مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی

شاید برایتان جای سوال باشد که مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی چیست؟ با رشد سریع فناوری و تکنولوژی ، و اینکه هر روز بر تعداد فروشگاههای اینترنتی افزوده می شود آیا تاثیری در تجارت الکترونیک دارند یا نه؟ آنچه مسلم است اینکه کسب و کار سنتی و فیزیکی در مواجه با کسب و کار آنلاین با چالش های جدی مواجه است و اگر نتواند با تحولات روز دنیا هماهنگ شود، چه بسا محکوم به نابودی باشد.

در حال عادی یک فروشگاه اینترنتی از نظر فضا ، محدودیت فروشگاههای سنتی را نداشته و می تواند گستره وسیع و بزرگی از محصولات گوناگون را در خود به نمایش بگذارد .از طرفی امکان جستجو، نقد و بررسی ، مشاهده شرایط و ویژگی های کالا و خدمات در فروشگاههای اینترنتی وجود دارد . اما بررسی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی از این نظر حائز اهمیت است که امکان برنامه ریزی و تصمیم گیری به مدیران این نوع فروشگاهها و مشتریانشان را می دهد.

به دلیل اهمیت کسب درآمد با ایجاد فروشگاه اینترنتی و همه گیر شدن فروشگاههای اینترنتی، در سایت پول یابی قصد دارم تا مزایا و معایب این نوع فروشگاههای آنلاین را بیان کنم همراه ما باشید.

مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی

با رشد فناوری کسب و کارها هم پیشرفت زیادی کردند و مردم در مقابل این رشد سریع به چند دسته تقسیم شدند عده ای همراه آن شدند و اعتقاد داشتند که برای بهره برداری از این فرصت ها باید کسب و کارها را همگام با آن پیش برد، عده ای در حالت شک و دودلی ماندند و عملا اقدام خاصی نکردند اما گروه سوم کسب و کار نوین را قبول نداشته و در مقابل آن مقاومت کردند و به همان شیوه سنتی کارشان را ادامه دارند.

گروه اول با استفاده از فناوریهای روز،  کسب و کارشان توسعه یافت و گروه دوم یا کار را رها کردند و یا از روی اجبار خود را با شرایط جدید وفق دادند ولی گروه سوم به انکار کسب و کار آنلاین پرداختند و برخی عملا کارشان از بین رفت و یا به صورت کج دار و مریض ادامه می دهند و برخی هم به همان روش سنتی بدون توجه به اینترنت، کارشان را ادامه می دهند. سرنوشت این گروهها هر چه باشد موافقان و مخالفان گاهی به هم می تازند و دلایلی علیه یکدیگر مطرح می کنند.

مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه آنلاین ، معایب و مزایای خرید آنلاین
فروشگاههای اینترنتی به عنوان نماد کسب درآمد آنلاین در سرتاسر جهان در حال رشد و توسعه است و به عنوان ضرورتی در زندگی مطرح شده است.

به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفتم تا بی طرفانه مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی را بررسی کنم تا قضاوت به عهده کاربران و مخاطبان سایت باشد :

مزایای فروشگاه اینترنتی

طرفداران کسب و کارهای آنلاین برای راه اندازی فروشگاه به عنوان مرکز خرید اینترنتی ، اهمیت زیادی قائل هستند و می گویند فروشگاه اینترنتی نمونه عینی تجارت الکترونیک است و برایش مزایای فراوانی قائل هستند که مهمترین آن عبارتند از:

۱- راحتی خریدهای اینترنتی

شاید مهم ترین و برترین مزیت فروشگاه اینترنتی، سهولت و راحتی در انجام خرید باشد در هر جا و مکانی و یا در هر زمانی در خانه ،محل کار، در مسافرت ، شب ، روز و … می توان سفارش کالا و خدمات داد و هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد. نکته مهم دیگر درباره فرایند خرید این است که به همان راحتی که سفارش خرید داده اید می توانید خریدتان را لغو کنید.

البته قبل از هر خریدی باید ضوابط و قوانین فروشگاهها را نگاه کنید تا در لغو سفارش دچار مشکل نشوید .

۲- نداشتن صف خرید و صرفه جویی در زمان

در فروشگاههای سنتی و حتی سوپرمارکت های محل گاهی مجبورید در صف خرید منتظر بمانید و اگر فرضا فروشگاههای بزرگ جشنواره بگذارند گاهی ممکن است ساعتها در صف معطل بمانید در حالی که فروشگاههای اینترنتی هیچکدام از این مشکلات را ندارد . فقط کافیست به اینترنت وصل شوید و همزمان هر مقدار که می خواهید کالا سفارش داده فرایند خرید را انجام دهید.

