اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها

اغراق نیست اگر گفته است که توسعه کسب و کارها بدون داشتن فروشگاه آنلاین امکان پذیر نیست و اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی در بقا و توسعه آنها ثابت شده است . تا یکی دو دهه قبل کمتر کسی فکر می‌کرد اینترنت به یکی از حیاتی‌ترین موارد زندگی مردم تبدیل شود . شاید بر این اساس راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین چندان عاقلانه نبود .

اما امروزه شرایط کاملا عوض شده و اینترنت در تمام تار و پود زندگی مردم رسوخ پیدا کرده است . تقریبا تمامی کارها از سفارش غذا و تاکسی گرفته تا پرداخت قبوض ، ثبت نام مدرسه و دانشگاه ، و … از طریق اینترنت انجام می‌شوند . در این میان بسیاری از کسب و کارهای قدیمی و سنتی برای دوام آوردن در بازار کار تصمیم به فروش آنلاین گرفته اند . از اینجاست که مزیت داشتن فروشگاه اینترنتی خود را نشان داده است .

در این مقاله سایت پول یابی ضمن بیان مزایا و معایب فروشگاه آنلاین به اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی در رشد و توسعه کسب و کارها اشاره می شود . امیدوارم این مقاله مورد استفاده علاقمندان به کسب درآمد از اینترنت قرار گیرد .

مزایا و اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی

نداشتن فروشگاه آنلاین، آن هم در زمانی که اینترنت به عنوان مرجعی برای خرید و فروش محصولات و خدمات مختلف به حساب می‌آید،  نقطه ضعف بزرگی برای کسب و کار می باشد . به نظر می رسد که کسب و کارها برای رشد و توسعه چاره ای جز استفاده از فضای اینترنت ندارند . با توجه به این موضوع فواید و اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی بسیار زیاد است . برخی از این مزایا عبارتند از :

۱- صرفه جویی در وقت مشتریان

مشتری همان کسی است که بیشتر وقتش را در اینترنت می‌گذراند . مسلما اولین جایی که برای پیدا کردن هر محصولی به آن رجوع می‌کند، شبکه های اجتماعی ، وب سایت و فروشگاههایی هستند که کالا یا خدمات مورد نظرش را به صورت آنلاین ارائه می‌کند .

به این ترتیب اگر محصول مورد نظرش را در یکی از این فروشگاه های اینترنتی پیدا کنند، احتمالا خرید از همان جا را به دلیل صرفه جویی در وقت و جلوگیری از زحمت رفت و آمد ترجیح خواهند داد . اینترنت به نحو چشمگیری موجب صرفه جویی در وقت خریداران می شود .

مزایای کسب و کار اینترنتی , کسب درآمد اینترنتی , فروشگاه آنلاین

۲- ارائه قیمت پایین‌ و مناسب تر

در اکثر مواقع فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل نداشتن هزینه‌های جانبی یک فروشگاه فیزیکی مثل هزینه برق، آب، گاز، اجاره، هزینه‌های نگه‌داری و … می‌توانند محصولات را با قیمت پایین‌تری به مشتریان عرضه کنند . بنابراین با یادگیری شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی و اجرای آن از هزینه‌‌های اضافی دوری کرده و سود بیشتری کسب خواهید کرد .

۳- کاهش ترافیک و حمایت از محیط زیست

استفاده از فروشگاه های اینترنتی و به طور کلی خدمات آنلاین، تا حد زیادی ترافیک و شلوغی شهر را کاهش می‌دهد . به همین دلیل است که حامیان محیط زیست و هوای پاک از این شیوه فروش حمایت زیادی می‌کنند .

۴- فراهم کردن آسایش و راحتی مشتری

کسب و کارها باید تمام تلاش خود را برای آسایش مشتری انجام دهند . اگر فردی در خرید از فروشگاه خاصی احساس راحتی کند ، احتمالا به مشتری دائمی آن‌ تبدیل خواهد شد .

