یقینا آگاهی و استفاده از تکنیک ها و راهکارهای افزایش فروش در فروشگاه ها موجب رونق کسب و کار و رشد و توسعه آن می شود . فروشگاه اعم از فروشگاه اینترنتی ، مغازه ها ، داروخانه ها ، سوپرمارکت ها و… با افزایش فروش و جذب مشتری ، می تواند به حیاتشان ادامه دهند . کسب و کارها و مشاغل فاقد درآمد ، اصلا دوام نمی آورند .
بزرگترین شرکت ها ، کمپانی ها و برندهای ملی و جهانی ، ابتدا از یک فروشگاه و مکان محدود شروع کردند ولی در ادامه با افزایش فروش ، به جایگاه فعلی رسیدند . یکی از راههای اصلی رشد و ترقی آنها ، افزایش فروش و جذب مشتری بالا است . آنها از راهکارها ، تکنیک ها و فرصت ها نهایت بهره را برده و خودشان را به جایگاه بزرگ رساندند .
می توان از تمام ترفندها و راهکارهای برندها و کمپانی های بزرگ در افزایش فروش استفاده کرد و هیچ نوع محدودیتی از این نظر وجود ندارد . چون فرایند افزایش فروش در همه کسب و کارها با کمی تفاوت جزئی ، به یک صورت است . منتهی در مشاغل خرد و کوچکتر با توجه به وجود برخی از محدودیت ها که کاملا طبیعی است ، باید از تکنیک های ساده تر و کمی متفاوت استفاده کرد تا به واسطه آن بتوان شاهد افزایش فروش بود .
مخاطبان زیادی ، ابهام و پرسش کلیدی برای تحول در فروش را داشتند . برای همین ، در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا ساده ترین و بهترین تکنیک ها و راهکارهای افزایش فروش در فروشگاه ها را تشریح کنم . امیدوارم مورد استفاده صاحبان فروشگاههای اینترنتی و فیزیکی قرار گیرد .
مفهوم فروشگاه و مغازه در ایران
در بازارهای سنتی و قدیمی ایران ، فروشگاه یا مغازه یا غرفه و حجره ، به محل و مکانی برای فروش کالا و محصولات می گفتند . البته فروشگاه ها و مغازه های گوناگونی برای فروش گونه های مختلف کالا با تنوع مکانی وجود دارد .
واژه مغازه یک کلمه و اصطلاح خارجی و به نوعی وام واژه فرانسوی در زبان فارسی است . این واژه در اصل ریشه در واژه le magasin فرانسوی دارد . این واژه ابتدا به صورت mağaza وارد زبان ترکی شده و سپس راه خود را در زبان فارسی پیدا کرده است .
در ایران مناطقی که کسب و کار مغازه دارها در آنجا رونق زیادی دارد ، ارزش مغازه به حدی بالاست که اصطلاحاً می گویند : «ارزش این مغازه ها را بر اساس «وجب» تعیین می کنند» . مشتریان این واحدها اغلب به دنبال شغل هستند تا سرمایه گذاری در حوزه مسکن .
نمونه مثال هایی برای واژه فروشگاه در زبان فارسی :
– من هر هفته به فروشگاه میروم تا مواد غذایی مورد نیازم را خریداری کنم .
– فروشگاه جدیدی در محله ما افتتاح شده است که محصولات ارگانیک عرضه میکند .
– او تصمیم دارد برای جشن تولدش، تزیینات را از فروشگاه محلی خریداری کند .
مفهوم فروشگاه در دستور زبان فارسی
واژه فروشگاه از نظر نقش دستوری ، اسم است که به معنی : دكان ، سوپر ، سوپرماركت و مغازه می باشد . از نظر آواشناسی : foroShgAh ، معادل ابجد : ۶۱۲ و شمارگان هجا : ۳ است . تشریح نگارش این واژه مهم است . کلمه « فروشگاه» به معنای محلی است که کالا و خدمات به فروش میرسد .
برای نگارش و استفاده صحیح از این کلمه در متون فارسی، به نکات زیر توجه کنید :
۱- نگارش صحیح : کلمه «فروشگاه» به صورت یک کلمه نوشته میشود و نباید به صورت جدا جدا (فروش گاه) یا با ترکیبهای نادرست دیگر نوشته شود . رعایت این موضوع برای موتورهای جستجو و کسب و کارها مهم است .
۲- قید استفاده : «فروشگاه» معمولا به عنوان اسم استفاده میشود . اما میتواند همراه با وصفها و قیدهای دیگر قرار گیرد. مثلا : «فروشگاه اینترنتی» یا «فروشگاه زنجیرهای» .
