۵
(۳)

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ یکی از راهکارهای اساسی برای کسب درآمد از اینترنت است . اصولا دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از مباحث بسیار گسترده و تا حدودی پیچیده در تجارت الکترونیک می باشد . حرف و حدیث درباره این مقوله مهم در اینترنت برای کسب و کارهای آنلاین جدی و سرنوشت ساز است .

به دلیل اهمیت بالا ، شرکت های زیادی در فضای مجازی هستند که به آموزش نظری و عملی این تکنیک در بستر اینترنت مشغول هستند . البته اجرای آن به دلیل گستردگی ، مستلزم یادگیری مهارت‌های بسیاری است . اما با تمام پیچیدگی ها افراد زیادی در این حیطه مشغول کسب درآمد اینترنتی هستند و اتفاقا درآمد آنلاین بالایی دارند .

شرط اصلی شروع بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، علاقمندی و داشتن برنامه‌ریزی مناسب جهت فراگیری آن می باشد . حتی با فراگیری و آموزش تخصصی این مهارت اینترنتی می توانید به عنوان یک مشاور یا مدرس دیجیتال مارکتینگ ، درآمد بسیار خوبی داشته باشید .

در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا به معرفی بازاریابی آنلاین یا اینترنتی و اهمیت آن برای کسب و کارهای آنلاین بپردازم .

 بازاریابی چیست؟

قبل از هر چیزی باید با مفهوم و تعریف بازاریابی آشنا شویم تا درک درستی از بازاریابی آنلاین کسب کنیم . نخستین تعریف مارکتینگ یا بازاریابی به شکل رسمی توسط انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال ۱۹۳۵ چنین ارائه شد : بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند .

در تعریفی دیگر ، بازاریابی یا مارکتینگMarketing  مطالعه و مدیریت روابط در تبادلات است . بازاریابی فرایندی است که طی آن شرکت‌ها مشتریان را درگیر می‌کنند ، با مشتریان ارتباط قوی برقرار می‌کنند و برای مشتری ارزش ایجاد کرده تا در ازای آن از مشتری ارزش دریافت کنند . به عبارتی تمام اصول مشتری مداری را رعایت می کنند .

از نظر عده ای دیگر ، بازاریابی به عنوان یک فرآیند جذب ، نگهداری و تحلیل مشتریان ، بهبود نام تجاری و افزایش فروش تعریف می‌شود . این فعالیت گسترده شامل مجموعه‌ای از استراتژی‌ها ، تکنیک‌ها و ابزار می باشد که به کسب و کارها کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کرده و جذابیت آنها را برای مشتریان افزایش دهند .

خلاصه اینکه ، مفهوم بازاریابی marketing به فرآیند برنامه‌ ریزی ، اجرا و نظارت بر فعالیت‌ هایی اشاره دارد که به تبدیل محصولات یا خدمات به ارزش برای مشتریان منجر می‌شود . در واقع ، تبلیغات و فروش فراتر از فروش محصول به معنای ایجاد ارتباطات مثبت با مشتریان ، افزایش شناخت برند و بهبود تجربه مشتری است .

تعریف بازاریابی از نظر کارشناسان مختلف

به دلیل نظرات مختلف در مورد بازاریابی ، برای فهم بهتر اینکه بازاریابی چیست ، بهتر است نگاهی به تعاریف افراد خبره و صاحب نظر در این حوزه بپردازیم . برای اینکه بازاریابی همچون هر مفهوم دیگری ، تعاریف متعددی دارد که هر یک زوایای مختلف این حوزه را به‌نمایش می‌گذارند . برخی از این تعاریف عبارتند از :

۱- تعریف بازاریابی توسط فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر معتقد است سه نوع بازاریابی وجود دارد که آنها را بازاریابی نوع ۱ ، بازاریابی نوع ۲ و بازاریابی نوع ۳ می‌نامد .

از نظر وی ، بازاریابی نوع ۱ همان بازاریابی است که امروزه بیشتر کسب‌وکارها روی آن کار می‌کنند . بازاریاب‌ها از طریق این نوع بازاریابی ، ذهن مشتری را می‌خوانند . در واقع در این نوع بازاریابی ، کسب‌وکار سعی می‌کند محصول باکیفیتی را ارائه داده و پول دربیاورد .

بازاریابی نوع ۲ زمانی استفاده می‌شود که شرکتها تصمیم می‌گیرند اطلاعات بیشتری درباره مشتریان خود کسب کنند و آنها را بهتر بشناسند . یعنی پایگاه داده مشتریان خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا درک بهتری نسبت به آنها داشته باشند . لذا سعی می کنند تا محصول بهتری را متناسب با نیازشان به آنها ارائه دهند .

اما در نهایت بازاریابی نوع ۳ که پیشرفته‌ترین نوع بازاریابی است ولی شرکتهای استفاده کمی از آن می‌کنند . این نوع بازاریابی می‌گوید افراد در یک دنیای ناپایدار قرار دارند که هر روز با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدیدی مواجه می‌شوند . بازاریاب در اینجا سعی می‌کند وضعیت فعلی مشتریان را خوب درک کند و بر اساس آن ، محصول یا خدمات مناسب خودش را ارائه دهد .

۲- تعریف بازاریابی از نظر پیتر دراکر

پیتر دراکر بازاریابی را به صورت کسب‌وکار از دید مشتری تعریف می‌کند که هدفش فروش زیاد از طریق درک نیازهای مشتری و تامین آنها است . او تاکید داشت که بازاریابی فقط یک بخش از سازمان نیست ، بلکه فلسفه اصلی یک کسب‌وکار محسوب می شود که باید در تمام زمینه‌ها نفوذ کند . تعریف دراکر از بازاریابی بر اهمیت شناخت مشتری تاکید دارد ، طوری که محصولات و خدماتش را به طور موثر بفروشند .

۳- تعریف بازاریابی از نگاه میکائیل پورتر

کار میکائیل پورتر روی استراتژی رقابتی ، چارچوبی برای درک نحوه دستیابی کسب‌وکار به مزیت رقابتی و حفظ آن فراهم می‌آورد که مفهوم اصلی بازاریابی است . او تاکید می کند استراتژی بازاریابی به انتخاب‌های دقیق درباره جایگاه رقابتی یک شرکت و فعالیت‌هایش برای ارائه ارزش منحصربه‌فرد اشاره دارد . این مساله شامل درک چشم انداز رقابتی ، شناسایی فرصت‌ها و توسعه یک برنامه برای کنار زدن رقبا می‌شود .

