X

شیوه تبلیغات در تلگرام

چرایی و شیوه تبلیغات در تلگرام از این نظر اهمیت دارد که پیام رسان تلگرام به عنوان یک برنامه پرمخاطب در بین ایرانیان مطرح است و حدود ۴۵ میلیون ایرانی عضو آن هستند. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که از بستر تلگرام برای معرفی خود ، فروش محصولات و خدمات و افزایش کسب درآمد اینترنتی استفاده می کنند و به نوعی بقای کسب و کارشان وابسته به این پیام رسان موبایلی می باشد.

علیرغم اینکه تلگرام در ایران فیلتر و بسته شد ولی کاهش محسوسی در میزان مخاطبان آن ایجاد نشده و همچنان دهها میلیون کاربر در آن حضوری فعال دارند. کسب و کارها هم با ماندن کاربران در تلگرام، همچنان به فعالیت در آن مشغولند. عده زیادی در تلگرام به دنبال تبلیغات اینترنتی و افزایش کسب درآمد از اینترنت هستند لذا در این مقاله سایت پول یابی تلاش می شود تا شیوه تبلیغات در تلگرام و چگونگی انجام آن آموزش داده شود.

مزایای تبلیغات در تلگرام

به طور کلی، تبلیغات از هر کانالی که انجام شود برای هر کسب و کاری جزو واجبات و ضروریات محسوب می شود. فرض کنید یک فروشگاه در یک کوچه خلوت و بدون رفت آمد داشته باشید، در این صورت مشتریان از کجا باید بدانند در انتهای این کوچه مغازه‌ای است که می‌تواند نیازهای آن‌ها را رفع کند؟

به این فکر کنید اگر متوجه کسب و کارتان شوند حتی ممکن است خوشحال هم شوند چون که احتمالاً دیگر نیازی به طی مسافتی طولانی برای رفع نیازهایشان در بازاری به این بزرگی و شلوغ نخواهند داشت. علاوه بر این، گستره انتخابشان وسیع‌تر شده و می‌توانند اجناس مغازه شما را هم جز گزینه‌های انتخابی خود در نظر بگیرند.

در مورد تبلیغات تلگرامی هم قضیه به همین صورت است. به خصوص با سبک جدید زندگی که کرونا برای همه ما به وجود آورده، بسیاری از کسب و کارها از طریق اینترنت و موبایل انجام می‌شوند. کاربران ترجیح می‌دهند در خانه بنشینند و هر چه نیاز دارند را در لپ تاپ و موبایلشان بیابند. اینجاست که اهمیت تلگرام برای کسب و کارها غیر قابل انکار است.

در این میان یکی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌ها در میان ایرانیان بعد از اینستاگرام، پیام رسان تلگرام است. کاربران زیادی هر شب بعد از فراغت از کار روزانه برای رفع خستگی هم که شده، سری به کانال‌های تلگرامی می‌زنند. بنابراین به جرئت می‌توان گفت تبلیغات در تلگرام از ضمانت بالایی برخوردار خواهد بود و موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی برای برندها و کسب و کارهای آنلاین می شود.

شیوه تبلیغات در تلگرام

اگر دقیق به موضوع تبلیغات اینترنتی به عنوان یکی از منابع اصلی کسب درآمد اینترنتی نگاه کنید ، می توان ادعا کرد تبلیغات، نوعی محتواست و مهم‌ترین رسالت هر کانال تلگرامی قبل از هرچیز دیگری، تولید محتوای با کیفیت و تاثیرگذار است. کسب موفقیت در این نوع محتواست که کانال تلگرامی را به یک ابزار خوب مارکتینگ و کسب درآمد تبدیل می‌کند.

افراد و شرکت‌ها معمولا با برنامه و یا  هدف مشخص زیر در پیام رسان تلگرام اقدام به تبلیغات می کنند:

۱- تبلیغ یک کانال در کانال‌های دیگر به منظور افزایش تعداد اعضا.

۲- تبلیغ یک محصول، خدمت یا رویدادی که در بهترین حالت باید منجر به خرید کاربر شود.

