X

راهکار افزایش خلاقیت در تولید محتوا

سوال مهم این است که راههای افزایش خلاقیت در تولید محتوا چیست ؟ تا محتوایی تاثیرگذار تولید کرده و در اینترنت منتشر نمایید . فرقی ندارد محتوا در چه فرمتی تولید می شود مهم این است که خلاقانه و تاثیرگذار باشد . اکثر برندهای بزرگ با ابتکار و خلاقیت به این جایگاه رفیع رسیده اند . یعنی کسب و کارشان را متفاوت از دیگران راه اندازی و ادامه دادند . در کسب و کار آنلاین نمی توان بدون داشتن خلاقیت ، انتظار کسب درآمد اینترنتی پایدار داشت .

زمانی که صحبت از نوشتن می شود شاید به شعرهای فروغ ، داستان های صادق هدایت و رمان های محمود دولت آبادی فکر کنید . برخی ممکن است نوشتن را با ترجمه اشعار مایاکوفسکی یا رمان های تولستوی شروع کنند . اغلب کسانی که اهل ادب و نویسندگی هستند ، مطالب یک نویسنده تولید محتوا را به رسمیت نمی شناسند و آنها را افرادی کپی کننده می دانند .

البته تا حدودی این دیدگاه درست می باشد چون بیشتر تولید کنندگان محتوای اینترنتی فاقد نوآوری هستند . ضمن اینکه بسیاری از مردم نوشتن محتوا را شغل و فعالیتی خسته کننده می دانند . با تمام این تفاسیر ، اعتقاد دارم که این کار می تواند سراسر خلاقیت و جذابیت باشد . توجه کنید که خلاقیت در تولید محتوا حرف اول را زده و رمز موفقیت کسب و کار اینترنتی می باشد . داشتن خلاقیت در نوشتار، مانند این است که بخواهید از کلاه نویسندگی خرگوش بیرون بیاورید .

در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا به راههای افزایش خلاقیت در تولید محتوا و چگونگی بالا بردن روح نوشته بپردازم . با ما همراه باشید .

خلاقیت چیست و چه اهمیتی دارد؟

شاید تاکنون ده‌ها و صدها بار کلمه خلاقیت را شنیده باشید، بدون اینکه در مورد چیستی آن فکر کنید . اگر بخواهیم در مورد معنی لغوی خلاقیت صحبت کنیم،  واژه خلاقیت از خلق کردن و آفریدن می‌آید . پس خلاقیت یعنی آفرینندگی . به عبارتی دیگر و دقیق‌تر می‌توان گفت خلاقیت یعنی توانایی ساختن یا خلق کردن چیزی جدید است . این چیز جدید می‌تواند راهکاری جدید برای حل یک مشکل ، یک روش جدید برای انجام فرآیندی خاص و یا یک دستگاه جدید برای سهولت انجام برخی کارها باشد .

همان طور که می دانید خلاقیت یک واژه علوم انسانی است . از طرف دیگر می‌دانید که واژه‌ها و اصطلاحات علوم انسانی معمولا یک تعریف مشخص و منحصربه‌فردی ندارند . بنابراین دور از انتظار نیست که خلاقیت هم مانند سایر اصطلاحات و مفاهیم علوم انسانی، یک تعریف مشخص ، دقیق و منحصربه‌فرد نداشته باشد . به همین دلیل هریک از صاحب‌نظران جنبه خاصی از خلاقیت را مد نظر گرفته و براساس آن تعریف خود را ارائه کرده اند .

خلاقیت یا آفرینندگی توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو است . راهکاری نو برای حل یک مشکل ، یک روش یا یک دستگاه نو ، یا یک شیء یا فرم نو هنری . خلاقیت بشر تعریفی از قابلیت‌های اقتصاد ، زندگی ، فناوری ، صنایع نو ، ثروت نو و کلیهٔ چیزهایی است که از یک اقتصاد خوب جریان می‌گیرند . در موضوع کسب درآمد اینترنتی هم همواره بر ایجاد خلاقیت در کسب درآمد تاکید می شود .

تعریف خلاقیت چیست ؟

خلاقیت یا آفرینش برگردانی از واژه Creativity ، و به معنای خلق کردن است . از دیدگاه روان شناختی ، خلاقيت ، به معنای پدید آوردن چیزی از چیز دیگر به گونه ای منحصر به فرد است . به عبارت دیگر، خلاقیت به معنی کم یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن و یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده ها ، اشیاء یا چیزها می باشد .

برخی از نظریه پردازان ، مانند گیلفورد، معتقدند که خلاقیت را باید نوعی از تفکر به شمار آورد . زیرا ایده خلاق ، خود نوعی فکر و تصور است . گیلفورد در ابداعی دیگر معتقد است که خلاقیت نوعی تازه از تفکر است که فارغ از قالب و روش از پیش تعيين شده و بنابراین حالتی واگرا  ( divergent ) ، دارد .

خلاصه اینکه از خلاقیت تعاریف زیادی شده است که خود این تعریف ها هم خلاقانه و جالب می باشند . برخی از این تعاریف مهم از خلاقیت عبارتند از :

– خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی با اقتصادی سازمان .

– بکارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید ، خلاقیت است .

– توانایی پرورش یا به وجود آوردن یک انگاره با اندیشه ی جدید ( در بحث مدیریت نظیر به وجود آوردن یک محصول جدید است) .

– خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه با پیمودن یک راه طی شده قبلی به شیوه ای نوین بدین ترتیب ، خلاقیت چیزی جز حل کردن مسائل ، مشکلات ، تعارضات با بن بست ها نیست .

در موضوع کسب و کار اینترنتی اکثر افراد ، کارآفرینی و خلاقیت در کسب درآمد اینترنتی را دو بازوی موثر می دانند .

نمونه های عینی برای درک بهتر مفهوم خلاقیت

برای روشن‌تر شدن موضوع و رسیدن به تعریف خلاقیت ، دو مثال ذکر می شود . اولی مسئله بسیار ساده‌ای است که در یک روستا اتفاق افتاده است . دومی یک موضوع ظاهرا مهم در سطح جهانی می باشد . توجه کنید که در اینجا اصلا صحت و سقم این دو موضوع مورد نظر ما نیست . بلکه این دو مثال یا حکایت فقط برای آشنایی عملی با خلاقیت مطرح می‌شود .