۳- جمعسازی : برای جمع بستن این کلمه ، به صورت «فروشگاهها» نوشته میشود .
۴- نقش کلمه در جمله : «فروشگاه» میتواند فاعل ، مفعول یا مضاف به آن قرار گیرد . مثال: «فروشگاه در خیابان اصلی قرار دارد . » (فاعل) یا « من به فروشگاه رفتم . » (مفعول) .
۵- رعایت اصول نگارش : مانند سایر کلمات فارسی ، هنگام نگارش متون ، به فاصلهگذاریهای مناسب ، استفاده از علائم نگارشی و روان بودن متن توجه کنید .
بهطور کلی ، رعایت این نکات به شما کمک میکند تا از کلمه «فروشگاه» به طور صحیح و موثر در نوشتار خود استفاده کنید.
واژگان مرتبط : ذخیره ، انبار ، مخزن ، دکان ، کارگاه ، دکه ، سوپرمارکت ، فروشگاه بزرگ ، ابر بازار ، فروشگاهی که همه نوع جنسی در آن یافت می شود .
معنی فروشگاه در زبان انگلیسی
ابتدا به معنی فروشگاه در زبان انگلیسی پرداخته و در ادامه سایر زبان ها اشاره می شود . کلمه فروشگاه به انگلیسی به چندین شکل ترجمه میشود که شامل موارد زیر است :
– Store : این واژه معادل اصلی فروشگاه است . به مکانی اشاره دارد که کالاها برای فروش عرضه میشوند . این اصطلاح به طور عمومی برای انواع مختلف فروشگاهها استفاده میشود .
– Shop : واژه شاپ نیز به معنای فروشگاه است و به مغازههای کوچکتر یا تخصصیتر اشاره دارد . به عنوان مثال: گلفروشیflower shop یا کتابفروشی bookshop .
– Department Store : این اصطلاح به فروشگاههای بزرگ و چند بخشی اشاره دارد که انواع مختلف کالاها را در بخشهای مختلف ارائه میدهند . هر بخش در یک دسته خاص از محصولات تخصص دارد ، مانند : پوشاک ، لوازم خانگی و غیره .
– Supermarket : واژه سوپرمارکت به فروشگاههای بزرگ مواد غذایی اشاره دارد که انواع مختلف محصولات غذایی و غیر غذایی را ارائه میدهند . سوپرمارکتها شامل بخشهای مختلفی هستند که به راحتی به مشتریان دسترسی دارند .
– Selling-place : این اصطلاح کمتر رایج است و به معنای مکانی برای فروش کالاها است .
جدول مترادف های فروشگاه
ردیف | واژه انگلیسی | نقش | واژه معادل فارسی |
۱ | store | اسم | ذخیره، انبار، مقدار زیاد، دکان، مخزن، فروشگاه، اندوخته، مغازه |
۲ | shop | اسم | کارگاه ، دکان، فروشگاه، دکه، مغازه |
۳ | department store | اسم | فروشگاه، فروشگاه بزرگ |
۴ | supermarket | اسم | فروشگاه، فروشگاه بزرگ، سوپرمارکت، ابر بازار |
معنی واژه فروشگاه در زبان های مختلف
در بالا معنی فروشگاه در زبان انگلیسی بیان شد اما این واژه در زبان مختلف از نظر تلفظ و نوشته متنوع است که برای آشنایی و راحتی کار در جدول زیر آورده شده است :
جدول واژه فروشگاه در زبان های مشهور جهان
ردیف | زبان | تلفظ و نوشته |
۱ | انگلیسی | store |shop , supermarket , department store |
۲ | ترکی | mağaza |
۳ | فرانسوی | magasin |
۴ | آلمانی | speichern |
۵ | اسپانیایی | almacenar |
۶ | ایتالیایی | negozio |
۷ | عربی | تخزين | متجر، مخزن، مستودع، دكان، محل تجاري، ذخيرة، ذاكرة، مؤن، تموين، دخر، خزن، حفظ، استوعب زود بالمؤن، ودع، خزن المؤن، سجل في الذاكرة، زود، محل |
تعریف فروشگاه یا فروشگاه چیست؟
در بالا به معانی و مفاهیم لغوی و واژگانی فروشگاه به طور مبسوط پرداخته شد . اما فروشگاه به عنوان یک واژه و اصطلاح کاربردی ، معنا و تعریف خاص خودش را دارد . فروشگاهها به عنوان مکانهایی برای فروش کالا ، نقش مهمی در اقتصاد و عادات خرید مردم ایفا میکنند . از فروشگاههای بزرگ و دپارتمانها گرفته تا مغازههای کوچک و تخصصی ، هر کدام ویژگیها و محصولات خاص خود را دارند . با توجه به تحولات اخیر در تجارت الکترونیک ، فروشگاهها نیز در حال تغییر و تطبیق با نیازهای جدید مشتریان هستند .
