اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی
در سالهای قبل اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی برای اکثر مدیران سایتها ناشناخته بود و حتی بسیاری از مدیران کسب درآمد اینترنتی معنا و کاربرد بازاریابی محتوا را نمی دانستند. تعجب نداشت اگر مدیران سایتها نسبت به این مفهوم مهم هیچ عکس العملی نشان نمی دادند چون آگاهی درستی از آن و اهمیتش در رشد کسب درآمد از اینترنت نداشتند.
به مرور زمان دو اتفاق جالب اتفاق افتاد و اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی بیش از گذشته خود را نشان داد اول اینکه مدیران سایتها و کسب درآمد از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده کردند و به اهمیت آن به در کسب و کارشان واقف شدند. و اتفاق دوم اینکه، بازاریابی محتوا به مرور زمان خود را به عنوان ارکان اصلی سئوی سایت نشان داد و حتی عده ای از آن به عنوان سئوی جدید نام می برند.
با وجود اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی ، باز بسیاری از مدیران در به کارگیری درست و منطقی آن در کسب و کارشان ناتوان مانده و در واقع بازاریابی محتوا را درست و کامل رعایت نمی کنند در این مقاله ضمن بیان اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی به برخی اشتباهات عمده در زمینه بازاریابی محتوا نیز اشاره خواهد شد. (تکنیک فروش و بازاریابی)
شیوه اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی
اگر اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی لحاظ نشود نه تنها سود دهی مناسب نداشته که کسب و کار با شکست مواجه خواهد مواردی که باید در بازاریابی محتوا لحاظ شود عبارتند از:
۱- ایجاد تناسب محتوا با مخاطبان
اولین ، رایج ترین و کلیدی ترین اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی تولید محتوا متناسب با مخاطب است. اشتباه بزرگی است اگر در بازاریابی محتوا،تولید محتوا بدون در نظر گرفتن مخاطبان باشد. بیایید واقعیت اینکه، تولید محتوای اختصاصی کار بسیار سختی است. محتوای تولید شده در بازاریابی محتوا باید متناسب با مخاطبان هدف باشد. ممکن است محتوایی که تولید کرده اید خیلی هم عالی باشد و هزینه و وقت زیادی هم در تولید آن صرف کرده اید. اما اگر مخاطب خود را نداشته باشد فایده ای ندارد.
برای شناخت مخاطبان خود می توانید در انجمن ها و فروم های گفت و گو و شبکه های اجتماعی سرک بکشید و ببینید مخاطبانتان دقیقا چه سوالاتی در نظرشان است و راجع به چه چیزهایی صحبت می کنند. شما باید سعی کنید محتوایی تولید کنید که نیاز مخاطبانتان را به خوبی برطرف کند.
هر کسب و کار و کسب درآمد از اینترنتی که متناسب با نیاز مشتری نباشد به شکست منجر می شود.
۲- برنامه ریزی صحیح در توزیع محتوا
در کنار تولید محتوا ، توزیع محتوا هم اهمیت دارد . بسیاری از بازاریابان می دانند که برای توزیع محتوا باید وقت بیشتری بگذارند ولی متاسفانه بیشتر وقت خود را روی تولید محتوا می گذارند. وقتی شما یک مقاله ای می نویسید و فقط در سایت خود منتشر می کنید بعید است بتوانید پیام خود را به مخاطبان بیشتری القا کنید و به هدفتان در بازاریابی محتوا برسید. بهتر است برای توزیع محتوای خود استراتژی و برنامه ریزی صحیح داشته باشید.
راه حل و شیوه توزیع محتوا چگونه است؟
مثلا انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک،توئیتر، گوگل پلاس و لینکدین و یا پیام رسان های موبایلی مثل تلگرام و لاین و وایبر می تواند به موفقیت شما در بازاریابی محتوا کمک کند. طی تحقیقات به عمل آمده اکثر بازاریابان ۸۰ درصد از وقت خود را صرف تولید محتوا و ۲۰ درصد از آن را به توزیع محتوا اختصاص می دهند که در واقعیت باید برعکس باشد.
۳- رعایت اعتدال و تمرکز کافی روی سئو
همانطور که می دانید بازاریابی محتوا نوعی سئو است و در آینده ای نه چندان دور به بخش جدایی ناپذیر در بهینه سازی سایت تبدیل خواهد شد. بسیاری از مخاطبان شما که از طریق موتورهای جست و جو به محتوای سایت شما هدایت می شوند در واقع در بیشتر مواقع از طریق کلید واژه هایی که شما در محتوای خود به کار برده اید وارد سایت شما می شوند. شناخت کلمات کلیدی اصلی و به کار بردن آنها در محتوا، یکی از اجزای اصلی در بازاریابی محتوا است.
