خطاها و اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی که توسط برخی از مدیران کسب و کار اینترنتی روی داده و به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه مرتب تکرار می شود کسب و کارهای آنلاین را با چالش های جدی مواجه می کند. همه مدیران کسب و کارها فرقی ندارند کسب و کارهای کوچک و یا بزرگ باشند ، اگر به دنبال ارتقای برند خود هستند باید حواسشان به استراتژی کاریشان در شبکه های اجتماعی باشد.
اگر هدف ارتقای کسب و کار و کسب درآمد اینترنتی معقول ومناسب بر بستر اینترنت است که با این اشتباهات استراتژیک ، نتیجه عکس خواهد داد و متضرر خواهید شد . به دلیل اهمیت موضوع ، در سایت پول یابی هفت تا از خطاها و اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی که به موقعیت کسب و کار آسیب جدی وارد می کند را فهرست کردم امیدوارم مدیران ضمن مشاوره با مدیران شبکه های اجتماعی خود ، این مسائل را به حداقل برسانند.
اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی
کسب و کاری موفق است که دو کار را همزمان انجام دهد یکی استراتژی کاری خود را بر اساس برنامه و اهداف کاری منطبق کند و دوم اینکه با بررسی بازار میزان خطاها را به حداقل برساند چون هر اشتباه و خطایی یعنی یک فرصتی را از دست داده اید. هر کسب و کاری می تواند برای رشد و معرفی فعالیتش از راههایی مثل ، ایمیل مارکتینک ، سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار ، تولید محتوا ، تبلیغات بنری و کلیکی و سایر روش های بازاریابی دیجیتال استفاده کند، اما همه کارکرد یکسانی ندارند.
یکی از شیوه های مهم معرفی کسب و کار ، استفاده از شبکه های اجتماعی است که بسیاری از کسب و کارها از آن بهره می برند ولی برخی به نظر می رسد که استراتژی مشخص و حساب شده ای ندارند و آن بازدهی که لازم است را به دست نمی آورند. اول از همه باید بدانید شبکه اجتماعی یک وسیله و ابزار کارآمد است که باید اهداف مدنظر شما را برای کسب و کار محقق گرداند لذا باید از این ابزار قدرتمند به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
اهداف کسب و کارها در شبکه های اجتماعی
همان طور که در بالا اشاره شد کسب و کارها به دنبال اهدافی در شبکه های اجتماعی هستند که این اهداف مهم را می توان در هفت دسته و یا گروه تقسیم بندی کرد که عبارتند از :
۱- افزایش بازدید سایت:
هدف اول و بدیهی مدیران کسب و کارها از فعالیت در اینترنت ، میزان بازدید سایت خود را افزایش دهند یعنی کسب و کارهای آنها بیشتر و بهتر دیده شود.
۲- شناسایی مشتریان
طبیعی است که کسب و کارها به دنبال افزایش مشتریان باشند تا کسب درآمد اینترنتی بیشتری داشته باشند لذا در شبکه های اجتماعی تلاش دارند تا کاربران مشتاق به خرید از محصولات و خدمات را شناسایی کنند.
۳- افزایش درآمد و فروش اینترنتی
طبق ضرب المثل هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد ، هیچ مدیر کسب و کاری برای سرگرم کردن کاربران وقت و انرژی و سرمایه اش را در شبکه های اجتماعی مصرف نمی کند بلکه هدف افزایش میزان اعضای شبکه اجتماعی ، که موجب افزایش فروش شده و در نهایت موجب کسب درآمد بیشتر و سود اینترنتی بالا خواهد شد. افزایش فروش در شبکه های اجتماعی یک استراتژی کاری برای همه کسب و کارهای آنلاین محسوب می شود.
۴- شناساندن برند تجاری
فعالیت در شبکه های اجتماعی موجب می شود که تعداد افرادی که یک برند تجاری را بشناسند بیشتر شود لذا ابزاری در خدمت شناساندن برندهای تجاری می باشد.
