X

وبینار webinar یا سمینار آنلاین چیست؟

وبینار یا سمینار و کنفرانس های آنلاین و اینترنتی در سالیان اخیر در حال گسترش است . با توسعه و بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت این نوع همایش و آموزش های آنلاین که اتفاقا کاملا به صرفه هم می باشد ، طرفداران زیادی پیدا کرده است. . علاوه بر اینها کنفرانس های آنلاین راهی نوین برای کسب درآمد اینترنتی می باشد .

توجه کنید که بسیاری از افراد با برگزاری وبینار به کسب درآمد از اینترنت می پردازند . امروزه به دلیل استقبال مردم و تاثیر فراوان ، یک راهکار رو به رشد در دنیای پیشرفته امروزی محسوب می شود .در معرفی و تعریف وبینار webinar می گویند ، سمیناری است که به شکل آنلاین برگزار می‌شود . یعنی سخنران یا مدرس پشت کامپیوتر یا لپ تاپ خودش می‌نشیند و تدریس می‌کند . شرکت‌کنندگان هم در آن‌سوی خط ، صدای او را می‌شنوند و تصویر درس‌های او را می‌بینند .

در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا به این پرسش جواب دهم که وبینار webinar یا سمینار آنلاین چیست؟ و اینکه سمینار آنلاین چگونه باید برگزار شود . تا پایان این مقاله همراه باشید .

تعریف وبینار یا سمینار آنلاین

وبینار یک ترند جهانی در زمینه برگزاری سمینار به‌صورت اینترنتی و برخط است . در حال حاضر رشد گسترده‌ای داشته و دلیل این موضوع وجود ویژگی‌های منحصر به فرد آن است که موجب علاقه‌مندی هزاران نفر به برگزاری سمینار به این شکل شده است .

وبینارWebinar  یا سمینار مبتنی بر وبWeb-based seminar  که به عنوان سمینار آنلاین نیز شناخته می‌شود ، یک شیوه برگزاری سمینار یا کنفرانس به‌صورت همزمان و بدون وقفه زمانیReal-time  بر بستر اینترنت برای گروه بزرگی از مخاطبان است .

قبلا امکان مشاهده یک سمینار به‌صورت اینترنتی ، توسط بسترهای پخش زندهLive-stream  فراهم شده بود که ارسال اطلاعات در این حالت به‌صورت یک‌طرفه و با یک وقفه زمانی صورت می‌گرفت . اما امروزه با پیدایش بسترهای جدید ارتباط اینترنتی ، علاوه بر ارتباط بین بیش از ۲ نقطه ، ارسال و دریافت اطلاعات به‌صورت دوطرفه و بدون وقفه نیز فراهم است . لذا به‌ شکل قابل‌توجهی شیوه برگزاری سمینارها بهبود یافته است .

در این حالت ارائه‌دهنده و شرکت‌کننده‌ به‌صورت همزمان در محیط وبینار آنلاین می‌شوند . ارائه‌دهنده با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در این بسترها فراهم است ، سمینار خود را به‌صورت اینترنتی برگزار می‌کند .

از امکاناتی که برای ارائه و تبادل اطلاعات در اختیار کاربر قرار می‌گیرد ، می‌توان به ارسال صدا و تصویر ، بارگذاری فایل ، نمایش ویدئو و اشتراک‌گذاری دسکتاپ نیز اشاره کرد . شرکت‌کنندگان نیز در صورت نیاز از طریق قسمت گفتگو یا اشتراک صدا و تصویر می‌توانند نظر یا سوال خود را مطرح کنند .

برای شرکت در وبینار ، چه به‌عنوان میزبان و چه به‌عنوان شرکت‌کننده ، تنها نیاز به یک دستگاه متصل به اینترنت سرعت بالا دارید . همچنین تهیه یک میکروفون یا هدست مناسب ، برای دریافت بهتر صدای شما توسط سایر افراد، توصیه می‌شود .