۴- تعریف بازاریابی از نگاه ست گادین

بر اساس نظر ست گادین ، بازاریابی ، کمک کردن به افراد برای تغییر چیزی است که می‌خواهند . بازاریابی درباره درک نیازها و آرزوهای مخاطب و سپس تولید محصول ، خدمات و یا پیام‌هایی است که هماهنگ با آنها بوده و کمک می‌کند به چیزی تبدیل شوند که می‌خواهند . در واقع بازاریابی یک اقدام سخاوتمندانه حل مشکل دیگران است ، نه اینکه فقط محصول خود را بفروشند .

۵- بازاریابی در نگاه تئودور لویت

تئودور لویت ، یکی از اساتید بازاریابی است که بر اهمیت رفع نیاز مشتری و فایده رساندن به او تأکید می‌کند . او معتقد است کسب‌وکارها باید به‌جای تمرکز بر ویژگی‌های محصول ، بر فایده‌هایی که محصول برای مشتری ایجاد می‌کند ، تمرکز کنند .

۶- نظر استیو جابز درباره بازاریابی

استیو جابز ، به‌عنوان یکی از نوآوران بزرگ حوزه فناوری ، بر اهمیت ترکیب نگاه تکنولوژی و نگاه مشتری در خلق محصولات موفق تأکید می‌کند .

۷- تعریف احمد روستا از بازاریابی

احمد روستا ، یکی از متخصصان بازاریابی ایرانی ، بازاریابی را شامل سه رکن : ۱- بازارشناسی ، ۲- بازارسازی و ۳- بازارداری ، می داند . به اعتقاد روستا ، شناخت مشتریان و نیازهای آ‌نها ، خلق و به دست آوردن سهم بازار و حفظ سهم بازار ، سه عنصر اصلی موفقیت در بازاریابی می باشند .

همان‌طور که ملاحظه می کنید ، تعاریف مختلفی از بازاریابی ارائه می شود که هر یک بر جنبه خاصی از این حوزه تأکید دارند . بااین‌حال ، همه این تعاریف بر یک نکته مشترک تأکید دارند : و آن جایگاه و اهمیت بسیار بالای مشتری در بازاریابی است . در نهایت ، می‌توان گفت بازاریابی فرایندی است که در آن کسب‌وکارها با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان و برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های آنها ، به‌دنبال ایجاد روابط پایدار و سودآور هستند .

تعریف بازاریابی , تعریف بازاریابی اینترنتی یا دیجتال مارکتینگ

مفهوم بازاریابی

با توجه به تعاریف بالا ، مفهوم بازاریابی شامل چند جنبه کلیدی می باشد که عبارتند از :

۱- شناخت مشتری

یکی از جوانب اصلی تبلیغات ، درک نیازها و خواسته های مشتریان است . بازاریابان باید به دقت بازار را تحلیل کنند و تفاوت‌ ها و الگوهای رفتاری مشتریان را درک کنند تا بتوانند استراتژی تبلیغات خود را بر اساس این دانش ساختاردهی و سازماندهی کنند .

۲- تحقیقات بازار

اطلاعات بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است . تحقیقات بازار این امکان را فراهم می‌کند تا بازاریابان بهترین راهبردها و تکنیک‌ها را برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش شناسایی کنند .

۳- استراتژی علم فروش

بر اساس شناخت مشتری و تحلیل بازار ، استراتژی بازاریابی تدوین می‌شود . این شامل تعیین هدف‌ها ، تعیین بازار هدف و تعیین راهبردها و تاکتیک‌ هایی است که به تحقق اهداف کسب و کار کمک می‌کنند .

۴- تبلیغات و ارتباطات

ابزارهای تبلیغاتی برای جلب توجه مشتریان و ارتقاء آگاهی از محصولات یا خدمات استفاده می‌شود . ارتباطات فعال با مشتریان نیز نقش مهمی در ساختن ارتباط مثبت و مستدام با آنها دارد .

۵- مدیریت برند

تبلیغات شامل مدیریت و تقویت برند نیز می‌شود . ایجاد شناخت و تصویر مثبت از برند ، اعتبار سازمان را افزایش می‌دهد و تاثیرگذاری بازاریابی را افزایش می‌بخشد .

۶- تجربه مشتری

تبلیغات نه تنها به جذب مشتریان می‌پردازد بلکه تاکید بر بهبود تجربه مشتری نیز دارد . این شامل ارائه خدمات با کیفیت ، حل مشکلات مشتریان و ایجاد ارتباطات مثبت است .

تعریف بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگDigital marketing نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتا بر بستر اینترنت یا فضای مجازی ، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر ، لپ تاپ ، تبلت و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود .

بازاریابی اینترنتی در واقع همان بازاریابی آنلاین است که با استفاده از تمام پلتفرم‌های دیجیتال با تمرکز بر روی بازارهای هدف ، یک برند را تبلیغ می‌کند .

در نگاهی کلی ، بازاریابی اینترنتی یعنی با استفاده از کانال‌های ارتباطی دلخواه مشتریان با آنها ارتباط برقرار کرده و روابط قوی و طولانی مدت ایجاد می‌کنید . از طریق این پایگاه‌ها مشتری آسان‌تر می‌تواند کسب و کارتان را بیابد .

در تعریفی ساده ، بازاریابی مجازی ، به تبلیغ و فروش محصولات و خدمات به مشتریان از طریق فضای آنلاین گفته می‌شود . در واقع ، بازاریابی آنلاین یک شاخه از بازاریابی است و شامل استفاده از ابزارهای آنلاینی مانند تبلیغات در گوگل ، رسانه‌های اجتماعی ، پست‌های بلاگ ، پادکست‌ها ، ویدئوهای آموزشی ، اینفوگرافیک و… می شود .

در این روش بازاریابی با استفاده از داده‌های مشتریان ، تحلیل رفتار مصرف کنندگان ، روانشناسی فروش و شناسایی بازارهای هدف ، به بازاریابان کمک می‌کند تا به شکل بهتری با مشتریان شان ارتباط برقرار کرده و محصولات و خدمات خود را به آنها عرضه کنند . با توجه به روند رو به رشد استفاده از اینترنت ، بازاریابی آنلاین امروزه به یکی از اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی در جهان تبدیل شده است .

خلاصه اینکه ، بازاریابی اینترنتی ، ساختن بازاری از طریق اینترنت یا روش های وابسته به آن است که در آن به فروش محصولات خود می پردازید . لذا بازاریابی آنلاین نه تنها جذب مشتری است بلکه حفظ مشتری می باشد .

روش های بازاریابی آنلاین

قبل از هر چیزی باید بدانید که برای آغازِ بازاریابی باید خواسته های خود را به روشنی مشخص کرده و براساس آنها سایت ، وبلاگ و یا اپلیکیشنی بسازید .بعد از آن نیاز به بازدیدکنندگان دارید . پس باید از روش ها و شیوه های مختلفی برای جذب ، حفظ و افزایش بازدیدکنندگان سایت خود اقدام کنید .

