X

آموزش تولید محتوای پاورپوینت موثر

امروزه همه ارائه دهندگان کار ، تدریس و پرزانته به جایگاه و به ویژه اهمیت تولید محتوای پاورپوینت موثر آگاه هستند .  پاورپوینت Power point  یک نرم افزار کاربردی زیر مجموعه آفیس OFFICE است . در واقع پاور پوینت نرم افزاری گرافیکی جهت طراحی کاتالوگ ها، تبلیغات و ساخت فایل های چند رسانه ای می باشد .

در گذشته افراد از عکس برای نشان دادن موضوعات خود به دیگران استفاده می کردند . اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مایکروسافت برنامه ای کاربردی به نام پاورپوینت را ارائه داده است .

از پاورپونت برای طراحی اسلایدهای درسی و کاری استفاده می شود . محیط کاربری آسان برنامه پاورپوینت همراه با ویژگی چند رسانه ای بودن آن، افراد را به یادگیری این نرم افزار جالب ترغیب می کند . پسوند فایل های پاورپوینت PPT است .

آنچه مسلم است استفاده از پاورپوینت، عملکرد آموزشی را بهتر و روند آموزش را تسریع می کند . تنها وظیفه پاورپوینت انتقال هرچه بهتر مفهوم به بیننده است . محیط نرم افزاری پاورپوینت بسیار به نرم افزارهای دیگر مایکروسافت شباهت دارد .

به دلیل اهمیت پاورپوینت در این مقاله سایت پول یابی ضمن معرفی این نرم افزار به چگونگی طراحی و به ویژه آموزش تولید محتوای پاورپوینت موثر پرداخته می شود . هدف استفاده درست و بهینه از این نرم افزار کاربردی است .

معنی پاورپوینت

نرم افزار پاورپوینت در واقع یک برنامه نمایشی و چند رسانه ای توسعه یافته است . با رشد تکنولوژی و جوامع آموزشی، نیاز به برنامه ای که بتواند با کاربری آسان، مفاهیم را در قالب عکس و یا انیمیشن و حتی متن منتقل کند، افزایش یافت .

به عبارتی پاورپوینت برای رفع یک نیاز و تسهیل در امر آموزش پدید آمده است . این نیاز و آسان کردن موجب شد تا برنامه پاورپوینت در کنار مجموعه های دیگر آفیس به ارائه خدمت بپردازد . پاور پوینت در اصل به معنای یک برنامه گرافیکی بسیار جامع می باشد . به‌طور کلی هر برنامهٔ رایانه‌ای که بتوان با آن متن و تصویر و فیلم و مانند آن را بر روی پرده نمایش داد را پاورپوینت یا پرده‌نگارمی گویند .

تاریخچه پاورپوینت

برای استفاده بهتر از یک نرم افزار لازم است تاریخچه و اصالت کاربرد آن را بدانیم . نرم افزار پاورپوینت در ابتدا توسط کمپانی بزرگ فورثاوت و با نام اولیه پرزنتر برای سیستم عامل ها مکینتاش طراحی شد . پس از آن شرکت مایکروسافت، شرکت فورثاوت را خریداری و نرم افزار پاورپوینت را به بخش اصلی گرافیکی شرکت خود تبدیل کرد .

این نرم‌افزار به‌طور رسمی در ۲۲ می ۱۹۹۰ و مصادف با تاریخ انتشار ویندوز ۳٫۰ انتشار یافت . تاکنون نسخه‌های فراوانی از آن برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش منتشر شده‌است . جدیدترین آن‌ها نسخه ۱۶٫۰ است که همراه با آفیس ۲۰۱۶ به بازار جهانی راه یافت .

پاورپوینت نرم‌افزاریست که هم‌اکنون ۹۵ درصد سهم نرم‌افزارهای ارائه کنفرانس در بازار جهانی را داراست . همچنین بیش از یک میلیارد نسخه از آن بر روی رایانه‌های جهان نصب شده است . تخمین زده می‌شود که در جهان در هر ثانیه ۳۵۰ بار مورد استفاده قرار می‌گیرد .

کاربرد پاورپوینت

پاورپوینت بیشتر در امور مرتبط با آموزش، تحصیل و کسب و کار به کار گرفته می شود . بیشتر استادان برای تدریس از برنامه پاورپوینت چهت انتقال درست مفاهیم خود استفاده می کنند . مهمترین مزیت برنامه کاربردی پاورپوینت، استفاده از عکس به همراه متن است . این مزیت یادگیری را افزایش داده و برای تجسم ذهنی مسئله، بسیارموثر می باشد .

بیشتر افراد حافظه بصری خوبی دارند از همین رو برای یادگیری باید مسئله را ببینند و در ذهن خود مجسم کنند . پس برای معرفی بهترین نرم افزار کاربردی برای تثبیت یادگیری به این افراد پاورپوینت است .

استفاده از پاورپوینت در اسلاید ها جالب و موثر بوده و حتی برای کنفرانس ها و سخنرانی ها نیز مرسوم است . محیط کاربری آسان نرم افزار پاورپوینت موجب شده تا تمامی افراد در همه سنین بدون محدودیت آن را یاد بگیرند .

امروزه شرکت ها و تمامی مجموعه ها به دنبال محیط کاربری زیبا و جذاب برای ارائه خدمات و محصولات خود هستند . از همین رو وجود یک گرافیست برای این امر ضروری است . برنامه پاورپوینت به کمک می کند تا با طراحی یک محیط هنرمندانه و زیبا، خدماتی بهتر را ارائه دهید . ضمن اینکه امروزه کسب و کار فروش فایل با پاورپوینت به عنوان منبع کسب درآمد اینترنتی هم مطرح می باشد .

به طور کلی کاربرد پاورپوینت برای ارائه تجاری محصولات، پرزنتیشن های علمی، ارائه پروژه های کاری، ارائه گزارشات کاری و ارائه تقویم های آموزشی می باشد .

