دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی

شاید بیش از هر کسی ، صاحبان برندهای بزرگ به اهمیت و دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی جهت رشد و توسعه و افزایش کسب درآمد اینترنتی آگاه هستند. اگرچه این برندها تلاش می کنند تا از رقبا در تجارت جلو بزنند ولی وجود آنها را برای کسب و کار خود مفید دانسته و تلاش می کنند تا ضمن شناخت رقیب تجاری ، خودشان را به روز نگه دارند.

برای موفق شدن در هر کسب و کاری باید تحلیل رقبا انجام شود. کمتر بازاری ( اینترنتی یا غیر اینترنتی ) در این روزها وجود دارد که بی رقیب باشد، وجود رقیب در بازار اصلا چیزی بدی نیست . در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به اهمیت و دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی به چگونگی شناخت رقبا هم اشاره خواهد شد.

مفهوم رقابت در بازار

قبل از پرداختن به اصل موضوع ، اشاره ای اجمالی به مفهوم رقابت در بازار می شود تا شناخت کلی از این مفهوم برای درک بهتر موضوع ، حاصل شود. بازاریابی زمانی از اهمیت برخوردار شد که رقابت هایی در بین کارخانه های تولیدی شکل گرفت. وقتی چیزی موجود است ولی تعداد آن به اندازه کسانی که آن را می خواهند نیست ، تقاضا بیش از عرضه است و بر سر بدست آوردن آن چیز تقاضا کنندگان با یکدیگر رقابت می کنند. این اتفاقا وقتی بر عکس رخ دهد عرضه کنندگان وارد رقابت می شوند.

آنچه گفته شد شکل ابتدایی و پایه ای رقابت است . از دیدگاه فیلیپ کاتلر Philip Kotler از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن ، رقابت بین شرکت ها در ۴ گروه، دسته بندی می شود:

۱- شرکت هایی که محصول مشابه، به مشتریان مشابه با قیمت مشابه ارائه می دهند.

۲-  شرکت هایی که همان محصول یا همان دسته از محصول را تولید و عرضه می کنند.

۳- شرکت هایی که محصولاتی با خدمات مشابه تولید می کنند.

۴- شرکتی هایی که برای همان پول قابل خرج شدن مشتری محصول یا خدمات ارائه می دهند.

دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی

بعد از آشنایی با مفهوم رقابت در بازار و کسب و کار این سوال مطرح می شود که چرا تجزیه و تحلیل رقبا برای کسب و کار های اینترنتی مهم است؟ کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر رقیبی نداشته باشید هیچ وقت در کسب و کارتان موفق نخواهید بود. البته شاید در ظاهر این جمله کمی خنده دار باشد ولی واقعیت این است که رقبا موجب پیشرفت کسب و کارها می شوند.

دلیل تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی این است که این رقبا هستند که صاحبان کسب و کارها را وادار به رقابت می کنند و موجب می شوند تا بهترین کیفیت ها را به مشتریان و مخاطبان ارائه دهند. هر کسب و کاری برای بقاء در حوزه کاریش باید با رقبای خود رقابت کند. اگر قصد دارید همیشه یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید و کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشید باید رقبای اصلی و فرعی خود را بشناسید.

از طرفی وجود رقبا موجب می شود تا در کسب و کارتان تحولی ایجاد کنید. برای نمونه زمانی که یکی از رقبا محصولاتش را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد شما چه کار می کنید؟ معقول این است که تلاش می کنید تا کیفیت محصولات خود را بالاتر از آن ها ارائه دهید.

تا زمانی که رقبای خود را به خوبی تجزیه و تحلیل نکنید و ندانید پشت پرده کسب و کارشان چه می گذرد نمی توانید از آن ها سبقت بگیرید. آنالیز رقبا در هر کسب و کاری واجب است. زمانی که رفتار رقبای خود را بررسی می کنید اطلاعات ارزشمندی بدست می آورید. همین اطلاعات ارزشمند است که می تواند کسب و کار اینترنتی شما را متحول کند. این اطلاعات ممکن است در مورد استراتژی های سئو یا تولید محتوا و… باشد.

آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی ، تحلیل رقبا ، تحلیل رقبا در بازار ، آنالیز رقبا در اینترنت ، شناخت رقبا در دیجتتال مارکتینگ

شیوه آنالیز رقبای کسب و کار اینترنتی

قبل از راه اندازی سایت پول یابی با موضوع آموزش کسب درآمد از اینترنت ، بعضی از اوقات بیکاری را در سایت های رقیب می گذراندم تا از شیوه کسب و کارشان مطلع شود . مواردی مثل شیوه تولید محتوا ، رعایت اصول سئو ، نوع و کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می کنند و… را بررسی می کردم ، تا به درک درست از بازار و رقبا دست یابم و با آگاهی کسب و کارم را شروع کنم.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای بهترین بودن در کسب درآمد

حالا بعد از شناخت دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی که در بالا اشاره شد ، شیوه آنالیز رقبا مطرح می شود. روش های زیادی برای بررسی درست رقبا وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- بررسی سئوی سایت رقبا

شاید اولین کاری که همه ما نسبت به بررسی رقبای انجام دهیم بررسی سئوی سایت آن هاست. برای این کار هم سری به  دو سایت معروف MOZ یا Ahrefs می زنیم تا ببینیم بک لینک های آن ها از چه طریقی ساخته شده اند. البته ابزار بهتری هم وجود دارد که بتوانید سئوی سایت رقبا را به خوبی تحلیل کنید.

این ابزار ، سایت SEMrush است. توسط این سایت می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بک لینک های ساخته شده در سایت رقبا به دست بیاورید. مثلا چند درصد از بک لینک های آن ها فالو یا نو فالو هستند. چه تعداد از بک لینک های آن ها از آی پی ها اختصاصی دریافت شده اند. یا اینکه پسوند دامین بیشتر سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند ، کدامند.

به قسمت ترافیک آنالیز این سایت مراجعه کنید اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد ترافیک سایت مورد نظر در اختیارتان قرار می دهد. مثلا به شما نشان می دهد بیشترین ترافیک سایت مورد نظر از گوگل بوده یا اینکه به صورت دایرکت می باشد. همچنین در این قسمت می توانید از نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربران در سایت مورد نظر هم تا حدود زیادی مطلع شوید. این سایت نسبت به سایت الکسا آمار واقعی تری در این خصوص به شما ارائه می کند.

۲- بررسی ایمیل مارکتینگ رقبا

کارشناسان به دلیل مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ توصیه می کنند که حتما ایمیل خود را در یکی از لندینگ پیج های رقبای خود قرار دهید. ایمیل تان باید در لیست مخاطبان رقبا وجود داشته باشد. باید بدانید رقبا چه زمانی، چه پیامی را و چگونه به مخاطبان خود ارسال می کنند. از ایمیل های ارسالی رقبا به مخاطبانشان باید درس بگیرید. باید ببینید محتوای ایمیل خود را چگونه تنظیم می کنند، باید بدانید ایمیلی که برای مخاطبین خود ارسال می کنند چه قدر تاثیر گذار است.

حتما ایمیل هایی را که به صورت اتوماتیک برایتان ارسال می شوند به خوبی پیگیری کنید. شاید در هنگام عضویت در لیست ایمیل رقبای خود قرار گیرید که بسیار خوب و تاثیرگذار است. ممکن است در صورت دادن پاسخ مثبت به آن ها وارد قیف فروشی شوید و چیزهای زیادی از کسب و کارشان را متوجه شوید.

۳- شناخت و بررسی تکنیک های فروش رقبا

اگر به دلایلی مجبور شده اید ،خودتان را وارد قیف فروش رقبا کنید تا متوجه شوید که چگونه مخاطبین خود را به خرید محصولاتشان ترغیب می کنند ، روند کار را تا انتها ادامه دهید. شاید این کار برای شما کمی هزینه داشته باشد ولی مطمئن باشید ارزش آن را دارد تا از تکنیک های فروش آن ها با خبر شوید. کمی هزینه کردن ، برای کسب اطلاعات ارزشمند با هدف افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی ، ارزش این کارها را دارد.

برای آشنایی با تکنیک های افزایش فروش رقبا ، حتما به صفحه محصولات شان سر بزنید تا از نحوه نوشتن متن های تبلیغاتی و شیوه ارسال آن ها با خبر شوید. ببینید اصلا تبلیغ نویسی خوبی در صفحه محصولاتشان ارائه کرده اند یا خیر؟

حتما برندها و کسب و کارهای اینترنتی دارای کانال ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی هستند ، لذا توصیه می شود به شبکه های اجتماعی آن ها نگاهی بیاندازید. شاید تکنیک هایی برای تبدیل کاربر به مشتری پیدا کردید. از هر چیزی که موجب افزایش آگاهی در کسب و کار اینترنتی می شود نهایت بهره را ببرید.