برخی کاربردهای وبینارها

در نگاه کلی ، وبینار کاربردهای بسیار زیادی دارد . برگزاری وبینار رایگان یا پولی با اهداف خاصی برگزار می شود . می‌توانید با استفاده از آن در پیشبرد اهداف خود پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کنید . ضمن اینکه امروز یکی راههای کسب درآمد اینترنتی برای افراد و موسسات هم شده است  . برخی از کاربردهای رایج برای وبینار شامل کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها هستند که با اهداف آموزش، بازاریابی و تبادل اطلاعات علمی برگزار می‌شوند . با این مقدمه برخی از کاربردهای آن عبارتند از :

۱- آموزش و برگزار کارگاههای آموزشی

وبینار یک انتخاب مناسب برای افرادی است که قصد برگزاری کارگاه‌های آموزشیWorkshop  را دارند . این کارگاه‌ها با یک موضوع مشخص برگزار می‌شوند و مدت زمان آنها معمولا بین ۹۰ تا ۲۴۰ دقیقه است . می‌توانید با برگزاری کارگاه خود به شکل وبینار ، رویدادی با مقیاس بزرگتر و تعداد شرکت‌کننده بیشتر را برگزار کنید . همچنین با کمک ابزار و امکاناتی که در این بستر در اختیار شما قرار گرفته است به‌راحتی در انتهای رویداد به سوالات افراد پاسخ دهید .

توجه کنید که یکی از رایج‌ترین انواع وبینارها ، همین وبینارهای آموزشی است که با هدف آموزش ، انتقال دانش و ارائه اطلاعات کاربردی به شرکت‌کنندگان برگزار می‌شوند . بسیاری از موسسات آموزشی ، دانشگاه‌ها و مدرسان برای آموزش موضوعات مختلف ، یک یا چند وبینار برگزار می‌کنند . مثلا ، استادان دانشگاه‌ برای آموزش‌دادن موضوعات درسی ، علمی و پژوهشی ، وبینارهای مختلفی را ارائه می‌دهند .

البته کیفیت ارائه آموزش‌ها در وبینارهای آنلاین ، بسته به پلتفرم مورد استفاده و امکانات نرم‌افزار می‌تواند متفاوت باشد . دارا بودن امکانات مختلف ، در بالا رفتن کیفیت این سبک از وبینارها اثرگذار است . قابلیت تخته وایت برد برای آموزش بهتر ، امکان ضبط وبینارها ، قابلیت اشتراک‌گذاری و همچنین ویرایش فایل‌ها از جمله ویژگی‌های پلتفرم هستند که به مدرسان و معلمان آموزشی کمک می‌کند تا مطالب را بهتر منتقل کنند .

۲- وبینارهای تبلیغاتی و بازاریابی

کاربرد وبینار در بازاریابی ، زمانی است که قصد معرفی محصول خود را دارید . به‌راحتی یک جلسه آنلاین برگزار کرده تا افراد بتوانند تمامی سوالاتشان را درباره محصول بپرسند و پاسخ آن را دریافت کنند . این کار تاثیر زیادی روی افزایش مشتریان و کسب درآمد از اینترنت دارد . چون معمولا تبلیغات ویدیویی و زنده بیشترین تاثیر را روی کاربران می‌گذارند .

همچنین برگزاری انواع وبینارهای کسب درآمد اینترنتی و بازاریابی کمک می‌کند تا بتوانید یک رابطه بلندمدت را با مشتریان داشته باشید . پاسخ دادن به سوالات مشتری نشان‌دهنده اهمیتی است که برای مشتریان خودتان قائل هستید . به این ترتیب اعتمادشان را جلب خواهید کرد . علاوه بر این می‌توانید معرفی و نمایش دموی محصولات خود را انجام دهید .

این شیوه برگزاری سمینار آنلاین خیلی فراگیر شده است . چون بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود ، رویدادهایی را به‌صورت وبینار برگزار می‌کنند . این سبک از رویدادهای آنلاین که وبینارهای تبلیغاتی و بازاریابی نام دارند ، با هدف جذب مخاطب جدید ، برندسازی و افزایش فروش محصولات و خدمات و کسب درآمد اینترنتی بالا برگزار می‌شوند . در این دست از وبینار‌ها ، معمولآ پیش‌نمایشی از محصولات و ویژگی آنها نمایش داده شده و به پرسش شرکت‌کنندگان پاسخ داده می‌شود.

