X

مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی

منظور از مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی با یکدیگر میزان تاثیرگذاری آنها در کسب و کارهای اینترنتی می باشد یعنی اینکه برای کسب درآمد اینترنتی فعالیت در کدام بهتر بوده و کدام مناسب برای برندسازی و معرفی کسب و کار می باشد؟ این سوال بسیاری از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوپا می باشد که برای شروع یک کار در فضای مجازی ، راه اندازی و فعالیت در سایت بهتر و مناسب تر است و یا فعالیت در شبکه های اجتماعی؟

البته هر کدام از اینها مزایا و معایب خاص خود را دارند و یقینا نوع تاثیرشان بر روش کسب و کارها با هم تفاوت اساسی دارد . به دلیل اهمیت هر دو در کسب و کارهای اینترنتی ، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا ضمن مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی با یکدیگر به بررسی میزان تاثیرگذاریشان در کسب و کار آنلاین بپردازم.

مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی

یکی از چالش های کسب و کارها در شروع کار انتخاب سایت یا شبکه اجتماعی برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ می باشد. طبیعی است که هر کدام با هم تفاوت هایی دارند برای نمونه راه اندازی سایت هزینه های مثل طراحی سایت ، هزینه دامنه و هاست ، سئو و بهینه سازی ، پشتیبانی و نگهداری و… دارد درحالی که شبکه اجتماعی هیچ هزینه اصلی و جانبی نداشته و همه چیز رایگان است.

علاوه بر این راه اندازی سایت زمانبر بوده در حالی که در کمتر از چند دقیقه می توان یک صفحه اجتماعی در شبکه های اجتماعی راه اندازی کرد. با این اوصاف می توان گفت شبکه اجتماعی بدون هزینه و خیلی راحت است پس چه لزومی به سرمایه گذاری برای سایت و دردسرهای جانبی آن می باشد؟ با وجود تمام مزایای شبکه های اجتماعی ، داشتن سایت برای کسب و کارها به دلایل زیادی جزو ضروریات و واجبات محسوب می شود .

باید دید و نگاه خود را فراتر از رایگان بودن و یا راحتی یک شبکه اجتماعی کرد. همان طور که پیش تر گفته شد هر کدام معایب و مزایای خاص خودشان را دارند که با بررسی و مقایسه تخصصی می توان تصمیم گرفت کدام بهتر می باشد.

بررسی و مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

در دنیای امروز ، با توجه به راحتی و سادگی استفاده از دنیای دیجیتال به ویژه شبکه‌های اجتماعی، روز به روز بر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مثل تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام، توییتر، لینکدین ، فیسبوک و… اضافه می شود. بیشتر مدیران، سیاست مداران، سیلبریتی‌ها و همچنین مردم عادی در این شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و دائمی داشته و فعالیت‌های خود را از این طریق انجام می دهند.

با وجود انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی شلوغ و پویا و با کارکردهای متنوع، بسیاری از مدیران کسب و کارها علاقه زیادی برای ورود به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی ندارند و حداقل وبسایت را به عنوان یکی از ملزومات کاری خود حساب نمی کنند. تفکری اشتباه که موجب زمین خوردن و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در فضای دیجیتال شده است.

وبسایت مرکز و هسته اصلی کسب و کار اینترنتی و شبکه اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی برای کسب درآمد اینترنتی کاربرد دارند.

در ادامه ضمن مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی با یکدیگر، به مزایا و معایب هر کدام و نیز نقش شان در معرفی کسب و کار و ارتقای کسب درآمد اینترنتی  می پردازم.

۱- دسترسی راحت و سریع کاربران به شبکه های اجتماعی

امروزه همزمان که یک شبکه اجتماعی در فضای مجازی ایجاد و راه اندازی می‌شود، یک نسخه از آن برای گوشی‌های همراه نیز در نظر گرفته می‌شود. لذا کاربران با نصب اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی بر روی موبایل خود در سریع‌ترین زمان ممکن از تبلیغات و محتوای کسب و کارها مطلع می شوند. بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران از لحاظ سرعت دسترسی بالا و سریع، بهتر است، چون نسبت به دیدن سایت به زمان کمتری نیاز داشته و احساس راحتی بیشتری با آن دارند.

