اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی

یکی از دغدغه های مدیران کسب و کارها ، رعایت اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی و افزایش کسب درآمد از این طریق می باشد. ساختار محتوای تولید شده و همچنین رعایت چینش و استفاده از ایده های خاص برای افزایش جذابیت محتوا دارای اهمیت است . در بازاریابی محتوایی اصول و قواعد کلیدی وجود دارند که در صورت رعایت آنها ، میزان تاثیرگذاری افزایش می یابد . البته اجرای هر ایده ای باید بر اساس اسلوب و پایه خاص خود تعریف شود و بازاریابی محتوایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

هر مدیر کسب و کاری برای برند شدن در حوزه تجارت آنلاین باید حتما ، دارای یک استراتژی محتوای قدرتمند باشد و این استراتژی را در راستای بازاریابی اینترنتی خود تدوین کند . به دلیل اهمیت موضوع اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین در سایت پول یابی به این موضع می پردازم. البته در مقاله اصول بازاریابی محتوایی بخش اول این اصول تشریح شده و در اینجا بخش دوم اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی ارائه خواهد شد.

اهمیت بازاریابی محتوایی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی، به فرآیند جذب و حفظ مشتری و مخاطب و همچنین علم فروش محصولات و خدمات در بستر شبکه‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه می گویند. بازاریابی اینترنتی یعنی یافتن روش ترکیبی مناسب از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی که سبب جذب بازار هدف می‌شود و در واقع امکان فروش را فراهم می‌آورد و نتیجه نهایی آن کسب درآمد بالا است. بهترین نوع بازاریابی برای کسب وکارهای آنلاین نوع اینترنتی آن است.

امروزه با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی افراد ، اکثر کسب و کارها به بازاریابی اینترنتی روی آورده‌اند. بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی از طریق ارسال ایمیل انبوه ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی، وبلاگ نویسی و… از پرکاربرد ترین و موثر ترین انواع بازاریابی اینترنتی می باشند.

بازاریابی اینترنتی ، اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی ، دیجیتال مارکتینگ
داشتن استراتژی محتوای برای هر کسب و کار اینترنتی جهت برند و برجسته شدن ضروریست

علت اهمیت بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ به دلیل مزایای فراوانش از جمله ، هزینه بسیار کم و پایین و اثرگذاری بالا ، امکان اندازه گیری نتایج بازاریابی اینترنتی ، بهینه کردن روش بازاریابی ، شخصی سازی خرید مشتریان ، امکان مقایسه با رقبا ، شناخت بهتر بازار و به ویژه مشتریان هدف ، معرفی برند در کل کشور و جهان ، اشتراک گذاری نام برند ، جلب اعتماد سریع مخاطبان و مشتریان می باشد.

اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی

با مقدمه بالا و بیان اهمیت بازاریابی محتوا ، در این قسمت ۱۱ تا از اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی که برای رشد کسب و کارها اجرای آنها توصیه می شود ، فهرست شده است. به مدیران کسب و کار تاکید می شود برای افزایش بازدهی و رشد برند تجاریشان به این اصول کلیدی و موثر، پایبند باشند و از آنها در کسب و کارشان استفاده کنند.

اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی عبارتند از:

۱- استفاده از تبلیغات پولی و ارگانیک به صورت همزمان

گاهی لازم است برای رشد کسب و کارها دست به جیب شد و هزینه کرد تا به رشد مدنظر که ترسیم شده است برسید، ولی گاهی هم، نیازی به هزینه کردن نیست. لذا می توانید از تبلیغات پولی و ارگانیک در کنار هم استفاده کنید و هیچ منافاتی هم با هم ندارد.

بسیاری از افراد و حتی مدیران کسب و کار آنلاین تصور می کنند که بازاریابی محتوا، جایگزین تبلیغات پولی است. در صورتیکه بازاریابی محتوای موثر، ترکیبی از هر دو تبلیغات پولی و ارگانیک است. با استفاده از کمپین های تبلیغاتی، توجه کاربران هدف را به سمت محتواهای برند خود جلب کنید. لذا یکی می تواند مکمل دیگری در کسب و کارها باشد.

۲- تولید محتوای تخصصی و طولانی

محتوا و متنی که منتشر می کنید باید به اندازه ای کامل و دارای عمق باشد که خواننده و مخاطب آن را به عنوان یک مقاله تخصصی تصور کنید. لذا تا می توانید محتوای طولانی و تخصصی منتشر کنید که از جنبه های مختلف تاثیر مثبت بر روی سایت و کسب و کارتان خواهد داشت.

