X

موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

داشتن برنامه درازمدت یا استراتژی برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به دلیل رشد و اقبال کاربران اینترنتی جهت دوام کسب و کار و افزایش کسب درآمد اینترنتی یک ضرورت می باشد. اگر قبلا ادعا می شد که اینترنت در تمام شئون زندگی وارد شده ، الان باید ادعا کرد که شبکه های اجتماعی تقریبا تمام شئون زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شبکه های اجتماعی با توجه به نوع و شیوه عملکردشان ، اقشار و طبقات مختلف را در درون خود جمع کرده اند و این حضور چند صد میلیونی و میلیاردی کاربران اینترنتی ، بستر و فضای بسیار عالی برای کسب درآمد اینترنتی ، معرفی کسب و کار ، جذب مشتریان و مخاطبان هدف و در یک کلام بازاریابی اینترنتی فراهم کرده است.

در سایت پول یابی در ادامه آموزش های کاربردی کسب درآمد اینترنتی ، به یادگیری و اجرای مجموعه استراتژی های موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی پرداخته می شود.

موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

روش‌ و شیوه های متنوع و مختلفی برای کسب موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی وجود دارد. علیرغم  تعداد زیاد پلتفرم ها و استراتژی‌هایی که می‌توان مورد بررسی قرار داد، مشخص کردن بهترین و مناسب ترین استراتژی برای کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند یک کار استرس زا و حتی دلهره‌آور باشد، چون به سرنوشت و ادامه بقای یک کسب درآمد اینترنتی در آینده وابسته است.

تحقیقات علمی در سالیان قبل نشان می دهد که چالش شماره‌ یک برای بازاریابان اجتماعی، ادامه پشتیبانی و روند توسعه استراتژی‌های اجتماعی برای پشتیبانی از اهداف کسب و کار ترسیم شده می باشد. این موضوع در شرایطی است که نزدیک به ۵۰ درصد از بازاریابان حرفه ای و اینترنتی اظهار داشته‌اند که توسعه‌ این استراتژی‌ها برایشان بسیار دشوار و حتی خسته کننده شده است.

خوب چاره کار چیست؟ به نظر می رسد که با داشتن تعداد زیادی پلتفرم و تاکتیک‌های مختلف، گاهی لازم است نگاهی به کسب و کارها و برندهای دیگر داشت تا از شیوه‌های بازاریابی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی درس گرفت. در اهمیت بازاریابی و تبلیغات اینترنتی همین بس که گفته می شود کسب درآمد اینترنتی بدون تبلیغات سخت و مشکل می باشد.

به همین دلیل شش نمونه‌ از فعالیت برندهای دیگر در رسانه‌های اجتماعی که می تواند به شما انگیزه‌ لازم بدهد تا بتوانید استراتژی رسانه‌های اجتماعی خودتان را پیدا کنید، در اینجا آورده می شود. این شش استراتژی موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی که توسط برندها و کسب و کارهای دیگر استفاده می شوند ، عبارتند از:

۱- محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولیدشده توسط کاربر، به طور کلی در مورد اشتراک عکس و پست‌هایی است که مشتریان‌ برای شما تولید کرده‌اند. داشتن این روال، برنامه‌ریزی محتوایی را بسیار ساده‌تر می‌کند و می‌تواند نقش بزرگی در ایجاد یک استراتژی جذاب و گیرای اجتماعی بازی کند. به این دلیل که محتوای تولید شده توسط کاربر به تعامل و ایجاد جامعه‌ای حول یک برند کمک می‌کند.

مردم برای به اشتراک گذاشتن عکس محصولات‌شان خوشحال و هیجان‌زده هستند چرا که تصور می‌کنند این کسب و کار ممکن است عکس آن‌ها را ببیند. این روند به استراتژی بازاریابی کسب و کارتان به شیوه‌های مختلف کمک می‌کند:

اول از همه اینکه شما مجبور نیستید مطالب زیادی آماده کنید، تعداد زیادی عکس بگیرید یا وقت‌تان را صرف تولید محتوا کنید آن هم در شرایطی که مشتریانتان خودشان این کار را برایتان انجام می‌دهند.

دوم اینکه، وقتی عکس‌ها را در صفحه‌ شبکه‌ اجتماعی‌تان به اشتراک می‌گذارید با مشتریان‌ خود در سطح شخصی تعامل برقرار می‌کنید.

