مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید به دنبال راهکارهای جذاب کردن خرید برای مشتری باشند تا در هنگام خرید یک تجربه خوبی را پشت سر بگذارند. اگر مشتری از خرید اینترنتی خاطره خوشی را تجربه و در ذهن خود داشته باشد چه بسا که برای خریدهای بعدی هم مراجعه کرده و تبدیل به مشتری وفادار و دائمی شود امری که برای کسب و کارهای اینترنتی حیاتی بوده و به جد به دنبال این موضوع هستند.
همان طور که برخی از افراد از اینکه اقدام به خرید از فروشگاههای واقعی می کنند لذت می برند باید مدیران فروشگاههای آنلاین تمهیداتی را در نظر بگیرند تا همین حس و حال در خرید اینترنتی هم برای مشتریان فضای مجازی اتفاق بیفتد . به دلیل اهمیت جذاب کردن خرید برای مشتری در افزایش میزان کسب درآمد اینترنتی ، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا به شیوه و راهکارهای عملی کردن آن بپردازم.
جذاب کردن خرید برای مشتری
بین حفظ مشتری و افزایش کسب درآمد اینترنتی یک رابطه تنگاتنگی وجود دارد. یک خرید لذتبخش و خوب اینترنتی زمانی اتفاق می افتد که مشتری با رضایت کامل محصولات و خدمات مورد نظر خود را به راحتی و بدون وجود هیچ نوع مشکلی دریافت کند. قبل از پرداختن به راهکارهای اصلی ، توجه داشته باشید که سایت از نظر سرعت بارگذاری یا لود شدن ، ناوبری و موتورهای جستجو ، ارائه تصاویر با کیفیت و جذاب از محصولات ، مدیریت محتوا و معرفی درست و بهینه محصول هیچ ایرادی نداشته باشد.
علاوه بر اینها وب سایت باید با بهره گیری از روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت ، نمایش اطلاعات موجودی و زمان تامین محصول ، کاربری آسان و… در بالاترین سطح خود باشد. فرایند خرید سایت بسیار ساده باشد طوری که کاربران با کمترین تعداد کلیک بتوانند وارد فرایند پرداخت شوند. پیچیدگی فرایند خرید و یا سردرگمی کاربران روی میزان فروش و کسب درآمد اینترنتی تاثیر منفی می گذارد.
آنچه را مشتری نیاز دارد باید کاملا در دسترس وی بوده و بتواند به راحتی آن را مشاهده و یا استفاده کند . به جز موارد فوق ، رعایت چند راهکار ساده موجب جذاب کردن خرید برای مشتری خواهد شد که عبارتند از :
۱- فراهم کردن امکان چت آنلاین
فروشگاه و وبسایت باید امکان ارتباط مستقیم و آنلاین با مشتری را داشته باشد. یکی از مهمترین نکات برای بهبود تجربه مشتری این است که به مشتریان و مخاطبان اجازه دهید با شما یک چت واقعی و آنلاین داشته باشد. نصب نرمافزارهای چت آنلاین حتی در شرکتهایی با کسبوکار B۲B، موجب افزایش مبادرت مشتریان بالفعل و بالقوه به چتهای آنلاین شده و آنها به سادگی از این راه با سازمان و برند تجاری ارتباط برقرار میکنند.
علاوه بر گفتگوی مستقیم و آنی ، کاربر و مشتری دیگر مجبور نیست تا از ایمیل و یا تلفن برای برقراری ارتباط استفاده کند. از طریق چت آنلاین مشتریان بهراحتی قادرند پاسخ سوالات و ابهامات خود را در ارتباط با محصولات و خدمات بپرسند و توضیحات تکمیلی را در همان لحظه دریافت کنند.
توجه کنید که چت آنلاین همچنین میتواند بازخوردهای واقعی در ارتباط با محصول، قیمت و چگونگی کارکرد وب سایت یک کسبوکار را به سازمان بدهد. در واقع این صفحه به عنوان یک پایگاه و مرکز سنجش و ارتباط مستقیم با مخاطبان می تواند نظر اصلی و واقعی مشتریان را جذب و آنها را به مدیران کسب و کارها جهت بهبود کسب و کار اینترنتی ارائه دهد.
۲- فراهم کردن گزینه سلف سرویسی مانند صفحه FAQ
یک گزینه سلفسرویسی مانند صفحه FAQ در سایت خود فراهم کنید تا میزان اثرگذاری افزایش یابد. صفحه FAQ یا پرسش و پاسخ به صورت خیلی خلاصه و در یک جمله اگر بخواهیم تعریف کنیم، صفحه ای است شامل تمامی سوالات کاربران در خصوص محصولات و خدمات و سیاست های شرکت و فروشگاه برای فروش به همراه پاسخ می باشد. پاسخ این سوالات توسط خود مدیر سایت داده می شود و دارای بخشی است که کاربران می توانند سوالات و ابهامات خود را بیان کنند تا توسط مدیر جواب داده شود.
مطابق یک پژوهش صورت گرفته، نزدیک ۸۵ درصد از مصرفکنندگان معتقدند باید خودشان توانایی حل اغلب موضوعات مرتبط با محصول یا خدمات را داشته باشند. بیش از دوسوم این افراد میگویند احساس خیلی خوبی نسبت به شرکت و خویش دارند، زمانیکه میتوانند بدون داشتن تماس و مکالمهای با حتی یک کارشناس خدمات مشتریان، پاسخ سوال خود را یافته و مشکل خویش را حل کنند.
