X

معرفی جامع ارز دیجیتال بایننس کوین  Binance Coin (BNB)

اگر در دنیای رمز ارزها فعال باشید و یا حداقل آشنایی داشته باشید ، حتما نام ارز دیجیتال بایننس کوین یا بی ان بی BNB را شنیده اید . این پول دیجیتال با نام صرافی معروف ارزهای دیجیتال یعنی بایننس Binance عجین می باشد . می توان ادعا کرد که بایننس علاوه بر فراهم کردن امکان تبادل ارزهای دیجیتال ، خود بانی و خالق یک ارز بومی با نام بایننس کوین Binance Coin شده است .

اگرچه نام و عنوان بایننس برای بیشتر کاربران تداعی کننده صرافی ارز دیجیتال است . ولی فعالان در زمینه ارز دیجیتال ، آن را فقط به اسم یک بستر مبادلاتی نمی شناسند . در واقع صرافی بایننس با ارز دیجیتال بایننس کوین توانست قدرت بالای خود را در معرفی و تبدیل یکی از موفق ترین دارایی های دیجیتال نشان دهد .

بایننس کوین در ابتدا با هدف ارائه تخفیف در کارمزدهای معاملات صرافی بایننس ایجاد شد . اما پس از مدتی کاربردهای آن متنوع و حیطه کاریش گسترش زیادی پیدا کرد . در حال حاضر بایننس کوین نه‌تنها ارز دیجیتال بومی مجموعه بزرگ بایننس لقب گرفته ، بلکه به عنوان کلیدی برای بازکردن درب‌های شبکه‌های فاینانس چین و بایننس اسمارت چین تبدیل شده است .

با توجه به واقعیت بازار مبادلات مالی ، چه موافق باشیم یا مخالف ، بایننس در حال پیشتازی در صنعت ارزهای دیجیتال است . به دلیل همین اهمیت و جایگاه خاص ، در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا ضمن معرفی ارز دیجیتال بایننس کوین  Binance Coin (BNB) به قابلیت ها ، کاربردها و همچنین شیوه خرید و نگهداری آن بپردازم . امیدوارم این مقاله ، مورد استفاده علاقمندان به این ارز دیجیتال معروف و محبوب قرار گیرد .

بایننس کوین چیست؟

در تعریف بایننس کوینBinance coin  باید گفت که توکن هایی هستند که با هدف جذب سرمایه برای تقویت ، گسترش و توسعه صرافی بایننس ، ایجاد شده اند . برای صرافی بزرگ بایننس که از امنیت و سرعت پردازش بسیار بالایی برخوردار است ، ایجاد رمز ارز بی ان بی bnb اختصاصی موجب ارتقای جایگاه این صرافی شده است . صرافی بایننس کوین ، بلاک چین و کوین های معاملاتی خود را در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرد . بایننس کوین به عنوان یک توکن اتریوم مبتنی بر ERC-20 از بلاک چین اتریوم به بلاک چین خود منتقل شد .

به عبارتی ، ارز دیجیتال بایننس کوینBNB  به عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلاک چین بایننس و هم به عنوان ارز دیجیتال بومی و اختصاصی صرافی بایننس شناخته می شود . این آلت کوین با استفاده از شبکه بلاک چین و اتریوم و همچنین بر اساس استاندارد ERC-20  راه اندازی شد و از قانون حاکم بر بلاک چین اتریوم پیروی می کند .

این ارز دیجیتال موجب بهره مندی صرافی بایننس کوین از ثبات و امنیت شبکه اتریوم و بلاک چین می شود . همچین بایننس کوینBNB  به دلیل ساخته شدن در شبکه اتریوم از دزدیده شدن و هزینه های بالا در امان خواهد ماند .

صرافی بایننس در سال ۲۰۱۹ اقدام به سوزاندن ۵ میلیون توکن BNB با استاندارد ERC-20 کرد و به اختصاص دادن توکن BNB بومی BEP-2 به کیف پول های خود پرداخت . از آن طرف کاربران را هم تشویق به تبدیل توکن های ERC-20  خود به توکن های بومی BEP-2 کرد . با این حال ، این صرافی همچنان از توکن های ERC-20  پشتیبانی می کند .

اطلاعات عمومی درباره بایننس کوین

ردیف عنوان توضیحات ارز دیجیتال
۱ نام ارز دیجیتال Binance Coin
۲ نماد ارز دیجیتال BNB
۳ دسته ارزهای دیجیتال ارزهای دیجیتال صرافی متمرکز
۴ خالق ارز دیجیتال چانگ‌ پنگ ژائو
۵ سال راه اندازی ۲۰۱۷
۶ قابلیت استخراج دارد
۷ تعداد سکه ها     ۱۷۰,۵۳۲,۷۸۵ BNB
۸ شرکت اداره کننده صرافی بایننس

بررسی تفاوت ارز بایننس کوین و بیت کوین

ارز دیجیتال بایننس کوین  Binance Coin (BNB) با ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان معروف ترین رمز ارز دیجیتال ، تفاوت هایی وجود دارد . این تفاوت ها عبارتند از :

۱- داشتن صرافی اختصاصی

ارز بایننس کوین به دلیل داشتن صرافی اختصاصی و امن نسبت به بیت کوین که برای معامله شدن نیازمند یک صرافی مورد اعتماد است ، از نوعی برتری برخوردار است .

۲- تمرکز در برابر تمرکز

ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل معامله شدن در محیط های مختلف ، تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار می گیرد که موجب آسیب پذیر شدن آن می شود . اما ارز دیجیتال بایننس کوین بیشتر تحت تاثیر شرایط داخلی صرافی بایننس قرار دارد و کمتر از شرایط خارجی تاثیر می پذیرد .

۳- ثبات و سابقه

این دو ارز از نظر تاریخ پیدایش و ثبات در قیمت تفاوت زیادی با هم دارند . بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و بایننس در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد . بنابراین بیت کوین سابقه و ثبات بیشتری نسبت به ارز دیجیتال بایننس کوین دارد .