و در نهایت، وقتی مخاطبان شما عکس‌های محصولات شما را به اشتراک می‌گذارند و کسب و کار شما را در آن تصاویر تگ می‌کنند، به مرور تعداد مخاطبان‌تان نیز افزایش خواهد یافت. چنین روندی کاملا موفقیت‌آمیز و جذاب به نظر می‌رسد.

نمونه برندهای فعال

برندهایی که از طریق محتوای تولید شده توسط کاربران فعال هستند زیاد می باشند ولی معروف ترین و پیشروترین آنها عبارتند از:

برند کاپشی

یکی از برندهایی که واقعاً با محتوای تولید شده توسط کاربر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، کاپشی است. کاپشی یک برند لباس شنا است که تقریباً منحصراً روی محتوای تولید شده توسط کاربر در استراتژی اینستاگرام خود تمرکز دارد.

آن‌ها پیش از هر چیزی به طرفداران خود اطلاع می‌دهند که عکس‌ها باید چگونه به اشتراک گذاشته شوند: با برچسب زدن یا تگ کردن کاپشی در عکس‌هایی که منتشر می‌کنند. شما برای برند خودتان، می‌توانید این استراتژی را با پیروی از دو روش متفاوت تقلید کنید: ۱- از طریق برچسب زدن و ۲- از طریق هشتگ.

برند د اوری‌گرل

برند «د اوری‌گرل» یکی دیگر از مثال‌های عالی در زمینه‌ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است که از هشتگ برای جمع‌آوری محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده می‌کند. این برند یک نشریه است و محصولی ارائه نمی‌دهد، بنابراین این یک روش عالی برای د اوری‌گرل است تا محتوای سبک زندگی را از مخاطبان خود جمع کند.

برند لاش

لوازم آرایش لاش برند دیگری است که از هشتگ برای کمپین‌های محتوای تولید شده توسط کاربران خود استفاده می‌کند. در صفحه‌ اصلی لوازم آرایشی لاش در اینستاگرام، از دنبال‌کنندگان خواسته شده که محتوای خود را با استفاده از هشتگ # LushLife به اشتراک بگذارند.

هنگامی که کاربران از #LushLife به عنوان هشتگی در پست‌های خود استفاده می‌کنند، این برند قادر است مجموعه‌ای از مطالب تولید شده توسط کاربر را به صورت یکجا مشاهده کند.

برند اسی

برند اسی یکی دیگر از نمونه‌های برجسته در رسانه‌های اجتماعی است که از محتوای تولید شده توسط کاربر به نفع خود استفاده می‌کند. این برند با درخواست از دنبال‌کنندگان اینستاگرام خود برای تگ کردن عکس‌ها به طور موفقیت‌آمیز و فوق‌العاده‌ای فرصت دیده شدن خود را افزایش می‌دهد.

این استراتژی مفید است زیرا موجب می‌شود که کسب و کار شما بتواند به راحتی محتوای تولید شده توسط کاربر را جمع‌آوری کند، و همچنین روش ساده‌ای را در اختیار دنبال‌کنندگان قرار می‌دهد تا بتوانند به طور مستقیم عکس‌های تگ شده را از پروفایل اینستاگرام خود ببینند.

در صورتی که کسب و کارتان محصولی جذاب و بصری دارد، حتما در استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود به محتوای تولید شده توسط کاربر نیز فرصتی بدهید. استفاده از عکس‌ها و مطالب کاربران یک راه عالی برای مطرح کردن کسب و کارتان و افزایش تعداد دنبال‌کنندگان‌تان و در نهایت موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد.

۲- استفاده از طنز و شوخی

همه‌ ما کمی شوخی ، طنز و سرگرمی بامزه را در مورد برندها دوست داریم و از آن استقبال می کنیم و توییتر مکان مناسبی برای پیدا کردن آن است. تقریبا همه می‌دانند که برندها در پلتفرم میکروبلاگینگ کمی شوخی و سرگرمی را دوست دارند، و تعدادی از برندها خود را به عنوان یکی از برندهای پرطرفدار در این زمینه تثبیت کرده‌اند.

اگر به دنبال تقویت تعامل رسانه‌های اجتماعی در توییتر هستید، استفاده از یک رویکرد طنز می‌تواند به طور خاصی موثر باشد. در حقیقت، آخرین تحقیقات نشان داده‌اند که ۶۷ درصد از مصرف‌کنندگان مورد بررسی، محتوای سرگرم‌کننده‌ را در رسانه‌های اجتماعی ترجیح می‌دادند، و ۵۵ درصد از مصرف‌کنندگان اظهار داشتند احتمال به اشتراک گذاشتن محتوای سرگرم‌کننده‌ توسط آن‌ها بسیار بالاتر است.