ولی این دلیل نمی شود که شما بیش از حد روی کلید واژه های مرتبط با محتوای خود تمرکز کنید و از هدف اصلی خود یعنی تولید محتوای حرفه ای برای مخاطبانتان و رفع نیاز و جذب آن ها دور شوید. بنابر این تمرکز بیش از حد روی سئوی سایت خوب نیست. و از طرفی نادید گرفتن سئو هم می تواند به ضرر شما باشد. به خاطر اینکه همیشه و در هر حال بخش عظیمی از مخاطبان سایت های بزرگ و تجاری را موتورهای جست و جو تشکیل می دهند.
۴- آپدیت یا به روز کردن محتواهای قدیمی
یکی دیگر از اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی توجه به محتواهای قدیمی است. در واقع، یکی از بهترین و کم هزینه ترین کارها در بازاریابی محتوا تولید مجدد یا آپدیت محتوا است. برای موفقیت در بازاریابی محتوا ضروری است که محتواهای قدیمی خود را آپدیت کنید و آن ها را دوباره در جاهای دیگر توزیع کنید.
ترفندهای زیادی برای این کار وجود دارد لذا برای آپدیت محتواهای قدیمی می توانید تغییراتی را در آن ها انجام دهید. مثلا در یکی از مقالات سایت خود که ترفند های بازاریابی در اینستاگرام را گفته بودید بیایید یک پاراگراف برای یک ترفند جدید در بازاریابی در اینستاگرام برای آن مطلب بنویسید. یا می توانید مطالب جدید خود را به صورت صوت و فیلم در مطالب قبلی خود قرار دهید. بعد از ویرایش و آپدیت محتوای قدیمی بهتر است آن ها را در شبکه های اجتماعی قدیمی و پلتفرم های جدید دوباره منتشرش کنید. بهینه سازی مجدد محتوا در بالا رفتن رتبه آن در موتورهای جسب و جو بسیار تاثیر گذار است.
۵- توجه به تولید محتوای ارزشمند
تولید محتوا خوب است ولی نه هر محتوایی . همیشه به فکر این نباشید که صرفا یک محتوایی تولید کنید و در سایت خود منتشرش کنید و با این کار رفع تکلیف کرده باشید. متاسفانه امروزه چیزی که در سایت ها به چشم نمی خورد محتوای ارزشمند است. عدم تولید محتوای ارزشمند یکی از مواردی است که بسیاری از تولید کنندگان محتوا در آن ناتوان هستند.
توجه داشته باشید، محتوایی که می نویسید باید حرف جدیدی بزند یا اینکه دسته کم برای مخاطبان شما تازگی داشته باشد. بیشتر محتواهای تولید شده در سایت ها و وبلاگ خوانده نمی شوند. کسی آن ها را لایک نمی کند و توسط افراد به اشتراک گذاشته نمی شوند. لینکی هم به آنها داده نمی شود. شما جزء این دسته از سایت ها نباشید که کارشان فقط تولید محتوا است و هیچ ارزشی در محتواهایشان دیده نمی شود.
۶- داشتن هدفمندی محتوا
توصیه می شود که هدف خود را از بازاریابی محتوا بدانید. چرا محتوا تولید می کنید؟ به عنوان مثال اگر هدفتان از تولید محتوا شناساندن برند خود به مشتری و یا کسب درآمد از اینترنت است بازاریابی محتوا می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. ولی اگر هدف شما افزایش ترافیک سایت و فروش بیشتر محصولات سایتتان است این روش برای شما چندان هم خوب نیست! چون بخش عمده ای از محتوایی که تولید می کنید باید دارای هدف خاصی باشد. باید روی فراخوان به اقدام به صورت حرفه ای تر کار کنید که محتوایی که برای این کار تولید کرده اید اثر بخشی بیشتری داشته باشد. در این صورت می توانید بازگشت سرمایه خود را به درستی محاسبه و پیگری کنید.
توصیه پایانی در اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی
در این مقاله تلاش شد تا توصیه های کاربردی و تجربه شده ارائه شود و از تکرار اشتباهات در بازاریابی محتوا اجتناب کنید و اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی را جهت موفقیت باید درک کنید. اگر مجموعه این توصیه ها را در بازاریابی محتوای خود لحاظ نکنید ممکن است اثر بخشی آن به طور کامل از بین برود.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که با توجه به وقت و هزینه ای که صرف تولید محتوا می کنید هرگونه تلاش برای افزایش کارایی می تواند به نفع شما باشد. باید بدانید که از هر فرصتی می توان به نفع خود و کسب درآمد از اینترنت و یا توسعه کسب و کار استفاده کرد.