X

افزایش فروش در شبکه های اجتماعی

شناخت راههای عملی افزایش فروش در شبکه های اجتماعی آرزوی بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی می باشد و تمام تلاششان رسیدن به کسب درآمد اینترنتی بالا از این طریق می باشد. هر فردی می تواند در کنار سایت و فروشگاه اینترنتی خود توجه خاصی به شبکه های اجتماعی داشته و مشتریان و مخاطبان متنوعی را جذب کند .

آرزوی هر صاحب کسب و کاری است که در اینترنت به عنوان یک برند و صاحب کسب و کار اینترنتی برجسته مطرح شود . ایده افزایش فروش در شبکه های اجتماعی یک ایده قابل اعتنا ، تاثیرگذار و با منفعت فراوان مالی و اهمیت تبلیغیاتی می باشد. به دلیل اهمیت موضوع در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا نکات کلیدی برای موفقیت در فروش اینترنتی را در شبکه های اجتماعی آموزش دهم.

راهکارهای افزایش فروش در شبکه های اجتماعی

همان طور که در بالا ذکر شد در کنار وبلاگ ، سایت و یا فروشگاه می توانید همزمان از شبکه های اجتماعی که اتفاقا خواهان و طرفدار زیادی در ایران دارد به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده کنید. شبکه های اجتماعی از نظر کارکرد متنوع بوده و شامل برخی موارد تخصصی کسب و کار مثل لینکدین و برخی دیگر مثل فیسبوک ، اینستاگرام ، تلگرام و… دارای عمومیت برای همه می باشند. مهم شناسایی مخاطبان هدف در این نوع شبکه ها می باشد که شما بر اساس آن، شبکه مدنظر خود را پیدا کنید.

اگر چه اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست ولی برای موفقیت در این زمینه در قدم اول باید میزان علاقه مخاطبان و مشتریان به شبکه اجتماعی مورد نظر را پیدا کنید تا بتوانید راحت تر محصولات خود را در آن شبکه به فروش برسانید. البته این موضوع تمام مسئله نیست قبل از هر چیز باید اعتماد مشتریان را جذب کنید و اینکه با ایجاد اطمینان است که مشتری رغبت پیدا می کند محصول شما را بخرد. این موضوع ایجاد اعتماد در بین کاربران شبکه های اجتماع بسیار مهم و در عین حال کمی سخت می باشد.

شبکه های اجتماعی به دلیل کاربر بودن ، مکان مناسبی برای جلب اعتماد کاربران و تبلیغ محصولات و خدمات و افزایش فروش اینترنتی می باشد

راههایی برای جلب اعتماد و اطمینان مشتریان و فروش بیشتر در شبکه های اجتماعی وجود دارد که با رعایت برخی از اینها می توانید کسب درآمد خوبی داشته باشید که برخی از این راهها عبارتند از:

راهنمایی و پاسخ دادن به سوالات مشتریان

اینترنت این خوبی را دارد که می توانید در هر لحظه و از هر مکانی با مشتری خود ارتباط برقرار کرده و پشتیبانی لازم را انجام دهید. ارتباط سریع ،راحت ،صمیمی و تعاملی در بستر تجارت الکترونیکی با کاربران میسر است و این موضوع، یک امتیاز عالی برای صاحبان کسب و کارها محسوب می شود. این امکان وجود دارد که کاربران هر سوال و یا خواسته ای داشته باشند به راحتی طرح کنند و جواب و راهنمایی مناسب را بگیرند.

پشتیبانی و ارتباط مستقیم یک ابزار مهم برای توسعه کسب و کار و ایجاد اعتماد محسوب می شود. به راحتی می توان با استفاده از شبکه های اجتماعی جواب سوالات و ابهامات مشتری را داد و در صورت پاسخگو بودن ، کاربران شما را به عنوان مدیری پاسخگو که پشتیبانی قوی دارد می شناسند و این کار در درازمدت تولید اعتماد کرده و موجب افزایش فروشتان خواهد شد. پس هیچ موقع از راهنمایی و جواب به سوال و خواسته مشتریان غافل نشوید.

پیگیری مباحث مرتبط با کسب و کار

همه می دانیم که ، شبکه های اجتماعی یک کانال عالی تعاملی و تبادل نظر می باشند و مکان مناسبی برای آگاهی از نظر کاربران و رفع ایرادات و یا شبهات درباره کسب و کارهای اینترنتی می باشد. در همان جا می توان با مشتریان صحبت کرد و در صورت وجود ایراد یا سوءتفاهم، به صورت حرفه ای برطرف کرد. لذا رصد کردن گفتگو در باره کسب و کار از الزامات رونق کسب و کار اینترنتی محسوب می شود.

البته در یک شبکه اجتماعی ممکن است که تعداد نظرات زیاد بوده و پیگیری و جواب دادن به همه کاربران سخت باشد. برای رفع این مشکل می توان با جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی آن و همچنین مجموعه مکالماتی که درباره رقبا و شیوه کارشان مطرح می شود ، آنچه مدنظر است را به دست آورید. نظارت بر فروش اینترنتی و رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت می تواند در بهبود کسب و کار و افزایش فروش اینترنتی تاثیر زیادی داشته باشد.

تشویق مشتریان به اشتراک تجربیات خرید خود

یک نکته مهم در کسب و کارها چه اینترنتی و یا سنتی جلب نظر مثبت و یا تعریف و تمجید مشتریان از محصول و خدمات می باشد. بیان نظر و دیدگاه مثبت و بازتاب این نظرهای مثبت در شبکه های اجتماعی ضمن تبلیغ بهتر، موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی خواهد شد. توصیه می شود بعد از هر خرید مشتریان را تشویق کنید تا نظر مثبت شان را دربار کالا و خدمات بگویند.