پاور پوینت درسی چیست ؟

احتمالا برایتان پیش آمده که برای ارائه تحقیق و یا مطلب خود باید برای دیگر افراد سخنرانی کنید . ارائه یا همان کنفرانس بیشتر در دوران دانشگاه کارایی دارد . می توانید با ساخت اسلایدهای جالب همراه با عکس و متن حتی با انیمیشن منظور و مفهوم خود را به بهترین روش و با استفاده از پاورپوینت به دیگران برسانید . اصولا تولید محتوای پاورپوینت از این طریق بسیار ساده و تاثیرگذار است .

شاید تا به حال کنفرانس های خسته کننده زیادی دیده باشید  . اما می توانید با کمی خلاقیت و البته با یادگیری کامل پاورپوینت، یک ارائه عالی داشته باشید .

نکاتی کلیدی ارائه پاورپوینت های موثر

همان طور که در بالا اشاره شد ، پاورپوینت یکی از زیرمجموعه های کاربردی مایکروسافت آفیس است . این برنامه سالهاست به عنوان ابزاری کارآمد و موثر برای ارائه استفاده می شود . این برنامه ، خروجی تصویری و متنی را با هم دارد که موجب می شود زمینه های زیادی را تحت تاثیر قرار دهد .

از این نرم افزار کاربردی برای تدریس، ارائه کار و پرزانته استفاده می شود و تمام این فعالیت ها حساس و مهم هستند . پرزانته در عمل به معنای نشان دادن زرق‌وبرق نهایی کار است . که البته باید با نگاهی کلی‌نگر در عین سادگی ارائه شود . پرزانته در معماری قرار است تا از سردرگمی و گیجی کارفرما کم کرده و او را با شگفتی‌های نهایی کار آشنا کند .

به همین دلیل نوع تولید محتوایی که به واسطه پاورپوینت انجام می دهید خیلی در گرو حرفه ای بودن کارتان است . اینکه چطور پاورپوینتی جذاب و حرفه ای بسازید که تاثیرگذار باشد . حالا ممکن است که بگویید : « زیاد سخت نگیر ، ای بابا، پاورپوینت ساختن که کاری ندارد . »  باید در جواب بگویم که بله ساختش زیاد دشوار نیست . ولی نکات زیادی برای ارائه یک تولید محتوای پاورپوینت خوب و حرفه ای وجود دارد که حتما باید رعایت شود .

اگر به دنبال ساخت و تولید محتوای پاورپوینت موثر ، جذاب و کاملا حرفه ای می باشید و یا در کسب و کار تولید محتوا فعال هستید ، باید این اصول کلیدی را رعایت کنید .

نکات کاربردی در تولید محتوای پاورپوینت

برای اینکه محتوای پاورپوینت خیلی موثر و حرفه ای داشته باشید سعی کنید ساده و حرفه ای کار کنید . به دنبال این باشید که تولید محتوا را برای مخاطبتان جذاب کنید . اصول طراحی کلی صفحه را رعایت کنید که عموما داخل صفحه را به چند قسمت تقسیم می کنند . یک قسمت لیست ، یک متن دو ستونی ، تصویر و… قرار می دهند .

سعی کنید محتوای داخلی تصویر با سایر عناصر مانند فونت ، رنگ زمینه و پس زمینه سازگار باشد . این همخوانی جلوه بصری خوبی به کارتان می  دهد . به وجه اضافه گویی نکنید هدف از تولید محتوای پاورپوینت خلاصه گویی است . تعداد کلمات موجود در هر صفحه را کم و محدود کنید . از عبارات کلیدی استفاده کنید و فقط اطلاعات ضروری و مهم کاربردی را درج کنید .

علایم نگارشی را رعایت کنید . فضای خالی داخل اسلاید باعث افزایش خوانایی  مطلب می شود، از خالی گذاشتن دور کلمات هم غافل نشوید . برای متن و پس زمینه از رنگ های متضاد استفاده کنید . بهترین گزینه متن روشن در زمینه تاریک است . زمینه های طرح دار خوانایی متن را کاهش می دهند .

برای جابجایی بین صفحات از افکت های عجیب غریب و حرکتی زیاد استفاده نکنید ( مثل چرخش اسلاید به داخل و بیرون صفحه) . این قابلیت های جابجایی در نگاه اول جذاب هستند ولی بعد از مدتی چشم را اذیت می کنند و موجب حواس پرتی می شوند .

انتخاب نوع فونت و قلم در پاورپوینت

توصیه می شود این نکات را که در تولید محتوای پاورپوینت موثرند ، لحاظ کنید . این موارد عبارتند از :

– یک فونت استاندارد انتخاب کنید . مثلا از فونت نستعلیق شکسته و شبیه آن خودداری کنید این کار ، متن را پیچیده و ناخوانا می کند .

– از اندازه قلم کوچکتر از ۲۴ استفاده نکنید .

– برای همه عناوین خود از یک نوع فونت استفاده کنید .

– یک فونت اصلی برای عنوان و تیترهای دیگر انتخاب کنید .

– از اندازه های مختلف فونت برای عنوان ، زیر عنوان و خود متن استفاده کنید .

– بیش از چهار نوع فونت و قلم برای هر پاورپوینت استفاده نکنید .

– مسلما برای هر صفحه باید هدر و تیتر انتخاب کنید . لذا یک فونت بین ۳۵ تا ۴۵ استفاده کنید و سعی کنید رنگ متفاوتی داشته باشد .

– از فونت های بزرگ برای نشان دادن اهمیت متن استفاده کنید .

– برای تلنگر یک عبارات ، رنگ ها ، اندازه ها و سبک های مختلف را لحاظ کنید .

– از نوع فونت و قلمی که داخل نوشته را خالی می کند استفاده نکنید ، خوانایی مطلب را خیلی پایین می آورد .

– بهتر است که از جملات طولانی پرهیز کنید .

