هشت شیوه یافتن کار و شغل

در این نوشته با عنوان هشت شیوه یافتن کار و شغل بیشتر به جنبه های توصیه ای و راهکارهای تجربه شده در زمینه استخدام و پیدا کردن شغل در ایران پرداخته می شود. به دلایل زیادی امروز یافتن کار و استخدام شدن در ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی خیلی سخت شده و حتی انگار برای برخی محال به نظر می رسد .

اینکه چگونه یک کار و شغل مناسب با تخصص و روحیه خودمان پیدا کنیم دغددغه اکثر جویندگان کار است . در سایت پول یابی در ادامه آموزش های کاربردی ، این بار با رویکردی واقع بینانه و با توجه به بازار کار و کاریابی در ایران آموزش هایی داده می شود امیدوارم با استفاده از این شیوه ها ، کار مدنظرتان را پیدا کنید.

هشت شیوه یافتن کار و شغل

جویندگان کار به دو دسته تقسیم می شوند کسانی هستند که به دلایلی ، شغل قبلی خود را از دست دادند و یا کسانی هستند که تازه قصد دارند وارد بازار کار شوند فرقی ندارد کدام گروه باشید شما می توانید با شیوه های قبلی دنبال کار بروید و یا می توانید با استفاده از تکنیک ها و هشت شیوه یافتن کار و شغل که در اینجا نام می برم دنبال کار و شغل بروید، انتخاب با خودتان است.

به دلیل رشد تکنولوژی و فضای مجازی ، مردم در یافتن کار ، ماهر تر و در اصطلاح هوشمندانه تر عمل می کنند . قبل از هر اقدام باید یک رزومه کامل از خود آماده کنید اگر رزومه ای در گذشته نوشتید آن را به روز کنید . رزومه کاری شما باید متناسب با کار و تخصصتان و نیز هماهنگ با خواسته کارفرما باشد تا کارفرما با خواندنش برای استخدام شما متقاعد شود. باید شیوه نوشتن رزومه , نکات مهم در رزمه نویسی را هم یاد بگیرید

شیوه یافتن شغل مناسب ، راه استخدام شدن ، آموزش یافتن کار و شغل ، استخدام شدن
برای استخدام و کاریابی از همه ظرفیت های ممکن از جمله ایجاد شبکه سازی و وارد کردن دوستان ونزدیکان به دنبال شغل مناسب بگردید.

با این مقدمه ، هشت شیوه یافتن کار و شغل عبارتند از:

۱- استفاده از شبکه سازی در استخدام و کاریابی

تجربه ثابت کرده که برای برخی از شغل ها در ایران به هیچ وجه آگهی و یا بنر و چیزی زده نمی شود به این فرصت های شغلی ، خارجی ها hidden job market یا بازار شغلی نهان و پنهانی می گویند. این نوع مشاغل را خود شما باید با ترفندهایی پیدا کنید و یا به نوعی از آن مطلع شوید. بازارهای شغلی پنهان یک خوبی که دارند این است که تعداد کمی از وجود آن مطلع می شوند و اگر شما بتوانید آن را پیدا کنید احتمال استخدامتان بالاست .

شیوه های مختلفی برای شبکه سازی و اطلاع از وجود شغل و کار وجود دارد که به شما کمک می کند تا از وجود این نوع مشاغل اطلاع پیدا پیدا کنید :

– استفاده از فامیل ها و آشنایان برای کاریابی

باید نیاز خود به کار و استخدام را به افراد مطلع و فعال فامیل که ارتباطات قوی با ادارات و شرکت ها دارند در میان بگذارید و از انها بخواهید تا اگر اداره و یا شرکتی دنبال نیرو می گردد به شما اطلاع دهند . این فامیل و آشنایان هم افرادی را می شناسند و موضوع شما را به آنها می گویند و یک شبکه ای از کاریابی برای شما تشکیل می شود. این شبکه به دلیل ارتباطات قوی تاثیر گذار است.