برای مثال برخی از کارکنان فروشگاههای فیزیکی به محض ورود مشتری، اقدام به صحبت و راهنمایی او می‌کنند . این کار تا حدودی می‌تواند به مشتری احساس خوبی بدهد . البته زیاده‌روی در انجام چنین کاری موجب آزار خریدار شده و ممکن است، فروشگاه را ترک کند . اما هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی، مشتری با آرامش بیشتری می‌تواند محصولات مورد نیازش را بررسی کند . در صورتی که سوال خاصی برایش پیش آمد، می‌تواند از طریق راه‌های ارتباطی با مسئولان فروشگاه ارتباط برقرار کند .

وجود همین راحتی برای مشتریان اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی را بیشتر نمایان می کند .  راه اندازی فروشگاه اینترنتی علاوه بر صاحب فروشگاه، برای مشتری نیز راحتی زیادی را به ارمغان می‌آورد . بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بدون خروج از منزل یا محل کار، کالا و خدمات خود را دریافت کنند . با ایجاد فروشگاه آنلاین، به آن‌ها کمک می‌کنید تا به هدف خود برسند.

۵- فروش محصولات بدون محدودیت زمانی و مکانی

فروشگاههای سنتی یا فیزیکی نمی‌تواند به صورت ۲۴ ساعته محصولات و خدمات خود را ارائه دهد . اما یک فروشگاه اینترنتی در هر ساعتی از شبانه روز که مشتری قصد خرید داشته باشد، به او سرویس می‌دهد . و این اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی را برای کسب و کارها برجسته تر می کند . همچنین در فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی نیز وجود ندارد و مشتریان در هر نقطه‌ای از جهان که باشند، می‌توانند از فروشگاه اینترنتی خرید کنند .

این دسترسی جهانی یک امتیاز ویزه و خاص است . راه اندازی فروشگاه اینترنتی به مشاغل اجازه می‌دهد تا به مخاطبان جهانی دست یابند و موانع جغرافیایی را از بین ببرند . دسترسی گسترده می‌تواند منجر به‌افزایش شناخت برند و پایگاه مشتریان بالقوه شود . با ایجاد فروشگاه اینترنتی، فرقی ندارد شما در چه شهر یا حتی کشوری باشید . چون می‌توانید به راحتی اجناس خود را در شهرها و سایر مناطق جغرافیایی به فروش برسانید.

در دسترس بودن ۲۴ ساعته در شبانه‌روز و ۷ روز در هفته ، به‌ویژه برای کسب‌و‌کارهایی که هدفشان ایجاد یک جریان درآمد ثابت و پایدار است مفید می باشد . اگر فروشگاه آنلاین داشته باشید، مشتری می‌تواند در هر ساعت شبانه‌روز به آن مراجعه کرده و خرید خود را به شکل اتوماتیک انجام دهد . همچنین، اگر سوالی درباره آدرس، محصولات و ساعات کار حضوری داشته باشد، می‌تواند اطلاعات مربوط به آن را در داخل سایت جستجو کرده و به دست آورد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد از اینترنت

۶- امکان دسترسی به محصولات کمیاب و نایاب

مردم شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده، امکانات و دسترسی‌های موجود در شهرهای بزرگ را ندارند . لذا برای خرید بعضی از محصولات مورد علاقه‌شان ممکن است با مشکل روبرو شوند . هر کسی می تواند با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و ارائه خدمات به شهرهای کوچک، این دسته از مشتریان را جذب کند .

اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی , کسب درآمد اینترنتی با راه اندازی فروشگاه آنلاین

۷- تعیین مقدار تخفیف توسط شما

چنانچه یک فروشنده هستید، حتما موقعیت ناخوشایند چانه زدن با مشتری را تجربه کرده‌اید . در یک فروشگاه اینترنتی تنها شما هستید که می‌توانید امکان تخفیف داشتن یا نداشتن یک محصول را مشخص کنید و این کار را می‌توانید در هر زمانی که نیاز بود، انجام دهید .