– از مخفف ها و کلمات اختصاری خودداری کنید .

– علائم نگارشی را رعایت کنید .

– از متن تاریک در زمینه نور یا متن روشن در زمینه تاریک استفاده کنید . با این حال ، زمینه های تیره گاهی اوقات خواندن متن را برای بعضی از افراد دشوار می کند .

– عناصر تکراری (مانند شماره صفحه) را برای همه صفحات در جای مشخصی قرار دهید .

– برای تست مناسب بودن فونت و قلم ، کمی از دور مطلب خودتان را بخوانید و ببینید خواندنش راحت است یا نه .

شیوه استفاده از تصاویر در پاورپوینت

در زمان تولید محتوای پاورپوینت از تصاویر و جلوه های بصری در حد اعتدال و درست استفاده کنید . استفاده بیش از حد از جلوه های ویژه مانند انیمیشن و افکت های صدایی ممکن است تولید محتوای پاورپوینت شما را  « چیپ و سطح پایین » جلوه دهد . حتی زیاده روی در این زمینه می تواند بر اعتبار کارتان تأثیر منفی بگذارد .

توصیه می شود که از تصاویر با کیفیت و مرتبط استفاده کنید تا پیام شما را تقویت و تکمیل کنند . اگر از چارتها و نمودارهایی استفاده می کنید که به مرور ظاهر می شوند سعی کنید ساده باشند . البته به این موضوع توجه و فکر کنید که استفاده از این روش به تولید محتوای پاورپوینت شما کمک می کند یا نه . چون استفاده زیاد از این نوع از نمودارها کار را کند می کنند .

بهتر است که تعداد اسلایدها را محدود کنید . پاورپوینی که یک ریز اسلاید بعدی داشته باشد مخاطب را فراری می دهد . اگر پاورپوینت را صداگذاری می کنید گاهی به اسلاید عقب بروید و مروری بر نکته اصلی داشته باشید .

برای اطمینان از درستی کار ، از شخص دیگری بخواهید پاورپوینت تان را ببیند و بررسی کند . از او بخواهید درباره رنگ ها ، محتوا و هرگونه تأثیرگذاری یا تصاویر گرافیکی که در محتوای پاورپوینت استفاده کردید ، بازخوردی صادقانه داشته باشد .

نکات کلیدی در طراحی و تصاویر گرافیکی پاورپوینت

علاوه بر مسائل آموزشی و درسی ، کسب درآمد با کارهای گرافیکی هم در اینترنت مطرح است . لذا توصیه می شود برای اینکه تولید محتوای پاورپوینت شما متمایز و خاص باشد این موارد را در طراحی و تصاویر گرافیگی رعایت کنید :

– از الگوهای طراحی جالب استفاده کنید .

– موقعیت ، رنگ ها و سبک ها را استاندارد کنید .

– فقط اطلاعات لازم را درج کنید .

– اطلاعات را به موارد ضروری محدود نمایید .

– محتوا باید واضح باشد .

– از رنگ هایی استفاده کنید که تضاد دارند یا مکمل همدیگر هستند .

– پس زمینه را ثابت نگه دارید .

– از یک قانون گرافیکی یکسان در بالای همه صفحات استفاده کنید .

– از یک یا دو تصویر بزرگ به جای چند تصویر کوچک استفاده کنید .

– تصاویر را به صورت هم اندازه داخل محتوای پاورپوینت قرار دهید .

– تصاویر را بصورت عمودی یا افقی مرتب کنید .

– طرح را تمیز و بدون حاشیه نگه دارید . فضای خالی را در اطراف متن و تصاویر گرافیکی بگذارید .

– از کلیپ ارت و ویدیوهای با کیفیت کم حجم استفاده کنید . یک تصویر گرافیکی باید مربوط به موضوع اسلایدها باشد و اصل موضوع را تقویت کند . منظور از کلیپ آرت Clip Art اشکال ، طرح و تصویرسازی های از پیش طراحی شده است که برای طراحی و ویرایش عکس و ویدئو مورد استفاده قرار می گیرند .

– تعداد تصاویر گرافیکی را برای هر اسلاید محدود کنید .

– تکرار یک تصویر پیام را تقویت می کند . تعداد نسخه های یک تصویر را به اعداد موجود در متن خود وصل کنید .

– از تصاویر مبهم و جلوه های انیمیشن پر سروصدا خودداری کنید مگر اینکه مستقیماً به اسلاید مربوط باشد .

استفاده از رنگ ها در پاورپوینت

در حوزه روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت، رنگ پس زمینه پاورپوینت باید کنتراست بالایی داشته باشند تا به راحتی دیده شوند . تم های تیره ، باید متن با رنگ روشن داشته باشند . تم های روشن باید متن با رنگ تیره داشته باشند . با رعایت این اصول، مخاطب می تواند متن را بخواند و نمودارها یا اشکال موجود در هر اسلاید را ببیند . روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت برای نمایش اسلایدها یکی از مهمترین تصمیماتی است که باید در ابتدای طراحی پاورپوینت، گرفته شود . لذا موارد زیر توصیه می شود :

– توصیه می شود که از تعداد رنگ های زیاد برای هر صفحه استفاده نکنید .

– رنگهای روشن خطوط را باریک تر جلوه می دهد .

– بیشتر از چهار رنگ در یک نمودار استفاده نکنید .

بهترین رنگ پس زمینه پاورپوینت

یکی از رایج ترین اشتباهات در روانشناسی رنگ پاورپوینت برای نمایش اسلایدها، عدم توجه به کنتراست و روش های ایجاد آن بین رنگهای انتخاب شده برای تم و متن یا گرافیک پاورپوینت است . اگر می خواهید مخاطبان ، متن یا گرافیک پاورپوینت روی صفحه را ببینند، باید به به نحوی انتخاب شوند که با رنگ تم کنتراست زیادی داشته باشد .