البته در ادامه انواع بازاریابی آنلاین فهرست خواهد شد ، اما در نگاه کلی دو روش بازاریابی اینترنتی برای جذب و افزایش مخاطب وجود دارد که عبارتند از :

۱- بازاریابی درون گرا

بازاریابی درونگرا یکی از مهم ترین اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که تاثیرگذار است . در این روشِ بازاریابی اینترنتی ، صاحبان کسب و کارها از تبلیغات استفاده نمی کنند . انسان ها از آموختن و آموزش دیدن ، لذت می برند . لذا در این نوع بازاریابی با جمع آوری مطالب مفید ، عالی و آموزنده به جذب مشتری می پردازند .

تولید محتوای با کیفیت نوشتاری ، دیداری ، شنیداری و… براساس اصولِ سئو و با کلمات کلیدی مناسب راهی عالی برای اجرای این روش بازاریابی است . علاوه بر این ، به اشتراک گذاشتن متن ها و ویدئوهای انگیزشی و شادی بخش در سایت ، اینستاگرام ، تلگرام یا وبلاگ نیز بسیار سودمند است .

توجه کنید که ، در روش بازاریابی اینترنتی درون گرا ، تبلیغات هیچ جایی ندارند . برای یافتن کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان تنها یک بار جستجو نکنید و مدام این جستجوها را به روز رسانی کنید تا همیشه به روز باشید .

۲- بازاریابی برون گرا

در این روش با انجام تبلیغات به شیوه های مختلف مثل : بنر ، تبلیغ در پیج‌های پرطرفدار اینترنتی ، تبلیغ در روزنامه ها ، تبلیغ در تلویزیون و… با صرف هزینه ، به معرفی خود و افزایش مخاطبان می پردازید .

مزایای بازاریابی آنلاین

مهمترین مزایای بازاریابی اینترنتی عبارتند از :

۱- بررسی و اندازه‌گیری تاثیر کانال‌های مختلف

یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین ، بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی است . یعنی می‌توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را دنبال کنید و راههایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا لندینگ طی می‌کنند ، زیرنظر قرار دهید . همچنین می‌توانید تاثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید . دریابید کدام کانا‌ل‌ها ، بازدهی بیشتری دارند و موجب افزایش مشتریان کسب‌وکارتان می‌شوند .

۲- بررسی رفتار مشتری

با بررسی رفتار مشتری و ویژگی‌هایی از قبیل سن ، جنسیت ، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی اینترنتی ، می‌توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برندتان درگیر می‌شوند ، پیدا کنید . از این طریق محصولات مرتبط با سلیقه‌ آنها را در اختیارشان قرار داده و پیشنهادهای جذابی به آنها ارائه می دهید .

این ویژگی به صاحبان کسب و کار اینترنتی فرصت می‌دهد ، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب را به آنها نشان دهند . به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می‌کند . در مراحل بعد احتمالا به قاب موبایل ، هندزفری و … نیاز پیدا می‌کند . می‌توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید .

۳- دسترسی سریع و راحت

گسترش سریع فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می‌شود کاربران بتوانند به راحتی و با یک کلیک ، با محصولات و خدمات تان آشنا شوند و بعد از طی فرایند فروش محصول مورد نظر را خریداری کنند .

۴- کاهش هزینه‌های عملیاتی

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی آنلاین ، صرفه‌جویی در زمان ، مقرون‌به‌صرفه بودن و حفظ محیط زیست است . به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید . علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ بسیار ، زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند .

در صورتی که در بازاریابی آنلاین ، برخلاف روش‌های سنتی ، می‌توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده‌تری به گوش مخاطبان برسانید .

پیشنهاد ویژه :  سرمایه لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی

۵- هدف‌گیری دقیق‌تر مشتری

در بازاریابی آنلاین می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید . دسته‌بندی‌هایی از منظر جغرافیایی ، سن ، تحصیلات ، علاقه‌مندی ، جنسیت و … ایجاد کنید . یک یا چند دسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید . سپس تمرکز خود را روی آنها بگذارید ، آن‌ها وارد فرایند فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید .

۶- امکان تغییر استراتژی‌ها در میانه راه

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی دیجیتال این است که می‌توانید در میانه راه ، تغییراتی را در کمپین‌های بازاریابی خود ایجاد کنید . در روش‌های بازاریابی قدیمی ، امکان اعمال تغییرات در کمپین‌ها پس از شروع آنها وجود نداشت .

برای مثال ، زمانی که پوسترها به انتشار می‌رسیدند یا بیلبوردها نصب می‌شدند ، باید تا پایان کمپین برای دیدن نتیجه صبر می‌کردید . این موضوع می‌توانست برای بودجه‌بندی صاحبان کسب و کار مشکلاتی ایجاد کند . چون امکان اعمال تغییرات در کمپین‌ها برای دریافت نتیجه‌های بهتر وجود نداشت . اما در بازاریابی آنلاین ، قابلیت ایجاد تغییر در کمپین‌ها در هر زمانی وجود دارد .

مثلا می‌توانید تبلیغات کلیکی را تغییر دهید . تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را ویرایش کنید . کمپین‌های سئو را بهینه‌سازی کنید و محتوای خود را در زمان مورد نیاز ، به‌روزرسانی کنید . این موضوع می‌تواند کمپین تبلیغاتی کسب و کارها را برای رسیدن به بهترین نتیجه بهینه‌سازی کند .

۷- بهبود نرخ تبدیل

شاید از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ ، بهبود «نرخ تبدیل»Conversion Rate  باشد . بازاریابی از طریق انواع مختلف بازاریابی دیجیتال با ارائه قابلیت هدف‌گذاری مخاطبان ، بر نرخ تبدیل کسب و کار تاثیر مثبتی می‌گذارد . چون زمانی که روی جذب افراد علاقه‌مند به کسب و کارتان تمرکز می‌کنید ، احتمال تبدیل شدن مخاطبان به مشتری افزایش پیدا می‌کند .

۸- رابطه با مشتری

به کمک بازاریابی اینترنتی می‌توانید ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنید و بیشتر با آنها در تماس باشید . ضمن اینکه می‌توانید بدون نگرانی درباره ساعت کاری ، بازاریابی اینترنتی خود را اجرا کنید .

معایب بازاریابی آنلاین

علی‌رغم مزایای زیادی که بازاریابی اینترنتی دارد ، اما یک سری نکات منفی هم توجه وجود دارد که عبارتند از :

۱- کلاهبرداری‌ها در اینترنت

شاید شما هم گرفتار کلاهبرداری‌های اینترنتی شده باشید و یا حداقل درباره آن شنیده‌اید . در هر صورت ، این یک دغدغه مهم برای مشتریانی است که می‌خواهند اینترنتی خرید کنند .

