X

انواع بک لینک

زمانی که صحبت از انواع بک لینک و یا شیوه لینک سازی می شود بی اختیار ذهنمان به گذشته های دور وشیوه لینک گذاری وبلاگها و وب سایت های تبادل لینک و لیست های دایرکتوری می رود که امروزه دیگر کاربردی ندارد. با تغییر الگوریتم گوگل و به روز شدن های مداوم آن ، قوانین لینک سازی اعم از لینک داخلی و خارجی هم دچار تغییر و تحول اساسی شده است و گوگل تلاش کرده تا به انحای مختلف جلوی فریبکاری در لینک سازی را بگیرد.

اگرچه امروزه لینک سازی مثل گذشته دارای اهمیت و اعتبار بسیار بالا نیست ولی به عنوان یکی از معیارها و شاخص ها در سئو و کسب رتبه بالا نزد موتورهای جستجو مطرح است. به دلیل اهمیت لینک سازی ، در این مقاله سایت پول یابی به چگونگی ساخت لیست های انواع بک لینک و لینک سازی درست پرداخته می شود.

انواع بک لینک

بک لینک یا لینک سازی به فرایندی می گویند که از سایر وب سایت های اینترنتی برای سایت خودمان لینک دریافت کنیم. لینک در واقع به تصویر و یا متنی می گویند که کاربران با کلیک کردن بر روی آن به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شوند. زمانی که ربات های گوگل لینک های موجود در یک وب سایت را بررسی می کنند، از این طریق به این لینک های داخل صفحات سایت می رسند.

در یک تقسیم بندی کلی و از نظر میزان اهمیت و تاثیرگذاری، بک لینک ها به بک لینک فالو ، بک لینک نوفالو ، لینک داخلی و لینک خارجی تقسیم می شوند. یکی از مسیرهای اصلی گوگل جهت ایندکس کردن و یافتن صفحات جدید در اینترنت، بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه وب سایت می باشد.

علاوه بر این ربات های گوگل با بررسی صفحات اینترنتی و براساس لینک های موجود در آنها، ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد. به عبارتی، تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. یعنی هرچه وب سایت های بیشتر و معتبر تری به صفحات سایت لینک داده شوند احتمال دیده شدن صفحات نیز افزایش می یابد. لذا بین لینک دادن زیاد و دیده شدن زیاد ، یک رابطه منطقی وجود دارد.

شیوه لینک سازی

در لینک سازی دو بخش اصلی با عنوان های لینک سازی داخلی و خارجی وجود دارد که این دو بخش تفاوت های مهم و اساسی با یکدیگر دارند. به ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت ، لینک سازی داخلی گفته می شود. به این معنی که وقتی صفحه ای فرضا از سایت پول یابی به صفحه ای دیگر از سایت پول یابی لینک داده شود، لینک داخلی ایجاد شده است. حال اگر لینکی از سایت دیگر به یکی از صفحات سایت پول یابی ایجاد شود، در واقع یک لینک خارجی یا بک لینک ایجاد شده است.

یک دسته بندی دیگر برای لینک ها فالو و یا نوفالو بودن آنها می باشد. هر لینکی به صورت پیش فرض فالو یا دوفالو Dofollow است، اما این امکان وجود دارد که در کدHTML  آن از ویژگی نوفالو Nofollow  استفاده شود. با توجه به ابن نوع شیوه بک لینک گذاری ربات گوگل در هنگام مشاهده بک لینک نوفالو به صفحه هدف ارزش و اعتباری منتقل نمی کند، به عبارتی از نظر گوگل لینک های فالو ارزشمند تر و دارای اعتبار بیشتری نسبت به لینک های نوفالو هستند.

در طی سالهای گذشته به دلیل افزایش خرید و فروش لینک ها جهت کسب رتبه بالا، گوگل به آپدیت الگوریتم های خود پرداخت. گوگل در این راستا به معرفی الگوریتم پنگوئن پرداخت و به کمک آن اقدام به شناسایی و جریمه سایت هایی کرد که از طریق روش های خرید و فروش اقدام به لینک سازی می کنند. گوگل از آن پس پیج رنک خودش را به کلی حذف کرد و برای عدم وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی، تلاش کرد تا حد امکان اهمیت لینک ها را کاهش دهد.

