X

راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی

شناخت شیوه ها و راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی به عنوان یک استراتژی برای کسب و کارهای آنلاین دارای اهمیت بالایی می باشد. هر برند تجاری و کسب و کاری برای موفقیت و پیشبرد اهدافش باید از شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار قدرتمند ، فراگیر و تاثیر گذار استفاده کند. توجه کنید که شبکه های نه به عنوان قطب اصلی کسب و کار که به عنوان ابزار بازاریابی اینترنتی دارای اهمیت و اعتبار می باشند.

به دلیل اهمیت و تاثیر گذاری شبکه های اجتماعی بر روی کسب و کارها و نیز اقبال کاربران به این شبکه ها ، در سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های کسب درآمد از اینترنت ، به موضوع موفقیت استراتژی و چگونگی تحقق راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی می پردازم. امیدوارم این مطالب برای مدیران اینترنتی کسب و کارهای آنلاین و نیز کاربران اینترنتی مفید باشد.

راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی

عناصر و عوامل زیادی برای پیشبرد اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی تاثیرگذارند. هر مدیر کسب و کاری برای موفقیت کسب و کارش ، نیاز به تدوین استراتژی کاری و راهبردی در شبکه های اجتماعی دارد. عوامل و پارامترهای بسیار زیادی بر تحلیل وضعیت و نتایج حضور در شبکه های اجتماعی تاثیرمی گذارند. شناخت این پارامترها برای موفقیت های کاری اینترنتی اهمیت دارد.

شبک های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی و شناخت مخاطبان هدف جهت توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد اینترنتی دارای اهمیت می باشند

در اینجا از مجموع عوامل و پارامترهای دخیل ، هشت فاکتور مهم از مجموعه راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی که به عنوان استراتژی های شاخص و مهم مطرح هستند را با کمی شرح و تفسیر، فهرست کردم. توجه کنید که افزایش فروش در شبکه های اجتماعی یکی از اهداف فعالیت در آنها می باشد.

مهم ترین عناصر مربوط به استراتژی شبکه های اجتماعی یا راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

۱- بررسی منظم و دائمی شبکه های اجتماعی

استراتژی شبکه های اجتماعی بر اساس تصویر ذهنی قوی و کامل از هدف شما ساخته می‌شود، یعنی قبل از این که به این فکر باشید که محتوای هر پست در شبکه اجتماعی چه باشد، باید شرایط کلی شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید و برای آن هدفی کلی ولی دقیق و حساب شده ، در نظر بگیرید.

این عادت دائمی مدیران کسب و کار باید باشد که به طور منظم کانال‌های خود را در شبکه های اجتماعی ، بررسی و نتیجه و بازخورد آن را رصد کنند. این کار موجب می‌شود که ناسازگاری‌ها و ناهماهنگی ها را پیدا کنند، در مورد نتیجه دادن یا ندادن اقدامات خود اطلاعات کسب کنند، هزینه‌های جاری را بررسی کنند و حتی اگر لازم شد هدف‌های جدید برای خود تنظیم و تعریف کنید. هدف‌های جدید موجب می‌شوند استراتژی شبکه های اجتماعی ارتقا یابد و به اهدف ترسیم شده در شبکه های اجتماعی نزدیک تر شوند.

۲- اهداف‌ مشخص در شبکه های اجتماعی

تعریف صریح هدف قبل از شروع هرگونه اقدام ، مبارزه و یا ترسیم استراتژی ، می‌تواند در پیشرفت کسب و کار کمک کند. همچنین این کار می‌تواند نقطه‌ و گام بعدی که باید برای رسیدن به آن تلاش کنید را برایتان ترسیم می کند.

تمرکز کردن بر اهداف واضح، روشن و بلندمدت ،مشخص می‌کند که شما و گروه کسب و کارتان چه مسیری را ادامه می دهید و سرمایه ، وقت و انرژی خود را صرف چه مواردی می کنید. همچنین موجب می‌شود همه ‌توجه و تلاش‌تان روی هدف جهت موفقیت  متمرکز شود.