فروشگاه مکانی است که در آن کالاها یا خدمات برای فروش عرضه میشوند . این محل و مکان میتواند یک ساختمان فیزیکی مانند : مغازه یا سوپرمارکت ، یا یک فروشگاه آنلاین در بستر اینترنت باشد . فروشگاهها انواع مختلفی دارند، از جمله فروشگاههای زنجیرهای با شعب متعدد و فروشگاههای تخصصی که یک نوع خاص از کالا را ارائه میدهند . ضمن اینکه کالاهای متنوعی از جمله مواد غذایی ، پوشاک، لوازم خانگی و غیره را به مشتریان عرضه می کنند .
فروشگاهها نقش مهمی در اقتصاد و جامعه ایفا میکنند . آنها به تولیدکنندگان و توزیعکنندگان کمک میکنند تا محصولات خود را به مشتریان برسانند و به مصرفکنندگان امکان دسترسی به کالاها و خدمات مورد نیازشان را میدهند . فروشگاهها همچنین میتوانند به عنوان مراکز اجتماعی عمل کنند و فضایی را برای تعامل و ارتباط بین افراد فراهم کنند .
انواع فروشگاهها
فروشگاه ها از نظر مکان ، مقدار و کیفیت محصولات و خدمات و زمینه فعالیت با هم متفاوت بوده و به انواع زیر تقسیم می شوند :
۱- فروشگاه فیزیکی
این نوع فروشگاهها دارای یک مکان فیزیکی مشخص هستند که مشتریان میتوانند به آن مراجعه کرده و کالاها را از نزدیک مشاهده و خریداری کنند . به بیانی دیگر ، یک مکان مشخص که مشتریان میتوانند به صورت حضوری از آن خرید کنند . این مکان میتواند یک مغازه کوچک، یک فروشگاه بزرگ یا یک مرکز خرید باشد .
۲- فروشگاه اینترنتی یا برخط
این نوع فروشگاهها به صورت آنلاین و در بستر اینترنت فعالیت میکنند و مشتریان میتوانند از طریق وبسایت یا اپلیکیشن ، محصولات را انتخاب و خریداری کنند .به بیانی دیگر فروشگاه اینترنتی ، یک وبسایت یا اپلیکیشن که کالاها و خدمات را به صورت آنلاین به فروش میرساند . مشتریان میتوانند از طریق اینترنت سفارش خود را ثبت کنند و کالا را درب منزل تحویل بگیرند و یا از طریق اینترنت دانلود کنند و خدمات دریافت نمایند .
امروزه فروشگاه های اینترنتی خیلی فراگیر شده و تقریبا اکثر کسب و کارها به دلیل پولسازی فراوان اینترنت به سمت ایجاد فروشگاه های اینترنتی رفته اند . البته هر فروشگاه اینترنتی درآمدزا نیست . حتما باید به اصول و اسرار سایت های پولساز با درآمد میلیاردی آشنا باشید تا بتوانید موفق شوید .
۳- فروشگاه زنجیرهای
این فروشگاهها شامل چندین شعبه هستند که تحت یک برند و مدیریت متمرکز فعالیت میکنند . در تعریفی دیگر ، فروشگاه زنجیره ای ، مجموعهای از فروشگاههای مشابه که متعلق به یک شرکت هستند و محصولات یکسانی را در مکانهای مختلف ارائه میدهند .
۴- فروشگاه تخصصی
این فروشگاهها فقط یک نوع خاص از کالا را میفروشند ، مانند : فروشگاههای لوازم ورزشی یا فروشگاههای کتاب . فروشگاه سایت پول یابی نمونه ای از این فروشگاه ها است که در زمینه آموزش کسب درآمد اینترنتی فعالیت می کند .
۵- فروشگاه محلی
یک مغازه کوچک یا مکان مشخص که در یک محله یا منطقه خاص قرار دارد و معمولاً محصولات متنوعی را به فروش میرساند .
اجزای اصلی فروشگاه
در یک نگاه کلی می توان ، اجزای اصلی یک فروشگاه را به بخشهای فیزیکی و بخشهای غیرفیزیکی تقسیم کرد . بخشهای فیزیکی شامل : قفسهها ، صندوق ، ویترین ، انبار و بخشهای خدماتی مانند رختکن و اتاق پرو است . بخشهای غیر فیزیکی شامل : وبسایت فروشگاه ، اپلیکیشن موبایل ، سیستم مدیریت موجودی و سیستم حسابداری است .
