X

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی

انسان موجودی اجتماعی است که همواره نیاز به برقرای ارتباط با دیگران را در درون خود احساس می کند . پیدایش شبکه های اجتماعی هم ریشه در برقراری ارتباط انسان ها با اطراف خود و برطرف کردن نیازشان دارد . لذا باید تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار را از این منظر مورد نقد و بررسی قرار داد .

در فضای مجازی ، اقشار زیادی از مردم اجتماع به دنبال دستیابی به مخاطبان بیشتر از طریق ارتباطات مجازی هستند . شبکه های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارند، که برخی از آنها از قدرت و نفوذ گسترده ای برخوردارند .  در حالت کلی مردم  برای افزایش درآمد کسب و کارشان، با برقراری ارتباط با مخاطبان در شبکه های اجتماعی برند خود را می سازند .

بنابراین با فعالیت در این شبکه ها می توان کسب و کار آنلاین خود را به طور چشمگیری توسعه داد و مخاطبین زیادی را جذب کرد . عمده مزیت انواع شبکه اجتماعی رایگان بودن آنها می باشد که هر کسی می تواند بدون پرداخت هزینه ، بطور مستقیم با مخاطبین کسب و کار خود ارتباط برقرار کند .

به دلیل اهمیت موضوع در این مقاله سایت پول یابی به تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی و رشد و توسعه آنها پرداخته می شود . در کنار پرداختن به این موضوع، به برترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی و شیوه کسب درآمد اینترنتی از آنها هم می پردازیم .

نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی

اخیرا در یکی از مجلات مشهور خارجی در رابطه با تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار های آنلاین گزارشی تهیه شد . در آن مقاله از شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع قدرت بی همتا برای معرفی و تبلیغ محصولات یاد شده است .

تعداد کسانی که در شبکه های اجتماعی عضو هستند بیش از ۴ میلیارد نفر می‌ باشد . این تعداد کاربر فعال می‌تواند بر توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیر شگرفی بگذارند . در حال حاضر وجود گوشی‌های هوشمند، دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده است . همین دسترسی آسان موجب شده بسیاری از شرکت‌های تجاری به فکر بهره‌برداری از این فرصت باشند .

موسسات و شرکت های تجاری بدون هیچ معطلی اقدام به راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی کرده‌اند . در این کمپین ها اطلاعاتی در رابطه با خدمات و تولیدات خودشان در اختیار طرفداران قرار می‌دهند . تکرار مداوم نام تجاری یا برند موجب می‌شود مخاطب با آن هم‌نوا شده و پس از مدتی برای خرید محصولات اقدام کند .

این امر به تدریج کاربران را از حالت بالقوه به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند . امروزه مشتریان رفتارشان را هم‌راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می‌دهند . آنها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می‌آورند، از محصولات با خبر شده و اعتمادشان نسبت به تبلیغات بیشتر می‌شود . محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می‌دهند و کانال‌های خرید خود را انتخاب می‌کنند .

کسب و کارها برای بقای شان مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود جهت همراهی با حقایق و رفتار مشتریان خود هستند . نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کارها در سال‌های اخیر تغییر قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده است . گرایش به سایت‌های شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به افزایش می باشد .

مزایای رسانه های اجتماعی برای کسب و کارهای اینترنتی

۱- افزایش آگاهی از برند

بر اساس آمارها بیش از نیمی از جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند . لذا پلتفرم هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر بهترین مکان ها برای دستیابی به مشتریان بالقوه جدید و هدفمند می باشند .

آیا فکر می کنید افراد فقط برندهایی که قبلا می شناختند را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند ؟ جالب است بدانید ۸۳ درصد از کاربران اینستاگرام گفته اند محصولات جدیدی را از این پلتفرم خریداری کردند که قبلا هرگز نمی شناختند . دانستن راهکارهای حضور تجاری موفق در شبکه های اجتماعی برای برندها یک ضرورت شده است .

۲- برقراری ارتباط بیشتر و صمیمی تر با مخاطبان

شبکه‌های اجتماعی مانند یک پل ارتباطی بین مخاطبان و برندها عمل می‌کنند . دنبال کنندگان در یک شبکه اجتماعی می‌توانند با افرادی که در کمپانی مشغول به کار هستند آشنا شوند یا نحوه استفاده و بهره‌مندی مشتریان فعلی از محصولات یا خدمات را مشاهده کنند . این ارتباط صادقانه اعتماد را افزایش می‌دهد و روند بازاریابی اینترنتی را تسریع می‌بخشد.

۳- استمرار و ماندگاری در ذهن ها

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۲۲ توسط مرکز تحقیقاتی پیو ، ۷۰ درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی حداقل یک بار در روز وارد حساب شبکه‌های اجتماعی می‌شوند . حدود ۴۹ درصد از مردم اذعان دارند که چندین بار در روز شبکه اجتماعی را چک می‌کنند . رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های زیادی برای کاربران و صاحبان برند ایجاد می‌کند .

کاربران با هر بار چک کردن حساب کاربری خود از جدیدترین پست‌ها ، محصولات و خدمات یک برند آگاه می‌شوند . اگر کسب‌وکاری در شبکه‌های اجتماعی فعال باشد، بی‌شک برای همیشه در ذهن مخاطبان جدید و مشتریان سابق خود خواهد ماند .

۴- افزایش فروش اینترنتی

شبکه های اجتماعی بخش مهمی از قیف فروش محصولات و خدمات هستند . در حقیقت این فرایندی است که از طریق آن مخاطبان جدید، مشتری دائمی کسب و کارتان می شوند و این اتفاق تنها با فعالیت در شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد .

همزمان با افزایش تعداد افرادی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، ابزارهای فروش اجتماعی نیز تکامل یافته اند . شبکه های اجتماعی برای جستجوی محصول و تجارت الکترونیک اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند . امروز زمان مناسبی است که تلاش های بازاریابی اجتماعی خود را با اهداف فروش هماهنگ کنید .

۵-  ایجاد سرنخ مستقیم و غیر مستقیم

اکثر بازاریابان و صاحبان مشاغل می‌دانند که رسانه‌های اجتماعی ابزاری عالی برای شناختن و حتی درک یک برند هستند . آنها همچنان می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم یک محرک عالی برای سرنخ‌ها باشند . اگرچه تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار بدیهی است اما گاهی نادیده گرفته می شوند . رسانه های اجتماعی یکی از آسان ترین روش ها برای برند سازی و افزایش کسب درآمد اینترنتی هستند .

پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و حتی اسنپ چت برای کمک به نمایش CTA برای حساب های برند که در آن کسب و کارها می توانند محصولات و خدمات ارائه شده را به نمایش بگذارند، به روز رسانی شده اند . این موضوع موجب می شود فروش واقعی از داخل پلتفرم بیش از هر زمان دیگری رایج باشد .

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی علاوه بر دکمه‌های استاندارد Follow و Message که در اکثر حساب‌ها دیده می‌شود، CTAهای دیگری را نیز به صفحات فرود نمایه اضافه کرده‌اند . تمام این امکانات در نهایت موجب معرفی بیشتر کسب و کار اینترنتی و در نهایت افزایش کسب درآمد اینترنتی پایدار می شود .

۶- افزایش ترافیک وب سایت

توجه کنید که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار فقط در قالب فروش نیست . فعالیت ، پست ها و تبلیغات در رسانه های اجتماعی راه های کلیدی برای جذب ترافیک به وب سایت محسوب می شوند . اصولا یکی از راههای افزایش ترافیک سایت همین سوشیا مدیا می باشد به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند از وبلاگ یا وب سایت در رسانه های اجتماعی راهی عالی برای جذب خوانندگان به محض انتشار یک پست جدید است . حتی می توانید از برچسب های ردیابی UTM برای جمع آوری داده ها در مورد کلیک های خود استفاده کنید .

