همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از شیوه های قدیمی کسب درآمد اینترنتی محسوب می شود . نمایش دهندگان از چندین ابزار اصلی برای همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته بهره می کنند . مهم رسیدن به اهداف و استفاده از ابار مناسب و کاربردی جهت نیل به درآمد اینترنتی پایدار و مستمر می باشد . کسانی موفق هستند که با تحقیق و پژوهش مناسب ترین گزینه را برای کسب و کار اینترنتی خودشان استفاده کنند .
واقعیت دنیای مجازی رقابت بر سر جذب مخاطب بیشتر و توسعه کسب و کار است . صاحبان کسب و کاری که بتوانند بهترین برنامه را برای جذب مخاطب بیشتر جهت استمرار کسب در آمد اینترنتی و افزایش آن ترسیم کنند ، موفق خواهند بود . در این مقاله تخصصی سایت پول یابی ضمن پرداختن به افیلیت مارکتینگ به ۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش پرداخته می شود . امیدوارم مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد .
تعریف همکاری در فروش
همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing؛ یک رویکرد مهارت محور در بازاریابی آنلاین بشمار می رود . این سیستم فرآیندی است که در آن کاربران با استفاده از بازاریابی محصولات شرکتها کسب درآمد میکنند . برخلاف مفهوم پیچیده آن، فرایندی آسان و بدون پیچیدگی است . بدین ترتیب که بازاریاب وابسته ، بازار طرفدار آن محصول را شناسایی و برای آن گروه خاص تبلیغ میکند . با استفاده از این شیوه هم مصرف کنندگان از محصول دلخواه خود مطلع میشوند و هم درصدی از قیمت محصول به عنوان کمیسیون به بازاریاب تعلق میگیرد .
در تعریفی ساده، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش فرآیندی است که طی آن افیلیت (همکار فروش) در ازای بازاریابی محصول فرد یا شرکتی دیگر، کمیسیون دریافت میکند . کار افیلیت (همکار فروش) این است که به سادگی محصول مورد علاقه خود را جستجو کند و سپس با تبلیغ آن محصول، بخشی از سود حاصل از هر فروش آن را بهدست آورد . برای سنجش و محاسبه این فرآیند، فروشها بهوسیله لینکهای افیلیت از یک وبسایت به وبسایتی دیگر ردیابی میشوند .
برای شفافتر شدن موضوع یک مثال میزنیم . شما یک وبسایت دارید و میخواهید محصولی را که از نظرتان مورد تایید است در وبسایت خود تبلیغ کنید . لینک این محصول در سایت مثلا پول یابی را در وبسایت خود قرار میدهید . وقتی افراد بر روی لینک کلیک میکنند و آن را در سایت پول یابی میخرند، شما بابت این فروش از وبسایت پول یابی پورسانت دریافت میکنید . توجه کنید که با فراگیری و شناخت همکاری در فروش ، راههای کسب درآمد اینترنتی از آن ساده تر می شود .
ارکان افیلیت مارکتینگ
در نگاه کلی ، افیلیت مارکتینگ از ۴ رکن اصلی تشکیل شده است :
۱- صاحبان کسب و کار The Merchant
طرف اول تولیدکننده یا برندی است که محصول را طراحی، ساخته و به بازار عرضه میکند . مادامی که تولیدکنندهای محصولی برای عرضه دارد در این دستهبندی قرار میگیرد . لازم نیست تولیدکنندگان به صورت مستقیم بازاریابی کنند . اما ضروریست استراتژیهای تبلیغاتی و فروش خود را مشخص کنند. این افراد برنامههای افیلیتی را ساخته و در مورد حق کمیسیون همکاران فروش قوانینی را مشخص کرده و تصمیمگیری میکنند .
۲- همکار در فروش The Affiliate
طرف دوم، همکاران در فروش یا افیلیت مارکترها هستند که با عنوان ناشران، بازاریابها، همکاران، شرکا و… نیز شناخته میشوند . این افراد با بهرهگیری از استراتژیهای متنوع ، کانالهای متعدد و دسترسی به مشتریان بالقوه به فروش محصولات و خدمات طرف اول اقدام میکنند .
