مقاله کامل درباره ارز دیجیتال تتر Tether

در فضای مجازی و محافل پولی ایران بحث ارز دیجیتال تتر Tether مانند سایر رمزارزها بسیار داغ است . افراد زیادی هستند که در اینترنت و از طریق صرافی های مجازی به تتر به عنوان یک منبع کسب درآمد اینترنتی نگاه می کنند . شاید یکی از مهم ترین ایرادات ارزهای دیجیتال در سالیان اخیر در ایران و جهان نوسان شدید قیمت‌ آنها باشد . البته عده ای همین نوسات شدید را دلیل ارزشمندی ارزهای دیجیتال و پولسازی آنها می دانند .

مثلا ممکن است ، قیمت یک ارز دیجیتال در یک لحظه چندین درصد بیشتر شود یا به شدت کاهش یابد . یکی از ویژگی خاص ارز دیجیتال تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال ، تلاش برای رفع این مشکل است . به عبارتی ، تتر توانسته با ارائه‌ راهکاری هوشمندانه‌ قیمت خود را همواره ثابت نگه دارد و این مشکل اساسی ارزهای دیجیتال را رفع کند .

اگر به دنبال یک جایگزین بی ضرر یا کم ضرر نسبت به بیت کوین هستید می توانید روی تتر سرمایه گذاری کنید . در این مقاله سایت پول یابی به آموزش کامل و جامع ارز دیجیتال تتر Tether ، همچنین استخراج تتر ، مزایا و معایب آن و راههای خریدش می پردازم . امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما قرار گیرد .

تتر چیست ؟

ارز دیجیتال تترTether  یک استیبل کوین وابسته به ارزهای فیات است که به وسیله دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می شود و علامت آن (₮) می باشد . این ارز دیجیتال با نمادUSDT  توسط شرکت Tether صادر شده است . اگر واقع بینانه نگاه کنیم تتر از نظر ارزش ، نوعی دلار دیجیتال محسوب می شود . به طوری که هر واحد تتر دقیقا معادل یک ۱ دلار آمریکا می باشد .

با تمام این تفاسیر همان طور که در بالا اشاره شد ، تتر در وهله اول یک ارز دیجیتال است که با نماد اختصاری USDT مخفف United States Department of the Treasury معروف و شناخته می‌شود . در وهله دوم ، یک استیبل کوینStablecoin  می باشد . لذا مانند تمام استیبل‌ کوین‌های دیگر هدف اصلی از ایجادش ، پایداری در برابر نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال است . این ارز دیجیتال روی چندین بلاک چین مختلف انتقال داده می‌شود و می‌توان آن را در کیف پول‌های مختلف ذخیره کرد .

کسانی که به دنبال کسب درآمد اینترنتی با ارز دیجیتالی هستند معمولا از نوسانات بازار گلایه دارند . اما نکته مهم درباره تتر این است که تحت تاثیر نوسانات قیمتی قرار نمی گیرند . اما در صورتی که قیمت دلار کاهش یابد ، میزان دارایی افراد دارای ارز دیجیتال تتر نیز به همان میزان کاهش می یابد . با این توضیحات ارز تتر دو کاربرد مهم برای کاربرانش دارد :

۱- انتقال راحت پول به کیف پول ها و صرافی ها به صورت دلار .

۲- محافظت از سرمایه در برابر نوسانات شدید قیمت ها .

اطلاعات عمومی درباره تتر

ردیف عنوان توضیحات ارز دیجیتال
۱ نام ارزدیجیتال Tether
۲ نماد ارزدیجیتال USDT
۳ علامت
۴ دسته ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت
۵ سال راه اندازی ۲۰۱۵
۶ شرکت اداره کننده Tether Limited
۷ قابلیت استخراج دارد
۸ خالق براک پیرسBrock Pierce ، ریو کالینزReeve Collins ، کریگ سلرزCraig Sellars

مقایسه و بررسی رابطه تتر و دلار

تتر  توسط شرکت Tether Limited اداره می شود . ارز دیجیتال الگوریتمی است لذا بر اساس ادعای این شرکت به‌ازای هر واحد تتر ، یک دلار در ذخایر بانکی نگهداری می‌شود . به این معنی که پشتوانه تتر ، ارز فیات دلار بوده و مقدار آن به دلار آمریکا متصل است . به همین دلیل است که تتر ، نوسانات قیمتی بسیار پایینی دارد .

ارز دیجیتال تتر Tether , تتر چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال USDT

این ارز از همان ابتدای عرضه به عنوان استیبل کوین معرفی شد . به این معنی که قیمتش باید نسبتا پایدار و وابسته به قیمت دلار آمریکا باشد . دلار هم ارزی فیزیکی است که توسط دولت ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود و به عنوان یکی از رایج‌ترین ارزهای جهان ، توسط بسیاری از کشورها به عنوان ارز رسمی کاربرد دارد . بااین‌حال، گاهی شاهد تفاوت قیمت تتر و دلار هستیم .

برخلاف دلار کاغذی ، تتر به راحتی قابل انتقال به سراسر جهان بوده و امنیت بسیار بالاتری نسبت به دلار دارد . چون از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند و محافظت بیشتری در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی و سرقت ارائه می‌دهد . در مقابل ، فرایند نقد شدن تتر نسبت به دلار کاغذی پیچیده‌تر است . تفاوت‌های اصلی بین تتر و دلار :

ردیف ویژگی های تتر ویژگی های دلار
۱ ارز دیجیتال ارز فیات
۲ امنیت بیشتر امنیت کمتر
۳ معامله الکترونیکی و آنلاین معامله فیزیکی و حضوری
۴ فرایند نقد شدن پیچیده‌تر فرایند نقد شدن راحت‌تر
۵ انتقال سریع‌تر انتقال دشوارتر

در مجموع ، با توجه به جدول بالا ، تتر و دلار هر دو مزایا و معایب خاص خودشان را دارند . تتر امنیت بالایی دارد ، اما نوسانات قیمتی آن از دلار بیشتر است . در مقابل دلار نوسانات قیمت پایین‌تری دارد ، اما انتقال آن دشوارتر از تتر انجام می‌شود .

وضعیت تتر در ایران

تتر از فناوری بلاک چین برای ثبت و انتقال معاملات استفاده کرده و به عنوان پلی بین ارزهای سنتی (فیات)‌ و رمزنگاری‌شده عمل می‌کند . با این عملکرد و شیوه رفتاری تتر ، بسیاری ادعا می‌کنند که این ارز دیجیتال می‌تواند در آینده جای دلار را بگیرد .

البته این موضوع در ایران تاحدودی اتفاق افتاده است . به دلیل تحریم و اعمال محدودیت مالی از سوی آمریکا ، دسترسی به دلار در ایران کمی دشوار شده است . از طرفی ، خرج کردن آن هم از راه دور و در کشورهای دیگر چالش‌های و مسائل زیادی دارد . لذا تتر جایگزین مناسبی برای دلار در ایران به شمار می‌رود . ضمن اینکه همواره در معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال ، تتر جزو لیست بوده و طرفداران زیادی دارد .

ویژگی ها و مزایای تتر

با وجود این که ارز دیجیتال تتر سود مالی چندانی برای دارندگان خود ندارد اما به دلیل شباهت هایی که با ارزهای سنتی دارند ، طرفداران مخصوص خود را دارد . ارز دیجیتال تتر ، نوعی ارز پایدار است که نوسان قیمتی پایینی دارد . از آن برای تسهیل مبادلات بین بازارهای مختلف کریپتوکارنسی و کاهش هزینه‌های تبدیل ارز استفاده می‌شود .

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزش USDT به میزان عرضه و تقاضای بازار بستگی ندارد . تنها عامل موثر در قیمت آن ، قیمت ارز فیات دلار است . در واقع ، تتر واسطه‌ای میان ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی می باشد . باثبات بودن ، شفافیت و نرخ پایین کارمزد تراکنش‌ها ، مزایای مناسبی برای انجام تراکنش‌ها محسوب می‌شود . با این مقدمه ، از جمله مزایای این ارز دیجیتال می توان به این موارد اشاره کرد :

۱- سرعت انجام و زمان تراکنش ها

دریافت و پرداخت ارزهای فیات در صرافی ها به شکل معمول ، کاری زمان بر است و به صورت متوسط ممکن است ۱ الی ۴ روز کاری طول بکشد . در صورتی که این مبادلات توسط تتر در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد . بنابراین سرمایه گذاران و معامله گران می توانند از نوسانات قیمتی ، بیشترین بهره و سود را دریافت کنند . این مزیتی مهم برای ارز دیجیتال تتر است . چون معامله‌گران ارزهای دیجیتال ، اغلب باید سرمایه‌های خود را فورا جابجا کرده و از فرصت‌های مختلف مثل آربیتراژ استفاده کنند .

