X

معرفی کامل ارز دیجیتال بیت کوین

در میان همه رمز ارزها یا پول های دیجیتالی ، ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin (BTC) بهترین و شاخص ترین آنهاست . از بیت کوین با عنوان ملکه و پادشاه رمز ارزها یاد شده که بر قله ایستاده است . هیچ کدام از ارزهای دیجیتال از نظر امنیت ، قیمت ، اقبال عمومی و جذب سرمایه به پای بیت کوین نمی رسند . اکثر مردم ارزهای دیجیتال و پول غیرکاغذی را مترادف بیت کوین می دانند .

فارغ از اهمیت و جایگاه ارزهای دیجیتال ، اکثر کارشناسان و فعالان عرصه های اقتصادی تاکید زیادی بر روی سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال دارند . با توجه به رشد زیاد این پول های غیرکاغذی و تورم فزاینده در بازار ، به نظر می رسد که توجه مردم برای حفظ سرمایه و ارزش پولشان هر روز بیشتر می شود . کاملا معقول است که ، قبل از سرمایه گذاری در حوزه ای ، باید نسبت به آن حوزه شناخت کافی پیدا کرد .

در این مقاله سایت پول یابی به دلیل اهمیت و جایگاه ارز دیجیتال بیت کوین و اقبال عمومی به سرمایه گذاری در حوزه بیت کوین به معرفی آن می پردازم . امیدوارم این مقاله ، سوالات و ابهامات درباره بیت کوین را از بین ببرد .

ارز دیجیتال چیست ؟ شیوه تولد ارزهای دیجیتال

پیشرفت و تکنولوژی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است . با پیشرفت علم و حرکت صنایع به سمت دنیای دیجیتال ، بازار‌های مالی نیز از این قاعده مستثنی نماندند . در راستای این تغییرات شگرف و بی نظیر ، شاخه جدیدی به نام ارزهای دیجیتال به جهان معرفی شد . لذا به وجود آمدن ارز دیجیتال نتیجه پیشرفت علم و دانش است .

حال می‌توان پاسخی برای سوال ارز دیجیتال چیست مطرح کرد . ارزهای دیجیتال در حقیقت پول‌های غیر کاغذی هستند که با پروتکل‌های رمزنگاری طراحی می‌شوند و ارزش آن‌ها وابسته به پول با ماهیت فیزیکی نیست . ارز دیجیتال مفهوم وسیعی دارد که رمز ارزها یا کریپتوکارنسی cryptocurrency بخشی از آن هستند .

ارز دیجیتال به انگلیسی Digital currency ارزهایی هستند که در فعالیت‌های اقتصادی به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آنها صفر و یک است . با این تعریف ، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد . این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود .

امروزه با رشد و فراگیری اینترنت ، کسب درآمد اینترنتی با ارز دیجیتالی رونق فراوانی یافته است .

مفهوم رمز ارز چیست؟

شاید برایتان جای سوال باشد که رمز ارز چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد . در پاسخ باید گفت در واقع رمز ارز نوعی از ارز دیجیتال است . «کرپیتوکارنسی» cryptocurrency یا «رمز ارز» در واقع دسته‌ای از ارزهای دیجیتال است که در آن‌ از پروتکل رمزنگاری (کدگذاری) برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود .

با توجه به عدم وجود پول‌های دیجیتال در داخل کشور ایران ، و تحریم خدمات مربوطه ، عموما ارز دیجیتال در ایران برای اشاره به مفهوم رمز ارز استفاده می‌شود . اولین ارز دیجیتال به اسم بیت کوین توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی و عرضه شد . به همین دلیل اکثر افراد ارز دیجیتال را مترادف بیتکوین می دانند .

یکی از ویژگی‌هایی که توجه‌ها را به سمت ارز دیجیتال جلب کرده غیر متمرکز بودن آن است . این بدین معناست که هیچ گروه یا سازمانی آنها را کنترل نمی‌کند . به بیان ساده‌تر برای انتقال رمز ارزها نیاز به وجود بانک‌ها یا اشخاص ثالث نیست و می‌توان آن را مستقیم به شخص دیگری منتقل کرد . این نقل و انتقالات بر پایه سیستم‌های رمزنگاری مانند بلاک‌چین Blockchain انجام می شود .

تعریف بلاک‌چین

بالا درباره مفاهیم و تعاریف اینکه ، ارز « دیجیتال چیست » ، « رمز ارز چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد » ، مطالبی بیان شد . حال در ادامه به تعریف و مفهوم «بلاک چین» پرداخته می شود . بلاک‌چین متشکل از دو کلمه Block و Chain است که به‌صورت تحت‌اللفظی می‌توان آن را زنجیره‌ای از بلوک‌ها معنی کرد .

در واقع نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است که پایگاه داده (دیتابیس) آن را اصطلاحا دفتر کل توزیع شده می‌نامند . علت آن نیز این است که پایگاه‌های داده در سراسر جهان پخش بوده و جزئیات آن برای همه اعضای این شبکه در دسترس است .

به بیانی دیگر ، اطلاعات در ساختاری متشکل از بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و هر یک از این بلوک‌ها ظرفیت محدودی دارد . هنگامی که ظرفیت یک بلوک تکمیل شود ، آن بلوک به زنجیره بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود . این اطلاعات پس از ثبت قابلیت حذف نداشته و به صورت شفاف در اختیار همه کاربران عضو این شبکه قرار می‌گیرد . با توجه به توزیع اطلاعات بین همه کاربران و رمزنگاری آنها ، امکان هک شدن اطلاعات تقریبا وجود ندارد .

