مدل های کسب و کار اینترنتی

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی راحت و پایدار هستید ، باید انواع مدل های کسب و کار اینترنتی و شیوه راه اندازی آنها را بدانید تا بتوانید ایده مناسب با آن کسب و کار را پیدا و اجرایی کنید. با گسترش اینترنت تنوع در کسب و کارها اینقدر زیاد شده که گاهی نمی توان برخی از مشاغل اینترنتی را در مدل خاصی از کسب و کارها قرار داد و انگار باید آنها را جزو مشاغل جدید و یا نوآورانه محسوب کرد.

در هر حال با گسترش اینترنت تمام عرصه های زندگی بشر تحت تاثیر آن قرار گرفته است ، انگار زندگی امروزی بدون اینترنت و مسائل پیرامون آن را نمی توان تصور کرد. تمام تاروپود زندگی مان به فضای مجازی وابسته شده و این وابستگی هر روز بیشتر هم می شود و کسب و کارهای ما هم مستثنی از این قاعده نیستند. امروزه تقریبا تمام کسب و کارهای سنتی و حتی مدرن ما در قالب یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی قرار گرفته و در حال کسب درآمد اینترنتی هستند.

در این مقاله سایت پول یابی به انواع مدل های کسب و کار اینترنتی شناخته شده پرداخته می شود ، امیدوارم مورد استفاده علاقمندان به راه اندازی کسب درآمد از اینترنت قرار گیرد.

مدل های کسب و کار اینترنتی

با رشد و گسترش نفوذ اینترنت ، کسب و کارهای زیادی راه اندازی شده اند و در حال حاضر مدل های زیادی برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارند. برای نمونه، فروشگاه های بزرگ اینترنتی معروفی که الان فروش های چند میلیاردی دارند و بیشتر مردم روزانه از آن ها خرید می کنند، در شمار یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی یعنی فروش مستقیم محصولات و خدمات قرار می گیرند.

همان طور که اشاره شد، کسب و کارهای اینترنتی مدل های زیاد و مختلفی دارند. از فروشگاه های اینترنتی که کالا و محصولات فیزیکی می فروشند تا اپلکیشن های موبایلی که وظیفه خدمات رسانی را به عهده دارند در شمول این مدل های متنوع کسب درآمد از اینترنت قرار می گیرند.

البته بعضی از کسب و کارهای اینترنتی هم وجود دارند که همزمان از چندین مدل کسب و کار اینترنتی در اجرای شیوه کسب درآمد اینترنتی خود بهره می برند . این تنوع در کسب و کار بستگی به ایده و نوع خلاقیت کار آفرینی دارد که آن کسب و کار را راه اندازی می کند.

مدل کسب و کار اینترنتی ، مدل کسب درآمد اینترنتی ، انواع کسب و کار آنلاین ، ایده کسب و کار اینترنتی ، آموزش کسب وکار اینترنتی

معرفی و دانستن انواع مدل های کسب و کار اینترنتی به شما کمک می کند تا راحت تر کسب درآمد اینترنتی داشته باشید و در ادامه کار بتوانید بهتر عمل کنید و یا بتوانید فعالیتتان را متنوع تر کنید. مهم ترین مدل های کسب و کار اینترنتی عبارتند از:

۱- فروش کالا

در این حالت فروش محصولات و کالاها به دو شیوه انجام می شود:

الف : فروش مستقیم کالا :

فروش مستقیم و بدون واسطه کالا از شیوه های کسب درآمد اینترنتی قدیمی محسوب می شود که با ورود اینترنت رایج شد و هنوز هم وجود دارد. در این مدل از کسب و کار آنلاین کالای مورد نظر مستقیما به کاربران و مشتریان فروشگاه فروخته می شود. در این مدل همه چیز دست صاحب یا مدیر فروشگاه است و در واقع خودش عامل فروش مستقیم کالا و محصولات محسوب می شود. نمونه بزرگ این نوع فروشگاه دیجی کالا است.

ب: فروش واسطه ای کالا :

در این نوع از کسب و کار اینترنتی صاحب کسب و کار (برای نمونه سایت نت برگ) عاملی برای فروش محصولات دیگر کسب و کارها می شود. در واقع صاحب چنین کسب و کارهایی معمولا هیچ کالا و محصولی از خود ندارد و محصولات دیگر کسب و کارها را به فروش می رساند و از این طریق اقدام به کسب درآمد اینترنتی می کنند.