مهمترین اجزای فیزیکی فروشگاه عبارتند از :
– قفسهها : فضایی برای نمایش و نگهداری کالاها .
– محصولات : کالاهایی که برای فروش عرضه میشوند.
– صندوق : محل انجام معاملات و پرداخت وجه .
– ویترین : مکانی برای نمایش جذاب کالاها به منظور جذب و جلب توجه مشتری .
– انبار : محل نگهداری کالاها به منظور ذخیرهسازی .
– بخشهای خدماتی : مانند رختکن ، اتاق پرو و سرویس بهداشتی .
– نیروی انسانی : فروشندگان و کارکنان که به مشتریان خدمات میدهند.
– فضای فروش : مکانی که مشتریان میتوانند در آن به گشت و گذار و انتخاب کالا بپردازند .
اجزای غیر فیزیکی فروشگاه :
– وبسایت : یک فروشگاه آنلاین برای ارائه محصولات و خدمات .
– اپلیکیشن موبایل : یک نسخه موبایلی از فروشگاه آنلاین .
– سیستم مدیریت موجودی : برای ردیابی و مدیریت موجودی کالاها .
– سیستم حسابداری : برای مدیریت امور مالی و حسابداری فروشگاه .
— محصولات و خدمات : کالاهایی که برای فروش عرضه میشوند و یا خدماتی که باید ارائه شود .
علاوه بر این اجزای اصلی ، ممکن است فروشگاهها شامل بخشهای دیگری هم داشته باشند :
– تفریحی : مانند کافه یا فضای بازی برای کودکان .
– مشاوره : برای راهنمایی مشتریان در انتخاب کالا .
– پشتیبانی : برای ارائه خدمات پس از فروش .
راهها و تکنیک های افزایش فروش در فروشگاه ها
پس از بیان و تعریف واژه فروشگاه ، در ادامه این مقاله سایت پول یابی به تعدادی از راهکارهای افزایش فروش در فروشگاه ها اشاره می شود . این راهکارهای عملی یقینا می توانند موجب موفقیت و رشد کسب و کار ، و ارتقای برندتان ، هرچند کوچک شود . مهمترین راهکارهای افزایش فروش در فروشگاه ها اینترنتی یا فیزیکی عبارتند از :
۱- مشتری مداری راهکار دائمی افزایش فروش
بدون هیچ شک و تردید می توان ادعا کرد تاثیری که مشتری مداری در موفقیت کسب و کارها دارد در هیچ چیز دیگری وجود ندارد . شاید قدم برداشتن در این مسیر و رسیدن به هدف ، نیازمند زمان بیشتری باشد اما ماندگاری و موفقیت برند را چندین برابر می کند . از یکجا به بعد شیب رشد کسب و کارتان بیشتر و بیشتر خواهد شد .
مشتریمداری به معنای قرار دادن مشتری در مرکز استراتژی و اهداف کسبوکارتان است . یعنی تمام فعالیتها و تصمیمات خود را بر اساس نیازها ، خواستهها و جلب رضایت مشتریان بنا کنید . هدف اصلی مشتریمداری هم ارائه خدمات و محصولات باکیفیت و مطابق با نیازهای مشتریان و ایجاد تجربه مثبتی در او می باشد . حفظ و جذب مشتریان بیشتر و در نهایت ، موفقیت کسبوکار نتیجه نهایی مشتری مداری است .
با این توضیحات ، مهمترین اصول مشتریمداری : ۱- درک نیازهای مشتری ، ۲- ارائه خدمات و محصولات با کیفیت ، ۳- ایجاد تجربه مثبت برای مشتری ، ۴- ارتباط موثر با مشتریان ، ۵- پاسخگویی به موقع به نیازهای مشتریان و ۶- ارزیابی عملکرد می باشد . البته مشتریمداری یک فرهنگ است که باید در تمام شیوه رفتار فروشندگان گسترش یابد . این فرهنگ باید در تمام سطوح ، از کارکنان گرفته تا مدیران ارشد فروشگاه جاری باشد .
۲- دادن هدیه
تقریبا همه انسان ها عاشق هدیه گرفتن هستند حتی اگر این هدیه ها بسیار کوچک هم باشند باز هم از گرفتن آنها خوشحال شده و تا مدتها در یادشان خواهد ماند . توجه کنید که هدیه دادن یکی از راههای افزایش فروش در فروشگاه ها است . تجربه و تحقیقات ثابت کرده که این موضوع می تواند در افزایش فروش فروشگاه ها تاثیر گذار باشد .
