X

تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی

تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی

در راه اندازی کسب درآمد از اینترنت و یا ادامه هر کسب و کاری یکی از فاکتورهای مهم تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی می باشد در حقیقت ضمن شناخت راههای کسب درآمد، باید رقیبان خود را در مسیر کارتان بررسی و تجزیه و تحلیل کنید تا موفقیت شما مستمر باشد.

دلیل بررسی رقبا و شیوه این کار در ادامه خواهد آمد. رشد زمانی اتفاق می افتد که علاوه بر شناخت نقاط ضعف خود، نقاط قدرت رقیب را بشناسید. اینکه چرا رقبا در فروش و کسب درآمد موفق تر و کاسبی آنها پررونق تر است و چرا در صفحات گوگل بالاتر از دیگران هستند و اینکه چرا فروش ما کمتر بوده و محصولات و خدمات ما مشتری ندارد ؟ و یا اینکه چرا در صفحات اول گوگل و موتورهای جستجو نیستیم؟

در این بررسی ممکن است محصول و خدمات ما با کیفیت تر و مرغوب تر و خدمات ما بهتر و بیشتر باشد ولی فروشمان کمتر باشد. تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی به ما کمک می کنند تا پاسخ مجموعه این سوالات را به دست بیاوریم.

شیوه تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی

برای موفقیت در کسب درآمد اینترنتی اول باید نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید و در ادامه رقیبان خود را تحلیل کنید . در واقع تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی ، زمینه ساز موفقیت بیشتر شما در کسب درآمد اینترنتی خواهد شد راههای تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی در ادامه خواهد آمد:

۱- شناخت کامل رقبا

مهم کار در تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی، شناخت کامل و همه جانبه است. بررسی رقبا هم قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی و هم بعد از آن می تواند انجام شود. البته یک سری از آن ها باید قبل از شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود باشد. شناسایی رقبا اولین کاری است که باید انجام دهید. از طریق سایت گوگل می توانید رقبای خود را شناسایی کنید. درباره موضوع کاری خود در گوگل جستجو کنید و ببینید چه سایت هایی در زمینه ای که شما فعالیت می کنید را مشاهده می کنید؟ معمولا سایت هایی که صفحه اول گوگل می بینید رقبای اصلی شما هستند.

برای شناسایی رقبای خود از جست و جو در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، فیسبوک و توئیتر و لینکدین هم می توانید استفاده کنید. معمولا سعی کنید سه چهار سایت که فکر می کنید می توانند از رقبای اصلی شما باشند را انتخاب کنید و زیر نظر بگیرید.

 ۲- تحلیل صفحه اصلی سایت رقیبان

اولین کاری که در تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی باید انجام دهید این است که به سایت آن ها وارد شوید و روی صفحه اصلی آن ها کاملا متمرکز شوید. و این موارد را زیر ذرهبین بگیرید:

– اول از همه عنوان صفحه را چک کنید. ببینید عنوان صفحه آن ها به چه صورت است؟ عنوان صفحه از چند واژه تشکیل شده است؟ آیا اسم سایت هم در عنوان وجود دارد و یا فقط کلمه کلیدی را مشاهده می کنید؟

– فهرست اصلی سایت را نگاه کنید ببینید چه چیزهایی می بینید.

– دسته بندی مقالات با چه موضوعاتی است. بلوک بندی های صفحه اصلی به چه شکل است.

– پیشنهادهایی که در صفحه اول به کاربران و بازدیدکنندگان داده شده است به چه شکل است.

خلاصه در بررسی صفحه اول سایت ،هر آن چیزی را که می بینید را مد نظرتان داشته باشید و در برنامه کسب درآمدتان باید لحاظ کنید.

 ۳- بررسی مطالب و مقالات سایت

در ادامه تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی باید به صفحه مقالات سایت آن ها مراجعه کنید و وارد صفحه یکی از مقالات شوید. این موارد را مدنظرتان بگیرید؟:

– اولین کاری که می کنید این است که عنوان مقاله را در گوگل جستجو کنید و ببینید در صفحه چندم قرار دارد. به عنوان مقالات سایت توجه کنید و ببینید از چه مدل عنوان بیشتر استفاده کرده اند. مثلا در ابتدای مقالات از کلمات چگونه … راه های … نکات مهم … و… استفاده کرده اند یا اینکه عنوان ها کاملا متفاوت است.