بسیاری از سازندگان گوشی‌های موبایل و شرکت‌های فناوری برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود ، وبینار هایی را با هدف تبلیغات و بازاریابی برگزار می‌کنند . به‌عنوان مثال ، شرکت اپل پس از شیوع گسترده کرونا در جهان ، مراسم‌های رونمایی از محصولات جدید را فقط به‌صورت وبینار برگزار می‌کند .

وبینارهای تبلیغاتی و بازاریابی معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ و با هدف جذب مخاطبان جدید ، برندسازی و افزایش فروش محصولات برگزار می‌شوند . توجه کنید که کسب درآمد با وبینار یا وبینار مارکتینگ اغلب با این دیدگاه یعنی تبلیفات و بازاریابی صورت می گیرد .

۳- وبینارهای نقد و بررسی

دسته‌ای دیگر از برگزاری گردهمایی آنلاین ، وبینارهای نقد و بررسی هستند . در این نوع وبینارها ، معمولاً کارشناسان و افراد صاحب‌نام به نقد و بررسی یک موضوع مشخص ، مجموعه‌ای از محصولات ، کتاب‌ها و فیلم‌ها می‌پردازند . وبینارهای نقد و بررسی نسبت به دو مورد قبلی تخصصی‌تر به حساب می‌آیند . معمولاً کارشناسان و افراد خبره در این رویدادها شرکت می‌کنند .

هدف از برگزاری وبینارهای نقد و بررسی این است که اطلاعات مخاطبان در مورد موضوع مورد بحث افزایش یابد . به عبارتی ، افراد بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به مسائل مورد بحث یا خرید محصولات تصمیم‌گیری کنند . ناگفته نماند که تعداد وبینارهای نقد و بررسی ، بسیار کمتر از دو نوع دیگر است .

۴- وبینارهای علمی و تحقیقاتی

موسسات و سازمان‌های تحقیقاتی ، دانشمندان و محققان معمولا پس از انجام مطالعات و کسب دستاوردهای جدید ، نتایج خود را در قالب وبینار به اشتراک می‌گذارند . به این نوع سمینارهای آنلاین ، وبینارهای علمی و تحقیقاتی گفته می‌شود . از جمله اهداف وبینارهای علمی و تحقیقاتی می‌توان به اشتراک‌گذاری نتایج جدید تحقیقاتی ، تبادل نظر و بحث‌های علمی و آگاهی از دستاوردهای جدید اشاره کرد .

محاسن و مزایای وبینارهای اینترنتی

مزایای متعدد وبینار که شیوه ارائه محتوا و برگزاری رویداد به این شکل را بهبود می‌دهند ، موجب شده وبینارها جایگزین مناسبی برای سمینارهای حضوری و سنتی باشند . از جمله این مزایا می‌توان به امکان شرکت در رویداد صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی ، ابزار تعامل و ارتباط موثر با شرکت‌کنندگان ، قابلیت‌های کاربردی جهت ارائه محتوا ، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان اشاره کرد .

با این مقدمه برخی از مزایای وبینارها و تاثیر آن‌ها بر کیفیت رویداد عبارتند از :

۱- حضور در وبینارها از هر نقطه دنیا

شرکت‌کنندگان از هرکجای دنیا که بخواهند می‌توانند در سمینار آنلاین شرکت کنند . آسان بودن حضور در رویداد ، یک عامل موثر در افزایش علاقه‌مندی و تمایل افراد به شرکت یا عدم شرکت در رویداد است . یعنی با استفاده از بسترهای برگزاری وبینار ، افراد می‌توانند بدون حضور در مکان واقعی سمینار در رویداد شرکت کنند . به بیانی دیگر امکان حضور آنلاین افراد در وبینار از سراسر دنیا و از هر مکانی ، صرف‌نظر از فاصله جغرافیایی آنها ، فراهم شده است .

امکان برقراری ارتباط با هزاران نفر از سراسر دنیا ، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به‌ویژه در زمینه‌های علمی بسیار کمک‌کننده باشد . چون افراد بسیاری ، علاقه‌مند به شرکت در سمینار به این شکل هستند . همچنین امکان بهره‌مندی از حضور افراد معتبر و مجرب جهانی نیز جهت ارائه محتوا برایتان فراهم است . در صورت برگزاری وبینار آموزشی ، دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتری از سراسر کشور می‌توانند مخاطب رویداد تان باشند .