در هر نوع کسب و کاری محصولات و یا خدماتی وجود دارند که یا هزینه ای برای صاحبان مشاغل ندارند و یا هزینه آنها بسیار ناچیز است . فقط کافیست که با کمی حساب و کتاب و تنظیم کردن سود شخصی از این راهکار فوق العاده موثر در کسب و کارتان استفاده بهینه کنید .
بسیاری از فروشگاه های مطرحی که بیشتر ما با آنها آشنایی داریم از این راهکار ها برای افزایش فروش خود استفاده می کنند.
نمونه اجرای هدیه در فروشگاه
برای درک بیشتر ، به توضیح ساده و این مثال توجه کنید . فرض کنید صاحب یک فروشگاه لباس هستید و قصد دارید از این تکنیک برای افزایش فروش خودتان استفاده کنید . برای پیاده سازی این ترفند به این صورت اقدام کنید :
– فرضا می توانید به ازای هر میزان سقف خریدی که مدنظرتان است به مشتریان امتیازاتی ارائه دهید . طوری که با جمع شدن آنها بتوانند یک محصول رایگان از فروشگاه به عنوان هدیه دریافت کند . مثلا به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان خرید ۱۰ امتیاز به مشتری بدهید . به آنها بگویید وقتی این امتیاز به ۱۰۰ رسید میتواند تا ۵۰ هزار تومان از فروشگاه به صورت رایگان خرید کند .
– می توانید سقف خرید را برای مشتریانتان در نظر بگیرید و اگر خرید آنها از آن میزان بیشتر شد یکسری خدمات به آنها ارائه دهید مثل ارسال رایگان و… .
– شیوه دیگر اینکه به ازای یک مقدار معین از خرید ، آنها را در قرعه کشی هایی که برای مشتریانتان برگزار می کنید شرکت دهید .
– می توانید به ازای یک مقدار معین از خرید یک هدیه کوچک از محصولات خودتان به آنها بدهید که هزینه ای هم برایتان به دنبال نداشته باشد .
و البته، راهها و پیشنهادات بسیار زیاد دیگر که با کمی خلاقیت می توانید از آنها برای افزایش فروش فروشگاه تان استفاده کنید .
نکته کلیدی درباره هدیه دادن : هزینه این کار را می توانید از حاشیه سودی که از فروش محصولات خود بدست می آوریم فراهم کنید .
۳- ارائه برخی خدمات رایگان
پیشنهاد و ارائه خدمات رایگان ، می تواند یکی دیگر از گزینه های مناسب و تکنیک های افزایش فروش در فروشگاه ها باشد . این موضوع در بیشتر کسب و کار ها قابل اجر بوده و می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد .
شاید بعضی از شما با داروخانه هایی مواجه شده اید که در روز های خاص از هفته ، مشاورانی را برای مشاوره پوست ، مو و غیره به داروخانه خود دعوت می کنند . در واقع اکثر ما می دانیم که این مشاوره ها ممکن است نیازمند تهیه محصولات مراقبتی باشند . اما باز هم به این داروخانه ها مراجعه می کنیم و پیشنهاداتی را که مشاوران در زمینه استفاده از یک محصول به ما میدهند را به راحتی میپذیریم و حتی از همان داروخانه آن محصول را تهیه می کنیم .
مورد دیگر مثلا ، با آرایشگر هایی مواجه شدیم که به ازای معرفی عروس به آنها می توانستید یک بار از خدمات رایگان آنها استفاده کنید . یا تالار های عروسی که اگر غذا را به آنها سفارش دهید ، هزینه ورودی مهمان ها را از صورتحساب تان کم می کنند .
بسیار خدمات رایگان دیگری که می تواند متناسب با هر نوع کسب و کار کوچکی متفاوت باشد . حسنش این است که هزینه ای را برایتان به دنبال نداشته باشد و موجب افزایش فروش فروشگاه ، داروخانه و سایر کسب و کار های دیگرتان می شود .
۴- داشتن نوآوری و خلاقیت
گاهی کافیست که فقط از کمی نبوغ خود استفاده کنیم تا شاهد افزایش فروش چشمگیری در کسب و کار هایمان باشیم . به طور مثال رستوران سنتی را می شناسم که در آن غذا های شمالی را با کیفیت و طعم عالی سرو می کنند .
مسلم است که این موضوع فرق چندانی با سایر هم صنفان به وجود نمی آورد . چون همه در تلاش هستند که بهترین طعم و کیفیت را ارائه بدهند . اما این رستوران برای ایجاد تمایز بین رقبا فضای رستوران کوچک خود را کاملا با منطقه ای که غذاهای آن را سرو می کند هماهنگ کرده است . یعنی یک فضای کاملا شمالی و استفاده از ظروف سنتی متناسب با این محیط .