۸- مقرون‌به‌صرفه‌بودن فروشگاه آنلاین

اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی مقرون‌به‌صرفه‌ بودنش نسبت به فروشگاه فیزیکی است . این کارایی هزینه می‌تواند برای مشاغل در مراحل اولیه توسعه آن‌ها، بسیار مهم باشد . حتی برخی از مشاغل، در ابتدای راه از ساخت یک مکان فیزیکی به‌عنوان فروشگاه خودداری کرده و تنها به راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسنده می‌کنند . آن‌ها پس از راه اندازی و کسب سود، شعبه‌های حضوری خود را نیز برای دسترسی فیزیکی تاسیس می‌نمایند . اقبال اکثر افراد به کسب درآمد با ایجاد فروشگاه اینترنتی به دلیل همین صرفه جویی چشمگیر در هزینه های راه اندازی آن می باشد .

۹- تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

فروشگاه های آنلاین، داده‌های زیادی در مورد رفتار مشتری، ترجیحات و الگوهای فروش تولید می‌کنند . این داده‌ها ، مجموعه اطلاعات ارزشمندی هستند که می‌توان برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه و بهبود استراتژی‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل کرد .

بسیاری از نرم‌افزارهای سئوی موجود یا نرم‌افزارهای تحلیلی، این کار را برای شما انجام می‌دهند . این ابزارها کمک می‌کنند با استفاده از داده‌هایی که به‌شکل رایگان به‌دست آورده‌اید، وضعیت کسب‌وکار خود را تحلیل کرده و تصمیمات درستی بگیرید .

۱۰- بازاریابی و برندسازی

بازاریابی اینترنتی یک علم و در عین حال یک مهارت مهم است که از عهده هر کسی ساخته نیست . اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی در این است که فرایند بازاریابی و برندسازی را برای کسب و کارها تسهیل می کند . فروشگاه‌های آنلاین بستری را برای تلاش‌های بازاریابی دیجیتال، از جمله کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابی ایمیلی فراهم می‌کنند . ضمن اینکه راههای ارزان بازاریابی اینترنتی از این طریق محقق می شود .

این ویژگی‌ها همه به برندسازی و توسعه آن فروشگاه و کسب و کار اینترنتی کمک شایانی می‌کند . اگر قصد برندسازی دارید، لازم است حتما راه اندازی فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی را در نظر بگیرید .

۱۱- مقیاس‌پذیری

تاثیر و اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی در این است که می‌توانند به‌راحتی با رشد کسب‌و‌کار بزرگ شوند . لذا تعداد فزاینده‌ای از محصولات، خدمات و مشتریان را بدون نیاز به‌گسترش فیزیکی قابل‌توجه در خود جای دهند . این درحالی است که مقیاس‌پذیری کسب‌وکارها در دنیای واقعی به‌سختی انجام می‌شود و نیاز به هزینه و تلاش زیادی دارد . اگر قصد دارید شغل خود را گسترش دهید حتما راه اندازی فروشگاه اینترنتی را در برنامه کار خود قرار دهید .

۱۲- سربار کاهش یافته

فروشگاه‌های مجازی هیچ هزینه‌ای در ارتباط با ویترین، اجاره، خدمات آب و برق یا نگهداری از ابزار ندارد . تنها هزینه فروشگاه آنلاین ، طراحی فروشگاه ، ثبت دامنه و اجاره هاست برای فروشگاه است که ناچیز می باشد . البته با وجود فروشگاه سازهای متنوع و ارزان قیمت عملا هزینه طراحی هم کاهش می یابد . فروشگاه ‌سازها پلتفرم‌های آنلاینی هستند که می‌توانند با هزینه کم، فروشگاه‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیارتان قرار دهند .

برای ساخت فروشگاه آنلاین با استفاده از فروشگاه ساز، نیازی به برنامه‌نویسی و یا انجام کارهای فنی پیچیده نیست . استخدام برنامه‌نویس معمولا هزینه زیادی دارد . اما با استفاده از فروشگاه ساز که کاملا برای ساخت فروشگاه طراحی شده است، می‌توانید در مدت کوتاهی فروشگاه خود را با امکانات فوق‌العاده و قیمت کم ایجاد کنید . با این حال لازم است قبل از انتخاب فروشگاه ساز در مورد آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید که امکانات مورد نظر شما را ارائه می‌دهد .

۱۳- گزینه‌های پرداخت متنوع

فروشگاه های آنلاین می توانند گزینه های پرداخت متنوعی از جمله کارت‌های اعتباری، کیف پول دیجیتال و سایر روش‌های پرداخت آنلاین را ارائه دهند .

