X

روانشناسی تولید محتوا

امروزه فعالان کسب درآمد اینترنتی و دارندگان کسب و کار آنلاین از نکات و راهکارهای روانشناسی تولید محتوا برای جذب مخاطب بهره می برند . چون شناخت باورها و اندیشه های مخاطبان ، امکان بازاریابی و تولید محتوا را بهتر و راحت تر می کند . زمانی می توانید چیزی را بنویسید و یا منتشر کنید که از نیاز و خواسته کاربران و علاقه آنان آگاه باشید . رقابت در کسب درآمد از اینترنت فوق العاده زیاد است پس باید از تمام جنبه ها برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کرد .

هر روز تبلیغات زیادی در سراسر جهان تولید می‌شود . تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی ، بنرها ،  کاتالوگ‌ها ، محتواهای شبکه‌های اجتماعی ، کپی وبلاگ‌ها و … . به نوعی همه هدف بمباران تبلیغات مختلف هستیم . این سوال مطرح می شود که چه چیز موجب می‌شود تا از میان تمام این تبلیغ ها، تنها بعضی از آنها روی ما اثر بگذارند .

ما به عنوان مصرف‌کننده این تبلیغات زمانی ترغیب می‌شویم که تحت تأثیر آنها قرار گرفته باشیم . اینجاست که علم روانشناسی تولید محتوا خود را مطرح می کند . روانشناسی یکی از علوم حیاتی است که با ورود به عرصه‌ بازاریابی دیجیتال، آن را متحول کرد و روش‌های جدید علمی را برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب به بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا نشان داد .

در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا به روانشناسی تولید محتوا و همچنین ترفندهای روانشناسی جذب مخاطب و افزایش کسب درآمد اینترنتی بپردازم . با ما همراه باشید

اهمیت روانشناسی در تولید محتوای خوب

کارشناسان و متخصصان تولید محتوا سالهاست که برای تولید محتوای خوب و تاثیرگذار روی مخاطبان از نکات و راهکارهای روانشناسانه استفاده می کنند . راههای زیادی را تجزیه و تحلیل می کنند تا بهترین راهکار را برای افزایش کارایی محتوا به دست بیاورند .

وقتی در زمینه رقابتی در فضای مجازی قرار می گیرد و متنی با محتوای مشترک دارید، اینجاست که دانش روانشناسان می تواند کمکمان کند . در اینجا علم روانشناسی تولید محتوا دستتان را می گیرد و شما را یک پله بالاتر از رقیب قرار می دهد . حال این دانش روانشناسی می تواند نحوه نوشتار و ساختار جمله بندی باشد تا رنگی که در وب سایت استفاده می کنید . در نهایت موجب جذب مخاطب شده و از همه مهمتر مخاطب را در وب سایت نگه می دارد .

وبمستران و صاحبان کسب و کار اینترنتی هر چقدر بیشتر با ساختار ذهن آشنا باشند، راحت تر تحلیل می کنند و به راهکارهای بهتری می رسند . استفاده از راهکارهای روانشناسی برای آگاهی از بازاریابی محتوا و تولید محتوای خوب، حیله یا هیپنوتیزم نیست . اصلا سحر و جادویی در کار نیست .

در واقع یک رویکرد و بینش است . این بینش روانشناختی موجب می شود کاربر تجربه بهتری در برابر تولید محتوای شما داشته باشد . خلاصه اینکه اجرا و دانستن روانشناسی تولید محتوا ، چشم انداز شما را در بلند مدت نسبت به ارتباط تان با کاربران بهبود می دهد .

نکات کلیدی در روانشناسی تولید محتوا

قبل از هر چیز باید متذکر شوم که اصلا فکر نکنید که حالا چالش های عجیب غریبی در پیش دارید . فقط چند نکته ساده است که اگر خودتان هم در سیر صعودی افراد موفق دقت کنید میبینید که این نکات را برای تولید محتوای خوب دنبال کرده اند .

البته ممکن است که همه این نکات را نخواهید استفاده کنید ولی کافیست در پس زمینه ذهنتان بدانید که چنین نکاتی به کارتان می آید و تولید محتوای متنی شما را خوب و خلاقانه می کند . مهم ترین نکات روانشناسی تولید محتوای خوب و مناسب عبارتند از :

۱- تسلط شناختی

تعداد و نوع تصمیمات کوچکی که  هر کدام از ما در طول روز می گیریم بسیار شگفت انگیز است . یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بازدید کنندگان یک وب سایت، این محیط را در مدت زمان ۰٫۰۵ ثانیه قضاوت می کنند . یعنی زمانی حتی سریع تر از پلک زدن چشم تصمیم خودشان را می گیرند .

در یک مطالعه که توسط مایکروسافت انجام شد ، این موضوع را اذعان کردند که : میزان توجه افراد به حداکثر هشت ثانیه کاهش یافته است . در نتیجه، انسان ترجیح می دهد از محتوای ساده تری استفاده کند و ناخودآگاه از اطلاعات پیچیده فراری است . این موضوع همان تسلط شناختی است که در تولید محتوا باید لحاظ شود .