۳- مصرف کننده The Consumer
رکن یا طرف سوم جامعه هدف و مخاطبین همکاران در فروش هستند که محصول یا خدمت طرف اول (تولیدکننده) را با استفاده از لینک و تبلیغات طرف دوم (افیلیت مارکتر) خریده داری میکنند . اگر ناشر اطلاعات محصول را در وبسایت، بلاگ یا حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی قرار میدهد مصرفکننده بر روی لینک کلیک کرده و خریدی انجام دهد هر دو طرف اول و دوم سود خواهند کرد .
۴- شبکه های مدیریت افیلیت The Affiliate Network
طرف چهارم در واقع یک میانجی و واسطه بین تولیدکننده و همکاران در فروش است . یک پلتفرم دیجیتالی که کلیکها و فروش بازاریاب را بررسی کرده و بر اساس آن حق کمیسیون را اندازهگیری میکند .
اصطلاحات همکاری در فروش
اصطلاحات رایج و مرتبط با سیستم افیلیت مارکتینگ عبارتند از:
Affiliates (همکاران در فروش): ناشرانی که با استفاده از لینک برنامههای افیلیت، تبلیغ و فروش انجام میدهند .
افیلی مارکت پلیس Affiliate Marketplace (بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی همکاری در فروش): بازارهایی مانند Shareasale, CJ و Clickbank به عنوان یک پایگاه داده برای برنامههای افیلیت با جامعه هدف مختلف کاربرد دارند .
affiliateSoftware (نرمافزارهای همکاری در فروش): نرمافزارهایی که توسط شرکتها برای ساخت برنامههای افیلیت مربوط با محصولاتشان ساخته میشود .
افیلیت لینک (لینکهای همکاری در فروش): لینکهایی که توسط برنامه افیلیت ارائه شده و برای تبلیغات از آنها استفاده میشود .(Affiliate Link )
افیلیت آی دی : این مورد مانند لینکها عمل میکند . بسیاری از برنامههای افیلیت یک ID منحصر به فرد ارائه میدهند .
Payment Mode (حالت پرداخت): برنامههای افیلیت متفاوت روشهای پرداخت متفاوتی را ارائه میدهند .
Affiliate Manager/OPM (مدیر همکاری در فروش): بسیاری از شرکتها برای کمک به ناشران این بخش را راه اندازی کردهاند .
Commission (حق کمیسیون): Percentage/Amount مقدار و میانگین درآمدی که همکاران فروش به ازای هر فروش در این کار به دست میآورند .
Landing Pages (صفحه فرود): صفحهای در وبسایت که در جهت دنبال کردن اهداف مختلف سایت مانند تبلیغات ساخته شده و محصولی در آن به فروش میرسد .
Custom affiliate (income/ account): بسیاری از شرکتها درآمد «افیلیت سفارشی» را به افرادی که بیشترین فروش اینترنتی را انجام دهند ارائه خواهند داد .
Link Clocking: معمولاً لینکهای افیلیت ظاهری زننده دارند . با استفاده از تکنیک لینک کلاکینگ مانند URL میتوانید لینکهای اولیه را به لینکهای قابل فهم تبدیل کنید .
Custom Coupons: بسیاری از برنامههای افیلیت به همکاران در فروش امکان ایجاد تخفیفهای سفارشی میدهند که در نهایت این تخفیفها سبب افزایش فروش خواهند شد . زمانی که از طریق این لینکها خریدی انجام گیرد برای مدیران سایت درآمدزایی صورت میپذیرد .
معرفی ۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش
امکان کسب درآمد از همکاری در فروش با شناخت ابزارهای کاربردی آن میسر است . ابزارهای فراوانی برای ورود به همکاری در فروش وجود دارد . اما دو راه اصلی و مهم برای یک نمایشدهنده ، شبکههای اجتماعی و داشتن یک وب سایت است . افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش به فرآیندی گفته میشود که بر اساس آن یک افیلیت (نمایش دهنده) اجازه بازاریابی برای کالاهای یک شخص یا شرکت دیگر را به دست میآورد .