۲- کارمزد پایین تراکنش ها

کارمزد تراکنش ها در شبکه سوییفت (جامعه ارتباطات مالی بین بانکی سراسر جهان) بسیار زیاد (به طور متوسط ۳۰ دلار) می باشد . همچنین اگر کاربر از پولی استفاده کند که توسط صرافی مورد نظر ساپورت نمی شود ، بانک درصد بالایی کارمزد بابت تبدیل و انتقالات ، از پول کاربر برداشت می کند .

در صورتی که تتر تمامی این فعالیت ها را بدون هیچگونه کارمزدی انجام می دهد و فقط ممکن است کارمزد بسیار کمی در حد یک دلار توسط بلاک چینی که تراکنش بر بستر آن صورت گرفته است ، از کاربر دریافت شود . تتر قادر است که میلیون‌ها دلار را از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز، با کمترین هزینه (زیر یک دلار) جابه‌جا کند.

۳- داشتن ثبات قیمتی

ارزهای دیجیتال ، دارایی‌هایی پر‌نوسان هستند و به همین دلیل هم در این میان ، وجود ارزی پایدار بسیار مفید خواهد بود . به خصوص برای معامله‌گران آلت کوین‌ها که بازار نقدینگی در دسترس ندارند . ارزش تتر تقریبا همیشه برابر با یک دلار آمریکا است . عوامل موثر بر قیمت دلار ، مانند تورم ، تنها عواملی خواهند بود که بر ارزش تتر تاثیر می‌گذارند .

دقت کنید که ثبات قیمتی تتر (یک دلار) تنها در حالت ایده‌آل امکان‌پذیر است . در عمل تبدیل کردن تتر به دلار واقعی در حساب بانکی یا به صورت اسکناس ، حداقل شامل کارمزدهایی برای نقل و انتقال خواهد بود . علاوه‌بر‌این کارمزدها ، ممکن است در مواقعی به دلیل هجوم بیش از حد کاربران برای تبدیل تتر به دلار واقعی یا برعکس قیمت تتر  از یک دلار فاصله (تقریبا ناچیز) بگیرد . بنابراین برخی صرافی‌ها امکان تبادل تتر با دلار موجود در صرافی‌ها را فراهم می‌آورند .

خلاصه اینکه ، بر عکس سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کویین BitCoin ، تتر بدون ریسک و پیچیدگی می باشد . لذا برای سرمایه گذارانی که به دنبال یک ارز دیجیتال با ثبات قیمت هستند ، گزینه بسیار مناسبی است .

۴- ماندن در حاشیه

بهترین جایگاه بازار در واقع هیچ‌جا نیست . برای مثال ، یک معامله‌گر احساس می‌کند که قیمت ارز دیجیتالی به صورت ناپایدار بالا است ، اما مایل نیست ریسک کرده و خطر احتمال افت قیمت آن را بپذیرد . از این‌رو ، بهترین حرکت این است که سرمایه خود را از رمز ارز به صورت نقد تبدیل کرده و سپس برای افت یا سقوطی منتظر بماند تا بتواند دوباره خرید انجام دهد .

بااین‌حال، کارشناسان مالی مکررا به مردم خطرات نگه‌داری پول (چه ارز فیات یا ارز دیجیتال) در هر نوع صرافی را گوشزد می‌کنند . تاریخ نشان می‌دهد که ذخیره پول در صرافی‌ها، کاری خطرناک است . از این‌رو ، برای یک معامله‌گر، معقول این است که سرمایه خود را به USDT تبدیل کند . همچنین آن را به کیف پول شخصی خود انتقال دهد . هنگامی که فرصت خرید فراهم شود ، معامله‌گر فورا USDT را به صرافی انتقال داده تا از موقعیت به وجود آمده بهره‌مند گردد . این در حالی است که در سیستم بانکی سنتی چنین سرعتی غیرممکن است .

۵- اولین ارز دیجیتال باثبات

مزیت دیگر تتر این است که باتبات ترین ارز دیجیتال محسوب می شود . ارز دیجیتال تتر Tether ، متعلق به نسل جدیدی از ارزهای دیجیتال به نام ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌ها است . هدف تتر ، حفظ ارزش ارز دیجیتال و نداشتن نوسان است . یعنی دقیقاً بر خلاف طیف گسترده‌ ای از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم که دارای نوسانات بسیار گسترده هستند . این ویژگی موجب می‌شود تا به عنوان یک ارز مبادله‌ای و یک روش ذخیره از آن استفاده شود .

استیبل کوین تتر ، به طور خاص به دسته‌ای از ارزهای پایدار تعلق دارد که از ارزهای فیات و یا حتی طلا به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند . یعنی یک ارز فیات مثل دلار آمریکا ، یورو یا ین به ازای هر ارز در گردش ، به عنوان پشتوانه ، ذخیره می‌شود .

تتر به منظور ایجاد ارتباط بین ارزهای فیات و ارزهای رمزنگاری و نیز ایجاد ثبات ، شفافیت و پرداخت حداقل هزینه برای انجام انتقالات و مبادلات ارائه شده است . تتر ارزشی برابر با یک دلار آمریکا دارد. همچنین سعی می‌کند تا نسبت ۱ به ۱ را در برابر دلار حفظ کند . این ویژگی ها آن را خاص و ویژه کرده است .

بررسی تفاوت USDT با سایر استیبل کوین‌ها

در گذشته USDT یا همان تتر بر بازار استیبل کوین تسلط داشت . اما اکنون تعداد آنها افزایش پیدا کرده و انتخاب گسترده‌ای از استیبل کوین‌ها در دسترس است . حالا این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان تتر و سایر استیبل کوین‌ها وجود دارد؟ از مهم‌ترین تفاوت بین آنها می‌توان به نهاد صادرکننده ، پشتوانه آنها و نحوه ثابت نگه داشتن قیمت‌های خود با ارز فیات یا سایر دارایی‌ها اشاره کرد .

تتر از مدلIOU  پیروی می‌کند . این بدان معناست که یک نهاد مرکزی با دارایی‌های خود از ارزش استیبل کوین حمایت می‌کند . صادرکننده قول می‌دهد که کاربران می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان با نرخ مبادله یک به یک بازخرید کنند .

۱- USDT در مقابل استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند USDD Tron یا USDN Waves با انگیزه‌های معاملاتی و ضرب و سوزاندن خودکار توکن‌ها ، نرخ ارز را حفظ می‌کنند . USDT به این صورت عمل نمی‌کند . چون به جای الگوریتم ، خود ارز تتر ، تصمیم می‌گیرد که چه زمانی توکن‌ها را بر اساس تقاضا بسوزاند یا مینت کند .

۲- USDT در مقابل DAI

DAI ، استیبل کوین میکردائوMakerDAO  نیز توسط دارایی‌های اندوخته شده پشتیبانی می‌شود . اما جالب اینجاست که ارزش دارایی‌های پشتوانه آن ، بسیار بیشتر از ارزش کل DAI است . علاوه‌بر‌این ، MakerDAO بر خلاف تتر نهاد حاکمیتی مرکزی ندارد .

۳- USDT در مقابل USDC

USDT تتر و USDC Circle هر دو توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی و توسط نهاد متمرکزی صادر می‌شوند . اما تفاوت اصلی بین آنها در ترکیب ذخایر است . بر اساس گزارش ماهانه ، USDC فقط وجه نقد و اوراق قرضه کوتاه مدت دولت ایالات متحده را در اختیار دارد . بنابراین به عنوان دارایی ایمن‌تر و شفاف‌تر تلقی می شود .

تکنولوژی تتر

ترکیب ارزش تکنولوژی رمز ارزها و ارزهای فیات ، ویژگی های جذابی را در آلت کوین های جدید ایجاد کرده است . بر خلاف تصور عمومی، ارز دیجیتال تتر توسط دولت آمریکا کنترل نمی شود و کاملا آزادانه و بدون حمایت و پشتیبانی دولت ها عمل می کند . این ارز دیجیتال توسط صرافی های معتبر و مشهور دنیا مانند صرافی بایننس ، Bittrex ، Bitfinex و Poloniex پشتیبانی می شود .