علاوه بر این رفتن به فروشگاههای سنتی به صرف وقت و معطلی برای طی مسیر تا رسیدن به فروشگاه را می طلبد در حالی که فروشگاه اینترنتی چنین مشکلاتی ندارد ضمن اینکه بعد از خرید تا رسیدن محصول به دستتان می توانید روند ارسال پستی آن را رصد کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها

۳- امکان مقایسه قیمت و کیفیت اجناس

زمان خرید در فروشگاه اینترنتی می توانید با تفکر و حوصله گستره وسیعی از قیمت ها را مقایسه کنید ضمن اینکه می توانید موارد مشابه از نظر کیفیت را بررسی کنید و یا با جستجو بیشتر موارد مشابه و مرغوب تر را پیدا کنید. حتی این امکان که بتوانید به صورت تخصصی نقد و بررسی محصولات را داشته باشید در برخی از فروشگاهها فراهم است.

همچنین برخی از فروشگاهها نظر کاربران با دیدگاههای مختلف درباره محصول را بازتاب می دهند که البته شاید مدیر فروشگاه موارد جانبدارانه را منعکس کند ولی با این حال از لابه لای این نظرات می توانید چیزی که مدنظرتان است را بیابید. این مقایسه قیمت و کیفیت تصمیم گیری خرید را برای مشتری آسان تر می کند.

۴- صرفه جویی در هزینه خرید

معمولا فروشگاههای اینترنتی نسبت به فروشگاههای سنتی محصولاتشان را با قیمت پایین تر عرضه کرده و گاهی با برگزاری جشنواره هایی ، تخفیف های خوبی می دهند این نوع کمپین ها و جشنواره ها فرصت خوبی برای خرید و صرفه جویی در هزینه ها می باشد. مدیران فروشگاهها برای خلاصی از محصولات باقی مانده در انبار و یا کم کردن کالاها ، اقدام به راه اندازی جشنواره های متعدد می کنند و این بهترین فرصت برای خرید می باشد.

۵- کسب اطلاعات درباره محصولات

نکته جالب اینکه برخی افراد هیچ تمایلی به خرید از فروشگاهها نداشته ولی برای اطلاع از کیفیت اجناس و قیمت آنها و نیز مقایسه کالاها به فروشگاهها سر می زنند و پس از مطلع شدن از موارد خواسته شده در بازار سنتی اقدام به خرید می کنند. برخی هم تمایلی به خرید اینترنتی ندارند و استدلال می کنند که با این کار به خریدهای اینترنت اعتیاد پیدا می کنند.

در هر حال هر نوع تفکری که داشته باشند برای بررسی کالا و خدمات و اطلاع از بازار به فروشگاههای مختلف می روند تا با اطلاع درست خرید کنند.

۶- در دسترس بودن همیشگی فروشگاه

فروشگاههای سنتی طبق قانون باید در ساعات خاصی شروع به کار کنند و با گذشت پاسی از شب تعطیل می کنند و در ایام تعطیل و مناسبت ها ممکن است اجازه بازگشایی نداشته باشند. اما فروشگاه اینترنتی در ۲۴ ساعت شبانه روز ، هفت روز هفته و ۳۶۵ روز سال همیشه باز و در دسترس است و تعطیلی برایش مفهومی ندارد.

مشتریان در هر ساعت شبانه روز که اراده کنند می توانند اقدام به خرید کنند و هیچ محدودیتی از این نظر ندارند.

۷- خلاصه مزایای فروشگاههای اینترنتی

– امتیاز ویژه سهولت خرید اینترنتی

– صرفه جویی در زمان خرید اینترنتی

– راحتی انجام فرایند خرید

– امکان جستجو محصولات و بررسی کالاها قبل از خرید

– امکان تخفیف های مناسب و یافتن کالاهایی با قیمت های کمتر

– تنوع بسیار زیاد برای خرید اینترنتی

– امکان مقایسه بین گزینه ها و محصولات  قبل از خرید

– امکان پرداخت پول به دو شیوه آنلاین و در محل

معایب فروشگاه اینترنتی

هر ساخته بشری در عین زیبایی و کمال و داشتن مزایای فراوان ، دارای نقصان و معایبی است که ممکن است به مرور تکمیل شود و یا اصلا امکان رفع آنها نباشد. فروشگاههای اینترنتی هم از این قاعده مستثنی نیست و با وجود مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد، معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:

۱- امکان تاخیر در ارسال محصولات

ممکن است برای خرید یک کالا و خدمات اینترنتی کمتر از یک ساعت و یا یک ربع وقت صرف کنید ولی دریافتش ممکن است بیش از یک روز و گاهی هفته ها طول بکشد این بستگی به اقدام فروشگاه و نیز ارسال پستی دارد. این تاخیر در ارسال مرسوله یکی از معایب خرید از فروشگاههای اینترنتی می باشد که البته برخی از این موارد ممکن است مربوط به فروشگاه و برخی خارج از اختیار فروشگاهها باشد.