نکته جالب توجه این است که این رستوران در هنگام تسویه صورتحساب یک شیشه کوچک ترشی محلی از همان محصولاتی که در رستوران خودشان استفاده می کنند همراه با یک دست نوشته به مشتری ها هدیه میدهند . در صورت رضایت با آنها عکس یادگاری می گیرند و آن را در دیوار خاطراتشان ثبت می کنند .
این موضوع هرچند کوچک با ایجاد فضایی صمیمی و گرم به حدی موجب افزایش فروش این رستوران شده که برای مراجعه به آنجا حتما باید رزرو کنید .
مثال هایی از این دست زیاد هستند . مطمئنم شما هم به چشم خودتان شاهد ابتکاراتی از این نوع ترفند های دوست داشتنی بوده اید . پس میبینید گاهی فقط کافیست برای افزایش فروش در فروشگاه ها و محل کسب و کار خودمان بدون هیچ هزینه ای کمی خلاقیت به خرج کنید . همین و تمام .
۵- دادن امکانات به مشتریان
به کرات شاهد شده که خیلی از فروشندگان و صاحبان فروشگاه ها و … حتی کوچکترین امکاناتی را برای راحتی و آسایش مشتریانشان فراهم نمی کنند . این مسئله شاید به نظر بی اهمیت برسد . اما با تحقیقاتی که بین مراجعه کنندگان چندین فروشگاه معمولی با اندکی تفاوت در امکانات رفاهی انجام شد، متوجه شدند که این مسئله تا چه اندازه می تواند بر روی افزایش فروش تاثیر گذار باشد .
فرض کنید تابستان برای خرید به یک فروشگاه لباس مراجعه کرده اید . وقتی وارد فروشگاه می شوید هیچ وسیله خنک کننده ای در آنجا وجود ندارد و فروشگاه به شدت گرم است . آیا تمرکز کافی برای انتخاب محصول مورد نظرتان را دارید و خریدتان را انجام میدهید .
یا تصور کنید وارد داروخانه ای می شوید که بسیار شلوغ است و باید مدتها در نوبت بایستید . آیا همانطور ایستاده صبر می کنید یا به داروخانه کناری که برای مراجعه کنندگانش صندلی فراهم کرده می روید .
می توان حدس زد که جواب اکثرا ما واضح است . فقط در موارد محدودی که ناچار به این گونه خرید ها باشیم به آن تن می دهیم . در کمال ناباوری با بررسی این مسئله هرچند ساده متوجه میشوید که این موضوع هم می تواند در افزایش و یا کاهش فروش تاثیر گذار باشد .
مهم نیست که شغلتان چیست و چه وسعتی دارد . مهم این است که در هر کسب و کاری که هستید توانایی رشد و موفق شدن در آن را پیدا کنید .
۶- ارتباط درست با مشتریان
مشتریان تنها کسانی هستند که قدرت دگرگونی کسب و کار شما را دارند . اگر به آنها توجه ویژه ای داشته باشید آنها هم محبت ویژه خود را برایتان خرج می کنند و سبب موفقیت تان می شوند . اگر شما هم علاقمند به افزایش فروش در فروشگاه های خود هستید ، به مشتریانتان ارزش بدهید و ارتباط تان را با آنها حفظ کنید .
آنها را در امر خرید راهنمایی کنید . با آنها صادق بوده و رفتاری شایسته و درست در قبال شان داشته باشید . از نظرات و پیشنهادهای آنها در کسب و کارتان استفاده کنید . مهمترین عامل اینکه ، دائما آنها را بررسی کنید و اگر از شما ناراضی اند علت این امر را جویا شوید . سعی کنید تا مسئله را برایشان تا حدودی حل کرده تا ناراحتی و بی اعتمادی نسبت به شما نداشته باشند .
می توانید به کمک پنل های پیامکی سالروز تولد آنها را تبریک بگویید . یا در مناسبت های خاص تخفیف هایی مختص به آنها ارائه کنید تا باز هم به شما مراجعه کنند . حفظ ارتباط با مشتری مانند بذر گیاهی است که هر چه این ارتباط قوی تر باشد جوانه این گیاه هم قوی تر خواهد بود و زود تر رشد خواهد کرد .
۷- قلقلک دادن احساسات مشتری
تصور کنید قصد خرید حدود ۵۰۰ هزار تومان از سوپرمارکت را دارید . دو گزینه مقابل تان گذاشتهاند :
– فروشگاهی که محصولاتش ارزان قیمت است .