معرفی انواع ارز دیجیتال تتر Tether

در کل ۳ نوع ارز دیجیتال تتر وجود دارد که هر سه به بلاک چین های مختلفی متصل می شوند . این ۳ نوع تتر در عمل مشابه هم عمل می کنند اما در هنگام استفاده از USDT ، نوع تتری که به کار گرفته شده است،  اهمیت دارد . با این مقدمه ، انواع ارز دیجیتال تتر عبارتند از :

– نوع اول : این تتر Omni Layer USDT نام دارد و مبتنی بر بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین می باشد . Bitcoin Omnilayer بلاک چین این نوع تتر می باشد . آدرس کیف پول آن با عبارت های «۱»، «۳» و «bc1» آغاز می شود .

– نوع دوم : این نوع تتر با نام ERC20 USDT یا eUSDT  از بلاک چین اتریوم ERC20 بهره می برد . آدرس کیف پول آن با عبارت ۰x  آغاز می شود .

– نوع سوم : این نوع ارز دیجیتال تتر با عنوان TRC20 USDT از بلاک چین رمز ارز ترون با الگورتیم TRC20 بهره می برد . آدرس کیف پول آن با عبارتTX  شروع می شود .

بهترین نوع تتر

اولین USDT به دلیل این که مبتنی بودن بر شبکه بیت کوین می باشد ، هزینه انجام تراکنش های بالایی دارد . برای کاهش این هزینه ها USDT_ERC20 مبتنی بر شبکه اتریوم راه اندازی شد که هزینه تراکنش ها را کاهش داد . کاربران برای افزایش سرعت انتقال دارایی و کاهش هزینه تراکنش ها و همچنین اطمینان از پشتیبانی و حمایت کیف پول ها و صرافی باید از تتر مبتنی بر شبکه اتریوم USDT_ERC20 استفاده کنند .

کاربران و فعالان مالی با توجه به آدرس کیف پول توکن USDT_ERC20 که با ۰x  شروع می شود ، می توانند USDT_ERC20 را شناسایی و از هدر رفتن دارایی ها و سرمایه‌های دیجیتالی خود جلوگیری کنند .

خرید تتر Tether USDt و فروش USDT , تتر / Tether , کلاهبرداری تتر

پشتوانه تتر

در ابتدای ایجاد این ارز دیجیتال، توسعه دهندگان آن ادعا کردند که تتر توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیانی می شود . در حالی که با بروز رسانی که در وبسایت تتر در رابطه با عملکرد ذخایر خود انجام داد ، مشخص شد که این ارز دیجیتال به صورت ۱۰۰ درصدی توسط دلار آمریکا حمایت و پشتیبانی نمی شود . بنابراین نمی توان گفت که این ارز دیجیتال از پشتوانه بانک مرکزی آمریکا برخوردار است .

نوع مالکیت شرکت بیتفینکس

مالک تشکیلات تتر و صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس Bitfinex ، شرکت آیفینکسiFinex  می باشد . تتر با نامRealcoin  در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد . اما بعد از مدتی به نام فعلی خود یعنی تتر ، تغییر نام داد . تتر گلد Tether Gold یک ارز دیجیتال با ثبات تر از تتر می باشد که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و دارای پشتوانه طلا می باشد .

تتر گلد

ارز دیجیتالی Tether gold  همان‌طور که از اسمش پیداست به نوع خاصی از تتر گفته می‌شود که پشتوانه‌ مالی آن طلا است . همانند USDT که پشتوانه‌ آن یک دلار آمریکا بود ، یا EURT که پشتوانه‌ آن یک یورو است ، پشتوانه‌ تتر گلد که با علامت XAUT شناخته می‌شود ، یک اونس طلا است .

به عبارت دیگر هر کسی که یک تتر گلد داشته باشد ، در واقع یک اونس از یک شمش طلای واقعی را صاحب است که با شماره سریال قابل شناسایی است . طبق ادعای سایت این رمز ارز، هر کسی می‌تواند در هر لحظه‌ای شمش‌های طلای مرتبط با تتر گلدهای خود را مشاهده کند.

هر کسی که پروسه‌ تأیید این شرکت را پشت سر بگذارد و مقدار تتر گلدهایش از حدنصاب بالاتر باشد ، می‌تواند درخواست دریافت شمش‌های طلای خود را بدهد . بعد از این کار آن فرد می‌تواند به‌صورت شخصی به سوئیس رفته و شمش‌ها را دریافت کند یا از این شرکت بخواهد که بعد از فروختن شمش‌ها ، پول آن‌ را به حسابش واریز کند .

روش های درآمدزایی شرکت آینفینکس

شرکت آینفینکس از دو روش درآمد کسب می کند :

۱- درآمد ناشی از کارمزدهای بیتفینکس .

۲- سود پشتوانه ذخیره شده در حساب های بانکی .

برای دریافت تترهای جدید ، کاربران می توانند از طریق صرافی بیتفینکس اقدام کنند . همچنین کاربران می توانند در صرافی بیتفینکس تترهای خود را تبدیل به پول نقد و دلار واقعی کنند . ارز دیجیتال تتر یک منبع تامین نقدینگی برای صرافی های می باشد که از آن پشتیبانی می کند .

کاربران با واریز دلار به حساب این صرافی می توانند به صورت مستقیم از بیتفینکس تتر خریداری نمایند . همچین می توانند تترهای خود را از طریق صرافی بیتفینکس به دلار تبدیل کنند . کارمزد برداشت و واریز دلار واقعی در این صرافی معادل ۰.۱ دلار می باشد .

کاربران همچین برای برداشت USDT از صرافی بیتفینکس باید کارمزد پرداخت کنند که همان درآمد شرکت بیتفینکس از عملکرد صرافی بیتفینکس می باشد نه تتر . ضمنا این شرکت از طریق سپرده گذاری دلارها می تواند از بانک ها سود بانکی دریافت کند .

حساب تتر چیست؟‌

اصطلاحی که اخیراً به وفور از کاربران بلاک چین و علاقه‌مندان به تتر شنیده می شود این است که ما نیازمند یک حساب تتر هستیم . همان‌طور که در دنیای واقعی برای نگهداری ارزهای فیات خود مانند ریال و دلار از حساب بانکی استفاده می‌کنیم ، افراد تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال نیز به دنبال حساب تتر هستند . این در حالی است که این اصطلاح غلط است . در دنیای رمزارزها خبری از حساب برای ذخیره ارزهای دیجیتال نیست .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تاثیر موبایل در کسب درآمد از اینترنت

ارزهای دیجیتال نظیر تتر فقط و فقط می‌توانند در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره و نگهداری شوند . در واقع ، اگر بخواهم به زبان ساده بگویم ، کیف پول ارز دیجیتال به نوعی معادل حساب‌های بانکی است . بنابراین ، اگر به دنبال فضایی برای ذخیره رمزارزهای تتر خود هستید ، باید کیف پول دیجیتالی داشته باشید . در ادامه کیف پول‌های مناسب برای تتر معرفی می شود .

شیوه نگهداری ارز تتر

برای نگهداری ارز دیجیتال تتر علاوه بر کیف پول های سخت افزاری مانند ، لجر و کیف پول ترزور ، کیف پول های نرم افزاری مانند کوینمی و اگزودوس نیز گزینه های مناسبی هستند . همچنین ارز دیجیتال تتر یک کیف پول اختصاصی تحت وب به نام تتر دارد که فقط می تواند برای نگهداری همان ارز دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد .

درست مانند اسکناس و دیگر ارزهای دولتی که برای نگه داشتن آنها به کیف پول نیاز دارید ، برای نگهداری ارزهای دیجیتال هم به یک کیف پول دیجیتال نیاز است . این کیف پول‌ها در واقع یک نرم‌افزار هستند که یک آدرس عمومی دارند . این آدرس‌ها برای هر کیف پول یکتا است و از آن برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود . برای مثال فرض کنید فردی می خواهد برایتان تتر ارسال کند . شما باید یک کیف پول تتر از قبل ایجاد کرده باشید و آدرس آن را در اختیار آن فرد قرار دهید تا او بتواند به همان آدرس تتر ارسال کند .

البته در مورد تتر قضیه کمی پیچیده‌تر است . در بالا اشاره شد که ، تتر روی چند بلاک چین امن ، از جمله ترون و اتریوم فعال است . با اینکه این مسئله موجب می‌شود هر کیف پولی که از این پروتکل‌ها پشتیبانی کند ، امکان ذخیره‌ تتر را هم داشته باشد ولی مشکل اینجاست که تترهای فعال روی این بلاک‌ چین‌ها با یکدیگر سازگار نیستند .