دقیقا به همین دلیل است که مردم عاشق ایموجی ها هستند . عموما ایموجی ها احساسات را به روشی ساده و بسیار سریع منتقل می کند . این ساده دوستی برای همه موضوع ها برقرار است . از توییت بگیر تا پستهای وبلاگ همه را شامل می شود . هرچه درک مطالب شما آسان تر باشد، احتمال دل زده نشدن مخاطبان و نگه داشتنش در این زمینه امکان بیشتری دارد . اولین موضوع پیچیده ای که ببینند فرار را بر قرار ترجیح می دهند .

راهکار تسلط شناختی در تولید محتوا

این سوال مطرح می شود که این نشانه و شناخت برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد ؟ موارد زیر برای بهبود و ارتقای محتوا پیشنهاد می شود :

– اگر محصول شما پیچیده است ، برای تولید محتوای خوب بیایید و محصول تان را به صورت اساسی و به زبانی ساده توضیح دهید .

– محتوا و پست های شبکه های اجتماعی خود را تا حد امکان کوتاه کنید .

– هنگام برقراری ارتباط با کاربران ، تماس های واضح و مختصر ایجاد کنید .

– در هر پست وبلاگ یا ویدیوی منتشر شده فقط روی یک موضوع تمرکز کنید . از پراکنده گویی پرهیز کنید .

– از طراحی گرافیکی چشم نواز استفاده کنید که فوری پیام شما را منتقل کند .

– در لینک مطالب از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا مخاطب با یک نگاه بفهمد پیوند به چه آدرسی می رسد و چه مقصدی به دنبال دارد .

– از اینفوگرافیک ها و ویدیوها برای ارتباط سریع و ساده مفاهیم پیچیده استفاده کنید .

– اگر به پرستیژ و لحن برندتان آسیب نمی زند، از ایموجی های مناسب هم می توانید استفاده کنید .

– برای برجسته کردن موضوع محتوای خود از هشتگ های محبوب و مرتبط در رسانه های اجتماعی استفاده کنید .

۲- اثبات و اعتماد اجتماعی

به خریدهای آنلاینی که خودتان انجام می دهید فکر کنید . به چه نوع سایتهایی اعتماد می کنید ؟ چه جور پیج شبکه اجتماعی اعتماد شما را برای خرید جلب می کند ؟ خودتان به دیده ها و شنیده های پیج اعتماد می کنید یا از دوستان و فامیل می پرسید ؟ آیا کامنت ها و رتبه بندی سایت را بررسی می کنید ؟ جواب به این سوالات میزان اعتماد به یک کسب و کار را مشخص می کند .

اگر از پیج خرده فروش بالاتر روید، اعتماد بیشتری جلب می کنید . بیشتر از دو سوم مصرف کنندگان به توصیه دوستان ، خانواده و حتی غریبه ها نسبت به هرگونه محتوای بازاریابی از یک برند اعتماد دارند . این موضوع به همین دلیل اصل روانشناختی اثبات و اعتماد اجتماعی است .

این اصل به این معناست که افراد وقتی می بینند دیگران کاری را انجام داده اند ، بیشتر به انجام همان کار ترغیب می شوند . خواه خواندن پستی باشد و یا خرید از همان سایت باشد . اکثر مردم ترجیح می دهند بعد از اقدام دیگران مانند آنها پیروی کنند .

به همین دلیل تبلیغات فیسبوکی هم می تواند موثر باشد . با افزایش دسترسی مصرف کنندگان به داده های مبتنی بر اینترنت و اطلاعات مربوط به شرکت ها ، اثبات و اعتماد اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کند . به این فکر کنید که چگونه می توانید افکار افراد را از طریق بازاریابی محتوا نسبت به خودتان مثبت کنید و به سمت یک تولید محتوای خوب قدم بردارید . در ضمن ، توجه کنید که کسب درآمد با محتوای مطالب خوب و اعتمادزا ایجاد می شود .

اهمیت اعتماد اجتماعی برای بازاریابان محتوا

اثبات و اعتماد اجتماعی برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر از طرق زیر اجرایی می شود :

– اعتماد ایجاد کنید تا مشتریان راحت در مورد برندتان صحبت کنند .

– از مطالب موردی درباره زندگی خود استفاده کنید .

– مجموع توصیف هایی که از شما می شود را جمع آوری کنید .

– مشتریان خود را ترغیب کنید که پیشینه شما را بررسی کنند .

– شماره تماس مرتبط داشته باشید و به اشتراک بگذارید .

– با اینفلوئنسر یا افراد شاخص معتبر در شبکه های اجتماعی همکاری کنید .

– محتوای تولید شده توسط کاربران و نیروی متخصص را تشویق و منتشر کنید .

– اعتماد کسب شده را در محتوای خود تبلیغ کنید .

۳- نظریه مجموعه ادراکی

قدیمی ها می گویند که آدمی بنده عادت است . نظریه مجموعه ادراکی می تواند از این واقعیت برای بازاریابی محتوا و تولید محتوای خوب کمک کند . اگر به طور ناخودآگاه به دنبال دکمه ای برای کلیک کردن بر روی صفحه روبرویتان هستید، تئوری مجموعه ادراکی را تجربه کرده اید . وقتی انتظار دارید چیزی را ببینید، دنبال همان چیز می گردید .

