پایداری بیت کوین

یکی از ابهامات و سوالات مهم درباره بیت کوین ، میزان ناپایداری یا پایداری بیت کوین می باشد که این موضوع موجب بحث و جدل های فراوان بین طرفداران و مخالفان این رمز ارز شده است. موافقان با ذکر دلایلی این موضوع را عادی می دانند در حالی که مخالفان عدم پایداری بیت کوین را موجب ضرر و زیان فراوان در کسب درآمد می دانند.

زمانی که به ارزش و قیمت بیت کوین در مقاطع مختلف نگاه می کنید متوجه برخی ناپایداری و نوسانات شدید می شوید. این نوسانات قیمتی ممکن است هر فردی را به شک بیاندازد و ممکن است تصور کند که کسب درآمد اینترنتی با بیت کوین به صرفه نباشد. آیا واقعیت اینگونه است؟ در این مقاله سایت پول یابی ، هدف پاسخگویی به ناپایداری و پایداری بیت کوین در بازار اقتصادی جهانی می باشد.

بررسی پایداری بیت کوین

هر طرح ، برنامه و راهکار اقتصادی  که در جهان مطرح می شود، کاملا طبیعی است که مخالفان و موافقان منطقی و غیر منطقی زیادی داشته باشد. این موضوع درباره رمز ارزها و به ویژه شاخص ترین آنها یعنی ، بیت کوین هم صدق می کند. در نگاه کلی به نظر می رسد ، طرفداران بیت کوین از منتقدان آن بیشتر باشد. اما منتقدان هم دلایل خاصی برای مخالفت خود دارند.

منتقدان بیت کوین به دو دسته منطقی و غیر منطقی تقسیم می شوند. تعداد کمی از منتقدان واقعا منطقی برخورد می کنند و مشکلات واقعی بیت کوین مانند مقیاس پذیری را بیان می کنند. اما بیشتر منتقدان به جای انتقاد به نوعی برای بیت کوین اشکال تراشی می کنند و انتقاد آن ها اغلب از روی منطق نیست.

خلاصه انتقاد های بیشتر منتقدان بیت کوین، حول مسائلی مثل: بیت کوین برای جرم و پولشویی ساخته شده است و ناپایدار است، بیت کوین یک حباب اقتصادی بزرگ با نوسانات نگران کننده است، به جایگاه بیت کوین نمی شود اعتماد کرد و یا پول واقعی را صرف خرید آن کرد، دور می زد.

پل کروگمن، اقتصاددان بزرگ و برنده جایزه نوبل اقتصاد ، کتاب « Bitcoin Evil » یا بیت کوین شر و شیطانی را نوشت. ری کرزویل دانشمند علوم رایانه و پژوهشگر بزرگ گفت: « بیت کوین مانند ارزهای دیگر که ثبات خوبی دارند، نیست.» مارک کیوبن ، میلیونر آمریکایی هم آن را حباب اقتصادی نامید.

مجموعه این دیدگاه ها به نظر می رسد که دلالت بر ناپایداری شدید بیت کوین دارد. در ادامه با دلایل پایداری و ناپایداری بیت کوین در گذر زمان آشنا می شوید.

پایداری بیت کوین ، نوسانات بیت کوین ، قیمت بیت کوین ، بررسی بیت کوین ، روز بیت کوین پیتزا ، معرفی بیت کوین

دلایل نگرانی از نوسانات کوتاه مدت بیت کوین

موافقان می گویند که بیت کوین در کوتاه مدت ناپایدار است ، اما در دراز مدت کاملا پایدار خواهد بود. دلیل نگرانی ها به خاطر نوسانات منفی کوتاه مدت می باشد. این گروه می گویند ، چرا منتقدان فقط نوسانات منفی کوتاه مدت را می بینند و در مقابل رشد چند هزار درصدی بیت کوین واکنشی نشان نمی دهند؟

در جواب این سوالات موافقان بیت کوین ، البته منتقدان دلایل منطقی برای مشکل نوسانات منفی کوتاه مدت دارند. آنها اغلب می گویند: فرض کنید یک فرد فروشگاه اینترنتی دارد، می خواهد برای فروش محصولات خود بیت کوین را بپذیرد. این فرد اصلا قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را ندارد و می خواهد از فروشگاه خودش کسب درآمد اینترنتی کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد اینترنتی از برنامه نویسی