معرفی اجمالی بیت کوین

بیت‌کوین Bitcoin به اختصار : BTC ، نماد: ₿ یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز ، بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحد است . ارز دیجیتال بیت کوین می‌تواند بدون نیاز به واسطه ، از طریق شبکه بیت‌کوین به صورت همتا به همتا ارسال شود . تمام تراکنش‌ها توسط یک شبکه به صورت رمزنگاری‌شده تایید می‌شود و در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی به نام بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شوند .

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو اختراع و متولد شد . استفاده از این ارز در سال ۲۰۰۹ پس از انتشار نرم‌افزار متن‌باز آن آغاز شد . و در دهه بعد رشد چشمگیر ش را شروع  کرد .

در فرایند استخراج رمزارز ، به فرد استخراج کننده (ماینر) پاداش بیت کوین می‌رسد که می‌تواند با بیت کوین ، ارزهای دیگر ، محصولات و خدمات خرید کند . بیت کوین به دلیل استفاده در تراکنش‌های غیرقانونی ، مصرف مقدار زیادی برق در استخراج ( و در نتیجه ردپای کربنی) ، نوسان قیمت و دزدی از مبادلات ، مورد ‌است .

در گذشته برخی از سرمایه گذاران و اقتصاددانان بیتکوین را به عنوان یک حباب سوداگرانه توصیف کرده‌اند ولی برخی به عنوان سرمایه‌گذاری از آن استفاده کرده‌اند . در سپتامبر ۲۰۲۱ ، السالوادور رسما بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و نخستین کشوری بود که این کار را انجام داد .

کلمه بیت کوین در یک اوراق سفید منتشر شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ تعریف شد که ترکیبی از بیت و سکه است . جالب اینکه هیچ استاندارد واحدی برای نوشتن کلمه بیت کوین وجود ندارد . برخی منابع از بیت کوین Bitcoin با حروف بزرگ برای اشاره به فناوری و شبکه رایانه‌ای و بیت کوینbitcoin  با حروف کوچک برای واحد حساب استفاده می‌کنند .

تاریخچه ارز بیت کوین

همان طور که در بالا اشاره شد ، رمز ارز بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۸ به وسیله شخص یا گروه ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto ایجاد شد . استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین در سال ۲۰۰۹ با انتشار یک نرم‌ افزار منبع باز (مقاله سفید یا وایت پیپر بیت کوین) به دست ساتوشی آغاز شد .

از آن سال روند رشد سریع بیت کوین شروع شد . مثلا این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ با رکورد زنی ۱۳۰۰۰ دلاری توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد . حتما تاکنون اظهار نظر افراد سرشناس عرصه‌های مختلف اقتصادی ، در مورد ضرورت سرمایه ‌گذاری بر روی ارز بیت کوین را شنیده ‌اید . زمان همه گیری ویروس کرونا ، بسیاری با مشکلات مالی روبه رو شدند و یا بیکار شدند ولی دارندگان بیت کوین سالی پر از خبرهای خوش و هیجان ‌انگیز را سپری کردند .

در طول سال ۲۰۲۰ قیمت بیت کوین به بیش از ۴۰۰۰۰ دلار افزایش یافت . سال ۲۰۲۴ قیمت بیت کوین نزدیک ۷۰۰۰۰ دلار چیزی بیش از چهار میلیارد تومان شد . این رویدادها نشان می ‌دهد که سرمایه ‌گذاری بر روی بیت کوین یا ارز دیجیتالی در طولانی مدت ، می ‌تواند یک حرکت هوشمندانه و پرفایده باشد .

مشخصات عمومی بیت کوین

ردیف عنوان توضیحات درباره بیت کوین
۱ نام ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin
۲ نماد ارز دیجیتال BTC
۳ دسته ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال صنعت پرداخت
۴ خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو
۵ سال راه اندازی ۲۰۰۸
۶ قابلیت استخراج دارد
۷ تعداد سکه ها ۲۱ میلیون

بیت کوین چیست؟

بیت کوین به زبان ساده یعنی یک پول دیجیتال غیرمتمرکز که مدیر آن مانند یک بانک مرکزی از آن مراقبت نمی ‌کند . در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین کاربران می ‌توانند بدون نیاز به واسطه و نهاد مرکزی با یکدیگر به صورت نظیر به نظیر (همتا به همتا) معامله کنند . همه معاملات انجام شده در یک دفتر توزیع شده عمومی به نام بلاک چین ، ثبت و نگهداری می ‌شوند .

همان طور که در بالا اشاره شد ، بسیاری از مردم ، ارز دیجیتال را معادل بیت کوین می دانند . در حالی که واقعیت این چنین نیست ، بلکه بیت کوین اولین ، ارزشمندترین ، تاثیرگذارترین و مهم ترین ارز دیجیتال جهان است . بیت کوین اولین رمز ارزی است که ایجاد شد و پس از آن تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد . بیت کوین پیشگام تمام ارزهای دیجیتال دنیا محسوب می شود . با وجود بیت کوین ، معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان چندان سخت نیست .

