X

اهمیت لوگو در کسب و کار

بحث درباره اهمیت لوگو در کسب و کار از این نظر مهم است که نشان و نماد یک شرکت و بیان کننده اهداف و یا استراتژی آن شرکت می تواند باشد. در واقع لوگو نشان و علامتی است که شرکت ها از طریق آن می توانند خود را معرفی و کسب اعتبار کنند. حتی لوگو برای شناسایی محصولات و خدمات استفاده شده و معرفی هویت شرکت تولید کننده نقش بسزایی دارد.

طراحی نشانه یکی از تخصص های رایج و منحصر به فرد در طراحی های گرفیکی محسوب می شود. تاریخچه و سابقه طراحی نشانه به هزاران سال پیش می رسد طوری که انسان های اولیه برای انتقال مفاهیم مربوط به زندگیشان مثل شکار در یک مکان و یا جشن بر روی غار ثبت می کردند . این علایم در هر جایی که دیده می شد مفهوم واحدی را به مخاطب و بیننده خود منتقل می کرد . همچنین عده ای زیادی هستند که از طریق کسب درآمد با گرافیک ، بنر و لوگو ارتزاق می کنند. به دلیل اهمیت لوگو در کسب و کار اینترنتی و واقعی ، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا ویژگی ها یک لوگوی مناسب و هنرمندانه را بیان کنم.

تعربف لوگو Logo

لوگو Logo یا نشانه ، نمادی برای بیان کردن یک عبارت و یا القای یک مفهوم به مخاطب و یا بینندگان می باشد. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای که آرم متعلق به آن می باشد. به عبارتی دیگر ، آرم ها در هر جایی که وجود آن موسسه یا شرکت یا رویداد صاحب آرم حضور داشته باشد ، ثبت می شود. در واقع آرم نشان دهنده رد برجای مانده از آن مکان است.

دلیل استفاده از لوگو چیست ؟ لوگو در واقع نشانه و یا علامت گرافیکی است که به وسیله سرمایه داران مالی و تجاری ، موسسات و حتی افراد حقیقی برای اینکه متمایز از بقیه در دید مردم باشند ، از آن استفاده می کند. هدف اصلی لوگو علاوه بر معرفی شدن ، متمایز شدن از دیگران و یا موارد مشابه آن است. لوگوها به دو صورت : ۱- تماما گرافیکی ( سمبول یا آیکون ) و ۲- از نام تجاری سازمان و یا موسسه ( لوگوتایپ یا ورد مارک ) تشکیل شده است.

لوگو معرف کسب و کار و نشانه و هویت یک برند در نگاه مخاطبان می باشد.

بررسی اهمیت لوگو در کسب و کار

همان طور که گفته شد لوگوها با استفاده از نمادها یا علائم ، تصاویر ، نشانه ها موجب شناخته شدن کارخانجات، محصولات و خدمات ، موسسات و شرکت ها می شوند. از نظر عادی اگر مخاطب و کاربری لوگویی را مشاهده کند می تواند بین آن لوگو و برندی که محصول و خدمات متعلق به آن است ارتباط برقرار کند. یعنی دیدن آن لوگو ذهنش را به طرف محصولات و خدمات آن شرکت می برد.

با این حساب لگو معرف و بیان کننده کیفیت و جایگاه محصول و خدمات تولید شده آن برند می باشد، لذا لوگو را به گونه ای طراحی می کنند که هویت آن شرکت یا موسسه مدنظر در آن نمود کامل داشته باشد از اینجاست که اهمیت لوگو در کسب و کار اعم اینترنتی یا غیر اینترنتی خود را نشان می دهد. در جهان لوگوهای زیادی وجود دارد که برخی مشهور و برخی گمنام هستند اما شناخت لوگوی حرفه ای از لوگوی نامناسب  هم سخت و دشوار است.