کُنْتْراست واژه ای فرانسوی ، (به انگلیسی : کانترست Contrast ) تفاوت درخشندگی رنگ یا تضاد در اشیاست که موجب تمایز آنها (یا تصویرشان) از یکدیگر می‌شود . واژهٔ فرانسوی کنتراست به‌معنای تباین و جدایی است و یکی از اصول پایه‌ایِ رشته‌های گوناگونِ هنر است .

این موجب می شود متن یا تصویر به جای اینکه در پس زمینه قرار بگیرند، روی پس زمینه به صورت برجسته قرار بگیرند . به طور کلی، این امر منجر به انتخاب یکی از دو طرح رنگی می شود :

۱- تم تاریک با متن و گرافیک روشن .

۲- تم روشن با متن و گرافیک تیره .

هرچه رنگ ها کنتراست بیشتری داشته باشند ، دیدن متن یا گرافیکی که استفاده می کنید برای مخاطبان راحت تر خواهد بود .

شیوه صداگذاری در پاورپوینت

صداگذاری در پاورپوینت این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا صداهای ضبط شده را به اسلایدهای خود اضافه کنند . این ویژگی برای افزودن نقدها، توضیحات تکمیلی و حتی اجرای یک ارائه صوتی بسیار مفید است . همچنین می‌توان در پاورپوینت به صورت مستقیم صدا را ضبط کرد و در اسلایدها درج کرد . یادگیری صداگذاری در پاورپوینت برای افراد زیر مفید است :

– اساتید و معلمان : اساتید و معلمان می‌توانند با استفاده از صداگذاری ، توضیحات تکمیلی را به اسلایدهای خود اضافه کنند و ارائه‌ آموزشی خود را بهبود بخشند .

– ارائه‌دهندگان و سخنرانان : صداگذاری به افرادی که ارائه‌های عمومی دارند کمک می‌کند تا با تاکید بر نکات مهم و توضیحات بیشتر، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنند .

– دانشجویان و محققان : دانشجویان می‌توانند با استفاده از صداگذاری، پروژه‌ها، گزارشات و ارائه‌های خود را به شکلی قابل فهم‌تر و تعاملی‌تر ارائه کنند .

– تولیدکنندگان محتوا : از آنجایی که یکی از قابلیت‌های پاورپوینت، خروجی فایل‌های ویدئویی است، افرادی که محتوای آموزشی یا تبلیغاتی تولید می‌کنند، می‌توانند از صداگذاری برای افزایش جذابیت محتواهای ویدئویی استفاده کنند .

در صداگذاری هنگام تولید محتوای پاورپوینت این موارد را لحاظ کنید :

– طیف مخاطبان خود را بشناسید .

– زمان ارائه خود را تنظیم کنید .

– راحت و واضح صحبت کنید .

– املا و دستور زبان را بررسی کنید .

– روخوانی نکنید و سعی کنید مثل یک جلسه حضوری ارتباط با مخاطب بگیرید .

– اول کمی مقدمه سازی کنید . بعد از دادن یک سری اطلاعات کلی ، اطلاعات را به صورت کامل ارائه دهید و در آخر تولید محتوای پاورپوینت نکات مهم را مرور کنید .

– اگر از جلوه های صوتی استفاده می شود ، صبر کنید تا صدا به پایان برسد .

همواره اهمیت و کاربرد تولید محتوای صوتی در تمام جنبه ها مشخص است به شرطی که اصول کلی آن به درستی رعایت شود .

اشتباهات رایج در طراحی پاورپوینت

وقتی شما به عنوان مدرس، دانشجو، سخنران یا هر فرد دیگری، می‌خواهید محتوایی را در یک سخنرانی ارائه دهید، قطعاً به یک پاورپوینت حرفه‌ ای و بی‌نقص احتیاج دارید . مهم‌ترین نکته در تولید محتوای پاورپوینت این است که توجه مخاطب با ارزش‌ترین چیز است . اگر بتوانید این توجه را تا انتها حفظ کنید، بهترین ارائه را خواهید داشت .

اما نکته مهم این است که حفظ توجه مخاطب کار بسیار سختی است . مخاطب به راحتی بی‌خیال شما و صحبت‌هایتان می‌شود و به کارهای روزمره خود فکر می‌کند و یا تلفن همراه خود را چک می‌کند . یکی از ابزارهایی که در حفظ توجه مخاطب بسیار تاثیرگذار است، پاورپوینت شماست . با طراحی یک پاورپوینت بی‌نقص می‌توانید مخاطب را تا انتهای سخنرانی درگیر کنید .

بیشتر افراد در اسلایدهای خود، اشتباهات زیر را مرتکب می‌شوند . با مطالعه این مقاله سایت پول یابی ، تمرین کنید که این اشتباهات را از اسلایدهایتان حذف کنید و نسبت به سایر ارائه دهندگان محتوا، متمایز باشید .

۱- استفاده از اسلایدهای شلوغ و پر از متن

اگر می‌خواهید اسلایدهای جذاب طراحی کنید ، تا می‌توانید از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید و حتی الامکان از متن کمتر استفاده کنید . اسلایدها دفترچه یادداشت شما نیستند . در هر اسلاید فقط عبارات کلیدی و مهم را بنویسید و توضیحات تکمیلی را در صحبت‌هایتان اضافه کنید . از نوشتن جمله ، نقل قول ، داستان و عبارات طولانی بپرهیزید .

هر اسلاید باید نهایتاً شامل ۵ سرتیتر باشد . مخاطبین به راحتی نکات کلیدی را هضم می‌کنند . ولی اگر اسلاید پر از متن باشد، برای مخاطب گیج کننده خواهد بود و بیش از ۳ دقیقه شما را دنبال نخواهد کرد .