شرکت در چت ها همچنین می تواند راهی عالی برای افزایش دید کسب وکار، جلب توجه کاربران جدید، نشان دادن تخصص و هدایت ترافیک به وبسایت باشد . آدرس وب سایت خود را در تمام نمایه های رسانه های اجتماعی خود قرار دهید . از این طریق افرادی که می خواهند درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند با یک کلیک آسان این کار را انجام می دهند .

۷- جمع آوری اطلاعات درباره مشتریان

شبکه های اجتماعی حجم عظیمی از داده ها و اطلاعات را درباره مشتریان برای کسب و کارها تولید می کنند . صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می توانند از اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه استفاده کنند .

معمولا همه شبکه‌های اجتماعی تجزیه و تحلیل‌هایی در مخاطبان ارائه می‌دهند . این اطلاعات جمعیتی درباره افرادی است که با حساب یک کسب و کار در تعامل هستند . این داده های ارزشمند می تواند به شما کمک کند تا استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را تنظیم کنید . ضمن اینکه می توانید علاوه بر شناخت کاربران ،  بهتر با مخاطبان واقعی خود ارتباط برقرار کنید .

راهنمای موفقیت در شبکه های اجتماعی

برای کامیابی و رسیدن به اهداف تجاری خود ، باید در رسانه های اجتماعی روی موارد زیر تمرکز کنید :

۱- سرمایه گذاری روی آموزش های به روز

برای اینکه در یک صنعت، مخصوصا رسانه‌ اجتماعی به‌روز باشید باید از کارشناسان این حوزه بخواهید که به شما آموزش دهند . برای کسب آموزش زیاد مهم نیست که کسب‌وکارتان چقدر بزرگ یا کوچک است . می‌توانید هر سه ماه یک بار در دوره‌های آموزشی آنلاین و یا کلاس‌های حضوری شرکت کنید و از اطلاعات آنها استفاده کنید و آن را به کارمندان خود نیز انتقال دهید .

۲- تمرکز بر سرویس‌های طرف سوم (Third Party)

باید از ابزارهای تحلیلی یا سرویس‌های مشاوره‌ای که متخصص در این زمینه هستند استفاده کنید . مطمئن باشید که کسب و کارتان از بابت این سرمایه‌گذاری، سود خوبی کسب خواهد کرد . برای اینکه برای خودتان زمان بخرید، باید نزد مشاوران بروید که این مشاور می‌تواند یک شخص یا یک نرم‌افزار باشد . به یاد داشته باشید که بیشتر چیزهایی که در زندگی به دست آورده‌اید، چیزهایی است که بهای آن را پرداخته‌اید .

۳- کار و فعالیت عمیق تنها روی چند شبکه

با توجه به ارتقای الگوریتم‌ شبکه‌های اجتماعی، کیفیت محتوا و درگیر کردن مخاطب با آن، در دیده شدن کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم است . الگوریتم فیس‌بوک، صفحه‌هایی را که نرخ دیده شدن آنها از طریق جستجوی عادی از طریق موتورهای جستجو پایین می‌آید، جریمه می‌کند . تقریبا سایر شبکه‌های اجتماعی هم همین کار را انجام می‌دهند .

با این دید، باید وقت خودتان را روی آن دسته از شبکه‌های اجتماعی بگذارید که بهترین کارکرد را برای کسب و کارتان دارند . نباید هر پلتفرم شبکه‌ اجتماعی را که می‌شناسید به کار بگیرید . اگر شبکه‌ اجتماعی شما در پینترست خیلی خوب کار می‌کند، و از توییتر هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید، باید استراتژی فعالیت‌تان را در توییتر مجددا بازسازی کنید یا پینترست را در اولویت قرار دهید .

چنانچه محتوایی که تولید می‌کنید هیچ ارتباطی با لینکدین ندارد، می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی دیگری عرضه کنید . می‌بینید که این قانون خیلی صریح و ساده است . در دنیای پر تغییر دیجیتال، ممکن است افراد در این دام بیفتند که باید در همه جا دیده شوند . این طرز فکر موجب می‌شود که کیفیت محتوایتان را در پلتفرم‌های اجتماعی نادیده بگیرید و شما را از رسیدن به هدف تان دور می‌کند . دقت کنید که اکثر اوقات تصمیم‌گیری صحیح این است که از یک شبکه‌ اجتماعی به خاطر کم اثر بودن، خارج شوید .

مزایای شبکه های اجتماعی برای کسب و کار

در بالا به اهمیت و نیز تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی اشاره شد . در ادامه برخی از مزایای شبکه های اجتماعی بیان می شود :

۱- پیشبرد اهداف بازاریابی اینترنتی

شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط عمومی و بازاریابان هستند . چون می توانند دسترسی به افراد تأثیر گذار را تسهیل کنند . ضمن اینکه امکان پشتیبانی آنلاین را به مشتریان می دهند . در واقع کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات اینترنتی کسب و کارها تبدیل می کنند .

۲- افزایش وفاداری مشتریان

امروزه وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود . با افزایش وفاداری مشتریان، سهم بازار و میزان سود دهی بنگاه اقتصادی بالا می رود . درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آن‌ها منافع  بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد .

توجه کنید که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه روی فروش مستقیم محصولات و خدمات . شرکت ها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خوداستفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان .

۳- کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی

یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها، کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات است . در شبکه های اجتماعی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نیست . استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای کسب و کارها فراهم می کند که بتوانند به اطلاعات ارزشمندی از مخاطبان و بازدیدکنندگان خود دست یافته و آنها را آنالیز و بررسی کنند .

۴- انتقال راحت اطلاعات از طریق محتوا

بازاریابی محتوا به صورت حرفه ای از طریق شبکه های اجتماعی روشی است که برای انتقال اطلاعات به مخاطبان و مشتریان استفاده می شود . اگر از این روش استفاده کنید موجب می شود با اطلاعاتی که در زمینه فعالیت تان منتشر می کنید به منبع اطلاعاتی مناسبی در آن صنعت تبدیل شوید . بدین صورت مخاطبانتان مطالب شما را نیز منتشر می کنند و افراد دیگر نیز علاقه مند می شوند با کسب و کارتان آشنا شوند .

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی

مردم با گشت و گذار در شبکه های اجتماعی جدیدترین اطلاعات را به دست می آورند . این اطلاعات را با دیگران به اشتراک می گذارند و حتی برای بهبود وضعیت فعلی از آن ایده می گیرند . از طریق این شبکه ها می توانید کاربران و حتی صفحات مختلف رقبای خود را زیر نظر بگیرید . این کار از طریق پایش شبکه های اجتماعی و استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ امکان پذیر است .

طی تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، بیشتر از ۸۱ درصد از کاربران از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند . از این تعداد، بیشتر از نیمی از کاربران در دو یا سه شبکه اجتماعی بسیار فعال هستند . این آمار در ایران هم اینگونه است . بنابراین با فعالیت در شبکه های اجتماعی و بازاریابی کسب و کار می توانید با تعداد زیادی از کاربران ارتباط برقرار کنید . اما به صورت سنتی نمی توانید به این تعداد از کاربران دسترسی داشته باشید .

کاربران از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی، برای خرید کردن و انتخاب نوع محصول تصمیم می گیرند . این آمارها بیانگر همه چیز هستند :

۱- بیش از ۹۳ درصد از کاربران Pinterest از این شبکه اجتماعی برای خرید و برنامه ریزی استفاده می کنند .

