برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

یکی از راههای موفقیت و قبولی در دانشگاه، داشتن برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری می باشد . یک داوطلب کنکور باید بدانند در طول روز چقدر و چند ساعت باید درس بخواند ؟ شیوه برنامه ریزی درسی او برای کسب رتبه برتر کنکور چگونه باشد؟ برای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته و دانشگاه خوب ، چه درس هایی را بیشتر مطالعه کند؟

مجموعه این سوالات داوطلب و دغدغه های او در واقع بیانگر این که برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری چطور باشد. کنکوریها شاید وقتشان را به خاطر طرح این برنامه ریزی و یا نداشتن این نوع برنامه ریزی هدفمند به هدر می دهند. در حقیقت برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری موجب صرفه جویی در وقت کنکوریها، پیشگیری از اتلاف انرژی ، ناامید نشدن آنها در مسیر مطالعه برای کنکور و از همه مهمتر ایجاد انگیزه و برنامه مشخص به عنوان نقشه راه جهت موفقیت در کنکور می شود. ( برنامه ریزی برای روزهای آخر کنکور سراسری)

ضرورت برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

هر کار و تلاشی در دنیا با برنامه و اصلاحا نقشه راه میسر است و موفقیت زمانی تضمین شده است که با برنامه باشد . درس خواندن و تحصیل هم مانند هر کار دیگری به یک برنامه ریزی درسی منظم و دقیق نیاز دارد. برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری در حقیقت به معنای استفاده بهینه و مفید از زمان و وقت است. به ویژه در مواقعی که وقت کم بوده و کار زیاد داریم. مثلا یک داوطلب کنکور مدت معینی تا روز کنکور وقت دارد و در این مدت باید مقدار معینی مطلب را مطالعه کند. حالا اگر یک برنامه ریزی صحیح و مناسب نداشته باشد موفق هم نخواهد شد.

در واقع برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری ایجاب می کند تا داوطلب در مسیر مشخص و برنامه ریزی شده قدم بردارد و از افراط و زیاده روی در مسیر مطالعه کنکور که ممکن است موجب خستگی و دلزدگی شده و از ادامه راه بازش بدارد و یا با کم کاری و نزدیک شدن به روز کنکور او را ناامید کرده و از ادامه راه باز دارد ، پیشگیری کند.

مزایای برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

۱- مشخص شدن هدف کنکور

یکی از مزایای برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری مشخص شده اهداف داوطلب کنکور می باشد. وقتی شما تصمیم میگیرید یک برنامه ریزی تحصیلی برای خودتان تهیه کنید و با برنامه درس بخوانید شناخت خوبی از هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت خودتان بدست می آورید و می تواند آنها را دسته بندی کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای موفقیت در تست زنی دروس عمومی

۲- جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن وقت کنکوریها

وقت و زمان فوق العاده برای درس خواندن و موفقیت در کنکور اهمیت دارد.، برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری کمک می کند که از هدررفتن وقتمان جلوگیری کنیم و استفاده بهتری از زمانی که دراختیارداریم ببریم. اهمیت این موضوع درایام امتحانات و درس خواندن برای کنکور چند برابر می شود. باید دقت کنیم که هرچه که قدر که زمان را ازدست بدهیم از موفقیت و رسیدن به اهدافمان دور خواهیم شد.

۳- صرفه جویی در انرژی

اگر ما یک برنامه ریزی اصولی و استاندارد داشته باشیم به ما کمک میکند تا بهترین و بیشترین استفاده را از نیرو و توان ذهنی خودمان ببریم و از تلف شدن انرژی و توان ذهنیمان جلوگیری کنیم. برای مثال جا دادن وقت هایی مناسب برای استراحت در بین مطالعه درس خواندن در بازه های زمانی استاندارد و مناسب بازده مطالعه و یادگیری را چند برابر میکند.

۴- افزایش انگیزه و تلاش

مسلما وقتی دانش آموزی با برنامه پیش برود بعد از گذشت مدتی شاهد پیشرفت خود خواهد بود و زمانی که می بیند تلاشش موثر و مفیدبوده و همه چیز طبق برنامه پیش میرود میل و انگیزه اش برای درس خواندن بیشتر شده و باعث می شود تلاشش را افزایش دهد.