افراد و مشتریان و مخاطبان هدف از طریق شبکه های اجتماعی می‌توانند تنها با ایجاد یک حساب کاربری در این شبکه‌ها، کسب و کارتان را دنبال کرده و از سرویس‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهید مطلع شوند. از آن جایی که کاربران امروزی حوصله کم‌تری دارند تا آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند، بنابراین این گونه افراد بیش تر تمایل دارند تا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

۲- عمومیت و همگانی بودن شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در بین اقشار مختلف عمومیت دارند برای نمونه ، شبکه اجتماعی فیسبوک و یوتیوب به ترتیب با بیش از ۲ میلیارد و ۱/۵ میلیارد کاربر و همچنین اینستاگرام با نزدیک ۱ میلیارد کاربر، از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر محسوب می شوند. شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران بیش ترین طرفدار‌ را به خود اختصاص داده است. با این آمار و ارقام نباید از تبلیغات کسب و کار و افزایش کسب درآمد در شبکه‌های اجتماعی غافل شد.

البته باید توجه کرد که تبلیغات در این شبکه‌های اجتماعی هیچ تضمینی برای موفقیت کسب و کارها ایجاد نمی‌کند. دلیلش هم این است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ،بیش‌تر از نصف کاربران شبکه های اجتماعی فرضا اینستاگرام فقط برای پیگیری و اطلاع از مسائل روز می آیند و قصدشان دیدن کسب و کارهای آنلاین نیست. لذا باید افزایش فروش در شبکه های اجتماعی را فراگرفت و بر اساس آن رفتار کرد.

۳- تفاوت بین مشتری و بازدید کننده در شبکه های اجتماعی

همان طور که می دانید شانس افراد برای دیده شدن کسب و کارشان در هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی زیاد نیست. فارغ از همه این ادعاها، فرض کنید پست‌های شما در یک شبکه اجتماعی چند هزار بازدید خورده باشد، آیا این بازدیدکنندگان مشتریان محصولات و خدماتتان هستند؟ آیا به دنبال سرویس‌های شما هستند و مطالب را با دقت و حوصله مطالعه کرده‌اند؟

 پاسخ این سوالات شاید این است که نصف بازدیدکنندگان به دنبال خدمات هستند و در نهایت می‌توان گفت در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، در مورد بازار هدف و مشتریان نمی‌توان به درستی تخمین زد. زمانی که یک وبسایت داشته باشید مشاهده می کنید که در این فضا، مسئله کاملا برعکس شبکه‌های اجتماعی است. به جرأت می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد بازدیدکنندگانی که به سایت می آیند، قطعا به دنبال خدمات و محصولاتتان هستند.

ممکن است بازدید‌کنندگان سایت با دیدن خدمات، ظاهر سایت و پشتیبانی خوب، به مشتری تبدیل شوند. حتی اگر بازدیدکنندگان فقط سایت را ببینند و قصد خرید نداشته باشند به سئوی سایت و کسب رتبه بالاتر کمک می‌کنند. همچنین با صفحه فرود، می‌توانید آمار و اطلاعات دقیقی از بازدیدکنندگان به دست آورید. علاوه بر این با دریافت شماره تلفن و ایمیل از بازدیدکنندگان که ابزارهای موثر دیجیتال مارکتینگ است، می‌توانید با مشتریان خود همیشه در ارتباط باشید.