۴- تعداد توکن

تعداد بیت کوین حداکثر ۲۱ میلیون واحد است . اما ارز دیجیتال بایننس کوین ۲۰۰ میلیون واحد دارد . بنابراین ارز دیجیتال بایننس کوین از بیت کوین به لحاظ حجم کلی ، در آینده سبقت خواهد گرفت .

۵- محدود بودن و رقابت بالا در بازار

سهم بازار و تخصیص پرتفوی معامله گران در بازار بایننس کوین به دلیل نوین بودن، محدود است . بنابراین رقابت زیادی بین ارائه دهندگان بایننس کوین برای کسب منابع سرمایه گذاران وجود دارد .

معرفی صرافی بایننس

در سال ۲۰۱۷ صرافی بایننس توسط شرکت هلدینگ بیجی تکنولوژی ، تاسیس و اداره شد . این صرافی توسط چانگ پنگ ژائو (بنیانگذار بیجی تکنولوژی) و تیمش توانست به یکی از موفق ترین و مورد اعتمادترین صرافی های آنلاین رمز ارزها تبدیل شود .

در این صرافی میزان کارمزد معاملات معادل یک هزارم کل مبلغ معامله می باشد . البته برای دارندگان توکن بایننس این امکان وجود دارد که ضمن استفاده از این توکن ، برای پرداخت کارمزدها ، از تخفیف ۲۵ درصد کارمزد بهره ببرند . بنابراین هر چه میزان حجم معاملات یک کاربر افزایش یابد ، این تخفیفات نیز به همان اندازه افزایش می یابد .

بایننس پس از صرافی بایننس و بایننس لانچ پد ، یک بانک اطلاعاتی و همچنین یک آزمایشگاه تاسیس و راه اندازی کرده است . بانک اطلاعاتی بایننس قیمت ارزهای دیجیتال را مانند سایت کوین مارکت کپ ، دنبال می کند . آزمایشگاه بایننس نیز به عنوان یک پلتفرم توسعه دهنده در زمینه بلاک چین ، در تدوین استراتژی ها ، جنبه های فنی و نیروی انسانی و در بخش مالی به کارآفرینان کمک می کند .

از دیگر ویژگی های صرافی بایننس این است که از طریق بازی پازل که مشابه با بازی WarioWare می باشد ، CAPCHA را ایجاد کرده است .

بایننس لانچ پد  و لانچ پول چیست؟

پلتفرم های انحصاری بایننس لانچ پدBinance Launchpad  و لانچ پولBanance Lanchpool  با هدف کمک به پروژه های راه اندازی و عرضه توکن ها ، راه اندازی شده اند . این پلتفرم ها علاوه بر مشاوره دادن ، در فرآیندها و مراحل اجرایی این اقدامات نیز مشارکت دارند .

بایننس لانچ پد ، ضمن مشاوره در رابطه با عرضه توکن ارزهای دیجیتال ، به فهرست کردن توکن ها در صرافی ها و همچنین بازاریابی کردن آنها نیز می پردازد . این پلتفرم موجب افزایش تمرکز تیم های پروژه‌ های رمز ارزها بر روی پروژه ی خود و همچنین استمرار داشتن در تولید محصول خود ، می شود .

همزمان با تمرکز تیم پروژه بر تولید و ساخت محصول ، تیم بایننس لانچ پد به بازاریابی محصول و قرار دادن آن بر روی پایگاه کاربر اولیه می پردازد .

تاریخچه بایننس کوین

در بالا اشاره شد که بایننس کوین در ژوئیه ۲۰۱۷ و در رویداد عرضه اولیه کوین معرفی و راه‌اندازی شد . اما مانند بسیاری از عرضه اولیه‌های مشابه ، بخشی از توکن‌های BNB میان شرکت‌کنندگان مختلف از جمله سرمایه‌گذاران فرشته یا انجلAngel investors  و تیم موسس بایننس تقسیم شد .

در زمان عرضه ۱۰۰ میلیون BNB و هر کوین به مبلغ ۱۵ سنت فروخته شد . بایننس در مجموع توانست حدود ۱۵ میلیون دلار از این عرضه اولیه جمع‌آوری کند . از ۱۵ میلیون دلار جمع‌آوری شده ، ۳۵ درصد برای ارتقای پلتفرم و سیستم معاملاتی بایننس ، ۵۰ درصد برای برندسازی ، بازاریابی و آموزش کارکنان جدید و ۱۵ درصد باقی‌مانده نیز به‌عنوان ذخیره‌ای‌ برای مواقع اضطراری یا شرایط غیر معمول و پیش‌بینی‌نشده در نظر گرفته شد .

بایننس پلتفرم صرافی خود را تنها کمی بعد از پایان عرضه اولیه و در اواسط سال ۲۰۱۷ افتتاح کرد . این صرافی دو سال بعد بلاک چین بومی خود را راه اندازی کرد و آن را بایننس چینBinance Chain  نامید . با راه‌اندازی بایننس چین ، بایننس کوین به ارز بومی این بلاک چین تبدیل شد .

صرافی بایننس ابتدا در چین ثبت شد . ولی به دلیل محدودیت ها به ژاپن نقل مکان کرد . پس از آن در نهایت دفتر مرکزی بایننس در دبی به دلیل حمایت های متعدد کشور امارات از فعالان کریپتو کارنسی مستقر گردید .

البته صرافی بایننس یک نسخه به  عنوان binance us که صرافی جداگانه ای از خود بایننس است برای کار در ایالات متحده و متناسب با قوانین این کشور راه اندازی کرد . ولی در سال ۲۰۲۳ مورد شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفت .

گروه سازنده بایننس کوین

چانگ‌پنگ ژائو Chang Peng Zhao مشهور به سی زی CZ ، موسس صرافی بایننس و بنیان‌گذار بایننس کوین است . زندگی‌ چانگ‌پنگ ژائو با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو بود . پدرش به‌دلیل تفکرات بورژوازی از کشور تبعید شد و او مجبور بود برای تأمین مخارج خانواده‌اش در هر شرایطی کار کند . هیچ‌‌کس تصور نمی‌کرد ژائوی جوان ، روزی بتواند مسیر دنیا را با ایده‌ها و اقداماتش تغییر دهد . در نهایت باید قبول کرد شکل‌گیری بایننس مدیون تفکرات خاص و ویژه این مهندس علوم کامپیوتر چینی-کانادایی و هم تیمی‌های او می باشد .