کنجکاوی انسان غالبا آدم را وادار می کند تا رسیدن به نتیجه و حل مساله موضوع را دنبال کند و حس کنجکاوی خود را مرتفع کند . انتظارات مردم با تجربیات گذشته شکل می گیرد . چیزی که ما به آن توجه می کنیم، انتخاب می کنیم و نتیجه میگیریم که چگونه بر اساس تجربه کار می کند . در حالت کلی شرایط فعلی را با دانش گذشته ترکیب می کنیم تا بفهمیم که چه کاری باید انجام شود .

مفهوم نظریه مجموعه ادراکی  برای بازاریابان محتوا

این موضوع برای بازاریابان محتوا و روانشناسی تولید محتوا چه معنی دارد؟

– برای ایجاد کنجکاوی و تحقق انتظارات ، یک صفحه منطقی در اولین صفحه داشته باشید .

– هر بار یک علامتی بعد از کلیک مخاطب به او بدهید .

– بیش از حد توضیح ندهید .

۴- مدل های ترغیب

در حالی که مدل های مختلف روانشناختی مختلفی از اقناع وجود دارد ، مدل رفتار فاگ در برنامه ریزی محتوا و مخصوصا تولید محتوای خوب مفید است . دکتر BJ Fogg از آزمایشگاه فناوری Persuasive در دانشگاه استنفورد متخصص طراحی رفتار بود . الگوی ترغیب او سیستمی را برای هدایت رفتار مطلوب فراهم می کند .

دکتر فاگ معتقد بود انگیزه ، توانایی و محرک کافی باید برای کاربران عملی باشد تا فعلی را انجام دهند . انگیزه و توانایی دو تأثیر عمده بر خریداران دارد . راه موفقیت در کار هم ایجاد انگیزه می باشد . برای ایجاد محتوای مؤثر و تولید محتوای خوب باید از این نکته روانشناسی تولید محتوا بهره خوب بگیرید . جهت ایجاد انگیزه در افراد ، محتوای شما باید حاوی پیام های قوی و مرتبط باشد . پیام ها هم عمدتا باید به راحتی درک شوند .

این به اصول روانشناسی شناختی و نظریه مجموعه ادراکی مرتبط است . در حالت کلی این مدل ترغیب می گوید که مخاطب نیاز به تلنگر دارد  . این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد ؟ نکات زیر توصیه می شود :

– با ارائه پیام های مرتبط با مخاطبان خود انگیزه آنها را افزایش دهید .

– پیام ها را ساده کنید .

– یک محرک قانع کننده یا CTA را برای ترغیب به یک عمل ایجاد کنید .

– اطمینان حاصل کنید که هر قطعه محتوا شامل انگیزه ، توانایی و تلنگر است .

– الگوی ترغیب ییل به بازاریابان اهمیت ساختن یک کسب و کار قابل اعتماد را نشان می دهد . چون که اعتماد ، صداقت و اصالت بر رفتار مخاطب تأثیر می گذارد .

۵- روانشناسی رنگ

نکته و اصل آخر روانشناسی تولید محتوا ، رنگ ها می باشد . اگر از پنج نفر به صورت رندوم بپرسید چه رنگی دوست دارید، قطعا به نتایج متفاوتی می رسید . روانشناسی رنگ به این معنی نیست که همان رنگ دلخواه مردم را به کار ببرید چرا که عملی هم نیست و اصلا راهکار درستی نیست .

بالاتر اشاره شد که مردم به اندازه چشم بر هم زدنی در مورد موضوعات قضاوت می کنند . همواره به دبنال راههای بهبود طراحی سایت و کاربرپسند بودن آن باشید . تا ۹۰ درصد از این ارزیابی بر اساس رنگ است . رنگ هنگام طراحی صفحات وب سایت، انتخاب تصاویر بنر و تیزر فیلم ، برای بازاریابان محتوا گزینه قابل توجه و مهمی است .

سایه های آبی رنگ در محیط می تواند به اعتماد و وفاداری مخاطبان کمک کند . این تفسیر از جغرافیا فراتر می رود و مربوط به یک طیف خاص مردم نیست . قرمز موجب ایجاد انرژی و اشتیاق می شود . رنگ زرد همزمان می تواند مفهوم هشدار را در ذهن تداعی کند و هم موجب خوشبینی مخاطب شود . اگر دلتان می خواهد کسب و کارتان را حامی طبیعت نشان دهید از رنگ سبز استفاده کنید . این در حالی است که نارنجی احساس سرگرمی، هیجان و اضطرار به شما می بخشد .

این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

– حواستان باشد که چه رنگی احساسات مورد نظرتان را به مخاطب جلوه می دهد .

– اگر رنگ خاصی در برندتان استفاده می کند جاهای زیادی در محتوا این رنگ را نشان دهید .

– دکمه های کلیک را قرمز ، نارنجی و زرد در نظر بگیرید تا حس فوریت را تقویت کنید .