۲- فروش خدمات

کسب درآمد اینترنتی از طریق خدمات هم به دو شیوه انجام می شود که عبارتند از:

الف: فروش مستقیم خدمات :

در این مدل از کسب و کار اینترنتی خدماتی به کاربران اینترنتی به صورت مستقیم ارائه می شود ( نمونه این مدل کسب درآمد اینترنتی در سایت های اسکای روم و میهن وب هاست اجرا می شود). در این مدل، خدمات ارائه شده مستقیما از طریق کسب و کار مورد نظر ارائه می شود. در این نوع از کسب و کارها امکانات خاص و ویژه ای نیز در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده می شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصطلاحات سایتهای کسب درآمد خارجی
ب: فروش واسطه ای خدمات

در این مدل از کسب و کار اینترنتی ( مانند سایت زود فود و کلیک یاب ) خدمات دیگر کسب و کارها به کاربران ارائه می شود. در واقع در این نوع از کسب و کار اینترنتی ، صاحب کسب و کار دارای خدماتی نیست و خدمات ارائه شده به صورت واسطه ای میان صاحب کسب و کار و فرد صاحب خدمات انجام می شود.

۳- فروش محتوا

کسب و کارهای اینترنتی زیادی بر پایه تولید محتوا وجود دارند که منبع اصلی درآمد این کسب و کارها از محتوایی است که تولید و منتشر می کنند. در این مدل از کسب و کار اینترنتی محتوای تولید شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم عامل کسب درآمد اینترنتی است. یعنی اینکه ممکن است محتوای مورد نظر به صورت مستقیم و از طریق عضویت ویژه یا فروش محصولات آموزشی دانلودی و… به کاربران فروخته شود. نمونه فروش مستقیم محتوا سایت های ممتم و چطور می باشند.

حالت دوم اینکه، ممکن است محتوای تولید شده واسطه ای برای کسب درآمد باشد. مثلا سایت هایی هستند که از طریق محتوایی که تولید می کنند بازدیدکننده های زیادی در روز دارند و از این طریق می توانند سفارش تبلیغات دیگر کسب و کارها را در سایت خود نمایش دهند . برای نمونه از طریق تبلیغات بنری تا رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری اقدام به کسب درآمد اینترنتی می کنند و مثال برای کسب درآمد به واسطه تولید محتوا ، می توان به سایت های پی سی دانلود و زومیت اشاره کرد.

فروش واسطه ای محتوا

علاوه بر دو حالت فروش مستقیم و غیر مستقیم محتوای تولید شده ، یک حالت سوم فروش واسطه ای محتوا هم می توان برای کسب درآمد اینترنتی متصور شد. در این مدل از کسب و کار اینترنتی محتوای تولید شده افراد به صورت واسطه ای به فروش می رسد. یعنی مثلا وبسایتی، واسطه ای برای فروش محتوای تولید شده توسط مدرسین به مخاطبان است. نمونه این نوع کسب درآمد اینترنتی در سایت فرانش وجود دارد.

این فروش واسطه ای محتوا را می توان یک مدل مجزا حساب کرد و هم می توان در زیر مجموعه فروش محتوا قرار داد.

۴- ارائه دهنده بستری خاص برای مخاطبان

در این مدل از کسب و کار اینترنتی بستری خاص برای مخاطبین و کاربران اینترنتی فراهم شده است تا نیازهای خود را بر طرف سازند. این نوع از کسب و کارهای اینترنتی به واسطه ترافیک بالایی که دارند کسب درآمد می کنند.

نمونه این نوع کسب درآمد اینترنتی ، شبکه های اجتماعی ، سایت های اشتراک ویدیو و صوت ، سرویس های وبلاگ دهی ، سایت های نیازمندی و… می باشد. در این نوع کسب و کارهای اینترنتی، ترافیک ایجاد شده از طریق فعالیت یا تولید محتوای کاربران برای آن ها ایجاد می شود.

۵- ترکیبی از چند مدل کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی زیادی هم وجود دارند که از چند طریق درآمد زائی می کنند. مثلا سایتی به واسطه ترافیک بالایی که از طریق تولید محتوا کسب می کند خدماتی را هم ارائه می کند. یا مثلا کسب و کارهایی هستند که با توجه به خدماتی که ارائه می دهند بستری را برای درآمد زائی دیگران فراهم ساخته اند. برای نمونه همکاری در فروش محصولات را دارند.

نمونه های چند مدل ترکیبی ایرانی بسیار زیاد هستند نمونه بارزش سایت دیجی کالا که از فروش کالا و ارائه بستری برای تبلیغات ، کسب درآمد اینترنتی دارد.