با اینکه از آغاز به کار بایننس مدت‌زمان زیادی نمی‌گذرد ، اما اقدامات برجسته توسعه‌دهندگان این مجموعه در راستای ارتقای جایگاه ارزهای دیجیتال ، موضوعی غیر‌قابل‌انکار است . چانگ‌پنگ ژائو در گذشته عضوی از تیم توسعه بلاک چین دات اینفوBlockchain.info  و همچنین مدیر تکنولوژی صرافی اوکی‌کوینOkCoin  بود . او همچنین پیش از راه‌اندازی صرافی بایننس ، شرکتی با نام بیجی تکBijie Tech  را تاسیس کرد . شرکتی که در نقش یک هلدینگ برای بایننس عمل کرده و تمامی بخش‌های این اکوسیستم زیر نظر کارشناسان برجسته‌ای مانند راجر وانگ Roger Wang ، جیمز هاف‌باوئرJames Hofbauer  اداره می‌شود .

از سی زی به عنوان نفر اول کریپتو جهان و تاثیر گذار ترین فرد در این فضا یاد می شود . مدیریت صحیح ، عدم فعالیت های پامپ و دامپ و اطمینان خاطر به کاربران کریپتو از ویژگی های منحصر به فرد ژائو می باشد . بایننس علاوه بر ژائو نام های : جیمز هاف بائر ، سانی لی ، الان یان و راجر وانگ را به عنوان بنیانگذار دارد . همگی این افراد در حال حاضر جزو مدیران بایننس و مسئولیت های فنی متعددی را در این صرافی عهده دار هستند .

شیوه کار بایننس کوین

ارز دیجیتال بایننس کوین  Binance Coin (BNB)از دیدگاه کلی شبیه به سایر دارایی‌های دیجیتال موجود در بازار است . دارایی‌های دیجیتالی که ارزش آنها نسبت به میزان استفاده و معامله کاربران افزایش یا کاهش می‌یابد . کاربران می‌توانند BNB را مانند سایر ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های سازگار خارج از صرافی‌ها نگهداری کنند و این دارایی را به‌طور مستقیم ارسال و دریافت کنند .

BNB به‌طور کلی با دو بلاک چین بایننس چین و بایننس اسمارت چینBinance Smart Chain  در تعامل است . بایننس اسمارت چین شبکه‌ای است که کاملاً جدا از بایننس چین ساخته شده ، اما به موازات این شبکه کار می‌کند . بایننس اسمارت چین ویژگی‌ها و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد . یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این شبکه پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است .

هدف از طراحی بایننس اسمارت چین این بود که ضمن حفظ توان عملیاتی بالا بایننس چین ، قراردادهای هوشمند نیز وارد این اکوسیستم شوند . هدف بایننس از ساخت بایننس چین ، بهینه‌سازی عملکرد این پلتفرم در انجام معاملات و تراکنش‌ها بود . این مجموعه اندکی بعد ، صرافی غیرمتمرکز بایننسDEX  را در شبکه بایننس مستقر کرد .

با آنکه بایننس چین توانسته بود روند معاملات و سرعت تراکنش‌ها را بهبود ببخشد ، اما همچنان از نظر پتانسیل مورد نیاز توسعه‌دهندگان محدود به‌حساب می‌آمد . بایننس با افزودن قابلیت‌های بیشتر به اکوسیستم خود ، زنجیره هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و دست توسعه‌دهندگان را برای ساخت پروژه‌های بلاک چینی خود در بایننس اسمارت چین بازتر کرد .

مثلا بایننس اسمارت چین از پیاده‌سازی و اجرای قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند ، در حالی که بایننس چین چنین امکانی ندارد . علاوه بر این ، بایننس اسمارت چین با ماشین مجازی اتریومEVM  نیز سازگار است .

تفاوت بایننس چین و بایننس اسمارت چین BEP20 vs BEP2

همانطور که در بالا اشاره شد ، بایننس کوین دارای دو بلاکچین بومی به نام ها بایننس چین و بایننس اسمارت چین است . هر کدام از اینها عملکردها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه معرفی و بررسی می شوند :

شناخت و معرفی بلاک چین بایننس چین

در سال ۲۰۱۷ ابتدا بایننس کوین تحت یک توکن اتریومی ERC20 ایجاد و به سرمایه گذاران و خریداران اولیه پرداخت شد . طبق نقشه راه تیم بایننس در سال ۲۰۱۹ بلاک چین بایننس چین معرفی شد . فرایند انتقال توکن ها از اتریوم به بلاکچین بومی این ارز دیجیتال آغاز شد .

در بلاکچین اولیه یعنی بایننس چین امکان پشتیبانی از قرارداد های هوشمند فراهم نبود . اما در آن امکان ایجاد توکن هایی با استاندارد BEP2 فراهم بود . صرافی بایننس با تو کنیزه کردن رمز ارزهای دیگر در این بلاکچین توانست امکان ارسال و دریافت سایر رمز ارز ها را به صورت توکن شده به بایننس چین بیاورد . هدف نهایی از این کار توسعه صرافی غیر متمرکز Binance Dex بود که بر بستر توکن های بایننس چین فعالیت می کرد و قابلیت ثبت تراکنش بین بلاکچین های مختلف را نداشت .

استاندارد توکن های بایننس چین BEP2 نام دارد . آدرس های بر بستر BEP2 با عنوان bnb شروع شده و علاوه بر آدرس دارای تگ نیز هستند .

معرفی بلاک چین بایننس اسمارت چین BSC

با محدودیت های بایننس چین جهت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و پیشرفت اپلیکیشن های غیر متمرکز و توسعه فضای دیفای و ان اف تی ها در اتریوم این ضعف به شدت در بایننس چین نمایان شد . توسعه دهندگان بایننس را به فکر ایجاد بلاکچینی متفاوت از بایننس چین انداخت که در کنار آن فعالیت کند .