۴- تفاوت در شخصی سازی سایت و شبکه های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی مدیران کسب و کار مجبورند از یک قالب ثابت استفاده کنند ولی در سایت اختصاصی می‌توانند هر قالبی که مد نظر دارند را پیاده سازی کنند. برای زیبا کردن بک گراند و هدر سایت همچنین قالب‌های متنوع و دسته بندی و دیگر امکانات ، می‌توان از شرکت‌های طراحی سایت کمک گرفت. با این کار به راحتی به رقابت با رقبای خود می‌پردازید و متفاوت تر از آن‌ها جلوه می کنید.

می توان ادعا کرد که در وبسایت مالک فضایی که در اختیار دارید می باشید، این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی مشغول ساخت و ساز بر روی فضایی هستید که مربوط به خودتان نیست. لذا می‌توان گفت که سرمایه گذاری اصلی بر روی شبکه اجتماعی کار صحیح و معقولانه ای نیست. البته مشخص است که ورود به شبکه‌های اجتماعی یکی از ملزومات هر کسب و کار اینترنتی می باشد با این حال سرمایه گذاری اصلی و بنیادی بر روی فضایی که همه قوانین و شرایط آن را مجموعه دیگری مشخص کرده، کار اشتباهی است

۵- اهمیت لایک و کامنت

لایک و کامنت در پست‌های اینستاگرام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لایک و کامنت به طور ناخودآگاه و قابل توجهی بر تعداد بازدیدکنندگان اثر می گذارد.. در صورتی که پست شما از تعداد لایک کافی برخوردار نباشد امکان دارد در بازدیدکننده این حس را ایجاد کند که با پست جالبی مواجه نشده یا پست معروفی نیست. در صورتی که شاید افراد زیادی از پست شما دیدن کرده‌اند، ولی آن را لایک نکرده باشند.

در مورد کامنت نیز شاید بدتر از این باشد. تأثیری که یک نظر بد در پست شما می‌گذارد، هزاران نظر خوب نمی‌تواند جبران کند. هر چند در مورد کامنت‌ها می‌توان امکان نظردهی را بست و این مشکل را رفع کرد، ولی در زمینه لایک چنین اختیاراتی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین یا توییتر نیز وضعیت به همین شکل است. شما نمی توانید حجم گسترده‌ای از پیام‌های مخرب برای کسب و کار که ممکن است واقعی نباشند را کنترل کنید. بسیاری از رقبا تنها برای خراب کردن رقیب خود، دست به نوشتن کامنت‌های مخرب می‌کنند و این اوضاع را پیچیده تر می کند.

در مقابل، سایت‌ها در این زمینه بسیار بهتر عمل می‌کنند، چرا که امکان شخصی سازی دارند و با استفاده از این قابلیت می‌توانید مشکلات مهم نظیر لایک و کامنت را حل نمایید. در وبسایت کسب و کار خود می‌توانید کامنت‌ها را پس از بررسی و تایید، منتشر کنید. در این صورت کامنت‌های مخرب در معرض عموم قرار نمی گیرند و از این نظر لطمه ای به کسب و کارتان زده نمی شود

۶- تفاوت در طبقه بندی و دسته بندی مطالب

طبقه بندی یکی از ویژگی‌های برتر سایت نسبت به شبکه‌های اجتماعی است. شرکت‌های مختلفی خدمات گوناگونی ارائه می‌دهند و کاربران می‌خواهند نیاز خود را سریع رفع کنند. قرار دادن ویدیوها و عکس‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موجب بی‌نظمی در نمایش محصولات شود و همین عاملی است برای این که کاربران با سختی محصولات و خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند.

در مقابل، سایت‌ها از آن جایی که امکان طبقه بندی و دسته بندی را دارند، در نتیجه بی نظمی و پیچیدگی‌های شبکه‌های اجتماعی را ندارند و بازدیدکنندگان می‌توانند در سریع ترین زمان ممکن به محصولات مورد نظر دسترسی داشته باشند.

