یکی از مباحث مهم در طراحی سایت و شروع کسب و کارهای اینترنتی شناخت دسته بندی وبسایتها می باشد . به این دلیل که وب سایت از نظر دسته بندی گوناگون بوده و نمی توان با یک دسته بندی مشخص برای همه سایت ها ، انتظار کسب درآمد اینترنتی را داشت . معیارهای زیادی در ساخت وب سایت وجود دارند که افراد باید با توجه به نوع کارشان ، این معیارها را در نظر بگیرند .
عده ای از مدیرن کسب و کارهای آنلاین به اشتباه فکر می کنند که می توان با معیاری مشترک برای همه کسب و کارها یک نسخه مشترک پیچید . اگر واقعا به دنبال توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد از اینترنت پایدار و مستمر هستید باید وب سایتی خاص طراحی کنید . در این مقاله سایت پول یابی ضمن شناخت دسته بندی وبسایتها به اهمیت انتخاب دسته بندی مناسب برای کسب و کارها هم اشاره می شود .
شناخت دسته بندی وبسایتها
اگر بخواهید به یک طراح، وبسایتی را سفارش دهید، اولین سوال طراح این است که سایت شما در چه دستهای قرار دارد ؟ بسیاری از کاربران و مدیران در مواجه با این سوال سریع می گویند ، سایت من باید خیلی خاص باشد . در ادامه هم شروع به توضیح دادن ریزهکاریهای طرح سایت خود برای طراح و دیگران می کنند .
این افراد باید بدانند که نزدیک به سه میلیون سایت در جهان وجود دارد . همه این سایت ها در جایگاه خود به نوعی خاص هستند . اما در نهایت همه این وب سایت ها در زیر مجموعه یک دسته از انواع سایتها قرار میگیرند .
برای اینکه بتوانید دید مناسب و درستی نسبت به سایت خود پیدا کرده و یا این دید را به دیگران بدهید باید دسته بندی خود را بدانید . علاوه بر این آگاهی موجب می شود که بدانید چه چیزهایی برای مدیریت و ادامه کار سایت خود نیاز دارید .
معیار دستهبندی وبسایتها
به نظر کارشناسان و طراحان ، انواع دستهبندیهای مختلف در مورد وبسایتها وجود دارد . منتهی در بیان دسته بندی هر طراح یا وبمستر فهرستی پنج یا شش موردی را به عنوان دستهبندی وبسایتها معرفی میکند . البته همه این موارد با توجه به نگاه طراحان درست است .
اگر به صورت اصولی به وب سایت ها نگاه شود می توان ۳ معیار مهم برای دسته بندی سایتها ذکر کرد . این سه معیار عبارتند از :
الف: محتوا
ب: قابلیتها
ج: طراحی( واکنشگرایی)
به نوعی می توان همه سایت ها را با این معیار کلی دسته بندی کرد و این موضوع کار را خیلی ساده تر و قابل فهم تر خواهد کرد . در ادامه این مقاله هر کدام از این معیارها تشریح خواهد شد .
الف : طبقهبندی سایت ها بر اساس محتوا
از نظر محتوا، وبسایتها به دو گروه اصلی ، استاتیک یا داینامیک تقسیمبندی میشوند . این طبقهبندی بر اساس به روزشدن یا نشدن محتوای سایت است .
۱- وبسایتهای استاتیک ( ثابت)
این وبسایتها معمولا شامل صفحههایی میشوند که هرکدام جداگانه طراحی شده و نیاز به بروزرسانی و افزودن مدام صفحات جدید ندارند . این سایتها نسل اول وبسایتها به شمار میآیند و معمولا دیگر سایت جدیدی با این شکل طراحی نمیشود .
۲- وبسایتهای داینامیک( پویا)
تقریبا همه سایتهای امروزی و جدید داینامیک هستند . میشود آنها را به سادگی به روز کرد و مطالب و یا بخشهای مختلف سایت مدام تغییر میکند . این سایتها یک سیستم مدیریتی دارند که وبمستر با کمک آن میتواند کل سایت را مدیریت کند .
ب: طبقهبندی سایت بر اساس کارکرد و قابلیتها
همان طور که در بالا اشاره شد ، روش دیگر طبقهبندی سایتها بر اساس کارکرد و قابلیتهای آنها است . این دستهبندی بر اساس هدف و کارکردی است که مدیر وب سایت برای آن طراحی می کند . انواع طبقهبندی سایت بر اساس کارکرد و قابلیتها عبارتند از :
۱- وبسایتهای شخصی
این نوع وبسایتها به نام یک شخص خاص طراحی میشود . هدف از طراحی یک سایت شخصی، پرسونال برندیگ ، ساخت یک تریبون برای گفتن حرفها و یا داشتن یک روزمه آنلاین است . مشهورترین سیستم برای ساخت یک سایت شخصی، وردپرس می باشد .