۲- جانمایی تبلیغات

گاهی ممکن است که شکل و نوع تبلیغات صفحه وب را بهم بریزد یا مشتری را فراری دهد . در سایت های مختلفی مشاهده می شود که حجم تبلیغات مورد فرار کاربران شده است .

۳- نیاز به مهارت خاص

برای نیل به موفقیت کامل ، گاهی لازم است که ، بازاریاب با مفاهیم سئو seo ، عملکرد موتورهای جستجو ، تکنیک‌های تبلیغات اینترنتی و تولید محتوا آشنایی داشته باشد .

۴- غیرقابل دسترسی

اگرچه اینترنت تقریبا در همه جا نفوذ کرده است ولی ممکن است افراد در مناطق دور دست یا روستاها به اینترنت دسترسی نداشته باشند و از مزایا محصولات و خدمات باخبر نشوند .

۵- بازخورد منفی درباره محصولا

وقتی مشتریان آزادانه می‌توانند درباره محصولات و خدمات نظر دهند ، بازخوردهای منفی هم ممکن است ارائه شود که تاثیر زیادی بر وجهه کسب‌وکار و برند دارد .

انواع بازاریابی دیجیتال اینترنتی , کانال های بازاریابی آنلاین , روش های بازاریابی در اینترنت

انواع بازاریابی دیجیتال اینترنتی یا انواع کانال های بازاریابی آنلاین

بازاریابی دیجیتال آنلاین که به آن بازاریابی اینترنتی هم گفته می‌شود ، شکلی از بازاریابی است که از کانال‌های آنلاین برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کارها استفاده می‌کند . تعدادی از مهمترین کانال‌های بازاریابی اینترنتی عبارتند از :

۱- بازاریابی از طریق وب‌سایت

می‌توان ادعا کرد که وب‌سایت ، نقطه کانونی تمام کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است . وب‌سایت کانالی بسیار قدرتمند برای بازاریابی آنلاین محسوب می شود . چون بسیاری از کمپین‌های بازاریابی آنلاین را می‌توان در آن اجرا کرد.

وب‌سایت باید نماینده برند ، محصولات و خدمات باشد و آنها را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان معرفی کند . همچنین وب‌سایت باید سریع بوده و کاربری ساده و جذاب داشته باشد و برای استفاده کاربران در موبایل بهینه‌سازی شده باشد .

زمانی که وب‌سایت خودتان را آماده کردید ، باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب برای معرفی و تبلیغ محتوای آن را طراحی کنید تا با افزایش ترافیک ، مشتریان بیشتری بیابید . اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی پایدار هستید باید وب سایت مناسبی داشته باشید .

۲- سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو SEO

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) فرآیندی است که برای بهبود رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می‌شود . هدف اصلی این بهینه‌سازی ، افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت است .

رویکردهای متفاوتی برای سئو وجود دارد که هر کدام از آنها به نحوی در افزایش ترافیک وب‌سایت نقش دارند . از این رویکردها می‌توان به سئو داخلی ، سئو خارجی و سئو فنی اشاره کرد . با این مقدمه ، انواع سئو عبارتند از :

الف : سئو داخلی

این بخش از سئو بر محتوایی تمرکز می‌کند که مخاطبان در وب‌سایت شما با آن سروکار دارند و آن را در ظاهر وب‌سایت مشاهده می‌کنند . به طور کلی در «سئو داخلی»On-page SEO  با تحقیق کلمات کلیدی پرکاربرد میان کاربران ، به پرسش‌های متداول آنها در موتورهای جستجو در محتوای وب‌سایت پاسخ داده می‌شود . هرچه کاربران بیشتری محتوای وب‌سایت را مفید بدانند ، رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهتر می‌شود .

ب : سئو خارجی

«سئو خارجی» Off-page SEO  بر فعالیت‌هایی متمرکز است که خارج از وب‌سایت اتفاق می‌افتد و می‌تواند بر رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو اثر بگذارد . از مهمترین عناصر سئو خارجی می‌توان به بک‌لینکBacklink  اشاره کرد . هرچه تعداد وب‌سایت‌های معتبری که در محتوای خود لینک شما را قرار می‌دهند افزایش یابد ، رتبه وب‌سایت شما در کلمه‌های کلیدی لینک شده افزایش پیدا می‌کند .

با ترغیب وب‌سایت‌های دیگر به قرار دادن لینک وب‌سایت خودتان در محتوای خود ، نوشتن پست‌های میهمان در وب‌سایت‌های دیگر و قرار دادن لینک وب‌سایت خود در محتوای نوشته‌ها و جلب توجه کاربران می‌توانید بک‌لینک‌های باکیفیتی برای وب‌سایت خود دریافت کنید و رتبه آن را بهبود ببخشید .

ج : سئو فنی

سئو فنی یا سئو تکنیکالTechnical SEO  به بهینه‌سازی پشت صحنه وب‌سایت و شکل کدنویسی صفحات مرتبط است . فشرده‌سازی تصاویر ، استفاده از داده‌های ساختاریافته و بهبود فایل‌های CSS از تکنیک‌های مؤثر در سئو فنی محسوب می‌شوند . این بهینه‌سازی‌ها در افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت که از معیارهای مهم از نظر گوگل برای رتبه‌بندی است ، نقش دارند .

۳- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتواContent Marketing  به ساخت و تبلیغ محتوا برای افزایش آگاهی از برند ، رشد ترافیک ، افزایش تعداد مخاطبان راغب و افزایش تعداد مشتریان گفته می‌شود . از کانال‌های پرکاربرد در استراتژی‌ بازاریابی محتوا می‌توان به پست‌های وبلاگ ، کتاب‌های الکترونیکی ، اینفوگرافیک‌ها ، دوره‌های آموزشی آنلاین ، پادکست‌ها ، وبینارها و محتوای صوتی و تصویری اشاره کرد . البته داشتن استراتژی بازاریابی محتوا در برندسازی و تبلیغ کسب و کار بسیار تاثیرگذار است

۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی SMM

کسب و کارها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعیSocial Media Marketing | SMM  برای معرفی و تبلیغ برند و محتوای خود به منظور افزایش آگاهی از برند ، افزایش ترافیک ، جلب توجه کاربران و ایجاد مخاطبان راغب فعالیت می‌کنند .

در این شکل از بازاریابی اینترنتی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مختلف مانند فیسبوک ، توییتر ، لینکدین ، اینستاگرام ، اسنپ‌چت ، تلگرام ، واتساپ و پینترست استفاده می‌شود . دیجیتال مارکترها با استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های بازاریابی مختلفی را راه‌اندازی می‌کنند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.