۶- اپلیکیشن های موبایلی

شاید این سوال مطرح شود که اپلیکیشن های موبایلی جزو کدام مدل کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شوند؟ امروزه اپلیکیشن های موبایلی زیادی تولید شده اند که نیاز خیلی از افراد جامعه را به خوبی رفع کرده اند. برای نمونه اپلیکیشن های اسنپ و تپسی خدمات تاکسی در محل ارائه می دهند. پس این دو اپلیکیشن جزء کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات هستند. کاربران با توجه به محلی که قرار دارند می توانند درخواست تاکسی در محل دهند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ایده جالب کسب سرمایه و پول

نمونه دیگر اپلیکیشن های موبایلی ، کسب درآمد اینترنتی از درون آن برنامه ها می باشد. از این نوع کسب درآمد از اینترنت می توان به بازی های موبایلی اشاره کرد که علاوه بر اینکه بستری سرگرم کننده برای کاربران فراهم کرده اند ، با پرداخت های درون برنامه ای درآمد زائی می کنند. اپلیکیشن های موبایلی که معمولا پرداخت درون برنامه ای دارند ارائه دهنده خدمات خاصی هستند. مثلا برنامه فالوئر بگیر اینستاگرام یا کتاب های اندرویدی در موضوعات خاص که همه این اپلیکیشن ها پرداخت درون برنامه ای دارند.

تنوع در مدل های کسب درامد اینترنتی

اگرچه در بالا شش مدل کسب و کار که منجر به کسب درآمد اینترنتی می شود را فهرست کردیم ولی بین کارشناسان درباره نوع مدل در برخی موارد اختلافات جزیی وجود دارد. در کل دو دیدگاه درباره مدل های کسب درآمد اینترنتی وجود دارد که عبارتند از:

الف : دیدگاه غالب و اجرا شده در ایران

این دیدگاه بیشتر کسب درآمدهای اینترنتی که در ایران اجرا شده را شامل می شود و به نوعی همان مدل های معرفی شده در بالا می باشد، منتهی با کمی جزئیات بیشتر فهرست می شود . این مدل های کسب و کار اینترنتی عبارتند از:

۱- فروش مستقیم کالا

۲- فروش مستقیم خدمات

۳- واسطه‌گری محصولات

۴- واسطه‌گری خدمات

۵- تولید محتوا

۶- ارائه امکانات و خدمات آنلاین

۷- ارائه بستر مورد نیاز برای کار

۸- آموزش مجازی

۹- مدل ترکیبی

همان طور که ملاحظه می کنید همان مدل های معرفی شده در این مقاله با کمی تغییر نام در مدل کسب و کار و به شکلی جزئی تر می باشد.

ب: مدل های کسب و کار قدرتمند جهانی

دیدگاه دوم به نوعی همان دیدگاه غالب و اجرا شده در ایران است، منتهی بیشتر با عنوان مدل های کسب و کارهای قدرتمند جهانی مطرح می شود که تقریبا در سطح جهان با کمی اختلاف در شیوه اجرا مثل هم اجرا می شود. این مدل کسب درآمد اینترنتی عبارتند از:

۱- کسب درآمد اینترنتی از طریق فریلنسینگ (آزاد کاری)

۲- کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات فیزیکی

۳- کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات آموزشی

۴- کسب و کار اینترنتی با فروش محصولات دیگران

۵- کسب و کار اینترنتی با فروش خدمات و مشاوره

۶- کسب و کار اینترنتی با فروش تبلیغات

سخن پایانی مدل های کسب و کار اینترنتی

هر کسی می تواند با توجه به نوع تخصص ، مهارت ، علاقه و نیاز بازار ، یکی از مشاغل زیر مجموعه این مدل کسب و کارهای اینترنتی را انتخاب و اقدام به کسب درآمد از اینترنت کند. هر کدام از این مدل های کسب و کار اینترنتی درآمدهای متفاوتی دارند. اول باید این مدل ها را بشناسید تا بتوانید هوشمندانه آینده کسب و کار اینترنتی خود را مشخص کنید.

اگر نسبت به انواع مدل های کسب و کار اینترنتی شناخت پیدا نکنید، ممکن است هزینه های زیادی در این مسیر متحمل شوید و از طرفی وقت و انرژی زیادی هدر دهید و در نهایت نتیجه دلخواه و مناسبی نگیرید. برای اینکه بدانید بهترین مدل کسب و کار اینترنتی برای شما کدام است در ابتدا باید ببینید به کدام مدل علاقه مند هستید. سپس باید سرمایه و تخصص خود را بسنجید. اگر بدون توجه به علاقه ، تخصص و سرمایه خود وارد یکی از این مقوله ها شوید به احتمال زیاد شکست می خورید و نمی توانید  به درآمد اینترنتی بالایی برسید.

سخن آخر مدل های کسب و کار اینترنتی این است که، اگر با آگاهی کامل اقدام کنید و بدانید که کسب و کار اینترنتی شما جزء کدام دسته از کسب و کارهای اینترنتی است ، مطمئن باشید خیلی راحت تر و بهتر می توانید مدل درآمد زائی مناسب خود را پیدا کنید. بهتر اقدام کردن، یادگرفتنی است پس با علم و دانش کامل ، مدل کسب و کار اینترنتی خود را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.