ارز بیت کوین نوعی پول مجازی است . به زبان ساده ، یک برنامه کامپیوتری است که افراد را قادر می سازد تا ارزش پول را مستقیما با یکدیگر مبادله کنند . بیت کوین اولین کالای رمزنگاری ، مبتنی بر اکوسیستم بلاک چین است که می تواند مانند پول نقد محافظت شده ، ارزهای دیجیتال را بین افراد مبادله کند . تجارت بیت کوین بدون هیچ گونه مداخله کارگزاران و واسطه ها و به صورت ناشناس است .

ساتوشی چیست؟

نکته عجیب اینکه در جهان فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد . برای اینکه این مقدار ارز دیجیتال بتواند به صورت موثر و کارآمد در معاملات تجاری استفاده شود ، هر واحد آن را به قسمت ‌های کوچکتری تقسیم می‌ کنند .

شاید بدانید کوچکترین واحد رمز ارز بیت کوین چیست . کوچکترین واحد بیت کوین ساتوشی نام دارد . هر بیت کوین به هشت رقم اعشار (۱۰۰ میلیونیم یک بیت کوین) تقسیم می شود . هر ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین به افتخار بنیانگذار و خالق بیت کوین ، ساتوشی ناکاموتو ، در اقتصاد جهانی یک ساتوشی نامیده می ‌شود .

بلاک چین بیت کوین

فناوری زیربنایی بیت ‌کوین ، یعنی بلاک چین ، اساسا شامل مجموعه ‌ای از رایانه‌ ها (یا گره‌ ها) است که بیت ‌کوین را اجرا می ‌کنند . لذا شامل تاریخچه ای جزئی یا کامل از تراکنش ‌های انجام شده در شبکه آن است . هر گره حاوی کل تاریخچه تراکنش های بیت کوین ، مسئول تایید یا رد یک تراکنش است .

برای انجام این کار ، گره یک سری بررسی ها را انجام می دهد تا مطمئن شود که تراکنش معتبر است . اینها شامل حصول اطمینان از اینکه تراکنش دارای پارامترهای اعتبارسنجی صحیح است ، مانند  nonces و از طول مورد نیاز تجاوز نمی کند .

یک تراکنش تنها پس از آن رخ می دهد که همه طرف های فعال در شبکه بیت کوین آن را در بلوکی که تراکنش در آن وجود دارد تأیید کنند . پس از تایید ، تراکنش به بلاک چین موجود الحاق می شود و به گره های دیگر پخش می شود . بلاک چین به عنوان یک گزارش مستعار از تراکنش ها عمل می کند (یعنی محتوای آن برای همه قابل مشاهده است اما شناسایی طرف های معامله کننده در شبکه دشوار است) .

دلیلش این است که بلاک چین آدرس های رمزگذاری شده را به هر طرف معامله در شبکه اختصاص می دهد . حتی کسانی که به عنوان یک ماینر در شبکه شرکت نمی کنند می توانند با نگاه کردن به کاوشگرهای بلوک ، این تراکنش ها را به صورت زنده مشاهده کنند .

رایانه های بیشتر اضافه شده به بلاک چین، ثبات و امنیت آن را افزایش می دهد . اگرچه هر کسی می‌ تواند به عنوان یک گره در شبکه بیت‌ کوین شرکت کند ، اما همه آنها ماینر نیستند .

کارکرد ارز دیجیتال بیت کوین

فناوری زیربنایی بیت کوین ، بلاک چین بوده که نوعی دفتر کل دیجیتال است . این پول دیجیتال از نظر فیزیکی مانند پول نقد در دسترس نیست ، بلکه از طریق کلید خصوصی مالک آن هستید . کلید خصوصی شما را قادر می سازد از بیت کوین استفاده کنید . بنابراین، حتما مطمئن شوید که کلید خصوصی را در مکانی امن ذخیره می کنید . صاحب بیت کوین به شکل مجموعه ای از کلیدهای خصوصی منحصر به فرد می باشد .

بیت کوین تحت چاپ اسکناس یا استخراج سکه نیست . کاملا خودمختار بوده و تحت کنترل هیچ موسسه مالی ، بانک یا حوزه قضایی نیست . به دلیل ناشناس بودن آن ، جزئیات تراکنش یا جزئیات کاربر ثبت نمی شود .

تراکنش ها از طریق فرایندی به نام استخراج ارز دیجیتال بیت کوین شکل می گیرند . به زبان ساده استخراج یک روش ضرب است . در روش استخراج ، الگوریتم های محاسباتی به بخشی از یک معمای چالش برانگیز ریاضی تبدیل می شوند .

هنگامی که یک معما حل می شود یک بلوک ماینینگ استخراج می شود و کاربر یا برنامه نویس جایزه دریافت می کند . آن جایزه یک بیت کوین است . برای استخراج بیت کوین ، کاربر باید یک حساب بیت کوین ایجاد کند که تا حدودی شبیه یک ایمیل کامپیوتری است که دارای ۲۷-۳۴ حرف و کلمه است .

حداکثر عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون سکه و عرضه فعلی BTC در گردش ۱۸٫۸۷ میلیون سکه است . بیت کوین در ۷۵۵ بازار و ۹۲ صرافی معامله می شود که فعال ترین آنها صرافی باینس است . سهم فعلی بیت کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال ۴۱٫۱۰ درصد است و ارزش بازار آن ۱٫۲۰ تریلیون دلار است .