ویژگی های لوگوی جذاب و تاثیرگذار در کسب و کار

شناخت لوگوی حرفه ای و نامناسب در شرایط عادی به دلیل فراوانی تعدادش سخت است ولی سوال این است لوگوها چه فرقی با هم دارند ؟ و یا چه چیزی موجب می شود تا لوگویی حرفه ای و موفق جلوه کند ؟ و شاید سوال مهم تر این باشد که یک شرکت و یا موسسه چه کارهایی باید انجام دهد تا لوگویش در کسب و کارش تاثیرگذار باشد؟

کارشناسان در اهمیت لوگو در کسب و کار و اینکه موجب معرفی یک برند شده و باعث کسب درآمد بیشتر می شود هیچ حرفی ندارند، منتهی می گویند یک سری ویژگی های در طراحی لوگوی زیبا باید لحاظ شود تا موفقیت و تاثیرگذاری آن بیشتر شود . برخی از این ویژگی های ضروری در لوگو عبارتند از:

۱- رعایت اصل سادگی در طراحی لوگو

سادگی در عین قابل فهم بودن همیشه مد هم است. لذا لوگویی که برای همه افراد قابل فهم بوده و به محض اینکه آن را می بینند مفهومش را درک می کنند دارای ارزش می باشد. نکته مهم دیگر اینکه لوگوی ساده بهتر و راحت تر در ذهن مردم باقی مانده و فراموش نمی شود. در حالت عادی مغز از پیچیدگی زیاد فرار می کند و زمانی که فردی به لوگویی نگاه می کند علاقه دارد در کمترین زمان ممکن به مفهوم آن پی ببرد.

داشتن لوگویی با گرافیک های نامفهوم ، پیچیده و گمراه کننده ، نه تنها تشخیص و شناسایی آن را سخت و مشکل می کند بلکه موجب می شود لوگو در برقراری ارتباط مخاطب با محصول و خدمات آن شرکت خوب عمل نکند و این عدم برقراری ارتباط به کسب درآمد شرکت هم ضربه خواهد زد.

۲- ویژه و متمایز بودن لوگو

ویژگی دیگر لوگوی مناسب، تفاوت خاص و متمایز بودنش از دیگران است . امروز شرکتها و موسسات فراوانی فعالیت دارند و در این بازار شلوغ و درهم ، رقابت برای بقا و دوام آوردن در محیط کسب و کار فوق العاده اهمیت دارد. چیزی که در این میان دارای اهمیت است متمایز بودن از دیگران در کسب وکار می باشد.

یکی از وجود متمایز بودن از دیگران طراحی و داشتن یک لوگوی خاص است. در حالت عادی شاید مدتها طول بکشد تا شرکت و موسسه ای توسط مشتریان شناخته و تبدیل به برند شود ولی با طراحی یک لوگوی متمایز این کار راحت تر می شود. لوگوی متمایز موجب می شود تا ضمن برند شدن ، از سایر رقبا هم متمایز شده و با شرکت های دیگر و همکار اشتباه نشود. گاهی تشابه لوگوها موجب شده تا مشتری به جای شرکت اصلی ، به اشتباه شرکت مشابه را انتخاب کرده و از آنها محصول را خریداری کند..

۳- کاربرد متعدد و انعطاف پذیری لوگو

لوگویی زیبا ، جذاب و حرفه ای است که در همه حال و در همه جا اعم از سایت ، رسانه های دیجیتال، تبلیغات کاغذی  و بنری ، یکسان دیده و تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه بدون آنکه از ارزش ، قدرت و یا تاثیرگذاری آن کم شود در اندازه های مختلف و در میان تمام رسانه ها و اپلیکیشن ها ی گوناگون استفاده شود این انعطاف پذیری و حفظ قدرت اثرگذاری ویژگی یک لوگوی حرفه ای می باشد.

در طراحی لوگو به ویژه از نظر گرافیکی باید به اندازه خوب باشد که بتوان در همه رسانه های مختلف ، اعم از اینترنت و سایت ها گرفته تا سربرگ ، ویدیو ، تبلیغات چاپ شده و… بتوان از آن استفاده کرد و چیزی از زیبایی و قدرتش کاسته نشود. در حالت عادی یک لوگو میزان اثرگذاریش مثلا در سایت یا بنر فروشگاه و یا در بروشور شاید کمی فرق داشته باشد ولی یک طراح حرفه ای می تواند چنان با دقت و هنرمندانه طراحی کند که در همه حالت و در هر جایی به شکل موثر و با قدرت تاثیرگذاری بالا خود را نشان دهد.