اگر اهداف تبلیغات در تلگرام را بررسی کنید در کل هدف از این دو حالت خارج نیست. حال این سوال مطرح می شود که چه نکات و مواردی را رعایت کنید تا در هر دو حالت تبلیغات تلگرامی، با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را از تبلیغات بگیرید؟

در اجرای روش و شیوه تبلیغات در تلگرام با توجه به حالت های تبلیغ نکات زیر توصیه می شود:

۱- تبلیغ کانال در کانال‌های دیگر

اگر به تازگی کانال تلگرامی خود را راه اندازی کرده‌اید و قصد رشد و افزایش ممبر آن را دارید، حتما باید قبل از تبلیغ چند فایل خوب ، منحصر به فرد و ارزشمند در کانال خود قرار دهید. داشتن پست‌های دست اول، کسانی را که از طریق تبلیغات وارد کانال شما می‌شوند، مجاب به عضو شدن در کانال می‌کند. پس قدم اول تولید یک محتوای خوب است که باید رعایت کنید.

دومین مرحله در تبلیغات تلگرام ، مخاطب شناسی است. باید بدانید مخاطبان شما، چه جنس افرادی هستند و در کدام کانال ها بیشتر دیده می‌شوند. مثلا اگر کانالی در حوزه بازاریابی اینترنتی و یا کسب درآمد از اینترنت  دارید، ترجیحا باید در کانال‌هایی که در حوزه بازاریابی اینترنتی ، مارکتینگ و کسب درامد از اینترنت هستند تبلیغات کنید، نه کانال‌های مرتبط با مدیریت و کارآفرینی. چون این دو حوزه کاملا مجزا از یکدیگرند.

در مرحله سوم، باید لیستی از کانال‌های هدف درست کنید. در یک فایل اکسل، لیستی از این کانال‌ها به همراه تعداد ممبرها و هزینه تبلیغات در آن‌ها را بنویسید و بررسی کنید در این حوزه به ازای هر چند ساعتی که قرار است تبلیغ در کانال قرار بگیرد، چقدر باید هزینه پرداخت شود. این اقدام، برنامه ریزی درست برای انجام تبلیغات با توجه به پول و سرمایه در اختیار را، برایتان فراهم می کند.

نکات کلیدی تبلیغ در کانالهای تلگرامی

نکته کلیدی و خیلی مهم در شناخت کانال‌های هدف، بحث فعالیت کاربران است. کانال‌های بسیار زیادی وجود دارند که بالای ۴۰ هزار عضو دارند اما پست‌هایشان بازدید کافی ندارد. اگر قصد تبلیغ در کانالی را دارید، حتما تعداد بازدیدهای ۱۰ الی ۱۵ پست آخر آن را بررسی کنید. اگر حداقل ۲۰ درصد از اعضای کانال، پست‌ها را می‌بینند، این نشان می‌دهد که کانال ممبرهای واقعی و فعالی دارد. تبلیغ شما در کانالی با کمتر از این تعداد، کارایی لازم را ندارد و صرفا در کانالی تبلیغ خواهید کرد که اعضا حضور واقعی ندارند.

نکته کلیدی دوم، پست تبلیغاتی شماست که باید یک عنوان جذاب و در عین حال کاملا واقعی داشته باشد. در این پست باید به هدفی که در کانال خود دارید و ارزش افزوده‌ای که کاربر به ازای عضو شدن در کانال از شما می‌گیرد، اشاره کنید. اگر کاربری با عناوین دروغین به کانالتان جذب شود و مطلب مورد نظرش را در آن پیدا نکند، به احتمال زیاد به زودی از کانال شما خارج شده و تبلیغات شما بی‌ثمر خواهد ماند.