حالا فرض کنید او در یک روز فروش خوبی داشته باشد و ۲ بیت کوین سود روزانه اش باشد. اگر آن فرد بدشانس باشد و قیمت بیت کوین در آن روز ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش یابد، چه افتاقی می افتد؟ آیا فرد باید منتظر بماند تا بیت کوین دوباره رشد کند؟

این دلیل کاملا منطقی است. اما به نظر می رسد که این منتقدان از سرویس های بیمه نوسانات بیت کوین اطلاعی ندارند. سایت های بزرگی وجود دارند که نوسانات منفی را برای فروشگاه های پذیرنده بیت کوین، بیمه می کنند و تا حدودی این موضوع را حل کرده اند.

داستان بیت کوین و روز پیتزا 

انگار بین پیتزا و بیت کوین یک داستان و ارتباط تنگاتنگ و قدیمی وجود دارد. در ۲۲مه۲۰۱۰، لازلو هانیکز Laszlo Hanyecz ، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ بیت‌کوین، به یکی از کاربران تالار گفتگوی مربوط‌ به بیت‌کوین، یعنی جایی که اکثر بیت‌کوینرها در آنجا حضور داشتند، ۱۰ هزار بیت‌کوین درعوض دو عدد پیتزای پاپاجان Papa John پرداخت کرد. در آن زمان، بیت‌کوین تقریبا یک‌ساله بود و ۱۰ هزار بیت‌کوین تقریبا معادل ۴۰ دلار می‌شد.

از آن زمان نام لازلو هانیکز به عنوان اولین خریدار کالا با بیت کوین ثبت شد. همه ساله در آمریکا، طرفداران بیت کوین در روز ۲۲ می « روز بیت کوین پیتزا » را جشن می گیرند. اکنون قیمت ۱۰ هزار بیت کوین حدود ۳۷ میلیون دلار و حتی بیشترشده است. در ده سال آینده ممکن است قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار هم برسد. رشد بیت کوین از ۴۱ دلار تا ۳۷ میلیون دلاراتفاق افتاده است.

با این داستان درباره بیت کوین این سوال مطرح می شود، آیا بیت کوین در این چند سال ناپایداری بلند مدت منفی داشته است؟

جوان بودن بیت کوین

شاید یکی از دلایلی ناپایداری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ، جوان بودن و وجود ابهامات و سوالات درباره بیت کوین باشد. این پدیده و رمز ارز دیجیتال جدید ، عمرش تازه از یک دهه گذشته و در ابتدای راه بزرگ است. هر پدیده جدیدی که ارائه شود، سال ها زمان نیاز دارد تا به تکامل برسد. اگر گذشته را بررسی کنید اکثر پدیده های جدید مانند اینترنت یا هوش مصنوعی در ابتدا ساده بودند و آرام آرام در حال تکامل هستند.

البته ارزهای دیجیتال در این مدت کم هم امتحان خود را به خوبی پس داده اند. باید همیشه به یک نکته مهم توجه کنید: سیستمی که انسان نتواند آن را متوقف کند، پایدار خواهد بود. از طرفی آگاهی مردم و پیشرفت تکنولوژی هر روز در حال افزایش است و قطعا بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال در بلند مدت پایداری بهتری بدست می آورند.

قانون ناپایداری اجتناب ناپذیر

از آنجایی که رمز ارز دیجیتال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یک پدیده جدید هستند و هنوز گردش مالی آن ها به اندازه دلار یا طلا نیست، ناپایداری اجتناب ناپذیری را خواهند داشت. کاملا طبیعی است وقتی قیمت مثلا ۱۵ برابر بالا می رود، باید انتظار فروش و کاهش قیمت را داشته باشیم. این موضوع به این دلیل است که بیت کوین این روز ها بیشتر برای سرمایه گذاری استفاده می شود تا خرید کالا و یا انجام تجارت های بزرگ.