– اطمینان حاصل کنید که دکمه های طراحی شده برای مخاطب دارای رنگ های متضاد هستند .

ترفند های روانشناسی جذب مخاطب با تولید محتوا

در بالا به ۵ نکته تاثیرگذار و کلیدی روانشناسی تولید محتوا اشاره شد . با رعایت این اصول می توانید محتوای خوب و مناسب به مخاطبان دهید و افزایش کسب درآمد اینترنتی را تجربه کنید . به کمک روانشناسی جذب مخاطب می توانید کاری کنید که کاربران با دل و جان به دنبال خرید محصول و خدمات شما باشند . یعنی دست از سرتان بر ندارند تا زمانی که خریدشان را انجام دهند .

طبق آماری که Hubspot اعلام کرد ، ۷۹ درصد از بازاریابان معتقدند بازاریابی محتوایی می تواند روشی بسیار موثر در جذب مشتری و اعتماد سازی باشد . اما به شکل جالبی فقط ۶ درصد از این افراد می دانند که چگونه باید آن را پیاده سازی کنند . پس بین دانستن و پیاده کردن تفاوت اززمین تا آسمان است .

ترکیب  « بازاریابی » و «محتوا »  قطعا یک تلاش جدی و سخت می طلبد تا هر دو هدف را در کنار و هم راستا با هم پیش ببرید تا بتوانیئ  به نتیجه دلخواه برسید .

در سایت پول یابی به دنبال نکته ها و راهکارها گشتم تا بتوان «بازاریابی» و «محتوا» و همچنین «محتوا» و «روانشناسی» را با هم ترکیب کرد و به راهکاری مناسب رسید . هدف این است که از آنها در تولید محتوای جذاب برای مخاطب استفاده کرد . محتوایی که نرخ تبدیل را بیشتر می کند و فروش را افزایش می دهد و در نهایت موجب ارتقای کسب و کار آنلاین و کسب درآمد اینترنتی مستمر می شود .

در جواب سوال ، چگونه به کمک روانشناسی جذب مخاطب ، محصول خود را بفروشید ؟ ترفندهای زیر پیشنهاد می شود :

۱- احساساتی کردن مخاطبان و مشتریان

یکی از بهترین راه های جذب مخاطب ،احساساتی کردن مخاطب یا مشتری می باشد . همه ما انسانها حتی در منطقی ترین شرایط ممکن باز هم مغلوب احساسمان می شویم . معمولا یکی از دلایلی که ما را ترغیب به اقدام به هر کاری می کند احساسات ماست .

برای اینکه یک تولید کننده محتوای حرفه ای شوید و بتوانید مخاطب را تشویق کنید که کاری که هدف شماست را انجام دهد نه تنها باید به منطق او احترام بگذارید و از لحاظ منطقی او را توجیه کنید بلکه بیشتر باید روی بخش احساس او کار کنید .

در زمان تولید محتوای مقالات یا هر نوع محتوای دیگری باید قلاب احساسی خودتان را در همان ابتدای متن بگذارید تا همان اول مخاطب را به دام بیاندازید . در غیر این صورت تمام تلاش شما برای تولید محتوای با کیفیت بی نتیجه می ماند .

تصور کنید که یک سایت گردشگری دارید که می خواهید تولید محتوای جذاب برای مخاطب کنید . باید در ابتدای مقالات خودتان مخاطب را وارد یک داستانی کنید که او حس کند همین حالا در آن منطقه جغرافیایی خاص است . طوری با کلمات برای مخاطب تصویر سازی کنید که مخاطب هیچ راه فراری نداشته باشد . یعنی از ته دل دوست داشته باشد تا آخر این سفر ( آخر مقاله ) همراه باشد و از این سفر لذت ببرد .

همین احساسی کردن مخاطب در تولید محتوا می تواند نتایج مثبت عجیب و غریبی برای برندها ایجاد کند . طوری که مخاطب حاضر به دل کندن از ما نباشد و تبدیل به یک مشتری یا مخاطب وفادار شود .

۲- تولید محتوای طولانی

تجربه ثابت کرده ، جذب مخاطب و وفادار با محتواهای طولانی راحت تر است ، حتی اگر یک کلمه آن را نخواند . شکی نیست که محتوای طولانی می تواند نظر مثبت گوگل را هم به خود جلب کند تا به ما اطمینان کند .حتی اگر مخاطب ، فرصت و حوصله خواندن محتوا را هم نداشته باشد باز هم به محتوای طولانی مثلا ۱۰۰۰ کلمه ای بیشتر اعتماد می کند تا زمانی که با یک محتوای ۳۰۰ کلمه ای یا کمتر مواجه می شود . از نکات کلیدی در تولید محتوا انتشار مقالات طولانی و تخصصی پربار است .

طبق آماری که  Point Visible منتشر کرده است : پست های طولانی تر وبلاگ می توانند ۹ برابر بیشتر مخاطب را ترغیب کنند نسبت به فرم های کوتاه تر . پس به جای اینکه هر روز محتواهای کوتاه ۳۰۰ کلمه ای تولید کنید بهتر است حتی هفته ای ۲ تا محتوای طولانی و با ارزش و عمیق برای مخاطب تولید کنید و مطمئن باشید جواب بهتری می گیرید .