بنابراین بدون دستکاری و فورک بلاکچین قبلی بلاکچینی جداگانه به عنوان بایننس اسمارت چین در سپتامبر ۲۰۲۰ ایجاد شد . بایننس اسمارت چین از توانایی های فنی به خصوصی برخوردار است که عبارتند از :

۱- سهولت در انتقال

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین با پشتیبانی از EVM یا ماشین مجازی اتریوم است . بنابراین انتقال اپلیکیشن های غیر متمرکز بر بستر اتریوم را به این شبکه بسیار سهولت می بخشد . همچنین توسعه دهنده گان اتریوم نیز می توانند با زبان سالیدیتی برنامه های خود را برای اسمارت چین بایننس هم بنویسند . بایننس اسمارت چین از پروتکل و پل های متعددی برای انتقال توکن و ارتباط کراس چین بهره می برد تا مهاجرت به بایننس اسمارت چین را از سایر بلاکچین ها سهولت بخشد .

۲- استفاده از اثبات سهام اعتباری

بایننس اسمارت چین از مکانیزم اجماع POSA یا اثبات سهام اعتباری استفاده می کند . لذا در آن ولیدیتورها یا اعتبار سنج های منتخب وظیفه ساخت بلاک جدید و تایید تراکنش ها را بر عهده دارند ، برای تبدیل شدن به ولیدیتور نیاز به سهام گذاری بیش از ۱۰ هزار توکن بایننس کوین است . هر ۲۴ ساعت رای گیری برای انتخاب ۲۱ اعتبار سنج انجام می شود که از  این میان بیشترین سهام گذاران انتخاب و مسئولیت مذکور را عهده دار می شوند .

۳- انجام تراکنش های سریع و کارمزدهای پایین

بایننس اسمارت چین توانایی پردازش تا ۱۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد و زمان ساخت بلاک جدید در آن در حدود ۳ ثانیه است . کارمزدهای بسیار پایین اسمارت چین بایننس و قابلیت های فنی آن امکان انجام تراکنش های سریع را با چند سنت فراهم می کند .  تبدیل شدن به ولیدیتور نیازمند سهام گذاری توکن بایننس کوین به مقدار بسیار زیاد است که تا حالا بیش از ۳ میلیون دلار برآورد می شود . بنابراین این امکان برای همه فراهم نیست تا به اعتبار سنج در این شبکه تبدیل شوند .

برای این دسته از افراد که مشتاق به مشارکت در شبکه هستند این امکان داده شده تا تحت عنوان انتخاب کننده یا Deligator به ولیدیتور مورد نظر خود رای دهند . از این طریق با سهام گذاری هر میزان بایننس کوین در این کار مشارکت و پاداشی از سهام گذاری خود دریافت کنند .

۴- داشتن ویژگی های خاص

استاندارد توکن های بایننس اسمارت چین BEP20 نام دارد . آدرس های این بستر و توکن های  BEP20 دقیقا مشابه آدرس های اتریوم هستند و با ۰x شروع می شوند . متناسب با معماری بلاک چین بایننس می توان این نکته را مشاهده نمود که این بلاکچین از تمرکز بالا و ویژگی های خاص برخوردار است . چون تنها ۲۱ نود که عمدتا نود های خود بایننس هستند وظیفه ساخت بلاک ها را بر عهده دارند . بنابراین از نظر غیر متمرکز بودن با بلاکچین هایی مثل کاردانو ، بیت کوین یا اتریوم نمیتوان آن را مقایسه کرد.

۵- تسلط و سیطره زیاد صرافی بایننس

سیطره و تمرکز صرافی بایننس همواره بر روی این بلاکچین به طرز محسوسی قابل مشاهده است . اما علیرغم این تسلط بسیار بالا ، تا کنون اختلال یا مشکلی از این جانب برای کاربران این بستر بروز نکرده است . بایننس اسمارت چین توسط کیت توسعه کاسماس یا Cosmos SDK توسعه یافته و از این طریق نیز می تواند تعاملات خود را با اکوسیستم کاسماس نیز برقرار سازد .

۶- اجرای اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا DAPP ها

به وسیله قرار داد های هوشمند توسعه دهندگان می توانند انواع نرم افزار ها یا قرار داد های هوشمند را به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به پشتیبانی یک ارگان بعد از نوشتن کدها به اجرا در بیاورند . بایننس اسمارت چین با کارمزد های پایین و سرعت بالا در کنار همگام سازی خود با توسعه دهندگان اتریوم توانسته طیف وسیعی از این اپلیکیشن ها را میزبانی کند .

برای نمونه ، صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ یا پلتفرم وام دهی Venus در این بستر به ارائه خدمات در زمینه امور مالی غیر متمرکز مشغول هستند . علاوه بر آن پلتفرم های مختلف سرگرمی و بازی های متاورسی مانند MOBOX نیز بر بستر آن پیاده سازی شده اند .

۷- امکان ایجاد انواع توکن و NFT

بایننس اسمارت چین امکان ساخت توکن ها با قوانین از پیش تعریف شده را به توسعه دهنده گان می دهد . به راحتی با برنامه نویسی چند خط کد در این فضا می توان توکن های در بستر BEP20 را ایجاد کرد . به عنوان مثال توکن محبوب بیبی دوج یا تتر و صدها توکن دیگر همانند CAKE یا ۱inch به همین شکل ایجاد شده اند .

استاندارد BEP 721 بایننس اسمارت چین به کاربران این قابلیت را می دهد تا بتوانند دارایی های غیر مثلی را نیز به صورت توکنیزه شده در اسمارت چین بایننس ثبت کنند . عمده کاربرد آن را در پلتفرم های NFT مانند Binance NFT می توان مشاهده کرد . به عنوان مثال یک تصویر ، ویدیو ، سند ، فایل یا حتی یک کاراکتر بازی را می توان توکنیزه نمود و مالکیت آن را به صورت ثبتی در بلاک چین در اختیار داشت .