بنابراین در صورتی که میتوانید، حتما این امکان را برای مشتریان خود راهاندازی کنید. این سوالات می تواند تمامی حوزه ها اعم از محصولات، چگونگی خرید، خدمات پس از فروش، چگونگی ارسال محصول و هر سوال متداولی که کاربران ممکن است در ذهن خود داشته باشد در این صفحه پرسش و پاسخ قرار داده شده شود.
۳- ساده سازی فرایند خرید و ذخیره سازی
تا می توانید ، فرآیند انتخاب تا خرید محصول را سادهسازی کنید، اجازه دهید خریداران سبد تکمیل شده خود را ذخیره کنند . یکی از مهمترین چیزهایی که اغلب فروشگاههای آنلاین در آن شکست میخورند و تا حد زیادی متاثر از مدیریت تجربه مشتری بوده، عدم سادهسازی و موثرسازی فرآیند سبد خرید است. توجه کنید مردم سعی میکنند که پول خود را پیش شما خرج کنند بنابراین انجام این کار را برایشان آسان کنید.
اما این موضوع چگونه ممکن است؟ با ساده و موثرسازی فرآیند نهاییسازی سبد خرید و با بصریسازی فرآیند بهگونهای که مشتری در هر لحظه بداند در کجای مسیر قرار دارد، امکان پذیر است. باید تا حد امکان دسترسی به سبد خرید و مرحله نهایی پرداخت را برای مشتریان آسان کنید. محدوده توجه مشتریان در خریدهای آنلاین بسیار کوتاه است بنابراین شما باید کاری کنید که مشتریان به هدف نهایی خود، با حداقل میزان کلیک (در حد دو یا سه) دست یابند.
چنانچه تکمیل عملیات خرید طولانی شود، مشتری خسته شده و فرآیند خرید را نیمه کاره رها خواهد کرد. از طرف دیگر به مشتریانی که درآن لحظه آمادگی برای خرید ندارند این شانس را بدهید که بتوانند آیتمهای انتخابی را در لیست انتظار ذخیرهسازی کنند و در صورت امکان طول عمر نگهداری این سبدهای انتظار را در سیستم خود طولانی کنید زیرا بسیاری از این مشتریان برای تکمیل فرآیند خرید خود دوباره بازخواهند گشت.
هر چه فرایند خرید کوتاه تر و ساده تر باشد امکان خرید بیشتر توسط مشتریان و مخاطبان بیشترمی شود. توجه کنید همه کاربران اینتنرنتی دارای سطح اطلاعات فنی بالا نیستند لذا باید سایت برای همگان به سادگی قابل استفاده باشد.
۴- تحویل کالا و خدمات به صورت رایگان
در فرایند خرید و یا معرفی محصولات می توانید برخی از تخفیف ها و امتیازات را به مشتری بدهید یکی از اینها می تواند تحویل کالا به صورت رایگان می باشد. به طور کلی مشتریان و مخاطبان اینترنتی عاشق تحویل رایگان هستند. تا زمانی که امکان مدیریت هزینههای فروشگاه را دارید، و مشکلی از این نظر برایتان وجود ندارد ، پیشنهاد تحویل رایگان را برای اینکه در شرایط رقابتی بهعنوان یک فروشگاه آنلاین باقی بمانید، حفظ کنید.
توجه کنید که وجود گزینه حملونقل و تحویل رایگان، موجب می شود که مشتریان و کاربران فروشگاه دیگر نگران هزینههای پنهان خود نباشند و این موضوع باعث میشود که فرآیند خرید برای آنها شفافتر بوده و از تجربه خرید خود شادمانتر خواهند شد. ضمن اینکه در صورت ادامه رایگان بودن ارسال محصولات ، در بلندمت موجب شاخص شدن فروشگاه و برندتان و نیز تبلیغ آن توسط مشتریان خواهد شد.
سخن پایانی جذاب کردن خرید برای مشتری
مدیران کسب و کارهای اینترنتی و صاحبان فروشگاههای آنلاین باید توجه کنند که رقابت شدیدی در اینترنتی بر سر جذب مشتری و وفادار کردن آن به برند تجاری وجود دارد اگر دیر بجنبند و یا کوتاهی کنند رقبا خیلی زود و سریع مشتریان را به طرف خود می کشانند . لذا باید تمام مراحل و فرایند خرید با هدف جلب رضایت مشتری و آسان کردن این فرایند باشد.
مشتریان اگر در حین خرید دچار سردرگمی شوند و وارد پروسه گیج کننده و طولانی خرید گردند خیلی راحت خریدشان را رها می کنند و دیگر بر نمی گردند. لذا توصیه می شود که ضمن ساده کردن ، باید تمام اطلاعات و پاسخ هایی را که مشتری درباره محصول و خدمات نیاز دارد در اختیارش قرار گیرد . باید به راحتی بتواند با مدیران فروشگاه ارتباط برقرار کرده و هر سوالی را که در ذهن خود دارد جواب بگیرد.
کلام آخر اینکه مشتریان باید از زمان ورود به فروشگاه تا زمان خروج و تحویل کالا و خدمات ، بدون وجود هیچ مشکلی ، یک خرید لذتبخش و خاطره انگیز انجام دهند و محصول و خدمات را در نهایت کیفیت و سلامت و در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.