بنابراین صرف نظر از اینکه چقدر این دو موضوع واقعیت دارد و اتفاق افتاده است، به نتیجه‌ای که از نقل آن‌ها برای درک بهتر مفهوم خلاقیت عایدتان می‌شود، توجه کنید .

مثال اول : الاغ افتاده در چاه

نقل شده که در روستایی از بد حادثه الاغی به درون چاهی متروک سقوط می‌کند . عمق چاه زیاد بود و دسترسی به الاغ به طبع خیلی سخت است . اهالی دور هم جمع شدند تا چاره‌ای بیندیشند . هر یک راه حلی دادند.

کدخدا گفت : چند نفر برویم داخل چاه و الاغ را بلند کنیم و به بیرون از چاه هدایتش کنیم .

ملای روستا اظهار کرد : می‌توانیم دور کمر الاغ طنابی ببندیم و آن را بالا بکشیم .

بقال محل گفت : اطراف چاه را بکنیم و یک سطح شیب‌دار درست کنیم تا الاغ از طریق آن بیرون بیاید ( یک نظر نسبتا متفاوت و خلاقانه ) .

ولی چاه بسیار عمیق بود و الاغ هم بسیار سنگین . بنابراین هیچ‌کدام از ایده‌ها عملی و قابل اجرا نبود . روستائیان وقتی دیدند به‌هیچ طریقی نمی‌توانند الاغ را از چاه بیرون بیاورند ، برخلاف میل‌شان ، تصمیم گرفتند الاغ را زنده‌به‌گور کنند تا زودتر بمیرد و بیشتر از این زجر نکشد . هریک بیلی آوردند و با ناراحتی شروع به پر کردن چاه کردند .

اما وقتی خاک‌ها روی الاغ می‌ریختند ، او خاک‌های روی بدنش را می‌تکاند و زیر پایش می‌ریخت . وقتی خاک زیر پایش بالا می‌آمد سعی می‌کرد روی خاک‌ها بایستد . روستائیان هر چه بیشتر خاک ریختند ، الاغ بالاتر آمد و بالاخره در برابر چشمان حیرت زده روستائیان الاغ بدون هیچ مشکل خاصی از چاه بیرون آمد .

مثال دوم : ناسا و مشکل خودکار در فضا

وقتی ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد ، با مشکل کوچکی روبرو شد . صرف نظر از اینکه این داستان چقدر واقعیت دارد و یا ندارد ، اما مثال خوبی برای درک بهتر مفهوم خلاقیت است . آنها دریافتند که خودکارهای موجود ، در فضای کار نمی‌کنند . به‌دلیل عدم وجود جاذبه در فضا ، جوهر خودکار به سمت پایین جریان نمی‌یابد و روی سطح کاغذ نمی‌ریزد .

ناسا برای حل این مشکل با شرکت مشاورین اندرسون قرارداد بست . تحقیقات بیش از یک دهه طول کشید . حدود ۱۲ میلیون دلار صرف شد و در نهایت آنها خودکاری طراحی کردند که در محیط بدون جاذبه می‌نوشت . حتی زیر آب کار می‌کرد ، روی هر سطحی حتی کریستال نیز می‌نوشت . خلاصه از دمای زیر صفر تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد بالای صفر کار می‌کرد .

روس‌ها نیز در هنگام اعزام فضانوردان به فضا با چنین مشکلی روبرو شدند . ولی آن‌ها راه‌حل ساده‌تری داشتند :  آن‌ها از مداد استفاده کردند . ( به همین سادگی )

حل مسئله با استفاده از دو دیدگاه مختلف

در واقع در دو کشور آمریکا و شوروی سابق از دو دیدگاه و روش مختلف برای حل این مساله استفاده کردند :

در آمریکا تمرکز روی راه‌حل ( نوشتن در فضا با خودکار) بود . می‌خواستند خودکاری اختراع کنند که در شرایط بدون جاذبه بنویسد . ولی در شوروی تمرکز اصلی روی مشکل (نوشتن در فضا) بود . مهم نبود که این وسیله از جنس خودکار باشد ، مداد باشد و یا حتی زغال باشد . مهم رفع مشکل و رسیدن به هدف ، یعنی نوشتن در فضا بود .

همه ما در زندگی با مسائل و مشکلات متعددی روبرو می‌شویم . شاید بتوان گفت زندگی یعنی حل مسئله . از طرفی اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که کیفیت زندگی اغلب افراد به طور مستقیم یا غیرمستقیم ، به توانایی آنها در حل مسئله مربوط می‌شود . بنابراین اگر خواهان زندگی با کیفیت بالا و متفاوت هستید باید از این ابزار کارآمد نهایت استفاده را ببریم . باید با مجهز شدن به مهارت خلاقیت نسبت به حل خلاقانه مسائل خود اقدام کنید .

در دو مثال فوق دیدید که خلاقیت ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید . فقط باید باور داشته باشیم که همه ما این توانایی خدادادی را داریم و با کمی تفکر و تغییر نگرش در برخورد با مسائل می‌توانیم به راحتی ایده‌های بکر و راه‌حل‌های منحصر به فردی برای مسائل و مشکلات پیدا کنیم . افزایش خلاقیت در تولید محتوا هم اینگونه می تواند باشد .

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از ترافیک پایین سایت و بازدید محتواهای شان شکایت دارند . از دلایل اصلی این اتفاق نداشتن خلاقیت در تولید محتوا و یا انتشار مطالب تکراری است . به راحتی می توان با داشتن تفکر خلاق در کسب درآمد کسب و کاری پر رونق  اگر به دنبال افزایش کسب درآمد اینترنتی هستید مقوله خلاقیت و تفکر خلاق در کسب درآمد را جدی بگیرید .