– شبکه همکلاسی ها برای استخدام

دومین شبکه سازی را می توانید با استفاده از همکلاسی های دوره دبیرستان و دانشگاه که از نظر رفتاری هم شبیه هم هستید ایجاد کنید. ممکن است روزانه یا هفتگی و یا ماهانه دیداری با هم داشته باشید و از آنها بخواهید که اگر از استخدام در جایی و یا نیاز شرکتی به جذب نیرو مطلع شدند سریعا به شما اطلاع دهند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شغل پاره وقت پولساز

– حضور در مراسم ، همایش ها و گردهمایی ها

گاهی لازم است تا خود شما به صورت حضوری به برخی انجمن ها و تجمع ها بروید مثلا حضور در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه ، همایش شرکت های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خودتان ، گردهمایی نهادهای دولتی و… و در آنجا با افراد صاحب نفوذ و یا مطلع ارتباط برقرار کنید و به نوعی توصیه بگیرید .حضور مداوم موجب آشنایی شما با افراد زیادی شده و چه بسا که بتوانید از این طریق شغلی پیدا کنید.

استفاده از ابزارهای آنلاین برای یافتن کار

الان ابزارهای آنلاین زیادی برای شبکه های سازی وجود دارد که یکی از بهترین و تخصصی ترین آنها در زمینه استخدام، سایت لینکداین می باشد که افراد تخصصی در زمینه کار در آن حضور و فعالیت دارند و شما می توانید با حضور در این شبکه و بیان نوع تخصص و یا ارتباط با مدیران کسب و کار ، به دنبال شغل مناسب خودتان باشید. از سایر شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر و…هم می توانید استفاده کنید.

۲- استفاده از توصیه ها برای کاریابی

اخذ توصیه هم به نوعی در ادامه همان شبکه سازی شما انجام می شود. از طریق دوست ، آشنا و فامیل و بدون آنکه خود شما دنبال کار و شغل بروید از شما می خواهند تا درخواستی را تهیه و ارائه بدهید. به دلیل اینکه آن شخص معرف در آن شرکت و یا اداره کار می کند معمولا مدیران شرکتها به آنها اعتماد داشته و توصیه آنها را در استخدام افراد لحاظ می کنند.

حتی برخی از مدیران شرکت ها به ویژه شرکتهای خصوصی از اینکه توصیه ای برای استخدام یک فرد متخصص و با مهارت دریافت می کنند استقبال می کنند.

۳- استفاده از روزنامه ، مجلات و سایت های کاریابی

در گذشته انواع و اقسام آگهی سنتی استخدام و کار در مطبوعات و جراید چاپ می شد که امروزه هم هنوز وجود دارند و حتی برخی به صورت اینترنتی فعال هستند با مراجعه به این نوع آگهی ها می توانید شغل و کار مدنظرتان را پیدا کنید . حتی می توانید به سایت های متعدد استخدام و کاریابی که امروز به صورت تخصصی فعالیت می کنند از جمله همین سایت پول یابی و بخش استخدام مراجعه کنید تا اگر آگهی مناسب چاپ شد از آن استفاده کنید.

۴-  بازید از سایت شرکت ها و کارگاهها برای یافتن شغل

الان اینترنت در همه شئون زندگی مردم نفوذ کرده و بیشتر شرکت ها، کارگاهها و کارخانه ها دارای وبسایت می باشند می توانید به وب سایت شرکت و یا کارخانه ای که می شناسید و علاقمند به کار در آن هستید بروید و یا فهرستی از سایت های شرکتها تهیه کنید و مرتب به آنها سر بزنید و یا نامه درخواست کار برایشان ایمیل کنید و نوع تخصص خودتان را برایشان ارسال کنید.

چند روز قبل در حال جستجوی مطلبی بودم به صورت اتفاقی دیدم یکی از کارخانجات خصوصی برای جذب نیرو در زمینه های مختلف در وبسایتش آگهی استخدام گذاشته است. سریع با یکی از دوستانم تماس گرفتم و موضوع را گفتم و نکته جالب اینکه گفت روز قبل خودم آگهی را دیدم و درخواست را فرستادم چون مرتب به آن سایت سر می زد.

 5- ارتباط مستقیم جهت کار

گاهی لازم است برای استخدام و یافتن کار خودتان مستقیم با شرکت ها ارتباط و یا تماس بگیرید. می توانید به صورت حضوری و یا تلفنی و ایمیلی و… تماس بگیرید چه اشکالی دارد که زمینه کاری و علاقه خودتان را مطرح کنید ؟ معمولا شرکت ها در سایتشان صفحه تماس با ما را دارند از ان طریق می توانید ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  گام های شروع کسب و کار جدید

در زمان تماس از نوع تخصص و مهارتتان و اینکه چه ویژگی خاصی دارید صحبت کنید و اگر ایمیل ارسال می کنید حتما رزومه خودتان را پیوست کنید. البته ممکن است گاهی از تماس و تخصص شما استقبال خوبی نشود ولی نباید ناامید شوید شاید تیرتان در یکی از این تماس ها به هدف خورد و کار رویائی تان را پیدا کردید. این فرصت و شانس را از دست ندهید.

