زمانی که صحبت از مدل تجاری مارکت پلیس Market Place می شود منظور بستری است که فروشندگان و خریداران اینترنتی با یکدیگر دیدار می کنند. بازارهای اینترنتی به دلیل فرصت های زیادی که این نوع مدل تجاری فراهم کرده است ، بسیار موفق و پردرآمد هستند. لذا در میان کسب درآمدهای متعدد اینترنتی شیوه کسب درآمد با مارکت پلیس به عنوان روش اینترنتی پولساز مطرح می باشد.
بر خلاف اسم مارکت پلیس که برای ایرانیان کمی عجیب به نظر می رسد ، بر اساس یک قانون ساده عمل می کنند . در واقع به عنوان یک واسطه و بازار برای خرید و فروش بین خریداران و فروشندگان عمل می کنند و شرکتی که از این مدل استفاده می کند بدون هیچ گونه سرمایه گذاری ، حقوق خود را دریافت می کند.
مارکت پلیس یک وضعیت برد- برد است ، چون هر سه شرکت کننده (شرکت صاحب مدل ، فروشنده و خریدار ) از این بستر بهره مند می شوند. به دلیل جایگاه و اهمیت کسب درآمد با مارکت پلیس دراین مقاله سایت پول یابی به طور کامل به صفر تا صد آن پرداخته می شود.
تعریف مارکت پلیس
مارکت پلیس از دو جزء market به معنای بازار و پلیس place به معنای محل و مکان تشکیل شده است. در اصطلاح ، مکانی است که امکان خرید را برای کاربران از چندین فروشنده مختلف بوجود میآورد، ضمن اینکه مارکت پلیس به کاربران اجازه انتخاب محصول یا کالای مورد نظرشان را از بین کالاهای متنوع هم می دهد.
به عبارتی ، بستری است که امکان خرید کاربران اینترنتی را از چندین تامینکننده متفاوت محصولات و خدمات فراهم می کند. در واقع ادارهکننده یک مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن کالاها و خدماتی که به مشتریان می فروشد ، ندارد . بلکه کسب و کار در این فضا از طریق در اختیار قراردادن موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید این کالاها توسط مشتریان جریان مییابد.
مارکتپلیس یک پلتفرم یا بستر است که چند فروشنده مختلف میتوانند در آن دور هم جمع شده ، تا محصولات و خدمات خود را به فروش برساند. حال با تعریف این مدل از کسب و کار اینترنتی میتوان فهمید که مارکت پلیس در واقع همان بازار اینترنتی است.
اگر به عنوان یک کارآفرین یا فرد خلاق میخواهید بازار اینترنتی راه اندازی کنید، باید مجموعهای از فروشندگان خوب را دور هم جمع کنید و از آنها بخواهید تا محصولات خود را در پلتفرم تان بفروشند . در قبال وظیفهای که برای مشتریان و فروشندگان ایفا میکنید، کمیسیون خود را از فروش دریافت می کنید. برخی از بازارهای اینترنتی از همان ابتدا از فروشنده حق عضویت میگیرند و در وبسایت یا اپلیکیشن خود به او غرفه میدهند.
اهمیت مارکت پلیس
با رشد فزاینده تکنولوژی، فناوری ها، و همچنین افزایش مشغله های زندگی و ترافیک، تمایل افراد به استفاده از فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی زیاد شده است . با توجه به تسهیلات و امکانات خوبی که یک مارکت پلیس marketplace در اختیار کاربران اینترنتی قرار میدهد، شاهد رشد آنها در فضای تجارت الکترونیک در طی سالیان اخیر هستیم.
فروشگاه هایی با قابلیت چند فروشندگی، امکان تهیه کالاهای مختلف از تامین کننده های مختلف را به کاربران اینترنت می دهند . علاوه بر مارکت پلیس ، اطلاعات مربوط به محصولات را به طور مرتب بروزرسانی می کنند . مارکت پلیس جدید به دلیل تامین محصولات مختلف محبوبیت فراوانی در بین کاربران اینترنتی دارند .