کاربردهای بایننس کوین

در ابتدا بایننس کوین به عنوان تخفیفی برای انجام معامله در صرافی بایننس مورد استفاده قرار میگرفت . هم اکنون نیز به روال سابق وجود دارد به این شکل که با خرید و هولد بایننس کوین به صورت پله ای از تخفیف کارمزد معاملات در بایننس می توانند بهره مند شوند . هر چه میزان دارایی بایننس کوین بیشتر باشد به میزان کمتری کارمزد جهت انجام معاملات گرفته می شود .

توجه کنید که به صورت پایه کارمزد معاملات در بایننس به میزان ۰٫۱ درصد است که هم از ایجاد کننده سفارش یا Maker و هم از گیرنده سفارش یا Taker اخذ می شود . کاربرد دیگر بایننس کوین پرداخت کارمزد های هر دو بلاک چین بایننس چین و بایننس اسمارت چین هست . جهت انتقال هر توکنی در این بستر از شما کارمزدی تحت بایننس کوین گرفته شده و به اعتبار سنج های شبکه پرداخت می شود .

بسیاری از معامله‌گران، بایننس کوین را برای پرداخت کارمزد معاملات خود استفاده می‌کنند . تنها در پلتفرم معاملاتی بایننس ، حدود دو میلیون کاربر از بایننس کوین برای پرداخت کارمزدهای معاملاتی خود استفاده کرده‌اند . در مجموع این معاملات، بیش از ۴۰ میلیون BNB در ۱۲۷ میلیارد معامله استفاده‌ شده است . با این مقدمه مهمترین کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین عبارتند از :

۱- ارز بومی صرافی‌های بایننس

کاربران می‌توانند از کاربردهای بایننس کوین BNB برای پرداخت هزینه‌ها در این پلتفرم استفاده کنند . همچنین در صرافی غیرمتمرکز بایننس ، BNB جفت‌ارز کلیدی برای معاملات محسوب می‌شود . بنابراین بایننس کوین به‌عنوان ارز بومی و نیروی محرکه اقتصادی بایننس دکس و شبکه اصلی این مجموعه عمل می‌کند .

در حقیقت کمک به اجرای صدها نرم‌افزار کاربردی روی بایننس اسمارت چین ، بخش دیگری از قابلیت‌های این ارز دیجیتال به‌ شمار می‌رود . BNB می تواند در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز و بازی‌های ارائه‌شده در بایننس چین استفاده شود .

علاوه بر این ، بایننس کوین در لیکویید سواپ بایننسBinance Liquid Swap  نیز قابل‌استفاده است . همچنین کاربران می‌توانند از BNB برای کمک به نهادهای مردمی و خیریه‌ها استفاده کنند . در حال حاضر بیش از ۳۵۰ دارایی دیجیتال روی بایننس اسمارت چین منتشر شده و میلیون‌ها کاربر نیز در ارتباط با این شبکه هوشمند از BNB استفاده می‌کنند .

صرافی بایننس مدعی است کاربران می‌توانند با استفاده از BNB و کارمزد‌های مقرون‌به‌صرفه و در عین حال بهر‌ه‌مندی از سیستم تطبیق سریع معاملاتی ، بیش از ۳۵۰ ارز دیجیتال را مبادله کنند .

۲- پرداخت کارمزد

اشاره شد که بسیاری از معامله‌گران ، از بایننس کوین برای پرداخت کارمزد معاملات خود استفاده می‌کنند . اما نباید فراموش کرد که کاربران در صرافی بایننس می‌توانند با استفاده از سایر دارایی‌های دیجیتالی خود نیز کارمزد معاملات را بپردازند . البته اگر کاربران از BNB برای پرداخت کارمزد‌ها استفاده کنند ، مشمول تخفیف‌های ویژه‌ای خواهند شد .

به‌طور کلی در صرافی بایننس ، برای هر معامله کارمزدی استاندارد و معادل ۰.۱ درصد در نظر گرفته‌ شده است . البته این میزان کارمزد بسته به حجم معاملات و اندوخته‌های BNB معامله‌‌‌گران متغیر بوده و دارای سطح‌بندی VIP ۱ ،VIP ۰ و سطح‌های دیگر است . کاربران بسته به اینکه سفارش‌گذارMaker  باشند یا سفارش‌بردار Taker ، مبالغ متفاوتی را پرداخت می‌کنند .

توجه کنید که نرخ کارمزد معاملات بر اساس یک برنامه مشخص تعیین می‌شود . لذا می‌توانند کارمزد فعلی معاملات را در وب‌سایت بایننس مشاهده کرد . البته باید توجه داشت این برنامه و نرخ کارمزد‌ها برای پلتفرم معاملاتی فیوچرز یا آتی بایننس ، اندکی متفاوت است .

۳- پرداخت هزینه کالا و خدمات

علاوه بر موارد استفاده‌ای مانند پرداخت کارمزد و استفاده در صرافی‌های این پلتفرم ، می‌توان از بایننس کوین به‌منظور پرداخت هزینه کالا و خدمات نیز استفاده کرد .

از BNB می‌توان برای پرداخت در سایت‌هایی مانند :Crypto.com  ،Monetha  ، HTC و برای رزرو اقامتگاه‌های مسافرتی در سایت هایی مانند TravelbyBit ،Trip.io  ، Travala.com و خرید هدایای مجازی ، کارت‌های باز ی، قرعه‌کشی و پرداخت هزینه خدمات آنلاینBitTorrent Canva ،Storm و حتی برای دریافت خدمات مالی مانند وام‌گیری از ETHLend یا سرمایه‌گذاری در Moeda استفاده کرد .

۴- سایر کاربردهای بایننس کوین

بایننس هم راستا با پیشبرد قابلیت‌ها و امکانات صرافی خودش از پروژه‌ای با نام لانچ‌پد بایننسBinance Launchpad  در سال ۲۰۱۹ پرده‌برداری کرد . در حقیقت این بستر ، محلی برای جذب سرمایه و فروش توکن‌های نوپا بود . لذا بسیاری از ارزهای دیجیتالی که امروزه شاهد آنها هستیم ، با حضور در این پروژه به جهان معرفی شده‌اند . توکن بیت‌تورنتBTT  و Fetch.AI نمونه‌‌هایی از این موارد هستند .

