X

اهمیت تلگرام برای کسب و کارها

علیرغم اذعان همگان به اهمیت تلگرام برای کسب و کارها و تاثیرش در ایجاد اشتغال و افزایش کسب درآمد اینترنتی ، این پیام رسان مورد اقبال ایرانیان، در نهایت چند سال پیش فیلتر شد و از این طریق کسب درآمد اینترنتی افراد زیادی دچارضرر و زیان شد. در اینجا قصد ندارم تا به دلایل فیلترینگ تلگرام بپردازم چون خارج از حوزه بحث و کار بوده و زمینه فعالیت ما در حوزه کسب درآمد اینترنتی ، مشاغل خانگی و استخدام می باشد.

آنچه مسلم است تلگرام مارکتینگ دارای جایگاه بسیار بالایی بوده و بسیاری از کسب و کارهای ایرانی و خارجی ، کسب درآمد از اینترنت خود را به این شبکه اجتماعی امن و پرطرفدار وابسته هستند. در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به اهمیت تلگرام برای کسب و کارها ،اشارات جزئی به تاثیر فیلترینگ آن بر روی کسب درآمد از اینترنت هم می شود.

جایگاه تلگرام مارکتینگ بعد از فیلتر شدن

در حال حاضر تلگرام یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسان موبایلی در ایران و جهان محسوب می‌شود. به دلیل اینکه راه بسیار امنی را برای مشترکین و کاربران عضو خود فراهم کرده تا از طریق آن بتوانند بدون هیچ نگرانی از خطرات امنیتی نظیر هک شدن توسط سازمان‌های امنیتی و هکرها، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تلگرام، یک پیام‌ رسان رایگان است که ترکیبی از سرعت واتس آپ و امنیت اسنپ چت را هم زمان دارا بوده  و کاربرپسند هم می باشد. این پیام رسان موبایلی در سال ۲۰۱۳ به لطف تفکر و اقدام دو برادر روسی، به نام‌های نیکولای و پاول دوروف، به صنعت بازار دیجیتال وارد شد و در عرض ۵ سال به هشتمین پلتفرم محبوب جهانی تبدیل شده است.

تلگرام مارکتینگ پدیده‌ای است که در نتیجه محبوبیت زیاد این پلتفرم شایع شده است. تقریبا اواسط سال ۲۰۱۴ شروع کسب محبوبیت تلگرام در میان کاربران ایرانی بود. قبل از ورود تلگرام در ایران، وایبر برنامه اصلی پیام رسان در کشور محسوب می‌شد. بعد از فیلترینگ وایبر توسط دولت و کند شدن سرعت استفاده از آن، تلگرام مورد توجه قرار گرفت و به سرعت بسیاری از پیام رسان‌های دیگر مانند لاین را از صحنه رقابت کنار زد.

رشد تلگرام مارکتینگ

توجه کنید که اهمیت تلگرام برای کسب و کارها به مرور خود را نشان داد. در سال ۲۰۱۵ قابلیت‌های برجسته و شاخصی با طراحی‌های ساده به تلگرام اضافه شد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کاربردی تلگرام در آن زمان کانال‌ها بود. با معرفی کانال‌های تلگرامی در سپتامبر ۲۰۱۵، آمار استفاده از پیام رسان‌ها به طرز چشمگیری به نفع تلگرام تغییر کرد. در واقع کانال‌ها یک بستر ارتباطی یک طرفه هستند که در آن فقط یک نفر پیام ارسال می‌کند و بقیه افرادی که به کانال ملحق می‌شوند، فقط می‌توانند پیام‌ها را دریافت کرده و بخوانند.

یکی دیگر از قابلیت های جالب تلگرام، ربات‌ها هستند. ربات‌ها حساب‌های تلگرامی هستند که با نرم افزار و هوش مصنوعی (نه افراد) کار می‌کنند و می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای آموزش، بازی، جستجو، یادآوری، ارتباط و یا سایر خدمات، استفاده کرد.

از زمان همگانی شدن محبوبیت تلگرام بسیاری از کاربران ایرانی، از تلگرام برای نوشتن پست‌های کوتاه و یا به اشتراک گذاری محتوای چندرسانه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع از آن جایی که توئیتر در ایران فیلتر بود، قابلیت انتشار محتوای کوتاه در تلگرام این برنامه را بسیار محبوب ساخت. بر اساس آمارها، تعداد کانال‌های فارسی عمومی در تلگرام و همچنین محتواهای منتشرشده از طریق این کانال‌ها به رشد بسیار بالا و قابل توجهی رسیده است.