اقدامات بعد از تبلیغات در تلگرام

بعد از اینکه در کانال‌های مختلف تبلیغ کرده اید، در اولین فرصت فایل اکسل را تکمیل کنید و دقیقا اندازه گیری کنید از هر کانال چه تعداد عضو به کانال افزوده شده است. برای اینکه متوجه شوید از هر کانال چه بازخوردی داشته‌اید، بهتر است در چند کانال همزمان تبلیغ نکنید. همچنین پست‌های متفاوتی برای کانال‌های مختلف طراحی کنید و از فوروارد کردن یک پست به همه کانال‌های هدف برای تبلیغ خودداری کنید. چون تنها در این صورت می توانید تعداد بازدید پست تبلیغی را در هر کانال به طور مجزا اندازه گیری کنید.

در فایل اکسل، ساعت انتشار پست در هر کانال را نیز درج کنید. همچنین یادداشت کنید که چه مدت زمانی پست آخر باقی مانده است. با داشتن این لیست، کانال هایی را که مدت زمان زیادی پست شما را به عنوان پست آخر قرار می‌دهند، در اولویت بگذارید.

لیست کردن کانال‌ها و جمع آوری دیتا ممکن است کار پرحوصله و زمان بری باشد ولی در دفعات بعد به شناخت شما برای بهترین کانال با بیشترین بازدهی کمک خواهد کرد. آنقدر باید این روند را تکرار کنید که بهینه‌ترین حالت ممکن را پیدا کنید و با کمترین هزینه بهترین تبلیغات را داشته باشید.

۲- تبلیغات یک محصول، خدمات و یا رویداد

جمع آوری دیتا برای این نوع تبلیغات از ملزومات انکارناپذیر محسوب می‌شود. اگر به اندازه کافی دیتا نداشته باشید، قطعا شانس موفقیت در تبلیغات بعدی را از دست خواهید داد. به این منظور، قبل از سفارش تبلیغ در کانال مرتبط، از ادمین کانال بپرسید که آیا تا به حال تبلیغ مشابهی داشته؟ آیا این نوع محصول، خدمت و یا رویداد به درد کاربران این کانال می‌خورد؟

احتمالا بسیاری از ادمین‌ها صرفا برای سود بیشتر، به دروغ از کانال خودشان تعریف کنند که مناسب تبلیغ شماست. در هر حال اطمینان پیدا کنید که تبلیغ شما قطعا در کانالی با پرسونای مدنظر شما منتشر خواهد شد.

محتوای تبلیغی که می‌نویسید، بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید می‌خواهید کاربران را از محیط تلگرام به محیطی خارج از آن مثل وب‌سایتتان ارجاع دهید. پس خیلی مهم است که در کپشن پست تبلیغی، کاربر را قانع کنید که چرا باید روی لینک کلیک کند. اگر در این زمینه موفق باشید، CTR بالا می‌رود و به بازاریابی اینترنتی شما، کمک شایانی می‌کند.

اگر می‌خواهید رویداد یا محصولی را تبلیغ کنید، برای آن یک ویدیوی یک دقیقه‌ای بسازید، چون تاثیر ویدیو بسیار بیشتر از یک بنر ساده و متن های حاوی لینک می باشد.

گام های شناخت اثربخشی کانال تلگرام

یکی از دغدغه‌ها در بازاریابی ، انتخاب کانال‌های مناسب برای تبادل لینک است. کانال‌های متنوعی با تعداد اعضای زیاد وجود دارند که هزینه‌های هنگفتی در قبال تبلیغات می‌گیرند ولی تجربه ثابت کرده آن طور که باید، تبلیغات در آن‌ها اثربخش نیست. برای شناخت اثربخشی، گام های سه گانه زیر توصیه می شود:

گام اول: رصد تعداد پست های کانال تلگرام

در گام اول برای اینکه بررسی کنید کانال مورد نظر چقدر اثر بخشی لازم برای سفارش تبلیغات اینترنتی  را دارد، بهتر است مدتی عضو آن کانال باشید و پست‌ها را به عنوان یک کاربر رصد کنید. برای مثال بررسی کنید در کانال مورد نظر به طور میانگین در ماه، هفته و روز چند پست گذاشته می‌شود.