مزایای بیت کوین

به عنوان اولین و ارزشمندترین ارز دیجیتال دارای مجموعه کاملی از نوآوری ، کاهش هزینه‌ ها ، در هم شکستن قوانین سنتی پول ، حذف کنترل قدرتمندان و پشت سر گذاشتن قوانین است که به مردم دنیا عرضه کرده است . با خواندن این مزایا ، دلایل ارزشمندی بیت کوین هم به خوبی روشن می شود .

برخی از مزایای بیت کوین عبارتند از :

– مبتنی بر شبکه بلاک چین است . به دلیل داشتن تعداد زیاد کاربران ، گسترده بودن شبکه و عدم امکان تغییر در داده‌های پیشین ثبت شده ، محیطی امن و مناسب برای ثبت و نگهداری اطلاعات فراهم کرده و تقریبا غیرقابل هک است .

– برخلاف سیستم های مالی و پرداخت سنتی در بین مردم ، استفاده از بیت کوین به صورت غیرمتمرکز بدون نیاز به دخالت نهاد مرکزی مانند دولت و یا بانک مرکزی است . لذا کسی نمی ‌تواند بر فعالیت ‌های بیت کوین نظارت داشته یا ایجاد محدودیت کند .

– بیت کوین برای کشورهایی که با تحریم های اقتصادی مواجه هستند بسیار مفید و اثربخش است . زیرا با کمک این ارز دیجیتال می ‌توان به راحتی محدودیت ‌های ناشی از تحریم‌ها را خنثی کرد .

– ذخیره سازی ارز دیجیتال بیت کوین علاوه بر کیف پول های آنلاین و داغ ، در کیف پول‌های سخت ‌افزاری که به اینترنت وصل نمی‌شوند امکان پذیر است که به این عمل ذخیره سرد می گویند . در حالت ذخیره سرد امکان هک کردن کیف پول و به سرقت رفتن کوین‌ ها به صفر می ‌رسد .

– در سیستم بلاک چین بیت کوین به دلیل عدم نیاز به حضور واسطه در انجام معاملات ، یک سیستم پرداخت سریعتر و کم هزینه ‌تر به سراسر جهان ارائه می شود .

– چون بیت کوین به وسیله هیچ دولت یا بانکی پشتیبانی نمی ‌شود ، می ‌توان آن را با ارزهای سنتی مبادله کرد .

معایب بیت کوین

– ناشناخته بودن ارز دیجیتال بیت کوین : نوظهور بودن این ارز موجب شده بسیاری از دولت‌ ها نتوانند تصمیم مناسبی بگیرند . برخی از کشورها به مقابله با بیت کوین پرداخته‌ اند . اما برخی سعی کردند با شناخت بهتر این ارز ، نهایت سود را از آن کسب کنند .

– طولانی بودن زمان تراکنش : در شبکه بیت کوین انجام تراکنش ها در حدود ۱۰- ۲۰ دقیقه طول می‌ کشد . این مدت در مقایسه با زمان تراکنش در سیستم بانکداری فعلی (ارزهای فیات) ، بسیار کم و قابل چشم پوشی است . اما امروزه کریپتوکارنسی‌هایی آمدند که می ‌توانند تعداد زیادی از تراکنش‌ را در مدت زمان کمتر انجام دهند .

– بیت کوین رقیب ارزهای دولتی است . ممکن است برای معاملات بازار سیاه ، پولشویی و فعالیت‌ های غیرقانونی استفاده شود . لذا احتمال دارد دولت‌ ها با تنظیم قوانین بیت کوین را ممنوع اعلام کنند .

– نوسانات شدید : ارزهای دیجیتالی نوسان قیمت شدیدی دارند لذا در کوتاه مدت ریسک بالایی دارد . برای نمونه سال ۲۰۱۴ قیمت بیت کوین در یک روز ۸۰ درصد کاهش داشت .

– مصرف زیاد برق هنگام استخراج بیت کوین توسط ماینرها .

– صرافی‌ های ارزهای دیجیتال کاملا مجازی هستند لذا به وسیله هکرها ، بدافزارها و اشکالات عملیاتی تهدید می ‌شوند . دارندگان بیت کوین اگر دارایی خود را در کیف پول های سرد یا سخت افزاری نگهداری کنند می توانند نسبت به خطر حمله هکرها آسوده خاطر باشند .

– چون همه معاملات بیت کوین دائمی و غیرقابل بازگشت هستند ، هر گونه اشتباه یا سرقتی می‌تواند مشکل ساز شود . در شبکه بیت کوین هر معامله‌ای تنها در صورتی قابل برگشت است که شخصی که ارز دیجیتال را تحویل گرفته است، آن را دوباره پس بدهد .

مکان خرید بیت کوین

شاید برایتان این سوال مطرح باشد که ارز دیجیتال بیت کوین را از کجا بخرید؟ ارز بیت کوین و همچنین سایر ارزهای دیجیتال در بازارهایی به نام صرافی‌ های ارز دیجیتال در دسترس می باشند . این پلتفرم های مبادله ای می توانند به شما در خرید و فروش بیت کوین کمک کنند .

برخی از پلتفرم‌ های رایج مبادلات ارزهای دیجیتال : Coinbase ، باینس و غیره می باشند که شهرت بیشتری از سایرین دارند . این پلتفرم‌ ها در یک کیف پول دیجیتال ، درست مانند یک حساب بانکی مجازی ، ذخیره می ‌شوند .