۵- جمع کردند علاقمندان برند در یک جا
هر برند تجاری و کسب و کاری دوست دارند تا با مشتریان خود در ارتباط باشد و شبکه اجتماعی این امکان را می دهد تا طرفداران و علاقمندان را در یک جا و حول برند تجاری جمع کنند.
۶- ایجاد روابط صمیمی
برای یک برند و کسب و کار اینترنتی یک امتیاز بزرگ محسوب می شود که با مشتریان و مخاطبان کسب و کارش ارتباط صمیمانه برقرار کند و شبکه اجتماعی این کار را میسر می کند.
۷- ارائه محتوای مناسب به مخاطبان
هر کسب و کار علاوه بر وبسایت می تواند به شیوه های مختلف محتوای مرتبط با کسب و کارش را در اختیار مشتریان ومخاطبانش قرار دهد که یکی از این مکان ها و ابزارهای شبکه اجتماعی هستند.
مهم ترین اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی
از مجموعه اهدافی که در بالا در رابطه با شبکه اجتماعی و فعالیت در آن توسط مدیران کسب و کار عنوان شد می توان اینگونه استنباط کرد که نقش تعیین کننده و کلیدی در افزایش کسب درآمد از اینترنت داشته و چه بسا بقا و استمرار برخی کسب و کارهای انلاین به شبکه های مختلف بستگی دارد . با این حال مدیران کسب و کار باید از اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی که به کسب و کار و میزان درآمدشان لطمه می زند پرهیز کنند.
در اینجا از بین مجموعه خطاها که ممکن است مدیران کسب و کار انجام دهند هفت اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی که شاخص و برجسته تر هستند را فهرست کردم که عبارتند از:
۱- محدود کردن کسب و کار فقط به شبکه اجتماعی
درست است که شبکه های اجتماعی محل مناسب و عالی می باشد ولی کسب و کار خود را تنها به شبکه های اجتماعی محدود نکنید. بسیاری از سازمان ها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اما استراتژی مشخصی برای فعالیت در آن ندارند. این سازمان ها شبکه اجتماعی را زیر ساختی می بینند که می توان از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرد و روند فعالیت خود را متناسب با تعداد فالوورها، لایک ها و کامنت ها تعیین کرد. اما شما چگونه باید بفهمید که این معیارها تاثیر مثبتی بر کسب و کار شما دارند یا ندارند؟
به استثنای مواردی که اهداف بزرگ کسب و کار خود را به فعالیت های شبکه های اجتماعی پیوند می زنید، در ابتدا محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) سخت است. شبکه اجتماعی فقط برای این نیست که برای کسب و کار شما ارزش ایجاد کند هر کانالی در رسانه، که شما از آن استفاده می کنید باید استراتژی متمایز خود را بر اساس شاخص های عملکرد کلیدی داشته باشد. این شاخص ها به اهداف کلی فروش و بازاریابی شما مربوط می شوند.
۲- استفاده از افراد بی تجربه در مدیریت شبکه اجتماعی
یکی از اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی دادن مدیریت شبکه اجتماعی به افراد بی تجربه ، آماتور و کارنابلد است. برخی از کسب و کارها برای مدیریت شبکه های اجتماعی تنها زمانی به سراغ افراد یا تیم های متخصص می روند که به مشکلی برخورد کرده باشند. فعالیت بسیاری از آنها در شبکه های اجتماعی به خاطر تجربه کم کارمندان کارنابلد معمولیشان، به شکست می انجامد. کارمندان کارنابلد، عقاید شخصی خود را به جای ارزش های سازمانی منتشر می کنند. اغلب در نگارش خود ایرادات و اشکالات ادبی و نگارشی دارند. همچنین از استراتژی ها و سیاست های حضور کسب و کار در شبکه های اجتماعی سر در نمی آورند.
توجه کنید که فقط بخاطر اینکه کسی مدرک تحصیلی متناسب با مدیریت شبکه های اجتماعی را دارد، رسانه اجتماعی خود را به دست او نسپارید و یا اگر سپردید بر کار او نظارت داشته باشید. همیشه خطای انسانی وجود دارد. فقط شما باید با نظارت صحیح میزان آنرا کم کنید.