مفهوم تولید محتوای خلاقانه چیست؟

منظور از تولید محتوای خلاقانه ، محتوایی است که علاوه بر مفید واقع شدن برای کاربران ، به شدت برایش جذاب باشد . یعنی از خواندنش لذت ببرد و به هیچ عنوان علاقه ای به ترک صفحه ، قبل از مطالعه کامل محتوا نداشته باشد . تولید چنین محتوایی با خلاقیت نویسنده آن امکان پذیر است .

ممکن است محتوای تولیدی در یک وب سایت ، مفید ، کامل و یونیک باشد ، اما کاربر را خسته کند . احتمالا این را از آنالیز وب سایت خودتان به کمک ابزار های آنالیزور ( گوگل آنالیتیکز و سرچ کنسول ) به خوبی متوجه شوید . خیلی از کاربران پس از ورود به صفحات سایت ، بعد از چند ثانیه ، سایت را ترک می کنند و حاضر به مطالعه کامل محتواها نمی شوند .

شاید دلیلش را نامناسب بودن محتوای خود بدانید و فکرکنید که محتوای تولیدی از کیفیت خوبی برخوردار نیست . البته کیفیت محتوا در این بحث بسیار تأثیر گذار است اما باید توجه کنید که مقصر فقط شما و کیفیت محتوایتان نیست .

اصولا ما ایرانی ها به خواندن علاقه زیادی نداریم . سرانه مطالعه در ایران حدود ۱۰ دقیقه است . چیزی حدود یک هفتم میانگین سرانه مطالعه جهانی می باشد . پس نباید انتظار داشت که هر کاربر پس از وارد شدن به سایت ، تمامی مقاله پیش روی خود را بخواند .

اما نکته مهم اینکه ، در هر حال در ایران هستیم و باید برای این مشکل راه حل مناسبی پیدا کنید . راه حل ، تولید محتوای خلاق یا خلاقانه است .

ارتباط خلاقیت و نویسندگی

توجه کنید که خلاقیت و نویسندگی در هر شکل و فرمتی ، به عنوان یک زوج جدانشدنی در تولید محتوا هستند . زمانی که کاربران حاضر به خواندن محتوای شما نشوند ، فعالیت تان در سایت یک امر بیهوده است ، زیرا چه هدف شما از تولید محتوا ، بازاریابی محتوا و کسب درآمد اینترنتی باشد و چه تولید محتوا برای سئو ، با ترک زودهنگام سایت از طرف کاربر ، تمامی نقشه های تان نقش برآب می شوند .

بدون خلاقیت ، هیچ متنی قابلیت نوشته شدن ندارد . اکثر آدم ها کلمه تولید محتوا را مترادف با بازاریابی می دانند . بازاریابی ، رشدی سریع تر از سرعت نور دارد . افرادی که می خواهند با این سرعت بنویسند، انبوهی از نوشته های تو خالی و خسته کننده خواهند داشت . این حجم نوشته بین گرداب بزرگی از شرکت های بزرگ و مصرف کنندگان و موتور های جست و جو گم می شود . چیزی که همه این نوشته ها به دنبالش هستند، چیزی نیست جز « خلاقیت » .

روزانه بیش از ۳۰ میلیون متن به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود و هیچ نشانه ای از کند شدن این روند نیست . با توجه به حجم تولید محتوا و میزان احتیاج به آن، تنها راه موفقیت ، خلاقیت در تولید محتوا است .

قطعا شما هم خلاقیت در تولید محتوا، نوع برند، لوگو و هر چیز دیگری را بین برند های معتبر دیده اید. اگر کمی در روند خلاقانه این برند ها دقیق شوید، همه چیز به شما ثابت می کند که هیچ نردبانی به جز خلاقیت برای بالا رفتن وجود ندارد .

۲۲ نکته برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا

اگر صفحات وب سایت خودتان را با مطالب خسته کننده پر کنید ، مردم حوصله شان سر می رود و فورا صفحه را ترک می کنند . اگر خیلی به راه و روش قدیمی چنگ بزنید و از چهارچوب بسته و امن خودتان خارج نشوید ، موج های زیبای این دریای خروشان را نمی بینید . رقابت بر سر کسب درآمد اینترنتی بسیار بالاست ، برای افزایش درآمد آنلاین راهی جز خلاقیت ندارید .

حال که فهمیدید خلاقیت در محتوا مهم است ، نوبت راهکارهای افزایش خلاقیت در تولید محتوا می باشد . حتی اگر شما یک فرد خلاق با پیش زمینه هنری و ایده های منحصر به فرد باشید ، بعد از مدتی خلاقیت تان دچار اصطکاک می شود . مواردی که در ادامه مطلب سایت پول یابی بیان می شود ، به شما در ایجاد خلاقیت در تولید محتوا کمک می کنند .

مهم ترین راهکارهای افزایش خلاقیت در تولید محتوا و جذب مخاطب عبارتند از :

۱- هر روز یک پله بالاتر بروید

شاید این جمله کلیشه ای به نظر بیاید ولی واقعیت زندگی است . باید یاد بگیرید روز به روز خودتان را ارتقا دهید . اصلا به این فکر نکنید که الان در چه جایگاهی هستید و خودتان را دست کم نگیرید . هر کاری را که دارید ، بهترین همان کار باشید . در کسب و کارتان شاخص و یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشید .

همین اتفاق ، راه پیشرفت را برایتان باز می کند . برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا و سفت و سخت گرفتن کارتان راهکار هایی وجود دارد . خودتان را به جای شرکت تان قرار دهید . چرا این افراد به کاری که انجام می دهند علاقه دارند ؟ محصولات کسب و کارتان چطور دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می کنند ؟

از طرف دیگر، خود را در جایگاه مشتری قرار دهید . چطور این محصول به شما کمک می کند تا بیشتر از زندگی خود لذت ببرید ؟ چه چیزی از این شرکت نظر شما را جلب می کند؟ در هر کمپینی ، پشت ترتیب محتوا و انتخاب کلمه کلیدی هزار جور داستان وجود دارد . روایت این داستان بر عهده شماست . این داستان ها را به روشی خلاقانه ترسیم کنید ، اگر دنبال کسب درآمد اینترنتی بالا هستید .