۳- شناخت درست و کامل از مخاطبان کسب و کار

راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی این است که مخاطبان و مشتریان خود را به طور درست و دقیق بشناسید. شناختن مخاطبان به بهترین شکل ممکن، برای ایجاد محتوای شبکه های اجتماعی ضروری است چون مشتریان فعلی را حفظ کرده و مشتریان احتمالی را به سمت کسب و کارتان جذب می کند.

با مشتریان و مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی دائما در ارتباط باشید و از مشکلاتشان بپرسید، از نشریه‌ها و مجلات آنلاینی که بیشتر می‌خوانند اطلاع پیدا کنید ، و یا به چه چیزهای علاقه دارند و این که چقدر درآمد دارند با خبر شوید. هر چه بیشتر و دقیق تر از تمایلات و رفتارهای مخاطبان خود بدانید، تصویر دقیق‌تری از مخاطبان هدف خود خواهید داشت ، و این موضوع به پیشرفت کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

توجه کنید که دوام کسب و کارتان به جذب مخاطبان هدف و بر طرف کردن نیازها و خواسته هایشان وابسته می باشد و گرنه رقبای شما آنها را جذب کرده و این موضوع به کسب و کارتان آسیب جدی خواهد زد.

۴- انتخاب درست و مناسب شبکه‌ اجتماعی

هر شبکه اجتماعی برای هر نوع فعالیتی مناسب نیست فرضا شبکه اجتماعی فیسبوک عمومی بوده و کاربران عادی زیادی در آن حضور دارند و یا حضور خانم ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر و مشهودتراست و یا فرضا صاحبان کسب و کار و مدیران بزرگ در شبکه اجتماعی لینکدین حضور دارند. لذا باید استراتژی شبکه های اجتماعی خود را در شبکه‌ای اجرا کنید که برای کسب‌وکار شما انتخاب درستی باشد و علاوه بر این، خودتان نیز کار کردن در آن شبکه را بهتر بلد باشید و به آن مسلط باشید.

اگر تصور کنید که فرضا فلان شبکه اجتماعی چون محبوب است به این معنی است که برای رسیدن به مخاطبان هدف شما و یا نشان دادن قابلیت‌های شما انتخاب خوبی است، کاملا در اشتباه هستید. شبکه ای را برای فعالیت انتخاب کنید که فارغ از تعداد مخاطبان ، مناسب با نوع کسب و کارتان باشد.

۵- داشتن بانک محتوا و زمان‌بندی انتشار

هسته‌ مرکزی موفقیت در شبکه های اجتماعی ، داشتن برنامه‌ محکم و تقویم کاری منظم و مشخص است. دانستن تاریخ‌های مهمی که نزدیک هستند کمک می‌کند گروه کاری یکپارچه باقی مانده و درست عمل کنند. علاوه بر اینها ، برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان زمان و آزادی عمل بیشتری به مدیران کسب و کار می‌دهد. برای نمونه ، موجب می‌شود فرصتی برای گوش دادن به مخاطبان ایجاد شود و یا فرصت‌هایی خود‎ساخته برای ابتکار عمل به وجود آید.

زمان‌بندی مدیران کسب و کار اینترنتی باید بر پایه‌ جلو بردن اهداف ترسیم شده در شبکه های اجتماعی باشد. این موضوع برای سرمایه‌گذاری‌های خارج از اینترنت نیز صدق می کند. در کنار زمان بندی انتشار ، ایجاد بانک محتوا دومین نکته‌ مهم در داشتن استراتژی شبکه های اجتماعی و منظم ماندن در اجرای درست زمان‌بندی است.

یک بانک محتوای سازمان‌یافته به مدیران کسب و کار اینترنتی کمک می‌کند که فهرست محتواهای قدیمی‌تر خود را داشته باشید تا وقتی که شکاف محتوایی در سایت ایجاد شد، برای اهداف دیگر از آن‌ها استفاده کنید.

۶- استفاده درست از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی

بدون ابزارهای شبکه های اجتماعی ، همه کارهای بازاریابان شبکه‌های اجتماعی بیهوده و بی اثر خواهد بود. استراتژی شبکه های اجتماعی وقتی مؤثر است که با خودکار سازی و تعامل به‌موقع همراه باشد.