معمولا وقتی تعداد پست‌ها زیاد باشد، کاربران آن‌ها را نمی‌خوانند. به خصوص از وقتی که تلگرام فیلتر شده، ممکن است کاربران در هفته فقط چند بار به تلگرام سر بزنند. در واقع باید بپذیریم بعد از فیلترینگ تعداد افرادی که هر روز تلگرام را چک می‌کنند، کم شده است. به همین خاطر ناخواسته ادمین‌های تلگرام باید پست‌های کمتری بگذارند و بیشتر بر کیفیت محتوا تمرکز کنند. اگر کانالی روزانه چندین پست می‌گذارد، احتمالا تبلیغات شما در آن گم می شود.

گام دوم : بررسی تعداد بازدیدهای پست

گام دوم که حائز اهمیت است بررسی تعداد بازدیدهای پست‌ها می باشد. باید دقت کنید بازدید پست چقدر با تعداد اعضای کانال مطابقت دارد. هر پستی که در کانال گذاشته می‌شود، باید بررسی شود که بعد از ۴۸ ساعت چقدر ویو می‌خورد. حد معمول تعداد بازدید قبل از فیلترینگ، ۲۰ تا ۲۵ درصد تعداد اعضای کانال بود اما الان این آمار به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.

گام سوم: بررسی کلیک خوری لینک ها

گام یا نکته سوم بحث لینک‌هاست. معمولا CTR در تلگرام کم است و طبیعتا هدایت کاربران از محیط تلگرام به وب‌سایت خودتان کار دشواری است. تبلیغات دیگری که کانال مورد نظر می‌گذارد را بررسی کنید. اگر این تبلیغات short-link دارند، چک کنید که  چه تعداد کلیک خورده‌اند و آن را با تعداد بازدید‌ها مقایسه و CTR را محاسبه کنید.

انواع تبلیغات در کانال‌های تلگرام

روش و شیوه تبلیغات در تلگرام به انواع مختلف و گوناگونی تقسیم می شود که صاحبان برندها و کسب و کارها با توجه به سیاست کاری خود یک یا چند شیوه تبلیغات در تلگرام را با توجه با بازخوردشان انتخاب و اجرایی می کنند.معمولا اصطلاحاتی مانند: CPM، CPC، CPI، CPO و CPR برای توضیح انواع و چگونگی عملکرد تبلیغات در زمینه تلگرام مارکتینگ به کار می‌روند.

با این مقدمه انواع تبلیغات در کانال تلگرام عبارتند از:

۱- پرداخت هزینه به ازای بازدید

یک شیوه تبلیغات در تلگرام CPM یا cost per mille یعنی پرداخت هزینه به ازای بازدید می باشد. در تبلیغات CPM هزینه تبلیغات به ازای تعداد بازدیدی که پست می‌خورد، دریافت می‌شود. معمولا قرارداد با ناشر به ازای هر هزار بازدید صورت می‌گیرد. اما دغدغه‌هایی در مورد این مدل، برای تبلیغات تلگرامی وجود دارد. اول اینکه ربات‌های مختلفی طراحی شده که تعداد زیادی بازدید فیک fraud برای پست تبلیغاتی ثبت می‌کند.

دوم اینکه صرفا برای اینکه پست بازدید بالایی داشته باشد و هزینه زیادی دریافت شود، پست را در کانال‌های نامرتبط منتشر می‌کنند. برای مثال بدیهی است که چند هزار بازدید مخاطبان یک کانال مربوط به آموزش آشپزی، جذب کانال شما با موضوع کسب درآمد اینترنتی نخواهند شد و عملا تبلیغات شما بازدهی لازم را نخواهد داشت.

برای رفع این نگرانی باید از سیستم‌های ردیابی که برخی شرکت های تبلیغاتی دارند، استفاده کنید تا پست‌های تبلیغاتی را دنبال کرده و متوجه شوید که در حال حاضر در کدام کانال‌ها تبلیغ منتشر شده است تا از فیک نبودن اعضا و بازدیدها اطمینان حاصل شود.