۲- نزدیک به ۷۰ درصد از بازاریابان B2C از طریق فیسبوک مشتری به دست آورده اند .

۳- حدود ۱٫۳ از کاربران اینستاگرام از این پلتفرم برای خرید کردن آنلاین استفاده می کنند.

۴- افزون بر ۷۱ درصد از کاربران و مشتریان که تجربه خرید مثبت از شبکه های اجتماعی دارند، برند مورد نظرشان را به سایر دوستان و اعضای خانواده خود پیشنهاد می کنند .

۵- ۹۲ درصد از بازاریان از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند به بهترین نحو برند سازی کنند .

,

شیوه انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

اهمیت استفاده و فعالیت در شبکه های اجتماعی به گونه ای است که فرصت های ویژه ای در اختیارتان قرار می دهد . با این وجود باید توجه کنید که کدام یک از پلتفرم ها برای کسب و کارتان مناسب است . اگر وقت کافی برای فعالیت در این شبکه ها را دارید، تا حد قابل توجهی می توانید مدیریت آن را در دست بگیرید . در غیر این صورت مجبور خواهید بود به صورت برون سپاری شده اقدام به این کار کنید .

در صورتی که پلتفرمی را غیر صحیح و نامتناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید، هزینه های زیادی را از دست خواهید داد . پلتفرم های زیادی وجود دارند که طبیعتا نمی توانید در همه آنها فعالیت داشته باشید . به همین دلیل توصیه می شود تمرکز خود را روی بهترین شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کارتان قرار دهید تا ترافیک بیشتری را جذب کنید .

اگر به میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار خودتان آگاه هستید باید رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید . در انتخاب پلتفرم مناسب به موارد زیر توجه کنید :

۱- تعیین هدف

فعالیت در شبکه های احتماعی هم برای کاربران و هم برای صاحبان کسب و کار مزایای زیادی دارد . اما قبل از شروع به کار باید هدفتان را تعیین کنید . هدفتان از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟ افزایش فروش، آشنایی کاربران با خدمات و محصول، افزایش آگاهی از برند ، کسب درآمد اینترنتی و … .

تعیین هدف کمک می کند که بتوانید به صورت هدفمند و دقیق تر شبکه اجتماعی مناسب را تعیین کنید . همچنین می توانید محتوایی بنویسید که  کاملا متناسب با نوع کاربران و مخاطبان و نیاز آنهاست. شبکه های اجتماعی امکان ارتباط با مخاطبان ، مشتریان جدید و دسترسی به اطلاعات آنها را به وجود می آورد . همچنین ممکن است از بین این کاربران، مشتریانی وجود داشته باشند  که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند .

از طریق شبکه های اجتماعی می توانید با شنیدن انتقادات و پیشنهادات آن ها، خدمات ارائه شده به مشتریان  را بهبود دهید . با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید در مورد خواسته ها، سوالات، شکایات، انتقادات، نیاز، و عادات مشتریان اطلاعات مفیدی به دست آورید . تمام این موارد زمانی برایتان محقق می شود که هدف تان مشخص باشد .

۲- کاربران مدنظرتان از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند؟

مهم ترین هدف بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان برقراری ارتباط با مشتریان به صورت هدفمند و دقیق تر است . به همین دلیل تمام تمرکز خود را باید روی انتخاب شبکه اجتماعی قرار دهید که کاربران بیشترین فعالیت را در آن دارند . در واقع اگر مشتری در آن پلتفرم فعالیت نکند، عملا وقت و هزینه و انرژی که صرف کرده اید از دست خواهد رفت .

برای این کار ، در قدم اول پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید .  سپس مخاطبان را از طریق همان شبکه های اجتماعی که در  آن فعالیت می کنند، جستجو کنید . برای یافتن و شناسایی بهترین پلتفرم می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید . یکی از ساده ترین روش ها این است  که از مشتریان نظر خواهی کنید . برای این کار می توانید طی یک پرسشنامه ای سوالات زیر را از مخاطبان بپرسید :

– از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟ در این قسمت امکان انتخاب چندین گزینه به صورت همزمان را به مخاطبان بدهید .

– از مشتریان بپرسید برای رفع نیازهای خود و پیدا کردن پاسخ سوالاتشان از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟

– کدام اینفلوئنسر یا کدام بلاگر را دنبال می کنند؟

راه و روش دیگر تحلیل سایت شبکه های اجتماعی است . برای مثال از طریق تحلیل کردن فیس بوک می توانید اطلاعات مخاطبان هدف را به دست آورید . این پلتفرم می تواند تعداد مخاطبانی که دارای هدف مشخصی هستند را تخمین بزند .

۳- بررسی نوع محتواها

همان طور که در بالا ذکر شد، نوع مخاطبان تعیین کننده پلتفرمی است که از آن استفاده می کنند . به همین دلیل باید متناسب با نوع کاربران و نوع پلتفرم ، تصمیم بگیرید که چه محتوایی بنویسید . هر رسانه اجتماعی برای یک نوع محتوا مناسب است . برای مثال اینستاگرام تصویر محور است و معمولا مخاطبان با محتوای متنی ارتباط کم تری برقرار می کنند .

علاوه بر این، نوع محتوایی که انتخاب می کنید، به چند عامل مختلف زیر بستگی دارد:

– مخاطبان هدف .

– برند یا کسب و کار اینترنتی .

– نوع صنعت .

و …

بیشترین نوع محتوایی که مورد استقبال کاربران قرار می گیرد، به شرح زیر است :

– پست های بلاگ .

– محتوای تولید شده توسط کاربران دیگر .

– پادکست ها .

– کتاب های الکترونیکی .

– وبینارها .

– لایو .

– فیلم (فیلم های آموزشی، نقد و بررسی، طنز)

– تصاویر .

معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

قبل از این که شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کارتان را پیدا کنید، لازم است بهترین شبکه های اجتماعی معتبر در دنیا را بشناسید . امروزه با فعالیت در محبوب ترین شبکه های اجتماعی می توانید مسیر موفقیت را در سریع ترین زمان ممکن، پیش ببرید . فعالیت حرفه ای در بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار می تواند صدای برندتان را به اوج برسانند . همچنین برای آن دسته از افرادی که ایده های تازه در ذهنشان دارند بسیار مناسب است .

از آن جایی که رقابتی فشرده در تمام این رسانه ها برای کسب و کار دیده می شود، تمامی پلتفرم ها در حال بروز رسانی هستند . همچینین صاحبان مشاغل بیشتر به سمت استفاده از خدمات اینستاگرام مارکتینگ یا خدمات دیگر شبکه های اجتماعی که شرکتها یا افراد ارائه می کنند، می روند .

اغلب شبکه های اجتماعی بستری را جهت کسب درآمد اینترنتی برای مخاطبین خودشان فراهم کرده اند، تا محبوبیت استفاده از رسانه خودشان را بالا ببرند . توجه به همین موضوع موجب شده تا کسب درآمد از اینترنت با گوشی هم محقق شود .

با این مقدمه ، مشهورترین و برترین شبکه های اجتماعی عبارتند از :

۱- فیسبوک Facebook

فیس بوک با داشتن حدود یک و نیم میلیارد کاربر یکی از رایج ترین شبکه های اجتماعی پر طرفدار محسوب می شود . از بهترین مزایای این پلتفرم می توان به افزایش ترافیک سایت، افزایش آگاهی از برند و برند سازی، و افزایش خرید آنلاین محصولات اشاره کرد . تقریبا هر کسی می تواند از طریق فیس بوک مخاطبان مورد نظرش را پیدا کند .