راهکار ارسال و انتقال تتر

انتقال ارز تتر مانند سایر رمز ارزها از قواعد و قانون خودش پیروی می کند . یعنی اگر از کیف پول‌ یک بلاک چین ، به کیف پول بلاک چین دیگر ارز دیجیتال تتر Tether ارسال کنید ، در واقع تترهای ارسالی شما از بین خواهند رفت . برای همین همیشه باید توجه داشته باشید که تترهای شما روی کدام بلاک چین فعال هستند .

برای این کار هم می‌توان از صرافی استعلام گرفت و هم می‌توان از روی آدرس نوع آن را تشخیص داد . مثلا آدرس‌های ترون با TX و آدرس‌های اتریوم با ۰x شروع می‌شوند . بعد از اینکه نوع تتر خود را تشخیص دادید ، نوبت به این می‌رسد که تصمیم بگیرید چه نوع کیف پولی می‌خواهید . کیف‌ پول‌های دیجیتالی انواع مختلفی دارند . کیف پول موبایلی همان‌طور که از اسمش پیداست یک اپلیکیشن موبایل است که می‌توانید آن را نصب کنید .

در طرف دیگر ، کیف پول‌های تحت وب و دسکتاپی را داریم که به ترتیب از طریق مرورگر وب و رایانه‌های شخصی قابل استفاده هستند . نوع دیگر کیف پول‌ها هم کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که به نظر کارشناسان بهترین کیف پول تتر محسوب می‌شوند .

این کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف دیگر کیف پول‌های دیجیتال ، یک سخت‌افزار فیزیکی به‌اندازه‌ حافظه‌ فلش هستند . مزیت استفاده از این نوع کیف پول دیجیتالی این است که از امنیت ارزهای دیجیتال خود اطمینان کامل دارید . زیرا اگر خودتان حواس‌تان باشد، هیچ روشی برای نفوذ به آن وجود ندارد .

مثلا در کیف پول‌های تحت وب ، اگر سایت آن کیف پول هک شود احتمال از دست رفتن سرمایه‌ وجود دارد . از جمله کیف پول‌های تتر می‌توان به اتومیک والت و کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس اشاره کرد که در ادامه خواهد آمد .

معرفی بهترین کیف پول‌های USDT

تتر توکنی است که روی بسیاری از بلاک چین‌ها عرضه شده و برای ذخیره آن کافی است از کیف پول‌های بلاک چین میزبان استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، برای ذخیره USDT می‌توانید از کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا، اولنچ و دیگر کیف پول‌هایی استفاده کنید که تتر روی بلاک چین آن میزبانی می‌شود .

هنگام برداشت USDT از صرافی ، به آدرس کیف پول توجه کنید و مطمئن شوید که تتر را روی آدرس درست دریافت می‌کنید . مثلا ، در صرافی‌ که تتر ترونی می‌فروشد ، باید آدرس تتر ترونیTRC-20  را هنگام برداشت بدهید و نه مثلا آدرس اتریومی .

محبوب‌ترین کیف پول موجود برای ذخیره USDT ، تراست والتTrust Wallet  است که از بیشتر بلاک چین‌های این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری آسانی هم دارد .  فهرست بهترین کیف پول‌های تتر عبارتند از :

– تراست والت .

–  مای ‌اتر والت .

–  متامسک .

– اکسودوس .

– لجر نانو ایکس .

– ترزور مدل تی .

– فانتوم .

– کریپتو ولت .

– تتر ولت .

– امنی ولت .

– کوینومی .

توجه کنید قبل از استفاده از کیف پول ارز دیجیتال ، حتما از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید . معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر مجموعه‌ای ۱۲تایی از کلمات انگلیسی را نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد .

در‌ صورت حذف‌شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری ، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند . اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید ، با حذف‌شدن کیف پول یا سرقت یا خرابی دستگاه ، سرمایه شما برای همیشه از دست می‌رود .

کاربرد های تتر

ارز دیحیتال تتر دو کاربرد اصلی دارد که عبارتند از :

۱- در امان ماندن از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال .

۲- انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری .

فرض کنید یک بیت کوین را با قیمت ۸۰۰۰ دلار خریده‌اید . کمی بعد قیمت به ۱۰۰۰۰ دلار می‌رسد . در این صورت ، خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل و ۱۰۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید . سپس، قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶۰۰۰ دلار می‌رسد . اما ارزش سرمایه شما همچنان ۱۰۰۰۰ دلار است و با آن می‌توانید در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید .

علاوه بر‌این ‌، این ارز دیجیتال را به‌راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید . ارسال و دریافت USDT به‌ سادگی و سرعت ارسال ایمیل است . همین ویژگی‌ها موجب شده تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد .

همان طور که در بالا اشاره شد ، اکنون این ارز دیجیتال روی بلاک چین‌هایی از‌جمله بیت کوین ، اتریوم ، ترون ، سولانا ، پالیگان ، اولنچ ، الگورند و چندین‌و‌چند بلاک چین دیگر منتقل می‌شود . این نشان می‌دهد که دسترسی به تتر بسیار آسان است و می‌توان آن را روی انواع کیف پول‌ها مثل کیف پول‌های اتریوم ، ترون ، سولانا و اولنچ ذخیره کرد .

مزایای تتر

مواردی مانند نداشتن نوسان ، بلاک چین متن باز ، پشتوانه قوی و پشتیبانی شدن توسط تمام کیف پول‌ها و صرافی‌ها از مزایای ارز دیجیتال تتر است .

همان‌طور که در این مقاله بارها تاکید شد ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال تتر نداشتن نوسان مانند دیگر ارزهای دیجیتال است . دلیلش هم « افسار» شدن هر واحد تتر به یک واحد پول دولتی به شکل یک به یک است .

مزیت دیگر تتر این است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک چین‌های متن‌بازOpen source  هم بهره می‌برد . به همین علت تمام نکات مثبت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین از جمله ایمنی ، شفافیت ، عدم امکان تقلب و… در تتر هم وجود دارند .

اما از کجا می‌توان فهمید که واقعا شرکت ارائه‌دهنده‌ تتر به ازای هر واحد از این رمز ارز ، یک دلار در مخازن خود در بانک‌ها ذخیره می‌کند؟ خود شرکت ادعا می‌کند که تمام فعالیت‌هایش شفاف است و همه‌روزه گزارشی در این رابطه در سایت منتشر می‌شود . اما صحبت‌های بحث‌برانگیزی در این رابطه صورت گرفته که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند .

از جمله بهترین مزایای ارز تتر این است که چون این توکن روی بلاک چین‌های مختلف از جمله بیت کوین و اتریوم فعال است ، هر کیف پولی که از این رمز ارزها پشتیبانی می‌کند ، در واقع از تتر هم پشتیبانی می‌کند .

معایب تتر

مانند هر ارز دیجیتال و فناوری جدید مبتنی بر بلاک چینی که عرضه می‌شود ، تتر هم معایب خاص خودش را دارد . شاید مرتبط‌ترین مورد از معایب ارز تتر که به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود ، تحریم کشورمان ایران در کنار چند کشور دیگر باشد . البته این مسئله‌ جدیدی نیست و ایرانی‌ها به تحریم شدن توسط سرویس‌های خارجی ، چه در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و چه در حوزه‌های دیگر ، عادت کرده‌اند . با این وجود ایرانی‌ها تسلیم این به ظاهر محدودیت‌ها نمی‌شوند و همان‌طور که از سد تحریم‌های صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال می‌توان گذشت ، برای خرید تتر از داخل ایران هم می‌توان اقدام کرد .

عیب بزرگ دیگر تتر حواشی زیاد پیرامون آن است . در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی خبر هک شدن و سرقت ارزهای دیجیتال تتر به ارزش ۳۱ میلیون دلار در سایت‌های مختلف منتشر شد . چند ماه بعد در ژانویه ۲۰۱۸ مشکل مشابهی پیش آمد . علاوه بر اینها طبق ادعای چند نفر از فعالان این حوزه شرکت تتر در حقیقت به‌اندازه‌ تمام تترهای موجود مبلغ دلاری ندارد و این ادعا که به ازای هر تتر یک دلار در بانک ذخیره است ، صحت ندارد .

