X

اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

برخی خطاها و اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی فاحش و جدی بوده و چه بسا که موجودیت کسب درآمد اینترنتی را به خطر می اندازد. البته همه انسان ها ممکن الخطا (نه جایزالخطا ) هستند و اشتباه و خطا، جزئی از زندگی و کسب و کار محسوب می شود و برخی معتقدند که ریسک پذیری و یا پذیرش خطر یکی از راههای رسیدن به موفقیت می باشد لذا باید خطر کرد تا به هدف و مقصود مدنظر خود در زندگی رسید.

اما پذیرش هر خطری قابل قبول نیست و چه بسا که رفتار بدون تعقل و تفکر ، کسب و کار را با نابودی مواجه می کند. لذا در این مقاله سایت پول یابی به اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی و اینکه چگونه از آنها اجتناب کنید ، می پردازم.

اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی

وجود خطا و اشتباه کاملا طبیعی بوده ولی ارتکاب برخی از اشتباهات کسب و کار اینترنتی در شبکه های اجتماعی خوشایند نیست چون به موفقیت کسب و کار اینترنتی و به ویژه به میزان کسب درآمد از اینترنت و استمرار آن آسیب جدی وارد می کند. افراد فعال در حوزه کسب و کار اینترنتی باید به اهمیت ، جایگاه وتاثیر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به خوبی واقف باشند و از آن برای پیشبرد اهداف کاری خود نهایت استفاده را ببرند.

در حین فعالیت در شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه های شاخص و پربازدید ، گاهی عوامل خارج از تجارت الکترونیک زیادی وجود دارد که موجب اشتباه و شکست می‌شود و بارها مشاهده شده این اشتباهات خسارات زیادی برای کسب و کارها به بار آورده است.

برندهای تجاری برای افزایش کسب درآمد اینترنتی و رشد و توسعه کسب و کارشان باید از شبکه های اجتماعی به صورت بهینه و هدفمند استفاده کنند

با وجود آنکه مطالب آموزشی و تخصصی زیادی درباره بهترین روش ها و تکنیک‌های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد با این حال برخی از صاحبان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی اشتباهات بزرگی انجام می دهند. به همین دلیل در اینجا به دنبال مشخص کردن اشتباهات کسب و کار اینترنتی که به صورت رایج وجود دارد، هستیم تا کمتر شاهد اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی باشیم.

برخی از مهم ترین اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی عبارتند از :

۱- توجه به کمیت به جای توجه به کیفیت

شاید یکی از مهم ترین اشتباهات افراد در شبکه های اجتماعی توجه و تمرکز بر کمیت و افزایش تعداد دنبال کنندگان باشد در حالی که باید به دنبال کیفیت باشند. اگر یک کسب و کار آنلاین صدها هزاردنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، بسیار خود و فوق العاده است اما اگر دنبال‌کننده‌ها به حرفه‌ و خدمات مرتبط در آن صفحه شبکه اجتماعی علاقه نداشته باشند این تعداد زیاد خیلی به کار نخواهد آمد.

برای رشد یک کسب و کار آنلاین و افزایش درآمد اینترنتی جذب مخاطبان و کاربران هدفمند و مرتبط مهم است . برای نمونه، ۶۰ درصد مردم محصولات و خدمات خود را در فیسبوک به اشتراک می‌گذارند و محل مناسبی برای کسب و کارهای مرتبط محسوب می شود. لذا توصیه می شود که به دنبال یافتن و جذب افراد علاقه مند به کسب وکار خود باشید وگرنه داشتن تعداد زیاد کاربران متضمن افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی نیست.

۲- عدم ارسال پست های مرتب و به روز

یکی دیگر از اشتباهات صاحبان برندهای تجاری این است که به صورت مرتب پست‌های مشغول‌کننده نمی گذارند. بروزرسانی‌ با محتواهای مفید و کاربرپسند می‌تواند بسیار جذاب باشد. برورسانی‌ها یا همان آپدیت‌ها می‌توانند مخاطبان زیادی را به سمت کسب و کارها جذب کنند. صدها میلیون نفر در دنیا محصولات خود را به صورت آنلاین در سال خریداری می‌کنند. بنابراین نیاز دارند که به آن‌ها توجه شود.

۳- تبدیل نکردن دنبال کنندگان به مشتری

اگر مدیران و صاحبان کسب و کارها در شبکه های اجتماعی نتوانند دنبال کننده‌های خود را به مشتری تبدیل کنید خسارت زیادی را متحمل خواهند شد. مکالمه‌ها و گفتگوها برای کاربران بسیار حائز اهمیت است. داشتن دهها و حتی صدها هزار کاربری که پست‌های شما را به اشتراک بگذارند بسیار عالی است، اما اگر شما به آن‌ها بصورت مستقیم به عنوان مشتری نگاه نکنید و سعی در فروش کالای خود نداشته باشید – تا زمانی که آن‌ها خود تمایل به خرید داشته باشند – اشتباه است.

توجه کنید که تنها ۱۲ درصد افراد در شبکه‌های اجتماعی بعد از تبلیغات اقدام به خرید خواهند کرد لذا باید مطمئن شوید تبلیغ‌تان چشم‌گیر است. تبلیغات زمان اثردهی خود را نشان می دهد که مخاطب و بازدیدکننده را تبدیل به مشتری کند.