۲- به نسخه اصلی وفادار باشید ، اما خلاقانه

به این دو مثال توجه کنید : « زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم / طره را تاب نده تا نکنی ناشادم » . این بیت از خواجه حافظ شیرازی را بخوانید . نویسنده ای که صرفا رفع تکلیف می کند و خلاقیتی در نوشتن محتوا ندارد ، اگر چنین مطلبی را بخواهد بگوید، می نویسد : « حجاب را رعایت کنید » .

با وجود محتوای یکسان ، آیا به نظرتان این دو نوشته یکی هستند ؟ این نکته همان چیزی است که یک نویسنده تولید محتوا از آن غافل می شود . وقتی از منبعی ترجمه می کند یا مطلبی می نویسد ، جملات را در قالبی خشک و بدون انعطاف قرار می دهد . گاهی انسان از خواندن دو خط از این نوع محتواها ابا دارد .

خیلی از افراد می توانند کلمه را در قالب جمله بگذارند و یا یک مطلب را واو به واو تعریف کنند . نکته اصلی اینجاست که کاری کنید نه محتوای اصلی خیلی مخدوش شود و نه زندانی کلمات اصلی بمانید .

۳- تهیه پیش نویس

از قدیم گفتند برای هر موردی ، قبلش یک پیش نویس تهیه کنید . یعنی پشت میز بنشینید و تمام ایده ها ، راهکار ها و عبارات توی ذهنتان را روی صفحه ثبت کنید . در این مرحله ، نیازی نیست که برگردید و متن را دوباره بخوانید یا ویرایش کنید و تغییر دهید . به عبارتی تا تمام شدن متن هیچ نگاهی به عقب نیندازید . فقط و فقط هر آنچه به ذهنتان می آید را بنویسید .

این روش چند هدف را دنبال می کند . اول از همه ، این کار کاملا ذهن را آزاد می کند . در صنعتی که همه ما اغلب تحت فشارهای گسترده برای ارائه مطالب حرفه ای و اشتراکی قرار داریم ، اینکه به خودمان اجازه دهیم که فقط جلو برویم و بنویسیم ، نهایت لطف در حق خودمان است . با این روش موانع ذهنی را پشت سر می گذارید و موجب بالا رفتن خلاقیت در تولید محتوای آن می شوید .

۴- اصلا سرسری ننویسید

همه ما لحظات سختی را هنگام نوشتن تجربه کرده ایم . متن های سنگینی که تا به رشته تحریر در بیاید ، نصف موهایمان سفید شده است . ولی نکته اصلی اینجاست که این لحظات سخت را اساس کارتان قرار ندهید . این ها را در لحظه بگذارید و به عنوان یک تجربه نگاهشان کنید .

از دل همین سختی ها ، خلاقیت تان جوانه می زند . صرفا به اینکه « حالا این متن هم تمام شود برود » اصلا به نوشته تان نگاه نکنید . نوشته هایتان مانند فرزند عزیز شماست ، حتی اگر ناخلف باشد نباید رهایش کنید . رعایت و دقت در این اصل مهم ، راهکاری تاثیرگذار جهت افزایش خلاقیت در تولید محتوا می باشد . رواشناسی تولید محتوا بر این استوار است که جدیت در کار داشته باشید و از اقدام سرسری پرهیز کنید .

به جای اینکه فقط مطلب را تمام کنید و بروید ، از زوایای دیگری به موضوع نگاه کنید و سعی کنید خودتان را جای افراد مختلفی بگذارید تا نوشتن را برایتان راحت تر و خلاقیت در تولید محتوای شما را بالا ببرد . این کار به شما در ارائه مطالب بهتری برای کلیه مشتریانتان نیز کمک خواهد کرد .

۵- توچه ویژه به خواسته و نیاز مخاطبان

تاکید می شود که حتما به خواسته و نیاز مخاطبان خود ، توجه ویژه داشته باشید . قبل از اینکه بخواهید در مورد موضوعی ، محتوایی تولید کنید ، به خواسته، نیاز و ترجیح مخاطب هدف کسب و کارتان فکر کنید . برای مثال در یک سایت مالی ، بیشترین تمرکز تولید محتوا روی کسب درآمد اینترنتی است . در جایی مثل فولکس واگن ، به تجربه و نیاز راننده‌ها اهمیت داده می‌شود . همین نیازهای مصرف کننده موجب می‌شود تا به درک جدیدی از مفاهیم ، داستان‌ها و ویژگی‌ها برسید و در هر مرحله برای تحقق قسمتی از انتظارات آن‌ها، گام بردارید .

هدف اصلی از تولید محتوا، این است که پاسخی به نیاز و سؤال مخاطب ارائه کنید . اما برای اینکه ارائه پاسخ شما، رویکرد خلاقانه‌ای داشته باشد، بهتر است به تمام جزئیات و جوانب سؤال موردنظر ، عمیق و دقیق رسیدگی کنید . یک محرک خوب برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا این است که سؤال‌هایی از خود بپرسید و محتوا را در جهت پاسخ به این پرسش‌ها خلق کنید :

– محتوا را دقیقاً برای  چه کسانی می‌نویسید ؟

– مخاطبان ما از چه نوع افرادی هستند ؟

– فعالیت‌هایشان در چه زمینه‌ای است ؟

– از اینکه برای این مخاطب، محتوا تولید می‌کنید چه هدفی دارید ؟

– قرار است چه پیامی را به او برسانید ؟

– چطور پیام مورد نظرتان را به مخاطب ارائه کنید که برایش ارزشمند باشد ، سرگرمش کند و همین‌طور او را درگیر موضوع کند ؟

در تولید محتوا ، به سرگرمی‌ ها و فعالیت‌ های اوقات فراغت مخاطب خود ، اشاره کنید تا به مطالعه و پیگیری محتوا، علاقه‌مند شود . به عبارتی با دانستن علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های مخاطبان خود، به سرنخ خوبی برای تولید محتوای خلاقانه دست می‌یابید .