اصول برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

یک برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری باید درست ، صحیح و طبق استاندارهای لازم باشد تا موجب موفقیت داوطلب در کنکور سراسری شود . برخی از ویژگی های برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری طبق استاندار عبارتند از:

۱- تعیین و مشخص کردن هدف:

برای برنامه ریزی در هر کاری ابتدا باید هدفهای دقیقی را برای خود مشخص کنید. در برنامه ریزی تحصیلی هم همینطور است یعنی باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به طور کامل مشخص کنید.
برای مثال هدف کوتاه مدت مدت شما میتواند مطالعه و تست زدن فصل ۱تا ۳ زیست شناسی یا فیزیک باشد و هدف بلند مدتتان کسب رتبه ی خوب در آزمون سراسری و یا قبولی در کنکور کارشناسی ارشد باشد.

۲- زمان بندی کردن اهداف کوتاه و بلند مدت:

باید مشخص کنید که هر یک از اهداف و برنامه کوتاه مدت را در چه زمانی انجام خواهید داد. مثلا جمع بندی چه درسی در چه زمانی به اتمام خواهد رسید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای کاهش اضطراب امتحان کنکور

۳- مطالعه درسها به طور هماهنگ و موازی:

بسیار پیش می آید که دانش آموزان در یک مدت تمرکز خود را روی یک یا دو درس متوجه میکنند و مثلا در مدت یک هفته فقط آنها را مطالعه کرده و درسهای دیگر را کنار میگذارند. این روش نه تنها موجب خستگی ذهنی و بی رقبتی شما میشود بلکه کیفیت مطالعه و بازده یادگیری شما را نیز کاهش میدهد.
اما اگر مطالعه درس ها را به صورت موازی پیش ببرید مثلا دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و مطالعه کنید تنوع در مطالبی که مطالعه میکنید سبب خواهد شد از خستگی ذهنی جلوگیری شود و در نتیجه اشتیاق و بازده مطالعه را افزایش می دهد.

۴- تناسب دروس در کنار تنوع:

البته این تنوع باید با تناسب همراه باشد و انتخاب شما به گونه ای باشد که درسهایی را که در یک بازه زمانی مطالعه خواهید کرد با هم تناسب داشته و تداخلی در یکدیگر ایجاد نکنند. برای مثال مطالعه درس شیمی، فیزیک و ریاضی در کنار هم و همزمان توصیه نمیشود زیرا به علت سنگینی مطالب و شباهت ساختاری این درسها ممکن است باعث خستگی شما شود و بهتر است ترکیبی مناسب از دروس عمومی و تخصصی انتخاب کنید.

۵- استراحت کافی ـ خواب مناسب:

در مطالعه پیوسته و زمانی که شما تمام وقت مطالعه نمیکنید علاوه بر استراحتی که هر ۴۵ دقیقه یا حداکثر ۷۵ دقیقه یک بار برای خود در نظر میگیرید هر چند ساعت یک بار نیز باید مدت زمان طولانی تری برای یک استراحت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ای منظور کنید و همچنین بایستی استراحتی با مدت زمان بیشتر و تفریحاتی مختصر را که سبب افزایش روحیه و انرژی شما میشود در پایان هفته بگنجانید. خواب مناسب و به موقع هم از عواملی است که روانشناسان آن را از عوامل مهم در یادگیری و مطالعه به شمار می آورند.

نکته پایانی برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

هدف اصلی و غایی همه داوطلبان، قبولی و موفقیت در کنکور سراسری با رتبه مناسب می باشد و این کار با انتخاب شیوه مطالعه درست و به ویژه برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری طبق استاندارد و با شیوه صحیح می باشد. زمانی که برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری را ترسیم کردید این برنامه را درست و کامل اجرا کنید تا به موفقیت دست یابید. اجرای نصف و نیمه برنامه ، موفقیتی به همراه نخواهد داشت. ( شیوه مطالعه برای امتحان کنکور)

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.