در تبلیغات بازدیدی تلگرام چون مبلغ به ازای تعداد بازدید پرداخت می شود به نظر اقتصادی می‌رسد. چنانچه هزینه محدودی برای تبلیغات دارید می‌توانید بخواهید که تبلیغ تان فقط به همان اندازه بازدید بگیرد و بعد از آن پاک شود.

۲- پرداخت به ازای کلیک

شیوه دیگرتبلیغ در تلگرام، CPC یا PPC یا pay per click/cost per click- یعنی هزینه به ازای کلیک یا پرداخت به ازای کلیک می باشد. در این حالت، هزینه تبلیغات به ازای تعداد کلیک‌ها بر لینک بنر تبلیغاتی، محاسبه می‌شود (برای مثال ۳۰۰ تومان به ازای هر کلیک). برای سفارش این نوع تبلیغات، می‌توان مبلغ حساب مربوطه را شارژ کرد. بعد از اتمام شارژ طبق تعداد کلیک‎‌های صورت گرفته، بنر تبلیغی از کانال برداشته می‌شود.

این روش تبلیغات کلیکی از جهاتی می‌تواند مقرون به صرفه باشد حتی شاید بتوان گفت نسبت به تبلیغات بازدیدی اقتصادی‌تر است. اما مشکلات خاص خود را هم دارد.

بزرگ‌ترین مشکل در انواع تبلیغات کلیکی اینترنتی این است که برای آگاهی از تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغات می‌شود نیاز به نصب سامانه‌های خاصی دارید. توجه داشته باشید که کیفیت سامانه‌های مختلف با هم یکی نیست و باید از یک سامانه با کیفیت استفاده کنید تا آمار دقیق‌تری به شما نمایش دهد.

مشکل دیگر این است که همانند تبلیغات گوگل ادز احتمال کلیک‌های مداوم و بی‌هدف از سوی رقبا بر روی تبلیغتان کم نیست. در این صورت هزینه‌ای که بابت تبلیغات پرداخت کرده‌اید بدون اینکه سودی عایدتان کند، هدر خواهد شد.

۳- پرداخت به ازای نصب

شیوه سوم انواع تبلیغات در کانال های تلگرام CPI یا cost per install یعنی هزینه به ازای نصب می باشد. معمولا CPI برای تبلیغ اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. در این تبلیغات می‌توان هدف مورد نظر از تعداد نصب را تعیین کرد و طبق آن هزینه را پرداخت کرد.

۴- پرداخت هزینه در ازای سفارش

حالت و شیوه دیگر تبلیغات تلگرامی، CPO یا cost per order هزینه به ازای سفارش می باشد. تبلیغات CPO مختص مواقعی است که قصد تبلیغ محصول یا خدماتی را دارید. براساس اینکه چقدر باید به ازای هر خرید یا سفارش پرداخت کنید، قرارداد بسته می‌شود.

۵- پرداخت در ازای ثبت نام

یکی دیگر از انواع تبلیغت در کانال تلگرام CPR یا cost per register یعنی هزینه به ازای ثبت نام می باشد. در بعضی از مواقع کاربران فقط اپلیکیشن را نصب کرده‌اند ولی در آن ثبت نام نکرده و به همین دلیل همچنان بازخوردی را که انتظار داشتید، دریافت نکرده‌اید. در این نوع از تبلیغات که بالاترین کیفیت را در بین انواع مذکور دارد، به ازای ثبت نام کاربران در برنامه ، هزینه پرداخت می کنید. در واقع در CPR کاربر مجاب به استفاده از اپلیکیشن شما خواهد شد.

۶- تبلیغات ساعتی در تلگرام

تبلیغات ساعتی نسبت به تبلیغاتی که به نظر اقتصادی‌تر هستند، دردسرهای کمتری دارد. کافی است ساعات خاصی را انتخاب کنید و از مدیران کانال های تلگرامی بخواهید تبلیغات را طی آن ساعات نمایش دهد. این نوع از تبلیغات معمولاً به صورت ۱۲ و یا ۲۴ ساعته ارائه می‌شوند.