اما سوال مهم این است که کاربران چگونه می تواند ما را ببینند و از وجود ما آگاه شوند؟ از طریق تبلیغات فیس بوک . در فیسبوک می توانید بر اساس پارامترهای مختلف از جمله سن، جنسیت، رفتار مخاطبان و … آن ها را شناسایی و دسته بندی کنید . در این صورت می توانید مخاطبان هدف را دقیق تر و هدفمندتر انتخاب کنید .

با وجود این که فعالیت در فیس بوک هزینه دارد، اما با توجه به مزایا و منافعی که دارد این هزینه ها  هم مقرون به صرفه بوده و هم برگشت پذیر می باشد . برای تبلیغات در فیس بوک باید توجه کنید که این تبلیغات هزینه بر است . همچنین اگر این تبلیغات با نوع استراتژی شما متناقض است به سمت آن نروید . این کار ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد .

۳ روش قدیمی کسب درآمد از فیسبوک

فیسبوک بستری گرفته شده از خدمات الکترونیک، فروشگاه آنلاین و خدمات مالی را در پلتفرم خودش پوشش می دهد . سه روش کسب درآمد از فیسبوک عبارتند از :

الف : قرار دادن لینک رفرال در فیسبوک

خیلی ها برای خرید و فروش از فروشگاه های آنلاین هزینه های بالایی را پراخت می کنند . در واقع از طریق فیسبوک می توانید سرمایه که برای انجام خرید و فروش کالا یا خدمات دیگر در نظر گرفته اید را به صورت خالص به حساب تان بازگردانید .

زمانی که شما به نقطه سربه سر سرمایه خودتان می رسید که لینک رفرال را در اختیار مخاطبین خودتان قرار دهید . در واقع رفرال به شخصی گفته می شود، که در صورت کار کردن و کسب درآمد برای خودش برای شما هم درصدی سود دارد . در این صورت می توانید با فرستادن لینک ارجایی یا همان رفرال به مخاطبین هدف، مشتری جدید جذب کنید و درآمد اینترنتی خودتان را افزایش دهید .

ب : پیدا کردن خطاها

هکرها به حساب های شخصی افراد مشهور نفوذ می کردند، تا به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کنند و از آنها پول بگیرند . این کار از اعتبار شرکت بزرگی مثل، فیسبوک کم می کرد . در همین راستا شرکت فیسبوک به کاربرانی که باگ های فیسبوک را بتوانند پیدا کنند، تا رفع شود مبلغی را به عنوان پاداش پرداخت می کرد .

ج : درآمد از طریق فروشگاه فیسبوک تضمینی

برای افرادی که می خواهند محصولات و خدماتی را به صورت آنلاین ارائه دهند، راهکار مناسبی می باشد . همچنین یک راه مناسب برای افرادی که کسب و کارهای نوپا و ریز دارند، فعالیت در فروشگاه فیسبوک است . از این طریق می توانند معاملات پرسود را انجام بدهند .

فارغ از همه این روش ها ، کسب و کار اینترنتی خودتان در فیسبوک با تولید محتوا تبلیغ کنید . از این طریق ضمن برندسازی ، می توانید ترافیک ورودی برای سایت و فروشگاه خود کسب کنید .

۲- سایت لینکدین

تمرکز لینکدین روی کسب و کارهای مبتنی بر b2b است . این نوع پلتفرم به تجارت و ارتباط بین دو کسب و کار اشاره دارد . در حال حاضر لینکدین بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که بیشتر آن ها صاحب کسب و کار هستند و یا در زمینه ای خاص مشغول تحقیق و مطالعه هستند . با نگاه کاربردی به مشاغل و بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی ، لینکدین شبکه تخصصی کسب و کار و مرجع متخصصان حرفه ای محسوب می شود .

اگر می خواهید از لینکدین برای کسب و کارتان استفاده کنید، ابتدا باید یک اکانت شخصی داشته باشید . پس از عضو شدن در لینکدین و وارد شدن به حساب کاربری روی گزینه work در بالای صفحه کلیک کنید . سپس گزینه create company page را انتخاب کنید . در صفحه جدید نام شرکت و ایمیل کاربری آن را وارد کنید .

چنانچه وب سایت دارید در قسمت linked IN public URL دامنه سایت را وارد کنید . سپس روی گزینه I Verify that I am the official … کلیک کرده و سپس روی گزینه create page کلیک کنید . در ادامه می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد شرکت یا برندتان را ثبت و یا ویرایش کنید .

۳- پینترست

آمار جالبی که در مورد پینترست وجود دارد این است که این رسانه اجتماعی بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر فعال دارد و حدود ۸۱ درصد آن ها خانم ها هستند . بنابراین اگر بازار هدف تان زنان هستند، انتخاب پینترست بهترین گزینه است . ۹۳ درصد از کاربران از ایده هایی که در این شبکه اجتماعی وجود دارد بهره برده و از آن به عنوان معیاری برای خرید کردن استفاده می کنند .

در واقع ۸۷ درصد از خرید کاربران به دلیل پست هایی است که در این پلتفرم وجود دارد . در این رسانه به موارد مختلفی از جمله آموزش آشپزی، دستور العمل های غذایی، ایده ها، ترفندها، شیوه های زندگی، و … پرداخته می شود . اگر کسب و کارتان در این زمینه ها است، از شبکه اجتماعی پینترست استفاده کنید .

راههای کسب درآمد از طریق پینترست

شبکه اجتماعی پینترست دنیایی که می تواند شما را میلیونر می کند . پینترست یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کاری است که بستر مناسب برای کسب درآمد ایجاد کرده است . اگر به توسعه کسب و کارتان می اندیشید پینترست یکی از بهترین شبکه های اجتماعی است . چون کاربران زیادی عضو این شبکه اجتماعی بوده و فرصتی خوبی برای افرادی که دنبال راه هایی برای کسب درآمد هستند، می باشد .

افراد دارای کسب و کار آنلاین که دوست دارند فروش بیشتری را تجربه کنند در قدم اول باید با توجه به حوزه کاریشان، محصولات و خدماتشان را پین‌ کنند، تا در معرض دید مخاطبین قرار گیرد . مراحل کسب درآمد اینترنتی از پینترست عبارتند از :

– وبلاگی مرتبط با حوزه کاری خودتان ایجاد کنید .

– محتوایی بسته به حوزه کار خود تولید کنید و از طریق تبلیغات مخاطبین هدف خود را به سمت وب سایت خود بکشانید .

– از طریق ایمیل یک حساب پینترست بسازید .

– یک تصویر شاخص از برندتان قرار دهید و آن را پین کنید که پست متعلق به وبلاگ شماست .

– به یک همکار آنلاین تبدیل شوید . می توانید از طریق دانشی که دارید برای کسانی که کسب و کارهای جدید دارند و می خواهند محصولات و خدماتشان دیده شود، به عنوان همکار آنلاین کار کنید .

– تبلیغات برای اینفلوئسرها .

– ایجاد کانال های آموزشی و فروش .

– ایجاد پین های تبلیغاتی .

– تعیین یک بورد با نام یک برند تجاری . تعیین یک بورد با نام یک برند تجاری نشان دهنده این است که با شرکتی معتبر همکاری می کنید . می توانید از اعتبار آن برند استفاده کنید .

۴- یوتیوب

یکی از بهترین پلتفرم های ویدئو محور که طرفداران زیادی دارد، یوتیوب است . با استفاده از این پلتفرم می توانید ویدئوهای مورد نظرتان را پیدا کنید . همچنین از طریق آن می توانید ویدئوهای خود را انتشار دهید . با وجود این که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده، اما در حال حاضر بیش از دو و نیم میلیارد کاربر فعال ماهیانه دارد .