– تعداد کاراکترهای موجود در چند مقاله را بررسی کنید و ببینید معمولا مقالات چند کاراکتری هستند. برای این کار کل نوشته مقاله را هایلایت و کپی کنید و در برنامه ورد پیست کنید و از قسمت پایین صفحه تعداد کلمات را می توانید مشاهده کنید.

– تعداد لینک های خارجی و داخلی را چک کنید. لینک های داخلی به چه واژه ها و صفحات سایت لینک شده اند. لینک های خارجی معمولات به چه سایت هایی لینک شده اند.(بک لینک قوی)

-طول جملات و تعداد پاراگراف ها و … را بررسی کنید.

– بررسی کنید و ببینید که آیا رقبای شما از صوت و ویدیو در مطالب و مقالات خود استفاده می کنند یا خیر؟

 ۴- بررسی صفحه محصولات و خدمات

قدم بعدی در تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی، بررسی صفحات محصولات و خدمات آن ها است. به صفحه یکی از محصولات آن ها و موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید:

– اول از همه عکس محصولات آن ها را بررسی کنید و ببینید چقدر حرفه ای عمل کردند و آیا از پکیج های سه بعدی یا ساده استفاده کرده اند یا خیر.

– عنوان محصولات به چه صورت است.

– فرمت محصولات خیلی مهم است که باید بدانید بیشتر از چه فرمتی در تولید محصولات خود استفاده کرده اند.

– تبلیغ نویسی مربوط به صفحه محصولات را مورد بررسی کامل قرار دهید و ببینید به چه شکلی کاربران خود را برای خرید محصولات توجیه و تحریک کرده اند.

– گارانتی محصولات، نظرات مشتریان راضی، پرسش و پاسخ های احتمالی و موارد دیگری که مورد توجه خودتان قرار گرفته است را بررسی کنید.

 ۵- بررسی لندینگ پیج های رقیبان

روش هایی که رقیبان شما برای دریافت اطلاعات تماس کاربرانشان در سایت تعبیه کرده اند را چک کنید. صفحات فرودشان از چه نوع است. آیا بیشتر از صفحات فرود داخلی (Opt-in Page) استفاده کرده اند یا از انواع دیگر؟ محتوای رایگان مثل محتوای صوتی یا تصویری را بررسی کنید که آیا برای در اختیار گذاشتن آن ها برای کاربران اطلاعات تماس می گیرند یا خیر؟ تمام راه های دریافت اطلاعات تماس کاربران سایتشان را بررسی کنید. مثلا ببینید از قفل مطالب یا عضویت اجباری برای دریافت ایمیل کاربرانشان استفاده کرده اند یا نه؟

 ۶- بررسی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های رقیبان

در ادامه تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی به این نکته توجه کنید که اگر سایتی در شبکه های اجتماعی و یا پیام رسان ها فعالیت کند معمولا در صفحه اصلی پیشنهادی برای عضویت در شبکه های اجتماعی شان به کاربران خود می دهند. و از این طریق می توانید شبکه های اجتماعی که آن ها فعالیت می کنند را شناسایی کنید. وارد شبکه های اجتماعی آن ها مثل اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام و… شوید و ببینید:

– پست هایشان اختصاصی هستند یا اینکه همان مطالب و مقالات داخل سایتشان را در آن گذاشته اند؟

-تعداد هشتگ های درج شده در پست هایشان را بررسی کنید. آیا تعداد لایک ها متناسب با فالوئرهایشان است یا خیر؟ فالوئرهایشان فیک است یا واقعی؟

– استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید. مثلا اگر پستی گذاشته اند و کاربران خود را به مشارکت در آن دعوت کرده اند این یک استراتژی بازاریابی اینترنتی است. ممکن است یک مسابقه یا یک نظر سنجی باشد. (ایده های کسب درآمد موفق از شبکه های اجتماعی)

 ۷- بررسی سئوی و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

یکی از مهمترین فاکتورهایی اصلی و مهم که در تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی باید انجام دهید بررسی سئوی سایت یا بهینه سازی سایت آنها برای موتورهای جستجو است. و به این موارد توجه کنید:

– شما ابتدا باید سرعت سایت رقباتون رو چک کنید. برای این کار از سایت GTmetrix می توانید استفاده کنید. با بررسی سرعت سایت رقباتون توسط این سایت می توانید به چیزهای مهمی پی ببرید. مثلا حجم صفه اول سایت رقیبتون چقدر است. و یا آیا تصاویر و فایل های CSS و جاوا اسکریپت سایتش را بهینه کرده است یا خیر؟ همانطور که می دانید فشرده سازی و بهینه سازی تصاویر و فایل های ذکر شده به بالا بردن سرعت سایت کمک بسیاری می کند.

