X

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اهمیت و جایگاه برجسته بازاریابی در شبکه های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست و همه به تاثیر شگرف و غیر قابل انکار بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی اذعان دارند و کسب درآمد اینترنتی از این طریق را بسیار بالا و هنگفت ذکر می کنند. کاملا طبیعی است جایی که میلیون های کاربر ایرانی در طول شبانه روز حضوری فعال داشته باشند بهترین مکان برای کسب و کارها جهت کسب درآمد از اینترنت می باشد.

اگرچه شبکه های اجتماعی در تمام جهان طرفدار دارند ولی برخی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به دلایلی در ایران دارای طرفداران پرو پاقرص هستند و کاربران ایرانی وقت زیادی را در این شبکه ها می گذرانند. به دلیل اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها و نفوذ خارق العاده آن در بین اقشار مختلف ایرانی ها ، در این مقاله سایت پول یابی به بخش های اصلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی پرداخته می شود.

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی

در تعریف شبکه اجتماعی یا سوشال نتورک Social network باید گفت، ساختاری اجتماعی است که از گروه‌هایی (عموماً فردی یا سازمانی) تشکیل شده‌است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی مانند ایده‌ها و تبادلات مالی، دوستان، خویشاوندان، لینک‌های وب، و سرایت بیماری‌ها (اپیدمولوژی) به هم وصل هستند.

در تعریفی ساده، بازاریابی شبکه های اجتماعی را می توان هر گونه عملی در جهت گرفتن ترافیک برای وبسایت یا گرفتن توجه در بین رسانه‌های اجتماعی بیان کرد. اما نیل پاتل، یکی از مشهورترین چهره‌های فعال در حوزه بازاریابی اینترنتی و سئو، تعریف دیگری ارائه می‌دهد: بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی پروسه‌ای برای تولید محتوایی متناسب با زمینه فعالیت پلت فرم شبکه اجتماعی مورد نظر است که بتواند کاربر را به سمت تعامل و اشتراک گذاری پیش ببرد. هر پلت فرم متفاوت است. در یکی متن نقش اصلی دارد، در دیگری ویدیو تسلط دارد و در پلت فرمی دیگر، تصاویر موفق‌تر هستند.  بنابراین هر پلت فرم استراتژی متفاوتی را می‌طلبد.

طبق این تعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، صاحبان کسب و کارها و برندهای تجاری در اشتراک گذاری محتوا باید متناسب با زمینه فعالیت پلت فرم مربوطه اقدام کنند. فرضا تصاویر در شبکه اجتماعی اینستاگرام ، فیلم در یوتیوب و… تاثیرگذاری بهتر و بیشتری دارد چون متناسب با زمینه فعالیت این شبکه های می باشند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

آیا تا به حال به اهمیت و تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر روی بیش از ۵۵ میلیون کاربر ایرانی که از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مثل: اینستاگرام ، تلگرام، توییتر ، فیسبوک و … استفاده می‌کنند، فکر کرده اید؟ راههای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در سال ۹۸ و با جامعه آماری شهروندان کل کشور( اعم از شهر و روستا) انجام شده‌، نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد مردم ایران، حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند.

بسیاری هرروز از شبکه های اجتماعی آنهم نه یک بار بلکه چندین بار استفاده می کنند. در واقع آنقدر به تلفن همراه خود و رسانه‌های اجتماعی بر روی آن معتاد شدیم که در علم روانشناسی معادل نوموفوبیا برای آن در نظر گرفته شد. با چنین استفاده گسترده‌ای از رسانه‌های اجتماعی، فرصتی باورنکردنی برای بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت فراهم شده است.

اگر در حال حاضر از بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ و به ویژه بازاریابی شبکه های اجتماعی جهت افزایش کسب درآمد اینترنتی ، رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده نمی‌کنید، باید هرچه زودتر این دانش را بیاموزید و به کار ببرید و گرنه بازار بزرگی را از دست خواهید داد.