یک اصل بازاریابی محتوایی، تولید محتوای طولانی است. البته در بعضی از بخش های سایت پول یابی پیشنهاد دادیم که گاهی به دلیل بی حوصله بودن کاربران، محتواهای خلاصه و مفید منتشر کنید. اما گاهی هم تولید محتواهای طولانی و بالای ۱۵۰۰ کلمه هم برای انتقال دانش تخصصی و هم برای سئو و بهینه سازی در موتورهای جستجو الزامی است.

 محتواهای طولانی به کاربران اینترنتی کمک می کنند تا یک محتوا را به صورت عمیق درک کنند و بهتر با آن ارتباط برقرار کنند ، ضمن اینکه ، سطح دانش و تخصصی سایت شما را در تولید مقالات علمی سطح بالا هم نشان می دهد.

۳- ایجاد خبرنامه ایمیلی

گاهی ایجاد یک خبرنامه ایمیلی هم می تواند در توسعه کسب و کار اینترنتی تاثیرگذار باشد. ساخت خبرنامه و ارسال آن از طریق ایمیل یکی از ترفندهای بازاریابی محتوایی است که از قدیم مورد توجه مدیران کسب و کار و صاحبان سایت بوده است.

 بازاریابی و تبلیغات از طریق خبرنامه و ارسال آن از طریق ایمیل، ابزار قوی بازاریابی محسوب می شود. ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل انبوه بازاریابی، مقدار تبدیل های سایت شما را افزایش می دهد. سعی کنید محتوای خبرنامه علاوه بر خبر به روزرسانی و رویدادهای جدید برند و سایت ، شامل لینک محتواهای مفید و طولانی شما نیز باشد ، این اقدام کسب و کارتان را به عنوان برند تخصصی برجسته تر خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دلایل شکست استارتاپ ها

۴- قابلیت اشتراک گذاری مطالب

به دلیل استقبال کاربران از شبکه های اجتماعی و تاثیر بسیار زیاد آنها به عنوان ابزار کارآمد در رشد کسب و کارهای آنلاین ، همه صاحبان برند تجاری ، باید دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید،اگر واقعا به دنبال پیشرفت و رشد هستند.

محتواهای سایت باید حتما قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مختلف ، به ویژه شبکه های پرطرفدار و متناسب با کسب و کارتان را داشته باشد. این اصل بازاریابی محتوایی اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی به ثمر می رسد. کاربران از طریق دکمه های اشتراک گذاری، محتواهایی را که مفید می دانند با بقیه به اشتراک می گذارند. در واقع بازاریابی ویروسی برای شما اتفاق می افتد و کاربران مطالب شما را مثل ویروش در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ هزینه ای بر بستر اینترنت منتشر می کنند.

۵- انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی

 در متن بالا تاکید کردم که به کاربران امکان انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی را بدهید ، حال خودتان هم محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اینطور فکر نکنید که همه کاربران بطور مستقیم و بدون واسطه به سایت شما می آیند. خیلی از کاربران، از طریق دوستان و آشنایان با برند شما آشنا می شوند و وارد سایت شما می شوند.

هم چنین بسیاری از کاربران از طریق تبلیغات شما در شبکه های اجتماعی، علاقمند می شوند که از سایت شما بازدید کنند. شما باید در زمان هایی در شبکه های اجتماعی تبلیغات کنید که تعداد کاربران آنلاین بیشترین مقدار ممکن را دارد تا ترافیک و بازدید سایتتان افزایش یابد.

گاهی تکرار یک موضوع تاثیرگذاری بیشتری دارد لذا هیچ وقت از تکرار یک موضوع نترسید. تا می توانید پیام های اصلی برند خود را به شکل های مختلف به گوش کاربران اینترنتی برسانید.

۶- امکان انتشار محتوا در سایت های معتبر

توصیه می شود که محتوای خود را به گونه ای تنظیم و منتشر کنید که توسط سایت های معتبر دیگر نیز منتشر شود. شاید وقتی در سایت های خبری یا سرگرمی گشت و گذار می کنید، انتشار محتوای یک سایت توسط سایت های دیگر را دیده باشید. انتشار محتوای یک سایت توسط سایت های دیگر موضوع جدیدی نیست. وبلاگ نویسان از خیلی وقت پیش از این تکنیک برای افزایش ترافیک سایت استفاده می کردند.