فیلترینگ تلگرام در ایران

شاید این سوال مطرح شود که بعد از فیلترینگ پیام رسان تلگرام در ایران چه اتفاقی افتاد؟ در فروردین سال ۱۳۹۷ پیام رسان تلگرام به دستور یکی از قضات قوه قضائیه در ایران فیلتر شد. دلیل اصلی این کار که از طرف دولت ذکر شد این بود که بانک اطلاعاتی تلگرام در ایران نیست و این موضوع، کار جاسوسان را علیه ایران تسهیل می‌کند.

پیش بینی می شد که با فیلتر شدن تلگرام ، ریزش کاربران ایرانی آن زیاد شود اما برخلاف پیش بینی‌ها استقبال و استفاده مخاطبان ایرانی از تلگرام کاهش محسوسی نداشت. بررسی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا ) وابسته به جهاد دانشگاهی، نشان داد که بیش از ۸۰% کاربران ایرانی تلگرام همچنان از این برنامه استفاده می‌کنند. در زمان فیلتر شدن تلگرام  واژه های فیلترشکن سایفون ، فیلتر تلگرام و افزایش کسب درآمد اینترنتی جزو پر جستجو ترین کلمات کاربران ایرانی در گوگل بود.

بنابر نتایج تحقیقات این مرکز افکارسنجی، تا پایان اسفند ماه سال ۹۷، ۵۶% از ایرانی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلفی عضو بودند، از تلگرام برای ارسال پیام‌ها و فعالیت‌های مشابه استفاده می‌کردند. این در حالی بود که قبل از فیلترینگ، این آمار به ۶۰% می‌رسید. بر اساس این داده ها، عملا آمار استفاده از تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ در ایران تغییر محسوسی نداشته است.

اهمیت تلگرام برای کسب و کارها

با مقدمه نسبتا طولانی که درباره جایگاه تلگرام در ایران و تاثیر فیلتر شدن بر روی آن در اینجا گفته شد، این سوال مطرح می شود که اهمیت تلگرام برای کسب و کارها چه اندازه می باشد؟ و یا اصولا چه دلایلی برای استفاده از تلگرام مارکتینگ مطرح می شود؟

به طور کلی دلایل اهمیت تلگرام برای کسب و کارها و یا تلگرام مارکتینگ عبارتند از:

۱- حضور تعداد زیاد کاربران ایرانی

بر اساس آمارها روزانه بیش از ۱۵ میلیارد پیام در تلگرام ارسال می‌شود. همچنین مطالعات ایسپا نشان می دهد در اسفند ۹۷ که نزدیک به ۱۰ ماه از فیلترینگ تلگرام می‌گذشت، میانگین تولیدات کانال‌های تلگرامی در ایران به ۷۳/۱ میلیارد رسید. همچنین تعداد بازدیدها در این ماه بالغ بر ۲۸/۱ میلیارد بود. این آمار و ارقام ثابت کرد که حتی بعد از مسدود سازی، تلگرام محبوب‌ترین پیام رسان در ایران محسوب می‌شود.

با وجود تمام محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده از تلگرام در ایران ( و حتی روسیه)، تعداد کاربران این پیام رسان روز به روز در حال افزایش است (روزانه ۲۲۰ هزار نفر). این پیام رسان محبوب، ماهیانه حدود ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و تیم تلگرام پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۲ میلادی این تعداد به یک میلیارد خواهد رسید.

بر اساس آخرین آمار telegram-region.com  تعداد کاربران ایرانی تلگرام حدود ۴۵ میلیون نفر است. بازاریابان اینترنتی با توجه به حضور و فعالیت بسیار زیاد کاربران ایرانی در تلگرام ، تاکید می کنند که باید فعالیت تجاری در تلگرام را کاملا جدی بگیرند.

۲- امنیت بالای تلگرام

از آن جایی که هدف اصلی تلگرام ارتباط بین افراد و کاربران اینترنتی است، این پیام رسان از یک سیستم رمزگذاری قوی برای حفاظت از این ارتباطات استفاده می‌کند. این سیستم تضمین می‌کند که تمام مکالمات و اطلاعات شخصی به هیچ عنوان با نفر سومی به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

شرکت کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت سهامی خاص است که با ترکیب داده کاوی و تحلیل داده‌ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌دهد. در مارس ۲۰۱۸ میلادی نیویورک تایمز گزارش داد که این شرکت بدون اجازه، از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ استفاده کرده است.