همکاری با تولیدکنندگان محتوای پرمخاطب و شرکت در ترندها یا موضوعات داغ روزTrends  از روش‌های مختلف جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند .

۵- تبلیغات کلیکی PPC

تبلیغات کلیکیPay per Click | PPC  روشی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت است . در این روش ، کسب و کارها به پلتفرم تبلیغ‌کننده بابت هر کلیک روی تبلیغات شان، مبلغی را می‌پردازند .

گوگل ادزGoogle Ads یکی از مشهورترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی است . این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد که با پرداخت مبلغی به موتور جستجوی گوگل ، تبلیغات خود را در جایگاههای تبلیغ در بالای صفحه نتایج جستجوها به کاربران نمایش دهند .

۶- بازاریابی همکاری در فروش

بازاریابی معارفه‌ای ، همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگAffiliate marketing  شکلی از تبلیغات است که در آن به‌ازای معرفی یا تبلیغ محصولات و خدمات برندهای دیگر در وب‌سایت خود ، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنید .

می‌توان گفت این نوع از بازاریابی بخشی از موج جدید اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار است . ایجاد کمپین‌های بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها شکل پربازده و مؤثری از افیلیت مارکتینگ است . یافتن تولید کننده محتوای مناسب برای تبلیغات از این طریق ، می‌تواند کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را به موفقیت چشم‌گیری برساند .

۷- تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یا بومیNative Advertising  به شکلی از تبلیغات یا بازاریابی اینترنتی گفته می‌شود که در پلتفرم‌های دیگر در قالب محتوای اصلی پلتفرم منتشر می‌شود و به شکل تبلیغات پولی یا بنرهای تبلیغاتی دیگر به نمایش درنمی‌آید .

انتشار رپورتاژ آگهیAdvertorial  و پست‌های حمایت شده در وب‌سایت‌های دیگر را می‌توان نوعی تبلیغ همسان در نظر گرفت . همچنین بعضی افراد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک را نیز شکلی از تبلیغات همسان در نظر می‌گیرند .

۸- خودکارسازی بازاریابی

اتوماسیون یا خودکارسازی بازاریابیMarketing Automation  به نرم‌افزارهایی اشاره می‌کند که عملیات‌های ساده و اولیه بازاریابی را برای کسب و کارها ساده‌تر می‌کنند . بسیاری از تیم‌های بازاریابی در شرکت‌های مختلف می‌توانند فعالیت‌های تکراری در بازاریابی خود را خودکار کنند .

از جمله فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی که به شکل خودکار انجام می‌شود ، عبارتند از :

الف : زمان‌بندی انتشار پست‌های شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید حضور کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی را بهبود ببخشید ، باید به شکل مداوم در این شبکه‌ها محتوا تولید و منتشر کنید . تولید محتوای مداوم ، فرآیند انتشار پست‌ها را کمی مشکل می‌کند . ابزارهای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند محتوایتان را در کانال‌های مدنظرتان در زمان‌های مشخص منتشر کنند . در این صورت ، می‌توانید بر طراحی استراتژی محتوای خود تمرکز کنید .

ب : خبرنامه‌های ایمیلی

خودکار ساختن ارسال ایمیل‌ها می‌تواند در ارسال ایمیل‌های جمعی به مشترکان فهرست ایمیل کمک کند . این کار همچنین کمک می‌کند که فهرست ایمیل خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید . حتی خبرنامه‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی خود را فقط برای مخاطبانی ارسال کنید که مایل به دریافت ایمیل از طرف کسب و کارتان هستند .

ج : ایجاد مخاطبان راغب به شکل خودکار

ایجاد مخاطبان راغب و تبدیل کردن آنها به مشتری می‌تواند فرآیندی بسیار طولانی باشد . با خودکار کردن بخشی از این فرآیند ، می‌توانید کارهای خود را کمی ساده‌تر کنید . برای مثال می‌توانید ارسال ایمیلی خاص پس از انجام فعالیتی خاص (مانند دانلود کردن یک کتاب الکترونیکی خاص و باز کردن آن) توسط مخاطب راغب خود را خودکار کنید .

د : پیگیری و دریافت گزارش کمپین‌ها

کمپین‌های بازاریابی اینترنتی می‌توانند شامل تعداد زیادی ایمیل ، صفحه وب ، شماره تلفن و… شوند و افراد زیادی را درگیر خود کنند . فرآیندهای اتوماسیون بازاریابی به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در سازمان‌دهی کمپین‌ها و فعالیت‌های مختلف در آنها کمک می‌کنند و این امکان را می‌دهند که عملکرد کمپین خود را بر اساس معیارهای مختلف در طول زمان ارزیابی کنند .

۹- بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگEmail Marketing  به عنوان روشی موثر برای تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند . از ایمیل‌ها اغلب برای معرفی و تبلیغ محصولات ، پیشنهاد تخفیف یا فروش ویژه ، دعوت کاربران به شرکت در رویدادهای مختلف و هدایت افراد به وب‌سایت کسب و کارها استفاده می‌شود . رعایت اصول و شیوه نوشتن ایمیل بازاریابی و مارکتینگ هم مهم است .

از انواع ایمیل‌هایی که به طور معمول در کمپین‌های بازاریابی ارسال می‌شود می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد :

– خبرنامه‌های اشتراکی مطالب وبلاگ .

– ارسال ایمیل برای بازدید کنندگانی که فایل خاصی را از وب‌سایت دانلود کرده‌اند .

– ایمیل‌های خوشامدگویی به مشتریان .

– ایمیل‌های تخفیفی ویژه مناسبت‌ها یا مشتریان وفادار .

– ارسال ایمیل‌های توصیه‌های مفید یا موارد مشابه برای مشتریان .

۱۰- روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاینOnline Public Relations / Online PR  به پوشش خبری آنلاین کسب و کارها در نشریه‌های دیجیتال ، وبلاگ‌ها و دیگر وب‌سایت‌های محتوا محور گفته می‌شود . این نوع از روابط عمومی درست مانند شیوه قدیمی روابط عمومی است ، با این تفاوت که در فضای آنلاین انجام می‌شود .

تعدادی از کانال‌های مورد استفاده برای بهبود روابط عمومی آنلاین عبارتند از :

الف : مصاحبه با گزارشگران از طریق شبکه‌های اجتماعی

صحبت با روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی روشی عالی برای برقراری رابطه با نشریات خبری مختلف است . چون می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی کسب و کارتان در وب‌سایت این نشریه‌ها باشد .