در این پلتفرم می توانید محتوای ویدئوی تبلیغاتی خود را با میلیونها کاربر به اشتراک بگذارید . این پلتفرم بصری تحت مالکیت گوگل است . به همین دلیل یوتیوب به پلتفرم های تبلیغاتی گوگل به راحتی  دسترسی دارد . همچنین می توانید با تبلیغ کردن در آن از مزایای تبلیغات در گوگل و یوتیوب بهره ببرید .

یکی از راهکارهای ویژه برای موفقیت در این رسانه اجتماعی این است که می توانید از کلمات کلیدی متناسب و مناسب استفاده کنید . این کار موجب افزایش شانس و احتمال دیده شدن ویدئوهای تبلیغاتی شما می شود . کسی که آموزش بازاریابی در یوتیوب را بداند به راحتی می تواند پولسازی و تبلیغ کند .

راههای کسب درآمد از یوتیوب در ایران

– قراردادن تبلیغات CPM

CPM یا Cost Per Millie مقدار پولی است که افراد یا کمپانی‎های تبلیغ کننده به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید تبلیغ در کانال تان پرداخت می کنند . در واقع، می توان گفت که CPM هزینه به دست آمده از ۱۰۰۰ ایمپرشن از ویدیو شما پیش از کم کردن ۴۵ درصد مبلغ سهم پلتفرم یوتیوب است .

اهمیت CPM در یوتیوب ناشی از چندین عامل است . اولاً، CPM به تبلیغ‌دهندگان اطلاعات دقیقی از هزینه‌های تبلیغات خود در مقابل تعداد بازدید آنها و در نهایت تعداد افرادی که احتمالاً به تبلیغات واکنش نشان می‌دهند، می‌دهد . این اطلاعات به تبلیغ‌دهندگان کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در مورد بودجه تبلیغاتی خود بگیرند و به شکل موثرتری بازاریابی کنند .

ثانیا، CPM برای تولیدکنندگام محتوا نیز اهمیت دارد . با اندازه‌گیری CPM، یوتیوبرها می‌توانند تخمین بزنند که چقدر از تعداد بازدید ویدئوهایشان درآمد خواهند داشت . این موضوع به آنها امکان می‌دهد تا محتواهایی با موضوعات جذاب تولید کنند و تصمیمات بهتری را برای جذب تبلیغات بگیرند .

چون تعداد بالای بازدید می‌تواند به درآمد اینترنتی زیادی منجر شود، مفهوم CPM به یوتیوبرها کمک می‌کند تا به راههایی برای جذب افزایش بازدید و در نتیجه افزایش درآمد از تبلیغات فکر کنند . در نتیجه، CPM در یوتیوب به عنوان یک ابزار مهم در اندازه‌گیری، ارزیابی و بهینه‌سازی تبلیغات ویدئویی و تولید محتوا تأثیر مستقیم داشته و بر بازاریابی تأثیر قابل توجهی دارد .

لذا باید در راه CPM زیاد کوشا باشید، و ویدیو هایی با کیفیت تولید کنید . چون درآمد اینترنتی شما بسته به بازدید هر ویدیو در یوتیوب دارد . یوتیوب تبلیغ برند معروف مثل زارا ZARA را در ابتدای ویدیو شما قرار می دهد . در عوض هر بازدید که از کانال یوتیوب شما کسب خواهد کرد، هزینه اش را به شما پراخت می کند .

– میلیونر شدن با گوگل ادسنس

بخش گسترده ای از درآمد اینترنتی شما به دیده شده تبلیغات تان بستگی دارد . این امر با اتصال گوگل ادسنس به کانال یوتیوب‌ شما موثر واقع می شود . گوگل ادسنس یک شیوه پولساز و مستمر برای ایجاد کسب درآمد از اینترنت می باشد .

– پیشرو بودن در فروش با افیلیت مارکتینگ

این پلن برای ایرانیان مناسب است . باید با نمایندگی های بزرگ یا کسانی که محصولات خاصی را می فروشند همکاری کنید و هر فروشی که از طریق ویدیو شما برای نمایندگی مربوطه صورت بگیرید درصدی از سود آن را شریک هستید .

– فعال کردن عضویت VIP

یک روش عالی و پولساز برای کسانی است که ویدیو آموزشی اختصاصی برای یوتیوب تولید می کنند . در واقع می توانند درآمد اینترنتی خاصی را تجربه کنند . کافیست، بخش عضویت ویژه کانال خودشان را فعال کنند . حالا کسانی که به این ویدیو های آموزشی نیاز دارند باید برای دسترسی، ماهانه مبلغی را پرداخت کنند .

۵- توئیتر (ایکسx )

یکی از قدیمی ترین شبکه های اجتماعی که به صورت ماهانه بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد . با استفاده از این رسانه می توانید تصاویر، ویدئو، و … را با برخی از محدودیت های نوشتاری منتشر کنید . از این پلتفرم برای منتشر کردن اخبار و اطلاعات روز استفاده می شود . همچنین کاربرانی که علایق مشترکی با یکدیگر دارند می توانند با هم تعامل و گفتگو داشته باشند .

این رسانه بهترین پلتفرم برای جذب کردن مشتریان بالقوه از طریق هشتگ گذاری های صحیح است . این برنامه شبیه با اینستاگرام بوده و مانند آن می توانید با جستجو کردن هشتگ پست های مورد علاقه خود را ببینید . بیشتر کاربران از طریق نام اکانت تصمیم می گیرند که آن را دنبال کنند . به همین جهت توجه داشته باشید که یک اکانت با نام برند و نوع کسب و کارتان بسازید .

زمانی که تعداد کاربران تان افزایش یافت، کاربران جدید هم این کار را نوعی اعتبار تلقی می کنند و با اعتماد بیشتری اکانت شما را دنبال می کنند . با این وجود توجه داشته باشید که توئیت های تکراری، زیاد، و بی مضمون منتشر نکنید . فیلم های جذاب، مقالات جدید و جذاب، تصاویر گیرا و … منتشر کنید .

هر توئیت نشان دهنده دانش و نقاط قوت کسب و کارتان محسوب می شود . با دقت مطالب کاربردی و جذاب منتشر کنید . با آموزش بازاریابی در توییتر و فعالیت در توییتر سابق (ایکس) تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی به خوبی معلوم می شود .

راههای کسب درآمد از توییتر

بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار قطعا پرطرفدارترین آنها هستند . چون توییتر یک شبکه اجتمایی پرطرفدار و جنجالی است همین امر موجب شده تا خیلی از سلبریتی های مشهور و سیاستمداران در این شبکه اجتماعی عضو شوند . امروزه بیشتر افراد مشهور سعی می کنند که در توییتر درباره موفقیت و افتخاراتی که بدست آورده اند محتوای متنی منتشر کنند .حال چطور از توییتر کسب درآمد اینترنتی کنیم :

– انتشار مطالب خاص برای سرمایه گذار

کسب درآمد اینترنتی با مدیریت مطالب خاص برای زمانی است که حساب توییترتان فالوورهای زیادی داشته باشد . می توانید با سرمایه گذارهای معروف قرارداد ببندید، و در قبال هزینه ای که دریافت می کنید موظف هستید تبلیغات محصولات آنها را در صفحه توییتر خودتان قرار دهید .

– فروش محصولات ویژه

یک راه ساده برای کسب درآمد اینترنتی، فروش محصولات ویژه با قرار دادن تخفیف در توییتر است . برای اینکه محصولات تان بهتر در دید مشتریان قرار بگیرند، می توانید از هشتک های مرتبط با محصول برای جذب بیشتر مخاطبین استفاده کنید . همچنین می توانید کد تخفیف تان را روی عکس محصول مورد نظرتان درج کنید .