افیلیت کالایی را تبلیغ میکند و درصدی از سود هر فروش به دست میآورد . با توجه به شرایط کنونی جوامع در سراسر دنیا افیلیت مارکتینگ یکی از بهترین ، پردرآمدترین و کم خطرترین روشهای درآمدزایی بدون محدویت مکان و زمان می باشد . هر کار معمولی مستلزم آن است که در محل کار حضور داشته باشید تا بتوانید کسب درآمد کنید . اما افیلیت مارکتینگ این امکان را برایتان فراهم میکند که حتی در خواب هم کسب درآمد اینترنتی کنید .
با این مقدمه به شرح هر کدام از ابزارهای همکاری در فروش می پردازم :
۱- همکاری در فروش از طریق شبکههای اجتماعی
برای موفقیت ، باید شیوه بازاریابی در شبکههای اجتماعی را به خوبی فرا بگیرید و بتوانید از آن نهایت استفاده را ببرید . بهتر است بدانید شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و تلگرام گزینههای بسیار کارا و قوی در زمینه بازاریابی و جذب هوشمند مخاطب دارد که میتواند کمک زیادی کند . برای مثال در حال حاضر اینستاگرام در ایران بیش از ۴۵ میلیون عضو دارد که میتواند یک شبکه فوقالعاده برای کسب و کار اینترنتی باشد .
برای موفقیت در اینستاگرام حهت همکاری در فروش موارد زیر را لحاظ کنید :
– توجه به هشتگ گذاری و فالوور گیری
یادگیری فرآیند هشتگ گذاری و فالوور گیری را برای موفقیت حتما در برنامه آموزشی خود بگنجانید .
– نوشتن بایو
نکته مهم دیگر بایو یا چرایی یک پیج است . به قول رابرت چارلدینی اگر قرار است از دیگران بخواهیم کاری را انجام دهند باید یک چرایی به آنها بدهیم . مثلا اگر از دیگران میخواهیم که پیج ما را فالو کنند باید بتوانیم یک چرایی قوی و محکم به آنها ارایه دهیم . جواب این چرایی بایو پیج شما است .
بایو نوشتن چندان هم کار پیچیده و دشواری نیست . فقط کافی است در ابتدا خودتان را به طور مختصر معرفی کنید . مثلا نام و نام خانوادگیتان و تخصص خود را در چند کلمه کوتاه بنویسید و سپس بگویید اگر که پیج شما را فالو کنند چه اتفاقی برای آنها میافتد؟ مثلا فلان مهارت را یاد میگیرند . یا آخرین اخبار و اطلاعات را در مورد فلان موضوع به دست میآورند و یا به بهبود روابط عاطفی آنها کمک خواهد کرد و … . و در آخر یک دعوت به اقدام هم ذکر شود مثل این که روی فلان لینک کلیک کنید و یا آخرین پست را ببینید .
– عاشق فالوورهای خود بودن
مورد بسیار مهم دیگر این است که عاشق فالوورهای خود باشید . به این معنا که درست است که پل ارتباطی شما و کاربران یک سیستم موبایل و اپلیکیشن است ولی کسی که پشت این دستگاه نشسته است یک شخص است . آن شخص دارای احساسات و عواطف بوده و فروش اینترنتی هنگامی صورت میگیرد که احساسات شخص را درگیر نمایید .
– تولید محتوای ارزشمند
توجه کنید موضوع عاشق فالوورهای خود بودن، به معنای فریب دادن افراد نیست . بلکه به معنای این است که باید بتوانید محتوایی را به طرف مقابل ارایه دهید که به شخص حس خوب و حال بهتری را ارایه کند . یعنی باید تمام تمرکزتان بر روی طرف مقابل باشد که چه محتوایی را به او ارایه بدهیم که حس خوبی را منتقل کند .
این محتوا میتواند شامل بیان خصوصیات یک لباس مد روز باشد و یا شامل یک آموزش خوب و مفید و کاربردی باشد مثلا نحوه کسب درآمد اینترنتی در چند ثانیه توضیح داده شود و یا شامل یک خبر خوب باشد که حال مخاطب ما را بهتر کند . مثلا یک روش آسان و راحت برای سوزاندن چربیهای دور شکم پیاده روی است .