دلیل قیمت ثابت یا نوسان تتر

طبق قاعده ، به‌ازای هر واحد USDT که تولید می‌شود ، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگه‌داری شده است که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند . یعنی اگر ۸۰۰۰۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد ، باید ۸۰۰۰۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگه‌داری شود تا قیمت همواره برابر یک دلار بماند .

شرکت آیفینکس واحدهای جدید USDT را بر ‌حسب تقاضا و در دوره‌های زمانی مختلف تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌کند . سپس از آن‌جا معامله‌گرها و بازارسازها آن‌ها را به صرافی‌های دیگر و کیف پول‌ها می‌برند و این گونه تتر به‌گردش می‌افتد .

واقعیت بازار چیز دیگری است . اگر نگاهی به نمودار قیمت تتر در صرافی‌ها بیندازید و قیمت آنلاین تتر را ببینید ، متوجه می‌شوید که این قیمت همیشه برابر یک دلار نیست . در واقع قیمت تتر در اطراف یک دلار نوسان دارد و ممکن است چند سنت پایین‌تر یا چند سنت بالاتر برود .

دلیلش هم این است که شایعات پیرامون تتر بسیار است . عده‌ای معتقدند که تتر یک کلاهبرداری بوده و شرکت ارائه‌دهنده‌ این ارز، دلار کافی به‌اندازه‌ تترهای موجود ندارد . از طرفی ، از آنجایی که قیمت نهایی تتر را خریدوفروش‌های صورت گرفته در صرافی‌ها تعیین می‌کند ، ممکن است بعضی از افراد با شنیدن چنین خبرهایی ، برای اینکه بخواهند زودتر به دلار دست پیدا کنند ، تتر خود را کمی پایین‌تر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند .

به این ترتیب ممکن است ، قیمت ارز تتر در لحظه‌ای به ۰.۹۸ دلار برسد یا بالاتر از یک دلار برود . با این‌حال این چند سنت به قدری نزدیک به قیمت واقعی تتر است که می‌شود از آن‌ چشم‌پوشی کرد و قیمت تتر به دلار را یک USD در نظر گرفت .

شیوه معامله تتر در ایران

برای خرید تتر با بهترین قیمت ممکن ، می‌توانید از قابلیت جدید ارزدیجیتال استفاده کنید . کاربران ساکن ایران برای خرید این ارز دیجیتال از صرافی آنلاین معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند :

۱- خرید مستقیم از وب‌سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی .

۲- تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به تتر در صرافی‌های خارجی مانند کوکوین .

تنها کافی است به صفحه خرید تتر مراجعه کنید و صرافی مورد نظر برای خرید را انتخاب کنید . پس از ثبت‌نام و احراز هویت در یکی از این وب‌سایت‌ها ، با کارت بانکی خود مستقیما می‌توانید خرید کنید .

برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز از روش دوم استفاده می‌کنند . یعنی تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به USDT در صرافی‌های بین‌المللی که البته با توجه‌ به تحریم‌ها ریسک دارد . در ادامه راههای خرید و فروش بیان خواهد شد .

دلیل تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر در ایران

به چند دلیل ، گاهی در ایران قیمت تتر با قیمت دلار کمی اختلاف پیدا می‌کند که این دلایل عبارتند از :

۱- نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال و گپ قیمتی

ازآنجا که دلار کاغذی و تتر در بسترها و بازارهای جداگانه معامله می‌شوند ، زمانی‌که نوسان‌ها در بازار ارزهای دیجیتال زیاد می‌شود ، افزایش تقاضا می‌تواند موجب تغییرات قیمت در مقایسه با دلار آزاد شود .

به‌عنوان مثال ، وقتی در صرافی‌ها قیمت بیت کوین ناگهان ریزش می‌کند ، ممکن است با فروش بیشتر بیت کوین و تبدیل آن به USDT ، برای آن تقاضا بیشتر شود و قیمتش در مقایسه با دلار آزاد افزایش پیدا کند . چنین حالتی موجب ایجاد فاصله یا گپ بین این ارز دیجیتال و دلار کاغذی می‌شود که البته پس از مدتی از بین می‌رود .

۲- نوسان‌های شدید ریال و گپ قیمتی

در بازه‌هایی هم که ارزش ریال نوسان‌های شدیدی را تجربه می‌کند ، مشابه اتفاقی که در بالا شرح داده شد ، رخ می‌دهد ، یعنی قیمت یکی از ارزها ابتدا افزایش پیدا می‌کند و گپ قیمت ایجاد می‌شود تا زمانی‌که دوباره هر دو بازار به تعادل برسند .

۳- کارمزدها و سیاست‌های صرافی‌ها

صرافی‌های کوچک که حجم معاملات کمتری دارند ، ممکن است با‌توجه‌به سیاست‌های خود و برای جبران نقدینگی ، آن را با قیمت بیشتری عرضه کنند . همچنین ، در صرافی‌هایی که خودِ صرافی طرف حساب است و واسطه نیست ، صرافی ممکن است برای جبران زیان‌ها یا سود بیشت ر، این ارز دیجیتال را گران‌تر بفروشد .

در ایران معمولاً (و نه همیشه) قیمت USDT بیشتر از قیمت دلار کاغذی است . برای مثال ، اگر قیمت دلار در بازار آزاد ۴۴۸۰۰ تومان باشد ، در صرافی‌های آنلاین هر واحد USDT با ۴۵۰۰۰ تومان معامله می‌شود .

شیوه خرید ارز تتر

برای خرید ارز دیجیتال تتر چند گزینه دارید . راحت‌ترین راه این است که اگر در حال حاضر ارزهای دیجیتال دیگری مثل بیت کوین یا ریپل دارید ، آن را با تتر معامله کنید . برای این کار می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر کمک بگیرید . صرافی‌هایی مثل کراکن Kraken ، بیت فینکس Bitfinex  و دیگر صرافی‌های شناخته‌شده این کار را برایتان انجام می دهند .

متاسفانه ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ ، نمی‌توانند به‌صورت مستقیم دست به این کار بزنند . لذا مجبورند با تغییر هویت و استفاده از ابزارهایی مثل VPN وارد معاملات شوند . این کار خطرات و ریسک‌های خاص خود را دارد که ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه و بلوکه شدن حساب کاربریتان شود .

لذا پیشنهاد می‌شود ایرانی‌هایی که تجربه‌ چندانی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال ندارند از صرافی‌های فعال ایرانی برای خرید ارز تتر استفاده کنند . البته لزوما مجبور نیستید که حتما ارز دیجیتال دیگر خود را برای خرید ارز دیجیتال تتر خرج کنید .

امکان خرید تتر با واحدهای پولی دولتی مثل ریال و دلار هم وجود دارد که البته خرید با دلار از داخل ایران به‌راحتی امکان‌پذیر نیست . مگر اینکه در خارج از کشور حساب داشته و از آن برای خرید کمک بگیرید . بهتر است از سایت‌های ایرانی معتبر که امکان خرید تتر با ریال را فراهم کرده‌اندبهره ببرید چون هم ریسک پایینی دارد و هم آسان‌تر است .

یافتن این صرافی‌های ایرانی چندان سخت نیست . می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت به این سایت‌ها برسید . البته توجه کنید که خودتان مسئول اطمینان حاصل کردن از اعتبار آن صرافی هستید . پس قبل از شروع فعالیت و اقدام به خرید و فروش تتر و در حالت کلی تمام ارزهای دیجیتال ، تمام جوانب امنیتی را در نظر بگیرید .

شیوه فروش ارز تتر

اگر با روش‌های خریدی که در بالا اشاره شد ، آشنایی داشته باشید ، یعنی با روش‌های فروش تتر هم آشنا شده‌اید. دلیل این حرف این است که از همان صرافی‌ها امکان فروش ارز تتر هم وجود دارد .

به طور کلی صرافی‌های ارزهای دیجیتال به شکلی هستند که برخی از آنها ارزهایتان را خودشان به‌صورت مستقیم خریداری می‌کنند و بعضی دیگر از آنها رابطی بین خریداران و فروشندگان هستند . مثلا فرض کنید که در یک صرافی قصد خرید مقداری تتر دارید . ممکن است این صرافی خودش هم ارز تتر برای عرضه داشته باشد که در این صورت می‌توانید بلافاصله آن را خریداری کنید .

در طرف دیگر اما ، این امکان هم وجود دارد که صرافی مورد نظر از نوع معاملاتی باشد . یعنی لیست فروش بقیه‌ کاربران را برایتان نمایش دهد . اگر شما فردی را پیدا کردید که مایل به فروش ارز دیجیتال تتر خود است ، آن موقع می‌توانید آن را دریافت کرده و ارز دیجیتال درخواستی فروشنده را برای او بفرستید . به این کار معامله یا تریدTrade  می‌گویند .