دلیل خرید ارز بیت کوین

همواره این سوال مطرح است که چرا باید ارز دیجیتال بیت کوین را خرید و روی آن سرمایه گذاری کرد . آنچه مسلم است بیت کوین ، اولین ، بهترین و شاخص ترین ارز جهان است و به پادشاه ارزهای دیجیتال شهرت دارد . علاوه بر اینها اعتبار و جایگاهش قابل قیاس با هیچ کدام از ارزهای دیجیتال دیگر نیست و به عبارتی در قله ایستاده است .

ارز دیجیتال بیت کوین بزرگترین ارز رمزنگاری شده در جهان است . شرکت ‌های بیشتری در حال پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت هستند تا دنیایی مبتنی بر رمزارز را تقویت کنند . در آینده، ممکن است شاهد جهانی باشیم که بیت کوین ، پول دیجیتال استاندارد در آن خواهد بود . لذا هر نوع خرید و سرمایه گذاری بلندمدت در آن می تواند با سود و منافع زیادی همراه باشد . آنچه مسلم است پایدیدار بیت کوین در درازمدت خود را نشان می دهد .

استفاده کنندگان از بیت کوین

هر کسی می ‌تواند از طریق پلتفرم ‌ها و اپلیکیشن‌ های مبادله ارزهای دیجیتال ، از بیت ‌کوین استفاده کرده و آن را خرید و فروش کند . خرید بیت کوین در حال حاضر به دلیل قیمت بسیار بالای آن برای همه امکان پذیر نیست اما نگران نباشید برای هر چیزی راه حلی وجود دارد .

در صورت علاقه به خرید بیت کوین ، می توانید سهم ساتوشی بخرید . همانطور که در بالا اشاره شد ، واحدهای کوچک بیت کوین ، یعنی ساتوشی ، (به نام بنیانگذار اولین کریپتوکارنسی) وجود دارد که می توانید آن را خریداری نمایید . ارزش یک ساتوشی ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است .

دلیل استفاده کم از بیت کوین

برای اکثر افراد این سوال مطرح می شود که چرا بیت کوین بیشتر مورد استفاده قرار نمی گیرد؟ با وجود اوج گیری و گسترش ارزهای دیجیتال و به خصوص ارز بیت کوین در بین مردم از ابتدای ایجاد آن ها تاکنون ، بسیاری از موسسات ، کارشناسان و معامله گران به طور کلی در مورد ارزهای دیجیتال مشکوک هستند .

ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای پول کاغذی در نظر گرفته می شوند اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است . در حالی که برخی از بانک‌ ها و شرکت‌ های خدمات مالی در حال ورود به آن هستند ، برخی دیگر از آن دوری می‌ کنند و آن را ناپایدار و پرنوسان می دانند . کاملا درست است چون بازار ارزهای دیجیتال مستعد نوسانات شدید است . از طرفی این بازار به شدت تحت تاثیر جو ایجاد شده توسط چهره های مشهور می باشد .

افرادی مانند ایلان ماسک از توییتر برای تاثیرگذاری بر ارزش ارزهای دیجیتال استفاده می کنند و موجب نوسان شدید قیمت آن می شوند . مثلا زمانی ماسک اعلام کرد شرکت خودروهای الکتریکی او (تسلا) ۱٫۵ میلیارد دلار (۱٫۲ میلیارد یورو) در بیت کوین سرمایه گذاری کرده است . این شرکت شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان پرداخت کرد . این اقدامات به افزایش قیمت بیت کوین کمک کرد .

ولی ایلان ماسک تنها در مدت کوتاهی مسیر خود را معکوس کرد . او بعد مدعی شد که تسلا به دلیل آسیب‌ های زیست محیطی احتمالی که می ‌تواند ناشی از استخراج بیت ‌کوین باشد، پذیرش ارز دیجیتال بیت ‌کوین را متوقف خواهد کرد . این اعلامیه موجب شد تا بیت کوین به کمتر از ۵۰۰۰۰ دلار (۴۲۰۰۰ یورو) سقوط کند . بنابراین ارزهای دیجیتال به شدت تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و افراد بزرگ و قدرتمند قرار دارند .

شیوه استخراج یا ماینینگ

توجه کنید که شیوه استخراج بیت کوین هم منحصر به فرد می باشد . ماینینگ یک سیستم اجماع توزیع شده است که برای تایید تراکنش های معلق ، با گنجاندن آنها در زنجیره بلوک استفاده می شود . یک ترتیب زمانی را در زنجیره بلوک اعمال می کند ، از بی طرفی شبکه محافظت می کند و به رایانه های مختلف اجازه می دهد تا در مورد وضعیت سیستم به توافق برسند . برای تأیید و کارکرد درست شبک ه، تراکنش ‌ها باید در بلوکی زنجیر شوند که با قوانین رمزنگاری بسیار سخت ‌گیرانه مطابقت داشته باشد که توسط شبکه تأیید می ‌شود .

این قوانین از اصلاح بلوک های قبلی جلوگیری می کند . چون انجام این کار ، همه بلوک های بعدی را باطل می کند . ماینینگ همچنین معادل یک قرعه کشی است که رقابتی را ایجاد می کند و از افزودن آسان بلوک های جدید متوالی به زنجیره بلوک جلوگیری می کند . به این ترتیب ، هیچ گروه یا فردی نمی تواند آنچه را که در زنجیره بلوک گنجانده شده است ، کنترل کند یا قطعاتی از زنجیره بلوک را جایگزین نماید .