۲- تعامل کامل با شرکت‌کننده و مخاطبان

می توان با شرکت‌کننده در وبینار تعامل ایجاد کردwebinar engagement  . یعمی از قابلیت‌های کلیدی وبینار ، می‌توان به تعاملی بودن آن اشاره کرد . به این معنا که کاربران می‌توانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند . این ابزار امکان ارائه و دریافت اطلاعات و تبادل نظر درباره آن را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کنند . چون شامل ارتباطات دو طرفه بر پایه نوشتار ، صدا ، تصویر و اسلاید هستند . لذا بحث و تبادل نظر پیرامون محتوای وبینار را به‌صورت همزمان برای ارائه‌‌دهنده و شرکت‌کننده امکان‌پذیر می‌کنند .

همچنین امکان اشتراک دسکتاپ و ارائه فایل‌های پاورپوینت ، ورد ، پی دی اف ، فیلم و عکس را نیز در اختیار افراد حاضر در وبینار قرار می دهد . علاوه بر آن ، ابزار چت نیز برای پرسش و پاسخ در وبینار در اختیار قرار داده شده و موجب می‌شود که فرایند پرسش و پاسخ بعد از سمینار بسیار راحت‌تر صورت پذیرد . هدف این است که ، افراد حاضر در وبینار بتوانند به‌راحتی و در یک نوبت سوالات خود را پرسیده و پاسخ آن را نیز دریافت کنند .

۳- اشتراک‌گذاری منابع

می‌توانید همایشی را که برگزار کرده‌اید ، ذخیره کنید و فیلم آن را به شکل یک بسته‌ آموزشی بفروشید یا ارائه دهید . بنابراین قابلیت به اشتراک گذاشتن محتوای ارائه شده در وبینارها از دیگر ویژگی‌ها و مزایای بسیار مهم این بستر است . نبود امکان اشتراک‌گذاری محتوای سمینار که افراد همواره با آن روبرو بوده‌اند در این بستر حل شده است .

می‌توانید تمامی منابع خود ازجمله فایل ، فیلم و … را با کاربران به اشتراک بگذارید . دسترسی شما به تمامی منابع در زمان برگزاری رویداد ، کیفیت ارائه را افزایش می‌دهد . لذا می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین پاسخ را به کاربران خود ارائه دهید و در نهایت سمینار آنلاین کاملی داشته باشید .

۴- صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با برگزاری وبینار در زمان خود صرفه جویی کنید . برگزاری وبینارها در مقایسه با رویدادهای حضوری با هزینه کمتر و کاملا مقرون‌به‌صرفه قابل انجام است . بنابراین شما را از فراهم کردن امکانات برگزاری سمینار مانند سالن ، تجهیزات صدا و تصویر گسترده ، دیتاپروژکتور ، پذیرایی و… بی‌نیاز می‌کند . هزینه اجاره سالن ، استخدام مجری ، مشکلات حضوری مانند پذیرایی و پارکینگ و … ندارید .

هیچ نیازی نیست برای برگزاری وبینارها ، هزینه‌ای صرف ظاهر ، لباس ، گریم ، آرایش ، دکور ، نورپردازی و … کنید . تنها چیزی که لازم دارید یک کامپیوتر ، تصاویر اسلایدهای درس ، یک میکروفن و یک خط اینترنت پرسرعت و مطمئن است . تمام کارهای لازم به کمک اینترنت انجام می‌شود .

بعد از مزیت هزینه های سمینار ، دومین مزیت آن صرفه‌جویی در زمان است . این کار موجب می‌شود افراد زمان زیادی را برای رفت و آمد صرف نکنند . همچنین می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز و ایام هفته در رویداد شرکت کنند و هزینه کمتری برای  ایاب و ذهاب بدهند . دیگر مزیت برگزاری رویداد به این شیوه‌ ، کاهش چشمگیر حجم فعالیت و نیروی اجرایی است . افزاد زیادی جهت تهیه مقدمات ، فرایند اجرای برنامه و بعد از آن درگیر کار نیستند .

توجه کنید که وب‌سایت‌هایی زیادی هستند که کارشان ارائه خدمات وبینار است . بسته به نوع کار و تعداد شرکت‌کنندگان ، می‌توانید از خدمات رایگان یا پولی چنین وب‌سایت‌هایی استفاده کنید .