بایننس هر سال از میان پروژه‌هایی که در این لانچ‌پد حضور دارند بهترین‌ها را انتخاب می کند . در آخرین مورد نیز آلفا فاینانس لبAlpha Finance Lab  به‌عنوان پروژه برتر سال ۲۰۲۱ این پلتفرم برگزیده شد . از آنجا که لانچ‌پد بایننس میزبان ICO‌ ها و IEO‌ ها می باشد ، می‌توان با استفاده از BNB در این رویدادها مهم شرکت کرد و روی این دارایی‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد .

از دیگر کاربردهای بایننس می توان به کاربرد آن در ۳۱ حوزه اشاره کرد که بیشتر شامل کاربرد آن در پلتفرم های شرکا می باشد . بایننس کوین به عنوان روز ارز اختصاصی و بومی صرافی بایننس در موارد زیر هم کاربرد دارد :

– پرداخت کارمزدهای داخلی .

– سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال جدید .

– پرداخت كارمزدها در صرافی های پشتیبانی کننده از بایننس کوین

– پرداخت هزینه در مراکز فروش کالا و  مراکز ارائه خدمات که پشتیبان پرداخت های با ارز دیجیتال بایننس کوین هستند .

– سرمایه گذاری کردن .

اهداف ارز دیجیتال بایننس کوین

این ارز دیجیتال با اهداف زیر در صرافی بایننس خلق شده است :

۱- قدرت بخشیدن به اکوسیستم بایننس .

۲- ساختاردهی به عملیات بایننس .

۳- پرداخت هزینه های فهرست .

۴- پرداخت هزینه های مبادله .

۵- پرداخت کارمزد هزینه های معاملات در صرافی .

۶- سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی که در عرضه های اولیه بایننس لانچ پد ، ارائه شده اند .

۷- رفع نیازمندی به پول های سنتی در صرافی بایننس و کاهش هزینه های اضافی .

مزایای ارز بایننس کوین

۱- این ارز دیجیتال در مقایسه با ارزهای دیجیتال دیگر ، کارمزد کمتری دارد .

۲- ارز BNB به کاربران خود تخفیف قابل توجهی می دهد و بابت انجام تراکنش ها جایزه اهدا می کند .

۳- با ارز دیجیتال بایننس کوین می توان ارزهای دیجیتال دیگری مانند مونرو ، ارز دیجیتال اتریوم ، بیت کوین و… را خرید و فروش کرد .

۴- با ارز دیجیتال BNB کاربران میتوانند بین ارزهای دیجیتال مختلف اقدام به مبادله کنند .

۵- از همه سرویس عامل ها برای دستیابی به آن پشتیبانی می کند .

۶- برای انجام تراکنش ها و معاملات از سرعت بسیار بالایی برخوردار است .

۷- دارای رابط کاربری آسان می باشد که در نتیجه تجربه کاربری مطلوبی را برای کاربران به همراه می آورد .

۸- امنیت بسیار بالایی در این شبکه وجود دارد .

۹- دسترسی گسترده ای برای معامله بیش از ۴۰ ارز دیجیتال ایجاد کرده است .

معایب ارز بایننس کوین

۱- عدم پشتیبانی قوی و موثر در رفع مشکلات کاربران و پاسخگویی به آنها در مواقع ضروری و رفع ابهامات .

۲- در این شبکه از طریق ارزهای فیات نمی توان پرداختی را انجام داد .

بایننس دکس چیست؟

بایننس دکس Binance DEX ، صرافی توزیع شده بایننسBinance Decentralized Exchange  و مبتنی بر بلاک چین زنجیره بایننسBinance  Chain  می باشد که قدرت خود را از توکن BNB می گیرد . امنیت در این صرافی از طریق معاملات توزیع شده افزایش می یابد . همچنین کارمزد کمتری بابت تراکنش ها دریافت می شود . این صرافی به لحاظ دشوارتر بودن مراحل یادگیری ، برای کاربران حرفه ای مناسب تر می باشد .

بلاک چین بایننس

بلاک چین بایننس با هدف ایجاد بستری برای اجرای صرافی غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۹ آزمایش و راه اندازی شد . در این بلاک چین اولویت اول سرعت بالا و توانایی برای مدیریت حجم زیاد تراکنش ها می باشد . اولویت های بعدی اضافه کردن قابلیت های جدید می باشد . انتقال توکن های بایننس از بلاک چین اتریوم ، پس از راه اندازی رسمی بلاک چین بایننس صورت گرفت .

توجه کنید که بلاک چین بایننس می تواند هزاران تراکنش را در ثانیه مدیریت و پشتیبانی کند . همچنین در عرض یک ثانیه ، یک بلاک در این بلاک چین ایجاد می شود . بلاک چین بایننس با در نظر گرفتن تعداد محدودی از تایید کنندگان ، سرعت انجام معاملات را افزایش داده است .

این بلاک چین بایننس با الگو گرفتن  از معماری و ساختار بلاک چین کاسموس Cosmos ، ایجاد شده است . بر روی بلاک چین بایننس ، قراردادهای هوشمند اجرا نمی شوند اما برای خرید و فروش و ایجاد توکن ها ، فریم ورکی در نظر گرفته شده است .

ویژگی‌های فنی و توکنومیک بایننس کوین

بایننس کوین در ابتدا روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-۲۰ توسعه یافت . در حال حاضر نیز ارز دیجیتال بومی اکوسیستم بایننس محسوب می‌شود . این توکن برای اولین بار در رویداد عرضه اولیه کوینICO  در ژوئیه ۲۰۱۷ معرفی شد . این رویداد از ۲۶ ماه ژوئن تا سوم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ ادامه داشت . جالب است بدانید که معرفی و عرضه این دارایی دیجیتال در بازار ، تنها چند روز پیش از راه‌اندازی و شروع به‌کار صرافی بایننس انجام شد .

سقف عرضه BNB حداکثر ۲۰۰ میلیون واحد خواهد بود . در حال حاضر بایننس کوین در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال از لحاظ ارزش بازار در رتبه چهارم قرار گرفته و بیت کوین ، اتریوم و تتر به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند .

ارز دیجیتال بایننس کوین را می‌توان با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ، اتریوم ، لایت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری مبادله کرد . علاوه بر این کاربران می‌توانند از بایننس کوین برای انجام معاملات در صرافی بایننس ، صرافی غیرمتمرکز بایننس با نام بایننس دکسBinance DEX  و مشارکت در پروژه‌هایی که بر بستر بایننس اسمارت چینBinance Smart Chain  حضور دارند ، استفاده کنند .

کاربرانی که بایننس کوین در اختیار داشته باشند می‌توانند از تخفیف در کارمزد تراکنش صرافی بایننس به‌عنوان نوعی مشوق بهره‌مند شوند .

استانداردهای توکن‌سازی

در ادامه این مقاله سایت پول یابی ، به استانداردهای شبکه‌های بایننس پرداخته می شود . اینکه این استانداردهای توکن‌سازی چه هستند و اهمیت آنها به‌ چه علت است .  شبکه بایننس چین از استاندارد توکن BEP-2 که مخفف Binance Chain Evolution Proposal ۲ است میزبانی می‌کند . این استاندارد ترسیم‌کننده چهارچوبی برای توسعه توکن در این شبکه است .

به‌طور کلی توسعه‌دهندگان می‌توانند از این چهارچوب برای ایجاد توکن‌های جدید در بایننس چین استفاده کنند . پایبندی به چارچوب‌های یک استاندارد تضمین می‌کند که هر توکن پس از راه‌اندازی در این قالب ، با برنامه‌ها و کیف پول‌های آن هماهنگ باشد و کار کند . استاندارد توکن در اتریوم ERC-20 ، در بایننس چین BEP-2 و در بایننس اسمارت چین BEP-20 است .

دلیل توکن‌سوزی BNB

با وجود آنکه ۱۰۰ میلیون بایننس کوین در ICO ارائه شد ، اما تعداد توکن‌های در گردش این ارز دیجیتال کمتر از این مقدار است . علت چنین موضوعی ، این است که هر سه ماه ، بایننس یک پنجم سود خود را برای بازخرید و نابودی دائمی یا به‌اصطلاح «سوزاندن» کوین‌های بایننس صرف می‌کند .

بایننس همواره به‌طور منظم رویدادهای سوزاندن را انجام داده است . آخرین رویداد سوزاندن BNB در ژانویه ۲۰۲۳ رخ داد . در این رویداد بایننس در مجموع ۲۰۶۴۴۹۴.۲۳ کوین به ارزش بیش از ۵۷۵ میلیون دلار را سوزاند . این بیست‌و‌دومین رویداد توکن‌سوزی بایننس کوین بود .

بایننس تا زمانی که ۱۰۰ میلیون بایننس کوین ، یعنی ۵۰ درصد از کل BNB‌ های عرضه‌شده را خریداری و نابود کند ، به روند توکن‌سوزی ادامه خواهد داد . این عمل تضمین می‌کند که عرضه بایننس کوین محدود باقی می‌ماند و آن را کمیاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند .

میزان عرضه و تورم بایننس کوین

بایننس کوین دارای عرضه محدود به میزان ۲۰۰ میلیون واحد توکن بایننس کوین است . از این میزان ۱۰۰ میلیون آن به صورت عرضه عمومی اولیه یا ICO در سال ۲۰۱۷ به عموم مردم با قیمت ۱۵ سنت فروخته شد . ۸۰ میلیون آن به توسعه دهنده گان بایننس عرضه و به مقدار ۲۰ میلیون توکن بایننس کوین به سرمایه گذاران اولیه که از آنها به عنوان Angel investor یاد می شود پرداخت شد .

صرافی بایننس موفق به جذب ۱۵ میلیون دلار از طریق عرضه اولیه شد که البته این هزینه تماما صرف توسعه ، بازاریابی و پشتیبانی بایننس شد . این کار نشان از مدیریت بسیار صحیح بایننس در جهت ارتقا و پول های سپرده شده به این سازمان دارد . چون که در اکثر ICO ها توسعه دهندگان با فروش اولیه کوین ها جیب خود را پر کرده و پروژه را رها می کنند .

با این که عرضه نهایی بایننس کوین محدود است مدیر عامل این صرافی برنامه ای را نیز برای ضد تورمی کردن بایننس کوین ایجاد کرد که طی این برنامه هر دوره ۳ ماهه صرافی بایننس با یک پنجم سود حاصل از پلتفرم خود باید اقدام به خرید توکن های بایننس و سوزاندن آنها کند . که در بالا به توکن‌سوزی BNB اشاره شد . تاکنون مرتبا این فرایند انجام شده و میلیون ها بایننس کوین از چرخه حذف شده است .

صرافی های پشتیبانی کننده از بایننس کوین

علاوه بر صرافی بایننس کوین ، صرافی های معتبر و محبوب دیگری نیز از بایننس کوین پشتیبانی می کنند . معروف ترین این صرافی ها شامل : FTX ،  KuCoin، Poloniex ،  Indodax،  Bithamb Global،  eToroX ،  Wazir X ،  CoinDCX ، Binance DEX می باشد .

بهترین کیف پول‌های بایننس کوین

نگهداری و استفاده از ارز دیجتال بایننس کوین چندان سخت به‌ نظر نمی‌رسد . تراست والتTrust Wallet در سال ۲۰۱۸ به اکوسیستم بایننس پیوست . اکنون یکی از بهترین کیف پول‌های بایننس کوین یا حتی بهترین کیف پول برای نگهداری BNB محسوب می‌شود . تراست والت به‌عنوان کیف پول موبایلی بایننس کوین فعالیت می‌کند . این کیف پول امکان امن و آسانی را برای ذخیره وجوه کاربران در خارج از بایننس فراهم کرده است .

تراست والت یک کیف پول موبایلی ایمن ، منبع‌باز و غیرمتمرکز برای ذخیره بیش از بیست هزار توکن مختلف مبتنی بر اتریوم است . از زمان راه‌اندازی آن در نوامبر ۲۰۱۷ تاکنون مورداستقبال کاربران قرار گرفته است . این شرکت به‌دلیل امنیت بالایی که برای کاربرانش فراهم می‌کند ، شهرت فراوانی به‌دست آورده است .