با بررسی اجمالی ، در حال حاضر امکان فروش ارز دیجیتال تتر در صرافی‌های ایرانی به هر دو روش بالا وجود دارد و از این بابت نباید نگرانی داشت . البته ناگفته نماند که بعد از کسب تجربه‌ کافی ، همیشه می‌توانید با تغییر هویت در صرافی‌های خارجی که حجم بازار بیشتری دارند هم به ترید یا خرید و فروش بپردازید .

پس هم خرید تتر با ریال و هم تبدیل تتر به ریال برای کاربران ایرانی وجود دارد . فقط کافی است صرافی مورد نظر را با یک جستجوی ساده پیدا کنید و بعد از اینکه مطمئن شده اید که می‌توان به آنها اعتماد کرد ، شروع به خرید و فروش تتر کنید .

کارمزد خرید و فروش تتر

اولین نسخه ارز tether در شبکه‌ای Omni بر بستر بیت کوین ایجاد شد . این شبکه به‌ خاطر ارتباط مستقیم با کارمزد تراکنش بیت کوین ، کارمزد بالایی دریافت می‌کند . شبکه بعدی که می‌توان رمزارز تتر را روی آن انتقال داد، شبکه ERC20 است که به‌دلیل تایید سریع تراکنش‌ها و افزایش میزان تعاملات ، سرعت بسیار بالایی دارد . البته این شبکه برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار صرفه اقتصادی نداشته و کارمزد خرید تتر در این شبکه حدود ۰٫۰۱ اتریوم است .

کمترین کارمزد انتقال تتر به شبکهBSC  (اسمارت چین بایننس) تعلق دارد . این شبکه در سال ۲۰۲۰ توسط صرافی بایننس ایجاد شده و انجام تراکش‌ها در آن ، در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد . هزینه کارمزد این شبکه ۰٫۰۰۱۴ بایننس کوین است .

شبکه ترون هم به‌دلیل بهره‌مندی از بلاک چین اختصاصی و منحصر‌به‌فرد خود ، کارمزد بسیار پایینی برای خرید تتر دریافت می‌کند . کامزد این شبکه بین ۱ تا ۲ دلار است .

نحوه استخراج تتر

استخراج یا ماینینگ Mining  از مفاهیم پایه‌ بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که بین طرفداران این حوزه به ویژه در سالیان ابتدایی بسیار پرطرفدار و سودآور بود . استخراج ارز دیجیتال به دو دلیل: ۱- تأیید تراکنش‌های صورت‌گرفته توسط دیگران در بلاک چین و ۲- تولید ارزهای دیجیتال جدید ، انجام می‌شود .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه استخراج بیت کوین

سؤالی که مطرح است اینکه تنها شرکت تتر لیمیتد امکان ایجاد تترهای جدید را دارد ، پس استخراج چه می‌شود؟ دقیقا به همین دلیل است که امکان استخراج تتر توسط دستگاه ماینر وجود ندارد . از آنجایی که تتر یک کوین باثبات است و به ازای هر واحد از آن یک واحد از پول دولتی مثل دلار ذخیره می‌شود ، لذا تنها شرکت ارائه‌دهنده‌ آن امکان تولید ارزهای جدید را دارد و خبری از ماینینگ و استخراج نیست .

چنانچه این سؤال برایتان مطرح شده که پس چه کسی تراکنش‌های تتر را تأیید می‌کند . در پاسخ به این سؤال باید گفت که چون تتر روی بلاک چین‌های دیگر فعالیت می‌کند ، این یعنی تأیید تراکنش‌های آن برعهده‌ تمام ماینرهای همان بلاک چین‌ها است . مثلا اگر کسی به استخراج بیت کوین می‌پردازد ، در واقع به تأیید تراکنش‌های تتر هم کمک می‌کند .

اگر جستجویی در اینترنت انجام دهید با سایت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که اطلاعات نادرستی از استخراج ارز تتر منتشر می‌کنند . در بیشتر موارد این سایت‌ها با هدف کلاهبرداری ایجاد شده‌اند و باید حواس‌تان به آنها باشد . این کلاه‌برداری‌ها به‌ویژه در قالب اپلیکیشن‌های موبایل که مدعی استخراج تتر هستند ، بیشتر دیده می‌شود .

علاوه بر این ، دستگاه استخراج تتر هم وجود خارجی ندارد . اگر کسی مدعی فروختن چنین دستگاه‌هایی است به احتمال بسیار زیاد سعی در کلاه‌برداری دارد .

تتر برای چه افرادی مناسب است؟

فلسفه‌ پیدایش ارز دیجیتال  تتر ترکیب ارزهای دیجیتال با ارزهای دولتی کشورها است . همان‌طوری که در صفحه‌ « درباره‌ ما » وب سایت تتر نوشته شده ، تتر به کسب‌وکارهای مختلف ، از صرافی‌ها گرفته تا شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ کیف پول دیجیتال ، شرکت‌های مالی و خودپردازها اجازه می‌دهد از ارزهای دولتی بر بستر بلاک چین استفاده کنند . هم اکنون بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ ، اکوسیستم دیجیتالی مالی خود را با تتر هماهنگ کرده‌اند .

توجه کنید که تتر در رتبه‌ چهارم پراستفاده‌ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد . علاوه بر این ، صرافی‌های ایرانی هم از خرید و فروش تتر پشتیبانی کافی می‌کنند . لذا این رمز ارز یک جانشین مناسب برای سرمایه‌گذاری در کنار بیت کوین و دیگر ارزها محسوب می‌شود .

در این مقاله سایت پول یابی چندین بار یادآوری کردم که دلار ، یورو و یوان تنها ارزهای پشتیبان تتر نیستند . در واقع طلا هم به عنوان چهارمین سرمایه که پشتوانه‌ هر واحد تتر است ، شناخته می‌شود . مجموعه این موارد اهمیت و جایگاه ارز دیجیتال تتر را مهم جلوه می دهد .

کدام تتر بهتر و مناسب تر است؟

سؤالی که مطرح می‌شود این است که کدام تتر نسبت به دیگر تترها بهتر عمل می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که تتر با پشتوانه‌ دلارUSDT  تاکنون توانسته نسبت به دیگر انواع تتر محبوبیت بیشتری کسب کند . حتی اگر سری به صرافی‌های خارجی شناخته‌شده بزنید ، می‌بینید که وقتی صحبت از تتر می‌شود منظورشان همان تتر دلار است .

با این حال نباید فراموش کرد که انواع دیگر تتر هم می‌تواند برای اشخاص مختلف مزایای بیشتری داشته باشد . برای ایرانی‌ها انتخاب بین این چهار نوع تتر مثل این است که بخواهند بین طلا ، دلار ، یورو و یوان یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند .

مسلما افراد زیادی سراغ یوان و یورو نمی‌روند . چون میزان افزایش قیمت طلا و دلار بیشتر و طبیعتا امکان کسب سود هم از آنها بالاتر است . البته باز هم انتخاب به خود شخص برمی‌گردد که به‌اندازه‌ کافی مطالعه کرده و اقدام به خرید و فروش کند . ولی به هر حال فراموش نکنید که خرید و فروش دلار تتر به احتمال زیاد راحت‌تر خواهد بود .

میزان امنیت تتر

امنیت تتر را از دو منظر می‌توان بررسی کرد . اول اینکه تتر از بلاک چین استفاده می‌کند و به همین دلیل تمام مزایای امنیتی بلاک چین را در خود دارد . لذا کسی نمی‌تواند تراکنش‌های انجام‌شده را انکار کرده ، یا اقدام به دو بار خرج کردن دارایی‌هایش کند .

اما در طرف دیگر ، بحث امنیت مالی تتر مطرح است . آیا واقعا شرکت‌ ارائه‌دهنده‌ تتر به ازای هر واحد از این رمز ارز یک دلار ذخیره دارد یا شایعات در این زمینه درست هستند . مشکل اساسی و اصلی ارز دیجیتال تتر دقیقا همین‌جاست .

با این مقدمه امنیت شبکه تتر به عوامل زیر بستگی دارد :

۱- بلاک چین : امنیت بلاک‌ چین بیت‌ کوین که پایه و اساس شبکه تتر است ، بسیار بالا است و از الگوریتم اثبات کار Proof of Work برای حفظ توافق و جلوگیری از حملات استفاده می‌کند .