۴- تناسب و درخور بودن لوگو

یکی دیگر از ویژگی های لوگوی موثر ، متناسب و در خور بودنش است . البته این متناسب بودن به مفهوم اینکه بسیار واضح باشد نیست بلکه انتخاب و یا خلق تصویری شایسته است .کارشناسان گرافیکی توصیه می کنند که در زمان طراحی از خودتان بپرسید آیا این لوگوی طراحی شده سبک متناسبی دارد ؟ آیا نشان دهنده برند و محصولی که قصد ارائه آن را به مخاطبان داریم را دارد یا نه؟

نمونه طراحی متناسب و در خور را می توان در لوگوی مک دونالد McDonald’s بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان مشاهده کرد. مک دونالد می توانست برای لوگوی خود با توجه به نوع کارش مثلا یک عکس برگر را با نام شرکت در لوگوی خود ترسیم کند ولی این کار را نکردند بلکه طراح مک دونالد حرف اول نام برند یعنی M را انتخاب کرد. تصویری که از لوگوی نمایش داده می شود علاوه بر سادگی ، از نظر بصری تاثیر مثبت و خوشایندی دارد.

۵- هدفمند بودن طراحی لوگو

لوگو را برای جلب نظر و نگاه مخاطب و مشتریان طراحی می کنید معقول این است که دیدگاه و نوع نگاهش را در نظر داشته باشید چیزی را که خودتان دوست دارید دلیلی نمی شود دیگران به آن علاقمند باشند. لذا کلید موفقیت در تجارت ، شناخت مخاطبان هدف می باشد. با توجه به نوع کسب و کارتان باید لوگوی طراحی شده ، امکان برقراری ارتباط با مخاطبان مدنظرتان را داشته باشد. کارشناسان معتقدند مهم ترین چیز برای یک لوگو برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان کسب و کار می باشد.

برای نمونه وقتی یک مغازه و یا شرکت بزرگ اسباب بازی راه اندازی می کنید طبیعی است که مثلا شکل و یا عکس یک اسباب بازی و یا کلمه اسباب بازی را در لوگو قرار دهید ولی مهم تر از همه اینها انتخاب یا استفاده  از یک طرح رنگی کودکانه است که با دیدن آنها ، بچه ها جذبش شوند و رعایت این اصل در طراحی لوگو دارای اهمیت بالاست.

۶- به یاد ماندنی و در خاطره مانده

ویژگی دیگر یک لوگو ضمن تاثیرگذاری، در خاطر ماندنش است و به عبارتی از یاد نرود. البته در خاطره ماندن یک لوگو منافاتی با سادگی و یا پیچیده بودنش ندارد مهم این است که زود فراموش نشود. در نگاه و دید اول آنچنان در ذهن مخاطب بماند که بتواند آن را در جایی دیگر برای فرد دیگری توصیف کند. لذا در زمان طراحی لوگو باید بپرسید آیا این لوگو تاثیر بلند مدت روی مخاطبان خواهد داشت ؟ آیا در یاد و خاطره مشتریان می ماند؟

در خاطره ماندن لوگو به مفهوم ویژگی ساده آن نیست اما قطعا یک از ویژگی های شاخص آن می باشد . لذا باید در طراحی لوگو سعی کرد در ذهن مخاطب ماندگار شود و بتواند یک طرح ماندگاری در خاطره اش ترسیم و به جا بگذارد.

۷- عدم تعلق به زمان خاص و همیشگی بودن

یک فرق بزرگی بین برند و ترند وجود دارد که این تفاوت در طول عمرشان می باشد. ترندها شامل موضوعات، محصولات و خدماتی می شوند که در مدت کوتاه ، مشخص و سریع فراگیر شده و بعد فراموش شده انگار نبودند . همان طور که سریع می آیند سریع هم می برند.  اما برند فرق می کند برند یک هویت ایجاد می کند و می آید که بماند لذا دوام برند اهمیت داردو از اینجاست که طول عمر لوگو کلید می خورد.