۵- امکان ضبط ویدیویی جلسات

یکی دیگر از ویژگی‌ رویدادهای آنلاین ، امکان ضبط جلسات است . در واقع ، کاربران با پلتفرم‌های مختلف می‌توانند وبینارها را ضبط و در زمانی دیگر ، مجددا مشاهده کنند . این مزیت ، به شرکت‌کنندگان در وبینارها کمک می‌کند تا مطالب و موضوعات بحث شده در رویداد را با دقت و جزئیات بیشتری مشاهده کنند .

علاوه بر این ، ارائه‌دهندگان وبینارها می‌توانند جلسات را ضبط کنند تا افرادی که امکان حضور در رویداد را نداشتند نیز بتوانند از مطالب گفته شده بهره ببرند . البته رویدادها باید در بستر پلتفرم‌هایی برگزار شوند که به قابلیت ضبط ویدیو مجهز هستند .

۶- امکان حضور تعداد زیادی از مخاطبان

امروزه، افراد بیشتر ترجیح می‌دهند که به‌جای رفتن به سمینار ، در یک وبینار شرکت کنند . به بیانی دیگر، تعداد شرکت کنندگان در وبینارها بسیار بیشتر از سمینارها است . افراد از هر نقطه جغرافیای می‌توانند در رویداد‌های آنلاین شرکت کنند.

سمینارهای سنتی به‌صورت حضوری هستند و این امکان وجود ندارد که شرکت‌کنندگان بیشتر از ظرفیت سالن ، در همایش شرکت کنند . اما در وبینارها ، محدودیت کمتری در ظرفیت تعداد شرکت‌کنندگان در رویداد وجود دارد . لذا کاربران بیشتری می‌توانند در این نوع گردهمایی‌ها حضور پیدا کنند .

معایب وبینارها

با وجود مزایای بسیار وبینار ، وابستگی آن به اینترنت می‌تواند به‌عنوان یک ضعف مطرح شود . چرا که نیازمند اینترنت با سرعت بالا است و درصورتی‌که اینترنت از سرعت نسبتا پایینی برخوردار باشد یا دچار قطعی شود ، نمی توان سمینار آنلاین را با کیفیت مطلوب برگزار کرد . با این مقدمه مهمترین معایب و ایرادات وبینارها عبارتند از :

۱- مشکلات فنی

یقینا یکی از مهم‌ترین معایب وبینار ها ، مشکلات فنی است که در حین برگزاری رویداد به وجود می‌آید . از جمله مهمترین مشکلات فنی وبینارها می‌توان به مشکل اتصال پایدار به اینترنت ، مشکلات زیرساختی پلتفرم مورد استفاده و اختلال در صدا و تصویر اشاره کرد .

بخشی از این مشکلات مانند ضعیف‌بودن اینترنت مربوط به کاربر است . بخشی دیگر نیز به زیرساخت‌های فنی ارائه‌دهندگان وبینار بر می‌گردد . بهترین راهکار برای کم‌کردن مشکلات فنی ، استفاده از یک پلتفرم قدرتمند است که در هنگام برگزاری رویداد کمترین اختلال فنی را داشته باشد . همچنین به‌طور همزمان تعداد زیادی از افراد بتوانند در وبینار شرکت کنند .

ایجاد مشکلات فنی در هنگام برگزاری وبینارها ، یکی از مهم‌ترین معایب وبینارها است . اما برگزارکنندگان با انتخاب پلتفرم مناسب می‌توانند این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کنند .

۲- کاهش سطح تعامل و ارتباط‌گیری مخاطبان و افراد با یکدیگر

یکی دیگر از معایب وبینارها این است که سطح تعامل بین سخنرانان و شرکت‌کنندگان در رویداد کاهش پیدا می‌کند . مخاطبان و افراد به خوبی نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . با کاهش سطح تعامل بین شرکت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان ، احتمالا سطح انسجام جلسه نیز کاهش می یابد .

برگزارکنندگان وبینار برای غلبه بر این مشکل می‌توانند از شرکت‌کنندگان بخواهند که نظرات خود را در طول رویداد بیان کنند یا در انتهای وبینار به سوالات کاربران پاسخ بدهند .