۶- سراغ تکنیک‌های بازاریابی مرتبط بروید

در شرایط مختلف ، به موقع ، سراغ تکنیک‌های بازاریابی مرتبط بروید . همین که در تلاش هستید تا گزینه مناسبی پیدا کنید و از آن برای تولید محتوای جذاب، الهام بگیرید ، نگاهی به تقویم بیندازید . مغزتان برای خلق یک ایده ناب ، فعال می‌شود . بررسی کنید در کدام موقعیت فصلی هستید . روزهای تعطیل یا مناسبت‌های خاص را در نظر بگیرید .

بهترین تکنیک تبلیغاتی که مناسب همان شرایط باشد را طراحی ، اجرا و پیاده سازی کنید . محتوایی را در اختیار مخاطب قرار دهید که در جهت علایق و خواسته‌اش باشد . برای مثال برای مخاطب خود کمپین‌های مختلف تشکیل دهید .

برای حفظ مشتری و افزایش کسب درآمد اینترنتی ، حتما شرایط فروش فوق‌العاده را فراهم کنید . برخی مواقع به او هدیه دهید . برایش مسابقه برگزار کنید . به مناسبت‌های مختلف مثل ایام عید ، یلدا ، مناسبت‌ هایی مثل روز مادر ، دختر ، پدر ، مهندس ، پزشک ، کارمند ، معلم و … بهانه‌ای ایجاد کنید که مخاطب به سمت تان جذب شود .

راه حل جذب مخاطب این است که برایش احترام قائل شوید . حتی در یک موقعیتی جدا ، از او بخواهید که در مورد خواسته جدیدش و چیزی که شما در نظر نگرفتید ، نظرش را به شما منتقل کند . جذب این دیدگاهها و استفاده درست از آنها ، موجب افزایش خلاقیت در تولید محتوا برایتان خواهد شد .

۷- ترسیم یک تقویم محتوا و عمل کردن طبق آن

برای ارتقای کیفیت محتوا و به ویژه افزایش خلاقیت در تولید محتوا ، بهتر باشد، یک تقویم بسازید . تا برای ماه‌های آینده هر ایده‌ای که برای تولید محتوای خاص و جذاب به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید . همین موجب می‌شود تا برای هر تولید محتوایی آمادگی لازم را داشته باشید .

اینکه در تقویم محتوا ، مطلبی را مشخص کنید ولی اصلا به سراغش نروید ، هیچ عمل مفیدی نخواهد بود . به محض اینکه ایده‌ای ، طرحی یا نکته‌ای جذاب به ذهنتان رسید ، حتما آن را در تقویم محتوایی یادداشت کنید تا به موقع به سراغش بروید و یک محتوای ناب و خلاق تولید کنید .

۸- پیشی گرفتن از رقبا با تحلیل آنها

یکی دیگر از روش‌هایی کاربردی جهت ایجاد یا افزایش خلاقیت در تولید محتوا ، این است که در رقابت با سایر کسب و کارهای مشابه خود باشید . از ایده‌هایی که استفاده کرده‌اند ، کمک بگیرید . اما توجه کنید دقیقاً شبیه آنها رفتار نکنید .

از رقابت کردن برای ارتقای خود استفاده کنید . یاد بگیرید و بر علم و دانش خود بیفزایید . همیشه در تلاش باشید که از رقیبانتان جلوتر باشید . برای مثال در پرس‌وجویی که از رقبا انجام می‌دهید این موارد را بررسی کنید :

– اینکه روی چه محتواهایی تمرکز دارند ؟

– مهم‌ترین کلمات کلیدی که به آن پرداخته‌اند ، چیست ؟ چون ایجاد رابطه درست بین محتوای تولیدی با خواسته مخاطبان با در نظر گرفتن سئو و همین کلمات کلیدی مشخص می‌شود .

– اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، آن‌ها را ارزیابی کنید . ببینید مخاطبانی که آنها را دنبال می‌کنند ، چه کسانی هستند . از این طریق بهتر می‌توانید ویژگی‌های مخاطبانتان را بشناسید . اینکه از رقبا و بررسی فعالیت‌های آنها ایده بگیرید ، هیچ ایرادی ندارد . تنها نکته مهمی که باید به آن توجه کنید ، این است که از آنها برای افزایش سطح کیفی کسب‌وکار خودتان و افزایش خلاقیت در تولید محتوا بهره‌مند شوید . درواقع حتما به یاد داشته باشید که باید منحصربه‌فرد و یکتا بمانید و خاص عمل کنید .

۹- دوری نکردن از تکرار یک الگو یا قالب درست محتوایی

الگوها یا ساختاری که از قبل برای تولید محتوا اجرا شده و نتیجه خوبی داده است ، یکی دیگر از گزینه‌های مفید و قابل استفاده برای ایجاد محتوای خلاقانه در نظر گرفته می‌شود . هیچ اشکالی ندارد اگر در جای دیگری فرمول خاص ، طرح یا قالب مشخصی برای محتوا دیده‌اید و بخواهید مجدد از همان الگو استفاده کنید .

یادتان باشد ، بیشتر مخاطبان هر چیزی که برایشان آشنا باشد را دوست دارند و بهتر آنها را می‌پذیرند . در مورد محتوا هم این موضوع صادق است . حتی برخی از دانشمندان روانشناسی به این موضوع اشاره کردند که بسیاری از افراد خلاق مشهور و نام آشنایی که می‌شناسیم ، با الگوبرداری ، به موقعیت‌های موفق خود دست یافته‌اند .

در واقع این نکته کاملاً قابل درک است که از یک ایده یا الگوی خلاقانه می‌توانید بارها استفاده کنید . تجربه ثابت کرده ، در هر بار استفاده ، نتیجه مطلوبی دریافت می کنید . بر خلاف تصور عمومی ، گاهی استفاده از یک ایده یا طرح ، برابر با کپی کردن یا تکرار یک محتوا نیست .

این دو مورد را باهم اشتباه نکنید . می‌توانید طبق ایده یا الگوهای از قبل تعریف شده ، عمل کنید ولی باید خالق یک محتوای جدید و غیر کپی باشید . برای مثال اگر استفاده از یک نوع خاص محتوا مثل اینفوگرافیک یا نوشته شاخصی ، منجر به موفقیت شده است ، باز هم از آن روشی که تولید محتوا کردید می‌توانید استفاده کنید .