۲- وبسایتهای شرکتی
این دسته از وبسایتها را شرکتها برای معرفی خود و یا ارتباط با مشتریان و حتی ارائه خدمات به مشتریان طراحی میکنند . یک وبسایت شرکتی از طرفی معرف شرکت بوده و از طرفی هم خدماتی را به مشتریان ارائه میدهد . به همین خاطر طراحی و محتوای آن بسیار مهم است .
سایتهای شرکت ها معمولا شامل: صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما، صفحه اصلی( معرفی کلی شرکت)، صفحههای معرفی محصولات از جمله کاتالوگ محصولات و … میشوند . امروزه وب سایت ها مهم ترین ابزار ارتباطی شرکت ها و موسسات با مردم و مشتریان هستند .
۳- وبسایتهای فروشگاهی
این سایتها همان طور که از نامشان پیداست برای فروش کالا و محصولات به کاربران طراحی شدهاند . با افزایش خرید مردم از سایتهای اینترنتی، تعداد وبسایتهای شرکتی نیز بسیار زیاد شده است . سیستم فروشگاه ساز ووکامرس یکی از بهترین گزینهها برای ساخت فروشگاه اینترنتی می باشد .
۴- وبسایتهای به اشتراکگذاری stocks
کاربران در این وب سایتها میتوانند محتوا، عکسها، فایلها و … را بارگذاری کنند و دیگران هم ممکن است بتوانند( با پرداخت پول یا رایگان) آنها را دانلود کنند . این سایتها معمولا تخصصی هستند و فعالیت در برخی از آنها یک نوع رزومه کاری به حساب میآید . برای مثال طراحان در سایت dribbble نمونه کارهای خود را به اشتراک میگذارند .
۵- وبسایتهای آموزشی
این وبسایتها ( به صورت رایگان یا پولی) دورههای آموزشی مختلف را در اختیار کاربران قرار میدهند . نمونه های زیادی از وبسایتهای آموزشی در اینترنت وجود دارند . مخاطب اصلی این سایتها دانشجویان و فراگیران دورهها هستند . به همین دلیل امکان تعامل دانشجو و استاد، شرکت در کلاس آنلاین، دانلود دورهها و … از بخشهای متداول این سایتها است . اصولا یادگیری و آموزش کسب درآمد با وبسایت آموزشی یکی از پولساز ترین شیوه های کسب و کار آنلاین هم محسوب می شود .
۶- وبسایتهای دایرکتوری
در شناخت دسته بندی وبسایتها ، دایرکتوری ها هم یکی دیگر از مجموعه ها هستند . معمولا چنین سایتهایی به عنوان مرجع در یک موضوع خاص در نظر گرفته میشوند . این سایتها شامل فهرستهای متنوعی از اطلاعات و امکانات جستجوی قوی برای رسیدن به این اطلاعات هستند .
به عبارتی دیگر، وب سایت های دایرکتوری یا آگهی نامه اینترنتی ، وب سایت های مرجع هستند . لذا سعی در دسته بندی خدمات و یا موضوعات خاصی را دارند، تا از این طریق بتوانند کار را برای مخاطبان خود ساده تر کنند .
۷- سایتهای ویدئویی
این سایتها از پایه برای نمایش ویدئو طراحی و راه اندازی شدهاند . برخی از آنها از نمایش زنده نیز پشتیبانی میکنند . تلویزیونهای آنلاین ( نظیر نماوا) و سایتهای به اشتراکگذاری ویدئو( مثل آپارات) از همین دست وبسایتها هستند . این شیوه با رشد اینترنت ساده ترین راه کسب درآمد از اینترنت هم محسوب می شود .
۸- وبسایتهای Crowdfunding
چند سالی است که وبسایتهایی با نام Crowdfunding ایجاد شدهاند که هدف از طراحی آنها دریافت سرمایههای خرد برای پروژهها، استارتاپها، کارهای خیرخواهانه و … است . در ایران هم تعداد این نوع سایتها در حال افزایش می باشد .
کراودفاندینگ Crowdfunding بهعنوان یک روش آلترناتیو برای تأمین سرمایه اولیه استارتاپ، در جهت عکس روشهای سنتی جذب سرمایه عمل میکند . بهجای اینکه یک کارآفرین طرح کسبوکار خود را به مؤسسات مالی و سرمایهگذاران ارائه دهد و تلاش کند تا نظر موافق آنان را جلب کند، ایده خود را در یکی از پلتفرمهای کراودفاندینگ معرفی میکند .
پلتفرمهای کراودفاندینگ این فرصت را برای همه مردم فراهم میکنند که در صورت علاقه به یک ایده کسبوکار، روی آن سرمایهگذاری کنند .