– ایجاد و داشتن آشنایی و علاقه
سعی کنید خودتان به نوع کالا یا خدماتی که برای فروش انتخاب میکنید علاقهمند باشید . شما میبایست کالاهایی را برای تبلیغ انتخاب کنید که مورد تایید تان باشد و مطمئن شوید که فعالیتهای شما حول محور کالاهای با ارزشی بچرخند که مشتریها از استفاده آنها لذت ببرند .
توجه کنید که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار اینترنتی غیر قابل انکار است . شبکه های اجتماعی بازوی توانمند برای برندسازی و افزایش کسب درآمد از اینترنت می باشند . تصور رونق کسب و کار آنلاین بدون شبکه های اجتماعی بسیار مشکل است .
۲- افیلیت مارکتینگ از طریق وب سایت و محتوانویسی
یک وسیله و ابزار اصلی برای همکاری در فروش از طریق وب سایت می باشد . باید بدانید که موتور جستجوی گوگل هدفمندترین روش جذب مشتری است پس حتما نیاز به یک وبسایت دارید . ممکن است در ابتدا کمی گمراه کننده به نظر برسد ولی بهتر است بدانید وردپرس و دیگر سایتهای مشابه، برای هر کسی که میخواهد یک وبسایت با کیفیت داشته باشد، کار را بسیار ساده کرده اند .
برای موفقیت در کسب درآمد اینترنتی ، وب سایت را با محتوای مناسب پر کنید . انتشار و نوشتن محتوا برای سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است . حتما از بیان مطالب تکراری و خسته کننده پرهیز کنید . برای موفقیت در همکاری در فروش از طریق وبسایت موارد زیر را انجام دهید :
– جمعآوری اطلاعات کاربران
باید بتوانید با یک ترفند و شگرد مناسب که چندان وقت گیر هم نباشد مخاطبان را به صفحه فرود هدایت کنید . صفحه فرود صفحهایست که در آن اطلاعات کاربران را دریافت و جمع آوری میکنید . امروزه جمع آوری اطلاعات افراد در ازای یک پیشنهاد به شدت ارزشمند صورت میگیرد . در غیر این صورت احتمال اینکه مخاطبان اطلاعات خود را در اختیارتان قرار دهند بسیار کم است .
کافیست به آنها آفری همچون دانلود رایگان کتاب و یا ارسال کتاب به صورت رایگان و یا هر موردی که با کلمه رایگان بتوانید مخاطب را درگیر خود کنید، بدهید .
– ارائه آموزش های رایگان
یک نکته طلایی دیگر در این زمینه ارائه آموزشهای رایگان میباشد . این آموزشها با چند هدف باید تهیه شوند . اول اینکه مخاطبان شما را به عنوان یک متخصص بشناسند و بتوانند به شما اعتماد کنند . دوم اینکه باید سعی شود اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار میدهید بسیار ارزشمند باشد به نحوی که مخاطب را به برند خود علاقمند نمایید . سوم اینکه این اطلاعات باید در مخاطب ایجاد نیاز کند تا مخاطبان را به خرید محصولاتی که شما به عنوان افیلیت تبلیغ میکنید ترغیب کند .
– داشتن ارتباط موثر با کاربران
این ارتباط باید به نحوی باشد که مخاطب شما را فراموش نکند . یعنی اولین بازدید و دیدار آخرین بازدید نباشد . مثلا برای یک وبلاگ منظور از ارتباط موثر این است که به طور متوسط در روز دو محتوای جدید تولید شود و هرگز در بازه زمانی طولانی مخاطبان خود را رها نکند . این محتواهای ایجاد شده میتواند در اینستاگرام به صورت پست و استوری باشد و یا اینکه در وبلاگ خود محتواهای ارزشمند تولید کنید . توصیه می شود که ارسال اس ام اس در اعیاد و مناسبتهای مختلف فراموش نشود .
– عنوان نویسی و تبلیغ نویسی
یک مهارت بسیار مهم دیگر در این زمینه بحث عنوان نویسی و تبلیغ نویسی در وبسایت است . باید بتوانید برای محتواهایی که در سایت تولید میکنید عناوین جذاب و جالب انتخاب کنید . چند مورد از نکات کلیدی در مورد انتخاب عنوان مناسب :
معمولا عنوانهایی که با کلمه چطور شروع میشوند جالب هستند . به عنوان مثال: چطور بدون هزینه خانهای زیباتر داشته باشیم؟ و یا چطور بدون نیاز به سرمایه درآمد اینترنتی خود را ده برابر کنیم؟
همچنین عناوین میتوانند به صورت هشدار باشند . به طور مثال: قبل از دیدن این فیلم هرگز ازدواج نکنید . و یا چهار اصل مهمی که شما را از ورشکستگی تجاری نجات میدهد .