توجه کنید وقتی نوبت به فروش کالاها در بازار آنلاین می رسد ، در واقع یک کسب و کار مستقل نخواهید داشت ، اما در عین حال هزینه های ایجاد ، بازاریابی ، تبلیغات و به اصطلاح مخارج بازارها را نخواهید داشت و به سرعت کسب درآمد اینترنتی خواهید داشت . شاید یکی از اصلیترین جذابیت های مارکت پلیس برای کاربران وجود همین تامینکنندههای متفاوت باشد . امری که به کاربران با سلایق مختلف ، امکان انتخاب از میان مجموعه وسیعی از کالاها را میدهد .
انواع مارکت پلیسها
به طور کلی سه نوع مارکت پلیس در جهان وجود دارد ، ولی می توان نوع چهارمی هم برای مارکت پلیس ها با تلفیقی از سه دسته اول که ذکر می شود، در نظر گرفت . در مجموع انواع مارکت پلیس ها عبارتند :
۱- مارکت پلیس عمودی
مارکت پلیس عمودی Vertical به آن دسته از بازارهای اینترنتی گفته میشود که فقط روی فروش یک محصول یا خدمت تمرکز دارد ولی این محصول را فروشندگان و تأمینکنندگان مختلفی عرضه میکنند. استارتاپ تپسی یا اسنپ را در نظر بگیرید. تنها روی مسئله تاکسی تلفنی، پیک موتوری و مسائل مرتبط با حمل و نقل فعالیت میکنند ولی افراد زیادی در این برنامهها هستند که خدمترسانی میکنند.
نمونه دیگر مارکتپلیس عمودی TrueFacet است که جواهرآلات و محصولات مرتبط با این کالاها را از طریق عرضهکنندههای مختلف به فروش میرساند. برای نمونه با توجه به اینکه جواهرات کالاهایی گرانقیمت هستند و باید از اصل بودن آنها اطمینان حاصل کرد، این مارکتپلیس، اصالت مجموعه جواهراتی که در سایت خود از طریق تامینکنندههای متفاوت به فروش میرساند را تضمین میکند.
۲- مارکت پلیس افقی
مارکت پلیس افقی Horizontal به آن مارکت پلیسی گفته میشود که محصولات مختلفی در آن عرضه میشود و فروشندگان و تأمینکنندگان مختلفی هم در آن فعالیت دارند ولی این محصولات با هم در یک ویژگی یا مشخصه خاص مشترک هستند.
نمونه این نوع مارکتپلیس Dote است که انواع و اقسام کالاها را می فروشد اما در عمل Dote راه افتاده تا خانمهایی که نمیخواهند تک تک به اپلیکیشن خردهفروشیها مراجعه کنند بتوانند از چندین و چند خردهفروشی به شکل همزمان خرید کنند.
۳- مارکت پلیس جهانی Global
در مدل جهانی هم محصولات متنوع و متفاوتی در فروشگاه عرضه میشود و هم تأمین کنندگان مختلفی در آن بازار هستند.
مارکت پلیسی که با مدل جهانی کار کند در عمل هر چیزی که فکرش را بکنید به هر کسی میفروشد. یک نمونه خوب از چنین مارکت پلیسی eBay است.
۴- هیبریدی یا ترکیبی
این قسم چهارم ابداعی بوده و به دلیل نوع عملکرد سایت آمازون در سایت پول یابی به سه دسته اولی اضافه شده است. تقریبا در همه شکلهای تجارت الکترونیک که امروز در جهان رواج دارد، یک شرکت موجب شده تا همه به فکر حرکت سریعتر و بهینهتر بیفتند . آمازون شرکتی با منابع بسیار وسیع و قابلیتهای تکنولوژیک گسترده است.