۳- پرهیز از اغراق و صادق بودن با مخاطب

اصل مهم در روانشناسی تولید محتوا این است که اصلا اغراق نکنید و بی خودی از خودتان تعریف نکنید . با مخاطب و کاربران خود صادق باشید . در سطح وب همیشه وبلاگ شرکت هایی را می بینید که به صورت اغراق آمیز و بسیار بد ، از خوبی ها و مزایای خودشان می گویند . انگار این شرکت های تجاری هیچ عیب و ایرادی ندارند .

باور کنید خودشان هم به چنین چیزهایی اعتقاد ندارد . چه برسد به اینکه توقع داشته باشند مخاطبشان به آنها اعتماد کند . مشخصا با نوشتن دائمی مزایا و اغراق در بیان آنها ، نه تنها هیچ حس مثبتی در مخاطب ایجاد نمی کنید بلکه در بیشتر موارد به عنوان یک دروغگوی محض در ذهن شان هک می شوید . گاهی هر چه هم تلاش کنید این دید را در ذهن او نمی توانید تعدیل کنید یا به کل پاک نمایید .

این روزها مخاطب بسیار باهوش تر از قبل شده است . از طرفی با وجود راه های ارتباطی فراوان دسترسی به انواع و اقسام اطلاعات در خصوص همه محصولات و همه مطالب دارد . پس مراقب باشید که چه چیزی به خورد مخاطب میدهید چون شاید دیگر قابل جبران نباشد .

گاهی اگر به اشتباهات یا ضعف های خود در حد معقول و هوشمندانه اعتراف کنید می توانید در دل و ذهن مخاطب جای بهتری باز کنید تا اینکه دائم بگوییم : ما بهترینیم  ما هیچ وقت اشتباه نمی کنیم و… .

۴- دقت زیاد در انتخاب عنوان محتوا

عنوان های مطالب مانند قلاب هستند پس در انتخاب آنها دقت کنید . مشخصا همه تولید کنندگان محتوا می دانند که عنوان ها قلاب اصلی در جذب مخاطب هستند . اگر نتوانید در عنوان مخاطب را جذب کنید که روی مقاله کلیک کنید یعنی عملا هیچ کاری نکرده اید . لذا به هیچ کدام از اهداف تان نمی رسید .

قطعا انتخاب عنوان ها یکی از سخت ترین بخش های مقاله نویسی و تولید محتواست . سخت تر برای اینکه برای گرفتن جایگاه در گوگل باید عنوانی بنویسید که هم سئو شده باشد و هم جذاب برای مخاطب . تولید کننده های حرفه ای محتوا می دانند که این تعادل و ترکیب اصلا کار راحتی نیست .

یکی از بهترین راهها استفاده از تست A/B و امتحان کردن عنوان های مختلف با استراتژی های متنوع است . تا وقتی تست نکنید هیچ وقت به صورت قطعی نمی توانید نظر دهید که دیدگاه مخاطب چیست و چه چیزی را دوست دارد و می پسندد .

مثلا در مورد شبکه های اجتماعی می توانید یک پست را با دو عنوان مختلف و هدفدار در اینستاگرام  یا  توییتر پست کنید . با این کار ، امتحان می کنید که کدام عنوان مناسب تر است و بازدید و لایک بیشتری گرفته است .

۵- دانستن قانون جذب مخاطبان تنبل

اصل مهم روانشناسی تولید محتوا این است که جذاب ترین بخش محتوا را در جایی بگذارید که نیاز به اسکرول نباشد . شاید این دیدگاه کمی عجیب به نظر برسد اما تجربه درستی آن را ثابت کرده است .

معمولا مخاطبان بسیاری هستند که بدون اسکرول کردن از وب سایت خارج می شوند . بنابراین لازم است اگر دوست دارید مخاطب را جذب کنید و ترغیب به ماندن کنید هر چیزی که فکر می کنید مهم است را جلوی دست او بگذارید . یعنی در جایی که با همان نگاه اول و بدون اسکرول کردن هم این محتوا را ببیند و روی او تاثیر بگذارید .

۶- روانشناسی جذب مخاطب با لقمه حاضر و آماده

برای موفقیت باید ، بی حوصلگی و نداشتن وقتِ کافیِ مخاطب را این روزها درک کنید . لذا لقمه را حاضر و آماده خوردن در دهانش بگذارید . مشخصا مخاطب این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به علت حجم بالای محتوایی که در سراسر وب منتشر می شود تمایل دارد که هر چیزی که نیاز دارد را به صورت یک لیست و در یک مجموعه کاملا حرفه ای دم دست خودش داشته باشد .

لیست ها هزاران نتیجه را برای مخاطب محدود می کنند . به این شکل به میزان زیادی در وقت او صرفه جویی می کنند . سایت های بسیار زیادی هستند که یکی از استراتژی های اصلی شان، تولید محتواهای لیست است . مثل Canva Design School .