ب : تعامل در بخش بررسی‌های آنلاین درباره کسب و کار

ممکن است تصور کنید زمانی که شخصی در فضای آنلاین ، کسب و کارتان را بررسی می‌کند و از آن تعریف یا انتقاد می‌کند ، نباید به او واکنشی نشان بدهید . تجربه ثابت کرده که این دیدگاه درست نیست . برقراری ارتباط با افراد یا شرکت‌هایی که کسب و کارتان را بررسی می‌کنند و درباره آن نظر می‌دهند موجب می‌شود که بتوانید برای برند خود ماهیتی انسانی تعریف کنید و با انتقال پیام‌های قدرتمند ، اعتبار خودتان را در فضای آنلاین بهبود ببخشید .

ج : تعامل در بخش نظرات در وبلاگ یا وب‌سایت شخصی

تعامل با کاربران در بخش نظرات یا دیدگاه‌هاComments  درست مانند برقراری ارتباط با وب‌سایت‌هایی است که کار شما را بررسی می‌کنند . پاسخ دادن به افرادی که محتوای شما را می‌خوانند ، بهترین راه برای شروع مکالمه‌های پربازده درباره حوزه کاری تخصصی شما می باشد .

۱۱- بازاریابی ربایشی (درون‌گرا)

در بالا درباره این نوع بازاریابی اینترنتی توضیحاتی ارائه شد . بازاریابی ربایشی یا درون‌گراInbound Marketing  به شکلی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن در تمام مراحل سفر مشتری به جذب افراد ، تعامل و ترغیب آنها می‌پردازید . در استراتژی بازاریابی ربایشی می‌توان از تمام تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا تجربه‌ای مطلوب برای مشتریان ایجاد کنید .

از نمونه‌های بازاریابی ربایشی جایگزین روش‌های بازاریابی قدیمی می‌توان موارد زیر را نام برد :

– نوشتن وبلاگ به جای استفاده از تبلیغات پاپ‌آپ .

– بازاریابی ویدیویی به جای پیام‌های بازرگانی قدیمی .

– ارسال ایمیل به فهرست مخاطبان ایمیل به جای ارسال اسپم یا هرزنامه .

۱۲- محتوای حمایت شده

در بازاریابی از طریق محتوای حمایت شده،  به عنوان یک برند به شرکت یا برندی دیگر مبلغی را می‌پردازید تا محتوای شما را تبلیغ کند یا برند و خدمات تان را به مخاطبان خود معرفی کند .

پیشنهاد ویژه :  راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی

اینفلوئنسر مارکتینگ از روش‌های محبوب برای انتشار محتوای حمایت شده است . در این نوع از بازاریابی ، برندها حامی اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار حوزه تخصصی خود می‌شوند و از آن‌ها درخواست می‌کنند که پست‌ها یا ویدیوهای مرتبط با برند را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند .

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی از طریق محتوای حمایت شده ، انتشار پست‌های وبلاگ درباره یک موضوع خاص ، خدمات یک شرکت یا یک برند است .

۱۳- بازاریابی موتورهای جستجو SEM

زمانی که یک مخاطب راغب برای یافتن محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کارتان جستجو می‌کند ، فرصتی عالی برای تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات خود به دست می‌آورید . تبلیغات پولی و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (سئو) دو استراتژی عالی برای تبلیغ کسب و کار از طریق موتورهای جستجو و سرمایه‌گذاری روی این دسته از مخاطبان راغب است .

بازاریابی موتورهای جستجوSearch Engine Marketing | SEM  روشی برای افزایش ترافیک وب‌سایت با نمایش تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است . پلتفرم‌های گوگل ادزGoogle Ads  و بینگ ادزBing Ads  دو پلتفرم مشهور برای این شکل از بازاریابی به شمار می‌روند .

تبلیغات پولی در این پلتفرم‌ها بالاتر از نتایج جستجو در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند و مخاطبان آنها را بلافاصله پس از جستجو مشاهده می‌کنند . این نوع از تبلیغات نمونه دیگری از تبلیغات همسان مؤثر است .

۱۴- بازاریابی از طریق پیام فوری (دایرکت)

بازاریابی برای محصولات و خدمات با ارسال پیام فوری یا دایرکتIM / DM  از طریق پلتفرم‌های پیام‌رسان ، روشی سریع برای رسیدن به مشتریان احتمالی است که شماره تلفن همراه خود را در اختیار کسب و کار قرار نداده‌اند .

به طور معمول از این روش برای اطلاع‌رسانی درباره فروش‌های ویژه ، محصولات جدید یا به‌روزرسانی اطلاعات کاربران درباره وضعیت سفارش‌های آنها استفاده می‌شود .

همچنین اگر مشتریان سؤالی داشته باشند یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات تان باشند ، می‌توانید از این روش به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با آنها و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان بهره بگیرید . در این روش می‌توانید مستقیما پیام‌های خود را به شماره تلفن مشتریان ارسال کنید یا از پیام‌رسان‌های دیگر مانند واتس‌اپ استفاده کنید .

۱۵- بازاریابی مجدد و هدف‌گذاری مجدد

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگRemarketing  و هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگRetargeting  شکلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن تبلیغاتی بر اساس فعالیت‌ها و بازدیدهای کاربران در گذشته به آنها نمایش داده می‌شود . هدف این نوع از بازاریابی ، جذب کاربرانی است که در گذشته به نحوی به کسب و کار ، برند یا محصولات و خدمات شما علاقه نشان داده‌اند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند . بازاریابی مجدد در واقع شانسی دوباره برای تبدیل مخاطب به مشتری و افزایش فروش از طریق تبلیغات آنلاین را می‌دهد .

۱۶- بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیوییVideo Marketing  به کسب مخاطبان جدید از طریق انتشار محتوا و تبلیغات ویدیویی گفته می‌شود . در بیشتر مواقع ، افراد از سرویس‌های میزبان انتشار ویدیو یوتیوب یا سرویس‌های مشابه برای بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند .

در بازاریابی ویدیویی می‌توانید از محتوای ویدیویی برای غنی کردن محتوای وب‌سایت خود ، لینک‌سازی یا به عنوان بخشی از کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید .

۱۷- بازاریابی از طریق پادکست

بازاریابی از طریق پادکستPodcast Marketing  امکان جذب مخاطبان از میان شنوندگان پادکست‌های مختلف را برای کسب و کارها فراهم می‌کند .

برندها می‌توانند از طریق انتشار تبلیغات در پادکست‌ها ، مصاحبه در پادکست‌های گفتگو محور یا انتشار پادکستی در زمینه تخصصی حرفه‌ای خود ، با مخاطبان جدید ارتباط برقرار کنند . علاوه بر این ، بازاریابی از طریق پادکست می‌تواند در لینک‌سازی برای بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو نیز مفید باشد .