با توجه به نحوه ارائه ای که برای تولید محتوای پاورپوینت تان در نظر گرفتید استفاده از متن متفاوت خواهد بود . اگر بعدا این محتوا را صداگذاری می کنید سعی کنید خیلی کمتر از متن استفاده کنید . اگر قصد صداگذاری ندارید و فقط متن کار می کنید، در هر صفحه متن زیادی قرار ندهید . کلمات و عبارتهای مهم را تیتر کنید و سعی کنید با نمودار و چارت مفهوم اصلی را برسانید تا توضیح های زیاد و پیچیده .

۲- ناخوانا بودن متن پاورپوینت

اگر بهترین محتوا را در هر اسلاید قرار داده باشید و به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن برای سخنرانی آماده باشید ، ولی متن اسلایدهایتان غیرقابل خواندن باشد، توجه مخاطب را از دست داده‌اید .

حتماً از فونت‌های خوانا استفاده کنید . تا جای ممکن اندازه فونت را بزرگ انتخاب کنید . دقت داشته باشید که متن شما به راحتی از صندلی‌های عقب هم قابل خواندن باشد . در خوانا بودن متن، متضاد بودن رنگ پس زمینه و متن هم بسیار مهم است . حتماً از متن تیره بر روی پس زمینه روشن (یا برعکس) استفاده کنید. برای خواندن متن مخاطب را به زحمت نیندازید .

۳- استفاده بیش از حد از Transition و افکت‌های صوتی در طراحی پاورپوینت

یکی از اشتباهات مرسوم در تولید محتوای پاورپوینت همین موضوع است . استفاده از Transition ، انیمیشن‌ها و افکت‌های صوتی توجه مخاطب را به خود جلب کرده و او را از موضوع اصلی دور می‌کند . اگر از افکت‌ها بیش از حد استفاده شود، اسلایدها کُند پیش می‌رود و کسل کننده به نظر می‌رسد . به ندرت پیش می‌آید که چنین حقه‌هایی به انتقال پیام شما کمک کند .

بنابراین از Transitionها، افکت‌های صوتی و انیمیشن‌ها به جز موارد ضروری (مثل عوض کردن موضوع) استفاده نکنید . البته توصیه می شود که اصلاً استفاده نکنید . در طراحی پاورپوینت همیشه سادگی بهترین و شیک‌ترین حالت است . به جای استفاده از افکت‌ها روی افزایش کیفیت محتوای خود تمرکز کنید .

۴- استفاده از Templateهای نرم افزار پاورپوینت

این کار خیلی کلیشه‌ای و تکراری است . وقتی از Templateهای آماده استفاده می‌کنید، مجبور می‌شوید ایده‌هایتان را تحت تاثیر قالب پیاده‌سازی کنید و این محدودیت قطعاً دست و پای شما را می‌بندد .

اغلب این الگوها دارای پس‌زمینه غیرحرفه‌ای هستند که موجب حواس‌پرتی مخاطب می‌شوند . همچنین ترکیب رنگ مناسبی هم ندارند . سعی کنید الگوی متفاوت و ساده‌ای برای خود طراحی کنید . الگویی که مخصوص شماست و شما را از سایر افراد متمایز می‌کند .

۵- طراحی پاورپوینت در دقیقه ۹۰

عجله در تولید محتوای پاورپوینت یکی از ایردات اصلی افراد است . اغلب سخنرانان به طراحی پاورپوینت اهمیت نمی‌دهند و آن را تا دقیقه ۹۰ به تاخیر می‌اندازند . اگر می‌خواهید یک ارائه موفق را تجربه کنید، به هیچ وجه جز این افراد نباشید . حتماً برای طراحی اسلایدهایتان به اندازه کافی زمان بگذارید . سعی کنید اسلایدها را در پُرانرژی‌ترین زمان روز طراحی کنید . چون پاورپوینت شما، خط و سیر اصلی سخنرانی شما را تعیین می‌کند و اگر با دقت طراحی نشود، علم، مهارت و تجربه شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد .

مانند سخنرانانی نباشید که یک روز قبل از ارائه، از منشی خود می‌خواهند مطالبی را از سایت‌های مختلف استخراج کرده و یک پاورپوینت طراحی کند . با طراحی یک پاورپوینت حرفه‌ای و دقیق، هم برای زمان مخاطب ارزش قائل شده‌اید و هم با یک سخنرانی پُر مغز و حرفه‌ای، طرفداران بیشتری پیدا خواهید کرد .

۶- خواندن از روی متن اسلایدها

سخنرانی را با آزمون روخوانی اشتباه نگیرید . قطعاً مخاطبین شما خودشان قادر به خواندن مطالب هستند . هدف اصلی در یک ارائه حرفه‌ای، تعامل بین گوینده و شنونده است . اگر اشتباه شماره یک این مقاله را با دقت خوانده باشید و در اسلایدهایتان آن را رعایت کنید، متن اسلایدهای شما قابل خواندن نخواهد بود . در واقع در هر اسلاید سر تیترهایی دارید که به تنهایی گنگ هستند و باید هریک را مفصل توضیح دهید تا مخاطب مطالب مورد نظر شما را دریافت کند .

پاورپوینت شما، بدون حضور خودتان باید ناقص به نظر برسد و مخاطب با خواندن اسلایدها به کل مطلب دست پیدا نکند . شما باید با توضیحات، مثال‌ها و بیان تجربیاتتان، توجه و تمرکز مخاطب را جلب کنید . حتی اگر قبل از ارائه به مخاطب جزوه می‌دهید، جزوه شما باید ناقص باشد . در غیراینصورت مخاطب به صحبت‌های شما توجه نخواهد کرد و جزوه‌ها را می‌خواند .  باید در حین ارائه ، مخاطب را درگیر کنید و ذهن او را به چالش بکشید . اگر مخاطب بتواند هرآنچه قرار است بگویید را پیش‌بینی کند، ارائه شما جذاب نخواهد بود .