در سایت پول یابی هم تعدادی پست لیست شده یا فهرست مانند را ارائه کردیم :

فهرست سایتهای سوال و جواب برای لینک سازی .

اسامی سایت های کوتاه کننده لینک برای لینک سازی .

لیست سایت های اشتراک ویدیو برای لینک سازی .

فهرست مشاغل خانگی پولساز زنانه

معرفی سایت های خارجی برای دانلود تصاویر با کیفیت در تولید محتوا

و… .

۷- روانشناسی جذب مخاطبان از طریق ترندها

تجربه نشانه می دهد که درصد زیادی از مخاطبان و کاربران خبرهای داغ روز یا ترندها را دوست دارند و با علاقه آنها را دنبال می کنند . چه بخواهیم چه نخواهیم خبرهای روز چه بد و چه خوب برای مخاطب جذاب هستند و به شدت آنها را پیگیری می کند . از افزایش و کاهش قیمت دلار گرفته تا اسپویل کردن جدیدترین سریال هایی که در دنیا پخش می شود . لذا طرفداران زیادی دارد مثل Game of Thrones , سریال Money Heist و… .

اگر به دنبال جذب مخاطب و کسب درآمد از اینترنت هستید باید به این موارد توجه کنید . لذا برای تولید محتوای جذاب لازم است پیگیر این خبرها باشید . به صورت پست یا متن ، در شبکه های اجتماعی یا تکه ای از محتوای مقاله وبلاگ یا خبرهای داغ روز در سایت یا هر رسانه دیگری که در آن حضور دارید را منتشر کنید .

توصیه مهم : سعی کنید در مورد ترفندهایی که ممکن است به اعتبار برند و کسب و کارتان لطمه بزند کمی با احتیاط پیش بروید . در مورد مسائل بیش از حد جنجالی بحث های پیچیده ای راه نیاندازید . شاید این نوع ترندها و بحث ها برای یک برند شخصی یا اکانت شخصی در اینستاگرام و… مهم نباشد و اتفاقا موجب افزایش فالوورها و جذب مخاطب شود . اما قطعا یک برند یا کسب و کار باید با احتیاط بیشتری وارد این ترند ها و بحث در مورد آنها شود .

۸- ترفند ایجاد فوریت و حس رقابت برای جذب مخاطب

ایجاد فوریت یکی از ترفندهای روانشناسی تولید محتوا برای ترغیب مخاطب به انجام عمل است . همه ما اگر حس کنیم که مهلت یک چیزی رو به اتمام است برای اینکه از بقیه عقب نمانیم سعی میکنیم زودتر اقدام کنیم .

توصیه می شود که این مورد را همین حالا امتحان کنید . مثلا برای فروش یک محصول، یک کوپن یا تیکت تخفیف در نظر بگیرید که فقط تا ۲۴ ساعت مشتری می تواند از آن استفاده کند و یک کوپن تخفیف در نظر بگیرید که محدودیت زمانی ندارد .

قطعا از نتیجه تعجب می کنید . اینها ترفند کسب درآمد اینترنتی در جهان است . همه ما حتی در صورتی که به یک چیزی نیاز داشته باشیم در بیشتر مواقع تنبلی می کنیم و دائما هر اقدامی را عقب می اندازیم . حالا به دلایل مختلف  ممکن است این کار را بکنیم . مثلا شاید بیشتر مواقع فکر کنیم که ممکن است همین محصول را در هفته های آتی بتوانیم با قیمت پایین تری بخریم . یا یک شرکت یا فروشگاه دیگری را پیدا کنیم که همین محصول را با قیمت کمتری ارائه دهد .

بنابراین دوست داریم مرتب خرید را پشت گوش بیندازیم . ولی نقش شما به عنوان کپی رایتر و تولید کننده محتوا حرفه ای این است که در تبلیغات یا توضیحات محصول نباید بگذارید مخاطب گرفتار این اهمال کاری و بی عملی شود . تا جایی که ممکن است باید برای هر کاری یک محدودیت زمانی تعیین کنید . آمارها نشان می دهد که همین محدودیت زمانی می تواند فروش اینترنتی را تا ۳۳۲ درصد افزایش دهد .

۹- داستان سرایی به سبک قدیمی ها

به یاد دورهمی های قدیمی مانند پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها برای مخاطب داستان بگویید . قرن هاست که همه ما از شنیدن داستان لذت میبریم . هر جایی که کسی در حال تعریف داستانی است سرپا گوش می ایستیم و کنجکاو هستیم ببینیم آخر داستان چه می شود . خوب باید در تولید محتوا از این علاقه در جهت ارتباط بیشتر با مخاطب استفاده کنید .

زمانی که می خواهید محتوا نویسی و محتوا سازی کنید اعم از محتوای متنی ، صوتی ، ویدئویی و یا هر نوع دیگر به این فکر کنید که موضوع و هدف خود را چگونه می توانید در قالب داستان به مخاطب ارائه دهید .