مدیران کسب و کار اینترنتی می توانند از ابزارهای مخصوص هر شبکه اجتماعی جداگانه و به صورت هدفمند استفاده کنند ( فرضا، استوری اینستاگرام، توییت در توییتر و هشتگ های اینستاگرام ) با استفاده‌ درست و هدفمند از این ابزارها ی کاربردی می‌توان رشد کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی افزایش داد و به این طریق ، افزایش کسب درآمد اینترنتی را تضمین کرد.

۷- آنالیز و اندازه‌گیری کسب و کار خود و رقبا

یکی دیگر از راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل تلاش ها می باشد. کاملا طبیعی است که در یک فرایند همه برنامه ها و  قسمت‌های استراتژی یک کسب و کار موفق نباشد، اما تحلیل و اندازه‌گیری کمک می‌کند که قسمت‌هایی که موفق نیستند را متوقف و یا برای بهبود عملکرد، اصلاح کرد و یا قسمت‌هایی راکه در حال نتیجه دادن و سوددهی مناسب هستند را دو برابر کرد.

 نکته مهم اینکه در کنار تجزیه و تحلیل برنامه خود در شبکه های اجتماعی ، حتما باید رقبا را زیر نظر داشت و عملکردشان را هم آنالیز کرد چون تحلیل و آنالیز رقبا به شما کمک خواهد کرد تا از وضعیت آن ها نیز با خبر باشید و تصمیمات صحیحی برای رقابت با کسب و کارهای رقیب و همکار بگیرید.

۸- برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان

رسانه‌های اجتماعی به نقطه‌ای از اوج و پبشرفت رسیده‌اند که در همه‌ آن‌ها برقراری ارتباط با مخاطب نکته‌ای کلیدی و سرنوشت ساز برای رشد کانال و پیچ مربوط به کسب‌ وکار است. با تعداد بی‌شمار کاربرانی که وجود دارند، پست‌هایی که می‌گذارند و پیام‌هایی که ردوبدل می‌کنند، باید برای تبدیل شدن به بخشی از این جامعه و یا ایجاد تعدادی واقعی از مخاطبان، تلاش بسیار بیشتری انجام داد.

یک برنامه و استراتژی خوب شبکه های اجتماعی همیشه برای تعامل با کاربران هدف و مخاطبان مدنظرش، جهت سؤال پرسیدن از آن‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها آماده بوده و زمان در نظر می‌گیرد. الگوریتم‌های موجود در موتورهای جست‌وجو به ویژه گوگل و همچنین شبکه های اجتماعی نیز در هنگام تعیین اولویت نمایش پست‌های شما برای مخاطبان، سطح تعامل شما با آن‌ها را در نظر می‌گیرند. لذا توصیه می شود همواره با مخاطبان خود در ارتباط و تعامل سازنده باشید.

سخن پایانی راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی

همان طور که ذائقه کاربران اینترنتی و نیز طراحان سایتها نسبت به دهه قبل پیشرفت زیادی کرده و همواره در حال تغییر و تحول است ، چشم‌انداز شبکه های اجتماعی هم ثابت نمانده و همیشه در حال تغییر و به روز رسانی می باشد. لذا همزمان با تغییرات شبکه های اجتماعی ، باید در شیوه ها و راههای موفقیت در شبکه های اجتماعی هم بازنگری کرده و آنها را به روز نمایید . استراتژی که چند سال قبل در فلان شبکه اجتماعی خوب جواب می داد امروزه ممکن است که دیگر آن  کارایی قبلی را نداشته باشد.

همزمان با تغییر ذائقه کاربران و نیز چشم انداز شبکه های اجتماعی ، مدیران کسب و کارها هم باید علم و دانش خود را به روز کرده و هماهنگ با آنها عمل کنند تا از قافله پیشرفت عقب نمانند. توجه داشته باشید که در نظر داشتن تاکتیک‌های اصلی و به روز ، همیشه برای رسیدن به نتیجه مفید بوده و موجب افزایش کسب درآمد و توسعه کسب و کار آنلاین خواهد شد.

خلاصه آنکه چیزی را که مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی به آن نیازمند است در بهترین حالت و بالاترین کیفیت به او ارائه دهید، این کلید موفقیت در جذب و حفظ مخاطبان اینترنتی می باشد.

Related Post