الگوریتم اثبات کار در شبکه بیت کوین

اثبات کار یا PoW مکانیزم اجماعی است که ماینرها با استخراج ارز دیجیتال از این طریق به شبکه کمک کرده و برای خود نیز کسب درآمد می کنند . ارز دیجیتال بیت کوین نیز یکی از رمز ارزهایی است که از این الگوریتم بهره می برد .

این الگوریتم را می توان به این صورت توصیف کرد : شبکه بلاک چین معماهای بسیار دشواری را در اختیار ماینرها قرار می دهد . ماینرها باید این معماها را حل کنند تا پس از آن بتوانند گره های حل شده را به بلوک ها اضافه کنند و در نهایت یک زنجیره بلوک حل شود .

پروتکل هاوینگ بیت کوین

پس از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک ، یا تقریبا هر چهار سال ، پاداش بلوکی که به استخراج‌ کنندگان بیت ‌کوین برای پردازش تراکنش‌ ها داده می ‌شود به نصف کاهش می ‌یابد . به این اتفاق هاوینگ گفته می شود . این امر نرخ انتشار بیت کوین های جدید را به نصف کاهش می دهد . این روش بیت‌ کوین برای استفاده از تورم مصنوعی است که هر چهار سال یکبار نصف می ‌شود تا زمانی که تمام بیت‌ کوین‌ های در گردش آزاد شوند .

هاوینگ تا حدود سال ۲۱۴۰ ادامه دارد . در آن مرحله، ماینرها بابت پردازش تراکنش ‌ها کارمزدی دریافت خواهند کرد که کاربران شبکه آن را پرداخت خواهند کرد . این هزینه تضمین می کند که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ شبکه را دارند .

نصف شدن بسیار مهم است زیرا با نزدیک شدن به عرضه محدود خود ، کاهش دیگری در نرخ بیت کوین های جدید تولید می شود . حداکثر عرضه کل بیت کوین ۲۱ میلیون است .

در سال ۲۰۰۹ پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج ۵۰ بیت کوین بود . پس از نصف شدن اول ، ۲۵ و سپس ۱۲٫۵ بود و در ۲۰۲۰ به ۶٫۲۵ بیت کوین در هر بلوک تبدیل شد . تصور کنید اگر مقدار طلای استخراج شده از زمین هر چهار سال به نصف کاهش یابد، اگر ارزش طلا بر اساس کمیاب بودن آن باشد، «هاوینگ» تولید طلا در هر چهار سال، از نظر تئوری قیمت آن را بالاتر می‌برد .

این رویداد نرخ تورم بیت کوین و نرخ ورود بیت کوین های جدید را به نصف کاهش می دهد . دو هاوینگ قبلی با چرخه های رونق و رکود شدید که با قیمت های بالاتر نسبت به قبل از رویداد به پایان رسیده است، مرتبط است .

بهترین راهکار سرمایه ‌گذاری روی بیت کوین

با توجه به ویژگی‌ های ذاتی‌ ارز دیجیتال بیت کوین مانند محدود بودن ، کارآمد و معتبر بودن ، محدود به موقعیت جغرافیایی نبودن و… این ارز می‌ تواند جایگزین مناسبی برای طلا باشد . به همین دلیل بسیاری این ارز دیجیتال را گزینه مناسبی برای سرمایه‌ گذاری بلندمدت می‌ دانند .

شاید شما هم به دنبال پاسخ این سوال باشید که بهترین راه سرمایه‌ گذاری بر روی بیت کوین چیست ؟ لازم است گفته شود تمام کسانی که صاحب بیت کوین هستند ارزهای دیجیتال خود را از طریق عملیات استخراج به دست نیاورده‌ اند . بلکه بیشتر آنها بیت کوین خود را از یکی از صرافی‌ های ارز دیجیتال خریداری کرده ‌اند . برنامه این افراد این است که با فروش ارزهای خود در زمان مناسب در صرافی‌ های آنلاین و یا انجام معاملاتی در سراسر جهان به سود بالایی برسند .

بهترین راهکار برای سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال بیت کوین ، مطالعه دقیق و حساب شده بازار و خرید آن برای مدت زمان طولانی است . در کوتاه مدت سرمایه گذاری بر روی بیت کوین خطرات و ریسک بالای از دست دادن سرمایه را دارد .

امکان پیش بینی آینده بیت کوین

واقعیت این است که هیچ کس نمی‌ داند سرنوشت آینده ارز بیت کوین چیست . برخی از کشورها این ارز دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده ‌اند و سیاست ها و قوانین تدافعی برای آن وضع می کنند . بعضی از کشورها موضوع محتاطانه همراه با شک و تردید دارند .

همان طور که در بالا اشاره شد دلایل افزایش قیمت بیت کوین و همچنین کاهش قیمتش به عوامل متعددی بستگی دارد . هر حادثه و اتفاقی در هر کشوری می تواند روی آن اثرگذار باشد.

برخی از کشورها مانند ژاپن و استرالیا با بازنگری در قوانین خود می‌ خواهند از فرصت‌ هایی که این ارز دیجیتال ایجاد می‌ کند نهایت بهره را ببرند . آنچه مسلم است اکثر کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به آینده ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین نظر مثبتی دارند .

