X

آموزش بازاریابی در توییتر

فراگیری آموزش بازاریابی در توییتر و افزایش کسب درآمد اینترنتی در این شبکه از این نظر اهمیت دارد که مهم‌ترین شبکه اجتماعی در دنیاست. قدرت و تاثیرگذاری توییتر در این است که با همان سرعتی که رویدادها در دنیا اتفاق می‌افتند به‌همان سرعت در توییتر منتشر می‌شوند و هیچ شبکه اجتماعی در این زمینه به پای توییتر نمی‌رسد. اگرچه فیسبوک و اسنپ چت در تلاشند تا خود را به این جایگاه نزدیک کنند اما امروز بهترین شاخص برای گرفتن نبض اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد، توییتر است.

توییتر مانند یک کافه کلاسیک است که در آن همه از هر طبقه و گروهی که باشند با هم ارتباط برقرار می‌کنند و شاید به همین دلیل است که در زمینه ارتباطات بازاریابی نیز توییتر یک شبکه اجتماعی موثر تلقی می‌شود. از طریق توییتر می‌توان یک ارتباط خطی و البته دقیق میان برندها و مخاطبانش ایجاد کرد. در این مقاله سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های شیوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی پرمخاطب، به آموزش بازاریابی در توییتر و چگونگی تحقق آن پرداخته می شود.

آموزش بازاریابی در توییتر

توییتر در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد و همان طور که در بالا اشاره شد ، به وسیله این شبکه اجتماعی می توان یک ارتباط خطی و بسیار دقیق بین برندها ، کسب و کارهای اینترنتی و مشتریان و مخاطبان به وجود آورد. به‌عبارت دیگر برند و مخاطبانشان در توییتر در یک موقعیت برابر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این، تنوع مخاطب در توییتر موجب شده که این شبکه اجتماعی در زمینه ارتباطات بازاریابی اینترنت جایگاه خاصی پیدا کند.

ویژگی جذاب و منحصر به فرد میکرو بلاگی توییتر این امکان را به متخصصان روابط عمومی یا ارتباطات بازاریابی یک برند تجاری و کسب و کار اینترنتی می‌دهد تا هر اتفاقی در مورد برند یا یک کسب‌و‌کار را در سریع‌ترین زمان ممکن، منتشر کنند و به گوش مخاطبانشان برسانند.

شبکه اجتماعی توییتر سیستم ارسال پیام کوتاه است که امکان فرستادن پیام (توییت) تا ۲۸۰ کاراکتر (۱۴۰ کاراکتر تا ۷ نوامبر سال ۲۰۱۷) را فراهم می‌کند. هر توییت می‌تواند حاوی یک لینک (به یک پست وبلاگی، فایل PDF یا هر چیز دیگری) و یک عکس یا ویدئو باشد. از آنجایی که می‌توان از طریق هر تصویر، مفاهیم متعددی را به مخاطب انتقال داد، بنابراین محدودیت های کاراکتری برای بازاریابی در توییتر آن‌قدرها هم دست و پاگیر نخواهد بود.

کاربران در توییتر می‌توانند شما را فالو Subscribe یا دنبال کنند و شما نیز می‌توانید دیگران را دنبال کنید. این دنبال کردن، امکان مشاهده، پاسخ و به اشتراک گذاری توییت‌ها با دنبال‌کنندگانتان (ریتوییت) را فراهم می سازد.

امتیازات توییتر

اگرچه به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر و کوتاهی پیام‌ها، توییتر در گروه ابزارهای میکروبلاگینگ (مانند تامبلر و Plurk) قرار می‌گیرد اما این محدودیت ها هرگز به مفهوم عدم کارایی بالای آن نسبت به سایر شبکه های اجتماعی نیست و یک سری امتیازات و ویژگی هایی را برای توییتر به ارمغان آورده که در سایر شبکه های اجتماعی کمتر دیده می شود.

شبکه اجتماعی توییتر در عین حالی که نقاط اشتراک بسیاری با شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار امروزی، مانند فیسبوک، پینترست، لینکدین ، اینستاگرام و یوتیوب دارد، اما از امتیازاتی در مقابل هر کدام از این شبکه های اجتماعی مشهور دارد ، آن را نسبت به بقیه متمایز می‌کند.