– فروشگاهی با قیمت معمولی که یک بن تخفیف ۱۵ درصدی خرید به شما میدهد .
مطمئن باشید خرید از فروشگاه اول برای شما بهصرفهتر است . اما احتمالا خرید از فروشگاه دوم را انتخاب میکنید . پس خرید مشتری آنقدر هم که فکر میکنید بر اساس فکر و منطق نیست . بلکه اغلب احساسی است . پس راه حل چیست؟
اینکه بتوانید ، با روشهای خاصی روی احساسات مشتری تأثیر بگذارید . مثلا گاهی با یک تخفیف یا بن خرید ، آنها را خوشحال و مشتاق کنید . البته به آنها بفهمانیم که این تخفیف تنها برای مشتریان خاص ماست . همین ارزش گذاشتن و منحصر کردن ، حس خوبی به مشتری میدهد . انتقال حس خوب هم در نهایت به خرید ختم میشود . این یکی از راهها و تکنیک های ساده و دمدستی افزایش فروش در فروشگاه ها و مغازه ها می باشد .
همین طور این کوپنها میتوانند صرفا برای اقلام خاص در نظر گرفته شوند . مثلا یک سبد غذایی برنج ، روغن و… با ۱۵ درصد تخفیف برای مشتریان دائمی . یا مثلا تخفیف ۵۰ درصدی روی شالهای فروشگاه . هر چیزی که بتواند به مخاطب بفهماند که شما به او توجه خاص دارید ، ایده خوبی است .
به راحتی می توانید گاهی با تخفیف دهی درست و به موقع ، مشتری را هیجان زده کنید و فروشتان زیاد کنید .
۸- مدیون کردن مشتری
مدیون کردن مشتری راهی برای افزایش فروش در فروشگاه ها می باشد . در ایام شیوع بیماری کرونا ، بسیاری از فروشگاههای خرده فروشی تعطیل بودند . یک شب برای خرید یک سری اقلام پروتئینی به خارج از منزل رفتم (البته با رعایت کامل موارد بهداشتی!) . در نهایت توانستم یک فروشگاه کوچک برای خرید اقلام مورد نیازم پیدا کنم .
من میتوانستم محصولات مورد نیازم را با قیمت کمتر از فروشگاههای همیشه تخفیف خریداری کنم ، اما در آن شرایط چارهای جز خرید از آن فروشگاه نداشتم . بعد از خرید ، فروشنده علاوه بر یک تخفیف جزئی ، یک آبمیوه نه چندان گرانقیمت را به صورت رایگان روی محصولات من قرار داد .
میدانستم که خرید من نسبت به خرید از یک فروشگاه بزرگ، خیلی گرانتر تمام شده است . اما نکته اینجاست : هدیه آن فروشنده ، این حس را در من بهوجود آورد که همیشه برای خرید به آنجا مراجعه کنم . این همان حس دِینی است که به آن اشاره شد .
این یک حس مشترک است . ما آدمها دوست داریم به لطفی که در حق مان میشود پاسخ دهیم . بنابراین ترجیح میدهیم باز هم به سراغ همان فروشنده برویم . یا یک نمونه دیگر افراد یا شرکتهایی که بخش زیادی از مهارتشان را رایگان در اختیارتان میگذارند . (مثلا یک فایل ویدیویی آموزشی رایگان در سایتشان گذاشتهاند . )
۹- داشتن یک محصول خاص
ارائه یا داشتن یک محصول خاص ، یعنی چه؟ احتمالا این تجربه این را داشتهاید که گاهی برای خرید یک محصول خاص ، ناچارید به یک فروشگاه مشخصی که آن را دارد مراجعه کنیم . مثلا در منزل شما ، خانواده فقط به یک نوع آبمیوه خاص رژیمی علاقه دارند و این محصول را هم صرفا سوپر مارکتی دارد که حدود ۴۰۰ متر از خانه دورتر شما است .
در هر حال هر زمان نیاز به خرید آن داشته باشید ، باید این مسیر را طی کنید . در ادامه زمانی که وارد این مغازه میشوید ، صرفا به خرید یک نوشابه بسنده نمیکنید . اقلام دیگر مثل سس کچاپ ، نان باگت و… را هم از آنجا میخرید .
این خرید به خاطرِ داشتن یک محصول خاص است . حالا شما ببینید که در فروشگاهتان چه محصولی میتواند خاص و چشمگیر باشد . آنقدر که یک نفر را از فاصله ۴۰۰ متری و از مقابل ۳ سوپرمارکت دیگر به فروشگاهتان بکشاند .