 6- ارتباط با آژانس و شرکت های کاریابی

از قدیم الایام شرکت ها و آژانس های کاریابی و استخدام وجود داشتند که امروز به صورت اینترنتی هم هستند. این نوع شرکت های کاریابی به صورت حرفه ای دنبال کار می گردند و شما می توانید با آنها تماس گرفته و درخواست کار دهید .یک عیب این آژانس ها این است که باید هزینه ای پرداخت کنید ولی اگر کاری برایتان پیدا کردند چه اشکالی دارد مبلغی به عنوان حق الزحمه پرداخت شود؟

خوبی این آژانس ها این است که فرایند یافتن کار و مصاحبه را ساده کرده و حتی در زمینه رزومه نویسی هم کمک تان می کنند.

۷- استخدام به عنوان کارآموزی و پاره وقت

یکی از تکنیک های قدیمی استخدام شدن در شرکتها و ادارات مشغول شدن به عنوان کارآموز و یا به صورت نیمه و یا پاره وقت است بیشتر افرادی که امروزه استخدام شدند از این تکنیک و روش استفاده کردند. فرضا اداره یا نهادی دوره کارآموزی می گذارد و افرادی با شرکت در این دوره ها خودشان را به نوعی در شرکت جا می اندازند و در همان جا مشغول کار می شوند.

افراد زیادی را می شناسم که در ادارات و شرکتهای دولتی و خصوصی یکی دو سالی به صورت پاره وقت مشغول شدند و با نشان دادن لیاقت و توانایی الان استخدام تمام وقت شدند این شیوه کاریابی در تمام جهان مرسوم است حتی برخی به صورت داوطلبانه و بدون دستمزد هم در جاهایی شروع به فعالیت کردند و به مرور استخدام شدند.

۸- استفاده از تکنیک های خلاقانه برای استخدام شدن

بازار کار به دلیل افراد جویای کار پر رقابت و سخت شده است در این بازار پررقابت ، عده ای از افراد جویای کار دست به ابداعات و نوآوری هایی زدند که برای خودش جالب است فرضا چاپ بیلبورد و یا فرستادن ایمیل انبوه به شرکتها و مدیران فروشگاهها و … که برای خودش جالب توجه می باشد در این ایمیل ها ضمن بیان زمینه تخصص، رزومه کاری خودشان را هم پیوست کردند.

گاهی می توانید با استفاده از شیوه های خلاقانه ارتباط درست و منطقی با کارفرمایان گرفته و درخواست خود را مطرح کنید.آگهی های درخواست کار در سایت های کاریابی و تبلیغاتی دیدم که افراد درخواستشان را به صورت مبتکرانه درج کردند.

سخن آخر استخدام و کاریابی

امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و وجود نیروی کار فراوان ، رقابت سختی برای یافتن شغل و کار در جامعه وجود دارد. کسانی در این بازار پررقابت موفق هستند که از شیوه های مختلف، استفاده درست و مناسب کنند. قبول دارم، یافتن کار و استخدام شدن نسبت به گذشته خیلی سخت شده است ولی شیوه های کاریابی و استخدام هم نسبت به گذشته خیلی زیاد شده است .

اینترنت و فضای مجازی به عنوان یک ابزار مهم و کمک رسان می تواند در این راه مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه شیوه های کاریابی بسیار متنوع و آسان شده است . مجموعه این شیو های استخدام و کاریابی که به انها اشاره شد، می تواند احتمال موفقیت شما را در یافتن کار و شغل مناسب و مورد علاقه افزایش دهد.

مطلب پیشنهادی

مشاغل آزاد پردرآمد در ایران ، لیست شغل های پولساز در ایران ، لیست مشاغل جدید اینترنتی و آزاد

معرفی مشاغل آزاد پردرآمد در ایران

سوالات مهمی در ذهن افراد زیادی راجع به راه اندازی کسب و کارها مخصوصا مشاغل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.