۱۰- اقدام به تولید متناسب با محیط انتشار و توزیع محتوا

نکته مهم دیگری که نشان می‌دهد به افزایش خلاقیت در تولید محتوا مناسب اهمیت داده‌اید ، تطبیق نوع و قالب محتوا با رسانه‌ای است که در آن منتشر می‌شود . به محدودیت‌ها و شرایط خاصی که در هر کانال یا محیط انتشار محتوا وجود دارد، توجه کنید و مطابق با آن‌ها اقدام به تولید محتوای منحصر به فرد همراه با قالب استاندارد نمایید .

قبل از تولید محتوا ، در ذهن خود یک مسیر از ابتدا تا انتهای آن طراحی کنید . مثل این است که مسئولیت کارگردانی یک فیلم کوتاه را به شما واگذار کرده‌اند و باید برای آن یک سناریوی عالی بنویسید . زمان ، هدف و نوع محتوایی که در این بخش تولید می‌کنید ، وابستگی زیادی به پلتفرم انتشار محتوا دارد .

برای مثال قرار دادن یک محتوای مناسب در شبکه اجتماعی اینستاگرام ، توییتر یا یک کلیپ در کانال یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها ، نیاز به پیاده سازی قوانین مخصوص به خودش دارد . اما این شما هستید که باید بتوانید طبق همان رسانه و با توجه به همان محدودیت‌هایی که وجود دارد ، محتوای جذاب و تماشایی را برای مخاطب تهیه کنید .

روش مهم دیگری که می‌تواند در افزایش خلاقیت تولید محتوا ، کمک رسان شما باشد، این است که رقبای خود را در همان رسانه‌ای که محل انتشار محتوا است ، ارزیابی و تحلیل کنید . برای مثال اگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام ، رقبایی دارید، قبل از تولید محتوای مخصوص به کسب و کار خودتان ، در صفحه‌های مربوط به رقبا تحقیق و جستجویی انجام دهید . امکان اینکه ایده‌های جدید و هیجان‌انگیزی در چنین شرایطی به سراغ شما بیاید، زیاد است .

۱۱- ایجاد طوفان فکری جذاب ، از زاویه نگاه دیگران

زمانی لازم است که برای ایجاد طوفان فکری جذاب ، از نگاه دیگران به محتوا توجه کنید . گاهی که هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد تا منتهی به تولید محتوای خلاقانه شود ، بهتر است روش‌های دیگر را امتحان کنید . به عنوان مثال از کسانی که هیچ ارتباطی با محتوای تولید شده و موضوع آن ندارند ، نظرسنجی کنید . از آنها بخواهید تصور یا درک شان را از یک موضوع یا محتوا به شما منتقل کنند .

شاید این روش ، موجب شود جرقه‌ای در ذهنتان به وجود آید و در نهایت یک طوفان فکری جذاب و گیرا ایجاد شود . فرض کنید شرایط طوری فراهم شد که می‌خواهید از ایده یک طراح در تولید محتوای خود استفاده کنید . مواردی که با آن رو به رو می‌شوید یا می‌شنوید ممکن است مسیرتان را برای خلق یک طرح بسیار خاص از محتوا ، تغییر دهد .

طوری که هم‌زمان با در نظر گرفتن هدف تولید محتوا ، برای مخاطب جذاب و جالب توجه باشد . حتی می‌توانید از افرادی که در سایر بخش‌ها فعالیت دارند ، بخواهید تا در موضوع مورد ارائه شما ، مشارکت داشته باشند .

در شرایط دیگر می‌توانید یک گروه تولید محتوا تشکیل دهید و با رهبری و مدیریت منظم ، جلسه‌هایی مثل اتاق فکر برگزار کنید . از طریق یک مسابقه ، بهترین ایده مشتری محور را انتخاب کنید و اجازه دهید تفکر سایر افراد ، بدون محدودیت و چارچوب مشخصی ، بیان شود .

۱۲- بهره گیری از ابزارهای مناسب برای مدیریت درست زمان

شاید جالب باشد بدانید ، هر جایی که می‌روید و به هر نقطه‌ای که سفر می‌کنید ، می‌تواند یک گزینه مناسب جهت ایده گرفتن برای ایجاد و یا افزایش خلاقیت در تولید محتوا باشد . از موضوعاتی که در این شرایط به ذهنتان می‌رسد، استفاده کنید . بدون وقفه آن را یادداشت کنید تا در زمان مناسب آنها را تبدیل به یک طرح فوق‌العاده نمایید .

حتی اگر زمان کافی برای نوشتن ندارید ، از ابزار کمکی و نرم‌افزارهایی که امکان تبدیل صدا به متن را فراهم می‌کنند ، استفاده نمایید . هر طور که می‌توانید خلاق باشید و برای تولید محتوای مفید تلاش کنید . کافی است باور داشته باشید که خواستن ، توانستن است .

۱۳- شروع تولید محتوا در یک زمینه و موضوع خاص

معمولاً بهتر است ، به‌طور مرتب و منظم و طبق برنامه زمان بندی مشخص ، تعداد محتوای مناسب را در اختیار مخاطب قرار دهید . فرض کنید فردی ، به خاطر هیجان استفاده از یک پلت فرم جدید ، حدود سه یا چهار هفته و با انرژی کامل تولید محتوا داشته باشد ولی بعد از آن متوقف شود . قطعا ، این روش نمی‌تواند یک گزینه مناسب جهت تحقق اهداف بازاریابی محتوا باشد .

در شرایطی حتی ممکن است موجب عدم اعتماد کاربران و کاهش تعداد ورودی آنها شود . بنابراین نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه شود این است که موضوع محتوا اهمیت زیادی دارد .

پس بهتر است در ابتدای کار راجع به موضوع یا در زمینه‌ای فکر کنید که شناخت و آگاهی بالایی نسبت به آن دارید . طوری که به راحتی و در لحظه می‌توانید چندین ایده مختلف را پیاده کنید و آن را تبدیل به یک محتوای جذاب و خواندنی برای مخاطب نمایید . در این صورت ، هیچ وقت بدون محتوا و مطلب برای انتشار نخواهید بود .

