تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ

ممکن است برای برخی تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ یک سوال مهم و اساسی است و ذهن آنها را درگیر کند. البته اغراق نخواهد بود که آینده مالی تمام و کمال ممکن است به طرف این نوع بستر مالی برود اگرچه همین الانم هم شاهد استقبال و رشد فزاینده آن هستیم . امروزه بلاک چین به عنوان یک جایگزین برای مدل مالی فعلی جواب خود را خیلی خوب پس داده است.

این بستر مالی در سالهای اخیر رشد زیادی داشته و افراد زیادی به ویژه در ایران بلاکچین را همان بیت کوین می دانند در حالی که در صنعت مالی اینگونه نیست چون بلاکچین بستر تکنولوژی محور برای رمزنگاری بیت کوین می باشد . در اینجا ضمن تعریف و معرفی بلاکچین به تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ خواهم پرداخت.

تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ

مفهوم بلاک چین تقریبا همزمان با پیدایش بیت کوین بر سر زبان ها افتاد و در واقع بیت کویت به عنوان پادشاه و شاخص تمام رمز ارزهای جهان، از این راهکار و شیوه برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی و مال کاربرانش استفاده کرد راهکاری که واقعا موثر بوده است. برای درک درست بلاک چین یک مثال ساده می زنم تا مفهوم آن درست درک شود:

فرض کنید من یک برگه یا دفتری حاوی اطلاعات دارم که در بین دهها نفر بالا می گیرم  و همه با دوربین از آن فیلم یا عکس می گیرند حالا من اگر آن برگه یا دفترچه را نابود کنم و یا در محتوای آن تغییری ایجاد کنم آن جمع این تغییرات را قبول ندارند چون همه یک کپی از اصل آن را در اختیار دارند تنها راه حل این است که من دوربین یا موبایل همه افراد را بگیرم و نابود کنم که تقریبا غیر ممکن است.

حالا تصور کنید که این جمع میلیونها نفر در اقصی نقاط دنیا باشد که در اتریوم و بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بلاکچینی فعالیت دارند و یا به صورت خصوصی و کاملا محرمانه در یک گروه خاص باشند.

تعرف بلاک چین

واژه بلاک چین Blockchain از دو جز تشکیل شده است جزء اول آن Block بلوک و جزء دوم Chain زنجیره است طبق این تجزیه واژه ای، این فناوری زنجیره ای از بلوک ها می باشد. در هر بلوک می تواند هر نوع اطلاعاتی از جزئیات تراکنش های مالی و پولی ریز و درشت تا جرم و جنایت های یک فرد و گروه ثبت شود.

تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ ، اهمیت بلاکچین در بازاریابی اینترنتی ، بلاکچین و بیت کوین
بلاکچین ضمن کاهش خطر بهره برداری، امنیت اطلاعات را افزایش داده و با کم کردن خطر سرقت اطلاعات شرکت ها، دید و اعتماد مشتریان را نسبت به شرکتها و فروشگاههای اینترنتی افزایش می دهد.

در واقع اطلاعات در بلاک ها ثبت شده و این بلاک ها به صورت زنجیره ای به هم مرتبط می شوند این زنجیره ، بلاکچین را تشکیل می شود.

به عبارت دیگر بلاکچین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارشات است و فرق آن با سایر سیستم ها این است که اطلاعات ثبت شده روی آن سیستم ، برای همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود. به دلیل رمزنگاری و توزیع داده ها، امکان حذف ، دستکاری و هک اطلاعات ثبت شده، تقریبا از بین می رود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مدل های کسب و کار اینترنتی

اهمیت و جایگاه بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ

حرف و حدیث درباره بلاک چین و جایگاه آن در بین ارزهای دیجیتال زیاد است و در سایت پول یابی به همین مقدمه کوتاه و تعریف بلاک چین که اشاره شد اکتفا می کنم اگر علاقمند به فراگیری بیشتر هستید می توانید درباره بلاکچین و همچنین بیت کوین به مقالات مرتبط در سایت از جمله هفت ویژگی بیت کوین مراجعه کنید.

نکته آخر اینکه بلاکچین می تواند به صورت کاملا خصوصی و برای اهداف و نیات ویژه یک سازمان یا نهاد خصوصی و دولتی استفاده شود که به این بلاکچین سازمانی Enterprise blockchain می گویند البته کارشناسان می گویند بلاک چین سازمانی نمی تواند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکز زدایی را به ارمغان بیاورد.