به طور کلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به طور عام مهم و کلیدی بوده و استفاده از Twitter برای بیزینس‌ها به طور خاص اهمیت زیادی دارد، زیرا استفاده از این شبکه اجتماعی رایگان است، علاوه بر این، این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در عرض چند ثانیه محتوای اختصاصی خودتان را به اشتراک بگذارید و تبلیغ کنید.

برخی از مهم ترین امتیازات توییتر نسبت به سایر شبکه های اجتماعی عبارتند از:

– فیسبوک

توییت‌ها مانند پیام‌های فیسبوکی هستند، با این تفاوت که برخلاف فیسبوک که عوامل متعددی را برای نمایش پست‌ها به دنبال‌کننده‌های هر کاربر یا برگه در نظر می‌گیرد، هر توییت در فید توییتر همه دنبال کنندگان ظاهر می‌شود.

– اینستاگرام و پینترست

توییتر مانند شبکه های اجتماعی اینستاگرام و پینترست امکان به اشتراک گذاری تصاویر و ثبت نظر برای تصاویر ارسالی را فراهم می‌کند، اما امکانات و پتانسیل آن برای شکل‌گیری یک گفتگوی منسجم و توسعه بحث در مقایسه با قابلیت ارسال نظر در اینستاگرام و پینترست بسیار بیشتر است.

– لینکدین

توییت به پست‌های به‌روزرسانی وضعیت status update لینکدین شباهت دارد، اما رویکرد لینکدین مبتنی بر روابط حرفه‌ای و اعتماد یا موافقت دوطرفه است. در حالی که توییتر امکان دنبال کردن همه، از جمله غریبه‌ها را نیز فراهم می‌کند. این قابلیت در بازاریابی اینترنتی برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه بسیار کاربردی است.

– یوتیوب

علیرغم اینکه امکان ایجاد کانال مجزا برای ویدئوها وجود ندارد، اما می‌توانید در توییت‌های خود ویدئو ارسال کنید یا به ویدئوی مورد نظرتان لینک بدهید.

با وجود چنین قابلیت‌هایی است که شبکه اجتماعی توییتر به آمیزه‌ای از امکانات سودمند و کاربردی نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. یادگیری آموزش بازاریابی در توییتر و استفاده از این شبکه اجتماعی پرمخاطب در بازاریابی اینترنتی توسط برندها، می‌تواند مزایای عمده‌ای را برای کسب‌وکارها در بر داشته باشد.

البته بازاریابی در توییتر و موفقیت در آن، مستلزم برنامه‌ریزی و انجام اقدامات هدفمند و حساب شده است. بنابراین برای بازاریابی در توییتر پیش از هر چیزی به یک استراتژی مدوّن نیاز خواهید داشت ، ضرورت اتخاذ این استراتژی هم یادگیری و آموزش بازاریابی در توییتر می باشد.

شیوه استفاده از توییتر برای بازاریابی

بازاریابی توییتر Twitter Marketing ابزاری قدرتمند برای برندها و شرکت‌های کوچک و بزرگ با ساختارهای متفاوت است تا مشتریان جدید خود را پیدا کنند، برند خودشان را ارتقا دهند و با شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. با توییتر مارکتینگ کسب و کارها می‌توانند فعالیت شرکت خود را به نمایش بگذارند و با تبلیغ محصولات و خدمات خود در قالب توییت، به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنند.

توییتر جزو وبسایت های بزرگ و پر بازدید جهان بوده و به عنوان پیام کوتاه اینترنتی توصیف شده است. اگرچه زمینه فعالیتش متن است ولی توییت شما می‌تواند حاوی تصاویر، گیف، ویدیو و لینک نیز باشد. این سوال مطرح می شود که ، چگونه می توان از توییتر به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کرد؟

راههای استفاده از توییتر به عنوان ابزار بازاریابی قدرتمند عبارتند از:

۱- ساخت پروفایل قدرتمند

اکانت خود را شخصی سازی کنید. تصویر مناسبی برای اکانت خود قرار دهید. با اینکه اکثر برندها لوگوی خود را به عنوان تصویر قرار می‌دهند اما می‌توانید در رنگها و تصاویر کمی خلاقیت به کار ببرید. توصیه می شود نام برند خود را بر روی اکانت قرار دهید. حتی اگر نام برند شما از قبل توسط کاربر دیگری گرفته شده است، با تغییرات اندکی در ابتدا و یا انتهای آن می‌توانید برند خود را نشان دهید.