۳- پایین بودن یا کاهش تمرکز

یکی دیگر از معدود معایب مهم وبینارها این است که شرکت‌کنندگان در وبینار در مقایسه با افراد حاضر در سمینارها تمرکز کمتری دارند . این موضوع می‌تواند روی درک بهتر رویداد نیز تاثیر منفی داشته باشد . کاربران برای حل‌کردن این مشکل ، بهتر است در یک مکان خلوت و بدون هیاهو در وبینار حضور پیدا کنند تا سطح تمرکزشان کاهش پیدا نکند .

شرایط برگزاری وبیناری موفق و تاثیرگذار

هدف غایی برگزاری بینارها اعم از آموزشی ، بازاریابی ، کسب درآمد اینترنتی ، نقد و بررسی ، تبلیغاتی ، توسعه و علاقه به کسب و کار اینترنتی  و.. ، هرچه باشد ، مهم این است که خوب برگزار شود . شرایط برگزاری همایش به عوامل متعددی بستگی دارد و شخص برگزار کننده باید دارای علم و دانش و تسلط کامل بر موضوع را داشته باشد .

موضوع سمینار آنلاین باید جالب توجه ، جذاب ، کاربردی و راهگشا بوده و مخاطب را جذب کند . یعنی موضوعات طوری انتخاب شود که با استقبال کاربران جنبه درآمدزایی یا آموزشی بالا داشته باشد . طبیعتاً برای این‌که وبینارهای موفقی برگزار کنید لازم است مخاطبان شما را بشناسند . یعنی زمانی می‌توانید سمینار آموزشی موفقی برگزار کنید که ابتدا وب‌سایت ، کانال یا اینستاگرام یا برنامه رادیو تلویزیونی موفقی داشته باشید و بدانید که مخاطبان شما را می‌شناسند و از آموزش‌های شما استقبال می‌کنند .

با این مقدمه ، مهمترین گام های برگزاری یک رویداد آنلاین موفق عبارت اند از :

۱- مشخص کردن هدف و موضوع

هر فرد یا سازمانی ، وبینارها را با اهداف مختلفی برگزار می‌کنند . در نتیجه ، اولین گام در برگزاری وبینارها این است که کاربران هدف خود را مشخص کنند . در بالا انواع وبینار بر اساس هدف دسته‌بندی کرده‌ام که‌ به‌طور خلاصه عبارت‌ انداز :

– آموزشی .

–  تبلیغاتی و بازاریابی .

– وبینارهای نقد و بررسی .

– وبینارهای علمی و تحقیقاتی .

– و… .

در اولین گام از برگزاری وبینارها ، باید هدف مشخص شود . کاربران معمولا با در نظر گرفتن اهدافی مانند آموزش ، تبلیغات و بازاریابی ، نقد و بررسی و ارائه موضوعات علمی و تحقیقاتی وبینار برگزار می‌کنند .

۲- سازماندهی گروه برگزار کننده وبینارها

دومین گام مهم در مبحث آموزش برگزاری وبینارها این است که تیم‌ اجرایی کار انتخاب و سازماندهی شود . در برگزاری وبینارها ، معمولا گروهی از افراد با یکدیگر همکاری کرده تا یک رویداد آنلاین موفق برگزار کنند . از این رو ، برگزار کننده اصلی وبینار باید مدیریت خوبی داشته باشد و بتواند تیم‌ها و افراد درگیر در وبینار را سازماندهی کند .

البته در سمینارها هم باید تیم برگزارکننده سازماندهی شود و از این نظر ، وبینار و سمینار تفاوتی با یکدیگر ندارد . از جمله تیم‌ها و افرادی که در برگزاری وبینارها نقش دارند ، عبارت‌اند از :

– سازمان‌دهند‌ه اصلی برگزاری وبینار .

– ارائه‌دهنده اصلی یا تیم ارائه‌دهندگان سمینار آنلاین .

– تیم پشتیبانی .

سازمان‌دهنده اصلی ، وظایفی مانند مدیریت کار از جمله هماهنگ‌کردن تیم‌ها ، انتخاب موضوع ، تاریخ و زمان برگزاری وبینار را بر عهده دارد . ارائه‌دهنده یا سخنران نیز وظیفه دارد تا در مورد موضوع وبینار صحبت کند و مطالب مورد نظر را برای شرکت‌کنندگان ارائه دهد . علاوه بر این ، در هنگام برگزاری وبینارها به یک تیم پشتیبانی هم نیاز است تا در صورت به وجود آمدن مشکلات و چالش‌ها ، موارد را حل کنند .