اگر دنبال کسب درآمد با مارکت پلیس شاخص هستید وب سایت آمازون یک مارکت پلیس هیبریدی یا ترکیبی است . نوعی از مارکتپلیس که در آن فروشگاه محصولات خود را در کنار محصولات سایر فروشندهها عرضه میکند. یک نمونه دیگر از مارکتپلیسهای هیبریدی والمارت است که دومین سایت تجارتالکترونیک ایالات متحده آمریکا به حساب میآید.
نمونه مارکت های جهانی و ایرانی
مارکت پلیس معروف زیادی در ایران و جهان وجود دارند که در بازاریابی اینترنتی موفق بوده و هر کدام در زمینه کاری خود خصوصیات و مزایای خاص خودشان را دارند و موفق شدند تا خدمات زیادی به مشتریان خود ارائه دادهاند:
آمازون: مارکت پلیسی معروفتر و مشهورتر از آمازون نمی توان معرفی کرد . در حال حاضر این وبسایت فروشگاه یکی از موفقترین بازارهای اینترنتی در جهان است و جف بزوس، بنیانگذار و مدیر عامل آمازون به عنوان دومین شخص ثروتمند جهان شناخته میشود.
دیوار: دیوار هم یکی از بازارهای اینترنتی ایرانی است که از مدل جهانی استفاده میکند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن به فروش میرسد.
اسنپ: اسنپ یک بازار اینترنتی عمودی است که در زمینه خدمات حمل و نقل فعالیت دارد و امروز یکی از موفقترین استارتاپهای ایرانی به شمار میرود.
– اوپن دور Opendoor : این بازار هم از بازارهای اینترنتی موفق جهان است که در زمینه خرید و فروش خانه با قیمت مناسب فعالیت دارد.
اسنپ ترول Snaptravel : اسنپ ترول یکی از سایتهای مسافرتی مشهور است که قابلیتهای منحصر به فردی به مخاطبان خود ارائه میدهد.
از نمونههای ایرانی فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس می توان به : دیجی کالا ، تخفیفان و نت برگ ، کالایاب ، شیپور ، کافه بازار و مایکت ، شبکه تبلیغاتی صبا ویژن، انتورک ، مامانپز ، فیدیبو و کتابراه اشاره کرد .
تفاوت فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
فروشگاه آنلاین ، مرکزی است که در آن فروشنده ( صاحب فروشگاه اینترنتی ) قرار دارد و محصولات و خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین در اختیارتان قرار میدهد. تمام فرآیندهای کاری و بازاریابی فروشگاه آنلاین توسط مالک فروشگاه انجام می شود .
ای کامرس E-commerce نام دیگر فروشگاه اینترنتی است که به آن تجارت الکترونیک یا تجارت اینترنتی هم می گویند. منظور از ایکامرس، خرید و فروش کالاها یا خدمات و انتقال پول و داده در بستر اینترنت است.
مارکت پلیس وبسایتی است که فروشندگان میتوانند وارد سیستم شوند و محصولات خود را ثبت کنند و بفروشند. در واقع همانند بازار یا پاساژ، یک بستر برای فروشندگان و خریداران است. این در حالی است که در ایکامرس یک برند خاص محصولات خود را در یک سایت خاص به فروش میرساند. در اینجا مدیر سایت ، محصولات را ثبت میکند و میفروشد و امکان ثبت نام فروشنده دیگری وجود ندارد.
در مارکتپلیس چون محصولات مربوط به تأمین کنندگان کالا است، برای راه اندازی بازار اینترنتی نیاز به سرمایه چندانی نیست، اما در ایکامرس چون مدیر سایت باید محصولات را تهیه و در انبار خود ذخیره کند ، سرمایه بیشتری نیاز است.
تفاوت مهم دیگر در برندسازی کسب و کار اینترنتی است. ایکامرس بر روی یک برند یا خدمات مشخصی فعالیت دارد اما در مارکت پلیس میتوانید برندها و خدمات متنوعی را مشاهده کنید.
