لینک و بک لینک

لینک و بک لینک برای جستجوگرهای اینترنتی بسیار اهمیت دارد چون موتورهای جستجو به طور عام و به ویژه گوگل به طور خاص از آنها به عنوان ابزار سنجش ارتباط و قدرت وب سایت ها استفاده می­ کنند. به همین دلیل لینک سازی از نظر سئو و همچنین کسب درآمد اینترنتی مورد توجه هست و منبع درآمد اینترنتی افراد و شرکت های زیادی می باشد.

یکی از راههای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس صفحات جدید در اینترنت بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه می باشد. ربات های گوگل لینک های موجود در یک صفحه را بررسی می کنند و براساس آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تعیین می کند. لذا هر چقدر سایت های بیشتر و معتبرتری به یک وبسایت لینک دهند جایگاه و امتیاز سایت از نظر سئو رشد می کند. به دلیل اهمیت لینک و بکلینک در رتبه سایت و افزایش کسب درآمد اینترنتی در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا به بررسی و تفاوت آن دو با هم بپردازم.

تفاوت لینک و بک لینک

لینکlink  آیتمی است که می توانیم در یک صفحه وب سایت روی آن کلیک کرده تا ما را به یک صفحه دیگر از همان سایتی که در آن هستیم بفرستد. لینک ها معمولا از متن یا تصاویر ایجاد می­شوند. یعنی با کلیک روی متن یا تصاویری می توانیم به صفحات دیگر سایت برویم. برای نمونه اگر روی لینک هزار بک لینک رایگان کلیک کنید به یکی دیگر از صفحات داخلی سایت پول یابی می روید.

اما بک لینک Backlink ، هنگامی که یک وب سایت به یک وب سایت دیگر لینک می دهد، آن را بک لینک می گویند. به بک لینک،inbound link  یا لینک « ورودی » هم می گویند، زیرا موجب ورود به سایت دیگر می شود. به دلیل آنکه کاربران را به خارج از سایتی که در آن حضور دارند می برند External link  یا لینک خارجی هم می گویند.

در برخی از مقالات اینترنتی مفاهیم لینک و بکلینک را معادل هم می دانند در حالی که کاملا اشتباه می باشد و این دو مفهوم با هم تفاوت زیادی دارند.

لینک و بک لینک ، اهمیت بک لینک ، تفاوت لینک و بک لینک ، تاثیر بک لینک در سئو
لینک راه ارتباطی مطالب داخلی سایت و بک لینک راه ارتباطی میان دو سایت برای دسترسی سریع کاربر به اطلاعات بیشتر است.

تفاوت لینک و بک لینک را با یک مثال بررسی کنیم: فرض کنید شما یک صفحه در اینترنت دارید که ۵۰۰ لینک ورودی از سایت ها و صفحات مختلف دریافت کرده است. پس این صفحه شما ۵۰۰ لینک ورودی دارد. لینک های ورودی می توانند از داخل یا خارج از سایت شما به صفحه مورد نظر داده شده باشند. اما آیا تمام این ۵۰۰ لینک در رتبه  سایت شما تاثیر گذارند؟ یقینا پاسخ منفی می باشد.

اهمیت لینک سازی برای وب سایت ها

قبل از پرداختن به اهمیت لینک باید توجه کنید که دو نوع سئو یا بهینه سایت برای موتورهای جستجو داریم :

۱- سئویی که به پارامترهای داخل صفحه یک سایت می پردازد که به آن سئو Inpage می گویند.

۲- سئویی که به مفاهیم و پارامترهای خارج از یک صفحه می پردازد که به آن سئوی Offpage می گویند.

همان طور که در بالا اشاره شد لینک سازی به دو بخش لینک سازی داخلی (لینک) و لینک سازی خارجی (بک لینک) تقسیم می­ شود. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد لینک به صفحات داخلی سایت. لینک سازی خارجی یعنی یک سایت دیگر به صفحات سایت شما و یا سایت شما به سایت دیگر لینک می دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت بک لینک به صفحات داخلی

هرچه تعداد لینک ها برای یک وب سایت بیشتر باشد، ارزش و اعتبار آن در نزد موتور جستجوی گوگل بیشتر می‌شود. باید توجه کنید اگرچه تعداد لینک و بک لینکها بسیار مهم هستند ولی کیفیت لینک ها در اینجا حرف اول را می‌زند ، لذا همه لینک‌ها از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. درواقع، دریافت چند بکلینک باکیفیت از منابع مناسب از صدها بک لینک از طرف وب‌سایت‌های اسپم بهتر است.

کیفیت بک لینک

لینک ها معمولا به صورت پیش فرض فالو dofollow می باشند مگر اینکه در کدنویسی html آنرا نوفالو nofollow کنند. فرق این دو لینک در چیست؟

وقتی ربات های گوگل یک بکلینک یا لینک خارجی را ببینند که nofollow باشد ارزش و اعتباری از آن صفحه به صفحه هدف (صفحه لینک داده شده) منتقل نمی شود. بک‌لینک‌های شبکه‌های اجتماعی، نظرات وبلاگ‌ها و بک‌لینک‌های ویکی‌پدیا همگی نوفالو می باشند. به‌علاوه، گوگل صاحبان وب‌سایت‌ها را ملزم می‌کند تا با افزودن تگ نوفالو (”rel=”nofollow) به لینک‌های اسپانسر شده یا پولی، همکاری تجاری خود را آشکار کنند.