۱۴- تجربه خرید شخصی

فروشگاه‌های مجازی می توانند از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شخصی‌سازی تجربه خرید برای مشتریان فردی استفاده کنند .

۱۵- دسترسی افراد معلول

با راه اندازی فروشگاه آنلاین، حتی افراد معلول و بستری در منزل نهم می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند و این موضوع اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی را برای همه اقشار آشکار می شازد . این امتیاز یک برد‌برد محسوب می‌شود که هم به نفع شما و هم به نفع افراد کم‌توان جامعه است .

۱۶- به‌روز‌رسانی سریع و آسان

فروشگاه‌های مجازی امکان به‌روز‌رسانی سریع و آسان لیست محصولات، قیمت‌ها و تبلیغات را فراهم می‌کنند . این چابکی، کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تا به‌سرعت به تغییرات بازار و بازخورد مشتریان پاسخ دهند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  منشور کسب درآمد و معامله گری

مقایسه کسب و کار اینترنتی و سنتی ,  اهمیت و مزایای ایجاد فروشگاه اینترنتی

بررسی معایب فروشگاه های اینترنتی

تا اینجای مقاله سایت پول یابی به ۱۶ مورد از مزایا و اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی اشاره شد . اما قطعا فروشگاه اینترنتی معایب و ایراداتی دارد که تاثیرگذار بوده و باید برطرف شود . برخی از این معایب همراه با پیشنهادات و راهکارها عملی عبارتند از :

۱- رقابت زیاد در بازار آنلاین

فراوانی و زیاد شدن هر روزه تعداد فروشگاه های آنلاین در زمینه‌های مختلف، به معنی افزایش تعداد رقبا است . اگر در حالت عادی با داشتن یک فروشگاه سنتی، فقط با هم صنفان شهر خود رقابت داشتید، با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید با تمام کشور رقابت کنید . اینجاست که جذب مشتری فروشگاه اینترنتی به دلیل رقابت زیاد و فراوانی آن ، چالش جدی محسوب می شود .

برای شروع کار در فضای اینترنت، بهتر است اول از همه نشیوه فعالیت و کار رقبای مهم خود را به خوبی تحلیل و بررسی کنید . برای اینکه متوجه شوید، چگونه و از کجا باید شروع کنید . تبلیغات در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد چون از این طریق می‌توانید مشتریان زیادی را جذب کنید .

نکته مهم دیگر برای فعالیت در بازار رقابتی اینترنت، قیمت گذاری محصولات است . سعی کنید قیمت‌های معقولی روی کالاها و خدمات بگذارید تا مشتری با دیدن قیمت‌های موجود در بازار، به خرید ترغیب شود .

۲- عدم اعتماد عموم مردم به فروشگاه های آنلاین

بسیاری از مردم هنوز به خرید و استفاده از فروشگاه های آنلاین اعتماد کافی را ندارند . ممکن است یکی از دلایل شک و تردید صاحبان کسب و کارها برای داشتن فروشگاه اینترنتی همین قضیه باشد . بنابراین بهتر است اول از همه اقدامات مربوط به امنیت وب سایت فروشگاهی خود را به درستی انجام دهید . دریافت «ای نماد »، تهیه گواهینامه امنیتی برای وب سایت، داشتن درگاه پرداخت از بانک‌های معتبر و … می‌تواند مشتری را نسبت به کسب و کارها مطمئن‌تر کند .

۳- نداشتن امکان بررسی دقیق محصولات

یکی از مسائل کاربران اینترنت این است که راهی برای لمس محصولات مورد نیازشان از پشت صفحه مانیتور یا موبایل وجود ندارد . شاید این عمده‌ترین دلیل عدم تمایل عده‌ای از مردم به خرید از فروشگاه های اینترنتی باشد .

برخی فروشگاه‌ها در وب سایت خود تصویر کالایی را قرار می‌دهند که با نسخه واقعی آن تفاوت زیادی دارد . زمانی که خریدار این تفاوت را ببیند، ممکن است برای خرید مجدد به آن‌ها اعتماد نکند . لذا با رفتار صادقانه با مشتریان می‌توانید نظر مثبت آن‌ها را نسبت به خود جلب کنید .