‌۷- بررسی برندینگ و اعتماد سازی

بسیاری از بازدیدکنندگان امکان دارد از محصولات شما دیدن کنند و قصد خرید داشته باشند، ولی از آن جایی که حس اعتماد به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به راحتی در کاربران ایجاد نمی‌شود، بهتر است به فکر برندسازی باشید. برندسازی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب جلب اعتماد بازدیدکنندگان سایت می‌شود. هر چند در طولانی مدت نیز می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی اعتماد کابران را جلب کنید، اما داشتن سایت می‌تواند این راه را در مسیر برندسازی کوتاه‌تر کند.

سایت به شما کمک می‌کند تا در زمان کم‌تری بتوانید اعتماد بازدیدکنندگان را کسب کنید. ساخت صفحاتی نظیر مشتریان ما، درباره ما ، تماس با ما و… می‌تواند به احتمال بسیار زیاد، حس اعتماد و اطمینان را در کاربران ایجاد کند و حتی آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی کند.

۸- سطح دانش فنی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و به صورت ساده‌ طراحی شده‌اند. برای شروع کسب و کار در این شبکه‌ها کافی است اطلاعات خود را در چند مرحله ثبت کنید تا در یکی از این شبکه‌ها عضو شوید و کارتان را آغاز کنید. قرار دادن فیلم و عکس‌ برای معرفی محصولات و خدمات بر خلاف ایجاد سایت اختصاصی، نیاز به هیچ دانش کد نویسی یا اطلاعات مختلف برای کار کردن با پلتفرم‌های آماده را ندارد.

شما تنها با چند کلیک و آپلود ساده می‌توانید اطلاعات مختلفی را وارد کنید تا بازدیدکننده و مشتری جذب نمایید. در نتیجه اگر اطلاعات کمتری از فضای وب دارید، یا باید با شبکه‌های اجتماعی شروع کنید و یا یک فرد حرفه‌ای برای این کار استخدام کنید چون به تنهایی قادر به انجام این امور فنی در وبسایت نیستید.

۹- تفاوت سئو و بهینه سازی سایت و شبکه ها

با توجه به این که صفحات زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و کاربران زیادی در این شبکه‌ها فعالیت دارند، صفحه کسب و کار به صورت خودکار برای موتورهای جستجو بهینه سازی می شوند. بنابراین زمانی که فردی کسب و کارتان را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کند، صفحه شما در نتایج اول نمایش داده می‌شود. این در حالی است که برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و سئوی سایت نیاز به متخصص و برنامه نویس در این حوزه دارید.

توجه داشته باشید که با داشتن شبکه اجتماعی می‌توانید ترافیک سایت را افزایش دهید که این خود باعث بهینه سازی سایتتان می شود. اگر دانشی در زمینه سئو ندارید می‌توانید از شخص یا شرکتی کمک بگیرید تا این کار را به راحتی برای شما انجام دهند. در هر صورت اگر می‌خواهید بر روی سایت کار کنید، باید به فکر بهینه سازی موتورهای جستجو باشید.

۱۰- ابزارهای یکپارچه سازی و مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

بیشتر شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای یکپارچه سازی و مارکتینگ برخوردار هستند که قابلیت‌های فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این قابلیت‌ها و آمارها می‌توانید به توسعه کسب و کار خود در این شبکه‌ها بپردازید. در مقابل با ثبت شماره تماس و گرفتن ایمیل از کاربران و بازدیدکنندگان می‌توانید از مارکتینگ در سایت خود استفاده نمایید. البته اطلاعاتی که در سایت به آن دسترسی دارید واقعی‌تر از شبکه های اجتماعی است.

۱۱- طراحی و گسترش سایت اختصاصی

از آن جایی که ایجاد وب سایت نیاز به دانش فنی دارد، احتمالا برای این منظور نیاز به استخدام طراح وب سایت یا کمک گرفتن از یک شرکت طراحی سایت دارید. اگر چه ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که با آنها می‌توانید سایت خود را طراحی کنید، اما طراحی رابط کاربری نیز به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد تا بتوانید از سایت خود واقعا استفاده کنید و آن را در معرض دید همگان قرار دهید تا کسب و کار شما را ببینند.