 در دیجیتال مارکتینگ هم از تکنیک انتشار محتوای یک سایت توسط سایت های دیگر و یا همکار استفاده می شود. ایده اولیه این تکنیک، کپی برداری و اشتراک یک تکه از یک محتوای یک سایت توسط سایت دیگر است. حتما باید لینک سایت یا اسم سایت زیر محتوا ذکر شود تا مشکل کپی برداری بدون ذکر منبع پیش نیاید. اگر گوگل متوجه شود که از محتوای یک سایت دیگر بدون ذکر منبع کپی کرده اید، سایت شما را جریمه کرده و از اعتبار و رتبه شما می کاهد.

 به دلیل حساسیت موضوع، بسیاری از سایت ها به دنبال منابعی هستند که قبلا توسط سایت دیگری استفاده نشده باشد تا آن محتوا را تصاحب کنند. لذا شما می توانید با انتشار یک محتوای جدید، توجه دیگران را به محتوای تخصصی جدید خود جلب کنید. اگر سایتی با اعتبار بالاتر از سایت شما، محتوای سایت شما را کپی کرده و لینک سایت شما را به عنوان منبع بدهد، به اعتبار و امتیاز سئو سایت شما افزوده می شود و یک بک لینک ارزشمند و قوی نصیبتان خواهد شد.

۷- داشتن استراتژی محتوای

دارا بودن استراتژی محتوایی  به عنوان یکی از اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی تاثیر گذار و دارای اهمیت بالا محسوب می شود. توجه کنید که تولید محتوا و انبار کردن نوشته ها و مطالب پشت سر هم به امید اینکه کاربران به آنها دسترسی پیدا می کنند، کافی نیست ، این کار خوب است ولی عالی نیست.

زمانی عالی است که شما پشت هر تولید محتوا ، برنامه ای برای جذب مخاطبان هدف و کاربران بیشتر داشته باشید. البته قبول دارم که استراتژی یک سایت متفاوت با سایت دیگری است و هر کدام برای رسیدن به اهدافشان سیاست کاری خاص خود را دارند. برای نمونه ، برخی برای افزایش بازدید ، از ارتقاهای پولی و مالی و برخی از اینفلوئنسرها یا افراد تاثیر گذار برای افزایش ترافیک و کسب رتبه بالای سایت استفاده می کنند.

با تمام این اوضاف ، مهم این است که شما استراتژی و برنامه ای پشت هر محتوای تولید شده داشته باشید و طبق آن جلو بروید تا به نتیجه مدنظرتان برسید.

۸- همکاری با اینفلوئنسرها

واقعیتی انکار ناپذیر وجود دارد که افرادی به عنوان تاثیرگذار یا اینفلوئنسر و یا به قول عوام ، شاخ ها (بیشتر در اینستاگرام) مخاطبان فراوانی دور خود دارند لذا همکاری با این افراد تاثیرگذار هم می تواند سودمند باشد. اینفلوئنسرهای حوزه تجاری خود را در محتواها ، منشن کنید. به آنها بگویید که برند شما هم وجود دارد و این خدمات را ارائه می دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد میلیونی با پرورش ماهی قرمز

 اگر موفق شوید و اینفلوئنسری از برند تجاری شما خوشش بیاید، حتما پست و لینک محتواهای شما را با فالوئرهای خود به اشتراک می گذارد. کارشناسان حوزه بازاریابی محتوا خوب می دانند که بازاریابی محتوا یک بازی برد و باخت نیست. هر چه افراد بیشتری در این کار سهیم باشند، همه می توانند از آن سود ببرند و ترافیک سایت خود را افزایش دهند. این ترفند را با تکنیک های مختلف در کسب و کارتان رعایت کنید.

۹- استفاده مناسب از CTA

توصیه می شود که از CTA به تعداد مناسب ، هوشمندانه و با برنامه در محتواهای خود استفاده کنید. CTA مخفف Call To Action است. همانطور که از نامش معلوم است هدف این تکنیک اینست که کاربر را تشویق به کلیک بر روی دکمه  CTA می کند تا فعالیت مدنظر تحقق یابد. CTA ها معمولا در بنرها ، وب سایت ها و خبرنامه ها بیشتر کاربرد دارد. برای نمونه در سایت موزیلا از کاربر می خواهد که مرورگر FireFox را دانلود کند و برای تشویق از کلمه Free (رایگان) در طراحی سایتش استفاده کرده است.