مخاطب بیشتر از اینکه این روزها خود برند یا موسسین شرکت ها و برندها را بشناسد با داستان پشت هر برند با آنها ارتباط برقرار می کند . اگر داستان پشت یک کسب و کار یک داستان جذاب برایش باشد همیشه در ذهن او باقی می ماند . لذا به محض شنیدن نام آن برند یا هر اثر از آن در هر جا یاد این داستان می افتد .

۱۰- نه بزرگ برای جذب مخاطب

انگار همه ما در هر سنی که باشیم دقیقا مانند یک بچه لجباز به هر چیزی که منع می شویم بیشتر جذب می شویم  . این سخن به فرمایش حضرت علی (ع) « الْانْسانُ حَریصٌ عَلى‏ ما مُنعَ مِنْهُ » به معنای : انسان نسبت به هر چیزی که منع شود حریص می‌گردد ، اشاره دارد . این چیزی است که در روانشناسی جذب مخاطب و به ویژه روانشناسی تولید محتوا باید از آن استفاده کرد . فقط کافی است یک نه بیاورید . همین موجب می شود اتفاقا مخاطب بیشتر تمایل به کلیک داشته باشد .

حالا یا به این شکل که به مخاطب بگویید : این مطلب یا این محصول برای او نیست و فقط برای کسانی است که… . یا بگویید این مقاله در مورد … نیست . همین موجب کنجکاوی بیشتر مخاطب می شود و روی آن حتما کلیک می کند تا حس منع شدن نداشته باشد و بگوید : « ببین من انجام دادم دماغت بسوزه » .

۱۱- استفاده از حس تایید دیگران برای جذب مخاطب

همه ما حتی در بخش های پنهانی وجودمان دوست داریم تایید دیگران را بگیریم . هر کاری می کنیم ، چیزهایی که می خریم ، هر چیزی که می پوشیم و… دوست داریم تایید سایرین را داشته باشیم .

به همین دلیل وقتی یک لباس زیبا از نظر خودمان می پوشیم و به سر کار می رویم و برعکس می بینم هیچ کسی حتی به ما نگاه هم نمی کند چه برسد به اینکه بخواهد تعریف کند، حتی با اعتماد به نفس ترین افراد هم در این شرایط نسبت به آن لباس دل چرکین می شوند و حس می کنند خرید اشتباهی کرده اند .

یک تولید کننده محتوای حرفه ای لازم است از همین نکته روانشناسی جذب مخاطب استفاده کند . در روانشناسی تولید محتوا جذب تایید دیگران مدنظر است .

مثلا یک صفحه توضیح محصولی را در نظر بگیرید که در پایین آن حداقل ۱۰۰ نفر از این محصول تعریف کرده اند و از خرید آن راضی بوده اند . البته شاید چند نفر هم آن را رد کرده و ناراضی باشند . بالعکس یک صفحه محصول دیگری را در نظر بگیرید که حتی یک کامنت هم زیر آن نیست حتی یک کامنت منفی و ناراضی ندارد .

قطعا مخاطب گزینه ۱ را انتخاب می کند که افراد زیادی نظر داده اند . چون دوست ندارد در انتخاب ریسک کند و تنها باشد . به عبارتی تایید دیگران برایش ارزشمند است .

۱۲- استفاده از تصاویر خاص و کنجکاو کننده

تصویر یکی از راه های ارتباطی قوی با مخاطب در تولید محتواست . این جا دقیقا جایی است که تولید محتوا فقط متن نویسی نیست . بلکه بسیاری از کارها از جمله انتخاب تصویر و یا تصویر سازی مناسب برای متن و… را هم شامل می شود .

این روزها تصویرها یکی از حیاتی ترین بخش های تولید محتوا هستند که می توانند مخاطب را پای محتوا نگه دارند . تصاویر علاوه بر ایجاد جذابیت و کشش برای خواندن ، موجب می شود یک وقفه ای بین متن های طولانی ایجاد شود . به این شکل خوانایی متن افزایش یافته و برای مخاطب خسته کننده نمی شود .

۱۳- اصلا برای فروش بیشتر ، روی فروش تمرکز نکنید

کسب درآمد اینترنتی خوب است ولی همه تمرکزتان فقط کسب درآمد از اینترنت نباشد . آن قدر روی فروش به صورت مستقیم تمرکز نکنید و اعصاب مخاطب را خورد نکنید . نگران نباشید می فروشید اگر روانشناسی تولید محتوا را رعایت کنید .

یکی از مهارت هایی که باید در روانشناسی جذب مخاطب و کپی رایتینگ حرفه ای شوید این است که با کلمات قدرتمند و هدفمند بدون اشاره مستقیم به فروش و به جای التماس و خواهش ، مشتری را غیر مستقیم به خرید ترغیب کنید .

اگر قرار است یک تولید کننده محتوا هم در یک صفحه محصول بنویسد « برای خرید کلیک کنید » یا « این محصول بهترین است بخرید » و… . پس فرقی با یک فرد عادی ندارد . قطعا بعد از مدتی مجموعه حس می کند اصلا به تولید محتوا نیاز ندارد و هر فردی می تواند این نوع جمله ها را بنویسد .