وقتی زمان آن رسیده باشد تا حضوری موفق در توییتر برای کسب و کارتان داشته باشید، ضروری است که در حساب توئیت خود کمی هم جنبه‌های شخصی داشته باشید. در این پلت‌فرم برای هر پست تنها می‌توانید ۲۸۰ حرف داشته باشید، بنابراین باید بهترین های خودتان را ارائه بدهید.

هنگام کار روی یک استراتژی بازاریابی توییتر، از خودتان بپرسید: چه چیزی موجب می‌شود کسی بخواهد یک حساب را دنبال کند؟ با در نظر گرفتن مخاطب، می‌توانید محتوایی را ارائه دهید که بتواند کاربران توییتر را برای دنبال کردن شما قانع کند.

مون پای برند نمونه طنز

مون‌پای با تزریق طنز اصیل و واقعی در استراتژی بازاریابی خود، این روند را به یک هنر تبدیل کرده‌است. اگر به توییت‌های مون‌پای نگاهی بیندازید، آن‌ها به طور مداوم توییت می‌کنند و تعامل دارند و بر ارجح بودن کیفیت بر کمیت تأکید می‌کنند. وقتی تعطیلاتی در راه باشد، مون‌پای راه‌هایی برای پرداختن به آن و استفاده از آن به نفع خود پیدا می‌کند.

هنگامی که یک موضوع داغ یا میم در این پلت‌فرم جریان پیدا می‌کند و سر و صدا به پا می‌کند، آن‌ها آن را با هدف دیگری به کار می‌برند و مون‌پای را به شیوه‌ بامزه‌ای در موضوع می‌گنجانند.

خواه در تلاش هستید هر بار متن کوتاه طنزآمیزی را منتشر کنید یا یک میم را به روز کنید و آن را به نوعی با کسب و کار خودتان ارتباط دهید، مهم است که به شخصیت و صدای برندتان که برای حساب کاربری توییترتان ایجاد کرده‌اید، پایبند باشید.

مون‌پای همچنان اثربخشی محتوای طنز را در سراسر فید توییتر خود آشکار می‌کند. این رویکرد استراتژیک موجب تعامل کلی مون‌پای در زمینه‌های اجتماعی شده و از طریق شوخ‌طبعی، دنبال‌کنندگان زیادی برای این برند ایجاد شده‌است.

۳- توجه به بازاریابی چند کاناله

بازاریابی چند کاناله به معنای استفاده از چندین کانال و راه ارتباطی برای رسیدن به مخاطب و مشتریان است. از آن‌جایی که همه‌ آدم‌ها از همه‌ پلتفرم‌های موجود در فضای اینترنت استفاده نمی‌کنند، حضور در تعدادی از این پلتفرم‌ها، و به اشتراک گذاشتن برخی از مطالب یکسان در شبکه‌های مختلف ایده‌ خوبی است.

البته تبلیغ محتوا در چند کانال مختلف و متنوع ممکن است یک کار وقت‌گیر و پرانرژی به نظر برسد، اما استفاده از ابزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی این کار را آسان می‌کند، حتی اگر سختی کار هم داشته باشد چنان منفعت و سوددهی بالایی دارد که به امتحان و اجرای آن می ارزد.

کاسپر نمونه بازاریاب چند کاناله

برند کاسپر در این زمینه فوق‌العاده عمل می‌کند. اما چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری در مورد بازاریابی آن‌ها قابل تقدیر است، نوع پلتفرم‌هایی است که انتخاب می‌کنند. البته آن‌ها هم از شبکه‌های معمول و رایج مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنند. اما استفاده هوشمندانه‌ آن‌ها از اسپاتیفای، یوتیوب و IGTV برای نشان دادن کانال جدیدشان به نام کانال خواب کاسپر واقعا جالب و جذاب است.

برای یافتن شیوه‌های منحصر به فرد برای مطرح و برجسته بودن در میان رقبا، کلید کار داشتن یک استراتژی موفق بازاریابی دیجیتال است. به عنوان مثال، کانال جدید خواب کاسپرِ آن‌ها پر از موسیقی‌ آرامش‌بخش است که به مشتریان آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب بروند. طبیعتاً اینها همان مخاطبینی هستند که روی تشک‌های کاسپر می‌خوابند.