خلاصه اگر تصمیم دارید به معنای واقعی به تجارت الکترونیک وارد شوید، باید هزینه‌های لازم را در نظر داشته باشید. قطعا ایجاد وبسایت حرفه‌ای نیاز به هزینه‌های خاصی دارد. هزینه‌هایی نیز برای پشتیبانی و نگهداری سایت لازم است.

۱۲- تفاوت ثبات و امنیت سایت با شبکه های اجتماعی

کسانی که فکر می‌کنند تنها با داشتن شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در کسب و کار اینترنتی موفق شوند بهتر است به این سوال پاسخ دهند ، در مواقعی که شبکه اجتماعی فیلتر شود یا صفحه کسب و کار هک شود و از کار بیفتد، چه راهکاری وجود دارد؟ موضوعی که برای ایرانیان به امری عادی بدل شده است.

آیا می‌دانید که تبلیغ کسب و کار فقط به وسیله شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و نداشتن یک وبسایت اختصاصی می‌تواند کسب و کارتان را تعطیل کند و حتی فکر کردن به این مسئله هم ناراحت کننده است.

ثبات و امنیت سایت اختصاصی به هیچ عنوان قابل مقایسه با شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک نیست. حتما بارها خبر هک شدن اکانت‌های اینستاگرام را شنیده‌اید که همین امر نشان دهنده امنیت پایین این شبکه اجتماعی است. بنابراین بهتر است در این جا اصطلاح پیشگیری بهتر از درمان را به کار ببریم.

با وب سایت می‌توانید بر روی کسب و کار خود کنترل کاملی داشته باشید و هدایت آن را در فضای مجازی به طور کامل در اختیار بگیرید. در صورتی که اگر  به واسطه هک شدن نیز سایت از دسترس خارج شود، خیلی زود می‌توانید سایت خود را پس بگیرید. این در حالی است که پس گرفتن صفحه در شبکه‌های اجتماعی کار بسیار دشواری است. به ویژه در برخی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، خود اینستاگرام نیز ممکن است به دلایلی صفحه شما را از دسترس خارج کند و پاسخی به درخواست‌های بازگشایی آن ندهد.

ضرورت استقلال عمل و تحت تاثیر دیگران نبودن

اگر فروشگاه یا کسب و کارتان را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید بدیهی است که کار شما به طور کامل تحت تاثیر این گونه شبکه‌ها قرار می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند این شبکه‌ها را آن‌گونه که می‌خواهند تغییر دهند و هر زمان سرویس‌هایی به آن اضافه نمایند که ممکن است این امکانات بر روی کسب و کارتان تاثیر منفی داشته باشد. در این صورت است که صدایتان به جایی نخواهد رسید.

اگر روزی این پلتفرم‌ها از کار بیفتند یا تعطیل شوند دیگر به مشتریان خود دسترسی نخواهید داشت. نمونه بارز آن فیسبوک است که تغییراتی در الگوریتم های خود داد که به ضرر خیلی از کسب و کارهای اینترنتی تمام شد. در این شرایط صاحبان کسب و کار مجبور شدند خود را با شرایط جدید وفق دهند یا به شبکه اجتماعی دیگری کوچ کنند که در هر صورت ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدند.

امکان تغییر برنامه های شبکه های اجتماعی

قوانین شبکه های اجتماعی و شیوه فعالیت در آنها ممکن است تغییر کند و دست شما به جایی بند نباشد . فرضا سایت یوتیوب می‌تواند با قرار دادن ویدیوهای شما در سرورش هزینه‌ای دریافت کند و همچنین توییتر نیز امکان دارد اشتراک ماهیانه‌ای جهت دسترسی به این پلتفرم قرار دهد و در غیر این صورت دسترسی را به طور کامل قطع می‌کند.