مشخصا مهارت یک تولید کننده محتوا و کپی رایتر زمانی مشخص می شود که به غیر مستقیم ترین حالت ممکن و با کلمات قدرتمند مشتری یا مخاطب را به خرید ترغیب کند .

۱۴- رسیدگی به درد و مشکلات مخاطب

یکی از بهترین تکنیک های روانشناسی جذب مخاطب و فروش محصول این نیست که به مشتری بگویید بیا این محصول ما را بخر . بلکه باید از طریق محتوا برای او ایجاد نیاز کنید تا مخاطب خودش به دنبال خرید باشد . لذا یکی از بهترین راه ها برای ایجاد نیاز این است که در مورد دردها و مشکلاتی که مشتری با آن مواجه است تحقیق و صحبت کنید . ببینید نیاز او چیست و بر اساس آن محتوا تولید کنید . توجه کنید که نکات و  اصول تولید محتوای پزشکی و روانشناسی بر رفع درد و نیاز مخاطب تاکید دارد .

به این شکل بدون اینکه به طور مستقیم از او بخواهید محصول شما را بخرد خودش به خاطر اینکه حس می کند یک مشکل و درد دارد و برای حل کردن آن به سراغ محصول تان می آید .

مثلا اگر می خواهید قفل دیجیتال بفروشید الزاما نباید مستقیم به ویژگی های یک قفل دیجیتال اشاره کنید . بهترین راه این است که با داستان یا محتوای خاص به مخاطب بگویید که کلیدها چه قدر می توانند مزاحم و دردسر آفرین باشند و زندگی بدون قفل های کلیدی قدیمی و به درد نخور چه قدر راحت است .

به این شکل مخاطب قطعا بدون اشاره مستقیم شما دنبال قفلی می گردد که بدون کلید باز شود و به این شکل قطعا به سراغ قفل دیجیتال اثر انگشتی یا انواع دیگر می آید و مشخصا اولین انتخاب برند شماست .

۱۵- روانشناسی جذب مخاطب با تکرار ، تکرار و تکرار

شاید بارها دروغ هایی را شنیده باشید که آنقدر بین همه تکرار شده اند ، که کمتر کسی است که آن را باور نکند . شاید سالها فرصت لازم است تا نظر مردم نسبت به آن دروغ یا موضوع خاص تغییر کند . شما در تکنیک های روانشناسی تولید محتوا و جذب مخاطب قطعا نمی خواهید دروغ بگویید تا نرخ تبدیل سایت یا کسب و کارتان را افزایش دهید .

این جا فقط می خواهیم از تاثیر روانشناسی تکرار یک موضوع روی افراد صحبت کنیم . شما از همین تاثیر می توانید در تولید محتوای سایت یا هر نوع محتوایی استفاده کنید . با رساندن یک پیام خاص و هدفمند در قالب های متنوع یا حتی یک قالب خاص آنقدر این پیام را تکرار کنید که ملکه ذهن مخاطب شود و با تمام وجود آن را باور کند .

سخن پایانی روانشناسی تولید محتوا

اصل بسیار مهم در تولید محتوا ، افزایش ترافیک سایت ، جذب مخاطب و کسب درآمد اینترنتی بالا و شناخت درست مخاطبان است . اینکه برای چه مخاطبی و بر اساس چه نیازی محتوا تولید و منتشر می کنید . در گام بعد باید اعتماد سازی کرده تا به کسب و کارتان و برندتان اعتماد کند . بدون اعتماد مخاطب ، درآمد اینترنتی اتفاق نمی افتد .

نظریه مجموعه ادراکی برای بازاریابان محتوا چون چراغ راه ، بوده و چگونگی عمل درست را نشان می دهد . گام چهارم مدل ترغیب ، می گوید مخاطب نیاز به تلنگر دارد تا انگیزه هایش افزایش یابد . نکته آخر روانشناسی رنگ هاست که تعیین کننده می باشد . انتخاب نوع رنگ مناسب در هنگام طراحی صفحات سایت، انتخاب تصاویر بنر و تیزر فیلم ، برای تولید کنندگان محتوا بسیار مهم است .

نکته آخر روانشناسی تولید محتوا اینکه استفاده از این نکات کلیدی و همچنین ترفند های روانشناسی جذب مخاطب با تولید محتوا می تواند موجب استمرار کسب درآمد اینترنتی شود . چون چیزی را تولید و منتشر می کنید که ضمن خوب و مفید بودن ، بر روی مخاطب تاثیرگذار است . رعایت این اصول ، زیاد سخت نیست . بعد از مدتی کوتاه ، به  مرور تبدیل به عادت تان می شود . با کمی تمرین ، در قدم های بعدی تولید محتوا به طور ناخودآگاه آنها را رعایت می کنید .

درباره میزان اثرگذاری اش ، کمی که به جلوتر بروید تاثیر این ویژگی ها را می بینید . خودتان لمس می کنید که چه تاثیری بر تولید محتوای خوب و موثر دارد . نتیجه نهایی آن افزایش ترافیک وب سایت و در نهایت افزایش کسب درآمد از اینترنت و رونق کسب و کارتان است .

 

سایت پول یابی:
Related Post