– رساندن صدا محصول با تبلیغات Twitter Ads

تبلیغات توییتر به شما کمک می کند یک کمپین تبلیغاتی سودمند را تجربه کنید . باید مبلغی بین  ۰.۵ دلار تا ۶ دلار پرداخت کنید . در ادامه لینکی مربوط به محصول تان می سازید، از این پس توییتر محصول شما را بالاتر نشان می دهد . شما باید در محصول خود یک ارزش پیشنهادی به مخاطب منتقل کنید تا جذب شود .

۶- Tumbler

تامپلر یکی از بهترین، جذاب ترین و البته سخت ترین شبکه های اجتماعی است . این پلتفرم یک نوع میکروبلاگ و سوشال مدیا است . پلتفرم Tumbler به شما امکان منتشر کردن مطالب در چندین فرمت مختلف را می دهد. با استفاده از این برنامه هیچ محدودیتی ندارید و به راحتی می توانید همانند توئیت کردن، مطالب خود را در آن reblogging کنید. این پلتفرم در حال حاضر بیش از ۲۲۵ میلیون بلاگ دارد .

شیوه کار تامبلر

تامبلر با آموزشی دقیق برای کسب و کارتان به شما نشان می دهد چگونه می توانید بهترین نتایج را از این شبکه اجتماعی دریافت کنید . اساسا می توانید چیزهایی مانند عکس ها، مقالات و یا لینک را پست کنید . کاربران را در تامبلر دنبال و آنها نیز می توانند شما را دنبال کنند . تامبلر فضای بسیار بصری دارد و کاربران جوان تر به آن تمایل بیشتری دارند .

در هر صفحه از اینترنت که باشید در صورت یافتن مطلبی جالب می توانید با کمک تامبلر به عنوان یک مینی بلاگ به صورت آنلاین آنرا به اشتراک بگذارید . کافیست مطلب با تصویر مورد نظر را انتخاب و روی گزینه share on تامبلر کلیک کنید . استفاده از تامبلر بسیار آسان است که توضیح آن را سخت می کند . تامبلر با قراردادن یک وبلاگ ساده هر آنچه که کاربران می خواهند را از قبیل داستان، عکس، تصاویر GIF، تلویزیون ، پیوندها، quips، جوک ها ، آهنگ Spotify، فیلم ها، مد، هنر و… را در آن قرار داده است .

برخی از مزایای کلیدی تامبلر عبارتند از:

– استفاده سریع .

– شروع آسان .

– ارسال تصویر، صدا و ویدئو و مقالات به طور مستقیم در وبلاگ .

-ایجاد ساده یک وبلاگ .

– اشتراک بخشی کوتاه از یک نوشته .

۷- واین Vine

واین یک شبکه اجتماعی موبایلی بین المللی برای آپلود و دانلود و اشتراک گذاری ویدیو می باشد که توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی می شود . واین این قابلیت را دارد که بتوانید ویدیو های زیبا و کوتاه بسازید و لحظات خوش خود را با تمامی دوستان خود اشتراک بگذارید . دوستانتان می توانند ویدیو شما را لایک کرذه و نظراتشان را در رابطه با ویدیو شما اعلام کنند .

برای ضبط ویدئو خود کافی است به حالت دوربین بروید و با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش ضبط ویدئو را ادامه دهید . هنگامی که انگشت خود را از روی صفحه بردارید ویدئو نیز متوقف می شود . می توانید صحنه ای را در شرایط دیگری ضبط کنید و در آخر نتیجه کار خود را با دوستانتان در توییتر به اشتراک بگذارید . بازدید های آنلاین ماهانه‌ واین در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون نفر می باشد.

استقبال از این رسانه به گونه ای بوده که با سرعت در حال پیشرفت است . با وجود اینکه این پلتفرم صرفا اجازه منتشر کردن ویدئوهای ۶ ثانیه ای را می دهد، اما کسب و کارهای زیادی از این پلتفرم و با این روش پیشرفت چشمگیری داشته اند . یکی از دلایل پیشرفت و استقبال از این شبکه اجتماعی این است که کاربران وقت اضافی برای دیدن ویدئوهای طولانی ندارند .

ویژگی‌های نرم‌افزار واین Vine

– دنبال کردن ، پیدا کردن و امکان برقراری تعامل با افراد نزدیک .

– امکان ضبط آسان ویدیوهای واین با تاچ کردن صفحه نمایشگر و یا واردکردن آنان از داخل حافظه دستگاه .

– ابزارهای متعدد ویرایشی برای زیباسازی واین‌ها .

– امکان گلچین کردن شبکه‌ها برای دریافت واین های موردعلاقه در تایم لاین .

– امکان جستجو در میان پست‌ها به‌وسیله کلمات کلیدی .

– پشتیبانی از تمامی زبان‌های از جمله زبان فارسی .

– پشتیبانی از آیفون ، آیپادتاچ و آی پد .

– بهینه‌سازی شده متناسب با نمایشگر بیشتر گوشی ها .

۸- دیگ Digg

یکی از بهترین رسانه های اجتماعی برای منتشر کردن اخبار و اطلاعات سیاسی، علمی، رایانه، اینترنت و …، شبکه اجتماعی Digg است . این پلتفرم جمع آوری کننده خبرهای دنیاست و خبرها را به مخاطبان اصلی نمایش می دهد . این رسانه قابلیت هایی مشابه با فیس بوک و توئیتر دارد . دیگ بیش از ۱۱ میلیون کاربر فعال را به خود اختصاص داده است .

تاپیک های دیگ بسیار متفاوت است  از مسائل سیاسی تا ویروسی شدن کامپیوتر . دیگ از اشتراک گذاشتن محتوا در رسانه های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک و توئیتر حمایت می‌کند . ترافیک سایت دیگ بسیار بالاست ‌طوری‌که سایت‌هایی که لینک آنها در صفحه اول سایت دیگ وارد می‌شود به صورت متقابل بازکننده بسیار زیادی پیدا می‌کنند .

گاهی تعداد بازدیدکنندگان یک سایت از طریق دیگ بسیار بالا می‌رود . لذا به دلیل اتمام پهنای باند آن سایت از کار می‌افتد به این حادثه اصطلاحاً پدیده دیگ گفته می‌شود . دیگ برای افزایش ترافیک سایت و فروشگاه گزینه بسیار مناسبی می باشد .

۹- Biz sugar

در تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی ، پلتفرم Biz sugar غیر قابل انکار است . این یک شبکه اجتماعی بسیار مناسب برای کسب و کارهای کوچک و کار آفرینان تازه کار و حتی حرفه ای است . با استفاده از این پلتفرم جذاب می توان مقالات، پست های بلاگی، ویدئوها، تصاویر و … را با کاربران به اشتراک گذاشت .

توجه کنید که Biz sugar تاثیر زیادی در سئوی سایت داشته ، موجب افزایش ترافیک سایت و ارتقای کسب و کارهای اینترنتی می شود . علاوه بر اینها، به کاربران اجازه می دهد که در صورت علاقه داشتن به پست های منتشر شده امتیاز دهند .  تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

۱۰- تلگرام Telegram

تلگرام با بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال  از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان است . پیام رسان تلگرام با هدف به چالش کشیدن واتساپ در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دورف روسی ایجاد شد . در طول زمان ویژگی هایی که به پیام رسان تلگرام اضافه شد، این اپ را از واتساپ کاربردی تر کرده است .

البته هنوز کاربران واتساپ در دنیا بیشتر از تلگرام هستند . ویژگی هایی مانند چت مخفی (secret chat)، امکان استفاده از یک اکانت در چند دستگاه، فضای ابری و امکانات دیگر از برتری های تلگرام محسوب می شوند .