شاید اسم استراتژی زیان را شنیده اید و یا نمونه آن را احتمالا دیدهاید . یک استراتژی جالبی که برخی از فروشگاهها برای داشتن یک محصول خاص استفاده میکنند . آن هم قیمتگذاری بسیار ارزان و حتی ضرر کردن روی یک محصول مشخص است . به این صورت که آن را وسیلهای برای کشاندن مشتری به فروشگاه قرار میدهن د. نمونه آن فروش کیسههای برنج با قیمت بسیار ارزان است که در فروشگاههای بزرگ مشاهده میکنید .
۱۰- استفاده از تکنیکهای روانشناسی برای افزایش فروش
در این مقاله سایت پول یابی متذکر شدم که مشتری بر اساس احساس تصمیم میگیرد، نه منطق . لذا با ترفندهایی ذهن و احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید . تجربه ثابت کرده که استفاده از تکنیک های روانشناسی یکی از راههای موثر افزایش فروش در فروشگاه ها است .
یکی از تکنیک های روانشناسی ، پخش موسیقی است . یک موسیقی ملایم و البته مناسب در فروشگاه میتواند موجب شود مقاومت ذهنی مشتری برای خرید کم شود و تصمیم به خرید بگیرد .
علاوه بر موزیک ، رایحههای دلنشین یک راهکار دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن حس مخاطب و ترغیب او به خرید بیشتر محصول است . البته رایحهای که برای هر مغازه مناسب است ممکن است با مغازه دیگر متفاوت باشد . چون همین هم باید روانشناسی شده باشد . با همین تکنیک های ساده می توانید انتظار افزایش فروش و کسب درآمد بالا داشته باشید
۱۱- سایر راههای افزایش فروش
در ادامه به چند راهکار دیگر که میتواند موجب افزایش فروش شود اشاره می شود :
– محصولاتی که برای کودکان جذاب است را در قفسههای پایینی قرار دهید ، به طوری که بچهها بتوانند به راحتی این محصولات را مشاهده کرده یا حتی بردارند . آن زمانی که والدین به خواسته فرزندشان جواب رد بدهند گذشته ، امروز حرف نهایی را کودکان میزنند . پس از این فرصت استفاده کنید .
– سبدهای خرید بزرگی در اختیار مخاطب قرار دهید که در عین حمل آسان ، سریع پر نشود .
– محصولات مکمل را در کنار یکدیگر بگذارید ، تا مخاطب علاقهمند به خریدِ یکی از آنها ، ترغیب به خرید محصول مکمل آن هم بشود . مثلا خمیر دندان را کنار مسواک قرار دهید .
سخن پایانی افزایش فروش در فروشگاه ها
در این مقاله سایت پول یابی مجموعه راهکارهای ساده برای افزایش فروش اینترنتی و فیزیکی بیان شد . اگر تصمیم گرفتهاید تغییری در کسب و کار و فروشتان دهید بر طبق توصیه های این مقاله عمل کنید . همه بهدنبال افزایش فروشند ، اما همه برای موفقیت کاری نمیکنند . شما مخاطب سایت پول یابی با یادگیری این تکنیکها از آنها جلوتر هستید . تصور نکنید انجام این کارها سخت و پیچیده است ، برعکس خیلی ساده و راحت است .
بهتر است کم کم و موردی عمل کنید . مثلا امروز یا این هفته روی یک تکنیک روانشناسی فروش کار کنید تا مشتری را به سمت خود جذب کنید . یا اینکه یک تخفیف و بن خرید به مشتریان دهید .
اگر قصد دارید در کسب و کارتان از رقبایتان جلو بیفتید و به موفقیت چشمگیر و فروش فوق العاده برسید ، حتما باید رقبای فعال در حیطه فعالیت خودتان را به خوبی بررسی کنید . بعد از این شناخت از تمایز هایی که در مقابل آنها دارید برای موفقیت در کسب و کارتان استفاده کنید . شاید ویژگی ها مهم باشند اما این تمایز ها هستند که همیشه منجر به فروش و موفقیت می شوند .
نکته آخر راهها و تکنیک های افزایش فروش در فروشگاه ها اینکه ، کسب درآمد اینترنتی یا درآمد سنتی ، نه جادو میخواهد و نه دعا . فقط باید دانش و راههای عملی آن را بشناسید و به کار ببندید . شاید با جستجو در فضای اینترنت ، مطالب زیادی در مورد افزایش فروش دیدهاید . اما بیشتر این روشها بهدرد بازار ایران نمیخورند . در این مقاله سعی شده تنها در مورد راهکارهایی که در کشورمان جواب میدهد ، بحث شود .