طبیعتا کسانی که بیت کوین را برای سرمایه گذاری خریده باشند وقتی رشد قیمت خوبی را ببینید، بیشترشان برای کسب درآمد ، اقدام به فروش می کنند و این موضوع کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت. با گسترش کاربرد های بیت کوین و اتریوم و همچنین همه گیر شدن آن، شاهد پایداری بیشتری در این ارزهای دیجیتال خواهیم بود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد از فروم و انجمن

تاثیر عوامل غیرعادی بر بیت کوین

بعضی از عوامل ناگهانی حتی در قیمت دلار که گردش مالی بسیار زیادی در دنیا دارد هم تاثیرگذار است. جنگ، بیماری های بزرگ، تغییر دولت ها  و سیاست گذاری ها، شایعات و بسیاری دیگر از مسائل شبیه به این در ناپایداری ارزها تاثیرگذار است.

به دلیل جدید بودن پدیده بیت کوین یا ارز دیجیتالی ، ناشناخته و یا کمتر شناخته بودنش و همچنین نگرانی هایی که در بین مردم وجود دارد، هنگامی که یکی از عوامل ناگهانی و بزرگ رخ می دهد، تاثیرات زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال می گذارد. برای نمونه ، مدتی قبل ، شایعه مرگ مخترع اتریوم، قیمت آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

هر چقدر که ارزهای دیجیتال بزرگتر و پرکاربردتر شوند، در مقابل عوامل ناگهانی پایداری بیشتری پیدا خواهند کرد. به دلیل عدم آشنایی کامل مردم با ماهیت ارزهای دیجیتال، یک اتفاق می تواند موجب افت شدید قیمت و یا افزایش شدید ارزش آن شود. اما این اتفاقات بزرگ همیشگی نیست و بالاخره بعد از مدت کوتاهی ثبات به آن بر می گردد.

نتیجه گیری پایداری بیت کوین

اقتصاددانان سال هاست با یکدیگر بحث و جدل دارند که آیا بیت کوین یک دارایی محسوب می شود یا یک ارز. از لحاظ ارزش گذاری بیت کوین، این مسئله زیاد مهم نیست. اهمیتی ندارد چگونه مردم از بیت کوین استفاده می کنند، بلکه مهم ایت است که چرا مردم آن را انتخاب می کنند؟ جواب به این سوال آینده این رمز ارز را مشخص می کند.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین به احتمال زیاد و بر اساس قرائن و شواهد موجود، روشن خواهد بود. تحلیلگران و معامله گران مختلف تلاش کرده اند تا ارزش بیت کوین را در آینده حدس بزنند، برخی معتقدند که تا دو سه سال آینده قیمت بیت کوین ممکن است به ۲۰۰۰۰۰ دلار برسد.

حتی اگر بیت کوین طلای دیجیتال باشد، این ارزش بلند مدت آن است که واقعا اهمیت دارد. بیت کوین کمیاب و نادر است. اکثریت بسیار زیادی حتی یک عدد بیت کوین کامل ندارند چون تعداد آن محدود است و این موجب تقاضا می شود. تقاضا تقاضا و تقاضا و در نهایت افزایش قیمتی که فکرش را نمی کنید اتفاق می افتد. بیت کوین به راحتی می تواند بسیار ارزشمند باشد چون حتی همه میلیونرها هم نمی توانند از آن یک واحد داشته باشند.

نکته آخر درباره پایداری بیت کوین اینکه ، این رمز ارز دیجیتال در واقع ناپایدار نیست. بیت کوین فقط به زمان و تکامل بیشتری نیاز دارد تا بتواند کاربردی تر شود و فقط برای سرمایه گذاری از آن استفاده نشود. البته ماهیت و ویژگی های بیت کوین قطعا موجب کاربرد بیشتر آن در جهان خواهد شد. طی چندسال گذشته فروشگاه ها و سرویس های زیادی بیت کوین را پذیرفته اند و به مرور زمان به تعداد آن افزوده می شود و این یعنی ضمن پایداری بیشتر ، ارزشمندتر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

درآمد وبلاگ نویسی چقدر است ؟ , چطور از وبلاگ درآمد بالایی کسب کنیم؟

راههای کسب درآمد‌ از وبلاگ شخصی

ایجاد یک وبلاگ شخصی با هر انگیزه ای که باشد می تواند منجر به کسب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.