تنها نکته مهمی که در تبلیغات ساعتی تلگرام باید به آن توجه داشته باشید انتخاب بهترین ساعت است. در واقع باید ساعتی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما در آن ساعت بیشتر آنلاین هستند تا تبلیغتان در معرض دید مشتریان بالقوه‌تان قرار بگیرد. این موضوع را می‌توان از روی سن، جنسیت یا شغل کاربران، که به آن تعیین پرسونای مخاطب هم می‌گویند، شناسایی کرد.

۷- تبلیغات گسترده در تلگرام

تبلیغات گسترده تلگرام توسط تیم‌های تبلیغاتی و بازاریابی فعال در اینترنت و تلگرام انجام می‌شود. به این صورت که شما با یک تیم تبلیغات در تلگرام تماس گرفته و با ارائه اطلاعات مورد نیاز از آنها می‌خواهید تا مسئولیت انجام تبلیغات شما در تلگرام را به عهده بگیرند. در این روش دیگر با مسائلی چون نوع روش تبلیغات و… درگیر نخواهید شد و می‌توانید با خیال راحت به سایر امور مربوط به شرکت و کسب و کارتان بپردازید.

قیمت تبلیغات در تلگرام

قیمت هر کدام از انواع تبلیغات تلگرامی متفاوت از دیگری است، برای مثال تعرفه تبلیغات کلیکی معمولا از ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

البته روش‌هایی که فقط بر روی تبلیغات شرکت شما تمرکز دارند مانند تبلیغات به ازای بازدید و یا تبلیغات گسترده در تلگرام هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغات خواهند داشت.

عامل دیگری که در قیمت تبلیغات تلگرامی تأثیر دارد چندمین پست بودن تبلیغ است. مثلاً پستی که در ابتدای شب گذاشته می‌شود و بعد از آن شاید ده‌ها پست دیگر هم منتشر شوند را نمی‌توان با پستی که آخر شب منتشر شده و تا صبح روز بعد روی صفحه نمایش گوشی‌های کاربران باقی خواهد ماند، مقایسه کرد.

سخن پایانی شیوه تبلیغات در تلگرام

تبلیغات در تلگرام پیش از اعمال محدودیت های فلیترینگ، یکی از رایج‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی در ایران محسوب می‌شد که البته با مسدود شدن این پیام رسان، کمی افت کرد. ولی دوباره کاربران به تلگرام روی آورده‌اند، این موضوع را می‌توان از افزایش اعضای کانال‌های تلگرامی متوجه شد. از آنجا که در بازاریابی اینترنتی نباید میدان را برای رقبا خالی بگذارید، بهتر است هر جا مشتریانتان حضور دارند، شما هم حاضر باشید.

به طور کلی مارکتینگ از طریق تلگرام در دنیای دیجیتال امروز، به یک روش جدید و هوشمندانه تبدیل شده که با استفاده از آن می‌توان به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کرد. علاوه بر امکان خدمات پس از فروشی که قابلیت‌های تلگرام در اختیار کاربر قرار می‌دهد، استفاده بهینه از این ابزار برای جذب مشتری و ارتباط با کسب و کارهای مشابه، به افزایش موفقیت و کسب درآمد اینترنتی کمک شایانی خواهد کرد.

در کل تبلیغات در تلگرام یکی از روش‌های مؤثر بازاریابی برای انواع و اقسام کسب و کارهای اینترنتی است. در این روش به جای اینکه منتظر بمانید تا مشتریان به سراغتان بیایند خودتان به سراغ مشتری‌ها می روید و در نتیجه یک بازاریابی مؤثر انجام خواهید داد. به خصوص اگر این کار هدفمند و با توجه به مخاطب هدف صورت بگیرد می‌تواند بیشترین برگشت سرمایه را برایتان داشته باشد.

نکته آخر شیوه تبلیغات در تلگرام این است که امکان سنجش دقیق بازار، پیشی گرفتن از رقبا و تحصیل بازار هدفمند تنها بخشی از امکانات بسیاری است که پیام رسان تلگرام برای بازاریابان به همراه دارد.

سایت پول یابی:
Related Post