۳- تولید محتوای مورد نیاز

از گام‌های اساسی در برگزاری وبینارها ، تولید و آماده‌سازی محتوا های مورد نیاز وبینار است . برگزارکنندگان برای اینکه وبیناری موفق داشته باشند ، باید محتواهای جذاب و کاربردی آماده کنند . محتواهایی که بر اساس تجربه‌ آماده می‌شوند ، معمولاً با استقبال خوبی مواجه می‌شوند .

ارائه محتواهای از جنس تجربه می‌تواند سطح کیفی برگزاری وبینارها را به خوبی افزایش دهد . همچنین شرکت‌کنندگان به اطلاعات مهم و کاربردی دسترسی داشته باشند . به عنوان مثال ، برگزارکنندگان وبینارهای آموزش کسب درآمد اینترنتی برای اینکه رویداد‌ آنلاین موفقی داشته باشند ، بهتر است از تجربه‌های خود در کسب و کارهای اینترنتی صحبت کرده و از کلی‌گویی مفاهیم  پرهیز کنند .

تولید محتوای جذاب و کاربردی می‌تواند روی افزایش سطح کیفی وبینارها تاثیر مستقیم داشته باشد و شرکت‌کنندگان از اطلاعات مهم و کاربردی بهره‌مند شوند . محتواهای از جنس تجربه می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد .

۴- فراهم کردن فایل‌های مورد نیاز برای ارائه وبیناری موفق

چهارمین قدم برای برگزاری وبیناری موفق این است که تیم برگزار کننده ، فایل‌های ارائه وبینار را با توجه به محتواهای تولید شده آماده کنند . مثلا ، سازمان‌‌دهنده اصلی بهتر است که فایل‌های تولید محتوا را در قالب پاورپوینت ، اینفوگرافیک ، فیلم، صدا و … برای ارائه‌دهنده یا گروه ارائه‌دهندگان وبینار آماده کنند . البته این کار معمولا با مشورت سخنران و ارائه‌دهنده اصلی وبینار صورت می‌گیرد .

۵- انتخاب پلتفرم مناسب برای برگزاری سمینار آنلاین

کاربران برای برگزاری رویداد و گردهمایی به‌صورت آنلاین ، باید پلتفرمی مناسب و قدرتمند انتخاب کنند . برای برگزاری وبینارها ، پلتفرم‌های رایگان و غیررایگان زیادی وجود دارند که افراد می‌توانند وبینارهای خود را در بستر آنها برگزار کنند .

با این حال بهتر است که وبینارها در بستر پلتفرم‌هایی برگزار شود که از زیرساخت‌های قدرتمندی بهره می‌برد و امکانات مناسبی دارند . انتخاب پلتفرم قدرتمند و با امکانات مناسب ، یکی از الزمات مهم برای برگزاری وبینارها است .

۶- تعیین دقیق تاریخ و زمان برگزاری وبینارها

برگزارکنندگان وبینارها باید توجه داشته باشند که در شیوه برگزاری وبینار ، مشخص‌کردن تاریخ و زمان دقیق بسیار مهم است . در واقع ، برگزارکنندگان وبینارها بهتر است که رویداد خود را زمانی برگزار کنند که امکان حضوری حداکثری شرکت‌کنندگان در رویداد وجود داشته باشد . برای مثال ، افراد و تیم‌های برگزاری می‌توانند رویدادهای خود را پس از پایان یافتن ساعات کاری کارمندان و افراد شاغل برگزار کنند .

برگزارکنندگان باید زمانی را برای برگزاری وبینارهای خود در نظر بگیرند که بیشتر مخاطبان بتوانند در رویداد حضور پیدا کنند .

۷- تهیه تجهیزات و زیرساخت‌های ضروری سمینارهای آنلاین

یکی دیگر از مراحلی که باید در برگزاری وبینارهای موفق به آن توجه کرد این است که افراد باید تجهیزات مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم برای این کار را آماده کنند . در واقع ، بدون تجهیزات مناسب و آماده‌نکردن زیرساخت‌های لازم ، امکان برگزاری رویدادهای آنلاین وجود ندارد .