۱۸- بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار

همان‌طور که در بالا و در بخش بازاریابی همکاری در فروش بیان شد ، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار Influencer Marketing  به کسب و کار ها این امکان را می‌دهد که از طریق کاربران مشهور و محبوب در شبکه‌های اجتماعی ، مخاطبان جدید جذب کنند .

برندها از طریق همکاری با افراد مشهور یا سلبریتی‌های آنلاین کمپین‌هایی را برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود راه‌اندازی می‌کنند و در ازای این همکاری به این افراد مبلغی را پرداخت می‌کنند .

اینفلوئنسر مارکتینگ از روش‌های محبوب بازاریابی دیجیتال در سال‌های اخیر است  . این شیوه بازاریابی اینترنتی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش آگاهی از برند در حوزه تخصصی کسب و کار داشته باشد .

مهارت های لازم برای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ

بعضی از مهارت‌هایی که می‌توانید فرا بگیرید تا نتیجه بهتری کسب کنید ، عبارتند از :

– یادگیری روش‌های افزایش مخاطب وب‌سایت و جذب کاربر .

– فراگیری شیوه های نوین و روش‌های تبلیغات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی .

– چگونگی اجرای تبلیغات آنلاین در کانال های مختلف بازاریابی اینترنتی .

– شیوه درست اجرای بازاریابی ایمیلی .

– انجام صحیح بازاریابی شبکه‌ای .

– یادگیری و استفاده درست از ابزارهای کاربردی مانند گوگل آنالیتیکز و گوگل ادوردز .

– توجه و اجرای درست بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از راههای موفقیت در بازاریابی .

– یادگیری راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی تاثیرگذار .

– اهمیت موبایل مارکتینگ و استفاده از موبایل برای تبلیغات اینترنتی .

توصیه های کلیدی برای موفقیت در بازاریابی آنلاین

– علاوه بر مشاوره ، راه‌اندازی کانال تلگرام ، صفحه‌ اینستاگرام یا وب‌سایت فعال آموزش و مشاوره می‌تواند کمک شایانی به افزایش اعتبار شما نماید . کسب اعتبار موجب ایجاد اطمینان در مشتری و همچنین موجب برندینگ شدن در بازار دیجیتالی می شود .

– فروش بسته‌های خودآموز دیجیتال مارکتینگ از روش‌های دیگر کسب درآمد در این حوزه است که مشتریان بالقوه بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد . محصولات و آموزش های خودتان را به شکل پکیج های آموزشی ارائه دهید .

– اگر بتوانید در قالب یک گروه متشکل از طراح وب ، بازاریاب ، گرافیست ، متخصص سئو … فعالیت کنید می‌توانید مشتریان بسیار بیشتری داشته باشید .

– ایجاد کمپین بازاریابی اینترنتی از مجموعه فعالان دیجیتال مارکتینگ در حوزه های مختلف بازاریابی اینترنتی می تواند به تبادل نظر و ایجاد راهکارهای تخصصی برای فروش بیشتر منتهی شود .

بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی چیست ؟ , نکات کلیدی برای بازاریابی اینترنتی

نکات مهم در بازاریابی اینترنتی

۱- جذب و حفظ مخاطب

آنچه در بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است ، حفظِ بازدیدکنندگان است . پس از جذب آنها باید بتوانید مخاطبان سایت یا اپلیکیشن خود را به مشتری تبدیل نمایید .

۲- تبدیل مخاطب به مشتری

باید بدانید مخاطبان شما اول به مشتری بالقوه تبدیل می‌شوند . پس برای تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه می توانید از صفحاتِ فرود استفاده نمایید . صفحات فرود، صفحاتی هستند که شما با ارائه پیشنهادهای ویژه به مخاطبان، آنها را به سمت این صفحات هدایت می کنید و اطلاعاتی از آنها می گیرید .

حال باید مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود (مشتری بالفعل آمادگی خرید از شما را دارد) و این تنها و تنها با ایجاد حس رضایت و اعتماد در مشتری قابل انجام است .

۳- ایجاد راههای تعامل مناسب

باید روابط و تعاملی عالی ، آموزنده و تأثیرگذار با مشتری بالقوه طراحی نمایید تا اطمینان در او ایجاد شود . پل بین شما و این مشتری بالقوه ، محتواهای باکیفیت ، جذاب ، خواندنی و آموزنده است .

۴- ارائه پیشنهادات و محتوای جذاب

از راههای مهم بازاریابی ، دریافت ایمیل مشتری بالقوه و فرستادن مطالب رایگان آموزشی و جذاب برای اوست . خلاقیت ، نوآوری ، ابتکار و استفاده از روش هایِ ویژه ای که مخاطب را در صفحه ، سایت یا اپلیکیشن شما نگاه دارد ، بسیار مهم است .

برای مثال می توانید اطلاعاتی باکیفیت و عالی به مشتریان ارائه دهید . سپس از آنها بخواهید برای دیدن ، خواندن و استفاده از اطلاعات و محصولاتِ جدیدِ تولیدیِ شما به صفحات بعدی و بعدی بروند تا پله پله اشتیاق و اطمینان در آنها شکل گیرد .

۵- در بازاریابی صبور و صادق باشید

برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی باید صبور باشید . به کیفیت محصولات خود بسیار دقت نمایید ، صداقت شما بهترین روش برای جذب مشتری است .

به مشتری اطلاعات درست و مفید دهید . با او منصفانه رفتار کنید و رضایتش را در اولویت قرار دهید . او را از تفاوت هایِ حرفه و عملکرد خود آگاه نمایید و حق مقایسه هوشمندانه بین شما و رقیبانتان را برای مشتری قائل شوید .

۶- ارزیابی عملکرد

همیشه در حال ارزیابی و بررسی مراحل مختلف کار و سایت خود باشد . برای این منظور ، تعیین نمایید که چند درصد از مخاطبان شما به مشتری بالقوه یا بالفعل تبدیل شده اند . ایمیل داده اند ، پیامک فرستاده اند یا تماس تلفنی برقرار کرده اند . براساس کم یا زیاد بودن آنها روش های خود در بازاریابی اینترنتی را تغییر دهید و اصلاح نمایید .

۷- مشاوره گرفتن از کارشناسان

توجه کنید که بازاریابی اینترنتی ، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در دنیای امروز بسیار مهم و تعیین کننده هستند . برای موفقیت و نیل به اهداف کسب و کار خودتان ، از مشاوران و متخصصان در این زمینه ها کمک بگیرید و کارتان را معرفی و تبلیغ نمایید .