بخش های اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بعد از تعریف و بیان اهمیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، ضروریست تا به  بخش های این نوع بازاریابی واقف شویم. به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی از ۵ بخش اصلی تشکیل شده، که عبارتند از:

۱- استراتژی یا برنامه ریزی بلندمدت

اگر صاحب کسب و کار هستید، درباره استراتژی شبکه های اجتماعی خود باید فکر جدی کنید. برای این سوالات پاسخ های مناسب پیدا کنید: هدفتان از بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ تمایل به اشتراک گذاری چه نوع محتوایی دارید؟ چه نوع محتوایی می‌تواند جذابیت بیشتری برای مخاطب هدف شما داشته باشد؟ تصویر، ویدیو یا لینک؟ نوع محتواعلمی باشد یا سرگرم کننده؟ آیا شبکه‌ های اجتماعی چگونه می‌توانند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند؟

برخی از کسب وکارها از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی درباره برندشان و برخی از آن برای بالابردن ترافیک وبسایت برای فروش و افزایش کسب درآمد اینترنتی استفاده می‌کنند. شبکه های اجتماعی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا تعامل و ارتباط برقرار کنید و کانالی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید.

در میان مجموع شبکه های اجتماعی فعال و رایج در ایران ، بر روی کدام پلت فرم می‌توانید متمرکز شوید؟ این روزها در ایران، شبکه های اجتماعی اصلی تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و آپارات هستند. زمانی که می‌خواهید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را شروع کنید بهتر است با تعداد کمی از پلت فرم‌ها که مخاطب هدف شما در آن بیشتر حضور دارد، شروع کنید.

اما این نکته مهم را به یاد داشته باشید که استراتژی شما نباید ثابت و بدون تغییر بماند بلکه با توجه به آنالیز پست‌های شبکه های اجتماعی و بازخورد آن در بین مخاطبان و کاربران باید تغییر کند.

قبل از هر چیزی بهتر است پرسونای بازاریابی خود را بشناسید تا بتوانید به این سوالات به خوبی پاسخ دهید.

۲- برنامه‌ریزی برای انتشار در شبکه های اجتماعی

انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی به آسانی اشتراک گذاری یک پست، تصویر یا ویدیو در پلت فرم‌های صفحات اجتماعی است. اما برای اطمینان از به دست آوردن بیشترین بازدید کننده از صفحه اجتماعی خود، نیاز به انتشار محتوایی مناسب که مورد علاقه مخاطب شما باشد، در زمان و تناوب مشخص دارید.

برای درک زمان مناسب ، با جستجویی در اینترنت متوجه می‌شوید که زمان‌های متفاوتی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در پلت فرم‌های مختلف ارائه می‌دهند. پس برای اینکه بهترین زمان برای پست گذاشتن را انتخاب کنید چه کار باید انجام دهید؟ تنها راه، استفاده از A/B تست است. باید شروع کنید و بهترین زمان خود را پیدا کنید.

نکته مهم و کلیدی ، پیدا کردن زمانی است که مخاطبان هدف شما آنلاین هستند. در این بین می‌توانید چند سوال را از خود بپرسید و از جواب‌های آن برای محدود کردن بازه‌های زمانی خود استفاده کنید.

هرگز محتوای خود را بدون برنامه قرار ندهید. بهترین زمان را پیدا کنید تا بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما بهترین نتیجه ممکن را ارائه دهد. می‌توانید پست‌های خود را برنامه دهید تا طبق زمان مورد نظرتان به صورت اتوماتیک و خودکار منتشر شوند. با این اقدام هم در زمان صرفه جویی می کنید و هم بهتر به نتایج مورد نظرتان می‌رسید و آنالیز دقیق‌تری خواهید داشت.

۳- گوش دادن و تعامل با مخاطبان

کاملا طبیعی است زمانی که کسب‌وکار و صفحه مجازی شما در شبکه های اجتماعی در حال رشد است، صحبت از برند و کسب و کارتان بین کاربران شدت می‌گیرد. افراد مختلف بر روی صفحه شما نظر می دهند، شما را در پست‌های خود تگ می‌کنند یا به صورت مستقیم به شما پیام می‌دهند. حتی ممکن است درباره برند شما بدون اینکه اطلاع داشته باشید در صفحات مجازی صحبت کنند.