۷- طفره رفتن در سخنرانی

در دنیای امروز، به دلیل استفاده از فضای مجازی، افراد به شدت بی‌حوصله و کم طاقت هستند . پس در سخنرانی خودتان حاشیه نروید و به اصل مطلب بپردازید . مخاطب شما نسبت به گذشته بسیار پُر توقع‌تر شده و به ازای زمانی که به سخنرانی شما اختصاص می‌دهد، منتظر دریافت مطالب جدید و شسته رُفته است .

پس هرچقدر اسلایدهایتان را کاربردی‌تر طراحی کنید، حواشی را حذف کنید و فقط به نیاز مخاطب بپردازید، بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد . تا جای ممکن جملات اضافی، حواشی و مطالب کم اهمیت را حذف کنید .

۸-  استفاده از فونت‌های مختلف و اسلایدهای رنگارنگ در طراحی پاورپوینت

همانطور که اشاره شد یک اصل نانوشته وجود دارد که هرچه اسلایدهای شما ساده‌تر و یکنواخت‌تر باشد، جذاب‌تر است . در واقع بهتر است یک الگو مخصوص خودتان طراحی کنی د. در این الگو نهایتاً از دو فونت مختلف و دو رنگ مختلف استفاده کنید و با تصاویر جذاب، متنوع و مرتبط به اسلایدهایتان رنگ و لعاب بدهید .

استفاده از رنگ‌های مختلف، اسلایدهای شما را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد . دو رنگ مختلف را انتخاب کنید ، یک رنگ برای عنوان‌ها و رنگ دیگر برای متن هر اسلاید کافی می باشد .

۹- تعداد اسلایدهای خیلی زیاد

از اشتباهات مرسوم در تولید محتوای پاورپوینت ، استفاده از تعداد زیاد اسلایدها می باشد . با توجه به زمانتان، تعداد اسلایدهایتان را تعیین کنید . همانطور که کم بودن تعداد اسلایدها ضعف محسوب می‌شود، زیاد بودن آنها نیز حوصله مخاطب را سر می‌برد . هر اسلاید را طوری طراحی کنید که حدود سه دقیقه برای صحبت در مورد آن زمان بگذارید . حتما از قبل تمرین کنید و زمان خود را با تعداد اسلایدها تطبیق دهید .

اکثر سخنرانان، تعداد اسلایدهایی که طراحی می‌کنند خیلی زیاد است . در نتیجه بعد از چند اسلاید، مُدام کم بودن وقت را به مخاطب گوشزد می‌کنند و با استرس و سریع‌تر مطالب را رد می‌کنند تا به اسلاید پایانی برسند . تمرین کنید تا شما جز این سخنرانان نباشید . چون این کار بازدهی سخنرانی شما را به شدت پایین می‌آورد و مخاطب شما را همراهی نخواهد کرد .

حتی استفاده از اسلایدهای خیلی زیاد یکی از مهمترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در تولید محتوا و معرفی برند و محصولاتشان کاملا مشهود است .

۱۰-  اعتماد زیاد به تکنولوژی

اگر به لپ‌تاپ یا سیستم سالن سخنرانی اعتماد کنید، قطعاً گیر خواهید افتاد . باید همیشه پاورپوینت ارائه خود را در فلش، تلفن همراه و اکانت گوگل درایو خودتان ذخیره کنید . ممکن است مجبور شوید از سیستم دیگری برای ارائه استفاده کنید . ممکن است پاورپوینت از روی سیستم تان حذف شود یا هر اتفاق دیگری بیفتد . پس با ذخیره اسلایدها در حالت‌های مختلف، خیالتان راحت خواهد بود .

در بدترین حالت ممکن است مجبور شوید بدون پاورپوینت سخنرانی کنید . در این حالت اگر بر روی محتوا تمرکز کنید و با مثال‌ها و توضیحات کاربردی، محتوا را رنگ‌آمیزی کنید، قطعاً یک سخنرانی عالی را تجربه خواهید کرد . همیشه با محتوای پاورپوینت ارتباط بگیرید، آن را تمرین کنید و آنقدر مسلط باشید که حتی بدون استفاده از تکنولوژی هم بتوانید ذهن مخاطب را درگیر کنید .

به صورت کلی در سخنرانی‌هایتان، از روش‌های سنتی تدریس در دانشگاه‌ها استفاده نکنید . اصل را بر مفید بودن و کاربردی بودن صحبت‌هایتان قرار دهید و از بیان نکات کلیشه‌ای و تعاریف بی مورد بپرهیزید . باید مخاطب در انتهای صحبت‌های شما فقط چند مورد محدود را به ذهن سپرده باشد که برای او کاربردی باشد و به او کمک کند . نه اینکه کوهی از مطالب را در ذهن مخاطب بریزید و آنقدر همه چیز به هم ریخته باشد که یک ساعت بعد، مخاطب هیچ یک را به خاطر نیاورد .

۱۱- استفاده از قالب های تعریف  شده قبلی

قالب های آماده پاورپوینت موجب می شود که محدود به همین قالب باشید و از خلاقیت جا بمانید . این قالبها عموما رنگ بندی ضعیفی دارند و احتمالا مناسب کارکرد خاص شما نیستند . یک کتاب خوب در مورد گرافیک وب انتخاب کنید و همین اصول را در اسلایدها استفاده کنید . ظاهر متمایزی برای پاورپوینت تان درست کنید کنید یا از لوگوی شرکتتان در گوشه ای از صفحه استفاده نمایید .

۱۲- استفاده زیاد از انتقالگر اسلایدها و جلوه های صوتی

همانطور که در بالا اشاره شد ، انتقالگر اسلایدها و جلوه های صوتی با اینکه جذاب و جالبند ولی نباید تمام کانون توجه تولید محتوای پاورپوینت شما باشد . اگر استفاده زیادی از این موارد داشته باشید کارتان تنزل پیدا می کند و اصلا مطلبتان را به مخاطب نمی رساند . این افکت ها جلوه فناوری هستند اما در حد بالا صرفا یک شوخی محسوب می شوند .