لذا در طراحی لوگو باید دقت شود که برای یک برند و یا برای برند شدن طراحی می شود پس باید پرسیده شود آیا این لوگو یک سال یا پنج سال و یا برای همیشه مناسب است؟ آیا می تواند لوگو سالها ، دهه ها و قرن ها با مجموعه تغییراتی که در صنعت ، جهان و فناوری ایجاد می شود دوام بیاورد ؟ لوگویی ارزشمند است که گذر زمان چیزی از ارزش و تاثیرگذاری آن کم نکند، یعنی ماندگار و پایدار باشد.

۸- خاص و منحصر به فرد بودن

همان طور که پیش تر هم اشاره شد لوگوی یک شرکت نباید با شرکت های دیگر اشتباه گرفته شود. اگر یک مشتری آرم یک شرکت را دید و با شرکت دیگر اشتباه گرفت یعنی لوگو خاص و منحصر به فرد نیست . متمایز بودن لوگو که در بالا اشاره شد تاییدی بر این ادعا می باشد. لوگویی که از نظر ظاهر، محتوا متفاوت از سایر لوگوها نباشد به احتمال زیاد مشتریان را به طرف رقبا می کشاند.

وقتی مشتری و مخاطبی لوگو را اشتباه بگیرد به طرف دیگر رفته و این یعنی در کسب و کارتان کاهش مشتری خواهید داشت. البته این به معنای این نیست که مثلا لوگو فقط آنچه را که می خواهید بفروشید فریاد بزند بلکه یک لوگوی حرفه ای مشتریان را تحریک می کند تا محصول شما را خودشان شناسایی کنند.

برای نمونه اگر به لوگوی شرکت اپل نگاه کنید یک سیب سفید که یک طرف آن گاز زده شده است اما این به معنای این نیست که شرکت اپل در کار خرید و فروش سیب باشد . در اینجا طراح لوگوی اپل از کلیشه ها دور شده و یک طرح جدید و خلاقانه را درست کرده است.

سخن پایانی اهمیت لوگو در کسب و کار

در تاثیر و اهمیت لوگو در کسب و کار اینترنتی و دنیای واقعی همین بس که موجب قدرتمند نشان دادن کسب و کارتان شده و به مشتریان اعتماد تزریق می کند و احتمال زیادی وجود دارد که مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت کسب و کارتان بکشاند. طراحی یک لوگوی خوب ممکن است حس کنجکاوی مردم را به سمت محصولات و خدمات یک شرکت ببرد.

لوگوی حرفه ای علاوه بر نشان دادن هویت و فلسقه یک برند، مشتریان جدید را به سمت آن کسب و کار کشانده و در بازار رقابت ، یک کسب و کار را قابل تشخیص می کند. در صورت تداوم یک برند ، نسبت به آن وفاداری ایجاد می کند و اینکه آن برند در همه جا و برای همگان قابل دسترسی می باشد.

سخن آخر اینکه انتخاب و قراردادن یک لوگو حرفه ای در بازاریابی ، بسته بندی محصولات ، رسانه های اجتماعی ، وب سایت و فروشگاهها و… راه تبلیغات برند و پیام هماهنگ را به همگان منتقل می کند. لذا داشتن یک لوگوی حرفه ای و خوب با رعایت ویژگی ها ، برای یک محصول ، خدمات و کسب و کار اهمیت فوق العاده داشته و در حرفه ای شدن و گام نهادن در مسیر درست با اصول بازاریابی و افزایش کسب درآمد ، نقش کلیدی بازی ایفا می کند

View Comments (1)

  • مطلب خیلی مفید و آموزنده ای بود، کاملا موافقم و معتقدم که لوگو توی رشد کسب و کارها خیلیییییییی تاثیر داره. هرچی لوگو خلاقانه تر باشه کسب و کارتون بیشتر به چشم میاد. من برای فروشگاهم یه لوگو از سایت آنیل طرح سفارش دادم واقعا خیلی خلاقانه طراحی شده بود.

Related Post