برخی از مهمترین تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای وبینارهای موفق عبارت‌انداز :

– ایجاد صفحه‌ ثبت‌نام برای کاربران در پلتفرم‌هایی مانند محیط آنلاین .

– تهیه‌ لپ‌تاپ ، کامپیوتر یا گوشی موبایل .

– داشتن اینترنت پرسرعت و با کیفیت .

– استفاده از دوربین باکیفیت و مناسب .

– آماده‌سازی و دکوراسیون محل برگزاری سمینار اینترنتی .

– استفاده از هدفون یا هدست با کیفیت و به روز .

توجه کنید که قبل از شروع وبینار ، هر کدام از تجهیزات مانند دوربین یا تجهیزات صدا را از نظر سالم بودن بررسی کنید . برای اینکه در هنگام برگزاری رویداد ، مشکلی ایجاد نشود . همچنین قبل از برگزاری ، از شارژ کامل تجهیزات الکترونیکی مطمئن شوید .

۸- انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی سمینار آنلاین

پس از مشخص کردن تاریخ و زمان دقیق برگزاری و همچنین آماده‌کردن زیرساخت‌های اولیه ، باید رویداد را تبلیغ کنید . چون مخاطبان هدف باید از زمان برگزاری آن مطلع شوند . در واقع باید بازه زمانی کافی را برای تبلیغات در نظر بگیرید تا بیشتر مخاطبان ، از زمان برگزاری رویداد اطلاع یابند .

توصیه می شود که برای افزایش کارایی ، برگزارکنندگان وبینارها باید به خوبی رویداد خود را تبلیغ کنند . هدف این که بیشتر مخاطبان از زمان برگزاری رویداد مطلع شوند .

۹- بررسی نهایی تمام فرایند

برگزارکنندگان وبینارها قبل از اینکه رویداد خود را برگزار کنند ، بهتر است مراحل بالا را یک بار دیگر بررسی نهایی کنند . پس از بررسی کامل و نهایی، به برگزارکنندگان توصیه می‌شود که یک بار وبینار را به صورت آزمایشی و در جمع همکاران خود برگزار کنند . با این کار ، ایرادات احتمالی و نقاط ضعف در هنگام برگزاری وبینار شناسایی شده و در مدت باقی مانده می‌توان آنها را برطرف کرد .

سخن پایانی وبینار webinar یا سمینار آنلاین

وبینار یا همان سمینار یا رویداد آنلاین به کلاس ، سمینار یا هر رویدادی که به صورت کاملا آنلاین در فضای مجازی برگزار می شود ، گفته می شود . این اتفاق به صورت تعامل و ارتباط از دو جهت و کاملا زنده برقرار می شود . واژه وبینار ترکیبی از لغت وب + سمینار یا سمینار تحت وبWeb-based Seminar  است . از ترکیب این دو کلمه مشخص است ، وبینار کنفرانس ویدیویی است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود . کاربرد وبینار به قدری گسترده و کارآمد است که بسیاری از شرکت‌های تولیدی از وبینار برای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند . یکی از راههای کسب درآمد اینترنتی بالا هم برگزاری وبینار می باشد .

به طور کلی وبینارها بستری مناسب برای برگزاری رویدادها و گردهمایی‌های سازمانی و غیرسازمانی به‌صورت آنلاین هستند . رویدادهایی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، از مزایا و معایب مختلفی بهره می‌برند که در این مقاله سایت پول یابی به آنها و همچنین گام های برگزاری وبیناری موفق پرداخته شد .

نکته آخر وبینار webinar یا سمینار آنلاین  اینکه ، از این طریق می توانید با تکیه بر ظرفیت های نامحدود فضای مجازی و استفاده از امکانات پیشرفته و مدرن ، رویدادهای خود را بدون محدودیت مکانی و زمانی و با حضور هزاران شرکت کننده برگزار نمایید . بدین ترتیب علاوه بر کاهش هزینه ها ، می توانید از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنید . توجه کنید که امکان کسب درآمد اینترنتی ، بازاریابی ، معرفی محصولات و خدمات ، اقناع مشتریان و مخاطبان ، برندسازی و… از طریق وبینار به راحتی امکان پذیر است .

سایت پول یابی:
Related Post