با این مقدمه برای دیجیتال مارکتینگ مزایا و یا موارد استفاده از بلاکچین را اینگونه بر می شمارند:

۱- ایجاد اعتماد با حذف کلاهبرداری تبلیغاتی

همان طور که اینترنت در حال رشد سریع است کلاهبرداری در آن هم حالت تنوع به خود گرفته و فراوان شده است. تبلیغات درست و منطقی در اعتماد افراد به برندهای تجاری موثر است ولی به دلایلی باز شاهد کلاهبرداری های تبلیغاتی هستیم . این کلاهبرداری ها، دید و نگاه مردم را نسبت به بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ کم کرده و حتی برخی بدبین شده اند. با ورود بلاکچین این اعتماد افزایش می یابد.

بلاکچین با ورودش به افراد کمک می کند تا در صورت تایید فرد گیرنده، پول به حساب فرد فرستنده ارسال شود. با این کار عملا بساط کلاهبرداری تبلیغاتی که معضلی بزرگ می باشد برچیده می شود. این دقت و سختگیری هشداری به تبلیغ کنندگان است تا تبلیغات صادقانه ای داشته باشند. البته این شفافیت و همگانی بودن بلاکچین موجب نگرانی برندهای بزرگ و مطرح تجاری هم شده است چون ممکن است امنیت اطلاعات کسب و کار خود را از دست بدهند.

۲- قابلیت مشاهده برای همگان

یکی از مزایای بلاکچین قابلیت مشاهده برای عموم است البته عده ای معتقدند قابلیت نظارت همگانی از تقلب بدتر می باشد. برای نمونه گوگل قسمت اعظم سرمایه خودش را از طریق تبلیغات کسب می کند و این موتور جستجوی بزرگ برای تبلیغاتی که افراد لینک آن را می بندند هم از طرف مقابل پول می گیرد و حال عده ای وجود دارند که برای مشاهده تبلیغات حقوق می گیرند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه فروش محصولات به صورت آنلاین

با این اتفاق این سوال مطرح می شود که این افراد واقعا تبلیغات را مطالعه می کنند و یا فقط بر روی لینک تبلیغات کلیک می کنند؟ برای رفع این مشکل ، مرورگری طراحی شده تا گردش کاربران در آن قابل مشاهده بود و با رصد آن، از صحت کار اطمینان حاصل شود و اینکه مشخص شود کاربران چه مدت زمانی را برای مشاهده هر صفحه تبلیغات صرف می کنند.

با این کار، هدف بلاکچین ایجاد یک تعامل دو طرفه برد- برد می باشد از یک طرف تبلیغ کننده به هدفش که اطمینان از صحت کار کاربران است می رسد و از طرفی کاربران حریم خصوصی شان حفظ می شود.

۳- حفظ حریم کاربران

یکی دیگر از مزایای بلاکچین در دیجیتال مارکتینگ حفظ حریم کاربران است . یک واقعیت غیر قابل انگار در دنیای اینترنت وجود دارد که داده های کاربران تنها متعلق به خود آنها نیست و شرکت ها و غول های بزرگ از این طریق کسب درآمد بالایی دارند. فرضا بزرگترین غول های اینترنتی جهان مثل توئیتر ، فیسبوک و گوگل بخش بزرگی از سرمایه گذاری خود را از فروش داده های کاربران به بخش تبلیغات به دست می آورند.

بلاکچین دیگر وجود هر نوع واسطه ای فرضا وجود گوگل بین خریدار و فروشنده را حذف کرده و یک رابطه مستقیم ایجاد کرده است. با این کار در واقع به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک می کند و از سوءاستفاده آن توسط دیگران ممانعت به عمل می آورد.

سخن پایانی تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ

مثل بسیاری از فناوری ها ، بلاکچین هم یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم کرده است. اگرچه به عنوان نوعی دیتابیس یا پایگاه عمل می کند ولی روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه بر روی همه کامپیوترهایی که به شبکه وصل هستند توزیع شده است و به دلیل رمزنگاری و ثبت در همه کامپیوترهای شبکه ، سوابق ثبت شده امکان تقلب ، حذف و یا هک را ندارند.

بلاکچین فقط در مورد ارزهای دیجیتال نیست و کاربردهای فراوانی دارد و هر جا که نیاز به ذخیره داده و یا جلب اعتماد کاربران به ویژه در بازاریابی دیجیتال باشد می توان از آن استفاده کرد.

در انتخابات الکترونیکی برای از بین بردن تقلب و کاهش نیروی انسانی می تواند کاربرد داشته باشد حتی شرکتها و برندهای بزرگ تجاری با استفاده از بلاکچین می توانند اطلاعات کالاها و حمل و نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به دست مشتری روی پایگاه داده حفظ کنند و اینکار اصالت کالا ، صداقت برند و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می کند.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.