راههای پولسازی از طریق تلگرام

درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی زمانی که به پیام رسان تلگرام می رسیم همه به پولسازی آن اذعان دارند . اصولا اهمیت تلگرام برای کسب و کارها غیر قابل انکار است . این پیام رسان قبل و بعد از فیلتر شدن در ایران جزو محبوب ترین ها بوده و هست . امروزه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی زیادی از این طریق اقدام به کسب درآمد از اینترنت می می کنند . در اینجا چند روش کسب درآمد از تلگرام به صورت مختصر بیان می شود :

– ادمین کانال های دیگران شدن

یک راه کسب درآمد از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار این است که ادمین کانال های مختلف بشوید، و آن ها را مدیریت کنید . در واقع طبق تقویم محتوایی که به شما داده می شود محتوای کانال تلگرام را بارگذاری می کنید . فقط نکته ای که باید به عنوان ادمین کانال به آن توجه کنید، این است که محتوا را چند بار بررسی کنید و در گروه با کاربران خودتان از طریق نظر سنجی و بیان سوالات چهار گزینه ای تعامل داشته باشید .

– تولید محتوای مناسب برای کانال های تلگرام

اگر به تولید محتوا علاقه دارید می توانید از طریق محتوا نویسی برای کانال های تبلیغاتی با موضوع سرگرمی و آموزشی کسب درآمد اینترنتی کنید . چیزی که باید مد نظرتان باشد این است که محتوای جذاب مرتبط با کانال تولید کنید . هر روز اتفاقات ترند را دنبال کنید و سعی کنید محتوایی که می نویسید خلاصه تر و جذاب باشد .

– ساخت ربات تلگرام (bot)

کسب درآمد اینترنتی از طریق ربات های تلگرام که می توانند به راحتی یک کانال را مدیریت کنند، یک شیوه پرطرفدار است . البته می توانید از چندین روش از طریق ربات های تلگرام درآمد اینترنتی کسب کنید . اغلب ربات ها به زبان برنامه نویسی پی اچ پی ساخته می شوند . با ساخت ربات تلگرام می توانید فالوور زیادی را به کانال خودتان جذب کنید و حتی از طریق فروش ربات هم درآمد کسب کنید .

– ساخت کانال آموزشی جذاب

آموزش همیشه برای همه اقشار جامعه جذاب و مورد نیاز بوده ، ضمن اینکه دائم پولساز است . این به مهارت شما گره خورده، که چه نوع محتوایی را در کانال آموزشی خودتان قرار دهید که کاربر پسند باشد . به عنوان مثال، اگر یک دیجیتال مارکتر هستید می توانید از طریق ایجاد کانال های آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد آنلاین کنید . از این رو آموزش های تخصصی خودتان را در قالب فیلم، عکس یا پادکست داخل کانال منتشر کنید .

البته شیوه های کسب درآمد از تلگرام از این بیشتر بوده و روش های مثل فروش ممبر ، فایل ، کالا و محصولات و… را در بر می گیرد .

۱۱- ردیت Reddit

ردیت Reddit یک وب سایت خبری و رسانه اجتماعی آمریکایی است که اجازه انتشار محتوا در هر زمینه کاری را می دهد . در واقع یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار اینترنتی محسوب می شود . این پلتفرم اجتماعی بستر مناسبی را برای کسب و کارهای جدید فراهم می کند که از طریق این شبکه اجتماعی رشد چشمگیری کنند . در واقع می توانید لینک های محصول یا پست های وبلاگ در این وب سایت خبری منتشر کنید .

کارشناسان تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی را وابسته به اتخاذ تصمیمات درست موسسان آن هم می دانند . استیو هافمن مدیر عامل ردیت در گزارشی اعلام کرد می توانید بدون دغدغه هر نوع مطلب یا خبری را در زمینه کاری خود در این وب سایت خبری انتشار دهید .

ردیت به عنوان یک وب سایت خبری این فرصت را می دهد که با مشتریان خود تعامل بیشتر برقرار کنید . در واقع از ردیت می توان به عنوان یک ابزار آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ برای بدست آوردن دیتای درست از آنچه که مخاطب در مورد محصول یا رقبا صحبت می کند گردآوری کرد . با این دیتای اولیه و تاثیرگذار ، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می توانند در مورد آنها تولید محتوا کنند .

نکته مهم اینکه ، جمع آوری این محتوای یونیک می تواند به رتبه بندی سایت در گوگل کمک کند . نتیجه نهایی آن افزایش فروش اینترنتی و تجربه کسب درآمد اینترنتی بالا می باشد . نقطه عطف ردیت اینجاست که می توانید محتوا ترند را براساس علایق مشتریان خود انتشار دهید .

۱۲- واتس‌اَپ WhatsApp

واتس‌اَپ یا واتساپ، توسط یان کوم ساخته شده و فعلا شرکت متا پلتفرمز (فیسبوک سابق) مالک آن است . واتساپ بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال داشته و از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی به حساب می‌آید .

واتس اپ بیزینس WhatsApp Business نسخهٔ تجاری آن است . هدف از این نسخه کمک به افرادی بود که می‌خواستند برای کسب و کار تجاری از آن استفاده کنند .

ویژگی‌های واتس‌اپ بیزینس :

– امکان مشخص کردن نوع بیزینس در پروفایل .

–  تعیین پیام خوش آمد گویی .

–  مشاهده آمار کاربران .

– افزودن اطلاعاتی مانند موقعیت فروشگاه و وب سایت فروشگاه .

– افزودن ساعت‌ها و روزهای بازبودن و تعطیل بودن فروشگاه .

– پیام رسانی اتوماتیک در صورت در دسترس نبودن .

– ایجاد لینک چت مستقیم .

واتساپ یکی از راحت ترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار است . برای کسب درآمد می توانید در واتساپ گروه ایجاد کنید . محصولات و خدماتتان را به صورت ویروسی پخش کنید و یا برای دیگران تبلیغ کنید . ابتدا باید لینک تبلیغی داده شده را کوتاه کنید و در گروه های واتساپی به اشتراک بگذارید و بابت هر کلیک و مشاهده تبلیغ درآمد کسب کنید .

کسب درآمد از پرداخت آنی در قبال هر دانلود یا همان شبکه های PPD به صورتی است، که باید محتوا آموزشی را آپلود کنید که در قبال هر دانلود آنی مبلغی را دریافت خواهید کرد . ابتدا وارد سایت file-upload شوید و ثبت نام کنید . فایلی را که می خواهید آپلود کنید لینکی را در اختیارتان قرار می دهد آن لینک را در واتساپ با مخاطبین خودتان به اشتراک بگذارید . وقتی از طریق لینک شما کاربری فایل را دانلود کند مبلغی به کیف پول شما واریز می شود .

۱۳- اینستاگرام Instagram

اهمیت اینستاگرام برای تجارت‌های مختلف و کمک به رشد فروش آن‌ها بر کسی پوشیده نیست . در جایی که میلیون‌ها کاربر و مشتری ایرانی وجود دارند، تجارت‌های داخلی می‌‌توانند از آن به نفع برند خود استفاده کنند . رشد اینستاگرام در سال‌های اخیر نشان داده است که افراد تا چه اندازه از این فضا برای تعامل و البته خرید استفاده می‌کنند . اینستاگرام ثابت کرد که نباید از تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی در بازاریابی غافل شد .

اهمیت اینستاگرام برای کسب‌ و کارهای اینترنتی

از هر بازاریاب اینترنتی که بپرسید، اهمیت اینستاگرام را در محبوبیت بالای آن می‌داند . وقتی شما هم در فضایی عضو هستید که ماهانه ۱ میلیارد کاربر فعال دارد و این یعنی بخش عظیمی از دنیا، چرا به ارزش آن شک داشته باشید . آن‌ هم وقتی اکثر این افراد مشاغل مختلف را دنبال می‌کنند . ضمن اینکه همه به دنبال آموزش کسب درآمد از اینستاگرام هستند .