شیوه ساخت انواع بک لینک

با تغییراتی که گوگل در الگوریتم های خود ایجاد کرد از اعتبار لینک سازی کاسته شده و توجه به تولید محتوا معطوف شد. امروزه اهمیت محتوای مناسب بیشتر از هر چیزی است چون گوگل شروع به جریمه سایت های بی کیفیت و لینک های اسپم کرده است.

در گذشته وبمستران با تکنیک هایی از قبیل سایت های تبادل لینک و لیست های دایرکتوری ، وب سایت و فروشگاه خود را معرفی می کردند. حتی روش هایی مثل پست مهمان که افراد مقالات خود را به طور تکراری در اینگونه سایت ها می گذاشتند به وسیله شرکت های سئو سایت به طور متداول توصیه می شد چون این روش ها در آن زمان اگر به درستی انجام می شد نتیجه بخش بود. اما امروزه اوضاع کاملا فرق کرده است.

با گذشت زمان و به وجود آمدن الگوریتم پنگوئن گوگل همه قواعد لینک سازی کاملا تغییر کرد. به عبارتی ورق برگشت و گوگل به شدت وب سایت هایی را که از این ترفندها استفاده می کردند جریمه سختی کرد. حال این سوال مطرح می شود که پس شیوه درست لینک سازی از بین همه انواع بک لینک ها چگونه است؟

به طور کلی انواع بک لینک را از نظر ساخت می توان به: ۱- بک لینک هایی که باید ساخته شود و ۲- بک لینک هایی که نباید ساخته شود، تقسیم بندی کرد. طبق این تقسیم بندی ، انواع بک لینک برای سایت عبارتند از:

۱- بک لینک طبیعی یا ارگانیک

بک لینک طبیعی یا ارگانیک از طریق تولید محتوا و از سایتهای مرتبط با فعالیت سایت شما به دست می آید. اگر وب سایت شما درباره روش های کسب درآمد از اینترنت می باشد، نمی توانید انتظار گرفتن بک لینک ارگانیک یا طبیعی از سایت لوازم آرایشی یا زیورآلات و سفارش غذای آنلاین را داشته باشید. همچنین رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری از این نوع سایتها نیز برای رتبه سایت بهره ای نخواهد داشت، چون از نظر گوگل موضوع این سایت ها ارتباطی با موضوع کسب درآمد اینترنتی ندارد.

بهترین شیوه دریافت بک لینک طبیعی نوشته های مفید و محتوای تخصصی و خاص است تا افراد زیادی علاقه مند به انتشار و اشتراک آن با دیگران شوند. البته به دلیل نبود قانون کپی رایت در ایران نمی توانید این انتظار را از سایتهای ایرانی داشته باشید، لذا عدم رعایت این روش در نهایت به ضرر وب سایت های فارسی تمام شده است.

بک لینک های طبیعی هدف نهایی همه سئو کارها می باشد، چون بدون اینکه شما از سایت های دیگر درخواست کرده باشید آنها به سایت شما لینک می دهند. این نوع از بک لینک ها بسیار مناسب تر و تاثیرگذارتر هستند.

برای مثال می توانید یک محتوای جذاب تولید کنید تا چند وبلاگ نویس با نفوذ، به شما لینک دهند. در این حالت ، بسیاری از سایت های دیگر، شما را می بینند و خودشان به خودی خود به شما لینک می دهند. این کار مشکلی بوده و نیاز به زمان زیادی دارد. به همین دلیل است که این نوع بک لینک ها با ارزش هستند. در واقع ساخت بک لینک ارگانیک، نوعی از بک لینک می باشد که گوگل از آن حمایت خاص و ویژه می کند و تاثیر زیادی در رشد سایت دارد.

۲- بک لینک دستی

بک لینک دستی گونه معمول و متداولی از انواع بک لینک ها می باشد که وبمستران و سئو کاران از آن استفاده می کنند. بیشتر از بک لینک دستی در شروع کار و یا زمانی که کسب و کار کوچک بوده و در آغاز راه می باشد و نیاز به کمک برای رشد دارد، استفاده می شود.