بعد از این رسوایی و ریزش درصد زیادی از کاربران فیسبوک، به جرات می‌توان گفت که حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی چیزی است که برای کاربران معمولی و حرفه‌ای بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

فایده امنیت تلگرام برای شرکت ها

حال این سوال مطرح می شود که فایده امنیت بالای پیام رسان تلگرام برای شرکت‌ها چیست؟ امکاناتی که تلگرام در این بخش ارائه می دهد عبارتند از:

الف : امکان ایجاد گروه‌ها و سوپرگروه‌ها ، که برای ارتباطات جمعی در شرکت‌های کوچک بسیار مفید است.

ب: استفاده از قابلیت سکرت چت تلگرام، امکان پیام رسانی بسیار امنی را برای کاربر فراهم می‌کند، به صورتی که می‌توان تایمرهای Self-destruct را تنظیم کرد که پیام‌ها و تصاویر بعد از مدت معینی (مثلا حداکثر یک دقیقه) پاک شوند.

نکته جالب اینکه، تیم مدیریتی تلگرام آنقدر به امنیت سرویس سکرت چت خود اطمینان دارد که پیشنهاد داده‌ است هرکس بتواند آن را هک کند، ۳۰۰ هزار دلار به وی پاداش پرداخت خواهد کرد. این ویژگی برای به اشتراک گذاری اطلاعات حساس که نباید خارج از شرکت به اشتراک گذاشته شوند، بسیار عالی است. همچنین قابلیت محدودیت زمانی، این امکان را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد که پیشنهادهایی با محدودیت زمانی به مشتری بدهند.

از طرف دیگر در تلگرام می توانید یک نام کاربری تنظیم کنید که یک لینک شخصی t.me/ برای شما فراهم می‌کند. می توانید این لینک را با مشتریان و مخاطبان خود به اشتراک بگذارید، به این ترتیب آن‌ها بدون اطلاع از شماره شما می‌توانند با شما تماس بگیرند. این ویژگی می‌تواند برای ارائه خدمات به مشتریان سودمند باشد.

۳- امکان ایجاد کانال‌های تلگرام

هر کسی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعال باشد، به خوبی می‌داند که داشتن وبلاگ ابزاری اساسی در بازاریابی محتواست که به آنچه قصد فروش آن را دارید ارزش می‌دهد. بنابراین ندانستن اصول اولیه html می‌تواند در مسیر بازاریابان حرفه‌ای بسیار مشکل ساز باشد. کانال‌های تلگرام و تلگرام مارکتینگ جایگزین بسیار مناسبی برای وبلاگ‌ها هستند.

از طریق کانال‌های تلگرامی می‌توان پیامی را از طریق ‌URL ثابتی به تعداد نامحدودی از افراد رساند. در واقع کانال‌ها هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد اعضا و حجم فایل‌های ارسالی ندارند، به نحوی که می‌توان فایل‌هایی را با حجم نسبتا بالا، برای اعضای کانال به اشتراک گذاشت.

با ارسال پیام از طریق کانال، شانس خواندن پیام شما توسط کاربران بیش از استفاده از هر ابزار دیگری می باشد، زیرا دریافت پیام‌ها در گوشی مخاطبان با نوتیفیکیشن همراه است. همچنین تعداد بازدیدها و بازخورد هر پست قابل مشاهده است. اعضای کانال می‌توانند پیام‌های شما را برای افرادی خارج از کانال بفرستند و حتی در این صورت به تعداد بازدیدها افزوده می‌شود.

لذا می‌توان ادعا کرد که تلگرام یک ابزار قوی بازاریابی دهان به دهان است. این ابزار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات موردنظرشان را به سرعت منتشر کنند. البته شیوه تولید محتوا در کانال تلگرام قانون و قواعد خاص خود را دارد.

داشتن کانال‌های تلگرامی، یک ابزار خارق العاده‌ای برای بازاریابان در فضای مجازی محسوب می‌شود. برای درک اهمیت استفاده از این ابزار، جالب است بدانید که طبق آخرین اخبار منتشره، میزان درآمد کانال‌های تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات، ماهانه بیش از۴۰ میلیون تومان و حتی بیشتر از آن است.