اشتباه در شبکه های اجتماعی با بالابردن آگاهی نسبت به خدمات، محصولات، عملکرد کسب و کار و سایر استراتژی ها کاهش می یابد. اگر می خواهید کارمندی ساده را برای اینکار استخدام کنید ایرادی ندارد. اما ابتدا از مهارت های لازم او برای اینکار اطمینان حاصل کنید.
۳- فعالیت فقط در شبکه های معروف
اشتباه دیگر این است که فقط در شبکه های اجتماعی معروف فعالیت و حضور جدی دارند.موفقیت در شبکه های اجتماعی حاصل پیاده سازی استراتژی جامع برای حضور در شبکه های اجتماعی است. بسیاری از برند های مشهور حضور خود را به شبکه های اجتماعی معروف محدود کردند و از سایر شبکه های اجتماعی خوب استفاده نمی کنند. اما نکته مهم اینکار در این است که شما باید بتوانید از شبکه های اجتماعی ای استفاده کنید که متناسب با برند و کسب و کار شماست.
در کنار آن ، مخاطبان هدف خود را بشناسید و تحقیق کنید که این مخاطبان در کدام شبکه های اجتماعی حضور دارند. باید بدانید که این شبکه های اجتماعی کدامند. حضور در همه رسانه ها نیز یک اشتباه محسوب می شود. زیرا شما با اینکار فقط سرمایه ، انرژی و وقت خود را تلف می کنید. در هر کاری باید جانب اعتدال را رعایت کرد و از افراط پرهیز کرد. سعی کنید از تعداد شبکه های اجتماعی که در آنها حضور فعال دارید بکاهید و در عوض کیفیت حضور خود را در آنها بالا ببرید. کیفیت مهمتر از کمیت می باشد.
۴- حضور در شبکه های اجتماعی فقط با هدف بازاریابی
برخی از کسب و کارهای اینترنتی ، حضورشان در شبکه های اجتماعی تنها به منظور بازاریابی است که اشتباه کلیدی محسوب می شود. شبکه اجتماعی یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. شاید بخش شبکه های اجتماعی در کسب و کار شما تنها برای پاسخگویی به سوالات کاربران باشد. اینگونه باید مدام در دسترس باشید تا سریع به سوالات مشتریان پاسخ دهید.
توجه داشته باشید که ، نحوه پاسخ دهی به سوالات مخاطبان نباید تنها جوابگوی آن سوالات خاص و گزینشی باشد، بلکه باید سوالات مشابه را هم پاسخ دهد و از همه مهم تر ارزش های سازمانی را هم بیان کند. باید بدانید که همین کارهای کوچک در تصویرسازی برند شما در ذهن مخاطبان تاثیر بسزایی دارد.
۵- فراموش کردن رفتار مناسب اجتماعی در شبکه های اجتماعی
برخی از مدیران کسب و کارهای آنلاین « رفتار مناسب اجتماعی » را در شبکه های اجتماعی فراموش می کنند و یا برایشان اهمیتی ندارد. یک اشتباه استراتژیک در شبکه های اجتماعی این است که فقط محتواهای کسب و کار خود را برای کاربران منتشر کنید. شما باید محتوا های خود را متناسب با مخاطبانتان تولید کنید و سعی کنید گفتگوی متقابل و دو طرفه بیشتری با کاربران خود داشته باشید. فقط تولید محتوا کافی نیست بلکه باید از کاربران بازخورد بگیرید و به آنها پاسخ دهید.
اگر محتوا ارائه می دهید باید این محتواها برای کاربر سرگرم کننده ، جذاب و خواندنی نیز باشد تا از دنبال کردن برند شما خسته نشود. در واقع شما در شبکه های اجتماعی هزاران دوست به دست می آورید. باید توجه کنید که نباید فقط آنها به حرفهای شما گوش دهند. شما هم باید دوستی خود را به آنها ثابت کنید تا بتوانید دوستی ماندگار داشته باشید.