 نکته مهم دیگر در لینک سازی انکر تکست یا متن لینک شده می­ باشد. متن لینک شده یعنی لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. زمانی که ربات های گوگل بکلینکی از وب سایتی را مشاهده می­ کنند به متن لینک شده توجه زیادی می کنند. مثلا در لینک، ایجاد بکلینک رایگان ، متن لینک شده عبارت « ایجاد بک لینک رایگان » می باشد به این ترتیب ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت پول یابی در این متن خواهد بود.

 البته باید توجه داشت که این متن با موضوع اصلی سایت و کلمات کلیدی آن محتوا مرتبط و یا یکسان باشد و یا مثلا نام برند شما باشد و یا ترکیبی از برند و موضوع وب سایت باشد.

فاکتورهای گوگل در لینک سازی

با به روز رسانی الگوریتم های گوگل استفاده غیر طبیعی از یک عبارت مشخص مانند « اینجا را کلیک کنید» راهی برای شناسایی سایت های اسپم و جریمه باز شد. گوگل فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش بکلینک مشخص کرده است:

– اعتبار دامنه سایتی که به سایت شما بکلینک داده است. (DA)

– اعتبار صفحه ای که در آن صفحه بکلینک شما وجود دارد. (PA)

برای چک کردن اعتبار دامنه و صفحه ، سایت های زیادی وجود دارند که با گرفتن آدرس آن صفحه اعتبار دامنه و صفحه را در اختیار شما قرار می دهند.

توجه کنید سایتی که به سایت شما بک لینک داده ، احتمالا به سایت های دیگر نیز بک لینک داده است. هر چقدر تعداد سایت هایی که به آنها بک لینک داده شده است بیشتر باشد، مقدار ارزش و اعتباری که به هر سایت می رسد کمتر است. مانند سایت هایی که مربوط به درج رپورتاژ آگهی می باشند. پس ارزش بکلینک گذاشتن در چنین سایت هایی پایین هستند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  بک لینک Backlink

نکته بعدی اینکه ، ارتباط موضوعی بین صفحات لینک شده نیز برای گوگل اهمیت خاصی دارد. همچنین محل قرار گیری لینک نیز خیلی مهم است. مثلا ارزش لینکی که در محتوا قرار دارد خیلی بیشتر از لینکی است که در footer سایت قرار دارد .

توجه کنید لینک هایی که در Footer یا sidebar قرار می گیرند به دلیل اینکه در همه صفحات تکرار می شوند ممکن است توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شوند.

با توجه به الگوریتم های رتبه بندی صفحات وب در موتورهای جستجو ، در کل دو نوع الگوریتم برای رتبه بندی صفحات وجود دارد:

۱- الگوریتم های مبتنی بر محتوا

۲- الگوریتم های مبتنی بر پیوند (لینک)

لینک های کم اثر یا بی اثر

تمام لینک ها به یک کیفیت نیستند و به مراتب تاثیرشان روی سایت یکسان نیست و این موضوع کاملا طبیعی می باشد،. فهرست برخی از لینک های کم اثر عبارت است از :

– لینک به صورت غیر مستقیم (از rel=”nofollow استفاده کرده باشد)

– لینک از سایت های غیر مرتبط و یا لینک خروجی زیاد که ممکن است موجب اسپم شناخته شدن سایت شود. گرفتن این نوع بکلینک ها نه تنها سودی ندارد بلکه موجب نابودی سایت و ارزش و اعتبار ان هم می شود.

– لینک های داخل شبکه های اجتماعی

– لینک هایی که redirect می شوند و با آدرس اصلی لینک نیستند.

– لینک هایی که در داخل محدوده ای استفاده شده باشند که در آن از تکنولوژی ajax استفاده شده باشد.

در مقابل بکلینک های کم اثر ، بکلینک باکیفیت قرار دارند. بکلینک های با کیفیت و موثر دارای سه مشخصه‌ زیر می باشند :

 1- لینک فالو (dofollow) باشد و نه nofollow

 2- در میان محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد

۳- انکر تکست (anchor text) یا متن لینک کاملاً طبیعی به نظر برسد.

۴- سایت ارجاع دهنده دارای اعتبار بالایی باشد.

سخن پایانی

در این مقاله ضمن تعریف لینک و بک لینک ، به تفاوت آنها با یکدیگر و همچنین اهمیت لینک سازی برای کسب و کارها اشاره شد. توجه کنید که لینک و بک لینک ، ضمن افزایش رتبه سایت ، به دنبال خود افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی را به همراه دارد. کسانی که به سئو سایت اهمیت می دهند از بک لینک به عنوان ابزار تاثیرگذار استفاده می کنند.

در گرفتن بک لینک دقت کنید که از سایت های مرتبط با کسب و کار اینترنتی خودتان بک لینک بگیرید و لینک ها هم از طریق محتوای مرتبط و ارزشمند داده شود ضمن اینکه اعتبار بالای سایت دهنده بک لینک هم مهم می باشد.

نکته اخر اینکه لینک ها و به ویژه بک لینک ها یکی از شاخص های مهم موتورجستجوی گوگل برای رتیه بندی سایت ها در نتایج محسوب می شود ، از اینرو اگر به دنبال رشد و توسعه کسب و کار و در نهایت افزایش کسب درآمد از اینترنت هستید باید به بک لینک گرفتن توجه کنید ضمن اینکه خودتان هم با رشد سایتتان می توانید از راه سفارش و تبلیغ گرفتن بک لینک ، اقدام به کسب درآمد اینترنتی کنید.

مطلب پیشنهادی

سایت های کوتاه کننده لینک برای لینک سازی , سرویس کوتاه کننده لینک , برترین سایت های کوتاه کننده لینک

فهرست سایت های کوتاه کننده لینک برای لینک سازی

اگر به دنبال رشد کسب و کار اینترنتی خودتان هستید از گرفتن بک لینک رایگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.