۴- شناخت و بررسی روش های تبلیغاتی

اگر رقبا از روش های تبلیغاتی برای جذب مخاطب و کشاندن کاربران به وب سایتشان استفاده می کنند حتما این روش ها و میزان تاثیرگذاری آنها را شناسایی کنید. مثلا اگر از تبلیغات کلیکی یا کسب درآمد در ازای کلیک ، برای افزایش مخاطبان و مشتریان استفاده می کنند، توصیه می شود که کمپین های آن ها را به خوبی بررسی کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت سایت مناسب در افزایش درآمد

برای نمونه ، بررسی کنید که بیشتر در چه سایت هایی تبلیغات آن ها به نمایش در می آید. یا اینکه لندینگ پیج هایی که به تبلیغات کلیکی خود متصل کرده اند را به خوبی بررسی کنید. البته ممکن است که رقبا از دیگر روش های تبلیغاتی مثل ، همکاری در فروش ، رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری ، ویدئو مارکتینگ یا سوشیال مارکتینگ برای افزایش فروش محصولاتشان استفاده کند، پس سعی کنید انواع کمپین های تبلیغاتی آن ها را دقیقا بررسی کنید.

زمانی که از هر طریقی وارد لندینگ پیج های آن ها می شوید سعی کنید خودتان را جای یک کاربر معمولی قرار دهید. ببینید اصلا محتوای صفحه فرود مورد نظر، شما را ترغیب به دادن پاسخ مثبت می کند یا خیر؟ دقیقا باید مثل یک کاربر معمولی رفتار کنید تا بفهمید چه قدر تبلیغات آن ها تاثیر گذاری لازم را دارد.

تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی، احترام به رقیب در کار ، شاخص های تحلیل رقبا ، نقاط ضعف و قوت رقبا ، احترام به رقبا

اعتبار و ارزش دادن به رقبا

به هیچ وجه رقبای خود را دست کم نگیرید و خود را برتر و بالاتر از سایرین ندانید . کسب و کارهای زیادی بودند که به دلیل همین غرور کاذب ، با تنزل کسب درآمد اینترنتی مواجه شدند و بازار خود را به رقبا واگذار کردند.

تصور کنید از رقبای خود خیلی بالاتر هستید. مثلا در جستجوی گوگل در کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری خودتان مثل: کسب درآمد اینترنتی ، کسب و کار خانگی ، استخدام و… جزء اولین نفرات هستید و از رقبای اصلی خود خیلی فاصله دارید. آیا فکر می کنید جایگاه فعلی همیشه برای شما خواهد بود؟ مسلما این طور نیست.فکر نکنید رقبای شما دست روی دست گذاشته اند و به فکر سبقت گرفتن از شما نیستند. همه می خواهند از شما جلو بزنند.

در هر صورت باید همیشه حواستان به رقبای کسب و کارتان باشد. همیشه به وب سایت و سایر پلتفرم های فعال در آن، سر بزنید تا ببینید تکنیک جدید بازاریابی اینترنتی را روی سایت خود اجرا کرده اند یا نه؟ ببینید ترفند جدیدی برای بالا بردن میزان ماندگاری کاربر در سایت خود پیاده سازی کرده اند یا نه؟ پیشنهاد های ویژه آن ها را همیشه چک کنید.

زمانی سایت یاهو پیشتاز عرصه اینترنت در جهان بود و همه را به دنبال خود می کشاند . با ورود سایت گوگل ، یاهو توجه زیادی به آن و شیوه های نوین جستجو و ارائه خدمات نکرد و در مدت زمان کوتاهی با ریزش بسیار زیاد مخاطبان و سرازیر شدن آنها به سمت گوگل مواجه شد. هیچ گاه رقیب کاریتان را دست کم نگیرید .

سخن پایانی دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی

البته موارد و دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی و ضرورت انجام این کار بسیار بیشتر و فراتر از اینهاست و در این مقاله سایت سایت پول یابی به چند مورد کوچک و بدیهی و همچنین شیوه شناخت رقبا اشاره شده است. صاحبان کسب و کارها برای استمرار کسب درآمد اینترنتی و بقای در بازار پررقابت اینترنتی، تحت هر شرایطی باید رقبای خود را آنالیز کنید.

آنالیز رقبا و شناخت نقاط ضعف و قوت شان کمک می کند تا خیلی چیزهای جدید را یاد گرفته  و همان موارد جدید را در کسب و کار خود به بهترین شکل ممکن اجرایی کنند. شناخت رقبا و رفتار بازار، روشی کاملا اخلاقی برای شناسایی، جمع‌آوری، تحلیل و توزیع هوشمند اطلاعات در مورد محصولات، رقبا و تمام جنبه های کسب و کار و افزایش کسب درآمد از اینترنت است که به صاحبان و مدیران وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی در اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک شایانی می کند.

سخن آخر دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی این است که به هیچ وجه رقبای خود را دست کم نگیرید. همیشه و در همه حال رقبای کسب و کارتان را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید بر میزان دانش خود بیفزاید . البته این بررسی و زیر نظر داشتن هرگز به معنای کپی برداری از کسب و کارشان نیست. کپی کردن از رقبا نه تنها کار پسندیده ای نیست نتایج خوبی هم برایتان به همراه ندارد. پس سعی کنید به جای کپی برداری ، از آنها الگو برداری کنید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.