در این روش به طور خود کار به وب سایت لینک داده نشده و مدیران وب سایتها به صورت دستی با وب سایت ها و وبلاگ نویس ها تماس می گیرند و از آنها درخواست می کنند که به سایت و فروشگاهشان لینک دهند.

این نوع بک لینک گرفتن خوب است به شرطی که قواعد درست و اصول مهم بک لینک گذاری رعایت شود. لذا بهتر است از وب سایت هایی این در خواست را داشته باشید که مرتبط با موضوع ساییتان می باشند تا افرادی که موضوع شما برایشان مهم است با سایت شما آشنا شوند. از این طریق گوگل ، شیوه لینک سازی دستی شما را طبیعی تشخیص داده و به آن اهمیت می دهد.

۳- قرار دادن بک لینک ها توسط کاربران

این نوع از بک لینک ها به دلیل این که به حالت طبیعی ایجاد نمی شوند ذاتا حجم کمتری نسبت به انواع بک لینک های دیگر دارند. در گذشته و قبل از اجرا شدن الگوریتم پنگوئن و سخت گیری گوگل ، این نوع از بک لینک ها بسیار کاربردی و متداول بود، اما امروزه باید با احتیاط زیادی از این نوع بک لینک ها استفاده کرد چون ممکن است نتیجه معکوس داشته و موجب جریمه و پنالتی سایت از طرف موتور جستجوی گوگل شود.

نمونه هایی از بک لینک های کاربران:

– امضای الکترونیکی که گاه به صورت لینک در محل و یا مکانی ایجاد می شود.

– دایرکتوری هایی که اصلا و یا بسیار ضعیف مدیریت می شوند.

– استفاده از این لینک ها به شیوه نمایش آنها به صورت نوفالو Nofollow و یا فالوfollow  بستگی دارد ولی به طور عمومی اینطور هستند.

– کامنت های وبلاگ هایی که مدیریت نمی شوند

– مطالب مطبوعاتی که با انکر تکست بهینه سازی شده اند.

– دایرکتوری مقالات اتوماتیک.

– بارگذاری در بخش اینفوگرافیک.

– صفحه پروفایل کاربران به ویژه در فروم ها و چت روم ها.

– بخش نظرات کاربران با تایید اتوماتیک.

– پست مهمان اتوماتیک که شامل پست هایی است که افراد در وب سایت های دیگر می گذارند.

– سایت های تبلیغاتی و آگهی رایگان اینترنتی.

– ابزار هایی که از خارج از سایت فراخوانی می شوند.

سخن پایانی انواع بک لینک

در این مقاله آمده است که، لینک سازی به صورت لینک داخلی و خارجی (بک لینک) می باشد و افزون بر اینها از نظر اهمیت، لینک ها به فالو و نوفالو تقسیم بندی می شوند و بهتر است که لینک ها فالو باشند تا گوگل اهمیت بیشتر به آنها بدهد. اگرچه در سالهای اخیر به دلیل تغییرات در الگوریتم گوگل ، از ارزش و اعتبار بک لینک ها نسبت به گذشته کاسته شد ولی باز اگر بک لینک ها اصولی ساخته شوند دارای ارزش و اعتبار می باشند.

از نظر شیوه ساخت، انواع بک لینک به سه دسته : بک لینک های ارگانیک یا طبیعی ، بک لینک های دستی و بک لینک هایی که توسط کاربران ساخته می شود، تقسیم می شوند. بهترین و تاثیرگذارترین نوع بک لینک طبیعی است و بعد از آن، بک لینک های دستی در رتبه و جایگاه دوم قرار دارند، در گرفتن بک لینک نوع سوم یعنی توسط کاربران باید با احتیاط رفتار کرد چون ممکن است تاثیر عکس داشته و موجب جریمه سایت شود.

نکته آخر اینکه ، با تولید محتوای تخصصی ، خاص و منحصر به فرد ، به دنبال کسب بک لینک طبیعی و ارگانیک باشید تا سایت های دیگر علاقمند به لینک دادن به شما شوند. بک لینک گرفتن طبیعی از سایت های مرتبط با موضوع کسب و کارتان عالی ترین ، تاثیرگذارترین ، بهترین و ماندگارترین نوع بک لینک سازی از نظر گوگل محسوب می شود.

سایت پول یابی:
Related Post