۴- جایگاه ربات‌های تلگرام

به کمک ربات‌های تلگرام می‌توان عملکردهای مختلفی برای بهبود خدمات شرکت و یا کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرد. برای مثال اسنپ اعلام کرده که به زودی شاهد ربات تلگرام اسنپ خواهیم بود. این شرکت در دومین سالگرد تاسیس خود نوشت:«اگر به سیستم عامل iOS یا اندروید دسترسی ندارید، نگران نباشید، بات تلگرام اسنپ شما را تنها نمی‌گذارد. به وسیله بات تلگرامی اسنپ به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید اسنپ بگیرید. این تمام ماجرا نیست، چرا که این بات به شما علاوه بر درخواست اسنپ امکانات دیگری مثل ثبت‌نام، شارژ حساب کاربری و معرفی به دوستانتان را ارائه می‌دهد.»

نکته جالب اینکه یکی از راههای کسب درآمد از تلگرام همین فروش ربات های تلگرام است که تراکنش مالی زیادی را به خود اختصاص داده است.

۵- عدم نیاز به فضای ذخیره‌ سازی

سیستم ذخیره‌ سازی پیام رسان تلگرام کاملا Cloud-based است و تقریبا هیچ دیتایی بر روی موبایل کاربر ذخیره نمی‌شود. به این ترتیب این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا فایل‌هایی را، از هر نوع فرمتی با حجم بالا، بدون دانلود به اشتراک بگذارند.

با توجه به این ویژگی تلگرام، اگر پیشنهادی برای مخاطبان و مشتریان کسب و کار خود منتشر کنید، احتمالا کاربر آن را برای مدت ‌زمان بیشتری نگه می‌دارد.

۶- نصب و استفاده رایگان تلگرام

و مورد آخر اهمیت تلگرام برای کسب و کارها اینکه تا این زمان همه چیز آن رایگان و بدون دریافت وجه می باشد. تلگرام از ابتدا ادعا کرده که مستقل است و متعلق به هیچ شرکت بزرگی نیست. سرمایه ‌گذار آن یک روسیه تبار بوده که تا به امروز آن را تامین سرمایه کرده است.

اداره کنندگان و سازندگان آن مدعی هستند که هدفشان کسب سود نیست. بنابراین علاوه بر موارد فوق، رایگان بودن استفاده از تلگرام جای هیچ شک و شبهه‌ای برای متخصصان بازاریابی اینترنتی نمی‌گذارد که آن را به عنوان ابزار مهمی برای مارکتینگ خود در نظر داشته باشند.

سخن پایانی اهمیت تلگرام برای کسب و کارها

در این مقاله سایت پول یابی با عنوان اهمیت تلگرام برای کسب و کارها بعد از اشاره به موضوع فیلترینگ تلگرام و عدم تاثیر آن در کاهش عضویت کاربران ایرانی ، تاکید شد که این پیام رسان موبایلی به دلیل داشتن نوع امکانات منحصر به فرد و اقبال زیاد کاربران ایرانی به آن، یکی از ابزارهای بسیار مهم و تاثیر گذار در بازاریابی اینترنتی و کسب درامد اینترنتی محسوب می شود.

حدود ۴۵ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام عضو هستند که این رقم بسیار بالا، نشانه وجود یک پتانسیل بسیار عالی برای کسب درآمد اینترنتی و رشد و توسعه کسب و کارها می باشد. با ایجاد کانال تلگرامی و افزایش عضو و یا ایجاد گروههای تلگرامی ، جذب تبلیغات اینترنتی ، همکاری در فروش ، بازاریابی اینترنتی ، فروش محصولات و خدمات و…می توانید در آن کسب درآمد اینترنتی بالا را تجربه کنید.

نکته آخر اهمیت تلگرام برای کسب و کارها اینکه ، به عنوان یک ابزار آسان و کاملا رایگان برای ارتباط با مشتریان هدف می توان از آن استفاده کرد. از این پیام رسان موبایلی علاوه بر خدمات کسب درآمد اینترنتی ، امکان سنجش دقیق بازار جهت پیشی گرفتن از رقبا در کسب و کار و به ویژه تحصیل بازار هدف جهت فروش کاملا هدفمند در درازمدت بهره برد. وجود مجموعه این امکانات تلگرام ، تنها بخشی از دهها فواید تلگرام برای بازاریابان اینترنتی محسوب می شود.

سایت پول یابی:
Related Post