X

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

درباره تاثیر و اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی همین بس که گفته شود یکی از ابزارهای قدرتمند برای دستیابی به مشتریان بالقوه و خریداران اینترنتی می باشد. کاربران زیادی همین الان در حال تعامل با برندهای مختلف اینترنتی هستند و افرادی زیادی هم هستند که از طریق این شبکه های اجتماعی کسب درآمد اینترنتی بالایی دارند.

هر کسی که از طریق شبکه های اجتماعی به گرفتن ارتباط با مشتریان و فروش محصول و خدمات خود نپردازد ضمن از دست دادن فرصت های طلایی در کسب درآمد ، میدان را به نفع رقیبان خالی کرده است. برای همین جهت افزایش آگاهی تصمیم گرفتم تا در سایت پول یابی به اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی بپردازم. (نگاه کنید به مقاله : کسب درآمد اینترنتی از شبکه های اجتماعی)

معرفی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بازاریابی رسانه های اجتماعی Social media marketing نوعی بازاریابی اینترنتی اشتراک گذاری می باشد. در این شیوه صاحبان کسب و کارها و بازاریابان اینترنتی با ایجاد و یا اشتراک انواع مختلف محتوا، سعی دارند به سه هدف مهم : ۱- بازاریابی و معرفی کسب و کار ۲- برندسازی ۳- کسب درآمد اینترنتی بالا برسند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی از نوع بازاریابی دیجیتال و از شیوه های مهم و پردرآمد آن محسوب می شود که با رشد شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی همه گیر شده است. فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی با هدف افزایش تعامل با کاربران اینترنتی و جذب مخاطب، با شیوه های: ارسال محتوای تصویری، متنی، ویدیویی، صوتی، و سایر فرمت های محتوایی صورت می گیرد.

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

در اهمیت استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی همین بس که گفته شود، حدود ۹۶ درصد از بازاریابان اینترنتی در آن فعالیت دارند. برای آگاهی یافتن دیگران از برند و کسب و کار اینترنتی، افزایش ترافیک ورودی سایت، سئوی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، افزایش رضایت و یا بررسی میزان رضایت مشتریان ، شبکه های اجتماعی بهترین و مقرون به صرفه ترین ابزار محسوب می شود.

علاوه بر مزایای بالا، شبکه های اجتماعی برای افزایش وفاداری مشتریان و استمرار خرید از برند، جلب توجه بازار و همچنین شناخت نیاز کاربران اینترنتی، رهبری فکری و هدایت کاربران ، تبلیغ محصولات جدید و اطلاع از بازخورد آن در بازار ، رایگان بودن تبلیغات و… موثر می باشند. فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند استراتژی بازاریابی اینترنتی را بهبود بخشیده و مشتریان را افزایش دهد.

اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

سوال مهم و اساسی این است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای چه نوع کسب و کارهایی مهم است؟ در جواب می توان گفت همه کسب و کارها در حد توان خود می توانند از این بستر با توجه به حجم بالای مخاطبان استفاده کرد منتهی برای برخی از کسب و کارهای اینترنتی، اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی حیاتی و  بیشتر حس می شود.

به طور کلی هزینه مارکتینگ در شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ بالاست ولی کسب و کارهایی مثل: برندهای معروف و مشهور، محصولات مربوط به ورزش ، سلامتی و زیبایی(آرایشی و بهداشتی)، محصولات مربوط به کودکان، کالاهای لوکس، فروشگاههای بزرگ آنلاین، مد و لباس، و افراد و شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری زیاد در تبلیغات دارند؛ باید حتما در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند.

معرفی شبکه های اجتماعی تاثیر گذار

اصل اول، مهم و بدیهی در بازاریابی این است که هر جا مردم باشند کسب و کار و کسب درآمد هم همانجاست. این روزها میلیون ها کاربر با هم از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط هستند و با افزایش مخاطبان اینترنتی، شبکه های اجتماعی به عنوان کانال ارتباطی، به محل کسب درآمد بالای اینترنتی تبدیل شده است.