۸- یادگیری روش های نوین بازاریابی

بهتر است دائم خودتان را از نظر اطلاعات به روز کنید . مثلا ، روش های نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی) که همان جذب مشتری از طریق فرایندهای عصبی و دورنیش است را مطالعه کنید و بازاریابی اینترنتی را با بازاریابی عصبی ترکیب نمایید تا فروشی عالی داشته باشید .

۹- ارائه محصولات با کیفیت

تولید محصولات باکیفیت ، یک طرف معادله است و فروش آنها طرف دیگر . با خواندن کتابهای مفیدی مثل  آموزش شروع کسب درآمد اینترنتی و آگاهی از روشهای سالم مذاکره ، هنر فروش را بهتر بیاموزید و در بازاریابی اینترنتی به کار گیرید .

راهکار داشتن استراتژی موفق بازاریابی آنلاین

تحقیقات علمی ثابت کرده که داشتن یک استراتژی منسجم و هدفمند ، کلید موفقیت در بازاریابی اینترنتی محسوب می شود . برای تدوین یک استراتژی موفق، به موارد زیر توجه کنید :

۱- شناخت یا تعریف مخاطب هدف

اولین قدم در هر برنامه بازاریابی ، شناخت دقیق مخاطب هدف است . باید بدانید که محصولات یا خدمات شما را چه کسانی می‌خرند و چه نیازها و علایقی دارند . با شناخت مخاطب هدف می‌توانید محتوای مناسب ، پیام‌های درست و کانال‌های ارتباطی موثری را برای آنها انتخاب کنید .

۲- تعیین اهداف

قبل از شروع هر کاری ، باید اهداف خود را از بازاریابی اینترنتی به طور واضح و مشخص تعیین کنید . آیا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید؟ آیا به دنبال افزایش فروش اینترنتی هستید؟ یا می‌خواهید برند خود را بشناسید؟ تعیین اهداف کمک می‌کند تا مسیر خود را در بازاریابی آنلاین مشخص کنید و قدم‌های درستی برای رسیدن به آنها بردارید .

خلاصه اینکه ، هدف خود را مشخص کنید و بدانید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید . برای آنها برنامه ریزی کنید ، به سمت اهدافتان قدم بردارید و به حرف هایی که می‌زنید ، عمل کنید .

راههای افزایش تاثیر بازاریابی آنلاین بر فروش اینترنتی

– محتوای با ارزش به مشتریان ارائه دهید .

– افزایش نرخ تبدیل در صفحات فرودlanding page  با بهبود دکمه‌های مربوط به سایت .

– رهبری فکری با ارائه مطالب شفاف .

– متعهد بوده و در حوزه کاری خودتان بهترین باشید .

– محتوای ارزشمند تولید کنید «هدف والا در تولید محتوا» .

– استفاده از تکنولوژی‌های جدید و موضوعات اجتماعی جذاب .

– داشتن استراتژی نوع روایت . مردم با روایتهای داستان گونه بیشتر ارتباط برقرار می کنند .

– تاثیر صادقانه بر مخاطب .

– ارائه مطالب اصلی در قالب یک محتوای مدون و با توضیحات مفید .

– توجه به تبلیغات در رسانه های اجتماعی پرطرفدار .

– پیش قدم بودن در انتشار مطالب پربازدید ، پرشور و مورد علاقه مردم .

– سعی کنید در مورد چیزهایی که مهارت دارید ، اقدام به تولید محتوا کنید .

– توجه به تولید ویدئوهای مختلف برای افزایش بازدیدهای سایت .

– اهمیت دادن به موفقیت اطرافیانتان بیشتر از موفقیت خودتان .

– معرفی کامل خود و کسب و کارتان به مخاطب .

– استفاده از وبینارهای بازاریابی مناسب ، برای تبلیغ برندتان .

– طراحی یک استراتژی برای ادغام شبکه‌های اجتماعی با دیگر تکنیک‌های بازاریابی .

– به جای اینکه بگوید «من چقدر تاثیرگذار هستم» بگویید «ما چقدر می‌توانیم تاثیرگذار باشیم» .

– یافتن مدل مناسب کسب و کار و فعالیت تان به عنوان یک بازاریاب تاثیرگذار .

– با تمرکز بر کسب و کارتان ، ثابت قدم باشید .

– تعامل مستمر با دیگران و دریافت دیدگاه افراد درباره کسب و کارتان .

– حمایت از افراد تازه وارد و با استعداد .

– از کاربرد هوش مصنوعی در کسب‌وکارهای آنلاین هرگز غافل نشوید . به کمک AI می‌توانید تجربه فوق‌العاده‌ای برای مشتریان خود رقم بزنید .

سخن پایانی بازاریابی اینترنتی

در این مقاله سایت پول یابی سعی شد تا تمام جنبه های آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بررسی و معرفی شود . در این شیوه بازاریابی نوین ، برای انتقال پیام تبلیغات به مشتریان ، از اینترنت استفاده می شود . به این صورت که بازاریاب و صاحبان کسب و کارها ، پیام‌های تبلیغاتی خود را از طریق کانال‌های دیجیتال به گوش مخاطب می‌رسانند . برخی از  کانال‌ها شامل : موتورهای جستجو ، وب‌سایت‌ها ، ایمیل ، تبلیغات کلیکی ، شبکه‌های اجتماعی ، سئو و… می باشد .

آنچه مسلم است به دلیل گستردگی و تاثیرگذاری فضای مجازی ، امروزه تمام کسب‌وکارها برای فروش محصول یا خدمات خودشان به اینترنت توجه دارند . بازاریابی آنلاین فرصت خوبی برای معرفی کسب‌وکار ، محصول و خدمات می باشد . کسب‌وکارها و برندها با فعالیت در فضای مجازی ، تلاش می‌کنند سرنخ‌های جدیدی پیدا کرده و مشتریان خود را افزایش دهند . هدف غایی بازاریابی آنلاین ، معرفی برند ، جذب مشتری و کسب درآمد اینترنتی بالا می باشد .

نکته آخر بازاریابی اینترنتی اینکه این نوع بازاریابی به تمام حرفه ها و مشاغل ورود کرده و در معرفی کسب‌وکارها و تبلیغات برای آنها بسیار کارآمد و موثر واقع شده است . امروزه کمتر کسب و کاری پیدا می شود که برای رشد و توسعه ، افزایش کسب درآمد اینترنت و برندسازی ، بی نیاز از آنلاین مارکتینگ باشد . لذا این نوع بازاریابی از ملزومات هر نوع کسب‌وکاری محسوب می شود ، حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند . چون با داشتن حضوری موثر در اینترنت می‌توانند تخصص و حوزه کاری خود را به همه افراد معرفی کنند .

این پست سایت پول یابی چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا: ۳

تاکنون هیچ رأیی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.