مزایای مارکت پلیس اینترنتی
کسب درآمد با مارکت پلیس دارای فواید و مزایای فراوانی است که در اینجا مزایا در چهار بخش شامل ، مزایای عمومی و مزایای سه گروه مارکت پلیس یعنی ، مشتریان ، تأمینکنندگان و مالکان بیان می شود:
الف : مزایای عمومی مارکت پلیس
به طور کلی و عمومی می توان پنج مزیت برای مارکت پلیس اینترنتی برشمرد که عبارتند از :
۱- ایجاد کانال اضافی برای بازاریابی و فروش
کسانی که تمایل به فروش محصولات خودشان دارند و یا کسانی که میخواهند محصول مورد نظر خودشان را خریداری کنند، راههای مختلف و متنوعی برای آنها وجود دارد که یکی از این راهها، مارکت پلیس آنلاین است. از آنجا که این بازارهای اینترنتی معمولاً مخاطبان زیادی دارند میتوانند کمک زیادی به بازاریابی و فروش محصولات کنند و تعداد مشتریان و کسب درآمد اینترنتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
۲- پایین بودن هزینه بازاریابی و تبلیغات
وقتی محصولات خود را در این بازارهای اینترنتی ثبت میکنید، هزینه زیادی از شما گرفته نمیشود. از این رو میتوانید با کمترین هزینه در این بازارها، بازاریابی اینترنتی کرده و برای برندتان تبلیغات کنید. از آنجا که مخاطبان این بازارها زیاد است، بازاریابی و تبلیغات شما به احتمال زیاد میتواند تأثیرگذار باشد.
۳- قابلیت مقایسه قیمت محصولات
از آنجا که برندهای مختلف در مارکت پلیس ثبت نام و محصولات و خدمات خود را عرضه میکنند. ممکن است دو برند متفاوت در زمینه مشابهی مانند محصولات خانگی فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال میخواهید گوشی سامسونگ بخرید ، با جستجوی این کلمه، برندهای مختلفی که این گوشی را دارند نمایش داده میشوند و میتوانید قیمتهای آنها را خیلی راحت بررسی و مشاهده کنید.
۴- نداشتن محدودیت زمانی و مکانی
یکی دیگر از مزایای مارکت پلیس این است که محدودیت زمانی ندارد و خریدار خیلی راحت میتواند خرید آنلاین خود را از هر نقطه از کشور و در زمان دلخواه انجام دهد. همین عدم وجود محدودیتهای زمانی و مکانی موجب محبوبیت مارکت پلیسهای آنلاین شده است.
۵- افزایش اعتماد مشتریان
شاید مشتریان به فروشگاههای اینترنتی شک داشته باشند و نتوانند راحت به آنها اعتماد کنند ولی در مورد مارکت پلیس چنین چیزی خیلی کم مشاهده میشود . چون مشتریان میدانند که یک بازار اینترنتی روی اعتبار خود معامله نمیکند و همه تلاشش را انجام می دهد تا اعتماد مشتری را هر طور شده جلب کند. به همین خاطر معمولاً شرایط سخت و پیچیدهای برای کسانی که میخواهند محصولات خود را در این بازارها بفروشند، وضع می کنند .
ب : مزایای مارکت پلیس برای خریداران
مواردی که در بالا به آنها اشاره شد ، مزایای کلی و عمومی کسب درآمد با مارکت پلیس ، بازار اینترنتی یا همان مارکت پلیس اینترنتی بود. در ادامه مزایای مارکت پلیس برای خریداران بیان می شود . با تکیه بر این مزایا میتوانید خریداران یا مشتریان بیشتری را به سمت بازار اینترنتی خودتان جذب کنید:
۱- راحتی در استفاده
بازارهای آنلاین این امکان را فراهم میکنند به جای رفتن به فروشگاههای حضوری، خریدهای خود را در خانه و به صورت اینترنتی انجام دهید.
۲- مقایسه بهتر
بازار اینترنتی، قابلیت مقایسه محصولات و خدمات را برای خریداران فراهم میکند. وقتی مشتری یا خریدار بتواند قیمتها را مقایسه کند، قطعاً خیلی راحتتر دست به انتخاب میزند.