۱۴- نگاه کردن از دریچه صنایع مختلف به موضوع

وقتی  تلاش می‌کنید تولید محتوای جذابی داشته باشید ولی از طریق یک صنعت یا یک حوزه کاری ، به موضوع مورد ارائه نگاه می‌کنید ، در نهایت به نتیجه دلخواه نمی‌رسید . مثل این می‌شود که در یک اتاق با خودتان حرف می‌زنید . یکی از راه‌هایی که می‌تواند شما را از این موضوع دور کند، این است که برای پیدا کردن ایده‌های خلاقانه جدید و تولید محتواهای منحصر به فرد ، بهتر است از زاویه متفاوت دیگری جهت کشف ایده‌های جدید بهره‌مند شوید . برای مثال می‌توانید سراغ صنعت یا صنایع دیگری که مرتبط با موضوع و محتوای قابل ارائه هستند ، بروید و مطالعه داشته باشید .

۱۵-کنجکاوی دائمی برای بیشتر دانستن

این واقعیت را همه ما می‌پذیریم که جهان و دنیای اطراف ما پیوسته در حال تغییر و تحول است . بنابراین نیاز به ذهنی باز برای پذیرش همه نوآوری‌ها داریم . در همین راستا برای اینکه اهرم کمکی بسیار مفیدی برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا داشته باشید ، می‌توانید مطالعه کنید .

تا می توانید و برایتان مقدور است کتاب ، مقاله ، روزنامه و مجله بخوانید . هر ایده‌ای که دارید با بقیه افراد به اشتراک بگذارید و ایده‌های آنها را هم دریافت کنید . همین هماهنگی‌ها و استفاده از موقعیت‌های مختلف جهت خلق ایده‌های نو ، کار را برای شما راحت‌تر می‌کند .

۱۶- تولید محتوای کسب‌وکارتان را به نویسندگان محتوا بدهید

کسی که صاحب یک کسب و کار مهم است ، مسلما مهم‌ترین مسئولیت او ، تمرکز روی عملیات اصلی حوزه کاریش است . نمی‌توان انتظار داشت یک کارآفرین فعال ، هم در بخش اصلی شغلش موفقیت داشته باشد و از طرف دیگر به صورت تخصصی اقدام به تولید محتوای خلاقانه کند .

اگر واقعا به دنبال افزایش خلاقیت در تولید محتوا هستید باید در کسب و کارتان تجدید نظر کنید . بهترین کار در چنین شرایطی این است که صاحبان کسب و کار اینترنتی ، کار تولید محتوای خود را در مراحل اولیه به افرادی واگذار کنند که آشنایی نسبی به این موضوع دارند .

علاوه بر این ، اگر تولید محتوا توسط استراتژیست های فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال انجام شود ، در وقت تان صرفه جویی می شود . لذا به راحتی می‌توانید روی گسترش کسب و کارتان و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر به مشتریان خود تمرکز کنید . پس برای واگذاری این اختیار به نویسندگان محتوا ، هیچ ترسی نداشته باشید .

۱۷- مدتی به خودتان استراحت دهید و فکر کنید

برای ایجاد تمرکز ذهنی بهتر و دور شدن از مشغله‌های مختلف کاری و ارتباط با دیگران ، بهتر است برای مدتی حتی کوتاه ، از آن فضا و محیط کاری دور شوید . پیاده روی کنید ، قدم بزنید و با کسی که دوستش دارید ، زمانی را سپری کنید . هدف ین است که دوباره انرژی و قدرت کافی برای ورود ایده‌ها و طرح‌های ناب به ذهن و مغزتان فراهم شود .

در کلاس‌هایی مانند یوگا شرکت کنید . زمانی را به ورزش مورد علاقه خودتان اختصاص دهید . همه اینها فرصتی برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید از زاویه‌های متفاوت به خیلی از مسائل نگاه کنید . از این طریق می توانید به ارائه ایده‌های جدید بپردازید .

شاید در ظاهر کسب و کار تولید محتوا ، ساده و آسان به نظر برسد . ولی برای رسیدن به قله‌های موفقیت در حوزه بازاریابی محتوا ، مهم‌ترین عضوی که در این امر دخیل است ، یعنی فکر و مغز انسان، نیاز به استراحت و بازیابی انرژی‌اش دارد .

۱۸- تمرکز روی استفاده از محتوای جدید

شاید نوشتن حداقل یک محتوا یا ایده جدید تولید محتوا در روز کافی باشد . مهم‌تر از این ایده پردازی‌ها و تولید محتواهای خلاقانه ، روش‌هایی است که باید برای استفاده از این محتواها شناسایی کرد . برای مثال اگر مطلب مفیدی در مورد آینده نوشتید،  می‌توان از آن برای برگزاری یک وبینار مهم استفاده کرد . پس قسمتی از تمرکز و فکرتان را روی استفاده از محتوای جدید بگذارید .

۱۹- سرکوب نکردن کنجکاوی کودکانه  درون تان

شاید خیلی از افراد ، به این فکر می‌کنند که خلاق بودن یک امر بسیار سختی است . ولی اگر به دوران کودکی خود نگاهی بیندازید به این می‌رسید که همه در بخش‌هایی از زندگی ، مدرسه و محل زندگی کنجکاو و خلاق بوده اید . اما مشکل این است که راه درستی برای ارائه آن پیدا نکرده اید .

الان باز هم در موقعیتی قرار گرفته اید که باید طبق همان کنجکاوی‌ ها و خلاقیت‌ های دوران کودکی عمل کنید . برای اینکه جهت افزایش خلاقیت در تولید محتوا فرد مناسبی باشید . خلاقیت و کنجکاوی را می‌توان در یادگیری ، مطالعه و امتحان کردن روش‌های جدیدی مثل ورزش ، آشپزی ، فعالیت‌های مختلف و … یافت . همه اینها موجب فعالیت مفید ذهن می‌شود .