آموزش های لازم برای استفاده از بیت کوین

برای اینکه از ارز دیجیتال بیت کوین استفاده کنید لازم نیست که بدانید جزئیات فنی شبکه بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال دقیقا چگونه کار می‌کند . دانستن یا ندانستن مسائل فنی و پیچیده بیت کوین تاثیری در فرایند کسب درآمد از این ارز دیجیتال ندارد . البته علم و دانش در ذات خودش خوب و پسندیده است ولی ضروری در اطلاع از جزئیات نیست .

برای بهره‌مندی از ارز دیجیتال بیت کوین فقط باید کیف پول بیت کوین را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید‌ . به این ترتیب شما اولین آدرس بیت کوین خود را ایجاد کرده‌اید .

هر زمان که لازم شد آدرس‌های بیشتری ایجاد کنید ، می‌توانید آدرس بیت کوین خود را به دوستان خود بدهید تا آنها بتوانند با شما به تبادل ارز بپردازند . به عبارت ساده‌تر کار با بیت کوین بسیار شبیه به طرز کار با ایمیل است به جز اینکه آدرس‌های بیت کوین فقط یکبار قابل استفاده هستند .

امکان خرید و فروش با بیت کوین

این سوال مطرح است که آیا می‌توان با ارز دیجیتال بیت کوین چیزی خرید ؟ درحال‌حاضر، هزاران فروشگاه آنلاین و فیزیکی بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند . لذا خدمات و کالای خود را در ازای بیت کوین ارائه می‌کنند . مردم می‌توانند خریدهای خود را از این فروشگاه‌ها با بیت کوین انجام دهند و ظاهرا مشکلی از این نظر وجود ندارد .

ولی یکی از مشکلات این مسیر به کارمزد تراکنش‌های بیت کوین مربوط است که در خریدهای کوچک مشکل‌زا می‌شد . کارمزد انتقال در بیت کوین به‌گونه‌ای است که گاهی وقت‌ها از قیمت خود کالاها هم بیشتر می‌شود . مدتی این مشکل وجود داشت تا اینکه این مسئله با راه‌اندازی شبکه لایتنینگLightning Network  حل شد . اکنون کوچک‌ترین پرداخت‌ها هم با بیت کوین امکان‌پذیر است .

شیوه کار شبکه لایتنینگ بیت کوین Lightning

شبکه لایتنینگ Lightning Network در یک کلام : تراکنش‌های سریع و بدون کارمزد در بیت کوین می باشد . لایتنینگ بیت کوین یک راه‌حل لایه دوم و خارج از زنجیره روی بلاک چین اصلی بیت کوین است . به عبارتی ، کانال‌های پرداختی کوچکی با نام micropayment channels ایجاد می‌کند که تراکنش‌های آن روی شبکه اصلی ثبت نمی‌شوند .

تنها وقتی که یک کانال بسته می‌شود ، موجودی نهایی محاسبه می‌شود و نتیجه در قالب یک تراکنش روی بیت کوین ثبت می‌شود . همین مسئله موجب می‌شود که بخش زیادی از بار شبکه اصلی کم شود و منجر به تراکنش‌های فوری و کم‌هزینه‌تر می‌شود .

کاربران لایتنینگ با ایجاد کانال پرداختی بین یکدیگر و وارد کردن مقدار مشخصی بیت کوین به کانال‌ها ، می‌توانند هر تعداد تراکنش که مایل باشند به‌صورت دو نفره P2P ، سریع و بسیار ارزان انجام دهند . بنابراین دیگر برای پرداخت‌های روزمره مثل خرید قهوه‌ با بیت کوین ، نیازی نیست که مدت طولانی را برای تایید تراکنش منتظر بمانند .

این شبکه شباهت‌هایی به سیستم تسویه فعلی مورد استفاده‌ در شبکه‌های پرداخت سنتی مانند ویزاVisa  و مسترکارتMasterCard  دارد . وقتی پرداختی را از طریق لایتنینگ انجام می‌دهید ، بلافاصله تسویه نمی‌شود . در عوض ، وجوه خریدار (فرستنده) و درخواست فروشنده (گیرنده) به‌سرعت تأیید می‌شود و چراغ انجام تراکنش سبز خواهد شد .

تراکنش‌های لایتنینگ بسته‌به نحوه توافق طرفین ، ممکن است چند روز یا چند هفته بعد تسویه شوند . شبکه‌ای از نودها مسئولیت اداره‌ شبکه لایتنینگ را به‌عهده دارند که پرداخت را اعتبارسنجی می‌کنند .

راهکار خرید بیت کوین

قبل از اقدامی باید آموزش بیت کوین و چگونگی کار با این ارز دیجیتال را یاد بگیرید . بعد بهترین روش برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین مراجعه به وب‌سایت‌های صرافی‌های ارز دیجیتال است . کاربران ایرانی با یکی از دو روش زیر می‌توانند بیت کوین را از صرافی‌ها بخرند :

– خرید و فروش بیت کوین با ریال و کارت بانکی از وب‌سایت‌های معتبر ایرانی .

– خرید بیت کوین از صرافی های معتبر ارز دیجیتال .

برای خریدوفروش بیت کوین در صرافی‌های ایرانی معتبر، می‌توانید از قابلیت جدید ارز دیجیتال استفاده کنید و بهترین نرخ مبادله بیت کوین را پیدا کنید .

برای خرید بیت کوین در ایران ، می‌توانید با جست‌وجوی عبارت «خرید بیت کوین» در گوگل آن دسته از صرافی‌های ایرانی را پیدا کنید که با ریال و کارت بانکی بیت کوین می‌فروشند . پس از ثبت‌نام در این وب‌سایت‌ها ، می‌توانید مستقیما با کارت بانکی خود ارز دیجیتال بیت کوین بخرید .