۳- قیمت پایینتر
به دلیل شبکهای بودن برخی از بازارهای آنلاین، قیمت محصولات در آن کمتر است. از طرفی به خاطر وجود برندهای مختلف در بازار آنلاین، رقابت شدید است و هر کدام از برندها برای پیروزی در رقابت ، قیمتهای خود را پایین میآورند.
۴- کیفیت بالاتر
بسیاری از مارکت پلیسهای آنلاین با جمع آوری بازخورد خریداران، سعی در ارائه محصولاتی دارند که مشتریان از کیفیت آن راضی باشند. همچنین این بازارها به برندهایی که بتوانند رضایت مشتری را بیشتر جلب کنند، امتیاز میدهند و به آنها کمک میکنند که بیشتر به چشم مشتری بیایند و محصولات آنها بیشتر به فروش برسد.
۵- محصولات یا تجربیات منحصر به فرد
در بعضی از بازارهای اینترنتی محصولات و یا خدماتی ارائه میشود که در هر جایی نمیتوانید پیدا کنید و به همین دلیل معمولاً مشتریان برای خرید محصولات کمیاب به این بازارها مراجعه میکنند.
ج : مزایای مارکت پلیس برای تأمینکنندگان
سیستم مارکت پلیس جدای از مزایایی که برای خریداران دارد، مزایای بسیاری را هم در اختیار تأمین کنندگان کالا و خدمات قرار میدهد . تأمین کنندگان میتوانند محصولات خود را به راحتی در این بازارهای اینترنتی به فروش برسانند . برخی از این مزایا عبارتند از :
۱- فروش سریع و راحتتر
تأمین کنندگان لیست محصولات و خدمات خود را در اختیار وبسایت فروش (بازار اینترنتی یا مارکت پلیس اینترنتی ) قرار میدهند. در این صورت مراجعه کنندگان به آن وب سایت، محصولات را دیده و خریداری میکنند. از این رو است که تأمین کنندگان با قرار دادن محصولات خود در بازارهای آنلاین میتواند محصولات خود را خیلی سریعتر و راحتتر بفروشند.
۲- حذف هزینه برای تبلیغات
وقتی تأمین کننده ، محصولات خود را در بازار ثبت میکند، هزینهای بابت تبلیغات نمیپردازد. برخی از این بازارها تنها بخشی از سود مربوط به فروش را برمیدارند و گرنه برای نمایش محصولات به مخاطبان هزینهای از تأمین کننده نمیگیرند.
۳- افزایش سود
در بازارهای آنلاین به دلیل تنوع بالا و پایین بودن قیمت کالاها، محصولات راحتتر به فروش میرسد. از طرفی سود فروش در این بازارها بیشتر است ، چون مخاطبان زیادی حضور دارند و خیلی راحت محصولات را خریداری میکنند.
۴- گسترش دامنه فروش
تأمین کننده اجناس میتواند محصولات خود را در سراسر دنیا بفروشد. در فروش اینترنتی هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. در واقع تأمین کننده میتواند هر ساعت از شبانه روز به نیاز مخاطب خود در سراسر جهان پاسخ دهد.
۵- عدم نیاز به دریافت مجوز
نیازی به دریافت مجوز از صنف خود ندارید. یک سری محصولات دارید و میخواهید آنها را به فروش برسانید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از این محصولات عکس بگیرید و در یک بازار آنلاین قرار دهید. مشتری به شما پیام میدهد یا با شما تماس میگیرد و در نهایت در صورت رضایت طرفین، محصول به فروش میرسد. دیگر احتیاج به گرفتن مجوز از هیچ صنف یا مرجع قانونی ندارید.
د : مزایای مارکت پلیس برای صاحبان آن
صاحبان مارکت پلیس با ایجاد بستر مناسب برای دیگران ، اقدام به کسب درآمد اینترنتی می کنند . این فراهم کردن و راه اندازی بازار اینترنتی برایشان مزایای زیادی دارد از جمله اینکه :
۱- امکان کسب سود از فروش محصولات
کسانی که بستر مناسب برای خرید و فروش محصولات را فراهم میکنند، میتوانند درآمد خوبی به جیب بزنند . هر محصولی که به فروش میرسد، بخشی از سود فروش به آنها تعلق میگیرد. از طرفی برخی از مارکت پلیسهای آنلاین از تأمینکنندگان حق عضویت میگیرند.