بدون شک اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند شناخته می‌شود که مشاغل مختلف می‌توانند برای بهبود حضور و فروش خود از آن به بهترین شکل استفاده کنند . اینستاگرام به دلیل تعداد بالای کاربران و سبک خاص خود می‌تواند بهترین فضا برای کسب‌وکارهای گوناگون محسوب شود .

مشاغل به دلایل متعددی از اینستاگرام برای دیده شدن برند خود و رشد آن استفاده می‌کنند . بسیاری از این مشاغل سنگ بنای کار خود را در این بستر بنا نهاده‌اند. دلایل اهمیت اینستاگرام برای مشاغل مختلف :

– حضور گسترده افراد .

– ایجاد اعتماد در بین مشتریان .

– فروش آسان محصول .

– رشد راحت و سریع .

– نشان دادن هویت و اصالت .

– تنوع روش‌های بازاریابی .

– افزایش دیده شدن با هشتگ .

– تعامل مداوم و مستمر .

– قابلیت رصد کردن رقبا .

– قابلیت دسترسی به مشتریان جدید .

– روش‌های متعدد برای نشان دادن خلاقیت .

– انتقال ترافیک به وب‌سایت .

روش های کسب درآمد از اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار تلقی می شود، که این روز ها سر زبان همه مردم دنیا افتاده است . یک اپلیکیشن راحت و سریع که همه نوع مردم می توانند از آن استفاده کنند . در واقع همه باید از قوانین اینستاگرام پیروی کنند، شما باید در مسیر این قوانین کمی از خلاقیت خودتان را هم چاشنی کار کنید . هر چقدر بتوانید در اینستاگرام مخاطبین را سرگرم و مشغول نگه دارید، اینستاگرام هم از محتوا و پیج شما حمایت می کند .

تنوع روش های کسب درآمد از طریق اینستاگرام زیاد است . هر کسی می تواند به فراخور توان و برنامه کسب و کارش اقدام به کسب درآمد اینترنتی کند . برخی از روش های کسب درآمد اینترنتی از اینستاگرام عبارتند از :

– درآمد مستقیم از تبلیغات

 

اگر پیچ شما فالوور زیادی دارد یکی از راه ساده کسب درآمد اینترنتی این است که محصولات دیگران یا حتی بنر تبلیغاتی قبول کنید، و درآمد مستقیم از تبلیغات را دریافت کنید . هر چقدر بازدید از بنر تبلیغاتی بیشتر باشد، به همان میزان هم درآمد اینترنتی بیشتری کسب می کنید .

– مدیریت فروش محصولات و خدمات

در این روش  چیزی که باید مد نظرتان باشد این که محصول خودتان را اعتبارسنجی کنید و مشکلات آن را برطرف کنید . در این صورت در روند رو به رشد فروش ، محصول تان قرار می گیرد و می توانید آن را بهتر مدیریت کنید .

– کسب درآمد از طریق کپی رایتینگ

با شناختن بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار، و با به همراه داشتن مهارت کپی رایتینگ می توانید در دنیای دیجیتال مارکتینگ با سبکی متفاوت با غلبه بر دانش بازاریابی برای اشخاص، شرکت ها و برندهای معروف با توجه استعداد و دانشی که دارید، مطالب مفید و کوتاه تولید کنید .

در واقع کپی رایتینگ Copywriting به معنای نوشتن تجاری است . در آن از قدرت کلمات برای تولید متون تجاری استفاده می‌شود تا در نهایت مخاطب، اقدام مورد نظر شما را کاملا آگاهانه انجام دهد .

– کارشناس محتوا

اگر علاقه و حوصله در زمینه تولید متن های جذاب و یونیک را دارید، قطعا اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارتان است . می توانید به عنوان یک کارشناس محتوا از این طریق درآمد عالی داشته باشید .

– کسب درآمد از طریق مدیریت پیج ها

به عنوان ادمین حرفه ای اینستاگرام می توانید فعالیت خودتان را شروع کنید، و با مدیریت کردن چندین پیج کاری درآمدی متفاوت تر را تجربه کنید . البته باید نقشه راه اینستاگرام را یک بار پیموده باشید، و با فنون ادمینی اینستاگرام آشنا باشید . در واقع وظایف زیر به عنوان یک ادمین برعهده شماست هر بیشتر در این زمینه ماهرتر باشید درآمد شما هم به همان نسبت بیشتر خواهد شد :

– دقت در انتشار محتوا طبق تقوم محتوایی .

– پاسخ دهی به کامنت ها و دایرکت‌ها .

– پیگیری و ارائه خدمات به مشتری .

– جذب فالوور از طریق تصاحب کردن اکسپلور .

۱۴- تیک تاک TikTok

تیک تاک یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار اینترنتی است که در عصر امروزی مخاطبان زیادی را به خودش اختصاص داده است . معروف ترین اینفلوئنسرهای دنیا از این شبکه اجتماعی توانسته اند درآمد های نجومی کسب کنند . اگر نمی خواهید از غافله عقب باشید می توانید ویدیوهای جذاب و ترند ایجاد کنید و به بابت هر ۱۰۰۰ بازدید ویدیو بین ۳ تا ۵ سنت درآمد کسب کنید . البته ناگفته نماند اگر هر بازدید ویدیو شما به یک میلیون برسد ۳۰ تا ۵۰ دلار درآمد اینترنتی دارید .

ملکه رقص تیک تاک Addison Rae سالانه ۶ میلیون دلار از طریق این شبکه اجتماعی درآمد دارد .  چیزی که موجب شده او پادشاه تیک تاک باشد در ماه ۵۰ آگهی از برند های معرف دنیا را در بین ویدیوهای خود قرار می دهد و بالغ بر ۴ میلیون درآمد دارد .

مسیرهای کوتاه برای کسب درآمد از تیک تاک

– با یک برند معروف مثل نایک کار کنید .

– از طریق اینفلوئنسر های معروف تبلیغات کنید .

– ویدیو های مرتبط با کسب و کارتان تولید کنید .

سخن پایانی تاثیر شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های تبلیغاتی است . تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار به گونه ای است که بسیاری از برندهای بزرگ و معتبر در جهان، برای استفاده از آن استقبال ویژه ای کرده اند . در این مقاله به طور کامل با ۱۴ مورد از بهترین شبکه های اجتماعی در ایران و جهان آشنا شدیم .

متناسب با کسب و کار خودتان و با تحلیل پرسونای مخاطبان می توانید به بهترین شیوه ، کسب و کارتان را توسعه دهید . هر کسب و کاری برای افزایش فروش ، رونق گرفتن و افزایش کسب درآمد اینترنتی ، نیاز به استفاده از روش های متنوع بازاریابی و تبلیغ دارد . یکی از روش های مطمئن در بهبود و رونق کسب و کارها، استفاده از شبکه های اجتماعی است . در واقع شبکه های اجتماعی ابزار تبلیغات رایگان و امکانات ویژه ای در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می دهند . این موضوع به دلیل فعالیت اقشار مختلف مردم در شبکه های اجتماعی است .

نکته پایانی تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی این است که چه کسب و کارهایی به چه شبکه های اجتماعی نیاز دارند؟ به طور کلی می توان ادعا کرد هر کسب و کار آنلاینی با توجه به شناختی که از کاربران دارد، می تواند برای نصب و راه اندازی آن شبکه اجتماعی اقدام کند.  در واقع لازم است صاحبان برندها و کسب و کارها بدانند که مخاطبان هدفشان در کدام یک از شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند . با اطلاع از این موضوع بهترین و مهم ترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خودشان را انتخاب و شروع به فعالیت کنند .

سایت پول یابی:
Related Post