۴- تمرکز کردن بر روی کانال های فراوان در شبکه های اجتماعی

از اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی این است که بر روی کانال‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی تمرکز می کنند. به دلیل گستردگی شبکه‌های اجتماعی ، انرژی بسیاری را باید صرف فعالیت در صفحات متعدد اجتماعی کنید، مگر اینکه فردی را بصورت ویژه برای انجام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی استخدام کنید. فیسبوک به تنهایی بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و این جایی است که شما باید تمرکز کنید.

در انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب و مرتبط با کسب و کارتان دقت کنید و تمام تمرکز خود را بر روی آن معطوف کنید. دلیلی ندارد با ایجاد کانالهای متعدد انرژی وتوان خود را هدر دهید. فرضا شبکه اجتماعی اینستاگرام برای فعالیت و فروش محصولات و خدمات زنانه مناسب است چون دختران و زنان ایرانی زیادی در آن حضور فعال دارند و یا شبکه لینکدین به دلیل فعالیت متخصصان و صاحبان حرفه ها محل مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کارها می باشد.

۵- شخصیت ندادن به برند

اگر می خواهید در کسب و کار اینترنتی و به ویژه افزایش کسب درآمد موفق شوید باید از طریق شبکه های اجتماعی به برند تجاری خود شخصیت و موجودیت دهید. مخاطبان و کاربران اینترنتی فکر کنند که پست‌های شما خیلی عمومی ، کسل کننده ، نامرتبط و غیر تخصصی است، کمتر به دریافت آن‌ها و یا خرید محصولات و خدماتتان علاقه نشان خواهند داد. لذا باید مطمئن شوید پست‌هایی که قرار می‌دهید بروز و مفید هستند.

اگر خودتان فرصت و یا تخصص بالا در زمینه تولید محتوای مفید در شبکه های اجتماعی را ندارید می توانید برای کسب اطمینان در این موضوع، این کارها را به یک مدیر کاربلد شبکه‌های اجتماعی واگذار کنید تا خیالتان از بابت تولید محتوا راحت باشد. بر طبق آمارها تقریباً ۲۲ درصد  کمپانی‌ها و کسب و کارهای آنلاین بزرگ از این مدیران استفاده می‌کنند و اتفاقا بازدهی بالایی هم دارند.

۶- هرزگویی و اسپم نویسی

یکی از چیزهایی که در تولید محتوا و به روز کردن مطالب باید رعایت کنید جلوگیری از اسپم‌ها ، هرز نویسی ویا حرف­های گزاف است. تجربه ثابت کرده که اگر دنبال‌کننده‌های صفحات اجتماعی احساس کنند که در تولید مطالب و ارسال آنها گزافه‌گویی می‌کنید و پست‌های بی‌هدف می‌گذارید، به سادگی از دنبال کردن صفحاتتان پشیمان خواهند شد.

بر طبق آمارها امروزه بطور متوسط ۱۵ میلیارد پیام به صورت اسپم منتشر می‌شود که هیچ ارزشی ندارند. پس اگر می خواهید مخاطبانتان شما را رها نکنند از هرز نویسی اجتناب کنید موضوعی که برخی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی رعایت نمی کنند.

۷- نداشتن استراتژی

اینکه به صورت کورکورانه و بی‌هدف اقدام به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کنید نه تنها ایده‌خوبی نیست که موجب هدر رفت وقت و سرمایه تان خواهد شد. برخی تصور می کنند به دلیل اقبال زیاد و حضور کاربران فراوان در شبکه های اجتماعی ، اگر صفحه ای را برای وب سایت و یا برند تجاری خود ایجاد کنند و روزانه چند مطلب و محتوا تولید کنند کار تمام است، در حالی که این دیدگاه کاملا اشتباه می باشد.

 برای موفقیت و رسیدن به اهداف ترسیم شده همراه با برنامه ریزی ، یک استراتژی قوی و دقیق برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز است. بیش از ۵۵ درصد فعالان تجارت الکترونیک از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش مشتریان و کسب درآمد اینترنتی استفاده می‌کنند که ۹۰ درصد آن‌ها دارای استراتژی‌های خاص و برنامه ریزی دقیق برای این موضوع هستند.

برندهای تجاری فعال در شبکه های اجتماعی بدون داشتن استراتژی مشخص ، نمی توانند امید داشته باشند که موفقیت چشمگیری کسب خواهند کرد لذا باید اشتباهات کاری در شبکه های اجتماعی را به حداقل برسانند.

سخن پایانی اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی

هر کسب و کار اینترنتی و برند تجاری برای رشد و توسعه علاوه بر ایجاد وبسایت و تولید محصولات و خدمات با کیفیت و متمایز ، باید به دنبال فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد . کسب و کارهای آنلاین زمانی موفق هستند که از آغاز به صورت هدفمند ، برنامه ریزی شده و با ترسیم استراتژی دقیق اقدام به فعالیت کنند و هدفشان هم جذب مخاطبان و کاربران هدف باشد.

نکته آخر اینکه به دلایلی امکان وقوع اشتباهات کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی وجود دارد ولی مدیران باید با به روز کردن اطلاعات خود و یا مشاوره گرفتن از افراد خبره و کاردان و یا بررسی نیاز کاربران ، این اشتباهات را به حداقل برسانند تا نهایت استفاده از شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب وکارشان را ببرند . آنچه مسلم است فعالیت درست در شبکه های اجتماعی علاوه بر توسعه کسب و کار اینترنتی و کمک کردن به ارتقای برند تجاری ، کسب درآمد اینترنتی پایدار را هم به همراه خواهد آورد.

Related Post