۲- امنیت ذخایر تتر : تتر ادعا می‌کند که برای هر توکن USDT در گردش ، یک دلار یا معادل نقدی آن را در ذخایر خود نگه می‌دارد و روزانه گزارش مالی خود را در وبسایت خود منتشر می‌کند و همچنین حسابرسی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد. امنیت توکن تتر به صحت و شفافیت این ذخایر وابسته است .

۳- امنیت فرآیندهای صادرات و بازپس‌گیری : تتر با استفاده از الگوی multi-sig  فرآیندهای صادرات و بازپس گیری توکن‌های خود را مدیریت می‌کند . این الگو یعنی برای صادرات یا بازپس‌گیری هر توکن ، نیاز به تأیید چندین کلید دارد . این کلید‌ها در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگهداری می‌شوند و امنیت تتر به کارآمد بودن و حفاظت شده بودن این الگو‌ها وابسته است .

۴- همکاری با صرافی‌ها : تتر با چندین صرافی و پلتفرم معاملاتی همکاری می‌کند که نقش مهمی در تامین امنیت و رفع مشکلات شبکه ایفا می‌کنند .

قیمت تتر در ایران , تفاوت قیمت تتر و دلار , قیمت تتر لحظه ای

چالش های مهم ارز تتر

ارز دیجیتال تتر USDT ، امروزه با رقبای جدید و قوی ، مانند پکس گلد دست و پنجه نرم می‌کند . بعضی از این رقبا با پشتوانه‌های مختلف و جذاب‌تری مانند طلا یا سبدی از چند ارز فیات ، عرضه شده‌اند . برخی هم با ارائه خدمات و ویژگی‌های بهتر ، مانند حفاظت از حریم خصوصی ، کاهش هزینه‌ها ، افزایش سرعت و امنیت ، سعی دارند توجه بازار را به سمت خود جلب کنند.

چالش ها و مسائل بالا ، نشان می‌دهند تتر به ناچار و به طور کامل متمرکز است . این سیستم به توانایی و تمایل تتر برای حفظ ارز ثابت شدهpeg  خود، نیاز دارد . برای مثال ، اگر دلار موجود در یک صرافی که برای مشتریان فروشنده USDT در نظر گرفته شده ، تمام شود ، بنیاد تتر ، باید به‌ آن صرافی قول دهد که دلار مورد نیازش را در بازه زمانی معقول تامین کند . در غیر این‌صورت ارزش آن نسبت به ارز همتای خود ، سقوط خواهد کرد .

پگ Peg  به تثبیت نرخ تبدیل ارزی با ارزش ارزی دیگر را گویند . بیشتر کشورها ارزهای خود را با دلار تثبیت می‌کنند و چندین ارز تثبیت‌شده در سبد دارایی‌های خود دارند .

در نهایت تتر ، وابسته و محتاج به روابط مالی مناسب و اجازه دائم از مقامات قانونی است . ارزهای رمزنگاری عادی پرمخاطره هستند ، چون به ارز فیات متصل نیستند . به عبارتی ، تتر نیازی به مجوز ندارد . همچنین نمی‌توان آن را سانسور کرد (این امکان برای شرکت آیفنیکس که صادر کننده تتر است، وجود دارد) . اما کاربران برای تبدیل ارز خود به دلار ، موظفند تایید هویت مشتری را انجام دهند . تمام این موارد چالش های ارز دیجیتال تتر برای ادامه فعالیتش می باشد .

هدف از عرضه تتر

هدف اصلی و مهم از عرضه تتر ، جلوگیری از نوسانات قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال است . وجود نوسانات قیمتی در این بازار موجب می‌شود که برخی از معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران در معاملات خود ، ریسک بالایی را تجربه کنند . درنتیجه بعضی از آنها ممکن است ، ارزهای دیجیتال خود را خیلی سریع به فروش برسانند تا از ضرر ناشی از کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها جلوگیری کنند .

مجموعه عوامل بالا ، موجب می‌شود که قابل مبادله بودنLiquidity  و پایداریStability  بازار کاهش پیدا کند . لذا ارز دیجیتال تترTether  به عنوان پلی بین دنیای فیات و دنیای دیجیتال عمل کرده و امکان استفاده از چندین پلتفرم را با راحتی و سرعت بالا برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند .

علاوه بر ‌این تتر ، به عنوان سپرده و جفتی محبوب برای معامله در صرافی‌های مختلف به شمار می‌رود . به دلیل تورم ، قدرت خرید دلار ( و تمام ارزهای فیات) به طور پیوسته و در طول زمان از بین خواهد رفت . از این‌رو ، قطعا تتر نمی‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته شود . در واقع ، خرید تترUSDT  بیشتر شبیه به سپرده‌ای بانکی ( تا حدودی ریسکی ) با نرخ بهره صفر درصد است .

بنابراین ، اگر تترTether  در بلندمدت ریسک بیشتری از ارزهای دیجیتال عادی دارد و هیچ سودی ارائه نمی‌دهد ، پس چرا باید از آن استفاده کرد؟ واقعیت این است که تتر به عنوان یک جایگزین برای ارز فیات ، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار مفید و کاربردی است .

دردسرهای تتر در طول تاریخ

در نوامبر ۲۰۱۷ و پس از انجام یک هاردفورک ، گفته شد که ۳۱ میلیون تتر به سرقت رفته است . سپس در ژانویه ۲۰۱۸ ، به عنوان مانعی جدید ، عنوان شد که برای اطمینان از وجود مقدار ذخایر کافی برای تتر ، لازم است حسابرسی انجام شود .

وجود نگرانی‌ها در مورد شفافیت نبودن شرکت و اینکه آیا ذخایر کافی به عنوان پشتوانه تتر وجود دارد یا خیر ، در حال افزایش بود . در آوریل ۲۰۱۹ ، لیتیا جیمز ، دادستان کل نیویورک ، شرکت iFinex که شرکت مادر تترTether  و اپراتور صرافی ارزهای دیجیتال بیت فینکس است را به خسارت ۸۵۰ میلیون دلاری به مشتریان خود و پنهان کردن این مسئله از سرمایه‌گذاران متهم کرد .

پرونده‌های دادگاه نشان دادند که این مبالغ به یک شرکت پانامایی به نام کریپتو کپیتال کراپ ، بدون قرارداد یا توافقی پرداخت شده است . گفته می‌شود که بیت فینکس برای پنهان کردن این موضوع ، ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر پول نقد تتر را برداشت کرده بود . با این اتفاقات ناخوشانید در طول فعالیت ، این شرکت‌ها در بیانیه‌ای گفتند :

« این پرونده با سوء نیت نوشته شده و سوالات با ادعاهای اشتباه و دروغین مطرح شده است . برعکس ، ما می‌دانیم که کریپتوکپیتال این مبالغ را گم نکرده است ، بلکه در واقع آنها توقیف شده‌اند . ما به طور جدی برای اجرای حقوق خود تلاش کردیم و این وجوه را رفع توقیف خواهیم کرد . متاسفانه به نظر می‌رسد دفتر دادستان کل تلاش دارد تا به مشتریان ما ضرر بزند . »

سوالات متداول درباره تتر Tether

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر Tether با واحد اختصاری USDT ارزی است که ارزشش برابر با یک دلار آمریکاست و در میان ایرانیان برای خرید و فروش آسان‌تر دلار ، اغلب از این رمز ارز استفاده می‌شود . این رمز ارز با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار کریپتو ابداع شده است .

جایگاه ارزشی تتر چگونه است ؟

تترTether  یکی از ارزهای دیجیتال محبوب و بسیار رایج کنونی است که توانسته بعد از بیت کوین ، اتریوم و ریپل در جایگاه چهارم ارزهای دیجیتال قرار بگیرد . این رمز ارز یک تفاوت عمده با دیگر کریپتوکارنسی‌ها دارد . در واقع تتر یک استیبل کوینStablecoin  است که در منابع فارسی از آن به اسم « ارز دیجیتال باثبات » هم نام برده می‌شود .

استیل کوین یعنی چه ؟

به زبان ساده ، استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتالِ باثبات ارزهایی هستند که پشتوانه‌‌ مالی واقعی دارند . یعنی به ازای هر واحد از یک استیبل کوین ، یک واحد از پول دولتی مثل دلار در بانک ذخیره شده و به آن نسبت داده می‌شود .