سعی کنید در وب سایت فروشگاه اینترنتی خود از تمام زوایای یک محصول عکس‌ بگذارید . حتی اگر فیلمی ضبط کنید در واقع به مشتری خود کمک می‌کنید تا در خرید محصولات با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرد . همچنین در قسمت توضیح هر کالا، بهتر است تمام اطلاعات آن محصول مانند ابعاد، وزن، جنس و … را به خوبی توضیح دهید .

۴- تاخیر در ارسال کالاها

داشتن صبر و حوصله در خرید از یک فروشگاه اینترنتی نکته مهمی است . چون که محصول یا کالای خریداری شده ممکن است چند روز بعد به دست مشتری برسد . به همین دلیل بعضی افراد ترجیح می‌دهند به صورت حضوری و بدون تاخیر محصولات خود را خریداری کنند . شاید یکی از دلایل فروش کم در فروشگاه اینترنتی وجود همین مشکلات و چالش ها باشد . با توجه به این مسئله اگر بتوانید راهکاری برای ارسال سریع بسته‌های پستی فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید، می‌توانید از سایر رقبای خود جلو بزنید .

سخن پایانی اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی

در این مقاله سایت پول یابی به اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی در توسعه کسب و کار، نکات کلیدی و استراتژی‌های موثر پرداخته شد . با توجه به تمام نکات مثبت و منفی داشتن یک فروشگاه اینترنتی و همچنین زیاد شدن علاقه مردم به برآورده کردن نیازهای‌شان از طریق اینترنت، داشتن یک فروشگاه اینترنتی نسبت به نداشتن آن سود بیشتری برایتان خواهد داشت . البته بهتر است هر دو شیوه فروش سنتی و اینترنتی را در کنار هم داشته باشید تا بتوانید از مزایای هر دو بهره‌مند شوید .

فرقی نمی‌کند که بخواهید تازه کسب‌و‌کار خود را راه بیندارید و یا یک شغل تثبیت‌شده در دنیای واقعی داشته باشید . در هر صورت به ایجاد فروشگاه اینترنتی نیاز دارید تا بتوانید شغل خود را در دنیای مجازی نیز تثبیت کنید .

اگر فکر می‌کنید کسب‌و‌کارتان پا گرفته و دیگر نیازی به وبسایت ندارید، سخت در اشتباهید . زیرا رقیبان شما، هم دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی تبلیغ کرده و محصولات و خدمات خود را می‌فروشند . آن‌ها به زودی گوی رقابت را از شما خواهند ربود و شما از قافله کسب درآمد اینترنتی عقب خواهید ماند .

نکته پایانی اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی اینکه ، برای راه اندازی و اداره یک کسب‌و‌کار موفق در دنیای امروزی، باید به نیازها و ذائقه های در حال تغییر مشتریان توجه کنید . برای موفقیت و کسب درآمد بیشتر بر اساس و مطابق این نیازها ، تغییرات لازم را ایجاد کنید . راه اندازی فروشگاه آنلاین یکی از این تغییرات و از لازمه‌های اجتناب‌ناپذیر برای هر کسب‌و‌کار‌ی محسوب می‌شود . اگر به دنبال کسب درآمد از اینترنت هستید حتما باید به فکر ایجاد فروشگاه بر بستر اینترنت باشید .

مطلب پیشنهادی

سرمایه‌گذاری در بورس , انواع روش های سرمایه گذاری در بورس , آموزش بورس به زبان ساده , آموزش صفر تا صد بورس

آموزش سرمایه گذاری در بورس

وقتی در جامعه صحبت از ضرورت آموزش سرمایه گذاری در بورس می شود به دلیل …

یک دیدگاه

  1. طراحی یک وبسایت بومی و کارآمد برای یک فروشگاه اینترنتی یکی از عوامل کلیدی موفقیت در فضای آنلاین است. در این بخش، به بررسی نکات و موارد مهمی که باید در نظر گرفته شوند برای طراحی یک وبسایت فروشگاهی متمرکز خواهیم شد. ایده پردازش می تواند یک مرجع عالی برای توسعه کسب و کار شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.