اگر از کالا و خدمات خود اطمینان دارید می توانید با دادن برخی امتیازات ، مشتریان خود را تشویق کنید تا تجربه خریدشان را بگویند و یا برای دیگران به اشتراک بگذارند. مجموعه این نظریات مثبت ، موجب ایجاد اعتماد برای سایر کاربران و تمایل به خرید از شما می شود. موفقیت در کسب و کار و از جمله شبکه های اجتماعی در این اصل مهم نهفته است که با از دست ندادن حتی یک مشتری ، مشتریان زیادی را جذب کرده ، سود کلانی را در آینده تجربه خواهید کرد.

ایجاد امکان خرید از طریق شبکه های اجتماعی

وقتی محصولات خودتان را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنید بهتر است در همان جا امکان خرید را هم برای مشتریان فراهم کنید. طبیعی است هر چه فرایند سفارش و خرید محصولات و کالاها راحت تر و مسیر آن کوتاه تر باشد ،اشتیاق کاربران به انجام خرید بیشتر خواهد شد .

البته ممکن است که عکس محصول شما را کاربری در شبکه اجتماعی ببیند و برای خرید وقتی به سایت وارد شود محصول و یا کالای دیگری را خرید و یا اصلا از خرید کردن منصرف شود و سایت را ترک کند. بازاریابان حرفه ای توصیه می کنند در همان لحظه ای که مشتری تصمیم گرفته تا محصول را خرید کند باید برایش امکان خرید فراهم باشد .ضرب المثل قدیمی ف تا تنور گرم هست نون را باید چسباند ، دلالت براین موضوع دارد . رعایت این نکته در درازمدت موجب افزایش فروش اینترنتی خواهد شد.

اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران بر میزان فروش

محتوایی که توسط کاربران در شبکه های اجتماعی تولید می شود می تواند فروش اینترنتی را بیشتر کند. محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC)  دارای دو مشخصه است که عبارتند از: ۱- توسط طرفداران تجارت الکترونیکی شما تولید و به اشتراک گذاشته شده و ۲- مخاطبان با شرکت در جشنواره و یا مسابقه تولید محتوا ، آن را منتشر می کنند، که در هر دو حالت به نفع کسب و کارتان تمام می شود.

طبیعی است که محتوای تولید شده توسط کاربران تاثیرگذار بوده و در واقع زبان گویای خودشان است فرضا تصاویر اشتراک گذاری شده آنها از محصولات، بهتر از تصاویر فروشگاه و وبسایت برای دیگران اعتمادبخش تر خواهد بود چون آنچه که از محصولات و خدمات شما خریدند را به شکل واقعی نشان می دهند و این موضوع برای  سایر مشتریان باورپذیر تر خواهد بود.

در مجموع ، این کار اعتماد سایر مشتریان را بیشتر کرده و جلب اعتماد یعنی فروش بیشتر اینترنتی را به همراه خواهد داشت. اگر بتوانید  کاربران را ترغیب کنید که تصاویری از محصولات و خدمات را که در حال استفاده هستند منتشر کنند عالی می شود.

تولید محتوا بر اساس فصل و رویدادها

بازاریابان ارشد اینترنتی برای کسب درآمد بیشتر توصیه می کنند که تولید محتوا بر اساس رویدادها ، زمان و فصل های مختلف انجام گیرد. مجموعه رویدادهای مکانی و زمانی این فرصت خوب را می دهند تا بتوانید برنامه های انگیزشی خود را بر روی کاربران اعمال و اجرا کنید. فرضا می توانید برای طراحی تبلیغات ، محتوای پست الکترونیکی ، محتوای وبسایت ، بر اساس رویدادها تنظیم کنید تا ضمن ایجاد انگیزه در کاربران ، اثربخشی آن را بیشتر کنید.

اتخاذ این استراتژی و برنامه کاری موجب می شود تا در زمان های مختلف و به بهانه هایی، اجرای برنامه های انگیزیشی خود را محقق گردانید. با این کار فروش اینترنتی شما بیشتر از گذشته خواهد شد.

سخن پایانی افزایش فروش در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار تاثیر گذار باید مورد توجه همه افراد فعال در کسب و کار آنلاین قرار گیرد. یا اصلا در شبکه های اجتماعی فعالیت نکنید و یا اگر وارد آن شده اید با رعایت اصول کامل ، اقدام کنید. چون فعالیت در شبکه های اجتماعی همان قدر که باعث رشد کسب و کار می شود چه بسا که از فروشتان هم کم کند. لذا بدون برنامه ریزی و کسب آموزش های لازم و مشاوره با افراد خبره ، توصیه می شود به سراغ فروش در شبکه های اجتماعی نروید.

البته استفاده از شبکه های اجتماعی برای انجام تبلیغات و کشاندن مشتریان از آنجا به وبسایت و فروشگاه هیچ ایرادی ندارد و اتفاقا بسیار مناسب هست منتهی باید با برنامه و هدفمند وارد شوید. با تولید محتوای مناسب و یا به اشتراک گذاری دیدگاه و نظر سایر مشتریان جلب اعتماد کنید . عامل اصلی موفقیت ایجاد اعتماد در بین کاربران می باشد .

مجموعه توصیه هایی که در بالا ارائه شد می تواند در بستر شبکه های اجتماعی ضمن اعتماد سازی و جلب مشتریان بیشتر ، در افزایش فروش محصولات و خدمات کمک کرده و در نهایت کسب درآمد اینترنتی شما را متحول سازد.

Related Post