توییت پین شده خود را به صورت منظم به روزرسانی کنید. توییت پین شده شما باید درباره برنامه فروش آینده و یا کمپین بازاریابی که به تازگی شروع شده است، باشد. چون توییت پین شده شما در بالای توییت‌های شما می‌آید و اولین چیزی است که مخاطبتان با آن روبرو می‌شود پس نباید تاریخ گذشته باشد.

مهم است که بخش توضیحات همیشه اطلاعات صحیح در اختیار کاربران قرار دهد. بخش توضیحات شامل لینک وبسایت و لوکیشن شما است. تمام مطالب گفته شده همراه با پروفایل در دید مخاطب قرار می گیرد. بنابراین فالوورها از این طریق درباره کسب‌وکارتان بیشتر اطلاعات می‌گیرند پس این مطالب باید همیشه آپدیت باشند و به طور منظم چک شوند.

۲-ایجاد ارزش برای محتوا

در آموزش بازاریابی در توییتر ، تولید محتوا بسیار ارزشمند و کلیدی می باشد لذا برای محتوای خود ارزش ایجاد کنید. همیشه باید پرسونای خریدار خود را در ذهن داشته باشید، زیرا کلید رسیدن به موفقیت از طریق محتوا، این است که خواننده احساس کند مستقیم با او صحبت می‌کنید. زمانی می‌توانید برای محتوای خود ارزش ایجاد کنید که توییت شما و یا ایده‌ای را برای مخاطب پیش ببرید و یا برای او سرگرم کننده باشد و یا چیزی آموزش دهد. در غیر این صورت محتوای معمولی تولید کرده‌اید.

بخاطر داشته باشید که هدف توییتر برقراری ارتباط و جرقه‌هایی برای مکالمه است. اگر محتوای شما جرقه‌ای برای مکالمه نمی‌زند، ارزش انتشار ندارد. لذا در توییت‌ها سعی کنید حداکثر استفاده از ۲۸۰ کاراکتر را داشته باشید. همچنین استفاده از توییت‌های مولتی‌مدیا می‌تواند کسب وکار شما را از دیگران متمایز کند. توییت‌هایی که عکس دارند، ۱۵۰درصد بیشتر ریتوییت می‌شوند. پس محتوای متنی خود را با محتواهای تصویری و ویدیویی مخلوط کنید. سعی کنید همراه آن‌ها از ایموجی‌ها و GIPH استفاده کنید.

خیلی از برندها و کسب و کارها به صورت ماهانه برنامه‌ای برای چت‌های توییتری دارند. چت‌های توییتر راهی مناسب برای تعامل با مخاطبانتان است که می‌توانید از آن‌ها سوالاتی درباره برند یا صنعتتان بپرسید. شما می‌توانید چت توییتری خود را با ایجاد روز و زمان خاص و هشتگ خلاقانه‌ای بسازید.

۳- بهینه سازی محتوا

#هشتگ‌ها آسان‌ترین و معمول‌ترین راه برای پخش محتوا محسوب می شوند. اما اینکه از چه تعداد هشتگ استفاده کنید مهم است. تعداد زیاد هشتگ کسب‌وکار و اکانت شما را بی اعتبار می‌کند و اینطور نشان می‌دهد که می‌خواهید توجه زیادی جلب کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، از هشتگ زیاد استفاده نکنید. یک یا دو هشتگ مرتبط در هر توییت کافی است.

۹۲ درصد کمپین‌ها بیشتر از یک بار در روز توییت می‌شوند، ۴۲ درصد یک تا ۵ بار و ۱۹درصد ۶ تا ۱۰ بار در روز توییت می‌شوند. اما به این موضوع توجه کنید که مخاطبان شما فقط برای دنبال کردن برند شما در توییتر نیستند. پس با محتوای غیر ضروری آن‌ها را اذیت نکنید. چیزی تولید کنید که ارزش خواندن داشته باشد.