۲۰- توجه به نابغه فکری درونی خود

حتماً شما هم این صحنه را تجربه کردید . برای پاسخ به یک سوال مهم کلی زمان صرف می‌کنید و روش‌های مختلف را به کار می‌برید تا به نتیجه برسید . در نهایت هم موفق نمی‌شوید و بی‌خیال آن سؤال می‌شوید . همین که در جای دیگر ، فارغ از این پرسش و پاسخ آن هستید ، در حالی که اصلا تمرکزتان روی این موضوع نیست ، بهترین ایده و مناسب‌ترین جواب را پیدا می‌کنید .

این همان نابغه پنهان باطن شماست . تقریبا همه ما در درونمان این نابغه را همراهی می‌کنیم . پس هر جایی که هستید ، هر ایده و خلاقیتی به ذهن شما رسید حتماً به آن توجه کنید . در واقع در چنین شرایطی مشخص می‌شود که مغز در « پس زمینه » روی حل مشکل فعالیت دارد .

به همین خاطر ، وقتی که در حال ورزش کردن هستید ، زمانی که زیر دوش آواز می‌خوانید ، لحظه‌ای که به یک آهنگ مورد علاقه گوش می‌دهید و خیلی از وقت‌ها که در حال انجام کارهای روزمره هستید ، ممکن است این اتفاق بیفتد . لذا اگر یک ایده یا فکر جدید و خلاقانه به ذهن شما رسید ، اصلاً تعجب نکنید . در عوض ، از آن برای تبدیل به یک شگفتی مورد پسند تر ، استفاده کنید .

۲۱- تقویت قدرت نگارش و نویسندگی

اینکه چه چیزی را چطور و برای چه کسانی می‌نویسید اهمیت زیادی دارد . بعد از اینکه شناخت درستی از مخاطبان خود پیدا کردید و به عبارتی به پرسونای مخاطب دست یافتید . کافی است با در نظر گرفتن همه آن شرایط ، به افزایش خلاقیت در تولید محتوا فکر کنید . برای مثال وقتی قرار است برای جامعه هدفی که بیشتر آنها افراد معمولی جامعه هستند ، محتوایی آماده کنید ، نیاز نیست به سراغ کلمه‌های خیلی سخت و غیرقابل درک بروید .

هر موضوعی که ارائه می‌کنید ، در عین حال که درست و موثق است ، باید دارای قدرت زیادی در نگارش ، چینش کلمه‌ها و جمله‌بندی باشد . طوری که مخاطب مجبور نشود برای درک یک عبارت ، به عقب برگردد و همان جمله را مجدد مرور کند .

همین موضوع راجع به سایر گروه‌های هدفی که به‌عنوان مخاطب کسب و کارتان هستند ، صدق می‌کند . قدرت نویسندگی و جذاب نوشتن را می‌توانید با مطالعه زیاد و آموزش از افراد برجسته و متخصص در این زمینه افزایش دهید .

۲۲- استفاده از داستان سرایی برای تولید محتوای خلاق

معمولاً مخاطب از شنیدن داستان و ماجراهای مربوط به هر موضوعی ، لذت می‌برد . بنابراین این شما هستید که می‌توانید در قالب یک داستان جذاب و پرمخاطب ، تولید محتوا داشته باشید . راجع به هر محصول یا خدماتی که می‌خواهید توضیح دهید ، به شیوه قصه‌گویی به آن بپردازید . برای بیان آن‌هم از یک مقدمه شروع کنید و به یک نتیجه خاتمه دهید .

این نکته را هم به یاد داشته باشید که این روزها با توجه به گستردگی کسب و کارهای اینترنتی ، مخاطبان دیگر نیاز به یک معرفی کوتاه و خلاصه از یک محصول یا خدمات ندارند . علاقه‌مند هستند تا اطلاعات بیشتری راجع به موضوعات مختلف داشته باشند . بنابراین اگر این افزایش آگاهی ، با یک داستان‌سرایی خلاقانه انجام شود ، تأثیر بیشتری در ذهنش خواهد گذاشت .

سخن پایانی افزایش خلاقیت در تولید محتوا

در این مقاله سایت پول یابی درباره اصول و نکات مهم تولید محتوای خلاقانه و افزایش خلاقیت در تولید محتوا صحبت شد . با این حال نمی‌توان ادعا کرد که یک راه و فرمول منحصر به فردی برای همه افراد وجود دارد که می‌توانند برای تولید محتوای جذاب از آن بهره‌مند شوند . به کار بردن همه نکات یا قسمتی از آنها می‌تواند به نویسنده ، کمک کند تا مسیر درستی را برای بازاریابی محتوا طی نماید .

در مورد ایده‌های محتوای خلاقانه ، هر کسی می‌تواند روش و فرآیند مختص خودش را داشته باشد . در اکثر موارد ، سخت‌ترین بخش آن ، این است که یک مورد جدید و هیجان‌انگیز ارائه شود . بنابراین برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال و رسیدن به کسب درآمد اینترنتی بالا ، پرداخت به موضوع تولید محتوای خلاقانه و مورد پسند مخاطب و همین‌طور موتورهای جستجو، اهمیت ویژه‌ای دارد .

برای افزایش کسب درآمد اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین باید به اهمیت محتوایی که فرستنده آن هستید آگاه باشید . برای اینکه بتوانید محتوای تأثیرگذاری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید ، لازم است آن را به شکل خلاقانه و جذاب تولید کنید . به همین دلیل راجع به این موضوع ، در این مقاله سایت پول یابی نکاتی ارائه شد .

نکته آخر افزایش خلاقیت در تولید محتوا اینکه ، هنگام تولید محتوا، لازم نیست بزرگ ترین رمان ایران و جهان را بنویسید . ولی به هرحال داشتن خلاقیت نقش مهمی در نوشتن محتوا دارد . نویسندگان تولید محتوا فرم متفاوتی از نوشتار را دارند و برای رویاهایشان مطلب می نویسند . پس مانند غول چراغ جادو با نوشتن ، رویاهای خودتان را که افزایش کسب درآمد اینترنتی و توسعه کسب و کار آنلاین است ، محقق کنید .

سایت پول یابی:
Related Post