۱۳- استفاده از تصاویر بی کیفیت و دارای لوگوی سایتهای دیگر

در زمان تولید محتوای پاورپوینت مشاهده شده که از تصاویر بی کیفیت مرتبط به کسب و کار و برندهای دیگر به کرات استفاده می شود . توصیه می شود عکس مرتبط را با محتوایتانخودتان تولید کنید . یا عکسی را پیدا کنید که کیفیت بالایی دارد تا اگر مخاطب خواست روی نمایشگر بزرگتری نمایش دهد به مشکل وضوح نخرد و عکس شطرنجی نشود .

نکات کلیدی در ساخت اسلاید های پاورپوینت

در ادامه مبحث تولید محتوای پاورپوینت به آموزش نحوه درست کردن پاورپوینت با رعایت قواعد ارائه می پردازم . قصدتان از درست کردن پاورپوینت هر چه باشد، رعایت این نکات اصلی در ساخت پاورپوینت ضروری است :

۱- تنظیم موضوعی اسلاید ها

یکی از مهم ترین اصول ساخت پاورپوینت حرفه ای این است که اسلاید ها باید به گونه ای طراحی شوند که در هر دقیقه از ارائه، ۱ یا ۲ اسلاید بیان شود . پس تعداد اسلاید ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد .  از آنجا که شما در هنگام ارائه نباید از روی اسلاید ها روخوانی کنید، بنابراین نباید تمام متن ارائه را به صورت روزنامه وار در اسلاید ها قرار دهید . بلکه تنها موارد و نکات اصلی به صورت موردی و عبارات کلیدی و بدون توضیحات بیان می شوند .

حالت ایده آل این است که در هر اسلاید حداکثر ۱۰ مورد بیان شود . همچنین می توان برای بیان توضیحات، به جای استفاده از متن، از اسمارت آرت، جدول، نمودار، اینفوگرافی و… استفاده کرد . این کار هم به اسلاید ها ظاهری حرفه ای تر می دهد و هم موجب جذب بیشتر مخاطب می گردد .

در واقع رعایت این نکته موجب درک بیشتر مخاطبان از موضوع ارائه می شود . هر اسلاید تنها یک موضوع را در برگیرد . هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی دو بخش و موضوع متفاوت را در یک اسلاید قرار ندهید .

۲- فونت و سایز در اصول ساخت پاورپوینت

در بالا درباره اندازه فونت اشاره شد . از نکات مهم طراحی پاورپوینت، خوانایی مطالب است . برای اینکه متن ها از فاصله دور قابل دیدن و خواندن باشند، باید از سایز حداقل ۱۸ برای متون استفاده کرد . بهتر است عنوان ها سایز بزرگتر و زیر عنوان ها سایز کوچکتری داشته باشند . مثلا می توان از فونت ۴۰ برای عناوین و ۲۸ برای زیرعنوان ها و سایز ۲۴ برای متن استفاده کرد .

برای رعایت خوانایی اسلاید ها رعایت این نکته بسیار مهم است که فاصله ی بین خطوط نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد . فرضا می توان از فاصله ۱٫۳ تا ۲ استفاده کرد . در تمامی اسلاید ها باید تنها از یک یا نهایت دو فونت برای نوشته ها استفاده کرد . همچنین برای ارائه های رسمی همچون سمینار ها ، از فونت های فانتزی و نامتعارف پرهیز نمایید . محبوب ترین فونت ها برای ساخت اسلاید عبارتند از: B Mitra و B nazanin و tahoma (برای متن) و B Titr و tahoma (برای تیتر ها) .

۳- زمینه و رنگ

همان طور که پیش تر گفته شد ، برای زمینه background اسلاید های پاورپوینت ارائه بهتر است از رنگ روشن و ساده استفاده کنید (بهترین رنگ برای زمینه سفید است) . اما در صورتی که مایل به استفاده از زمینه ای با رنگ تیره بودید (مانند مشکی یا سورمه ای و رنگ های مشابه)، حتما برای متن های خود از رنگ روشن (مانند سفید) استفاده کنید .

به طور کلی هنگام درست کردن پاورپوینت دقت کنید که رنگ زمینه و رنگ متن به اندازه کافی تضاد رنگ داشته باشند تا مخاطبان در دیدن و خواندن آن دچار مشکل نشوند . به خصوص که بعضی پروژکتور ها نیز رنگ ها را دستخوش تغییر قرار می دهند . پس مسئله تضاد رنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است .

تمامی اسلاید ها باید یک زمینه (یا زمینه با رنگ بندی ها و الگوهای مرتبط) داشته باشند . از استفاده از رنگ های جیغ و فانتزی مانند قرمز و نارنجی برای زمینه اصلی (یا رنگ غالب زمینه) پرهیز کنید . بعضی تصور می کنند هر چقدر بیشتر در اسلاید های خود از رنگ ها و فونت های مختلف استفاده کنند، اسلاید های پاورپوینت حرفه ای تر و جذاب تر به نظر میرسد . اما این کار، تمرکز مخاظبان را بر هم میزند و او را از اصل موضوع غافل می کند .

۴- تصاویر و نمودار

– تصاویر باید از کیفیت و اندازه خوبی برخوردار باشند .

– استفاده بیش از حد از تصاویر و انیمیشن ها مخاطبان را منحرف کرده و آزار دهنده خواهد بود .

– تصاویر باید حتما با متن مطابقت داشته باشند . در هر اسلاید نهایت ۱ یا ۲ تصویر قرار دهید .

– برای داده های عددی و روند تغییر آنها جهت خوانایی بیشتر، بهتر است از نمودار استفاده شود .

– نمودار ها بهتر است عنوان داشته باشند .

۵- افکت و انیمیشن

در تولید محتوای پاورپوینت از افکت ها و انیمیشن های پیچیده، شلوغ و بسیار فانتزی پرهیز کنید . مگر زمانی که برای مثال پاورپوینت را برای ارائه به کودکان آماده می کنید و یا قصدتان از ساخت پاورپوینت، تهیه کلیپ می باشد .