این شرکت هر قسمت جدید از کانال خواب را در هر سه پلت‌فرم ویدیو / موسیقی (اسپاتیفای، یوتیوب  و IGTV ) به اشتراک می‌گذارد و در عین حال تبلیغاتی را در سایر پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان ارائه می‌دهند. این روش برای ایجاد سر و صدا در مورد کانال خواب‌شان عالی است، و در واقع تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها را در پلت‌فرم‌های دیگر افزایش می‌دهد. کاسپر در واقع از چند کانال برای تبلیغ محتوای ارائه شده استفاده می‌کند.

۴- استفاده از محتوای بصری

شاید این مثل قدیمی را شنیده باشید که: یک تصویر به اندازه‌ هزار کلمه ارزش و حرف برای گفتن دارد. به همین دلیل هر استراتژی بازاریابی که داشته باشید تصاویر بسیار مهم هستند. شما می‌توانید در مورد یک محصول در تمام طول روز صحبت کنید، اما تا زمانی که نتوانید آن را جلوی چشمان کسی قرار دهید، اثر چندان قابل‌توجهی ایجاد نخواهید کرد.

تصاویر قدرتمند با جذب مشتری آینده‌نگر برای خرید، به فروش محصولات کمک می‌کنند. به طور کلی جایگاه و اهمیت تبلیغات ویدیویی ، گرافیکی و تصاویر جذاب در افزایش کسب درآمد اینترنتی بر کسی پوشیده نیست و همه به اهمیت آن اذعان دارند.

برند اسکوئر سیینگز

اسکوئر سیینگز ارائه‌ تصویری از چنین برندی است. آن‌ها محصولات تبلیغاتی مانند قاب گوشی، کلاه، تی‌شرت و بسیاری دیگر را بر اساس گرافیک زیبای خود تولید کرده‌اند. فید اینستاگرام آنها یک شبکه‌ منسجم از « جملات درج شده در میان یک مربع » و چندین رنگ است و محصولات آن‌ها با هر پیام به زیبایی مطابقت دارد.

در هر پست جدید یک نقل قول متفاوت و بسیار مرتبط را به اشتراک می‌گذارند و محبوب‌ترین پست‌های‌شان را عرضه می‌کنند. اسکوئر سیینگز با تأکید بر محتوای تصویری که در شبکه‌ اجتماعی‌شان وجود دارد، موفقیت این استراتژی را اثبات می‌کند.

۵- خرید در اینستاگرام

هر سال که می‌گذرد، نقش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در فروش محصولات پررنگ‌تر می‌شود. البته این امر برای کسب و کارهای اینترنتی بسیار عالی است. هرچه فروش محصولات آسان‌تر باشد، درآمد یک شرکت هم بالاتر خواهد رفت.

خرید در اینستاگرام تنها یکی از راه‌هایی است که کسب و کارتان با استفاده از آن می‌تواند فرایند خرید را برای مشتری ساده‌تر کند. شما ابتدا باید مطمئن شوید که قبل از فعال کردن خرید در اینستاگرام، حساب اینستاگرام‌تان را به یک حساب کسب و کاری تبدیل کرده‌اید و صفحه‌ کسب و کار فیسبوک خود را هم به آن متصل کرده‌اید. پس از اتمام تنظیمات، باید محصول‌تان را در هر عکسی که آن را به تصویر کشیده، تگ کنید.

برند سی جین وورک

سی جین وورک هم دقیقا به همین ترتیب استراتژی خرید اینستاگرام خود را مدیریت می‌کند. یک پست که در آن محصول قابل فروش عرضه شده با یک نماد کیف خرید سفید در گوشه مشخص شده‌است و پیدا کردن پستی که در آن محصول قابل فروشی عرضه شده، آسان است.

از آن‌جایی که آن‌ها عکس‌های حاوی محصولات خود را به اشتراک می‌گذارند، حتما هر کدام را مستقیماً تگ می‌کنند. اگر یک کاربر فید اینستاگرام این برند را بررسی کند و محصولی را ببیند که آن‌ها دارند، خیلی راحت و بلافاصله به صفحه‌ آن محصول در وبسایت می‌رود و خرید خود را انجام می‌دهد.

تمام کاری که کاربران باید انجام دهند این است که روی عکس کلیک کنند تا محصول موجود در تصویر را مشاهده کنند، روی محصول مورد نظرشان بزنند، و در نهایت برای مشاهده آن در وبسایت باز هم کلیک کنند.