۲- عدم نیاز به انبار کردن محصولات
کسی که مارکت پلیس راه اندازی میکند، از انبار کردن محصولات و دغدغه فروش آنها بینیاز میشود. این دغدغه متعلق به آن دسته از کسانی است که میخواهند محصولات خود را در این بازار آنلاین عرضه کنند و آن را به فروش برسانند . پس صاحبان بازار آنلاین هیچ دغدغهای در مورد فروش رفتن یا نرفتن و همچنین انبار کردن محصولات ندارند.
۳- امکان ارائه خدمات ویژه به ازای پرداخت هزینه
صاحبان و دارندگان بازار آنلاین میتوانند خدمات ویژه به مخاطبان خود ارائه دهند و از آنها هزینه دریافت کنند. مثلاً برخی از این بازارها در ازای دریافت یک هزینه مشخص، محصولات یک فروشگاه را در صدر محصولات پیشنهادی قرار میدهند و کاری میکنند که به چشم مخاطب بیاید.
معایب مارکت پلیس
اینکه تصور کنیم سیستم کسب درآمد با مارکت پلیس یا مارکت پلیس ها سراپا حسن و مزیت نیست ، کاملا اشتباه می باشد. درست است که مزایای زیاد و چشمگیری دارد که در بالا به بسیاری از این مزایا اشاره شد ، ولی در کنار این مزایا دارای برخی معایب ریز و درشت هم می باشد . وجود همین معایب موجب میشود که برخی از کاربران از مارکت پلیسها استقبال نکنند. برخی از مهم ترین معایب مارکت پلیس ها عبارتند از :
۱- مشکل در کسب اطلاعات کامل
اولین عیب مارکت پلیس این است که کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات و خدمات خیلی مشکل است . فروشندگان و تأمینکنندگان زیادی در بستر بازارهای اینترنتی فعالیت میکنند که برخی از آنها اطلاعات کاملی در مورد محصول خود منتشر میکنند و تصاویر زیادی از زوایای مختلف محصول میگذارند.
برخی دیگر هم اهمیتی به این مسائل نمیدهند و با مختصر توضیحاتی سر و ته قضیه را جمع می کنند. لذا برخی مواقع کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات خیلی مشکل است.
۲- درخواست سود زیاد مارکت پلیس ها
مسئله دیگری که موجب میشود بسیاری از افراد و صاحبان برندها و کسب و کارها سراغ بعضی از مارکت پلیسها نروند این است که سود زیادی از فروش محصولات و خدمات میخواهند. آنها در کنار سود فروش، حق عضویت ماهانه یا سالانه یا فصلی هم میگیرند و همین مسئله فروشندگان و تأمین کنندگان را دلسرد و از حضور در این بازارهای آنلاین منصرف میکند .
۳- محدود کردن ارتباط با مشتری
برخی از مارکت پلیس ها انحصارطلب هستند و میخواهند روی همه چیز حتی ارتباط با مشتری تمرکز و تسلط داشته باشند . به عنوان مثال یک برنامه پیامرسان روی سایت قرار نمیدهند یا اجازه نمیدهند فروشنده، شماره تماس خود را در سایت قرار دهد . زیرا نگران هستند که فروشنده، مشتری را به وبسایت شخصی خود دعوت کند تا مجبور نباشد سود فروش را به مارکت پلیس پرداخت کند .
۴- محدودیتهای خاص برخی مارکت پلیس ها
برخی از بازارها محدودیتهای خاصی دارند و به همین خاطر تأمین کنندگان و فروشندگان تصمیم میگیرند که از آن بازار استفاده نکنند . به عنوان مثال برخی از بازارها از فروشندگان، مدارک، اسناد، تضمین یا سفته میخواهند و به همین خاطر فروشنده ترجیح میدهند عطای آن مارکت پلیس را به لقایش ببخشد .