۴- تعامل با مخاطب

اگرچه یادگیری راههای افزایش فالوور توییتر و یا چگونگی گرفتن لایک و… از توییتر و سایر رسانه های اجتماعی مهم است ولی تمام فعالیت در شبکه های این موارد نیست. شرط بقا و نیز ورود به شبکه های اجتماعی داشتن تعامل با مخاطبان و کاربران با سلایق مختلف است. لذا باید به طور منظم با مخاطبانتان در توییتر تعامل داشته باشید. این تعامل می‌تواند از طریق تگ کردن آن‌ها در پست‌ها، پاسخ به کامنت‌ها و حتی قراردادن سرگرمی‌هایی برای درگیر کردن مخاطب باشد. راههای تعامل را متناسب با کسب و کارتان انتخاب و انجام دهید.

۵- رصد کردن برندتان

دریافت و گوش دادن به نظرات مخاطبان و کاربران ، این امکان را به شما می‌دهد که محتوای مورد علاقه فالوورهایتان را ایجاد کنید، ایده‌های جدید با توجه به روند کسب و کارتان را پیاده سازی کنید. توصیه اکید می شود که تجربه مشتری خود را از طریق تعامل مستقیم با مشتریان بهبود ببخشید و استراتژی خود را به سمت آنچه که مخاطبان نیاز دارند، به جلو ببرید.

۶- تجزیه و تحلیل نتایج

زمانی که هدف داشته باشید، به راحتی می‌توانید از نتایج خود در هر شبکه اجتماعی استفاده کنید. داشتن هدف همچنین به شما کمک می‌کند که موفق بودن یا نبودن استراتژی خود را پیدا کنید و آن را به سمت درست ببرید. برای استفاده کردن از نتایج در توییتر، به قسمت Twitter analytics که در انتهای منوی اکانت توییترتان است، بروید.

یکی از نکات مهمی که باید در بررسی نتایج در نظر بگیرید، تمرکز کمتر بر برخی معیارها همچون تعداد لایک یا فالوورها است. ممکن است گاهی تعداد بالای لایک یا فالوورها خوب به نظر برسد اما برای رسیدن شما به اهداف تجاری‌ کمکی نکند. بسیار مهم است که تعداد افرادی که بر روی لینک توییت شما کلیک می‌کنند را بدانید و یا تعداد کسانی که خارج از مخاطبان شما، با شما و توییت شما تعامل برقرار کرده‌اند.

پس باید بدانید که کدام محتوای شما بیشتر برای مخاطبان جذاب و مورد پسندشان بوده است و کدام یک شما را به سمت لید بیشتر برده است.

۷- Venture into paid

دو روش برای Venture into paid در توییتر وجود دارد:

الف : توییت‌های تبلیغی

توییت‌های تبلیغی در فید کاربران یا نتایج جستجو اتفاق می‌افتد. در ازای پرداخت مبلغی، توییت شما به کسانی که فالوور شما نیستند نشان داده می‌شود. توییت‌های تبلیغی شبیه توییت معمولی هستند و می‌توانند ریتوییت، لایک و یا نقل قول شوند. توییتر می‌تواند توییت‌های تبلیغی شما را در کمپین‌های روزانه قرار دهد و شما می‌توانید کاربرانی را که می‌خواهید توییت برای آن‌ها فرستاده شود در تنظیمات مشخص کنید.

ب : تبلیغات توییتری

روش دوم تبلیغات توییتری است و این روش برای زمانی است که شما به دنبال تبلیغ کردن انواع مختلفی از توییت‌ها برای رسیدن به هدفی خاص یا پیشبرد کمپینی هستید، کاربرد دارد.

منحصر به فرد بودن در توییتر

با وجود اینکه ارسال یک پست یکسان در همه شبکه‌های اجتماعی ممکن و البته آسان‌تر است، اما این رویکردی موثر و سودمند به نفع کسب و کارها نیست. چون هر شبکه اجتماعی خصوصیات و جامعه کاربری خاصی دارد و موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی تابع قواعد و قوانین خاص خودش می باشد. بنابراین اگرچه استفاده از یک استراتژی واحد برای همه شبکه‌های اجتماعی مانند یک راه میانبر به نظر می‌رسد، اما بدون تردید با کاهش تعامل و بازده، برای شما هزینه زا خواهد بود. لذا لازم است که از استراتژی خاص و متمایزی برای بازاریابی توییتری خود استفاده کنید که منحصر به فرد، نوین و متفاوت باشد.

