X

انواع تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی

انواع تبلیغات کلیکی یا PPC یکی از مشهورترین مدل های تبلیغات اینترنتی و نیز قدیمی ترین شیوه کسب درآمد از اینترنت هست . در انواع تبلیغات کلیکی ، هزینه بر اساس تعداد کلیک ها محاسبه و پرداخت صورت می گیرد.. سالها قبل، خیلی ها  تبلیغات کلیکی را بسیار موثر دانسته و فکر میکردند که تبلیغات کلیکی بهترین و بهینه ترین راه حل برای تخصیص بودجه تبلیغاتی کسب و کارشان می باشد. البته در اینکه راحت ترین نوع کسب درآمد از اینترنت می باشد نمی شود شک کرد ولی اینکه بهترین باشد نیاز به بررسی دارد.

تبلیغات کلیکی PPC

 تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click

تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Pay Per Click به معنای « پرداخت در ازای کلیک » به یک مدل تبلیغات اینترنتی می گویند که هزینه تبلیغات بر اساس قیمت هر کلیک کاربر محاسبه می شود . گاهی به تبلیغات کلیکی CPC یا Cost Per Click هم گفته می شود . برای هر کلیک مبلغی مشخص تعیین می شود مثلا تصور کنید می خواهید در یک سایت تبلیغات کنید و صاحب سایت میگوید قیمت هر کلیک ۵۰ تومنه . حالا اگر شما بخواید ۵۰۰۰ تا کلیک روی آگهی تون انجام بشه باید ۵۰ * ۵۰۰۰ یعنی ۲۵۰.۰۰۰ تومن پرداخت کنید . فرمول کلی تبلیغات کلیکی :

هزینه تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی

انواع تبلیغات کلیکی

مجری تبلیغات کلیکی یا موتور های جستجو هستند و یا خود صاحبان سایت ها . اما در سطح بین المللی اغلب شرکت ها موتور های جستجو مثل گوگل و بینگ را ترجیح میدهند و تمایلی ندارندکه به خود سایت ها به طور مستقیم سفارش تبلیغات کلیکی بدهند مگر اینکه آن سایت به لحاظ محتوا خیلی قوی باشد .

انواع تبلیغات کلیکی ، شیوه اجرا

شناخت تبلیغات کلیکی تا حدودی مشکل است و بر خلاف تصور مردم ، تبلیغات کلیکی خودش به تنهایی یک علم بسیار پیچیده است و فقط باید یک برنامه نویس باشید تا این پیچیدگی را درک کنید . لذا شناخت شیوه های اجرای تبلیغاتی کلیکی برای درک تاثیر پذیری آن مهم است. شیوه های اجرای تبلیغات کلیکی عبارتند از:

۱- تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC

فاکتور اول قیمت گذاری: تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC به این صورت است که نمایش دهنده آگهی ( وب سایت ها ) یک نرخ مشخصی را برای هر کلیک تعیین میکند و بر اساس آن قیمت هزینه تبلیغات کلیکی محاسبه می شود . روش قیمت گذاری با میزان درخواست کلید واژه مورد نظر ارتباط مستقیم داره ؛ یعنی هر چقدر درخواست آن کلید واژه از طرف آگهی دهنده ها بیشتر باشه قیمت آن کلید واژه هم بیشترهست .

فاکتور دوم قیمت گذاری: یکی دیگر از فاکتور های قیمت گذاری در روش نرخ ثابت Flat rate PPC کیفیت مطالب آن سایت است و کیفیت مطالب با میزان با ارزش بودن بازدید آن سایت ارتباط مستقیم دارد . اگر سایت درباره یک موضوع تخصصی بنویسد ، مخاطبان آن سایت آدمهای با ارزش تری هستند بنابراین قیمت تبلیفات کلیکی در آن سایت بیشتر می باشد . مثلا قیمت یک کلیک در یک سایت تخصصی خیلی بیشتر از یک سایت تفریحی هست . به دلیل اینکه در سایت تخصصی ، افراد متخصص رفت و آمد می کنند اما در یک سایت تفریحی عموما افرادی حضور داردن که برای شرکت ها و فروشگاه ها خیلی مفید نیستند . روش تبلیغات کلیکی بر اساس نرخ ثابت Flat Rate PPC ایراد های زیادی داره کم کم در خارج خارج شدن از دور تبلیغات است.

۲- تبلیغات کلیکی بر اساس مناقصه یا Bid-based PPC

فعلا بهترین روش تبلیغات کلیکی روش مناقصه ای یا Bid-based PPC هست که شرکت های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت از آن استفاده می کنند . در روش تبلیغات کلیکی مناقصه ای Bid-based PPC بر خلاف روش Flat rate قیمت کلیک مبلغ ثابتی نیست بلکه بر اساس مناقصه کلید واژه هاست . در این روش آگهی دهنده ها قیمت کلیک روی آگهی ها را خودشان تعیین میکنند و هرچقدر این قیمت بالاتر باشد شانس دیده شدن هم بیشتر می شود . ب

نمونه تبلیغات بر اساس مناقصه :

فرض کنید ۲۰ آگهی دهنده می خواهند روی کلید واژه « سایت پول یابی » کار کنند و هر کدوم از این آگهی دهنده ها بودجه روزانه شان را ۱۰۰ هزار تومان تنظیم کنند . خوب جایگاه های تبلیغاتی محدوده و همه این آگهی دهنده ها نمی توانند هم زمان دیده شوند . حالا برای اینکه تعداد دفعات دیده شدن آگهی ها به طور عادلانه محاسبه بشود هر چقدر که میزان bid آگهی بیشتر باشد، شانس بیشتری هم برای دیده شدن دارند . مثلا اگر یک آگهی دهنده به ازای هر کلیک مبلغ ۵۰۰ تومن تنظیم کند و بقیه آگهی دهنده ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومن تنظیم کرده باشند ، آن وقت آن آگهی دهنده ای که ۵۰۰ داده در همه موارد دیده می شود  مگر اینکه بودجه روزانه اش تمام شده باشد .

انواع تبلیغات کلیکی و نکته پایانی

در تبلیغات بر اساس مناقصه برای اینکه این سیستم باز هم عادلانه تر عمل کند ،  آگهی ها بر اساس موقعیت مکانی و موقعیت زمانی هم فیلتر می شوند .

Related Post