چالشهای مارکت پلیس ها
علاوه بر مزایا و معایبی که درباره مارکت پلیس ها بیان شد این بازار اینترنتی در مسیر کسب و کار اینترنتی با یک سری مسائل و چالش های درونی و بیرونی مواجه هستند که مهم ترین آنها عبارتند از:
۱- رقابت با دیگران
یکی از چالشهای مهم مدیران چنین کسبوکارهایی و هر نوع کسبوکاری رقابت است. این فروشگاه علاوه بر اینکه باید با مارکت پلیسهای دیگر رقابت کند ، باید بهطورکلی با سایر فروشگاه ای کامرس E-Commerce هم رقابت کند.
کاربران اینترنتی، قبل از خرید، سعی میکنند تا بهترین نمونههای را با همدیگر مقایسه کنند. پس برای سبقت گرفتن از رقبا نیازمند یک استراتژی بازاریابی پایداری هستند.
۲- ایجاد تنوع کالا
کسبوکار اینترنتی مارکت پلیس Marketplace در مقایسه با سایتهای ای کامرس، باید تعداد کالای بیشتر و متنوع تری را به فروش برسانند، تا از این طریق بتوانند به سود بیشتری برسند. به طور کلی این نوع کسب و کارها به دلیل عدم مالکیت کالاها حاشیه سود کمتری دارند.
۳- هماهنگ نبودن تامین کنندگان
یکی از چالش های کلیدی که بازارچه اینترنتی همیشه با آن روبرو میشوند، هماهنگ نبودن تامینکنندهها است. به این خاطر که تامینکنندگان مختلفی در این مارکت پلیس ها وجود دارند و اطلاعات مربوط به کالا هم ، متفاوت است . مثلا بعضی از کالاها و محصولات اطلاعات کاملتری نسبت به سایر کالاها دارند.
۴- زمان تحویل کالا
یکی دیگر از چالش های این بازارچهها زمان تحویل کالا است که برای هر فروشندهای میتواند متفاوت باشد . تاخیر در تحویل کالا ممکن است که تاثیر بدی روی ذهنیت و تجربه خرید مشتری از آن مارکت پلیس داشته باشد. یکی از وظایف مدیران چنین سایت هایی هماهنگی میان تامینکنندهها است تا خریدار فرایند خرید را بدون مشکل به پایان ببرد.
سخن پایانی کسب درآمد با مارکت پلیس
با ضعیفتر شدن فروشگاههای فیزیکی بزرگ، تجارت الکترونیک و مارکت پلیسها رونق فراوانی یافتند . خدمات ویژه این فروشگاهها به کاربران اینترنتی موجب افزایش محبوبیت آنها شده و به نظر میرسد در عمل آینده تجارت الکترونیک به مارکت پلیسها تعلق خواهد داشت .
به نظر کارشناسان ، یکی از بهترین شیوههای درآمدزایی در دنیای اینترنت، راه اندازی مارکت پلیس Marketplace یا بازار اینترنتی و کسب درآمد با وب سایت های مارکت پلیس است. در صورتی که میخواهید به درآمد عالی برسید فرصت را از دست ندهید و بازار اینترنتی خود را راه اندازی کنید .
نکته آخر کسب درآمد با مارکت پلیس این است که ، مارکت پلیس ها یکی از بهترین و کارسازترین مدل فروشگاه و کسب و کار اینترنتی در جهان و ایران هستند که در واقع گروهی از تامینکنندگان، فروشندگان و خریداران جامعه هدف را به همدیگر متصل میکنند . امروزه این مدل کسبوکار و فروشگاه اینترنتی طرفدار زیادی پیدا کرده است . دلیل اصلی اش این است که به دنبال حذف واسطهها نیست، بلکه به دنبال افزایش سود تامینکنندگان و مصرفکنندگان است.