فیسبوک Facebook ، توییتر Twitter ، اینستاگرام Instagram ، پینترست Pinterest ، ردیت Reddit ، کورا Quora و لینکدین LinkedIn از مهم ترین شبکه های اجتماعی، واتس آپ WhatsApp ، وی چت WeChat ، کیوکیو موبایل QQmobil ، اسکایپ Skype ، اسنپ چت Snapchat ، وایبر Viber ، لاین Line ، تلگرام Telegram ، سیگنال Signal و تریما Threema از مهم ترین پیام رسان های موبایلی هستند.

این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بیشترین مخاطبان را دارند و در عین داشتن هدف مشترک که همان برقراری ارتباط بین مخاطبان سراسر جهان است، از نظر ساختاری و شکل، تفاوت هایی با هم دارند و این تفاوتها موجب شده تا کاربران بر حسب نیاز و علاقه، شبکه مورد نظر خود را پیدا کنند و در آن به فعالیت بپردازند.

شیوه بازاریابی و کسب درآمد در شبکه های اجتماعی

در روش های جدید بازاریابی ، باید طوری عمل کرد که یک مشتری به دنبال خود مشتریان جدید را بیاورد. لذا باید در گام اول بازاریابی در شبکه های اجتماعی، با برنامه منظم و داشتن استراتژی مناسب، به معرفی درست، کامل و صادقانه برند، محصول و یا خدمات خود بپردازید. با ادامه کار و در پیش گرفتن صداقت در کار، مخاطبان و کاربران شبکه های اجتماعی ضمن حس اعتماد نسبت به برند و کسب و کارتان، آن را به دیگران معرفی می کنند.

البته باید در کار با شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها موبایلی ویژگی های آن را در نظر بگیرید برای نمونه شیوه فعالیت شما در شبکه اجتماعی لینکدین که کاملا تخصصی و محل کسب و کار افراد حرفه ای است با توییتر باید متفاوت باشد. نوع فعالیتی و تبلیغی که برای برند خود در اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بیشتر خانم پسند می کنید با نوع فعالیت در پیام رسان تلگرام باید فرق داشته باشد..

لازمه و شرط موفقیت بازاریابی در هر یک از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، شناخت نوع و کارکرد آن، بررسی علاقه کاربران و شیوه و روش استفاده از آن شبکه های اجتماعی می باشد.

سخن پایانی اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان وسیله ارتباطی بین مردم دنیا برای رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی، بهره گیری از خدمات، خرید مایحتاج، پر کردن اوقات فراغت، تبادل آرا و نظر و… می باشد. محبوبیت و مقبولیت زیاد شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی سبب شده تا کسب و کارهای اینترنتی و برندهای مختلف در زمینه های کاری خود به آن توجه کنند و شروع به فعالیت در این شبکه ها کنند.

برندها و کسب و کارها برای بازاریابی، تبلیغات، شناخت نیاز مخاطبان، اطلاع از نظرات، عرضه و فروش محصولات و خدمات و… روی شبکه های اجتماعی تمرکز زیادی کردند. امروزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ و بازاریابان مثل چند دهه قبل فقط به تبلیغات رادیو و تلویزیونی و جراید، تابلوهای کنار جاده ، پخش بنر و تراکت اکتفا نمی کنند بلکه به شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار قدرتمند بازاریابی گسترده و جهانی، نگاه خاص دارند.

اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر می شود و فروشگاههای بزرگ و برندهای معتبر جهان، از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای شناخت خواسته کاربران و مشتریان، آگاهی از سلایق متنوع ، ارتباط مستقیم با مشتری، تحلیل رفتار آنان و یافتن بازارهای نوین مالی استفاده می کنند.

خلاصه آنکه بازاریابی در شبکه های اجتماعی به عنوان منبع کسب درآمد اینترنتی با ظرفیت بالا مورد توجه همگان می باشد و غفلت از آن خسران و پشیمانی به همراه دارد.

Related Post