اینستاگرام در تلاش است گزینه‌های پرداخت را مستقیماً به این اپلیکیشن اضافه کند، به این ترتیب کاربران دیگر مجبور نخواهند بود که از این پلتفرم خارج شوند و برای اتمام خریدشان به وبسایت مراجعه کنند. در صورت اضافه شدن این ویژگی، خرید در اینستاگرام برای مصرف‌کنندگان بسیار آسان‌تر خواهد بود و بنابراین سطح فروش هر برند نیز افزایش خواهد یافت.

۶- بازاریابی چت بات

زمانی که فیسبوک اعلام کرد که می‌تواند چت‌بات یا ربات سخنگو را در مسنجر خود ادغام کند، خبرهای هیجان‌انگیزی در صنعت بازاریابی دیجیتال به گوش می‌رسید و به نظر می رسید که کسب درامد اینترنتی متحول می شود.

در ابتدا، فقط تعداد کمی چت‌بات جالب برای بازی کردن وجود داشت، اما اکنون انواع مختلف چت‌بات‌ها و روش‌های مختلف برای استفاده از بازاریابی چت‌بات وجود دارد.

ربات‌های مسنجر فیس بوک کاربردهای دیگری هم دارند. کسب و کار شما می‌تواند از آن به عنوان یک دستگاه تولید سرنخ فروش استفاده کند، به سؤالات متداول مشتریان پاسخ دهد، به مشتریان اجازه دهد تا قرار ملاقات تعیین کند و بسیاری از موارد دیگر.

برند تک کرانچ

تک‌کرانچ، یک انتشارات فناوری آنلاین است که از این ویژگی به خوبی استفاده می‌کند. اگر به صفحه فیس بوک آن‌ها بروید و روی ارسال پیام مستقیم زیر عکس صفحه‌ اصلی‌شان کلیک کنید، می‌توانید با ربات مسنجر آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

هنگامی که یک کاربر فیس بوک یک ربات مسنجر را می‌پذیرد، به این کسب و کار اجازه می‌دهد که پیام‌های مستقیم را در فیسبوک برای او ارسال کند. این یک روش قدرتمند برای ارتباط برندها با کاربران است که موجب تقویت استراتژی تعامل برند در فیس بوک می‌شود.

در مورد تک‌کرانچ در رسانه‌های اجتماعی باید بگوییم که این نشریه‌ آنلاین ربات‌های مسنجر فیسبوک  را به عنوان فرصتی برای افزایش تعداد خوانندگانی که از وبسایت آن‌ها به طور روزانه بازدید می‌کنند، به کار می‌برد. اگر آن‌ها هر روز پیوندها را به هزاران کاربر فیس بوک ارسال کنند، شانس اینکه کاربران از وبسایت آن‌ها بازدید کنند، به طور تصاعدی بالا می‌رود.

این امر به نوبه‌ خود، می‌تواند به تدریج رشد ماهانه‌ ترافیک تک‌کرانچ را افزایش دهد، نتیجه‌ای که یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت برای هر نشریه‌ دیجیتالی است.

سخن پایانی موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

آنچه که از شیوه های موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی در اینجا بیان شد تنها فهرست کوتاهی از برندها و کسب و کارهای اینترنتی است که کارهای خلاقانه را در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی انجام می‌دهند، هدف از بیان این نمونه ها، روشن کردن چراغ خلاقیت و نوآوری در ذهنتان می باشد.

زیبایی بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی، در دسترس بودن آن‌ها برای همه‌ کسب و کارهای اینترنتی می باشد، صرف نظر از اندازه و توان مالی که دارند و مرحله‌ای که در آن قرار دارند. لذا دستیابی به موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای همگان امکان پذیر است.

هر شرکتی می تواند با توجه به قدرت و انعطاف پذیری خود از این نمونه ها الگو برداری کند. مثلا کسب و کارها و شرکت های کوچک که تازه کارشان را شروع کردند، می‌توانند از اسکوئر سیینگز یاد بگیرند که چگونه از شبکه اجتماعی اینستاگرام به منظور تبلیغات و شناخته شدن نام تجاری خود استفاده کرده است. حتی برندهای بزرگتر و با قدمت بیشتر می‌توانند از برند سی جین وورکر تبعیت کنند و ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد شبکه های اجتماعی را امتحان کنند.

خلاصه از مجموع نمونه های بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی که در این مقاله آمده، می توان به عنوان آموزه‌ای برای کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. هر کسب و کار اینترنتی می تواند با الگوبرداری و یا ایجاد تغییرات در آنها و حتی ابداعات بهتر، کامیابی و موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای خود تضمین کند.

سایت پول یابی:
Related Post