۶- داشتن تعامل خسته کننده و بدون هیجان
داشتن یک تعامل خسته کننده و بدون هیجان در شبکه های اجتماعی با مخاطبان نتیجه بخش نخواهد بود. از کجا باید بفهمیم که محتوا در شبکه های اجتماعی خسته کننده است یا نه؟ این موضوع کاملا وابسته به محتوای تولیدی شما دارد. آیا همه محتوای شما در قالبی واحد و تکراریست و متن آن شامل لیستی از لینک هاست؟ خب این محتوا برای کاربران سرگرم کننده و ملال آور است.
طبیعی است محتوایی که همیشه و فقط شامل متن باشد، خسته کننده است و نتیجه خوبی در شبکه های اجتماعی ندارد. بجای اینکه محتوای شما کاربر را جلب کند آن را خسته می کند. سعی کنید از تصاویر، نکات مهم ، اینفوگرافیک و ویدیو در محتواهای خود استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع ، خودتان را به جای کاربران قرار دهید. آیا از محتواهایی که خودتان می سازید لذت می برید؟ اگر جواب منفی است باید چاره اندیشی کنید و سیاست کاری در تولید محتوا را بازنگری اساسی کنید.
۷- داشتن بی نظمی و تبعیت نکردن از استراتژی کلی سازمان
شاید بدترین و خطرناک ترین اشتباه در شبکه های اجتماعی ، عدم تبعیت از استراتژی های کلی سازمان و بی نظمی مداوم باشد چیزی که برای یک کسب و کار چون سم مهلک عمل می کند. تیم روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) شرکت همیشه قبل از راه اندازی کمپین، مخاطبان هدف کمپین را شناسایی می کند. بنابراین مهم است که مدیر شبکه های اجتماعی نیز این مخاطبان را به خوبی بشناسد و بدون شناخت وارد کار نشود.
این تصور که اگر تبلیغات خود را در همه جا انجام دهید و به این امید باشید که تلاش بیشتر، نرخ بازگشت سرمایه بیشتر داشته باشد، اشتباه استراتژک است. هر وقت که مخاطبان هدف خود را پیدا کردید باید تمرکز خود را بر روی آنها بگذارید.
لازم است که بطور منظم تولید محتوا کنید و آن ها را منتشر کنید. نباید بیش از یک هفته کاربران را به حال خود رها کنید زیرا ممکن است به سراغ رقیبان شما بروند. تقویم محتوایی و برنامه منظمی برای زمان بندی تولید محتوا بچینید و طبق آن پیش بروید. نظم دائمی در کار داشته باشید.
سخن پایانی اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی
توجه داشته باشید که فعالیت در شبکه های اجتماعی فقط محدود به تولید محتوای تخصصی نیست البته تولید محتوا بسیار مهم است ولی این کار جزیی از یک مجموعه فعالیت گسترده و برنامه ریزی شده می باشد. مدیران کسب و کارها اگر هدفشان ارتقای سازمانی ، جذب اعضا و کسب درآمد بیشتر اینترنتی می باشد باید خطاها و اشتباهات کاری خود را به حداقل رسانده و در جهت رفع کامل آن برآیند.
هر چند میزان خطاهای احتمالی کم شود به دنبال خودش اشتباهات استراتژیک کم شده و چهره خوب و مناسبی از برند کسب و کاری در فضای مجازی نشان خواهید داد و البته که این موضوع ، حس خوب و خوشایندی از برند تجاری در میان مخاطبان ایجاد خواهد کرد. این موضوع ، ضمن اینکه مشتری محصولات و خدمات را بیشتر خواهد کرد موجب ایجاد وفاداری شده ، که یک موضوع کلیدی برای استمرار و دوام کسب و کارها محسوب می شود.
اگر در راستای نیاز و خواسته مخاطبان و به صورت اصولی حرکت کنید مطمئن باشید کاربران با برندتان تعامل سازنده داشته و این تعامل سازنده در نهایت موجب افزایش مشتری برای محصولات و خدمات می شود. برآیند نهایی تمام این اقدامات ، موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی خواهد شد. هیچ چیزی به اندازه مشتری وفادار ، مطمئن و همراه ، برای کسب و کارهای اینترنتی ارزشمند و مایه مباهات نیست.