این دیر رسیدن یکی از دلایل اجتناب کاربران از خرید اینترنتی است چنانکه برای خودم اتفاق افتاد و زمانی که متوجه شدم محصول بعد از ده روز به دستم می رسد خرید را لغو کردم . این ایراد برای فروشگاههای سنتی وجود ندارد و می توانید در همان لحظه خرید ، کالا را تحویل بگیرید. تحویل آنی یک حسن خوب فروشگاه سنتی است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برند سازی در کسب درآمد اینترنتی

۲- عدم لمس و مشاهده مستقیم کالا و خدمات

یکی دیگر از معایب فروشگاههای اینترنتی ملموس نبودن کالا و خدمات است . در فروشگاههای سنتی خریدار امکان مشاهده مستقیم و لمس کالا را داشته و می تواند از نزدیک آن را بررسی کرده و ببیند. برای نمونه در زمان خرید شلوار و یا پیراهن می توانید آن را ببینید و یا بپوشید که آیا اندازه شما هست یا نه؟ و یا مثلا برای خرید ابزارهای الکترونیکی آنها را بررسی و از سالم بودنشان مطمئن شوید در حالی که در خریدهای اینترنتی این امکان وجود ندارد.

درست است فروشگاههای اینترنتی شرح و تصاویری قرار می دهند ولی این نوشته ها ممکن است اغوا کننده و یا تصاویرشان گمراه کننده باشند و مشتری بعد از خرید متوجه شود که آن توضیح و تصویر هیچ تناسبی با کالای خریداری شده ندارد. این موضوع در اندازه ، رنگ ، حجم و… کالاها ممکن است باشد و آنچه که نمایش داده می شود با آنچه خریداری می شود فرق داشته باشد.

گاهی این ایرادات موجب شده تا کاربران حس خوبی نسبت به خرید اینترنتی نداشته باشند.

۳- نبود امکان تعامل و یا چانه زنی بین فروشنده و خریدار

عادت ما ایرانی ها در زمان خرید چک و چونه زدن یا همان  مُکاس ، مُماکَسَة یا چانه زنی است انگار بدون چانه زدن هیچ خرید لذتبخش نیست .در خریدهای سنتی امکان چانه زنی با فروشنده و تغییر قیمت و گرفتن تخفیف وجود دارد در حالی که در فروشگاه اینترنتی تخفیف حین خرید وجود ندارد و قیمت ها مقطوع و بدون تغییر می باشد.

۴- امکان کلاهبرداری های اینترنتی

یکی از خطرات بزرگ در خریدهای اینترنتی امکان کلاهبرداری می باشد برخی از فروشگاههای اینترنتی با هدف کلاهبرداری ممکن است ایجاد شده باشند و یا سامانه و درگاه پرداخت آنان به منظور سرقت حساب کاربران ایجاد شده و کاملا جعلی باشد.

متاسفانه کلاهبرداریهایی از این نوع به حدی زیاد است که اعتماد کاربران را به خریدهای اینترنتی کم و و همراه با بدبینی کرده است . حتی برخی از فروشگاهها حریم خصوصی کاربران را حفظ نکردند و اقدام به خرید و فروش این اطلاعات محرمانه کردند و یا به حریم خصوصی آنها تجاوز کردند .

برای کم کردن میزان کلاهبرداریهای اینترنتی باید تحقیق کرد و اینکه فروشگاه چقدر معتبر و خوشنام است و پس از اطمینان از صداقت و درستی کارشان، اقدام به دادن اطلاعات شخصی و طی فرایند خرید کرد.

سخن پایانی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی

تلاش شده تا در بیان معایب و مزایای فروشگاههای اینترنتی موارد بی طرفانه آورده شود و آنچه هست ذکر شود و نه آنچه که می خواهیم . همان طور که در بالا اشاره شد هر ساخته دست بشر دارای مزایا و معایبی در کنار هم می باشد اما با وجود برخی معایب فروشگاههای اینترنتی ، از رشد زیاد و استقبال کاربران از انها کم نکرده و اینکه زندگی در حال رشد و پیشرفت است و فروشگاه اینترنتی یکی از نتایج عینی این پیشرفت می باشد.

طبیعی است یک فناوری این معایب و محاسن را در کنار هم داشته باشد ولی مدیران فروشگاهها برای موفقیت باید معایب را به حداقل ممکن برسانند و با ایجاد زیرساخت امن ، مشتری مداری ، قیمت گذاری منصفانه ، تولید محتوای مناسب و نقد و بررسی کالا و خدمات ، فروش و کسب درآمد از اینترنت خود را افزایش دهند. هرچه درست تر و با کیفیت تر خدمات دهند موفقیت خودشان را در کسب و کار اینترنتی بیشتر تضمین خواهند کرد.  

جلب اعتماد و اطمینان کاربران و حرکت در مسیر درست و صادقانه ، کلید موفقیت مدیران فروشگاههای اینترنتی در استمرار کسب و کارشان خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.