در جدول زیر لیستی از کیف پول‌های مناسب و مطمئن برای نگهداری بایننس کوین ارائه شده است :

ردیف نام نوع کیف پول
۱ تراست والت نرم‌افزاری موبایلی
۲ بایننس چین والت نرم‌افزاری/افزونه مرورگر
۳ سیف پال نرم‌افزاری
۴ لجر سخت‌افزاری
۵ ترزور سخت‌افزاری
۶     متامسک مروگر/ وب / موبایل
۷ سیفپال سخت افزاری
۸ اکسودوس دسکتاپ/ موبایل

خرید بایننس کوین

با توجه به جایگاه بایننس کوین و اینکه در شمار محبوب ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد، طبیعی است که تعداد زیادی از کاربران به‌دنبال خرید و فروش ارز BNB هستند . خبر خوب این است که BNB در اکثر صرافی‌های ایرانی لیست شده و به‌راحتی می‌توانید این کوین را با ریال خریداری کنید . از آنجایی که امکان انجام فعالیت‌های کلاهبردارانه در این حوزه زیاد است ، بهتر است برای خرید و فروش بایننس کوین یک صرافی معتبر را انتخاب کنید .

البته مانند همه کوین‌های دیگر ، می‌توانید ارز دیجیتال دیگری (مثلاً یک استیبل کوین) را از صرافی ایرانی بخرید و سپس آن را به صرافی خارجی انتقال دهید و تبدیل به بایننس کوین کنید .

توجه کنید که اکنون احراز هویت در بیشتر صرافی‌های مطرح خارجی الزامی است و کاربران ایرانی از استفاده از آنها منع می‌شوند . همچنین احراز هویت به روش‌های معمول دیگر ، یا استفاده از صرافی‌هایی که الزامی برای احراز هویت ندارند ، ریسک‌های خاص خود را دارد . بنابراین به نظر می رسد که راحت‌ترین و مطمئن‌ترین روش خرید بایننس کوین در حال حاضر خرید آن از صرافی های ایرانی است .

سوالات متداول درباره بایننس کوین

صرافی بایننس چیست و چه جایگاهی دارد؟

بایننس کوین ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است و با نماد BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود . صرافی بایننس در حال حاضر بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است . این صرافی با سازوکار فوق‌العاده‌اش می‌تواند بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد . همین موضوع موجب شده تا بسیاری این بستر تبادلاتی را برای مقاصد مالی خود انتخاب کنند .

اهداف ایجاد بایننس کوین چیست؟

به‌طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال اغلب دارایی مخصوص خود را برای پیشبرد اهدافی خاص مانند ارائه تخفیف در کارمزدها یا تسهیل در پردازش تراکنش‌ها و جذب بیشتر کاربران به این مراکز راه‌اندازی می‌کنند . BNB هم از این قاعده مستثنا نیست و به‌عنوان دارایی صرافی بایننس و با اهدافی مشابه کار خود را آغاز کرد . استفاده از این توکن به‌ راهی تبدیل شد که کاربران صرافی بایننس بتوانند پس از راه‌اندازی صرافی ، هزینه‌های معاملاتی کمتری را روی این پلتفرم پرداخت کنند .

زمان و هزینه برداشت بایننس کوین به چه صورت است؟

تراکنش های بایننس کوین بسیار سریع و ارزان هستند . با هزینه خیلی کمتر از ۱ دلار طی کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می گیرد .

آیا خرید بایننس کوین ریسک بالایی دارد؟

به طور کلی هر سرمایه گذاری دارای ریسک هست . در این میان سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال به دلیل نوسانات بسیار بالا ریسک به مراتب بیشتری را نیز داراست . لذا افراد قبل از ورود نیاز به مطالعه کامل و بررسی جوانب مخاطره آمیز این سرمایه گذاری را باید لحاظ کنند .

سخن پایانی ارز دیجیتال بایننس کوین  Binance Coin (BNB)

در این مقاله سایت پولی یابی سعی شد تا ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس که بایننس کوین نام دارد معرفی و بررسی شود تا نگاه جامعی به کاربردهای آن داشته باشید . کاربرد اصلی بایننس کوین در ابتدا تنها پرداخت کارمزد و دریافت تخفیف بود ، اما رفته‌رفته این کاربردها و کارکردها گسترش یافت .

ارز دیجیتال بومی بایننس مانند خود این صرافی ، در دنیای ارزهای دیجیتال به موفقیت‌ بالایی رسید و جایگاه خوبی پیدا کرد . شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که BNB بتواند در بین همه ارزهای دیجیتال بازار ، رتبه چهارم را از لحاظ حجم بازار به خود اختصاص دهد و جایگاهی نزدیک به ارزهایی مانند اتریوم و تتر پیدا کند .

البته مسلم است که شهرت و جایگاه صرافی بایننس هم در این رابطه بی‌تأثیر نبود . اما همه موفقیت بایننس کوین را نمی‌توان به این عامل مرتبط دانست . این ارز دیجیتال ویژگی‌های جالب و کاربردهای منحصربه‌فردی هم دارد که در کنار این عامل ، موفقیت فعلی آن را رقم زدند .

نکته آخر ارز دیجیتال بایننس کوین  اینکه ، صرافی بایننس به عنوان بزرگترین و معتبر ترین صرافی شناخته شده در جهان ، توانست از سال ۲۰۱۷ با مجموعه ای از نوآوری ها T صرافی های متمرکز را دچار تغییر و تحول گسترده کند . این صرافی از همان ابتدای کار رمز ارز بایننس کوین را معرفی نمود که تا کنون این رمز ارز از توسعه و ارتقای مناسبی برخوردار بوده و توانسته مجموعه ای از امکانات مورد نیاز کاربران و توسعه دهنده گان بلاکچین را مرتفع سازد . به عنوان مثال پشتیبانی از انواع قرار داد هوشمند ، ایجاد توکن در کنار بستری سریع و امن برای میزبانی از قرار داد های هوشمند جزو قابلیت های این بلاکچین می باشد .

سایت پول یابی:
Related Post