 هزاران احتمال دیگر وجود دارد که ممکن است گریبان گیر کسب و کار‌های مختلف شود و در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. به طور خلاصه در شبکه‌های اجتماعی شما هیچ کنترلی بر روی تغیبرات ندارید. لذا در نظر داشته باشید که وب سایت‌‌ها قطب اصلی کسب و کار شما محسوب می‌شوند، در صورتی که شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بازاریابی می باشند و این تفاوت اساسی این دو با هم هستند.

با داشتن وب سایت بر خلاف شبکه‌های اجتماعی کنترل کاملی بر روی اوضاع کاریتان خواهید داشت. این ابزارها یعنی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی به عنوان مکمل در کنار هم استفاده می‌شوند.

نتیجه گیری از مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی

برای موفق شدن در هر کسب و کاری استفاده از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی و داشتن سایت اختصاصی، امری ضروری به نظر می‌رسد. توجه داشته باشید که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایت اختصاصی مکمل یکدیگر هستند به طوری که با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و از این طریق کسب درآمد بالایی داشته باشید.

در آخر اینکه ، شبکه های اجتماعی و وبسایت تخصصی نسبت به عملکردشان و نیز در مقایسه با یکدیگر دارای نقاط قوت و ضعف زیادی هستند که مدیران کسب و کارهای آنلاین می توانند با بررسی این نقاط قوت و ضعف اقدام به استفاده از آنها برای کسب و کارشان بکنند.

نقاط قوت و ضعف شبکه‌های اجتماعی

– دسترسی و راه اندازی سریع و آسان

–  تنوع کاربران و بازدیدکنندگان زیاد

– امنیت پایین در مقابل حملات سایبری

– نداشتن طبقه بندی ضروری و دسته بندی های کاری

– نگهداری و پشتیبانی آسان و بدون هزینه

– بازاریابی و شخصی سازی ضعیف و بدون کنترل

– داشتن ترافیک بی‌فایده و اعتماد‌سازی کم‌تر و پایین

نقاط قوت و ضعف سایت شخصی

– شخصی سازی قوی و کنترل کامل بر کارها

– امنیت بالا نسبت به شبکه‌های اجتماعی در مقابل هکرها

– برندیگ و اعتماد سازی برای کسب و کارها

– سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو و ایجاد ترافیک موثر

– بازاریابی قوی و تاثیرگذار

– داشتن دسته بندی و طبقه بندی مناسب کسب و کار

– پیاده سازی مشکل تر و گران تر و زمانبر

– نیاز به نگهداری و پشتیبانی زیاد و هزینه های جانبی

سخن پایانی مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی

در این مقاله با عنوان مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی تلاش شد تا فارغ از هر گونه جانبداری و به صورت بی طرفانه وبسایت شخصی و شبکه اجتماعی بررسی شود هر کدام دارای نقاط قوت و ضعفی هستند و مدیران کسب و کارها می توانند با لحاظ کردن این نقاط ، اقدام به تصمیم گیری مناسب کنند. در واقع هدف نشان دادن چراغ راه برای انتخاب بهترین آن برای کسب و کارها بوده است.

به طور خلاصه علیرغم استقبال زیاد کاربران اینترنتی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، مدیران کسب و کارها باید توجه داشته باشند که هیچ کنترلی بر روی تغییرات اعمال شده در شبکه های اجتماعی ندارند و همه اینها در حیطه اختیار صاحبان شبکه های اجتماعی می باشد.

 توصیه می شود که به وب سایت به عنوان قطب اصلی کسب و کار و مرکز ثقل فعالیت های تجاری نگاه شود، و در مقابل، شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بازاریابی می باشند که در خدمت کسب و کار و حتی وبسایت هستند. و وجود این تفاوت اساسی نوع نگاه به آنها را هم تغییر می دهد.

برای سئو : مقایسه سایت و شبکه های اجتماعی با نگاه به عملکرد در کسب درآمد اینترنتی محقق می شود سایت مرکز کسب و کار اینترنتی و شبکه اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی مدنظر می باشد.

Related Post