توصیه می شود صحبت‌هایی که درباره برند و کسب و کارتان در صفحات مجازی می‌شود را ببینید. اگر نظرات مثبت هستند، فرصتی برای سورپرایز شدن و لذت بردن از آن‌ها به دست آورده‌اید اما اگر نظرات منفی هستند زمان دارید که قبل از وخیم شدن وضعیت، پشتیبانی ارائه داده و مشکل را اصلاح کنید و یا اینکه از نواقص کار خود مطلع شده سریع در پی حل آن باشید.

البته ابزارهایی برای تعامل و گوش دادن صفحات اجتماعی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از پست‌هایی که به شما مربوط می‌شود اما شما را تگ نکرده‌اند نیز با خبر شوید. خلاصه از نظرات مثبت و منفی کاربران که در نهایت موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی شما می شود اصلا غافل نشوید.

۴- آنالیز یا تجزیه و تحلیل عملکرد بازاریابی

در طول زمان حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی، چه محتوا منتشر کنید و چه تعامل ایجاد کنید، نیاز دارید که عملکرد بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را بدانید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اینکه آیا به تعداد فالوور بیشتری نسبت به ماه پیش رسیده‌اید؟ چقدر نظر مثبت و تاییدی در ماه گرفته‌اید؟ چند نفر از هشتگ برند شما در پست‌های صفحه مجازی خود استفاده کرده‌اند؟ و حتی راههای افزایش فروش در شبکه های اجتماعی کدامند؟

توجه کنید که پلت فرم‌های شبکه های اجتماعی شکل مبتدی از این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما برای به دست آوردن اطلاعات آنالیزی بیشتر می‌توانید از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی دیگر استفاده کنید. مجموعه این آنالیزها می تواند در رشد و توسعه کسب و کارتان در آینده راهگشا باشند.

۵- تبلیغات در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از بخش های اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی تبلیغات می باشد. زمانی که سرمایه کافی برای رشد بازاریابی شبکه اجتماعی خود را در اختیار داشتید، می‌توانید به سراغ تبلیغات در شبکه های اجتماعی بروید. تبلیغات شبکه های اجتماعی می‌تواند به کسب و کارتان کمک کند تا به مخاطبان بیشتری نسبت به افرادی که شما را فالوو می‌کنند برسید.

پلت فرم‌های تبلیغ کننده در شبکه های اجتماعی امروزه آنقدر قدرتمند و دقیق هستند که می‌توانید مشخص کنید دقیقا چه کسانی تبلیغ شما را ببینند. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را بر اساس علایق، رفتارها، محل زندگی و… مشخص کنید.

سخن پایانی

در این مقاله بازاریابی در شبکه های اجتماعی سایت پول یابی ضمن پرداختن به بخش های اصلی و مهم بازاریابی ، پیشنهاد شد که قبل از هر چیزی پلت فرم مدنظر خود را که متناسب با کسب و کارتان است انتخاب کنید و متناسب با آن اقدام به فعالیت و تولید محتوا کنید. تا زمانی که ندانید هر پلت فرم به چه سمتی می‌رود، چه محتوایی مناسب چه پلت فرمی است ، نمی توانید استفاده مناسب از آن ببرید.

با شناخت درست از شبکه های اجتماعی خواهید فهمید که چگونه در هر کدام حضوری موثر داشته باشید. حتما باید بررسی کنید که مخاطبان شما در کدام پلت فرم‌ها بیشتر حضور دارند و یا کدام پلت فرم مناسب کسب و کارتان است و بازدهی بهتر و بالاتری دارد.

نکته آخر در آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی  این است که حتما ، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بر اساس واقعیات و آنچه که هست، بنویسید و نه آنچه که می خواهید. پس از آن، محتوای خود را آماده کنید و شروع به کار کنید. اما این پایان کار نیست بلکه همیشه نتایج مرتبط با هر شبکه اجتماعی را بررسی کنید و در صورت لزوم استراتژی خود را تغییر دهید تا هیچ مانعی در رشد و توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد از اینترنتی شما ایجاد نشود.

سایت پول یابی:
Related Post