ارز دیجیتال تتر هم پشتوانه‌ دلاری دارد و برای همین برای نمایش آن از USDT استفاده می‌شود . یعنی هر زمان که یک واحد تتر تولید شود به ازای آن یک دلار باید در بانک ذخیره شود .  البته دلار تنها واحد پول پشتیبان تتر نیست ، واحدهای پول یورو EURT ، یوان چین CNHT  و یک اونس طلاXAUT  هم پشتیبان تتر هستند . در حال حاضر مهم‌ترین و محبوب‌ترین ترکیب تتر با واحدهای پولی دولتی دلار است .

معنی لغوی تتر و دلیل نامگذاری آن چیست ؟

واژه‌ تتر در انگلیسی به معنای افسار کردن است . به عبارت دیگر در معنای عمومی به طنابی که از آن برای بستن حیوانات استفاده می‌شود ، تتر می‌گویند . در واقع به همین دلیل است که این اسم را روی این کوین باثبات گذاشته‌اند . یعنی این ارتباط ارز دیجیتال تتر و پشتوانه‌ دلاری آن با یکدیگر که انگار با طناب به هم متصل شده‌اند ، موجب می‌شود که قیمت آن همواره ثابت بماند .

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

همان طور که در بالا اشاره شد ، به‌ازای هر واحدی که از این ارز دیجیتال تولید می‌شود ، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگه‌داری شده است که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره USDT کدام‌اند؟

چندین کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند . از بهترین کیف پول‌های رایگان نرم‌افزاری می‌توان به تراست والت و متامسک اشاره کرد . کیف پول‌های لجر و ترزور نیز در میان دو کیف پول سخت‌افزاری برتر قرار دارند که می‌توان USDT را در آنها ذخیره کرد .

کاربردهای تتر کدامند؟

دو کاربرد اصلی  تتر عبارتند از : ۱- درامان‌ماندن از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال و ۲- انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری .

چرا قیمت تتر با دلار کاغذی متفاوت است؟

ازآنجاکه دلار کاغذی و تتر در بازارهای مختلفی معامله می‌شوند ، هنگامی‌که نوسان‌های ریال یا ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد ، قیمت یکی از دیگری افزایش یافته و گپ قیمتی ایجاد می‌شود . همچنین صرافی‌های کوچک ممکن است برای جبران نقدینگی ، تتر را با قیمت بیشتر بفروشند .

بنیان‌گذاران ارز تتر چه کسانی هستند؟

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر ، در سال ۲۰۱۴ ، با هدف ارائه کوینی پایدار که ارزشش به دلار آمریکا متصل باشد ، پروژه خود را آغاز کردند . این سه نفر عبارتند از :

بروک پیرس Brock Pierce ، بازیگر هالیوودی سابق ، کارآفرین و یکی از فعالان در صنعت رمزارزها است که در می ۲۰۱۴ به عنوان مدیر بنیاد بیت کوین انتخاب شد . علاوه‌براین ، بروک پیرس ، صاحب بورس Bitfinex و Tether Limited هم هست .

ریو کالینز Reeve Collins کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی که در حوزه تبلیغات آنلاین و بازاریابی فعالیت داشته و بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق شرکت vAtomic Systems هم بود .

کریگ سلارز Craig Sellars مهندس نرم‌افزار و متخصصی در حوزه رمزارزها و بلاک چین است . علاوه‌بر‌این ، او یکی از بنیان‌گذاران پروتکل Omni Layer لایه دومی روی بلاک‌ چین بیت کوین است .

این سه نفر در ابتدا پروژه استیبل کوین خود را Realcoin نام‌گذاری کردند . اما بعدها نام آن را به تترTether تغییر دادند . بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر ، قصد داشتند با حفظ ارزش یک دلار برای هر توکن USDT مقداری ثابت و پایدار را برای هولدرهای این دارایی دیجیتال فراهم کنند .

تترTether  چگونه کار می‌کند؟

ارز تتر ، در ابتدا روی لایه اومنی Omni بستری روی بلاک چین بیت کوین ، توزیع شده بود . اما پس از آن روی چندین بلاک‌ چین مختلف دیگر از جمله بیت‌کوین ، اتریوم ، ترون ، سولانا و الگورند نیز منتشر شد . ادعای برابری ارزش هر تتر با ۱ دلار آمریکا ، امری بحث‌بر‌انگیز است . چون که دلار آمریکا خودش هم پشتوانه خاصی ندارد و از سال ۱۹۷۱ به بعد ، دیگر به طلا وابسته نیست . در واقع ، پشتوانه دلار قدرت اقتصادی ، سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین پذیرش جهانی آن به عنوان ارزی برای انجام مبادلات بین‌المللی است .

لذا دلار خودش هم مستعد نوسانات و تغییرات قیمتی است . از طرفی ، تتر در گذشته با چندین مشکل حقوقی و حسابداری روبرو شده است . بعضی از کارشناسان و منابع معتبر مثلCFTC  کمیسیون تجارت آینده‌های سلامت آمریکا از نبود شفافیت و صحت پشتوانه دلاری تتر ، بحث‌هایی مطرح کرده‌اند . همچنین تعداد تترTether  در گردش در سالیان اخیر به شدت افزایش یافته و این موضوع ممکن است بموجب فشار بالاتر روی دلار شود .

چه مقدار ارز تتر در گردش است؟

استیبل کوین تتر ، با ارزش بازاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار و با نام اختصاری USDT به طور تقریبی ، ۸۳ میلیارد توکن تترUSDT  در گردش دارد . البته این عدد ممکن است با توجه به تقاضا و نوسانات بازار افزایش یا کاهش یابد .

آیا تتر همیشه ثابت یک دلار است؟

بله ، تترUSDT  با پشتوانه دلار آمریکا تولید می شود و همیشه ثابت ۱ دلار است . اما به علت قانون عرضه و تقاضا گاها اختلاف قیمت ناچیزی با دلار پیدا می‌کند .

آیا تتر می‌تواند موجودی داخل والت کاربر را مسدود کند؟

بله ، قرارداد هوشمند تتر به صورتی طراحی شده که این امکان را به شرکت صادر کننده توکن می‌دهد که هر زمان بخواهد موجودی هر والتی را اصطلاحا فریز کند .

سخن پایانی ارز دیجیتال تتر Tether

در این مقاله سایت پول یابی تلاش شد به طور کامل تتر و کارکردهایش معرفی شود . از نظر طرفداران بیت کوین ، تتر به طور نامطلوبی نزدیک به سیستم بانکی ارزهای فیات است . البته تتر ارزی متمرکز ، تحت نظارت و وابسته است . لذا خلاف اصولی است که بیت کوین بر اساس آن تعریف شد . بسیاری از علاقمندان ارزهای دیجیتال به طور طبیعی نسبت به تتر مشکوکند . این شک و تردید نسبتا موجه ، سبب ایجاد مخاطبانی شده که ادعا می‌کنند که این ارز نوعی فریب است .

بدون شواهد محکم از سوء رفتار اداره‌کنندگان تتر ، هر ادعایی علیه این ارز دیحیتال و بیت فینکس می‌تواند از جانب ایجاد‌کنندگان ، نوعی فادFUD  تلقی شود . فاد مخفف Fear, Uncertainty, and Doubt به معنای ترس ، عدم اطمینان و تردید است . مفهوم فادFUD  یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است یعنی نوعی رویداد منفی رخ داده که به گونه ای زمان‌بندی شده تاثیر منفی زیادی بر بازار می گذارد .

واقعیت اینکه نگرانی‌هایی درباره تتر وجود دارد و برخی معتقدند تتر موجب تخریب اکوسیستم کریپتو می‌شود . شاید این فشارها ، بنیاد تتر را وادار کند تا بالاترین استانداردهای حرفه‌ای را رعایت کرده و نقاط ضعف بالقوه خود را برطرف کند .

نکته آخر ارز دیجیتال تتر اینکه ، یک استیبل کوین بوده که با انواع ارزهای دیجیتال متفاوت است . به عنوان پول و وسیله ای برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده نمی شود . اما همچنان تجار از آن برای مبادلات دلاری استفاده می کنند و جزء محبوب ترین ارزهای دیجیتال به حساب می آید . تتر ضمن حفظ ارزش دارایی ها و سرمایه های کاربران ، به سرمایه گذاران مبتدی و حرفه ای برای خرید و فروش در سریع ترین زمان ممکن کمک می کند .

مطلب پیشنهادی

آینده ارز اتریوم ,

مقاله کامل درباره ارز دیجیتال اتریوم Ethereum

کسب درآمد اینترنتی از ارزهای رمزنگاری شده به ویژه ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.