بهتر است برای ارائه های رسمی مانند سمینار یا جلسه دفاع از افکت های صوتی استفاده نکنید . توجه کنید که یکی از راههای کسب درآمد در ایران همین تولید افکت و انیمیشن است که بسیاری از فریلنسرها انجام می دهند .

ساختار و دسته بندی اسلاید ها (پایان نامه یا ارائه مقاله)

– یک اسلاید برای بسم الله الرحمن رحیم یا به نام خدا اختصاص دهید .

– حتما اسلایدی برای عنوان تهیه کنید . این قسمت شامل : عنوان پایان نامه، نام شخص، نام استاد راهنما و مشاور و … ، مقطع ، مشخصات دانشگاه و دانشکده و لوگوی دانشگاه، سال تحصیلی، تاریخ ارائه و … می باشد .

– یک اسلاید برای چکیده پایان نامه اختصاص دهید البته این اسلاید اختیاری است .

– ۱ یا ۲ اسلاید برای مقدمه به صورت خلاصه .

– یک الی دو اسلاید برای بیان مساله به صورت خلاصه شده .

– برای سوالات، فرضیات و اهداف تحقیق یک الی حداکثر سه اسلاید : این موارد باید به صورت کامل نوشته شوند و خلاصه سازی در این مورد لازم نیست .

– توضیح بسیار خلاصه درباره مبانی نظری و تعاریف ضروری پایان نامه : آوردن این بخش در بیشتر رشته ها ضروری نیست اما می توانید به صورت خلاصه شده و یا با نمودار و اسمارت آرت در چند اسلاید این بخش را جمع بندی کنید . شما وقت بسیار محدودی برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود دارید بنابراین سعی کنید بیشتر وقت و تمرکزتان را بر روی نتایج کار بگذارید .

– آوردن یک الی سه اسلاید درباره پیشینه تحقیق در صورت نیاز و به صورت کاملا خلاصه .

– بین دو الی پنج اسلاید برای روش شناسی : این قسمت نیز به صورت کاملا خلاصه شده بیان می شود .

– به تعداد مورد نیاز اسلاید برای بخش یافته ها، تحلیل ها و نتایج اصلی پایان نامه .

– یک الی سه اسلاید برای بخش نتیجه گیری پایانی رساله یا پایان نامه .

– اسلاید آخر : تشکر و قدردانی از حاضران .

برخی از سوالات متدوال در باره پاورپوینت

– در صفحه اول پاورپوینت چی بنویسیم؟

اسلاید اول پاورپوینت که به آن اسلاید عنوان نیز گفته می شود، معمولا اطلاعات اصلی از جمله عنوان کلی ارائه و همچنین نام ارائه دهنده قرار می گیرد . برای مثال اگر می خواهید پاورپوینت ارائه دانشگاهی بسازید، در اسلاید اول عنوان کلی ارائه، نام خود و سایر ارائه دهندگان، نام استاد و در صورت تمایل لوگوی دانشگاه را قرار دهید .

البته روش دیگر این است که می توانید یک اسلاید بسم الله الرحمن الرحیم در اول ارائه قرار داده و سپس اسلاید عنوان را قرار دهید . این مورد بهتر است و در تولید محتوای پاورپوینت بیشتر مرسوم می باشد .

– در صفحه آخر پاورپوینت چه بنویسیم؟

به آخرین اسلاید پاورپوینت، اسلاید تشکر و قدردانی هم گفته می شود . در این اسلاید باید یک عبارت یا جمله کوتاه برای بیان قدردانی از مخاطبان بنویسید . مانند : از حسن توجه شما متشکریم .

البته در درست کردن پاورپوینت های شرکتی، تبلیغاتی، رزومه یا پروپوزال کاری، دراسلاید آخر می توانید اطلاعات تماس را هم بنویسید .

سخن پایانی تولید محتوای پاورپوینت

درست کردن پاورپوینت مانند هر عمل دیگری اصول و قواعد خاص خودش را دارد . در این مقاله سایت پول یابی به صورت کامل اصول تولید محتوای پاورپوینت برای ارائه (ارائه دانشجویی و دانش آموزی، پرزنتیشن های اداری، سمینار، جلسات دفاع و پیش دفاع و غیره) بیان شد . سپس به بیان نکات و چگونگی ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه ، مقاله و چگونگی تهیه آنها پرداخته شد

بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ، اصول و یا حتی قالبی را برای ساختار پاورپوینت جسله دفاع و سمینارها ارائه می دهند . این موضوع تا حدودی کار افراد پژوهشگر را در طراحی و تولید محتوای پاورپوینت ساده می کند . اما بسیاری هم این کار را به عهده سخنران ، پژوهشگر و دانشجو می گذارند . لذا این افراد باید با آمادگی و دانش بالا اقدام به تهیه پاورپوینت کنند .

نکته آخر در تولید محتوای پاورپوینت اینکه ، یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قسمت های یک ارائه خوب ، داشتن یک پاورپوینت اصولی ، حرفه ای و تاثیرگذار است . رعایت نکردن اصول طراحی پاورپوینت حتی در صورت داشتن محتوای عالی، مشکلاتی را در هنگام ارائه ایجاد خواهد کرد . مانند عدم نمایش درست محتوای اسلاید ها در هنگام ارائه و خسته یا گیج کردن مخاطبان . توجه کنید که در جلسه سخنرانی و یا دفاع شما باید تمام مقاله یا پایان نامه را در چند دقیقه تشریح و یا دفاع کنید . بنابراین از زیاده گویی پرهیز کنید و تمرکز خودتان را بر تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات بگذارید . رعایت اصول و نکات این مقاله می تواند شما را در تهیه یک پاورپوینت موثر کمک کند .

سایت پول یابی:
Related Post