– مورد دوم، بررسی کلمات کلیدی است. مهمترین عامل در کسب رتبه خوب در نتایج گوگل استفاده صحیح از کلمات کلیدی مربوط است. باید بدانید رقبای شما بیشتر روی چه کلمات کلیدی تمرکز کرده اند. در مطالب سایتشان بیشتر چه کلمات کلیدی را به صفحه اول سایتشان لینک کرده اند. از ابزار Website Keyword Suggestion می توانید برای بررسی کلمات کلیدی تکرار شده در سایت رقبایتان استفاده کنید و کلمات کلیدی که در سئوی سایت رقباتون تاثیر بیشتری داشته است را پیدا کنید. همچنین از ابزار Keyword Density Cloud هم می توانید متوجه تراکم کلیدی در محتوای سایت رقباتون شوید.

– موارد سوم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو میزان بک لینک های سایت است. شما باید بدانید میزان بک لینک های رقباتون چقدر است. از کجاها بک لینک گرفته است. به چه صورتی بک لینک گرفته است. (مثلا با تبادل لینک یا با رپورتاژ آگهی) در واقع باید کیفیت بک لینک های آن ها را بررسی کنید.

 نکات پایانی تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی

با رعایت و مطالعه موارد بالا به درستی می توانید با تحقیق کامل و دست پر کسب و کارتان را شروع کنید. با فراگیری و بررسی آنها، در سایت های رقبای خود می توانید کیفیت کسب و کار اینترنتی خود را بالا ببرید. مثلا در قسمت بررسی مقالات رقبا به این اشاره کردم که تعداد واژه های مقالات رقباتون را حساب کنید. اگر رقیب شما معمولا مقالات ۳۰۰ الی ۴۰۰ لغتی نوشته است شما باید مقالات ۸۰۰ لغتی بنویسید. یا اینکه اگر قبای شما در مقالات سایتشان از صوت و فیلم استفاده نکرده اند خیلی بهتر است شما قسمتی از مقاله تان را به صورت صوتی عنوان کنید.

سعی کنید کار شما کامل تر و بهتر و با کیفیت تر از رقبایتان باشد و در زمینه رائه خدمات و محصول دست بالا داشته باشید.

در قسمت بررسی صفحه محصولات رقباتون به مواردی اشاره شد. به عنوان مثال اگر رقیبتان در تبلیغ نویسی کم و کاستی هایی داشته است شما سعی کنید حرفه ای تر از آن عمل کنید یا اگر گارانتی برای محصولات خود در نظر نگرفته است شما حتما محصولاتتان را گارانتی کنید. اگر رقیبتون از نظرات مشتریان راضی در صفحه محصولاتش استفاده نکرده است شما حتما از مشتریان راضی خود درخواست کنید نظر صوتی یا تصویری درباره سایت و محصولات شما بدهند و شما آن را در صفحه محصول خود قرار دهید.

یا در قسمت سئوی سایت اشاره به سرعت سایت شد. شما باید سعی کنید تمام مواردی که موجب افزایش سرعت سایت می شود را روی سایت خود اجرا کنید. مثلا اگر حجم صفحه اول سایت رقیب شما ۱٫۵ MB است شما سعی کنید با بهینه سازی و فشرده سازی فایل ها حجم صفحه اول سایت خود را به زیر ۸۰۰ KB برسانید.

خلاصه شما با تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی ، این علم و دانش را به دست می آوردید که ضمن مطالعه کامل راه پیش رو، سعی خواهید تا کار و محصول و خدمات شما چندین قدم بهتر و برتر از سایرین باشد و تلاشتان این باشد که از رقیبان خود در همه موارد با کیفیت تر عمل کرده و هدفتان جذب بازار و کسب درآمد دائمی با جلب رضایت کامل مشتری خواهد بود.

Related Post