عنوان میتواند به صورت خبری باشد . به عنوان مثال: تا دو ماه آینده پنجاه درصد کسب و کارها بر اثر کرونا از بین میروند . بهترین روش تشخیص عسل طبیعی و عسل تقلبی کدام است .
برای یک عنوان خوب میتوان از کلمه راز هم استفاده کرد . برای مثال: راز داشتن موهای پر پشت . رازهایی در مورد پوست زیبای هنرمندان .
چند ثانیه طلایی در عنوان نویسی حیاتی است . در بحث عنوان نویسی باید همواره توجه داشته باشید که ۴ الی ۵ ثانیه اول محتوای تولید شده باید بسیار جذاب باشد . در غیر این صورت مخاطب ادامه محتوای تولید شده را نمیبیند و زحمات شما هدر خواهد رفت .
– زمان بر نکردن تولید محتوا
بلافاصله وقتی ایدهای به ذهنتان رسید ، محتوا تولید کنید و یا حداقل آن را یادداشت نمایید در این بحث هیچ گونه تعلل و درنگی جایز نیست حتی یک ثانیه . به عبارتی برای ایدههایی که به ذهنتان می رسد ارزش قائل شوید و آنها را کوچک و فاقد ارزش ندانید . ایدههای جدید ممکن است در هنگام نوشیدن یک استکان چای و یا در هنگام صحبت کردن با دوستانتان و یا دیدن یک تصویر در تلویزیون و یا خواندن یک کتاب و … به ذهن شما برسند .
اگر قرار است تولید محتوا زمانبر باشد ، این کار را انجام ندهیم بهتر است . توجه کنید که تولید محتوای جذاب نیازی به ادیت و ویرایش ندارد و محدود به زمان و مکان خاصی نیست . مثلا تولید محتوای شما میتواند درون یک پارک یا یک سمینار و یا دورهمی و یا درون منزل و یا هر مکان دیگری صورت بگیرد . توصیه می شود و بهتر است در این زمینه سخت گیر نباشید و وسواس به خرج ندهید .
سخن پایانی ۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش
برای افزایش کسب درآمد از طریق همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ می توان از ابزارهای متعدد و کاربردی فراوانی استفاده کرد . ابزارهای مثل موتور جستجوی گوگل ، نرم افزارهای کاربردی ، ایمیل مارکتینگ ، ارسال پیامک ، تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات محیطی و … از آن جمله اند . فعالان در زمینه بازاریابی وابسته می توانند با تفکر، بررسیهای دقیق و شناخت مخاطبان هدف بهترین روش را متناسب با زمینه کاری خود برای بازاریابی انتخاب کنند .
مهم این است که ابزار اصلی برای همکاری در فروش مناسب ترین گزینه و کم هزینه ترین آن باشد . در عین حال باید نتیجه حاصله که کسب درآمد اینترنتی بالا و فروش زیاد است، محقق شود . در بین تمام ابزارها ، تجربه ثابت کرده که ۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش ، شبکه های اجتماعی و ایجاد وب سایت می باشند .
نکته آخر ابزار اصلی برای همکاری در فروش اینکه افراد زیادی با استفاده از آنها توانسته اند به نتایج قابل قبولی دست یابند . اما این بدان معنا نیست که هر کسی میتواند با به کار بردن تمامی موارد بالا، صددرصد در همکاری در فروش موفق شود . افیلیت مارکتینگ تلفیقی از ۳ فاکتور : فرصت سازی ، علاقه و خلاقیت است . اگر به این کار علاقه داشته باشید با روشهای ابداعی، شناخت بافت شبکه خود و استفاده از ابزارهای درست، میتوانید به راحتی مشتریان خود را جذب کنید . به یاد داشته باشید برای کسب درآمد اینترنتی پایدار ، داشتن صداقت در این مسیر ، ضامن موفقیت است .