۹- شبکههای اجتماعی
نسل اول این سایتها فرومها یا انجمن ها بودند که در ایران خیلی هم فعال بودند . با آمدن فیسبوک و توییتر ناگهان این نوع سایتها مورد توجه قرار گرفتند . سایتهایی که در آن میتوان یک پروفایل ساخت و با دیگران در ارتباط بود . در سالهای اخیر اپلیکیشنهای موبایلی مثل اینستاگرام ، تلگرام و واتساپ از محبوبیت بیشتری نسبت به سایتهای شبکه اجتماعی برخوردار شدهاند .
اقبال و توجه به شبکه های اجتماعی به اندازی زیاد است که فعالیت و بازاریابی در شبکه های اجتماعی یک مهارت و تخصص می باشد .
۱۰- سایتهای خبری
این نوع سایتها از ابتدای پیدایش وب تاکنون همیشه محبوب و پرطرفدار بودهاند . سایتهایی نظیر ورزش۳، زومیت و … جزو سایتهای خبری هستند .
ج: طبقهبندی بر اساس طراحی( واکنشگرا بودن)
در سالهای گذشته و اوایل شروع اینترنت ، بیشتر مردم سایتها را با لپ تاپ و کامپیوتر میدیدند . اما در سالهای اخیر تعداد افرادی که از موبایل و تبلت برای دیدن سایتها استفاده میکنند بیشتر شده است . این اقبال همگانی به استفاده از موبایل ، دلیل اصلی تغییر طراحی سایتها بر اساس نیاز روز می باشد .
وب سایت هایی موفق هستند که بر اساس طراحی یا ریسپانسیو Responsive ( واکنشگرا ) باشند . روش طراحی وب است که هدفش نمایش مطلوب صفحه در طیف گستردهای از دستگاهها از تلفنهای همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی می باشد .
انواع طراحی سایت عبارتند از:
۱- سایتهای استاتیک
قدیمیترین مدل طراحی است که در آن سایت فقط برای یک اندازه خاص طراحی میشود . این نوع طراحی تقریبا به تاریخ پیوسته است و سایتی اینگونه وجود ندارد .
۲- وبسایتهای سیال( Fluid)
همان وب سایتهای استاتیک هستند که اندازه عناصر صفحه در آن نسبت به سایز صفحه نمایش تغییر میکند .
۳- وبسایتهای واکنشگرا
در این سبک طراحی قسمتهای مختلف صفحه در سایزهای مختلف صفحهنمایش جابجا شده، تغییر اندازه داده یا کاملا حذف میشوند تا در هر سایز سایت ها بی نقص و ایدهال دیده شود . این سبک طراحی بسیار پیچیدهتر از دو سبک قبلی است ولی امروزه بسیار محبوب شده است . اگرهمین سایت پول یابی را در موبایل باز کرده و با نمایش در لپتاپ مقایسه کنید، متوجه این نوع طراحی خواهید شد .
سخن پایانی شناخت دسته بندی وبسایتها
نکته ای که شاید در ذهن افراد درباره وبلاگ ها وجود داشته باشد این است که در کدام دسته بندی قرار می گیرند . وبلاگها، به صورت کلی صفحاتی هستند که یک سری محتوا به صورت روزانه ( مداوم) در آن منتشر میشود . به همین دلیل وبلاگ ها میتوانند یک سایت کامل باشند( مثل سایتهای شخصی) یا بخشی از یک سایت باشند که در آن مقالات قرار می گیرند .
در مقاله شناخت دسته بندی وب سایت ها تقسیم بندی با توجه به محتوا ، قابلیتها و طراحی ( واکنشگرایی) انجام شد . نگاه به این مقوله متفاوت است فرضا برخی بر اساس نوع کاربردی تقسیم می کنند . لذا وبسایتها را در چهار دسته کلی وبسایتهای: محتوامحور، خدماتمحور، کاربرمحور و ترکیبی قرار میدهند .
از نظر نوع کاربری وب سایت ها به ده دسته کلی تقسیم میشوند . وبسایتهای: اطلاعرسانی، اداری، آموزش مجازی، عرضهکننده خدمات الکترونیک، تجاری، شبکههای اجتماعی، تالارهای گفتگو (فرومها)، تبلیغاتی، دانشنامههای ویرایشپذیر (ویکیها)، جستجوگرها یا موتورهای جستجو .
با تنوع کاربری وبسایتها، انواع مختلف وبسایتها نیز پدید آمده است . شناسایی انواع وبسایتها، زمینه آشنایی با ویژگیها و کاربریهایی متفاوت آنها را فراهم میآورد . مدیران و صاحبان کسب و کار اینترنتی پس از آشنایی با انواع وبسایتها، میتوانند درباره نوع وبسایت مورد نیاز خود تصمیم بگیرند و طراحی و ایجاد وبسایتی را سفارش دهند که بیشترین تناسب را با اهداف کسب و کارشان داشته باشد .