پیشنهاد می شود بیش از حد از CTA در محتوا استفاده نشود. لازم نیست هر پاراگراف متن شامل CTA  باشد. با احتیاط قدم بردارید و گام به گام و با حوصله کاربر را در قیف فروش جلو ببرید. طوری رفتار کنید که گویا کاربر به اختیار خود و در زمان مناسب از شما خرید اینترنتی می کند.

 البته گاهی لازم است تا با ترفندهای بازاریابی محتوایی و تبلیغات، فرآیند خرید کاربران را جلو بیاندازید اما لزومی ندارد که همیشه اینطور باشد  CTAباید کوتاه، خاص و قانع کننده باشد.

۱۰- جاودانه شدن با محتوای سبز

هر کسب و کاری اگر بخواهد دائمی ، مستمر و در اوج باشد باید محتوای سبز تولید کند و به آن اهمیت دهد. محتوای سبز یک اصل بازاریابی محتوایی بی نظیر و ماندگار است که چوب لای چرخ آن نمی رود. هر چقدر که از زمان انتشار محتوای سبز بگذرد، نه تنها از ارزش و اعتبار آن نمی کاهد بلکه همیشه و در همه حال ، مخاطبان جدید را به سمت سایت شما می آورد.

 به یاد داشته باشید که در محتوای سبز از قیود زمانی و اخبار روز صحبت نکنید اینها تاریخ مصرف دارند امروز بازدید کننده دارند و فردا دیگر بازدیدی ندارند. اگر هم از رویداد خاصی صحبت می کنید، حتما تاریخ دقیق آن را ذکر کنید. هر چند وقت یکبار هم محتوای سبز را ویرایش کنید تا اشکالات آن رفع شود و به روز بماند. البته اگر محتوای سبز را درست و عمیق تولید کنید تا سالیان در اوج مانده و نیاز به ویرایش هم ندارد.

۱۱- درک نیاز و خواسته کاربران

همیشه این سوال را از خود بپرسید که  کاربران در اینترنت به دنبال چی هستند و چه نیاز و خواسته دارند که شما می توانید آنها را برآورده کنید؟ قبل از انتشار هر محتوایی از خود بپرسید ، در این محتوای تولیدی چه چیزی می تواند باشد که کاربران به دبنال آن هستند؟ در واقع این سوالات جهت گیری محتوای شما را ترسیم می کند.

هر محتوایی که تولید می کنید باید در نظر داشته باشید که نیاز حدود ۹۰ درصد کاربران را پوشش دهد. مخاطبان هدف شما هم مشابه سایر کاربران وقت کمی برای مطالعه محتواها دارند. شما باید خیلی سریع آنچه را که کاربران به دنبال آن هستند در اختیارشان بگذارید تا توجه آنها را به برند تجاری خود جلب کنید وگرنه مخاطبان شما به طرف رقبایتان می روند.

سخن پایانی اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی

هدف اصلی از تولید محتوا و یا حتی کلی تر از راه اندازی سایت و برند ، افزایش ترافیک و کسب درآمد اینترنتی بالا می باشد ، لذا باید به این فکر کنید که چگونه محتوای سایت شما ارزش بیشتری از دید کاربران پیدا می کند و موثرتر خواهد بود و چگونه آنها را بیشتر به سمت سایت خواهد آورد؟ با پاسخ دادن به این سوالات ، در واقع استراتژی تولید محتوای خود را ترسیم خواهید کرد.

 به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوایی فرآیندی مستمر و دائمی بوده و هرگز نباید در کوتاه مدت و با چند کار ساده ، انتظار بازدهی دائمی داشته باشید. شما باید برای آن برنامه مستمر مشخص کنید و طبق برنامه پیش بروید، استراتژی ترسیم شده چراغ راه شما برای کارهای آتی کسب و کارتان خواهد. البته ممکن است که در کوتاه مدت دچار شکست ها و ناکامی هایی هم شوید ولی هرگز ناامید نشوید بله با اصلاح روند و با پشتکار مسیر را ادامه دهید.

کلام آخر اینکه تولید محتوا به عنوان یکی از ارکان اصلی و تاثیر گذار در دیجیتال مارکتینگ ، تاثیر دائمی و مستمر بر میزان ۱- رشد و توسعه برند تجاری ، ۲- دوام و استمرار کسب کار و ۳- افزایش کسب درآمد اینترنتی ، دارد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.