداری بنويسید تا در زمان دوره كردن و يا شب قبل از امتحان به آن‌ها مراجعه كنید.

۲- تست زنی برای ارزیابی:

در ادامه یادگیری مهارت تست زدن برای کنکور سراسری متذکر می شویم که ، بعد از اینکه شما توانستید حداقل ۲ تست از۳ تست (۷۰درصد) تست های آموزشی را به طور کامل پاسخ داده و بررسی کنید (حدود سه هفته) نوبت پاسخ به تست های ارزیابی است.
در واقع تست ارزیابی همان آزمون هایی است که دانش آموزان در خانه برای خودشان برگزار می کنند و به گونه ای ،خودشان را محک میزنند.
دراین مرحله شما باید وقت بگیرید و در صد پاسخگویی تان را نیز به دست آورید. زیرا این امر باعث میشود مهارت و یا عدم تسلط و اشکالات خود را در هر مبحث مشخص کرده و برای رفع آنها تلاش کنید.

نکات و توصیه های مهم تست ارزیابی :

– براي تهيه‌ی اولين آزمون، از تست‌های نكته‌دار، غلط زده و نزده‌ی خود را كه در تست‌های آموزشی علامت‌دار كرده‌اید، استفاده كنید. اين تست‌ها نياز به چندين بار پاسخ‌گويی دارند تا خلاقيت لازم را برای حل چنين سؤال‌هايی را پيدا كنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش تست زنی ریدینگ زبان انگلیسی

– چنان‌چه درصدتان در اولين آزمون مناسب بود، از تست‌های باقیمانده (۱/۳ تست‌های باقیمانده از تست‌های آموزشی كه نزده‌اید) از خودتان آزمون بگيرید و بلافاصله بعد از برگزاری آزمون اشكالاتتان را برطرف كنید.

– هنر آزمون دادن را (شيوه‌، ترتيب و فن‌ آزمون دادن) در زمان برگزاری آزمون رعايت كنید. ( در مقاله‌ی هنر آزمون دادن به طور مفصل توضيح داده‌ام).

– قبل از هر آزمون آزمايشی، برگزاری آزمون ارزيابی در منزل از اهميت زيادی برخوردار است. بنابراين سعي كنید در هفته‌های قبل از آزمون‌های آزمايشی اين كار را به‌طور مداوم انجام دهی. برگزاری آزمون ارزيابی جزو برنامه‌ی هفتگی تو است پس بايد جای مشخصی برای آن در برنامه‌ات داشته باشی.

 

– پس از برگزاری آزمون ارزيابی، پاسخ‌های خودتان را به‌طور كامل بررسی كنید و نكته‌های مهم آن را در برگه‌ی خلاصه‌نويسی يا دفتر نكته‌برداری به عنوان نكته‌ی آموزشي يادداشت كنید تا در فاصله‌های منظمی مستمراً آن‌ها را دوره كنيد.

– نياز است تا در برنامه‌ی هر روز حداقل ۲ آزمون ارزيابی (بين ۱۰ تا ۱۵ تست) از مبحث‌های تدريس شده برگزار كنید تا از تسلط خودتان در آن مطالب مطمئن شوید. در اين مورد مي‌توانید بعد از بهره‌گيری از تست‌های علامت‌دار و تست‌های باقیمانده از كتاب‌های كمک آموزشی كه برای آزمون‌های استاندارد طراحي شده‌اند استفاده كنید.

۳- تست زنی برای جمع بندی

بعد از این که شما تمام موضوعات و مطالب را به خوبی مطالعه کرده و با انجام تست های آموزشی ،یادگیری خود را کامل کردید و پس از حل کردن تست های ارزیابی ، نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و تسلطتان بیشتر شد، وقت آن رسیده که سراغ تست های جمع بندی بروید . در این مرحله دانش آموز همراه با دوره ی مطالب خلاصه شده شروع به جمع بندی مباحث میکند.
بهترین زمان برای تست های جمع بندی ، پایان تابستان ، پایان ترم اول (دی ماه) ، ایام نوروز و خرداد ماه است.

نکات و توصیه های مهم در تست زنی جمع بندی:

– قبل از حل تست‌های جمع‌بندی، به خلاصه‌ی خودتان در آن مطلب نگاهی بيندازید.

– ابتدا تست‌هايی را كه علامت‌دار كرده‌اید (از تست‌های آموزشی و ارزيابی) به‌ همراه زمان و درصدگيری بزنید.

– چنان‌چه تعداد تست‌های علامت‌دار برايت كافي نبود، مي‌توانيد از كتاب آزمون‌های كمک آموزشی ديگری استفاده كنيد. بايد تست‌های جمع‌بندی تمام مبحث درنظرگرفته را پوشش دهد.

– حتما پاسخ تست‌هاي نكته‌دار و يا غلط زده‌ي خودتان را بررسي كرده و نكته‌هاي مهم آن را در كلاسور خلاصه‌نويسي ثبت كنید.

سخن پایانی مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

گاهی برخی از مهارتها یک هنر محسوب می شود و مهارت تست زدن برای کنکور سراسری هم یک هنر برای داوطلب کنکوری می باشد که می تواند تمضمین کننده موفقیت در کنکور باشد.

البته باید توجه کنید تمام مراحلی كه در تست زنی (آموزشی، ارزيابي و جمع‌بندی) پيشنهاد شد براي تفهيم، تكميل، تسلط و تثبيت يادگيري تا آخر خرداد ضروری است. بنابراين هر مرحله را در زمان مناسب انجام بدهید و هيچ كاری را حذف و يا به زمان غيرمناسب موكول نكنید.( شیوه آمادگی برای امتحان کنکور)

حرکت طبق روش مطالعه برای کنکور و برنامه ریزی آن، در کنارش تمرین و تست زنی طبق الگو می تواند متضمن موفقیت در کنکور باشد . سختکوشی ، تلاش، تمرین و جدیت موجب تقویت مهارت شده و در نهایت ، انشالله موفقیت در کنکور سراسری را به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.