وجود کاربران فراوان و آمار افزایش تعداد کاربران بهانه ای برای ترغیب مدیران کسب و کار ها جهت بازاریابی توییتر است، اما برای موفقیت در این راه برخی عوامل اثرگذار که در بالا به آنها اشاره شد را باید مورد توجه قرار داد.

ابتدا باید هدف اصلی خود از بازاریابی توییتری را دقیقا تعیین کنید و با تحلیل و آنالیز شبکه‌های اجتماعی ، وضعیت خود را در روند بازاریابی در توییتر مورد بررسی قرار دهید. توییت های درست با محتوای هدف دار و بر اساس استراتژی های تبلیغاتی نتیجه مناسبی در بر خواهد داشت.

شناخت مخاطبین و وضعیت بازار مرتبط با کسب و کاری که دارید در این راه می تواند کمک بزرگی کند. لذا در بازاریابی توییتری ارزش و اعتبار محتوا را نباید دست کم گرفت. محتوای طولانی و با تعداد کلمات بالا برای مخاطبین جذابیتی نداشته و بزرگان عرصه تبلیغات اینترنتی مانند فیسبوک و توییتر این محدودیت را برای پست های تبلیغاتی مخاطبان اعمال کرده اند.

برای ارسال محتوا در بازاریابی تعداد محدودی کلمه در اختیار دارید که باید با استفاده از آن ها محتوا و پیام اصلی را به مخاطبان خود منتقل کنید.

سخن پایانی آموزش بازاریابی در توییتر

هر کسب و کاری هدف‌های مشخصی را در استراتژی بازاریابی خود دنبال می‌کند. مثلا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مواردی مانند: جذب فالوور ، مشتریان بالقوه، بهبود نرخ تبدیل، کمک به شناخته شدن برند و افزایش فروش هدف هستند. در بازاریابی توییتر هم با ایجاد و انتشار محتوای خلاقانه برای مخاطبان و مشتریان خودتان از طریق شبکه اجتماعی توییتر، می‌توانید به اهداف ذکر شده برسید.

تنظیم استراتژی توییتر مارکتینگ یا بازاریابی توییتری، شما را ملزم می‌کند درباره مخاطبان و مشتریان خود تحقیق کنید، محتوای منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید، برای پست‌های خود برنامه‌ریزی کنید، نتایج فعالیت خودتان را تجزیه و تحلیل کنید و از این پلتفرم منحصر‌به‌فرد بهترین استفاده را داشته باشید.

از دلایل اهمیت بازاریابی توییتر برای کسب و کارها، می‌توان افزایش reach (نرخ مشاهده یا تعداد افرادی که محتوای شما را می‌بینند)، امکان ارائه خدمات و پشتیبانی سریع به مشتریان، امکان استفاده از این پلتفرم به عنوان یک ابزار موتور جستجو برای جستجوی رقبا و محتوای بازاریابی آن‌ها، شناسایی تاکتیک‌های بازاریابی رقبا، قابلیت مکالمه و ارتباط با دنبال کنندگان و امکان اشتراک‌گذاری آخرین به روزرسانی‌ها درباره شرکت خودتان را نام برد.

نکته پایانی آموزش بازاریابی در توییتر این است که ، توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی سریع، پرتکاپو و به‌روز، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در بازاریابی محسوب می‌شود. در عین حال، بازاریابی در توییتر مانند سایر روش های بازاریابی مستلزم برنامه‌ریزی، داشتن استراتژی و طی مراحل و توجه به نکات خاصی است که در این مطلب به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد. ترکیب نکات بالا با خلاقیت و نوآوری می‌تواند به آمیزه موفقیت آمیزی تبدیل شود که موجب افزایش فروش ، رشد کسب‌وکار و در نهایت افزایش کسب درآمد اینترنتی خواهد شد.

سایت پول یابی:
Related Post