گاهی وقت‌ها هم کاربران ممکن است به‌دلیل نقدینگی اندک صرافی‌های داخلی یا هزینه تمام‌شده زیاد ، ترجیح بدهند که از روش دوم استفاده کنند . در این صورت، کاربران می‌توانند از وب‌سایت‌های داخلی بخرند و سپس آن را در صرافی‌های خارجی مانند کوکوین به بیت کوین تبدیل کنند . برای فروش نیز می‌توان بهترین قیمت بیت کوین در صف فروش را انتخاب کرد و به آن حساب فروخت .

پرسش‌های متداول درباره بیت کوین

در ادامه این مقاله سایت پول یابی، به برخی از پرسش‌های رایج مرتبط با ارز دیجیتال بیت کوین پاسخ داده می شود :

– بیت کوین از کجا می‌آید؟

بیت کوین در فرایند استخراج تولید و وارد چرخه بازار می‌شود . ماینرها با مشارکت در شبکه بیت کوین ، امنیت آن را تأمین و بلاک‌های جدید تولید می‌کنند . هر ماینری که موفق شود یک بلاک تولید کند ، از شبکه پاداشی در قالب بیت کوین دریافت می‌کند و این لحظه تولد بیت کوین‌های جدید است .

– از کجا بیت کوین بخرم ؟

ارز بیت کوین را می‌توان از تمام صرافی‌های ارزهای دیجیتال خرید . صرافی‌های زیادی در سراسر جهان در ازای ارزهای رایج بیت کوین می‌فروشند . از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی با کارت بانکی یا با ارزهایی مثل تتر می‌توانید بیت کوین بخرید .

– آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

بیت کوین در ایران جایگاه تعریف‌شده قانونی ندارد . اما در ماده ۲ قانون مجازات عمومی آمده است : «هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست ، مگر‌آنکه به‌موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد . » ازاین‌رو ، خرید و فروش و نگهداری بیت کوین جرم نیست . بااین‌حال، استخراج بیت کوین محدودیت‌هایی در کشور دارد که باید پیش از اقدام به این کار ، درباره آن تحقیق کنید .

– آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

سودآوری استخراج بیت کوین به عوامل زیادی از ‌جمله هزینه برق مصرفی و قیمت دستگاه استخراج و قیمت بیت کوین در بازار بستگی دارد . کسانی که می‌خواهند بیت کوین استخراج کنند ، باید این نکات را در نظر بگیرند . برای محاسبه سودآوری بیت کوین ، می‌توانید از ماشین حساب استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید .

– پس از استخراج همه بیت کوین‌ها، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وقتی استخراج همه ۲۱ میلیون واحد بیت کوین تمام شد ، تنها منبع درآمد ماینرها از محل کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود . در آن زمان ، مقدار کارمزد و قیمت بیت کوین در بازار تعیین خواهد کرد که آیا فعالیت به‌عنوان ماینر سودآوری دارد یا خیر .

سخن پایانی ارز دیجیتال بیت کوین

«پول» یک جایگاه حقوقی دارد و پول بودن بیت‌کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است . تاکنون هیچ دولتی حتی ژاپن بیت‌کوین را به عنوان پول به رسمیت نشناخته‌است . ایالات متحده آمریکا ، آلمان و چین بر کالا بودن بیت‌کوین تأکید دارند .

تمام ارزهای دیجیتال ابزاری برای انجام معاملات سریع تر و ارزان‌تر هستند . افراد و کشورها با استفاده‌ای که از این نوع ارز دارند ، تعیین می‌کنند که آیا این ارزهای دیجیتال سود یا زیان دارند . آنچه که مسلم است بیت کوین پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری، گسترش رفاه مالی و اجتماعی و… دارد .

کارشناسان ارزش بیت‌ کوین را در آینده در محدوده عجیبی پیش‌بینی می کنند . برخی از آنها اعتقاد دارند قیمت هر بیت‌ کوین نزدیک به صفر خواهد شد ، اما اغلب آنها رشد چند برابری قیمت بیت کوین را تخمین زده‌اند . واقعیت این است بازارهای نوظهور رمز ارزها ، یک فرصت جدید برای سرمایه‌گذاران در دنیا ایجاد کرده است تا با حضور در این بازار کسب درآمد کنند .

طرفداران بیت کوین از معامله‌گران روزانه تا سرمایه‌گذاران بزرگ گسترش یافته است . حتی بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز برای ورود به این بازار خیز برداشته‌اند . حتی بعد از شیوع بیماری کرونا و تغییر خلق و خوی افراد در سرمایه‌گذاری شاهد رشد چشمگیر بازار رمز ارزها بودیم .

نکته آخر ارز دیجیتال بیت کوین  اینکه ، بیت کوین جایگاه دهم را در بازارهای مالی جهان به خود اختصاص داده است . پیش‌بینی‌ می شود با توجه به پتانسیل بازار این رتبه بهبود پیدا کند . اما توصیه می شود بدون کسب دانش کافی وارد حوزه رمز ارزها ن‌شوید . زیرا افرادی که با دانش اندک وارد این بازار می‌شوند، به دلیل ریسک بسیار بالا اغلب ضررهای مالی هنگفتی می‌کنند .

سایت پول یابی:
Related Post